[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:36

LoveUggs schreef:
Hier is dinsdag btw een oudere man van zijn paard geworpen.. 2 ambulance's en een helikopter in het weiland.. Met nek en rugklachten afgevoerd naar t ziekenhuis... Die leeftijd heeft dus ook wel zijn nadelen...

Als ik hard van mijn paard geworpen word dan kan ik ook in de kreukels liggen... niemand is onbreekbaar of je nou 18 of 83 bent... dan heb ik liever dat ik hoogbejaard mijn nek breek met mijn lievelingsbezigheid dan dat ik na mijn 60-ste niet meer op paard stap omdat het niet veilig is... paardrijden is nooit veilig.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 11:38

Dat is waar, heb je ook helemaal gelijk in. T is ook nooit veilig..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:47

Evelijn schreef:
LoveUggs schreef:
Hier is dinsdag btw een oudere man van zijn paard geworpen.. 2 ambulance's en een helikopter in het weiland.. Met nek en rugklachten afgevoerd naar t ziekenhuis... Die leeftijd heeft dus ook wel zijn nadelen...

Als ik hard van mijn paard geworpen word dan kan ik ook in de kreukels liggen... niemand is onbreekbaar of je nou 18 of 83 bent... dan heb ik liever dat ik hoogbejaard mijn nek breek met mijn lievelingsbezigheid dan dat ik na mijn 60-ste niet meer op paard stap omdat het niet veilig is... paardrijden is nooit veilig.

Dat is waar, alleen herstel je waarschijnlijk iets beter en sneller als je 18 bent.. Als je 83 bent en je breekt bijvoorbeeld je heup dan geloof ik niet dat je daar nog volledig van herstelt..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:02

Op die leeftijd mag je al in je handjes knijpen dat je nog gezond bent. Ik zou ook niet stoppen voor ik echt niet meer kan hoor. Waarom 100 willen worden met voorzichtigheid als je 90 kan worden met lekker flink leven! Anders zit je die 10 jaar ertussen alleen maar te wachten tot wanneer je gaat met het gevoel alles te moeten missen.. nee hoor.. niets voor mij :P

Ik had een instructrice (70+) met 2 kunstheupen en die zat ook gewoon nog iedere dag te paard (geweldige vrouw, mis haar lessen enorm)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:40

Hier vlakbij woont ook een man van 80 (is hij nu geloof ik) Is ook een paar keer op tv geweest en in de krant gestaan. Die springt nog wedstrijden enzo. Ik heb ook op zijn paard gereden :D Super aardige man!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:59

Psst, ik heb er bijrijdpaardjes bij, foto's maak ik zo snel mogelijk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:25

Leuk Fry, twee maar liefst. Ben benieuwd

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:29

Binnenkort blokkeer ik mij voor een lange tijd van bokt ivm examens. Maar voor ik dit doe wil ik samen met jullie volgende foto beoordelen..

Afbeelding

Het is duidelijk dat ik jullie op deze foto heel wat uitleg ben verschuldigd. Dit is mijn eerste verzorgpaard abdos, ik vorm nu een dik jaar een combinatie met hem. Heer is 1m75 en vol brute kracht. Paard met veel ervaring, maar een enorme schrikschijter, heel stressvol en de kleinste verandering is goed voor een grote ontploffing. Blijkbaar heb ik een bepaalde uitstraling van rust, hij is ook enorm vooruit gegaan. We zijn samen gestart in M2, verzamelde via een 4e plaats op het nationaal genoeg punten om Z1 te starten. Abdos was al Z2 bij zijn vorige eigenaars en werd daar dus ook met stang en trens gereden. Omdat het fijner is voor mij (amper 50kg) ben ik hem ook op S&T gaan rijden. De winter hebben we lekker rustig getraind met soms heerlijke ritjes. Helaas bleef hij vermageren en een bloedonderzoek toonde een gezond paard. Dit is een plaatje van onze 3e en slechtste wedstrijd van de winter. De foto is genomen een fractie na de moeilijke overgang verzamelde galop-verzamelde draf om de ML richting afgroeven. Je ziet de slechte conditie qua vacht en behoorlijk schrale spieren.. De hele proef zat vol stress want der had zich een hele troep kabouters verzameld bij A en aan de was die aan die zijde omhoog hing.

Op het moment was hij wat zwaarder in de hand, niet te lang ingereden, maar ik moest sneller dan verwacht binnen en dus niet echt de tijd gehad om hem op adem te laten komen. De overgang is voor hem heel moeilijk en ik moet hem er eigenlijk een beetje in laten vallen. Hij heeft dan snel de neiging om zijn onderhals op te zetten, maar ik weet niet precies wat ik van zijn houding moet vinden..

Maar ik was blij om het feit te weten dat het de eigenares 2 jaar geleden niet lukte om hem überhaupt te starten in deze omstandigheden. En ik stond nog niet laatste x)
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 17-05-13 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:39

Babootje schreef:
Leuk Fry, twee maar liefst. Ben benieuwd

:D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:44

LoveUggs schreef:
Oef gruwelijke spelfout op die site! :o
"Het verhemelte fuctioneerd hellaas vaak als een schokdemper."
Wel een interessant stukje. Voor zover ik weet is er niks mis met zijn mond. Tandarts is kort geleden nog geweest, en vertelde dat hij voor zo'n oudje een heel goed gebit had. Hij had het dan toch moeten opmerken als zijn bitje te groot was..?

En 'functioneerd' moet volgens mij ook functioneert zijn, of zit ik nou helemaal verkeerd :=
Maargoed, heel offtopic.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:49

Arc_En_Ciel schreef:
LoveUggs schreef:
Oef gruwelijke spelfout op die site! :o
"Het verhemelte fuctioneerd hellaas vaak als een schokdemper."
Wel een interessant stukje. Voor zover ik weet is er niks mis met zijn mond. Tandarts is kort geleden nog geweest, en vertelde dat hij voor zo'n oudje een heel goed gebit had. Hij had het dan toch moeten opmerken als zijn bitje te groot was..?

En 'functioneerd' moet volgens mij ook functioneert zijn, of zit ik nou helemaal verkeerd :=
Maargoed, heel offtopic.

functioneren
-en
R
't kofschip
Zit er niet in:
fuctioneerd
Tenzij het in de tegenwoordige tijd is ipv voltooide tijd :)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:52

Fry schreef:
functioneren
-en
R
't kofschip
Zit er niet in:
fuctioneerd

In dit geval is het tegenwoordig gebruikt, dus met een -t :P

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:55

xNK schreef:
Fry schreef:
functioneren
-en
R
't kofschip
Zit er niet in:
fuctioneerd

haha :)
Kon het idd niet vinden of het wel tegenwoordig was :j

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:57

xNK schreef:
Fry schreef:
functioneren
-en
R
't kofschip
Zit er niet in:
fuctioneerd

:D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:45

Nou na deze les Nederlands... zal ik even terug komen op foto van SheeNegro... heb er even wat lijntjes in getrokken. Gewoon ook omdat we dat eigenlijk nooit meer doen.

Afbeelding

Wat ik zie is dat takt niet helemaal klopt. Hij zakt achter volgens mij niet voldoende voor de verzameling die je hier vraagt. Achter het zadel bolt hij dus niet en hij komt eigenlijk iets achter de teugel. Het is zoals je schrijft een overgang terug... maar daarin blijft hij dan te weinig voorwaarts. Al is dat wel heel lastig. Als ik stukje zo lees had je niet meer van hem kunnen verwachten... en vraag me af of je deze oefening ook aan hem had gevraagd als je aan het trainen was geweest ipv een wedstrijd.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:13

Het is een overgang die ik veel vraag, op de volte dan wel. Nu moet ik hem ook wel op oa de diagonaal oefenen voor achttal, we zijn kop. Als hij de overgang zo niet maakt als op de foto dan blijft hij verzameld galopperen.. Benen geven geeft terug arbeidsgalop, een stevigere ophouding stap. In het begin lukte de overgang zelfs helemaal niet x) maar ik weet dus door het oefenen dat het op die plaats in draf laten vallen de gemakkelijkste oplossing is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:02

Om het eenvoudig te houden: hij is hier op de voorhand SheeNegro.
V.w.b. de conditie van het paard: hoe oud is hij inmiddels?

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:20

Ik lees al heel lang mee (ook in de vorige topics) en wilde jullie een foto van vandaag laten zien. Ik rijd Fralla nu bijna 2 jaar en ik merk dat ze steeds soepeler in haar lichaam wordt. Ik rij 1-2 keer in de week. Daarnaast ment de eigenaar voornamelijk recreatief.Hoewel deze foto niet onder dressuuromstandigheden is gemaakt, ben ik hier echt superblij mee! Ik merk dat springen Fralla heel erg goed doet om meer te ontspannen in het lichaam en mijn hand op te zoeken. Afgelopen woensdag hadden we les en hebben we heel fijn gereden door de combinatie springen met dressuur. Ze zoekt steeds meer mijn hand op, komt wat ronder in de hals en springt beter aan in de galop. Ze mist nog wat balans maar dat komt vanzelf wel. We zijn er nog lang niet, maar ik ben gewoon heel erg blij met hoe het nu gaat!

Wat ik zie: Op deze foto treed de achterhand heel erg mooi onder, strekt ze haar voorbeen ver uit en ik zie een ronding in haar hals. Er is goed contact met de mond. Ik vind mijn eigen houding netjes, misschien dat mijn schouders nog net iets meer naar achter mochten (voor het eerst met deze bodyprotector gereden en had het gevoel dat deze mijn schouders iets naar voren drukte). Ik zie een geconcentreerd en ontspannen paard gezien de omstandigheden (nieuwe omgeving, door een diepe waterbak etc) ... Jullie ook?

Afbeelding

Zo reden we in september 2009

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:17

Heb wat foto's van de haflinger waar ik vanaf ben gevallen, we hadden het vandaag weer geprobeerd.
En, ze ging weer aan de kletter. -O-
(hoorde ik toen ik weer door aan het rijden was dat ze 2 weken heeft stil gestaan, en bedankt dat je dat nu pas zegt dan had ik dr eerst ff laten dollen aan de longe)
Daarna wilde zie niet langs de hoefslag en kreeg haar er echt met geen mogenlijkheid langs, instructrice erop en die kon na veel moeite haar er eindelijk langs krijgen (ze stelde zich enorm aan).
Zit dus weer een beetje gespannen, maar heb zo goed mogelijk geprobeerd te ontspannen

Eigen commentaar (correct me if I am wrong) :

Ruiter: Kijkt mooi waar ze heen gaat, Hakjes mogen nog iets zakken, Benen mooi, Gezicht mag wel wat mooier haahhaha :') :')
Paard: Loopt mooi ruim, Benen evenwijdig, Loopt actief, Achterhand mag er nog iets meer bij (maar valt niet op de voorhand), Takt is goed

Afbeelding

Eigen commentaar (correct me if I am wrong):

Ruiter: Gezicht mag weer wat mooier, handen meer bij elkaar, kijken waar je heen rijdt
Paard: Takt is goed, loopt niet op de voorhand, houdt kaak niet vast, neusje mooi tegen de LL, beentjes mooi evenwijdig, moet de pas nog wel iets verruimen om een groter zweefmoment te krijgen

Afbeelding

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:18

Mloulou schreef:
Ik lees al heel lang mee (ook in de vorige topics) en wilde jullie een foto van vandaag laten zien. Ik rijd Fralla nu bijna 2 jaar en ik merk dat ze steeds soepeler in haar lichaam wordt. Ik rij 1-2 keer in de week. Daarnaast ment de eigenaar voornamelijk recreatief.Hoewel deze foto niet onder dressuuromstandigheden is gemaakt, ben ik hier echt superblij mee! Ik merk dat springen Fralla heel erg goed doet om meer te ontspannen in het lichaam en mijn hand op te zoeken. Afgelopen woensdag hadden we les en hebben we heel fijn gereden door de combinatie springen met dressuur. Ze zoekt steeds meer mijn hand op, komt wat ronder in de hals en springt beter aan in de galop. Ze mist nog wat balans maar dat komt vanzelf wel. We zijn er nog lang niet, maar ik ben gewoon heel erg blij met hoe het nu gaat!

Wat ik zie: Op deze foto treed de achterhand heel erg mooi onder, strekt ze haar voorbeen ver uit en ik zie een ronding in haar hals. Er is goed contact met de mond. Ik vind mijn eigen houding netjes, misschien dat mijn schouders nog net iets meer naar achter mochten (voor het eerst met deze bodyprotector gereden en had het gevoel dat deze mijn schouders iets naar voren drukte). Ik zie een geconcentreerd en ontspannen paard gezien de omstandigheden (nieuwe omgeving, door een diepe waterbak etc) ... Jullie ook?

[ Afbeelding ]

Leuke foto :D Kan alleen door het water haar benen niet goed zien dus kan niets zeggen over de takt.
Vind het wel erg prettig om naar te kijken!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:22

Laatste plaatjes van de Haflinger vind ik wel fijne plaatjes :j hij zou enkel wat ronder in de hals mogen, hij loopt er nu tegenaan te hikken. Als die nét dat stukje doorkomt zal die een stuk fijner lopen!

Wat vinden jullie van dit?
Vind het zelf een fijn plaatje :) ik moet alleen mijn handen langs elkaar zetten, rechtop zitten en het neusje er wat meer uit rijden.
Paard is denk ik ong 1 jaar ohz, ik start er B mee.
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:31

Mloulou schreef:

[ Afbeelding ]

Ziet er al een heel stuk beter uit. Pony mag nog wel iets nageeflijker (hij laat nog niet los zo te zien). En jij wat meer voor in je zadel gaan zitten (en bekken kantelen).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:35

Fry schreef:
Heb wat foto's van de haflinger waar ik vanaf ben gevallen, we hadden het vandaag weer geprobeerd.
En, ze ging weer aan de kletter. -O-
(hoorde ik toen ik weer door aan het rijden was dat ze 2 weken heeft stil gestaan, en bedankt dat je dat nu pas zegt dan had ik dr eerst ff laten dollen aan de longe)
Daarna wilde zie niet langs de hoefslag en kreeg haar er echt met geen mogenlijkheid langs, instructrice erop en die kon na veel moeite haar er eindelijk langs krijgen (ze stelde zich enorm aan).
Zit dus weer een beetje gespannen, maar heb zo goed mogelijk geprobeerd te ontspannen

Eigen commentaar (correct me if I am wrong) :

Ruiter: Kijkt mooi waar ze heen gaat, Hakjes mogen nog iets zakken, Benen mooi, Gezicht mag wel wat mooier haahhaha :') :')
Paard: Loopt mooi ruim, Benen evenwijdig, Loopt actief, Achterhand mag er nog iets meer bij (maar valt niet op de voorhand), Takt is goed

[ Afbeelding ]

Hoi Fry,
Leuk dat je weer een pony hebt gevonden om te rijden. Benieuwd naar de tweede.
Ik vind overigens wel dat hij op de voorhand is en ook dat hij nog niet loslaat in de kaak. Hij zal misschien niet heel erg aan je handen trekken, maar hij is nog niet nageeflijk.

Eigen commentaar (correct me if I am wrong):

Ruiter: Gezicht mag weer wat mooier, handen meer bij elkaar, kijken waar je heen rijdt
Paard: Takt is goed, loopt niet op de voorhand, houdt kaak niet vast, neusje mooi tegen de LL, beentjes mooi evenwijdig, moet de pas nog wel iets verruimen om een groter zweefmoment te krijgen

[ Afbeelding ]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:40

Amiigo schreef:
Laatste plaatjes van de Haflinger vind ik wel fijne plaatjes :j hij zou enkel wat ronder in de hals mogen, hij loopt er nu tegenaan te hikken. Als die nét dat stukje doorkomt zal die een stuk fijner lopen!

Wat vinden jullie van dit?
Vind het zelf een fijn plaatje :) ik moet alleen mijn handen langs elkaar zetten, rechtop zitten en het neusje er wat meer uit rijden.
Paard is denk ik ong 1 jaar ohz, ik start er B mee.
[ Afbeelding ]

Die heb je al leuk voor elkaar. Leuk paardje ook. Idd wat meer rechtop zitten. Zou hem graag nog iets losser van de hand zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:56

Ik zie de haflinger van Fry lekker ronddraven maar verder niet heel veel doen. Hij houd zich helemaal vast in de rug, drukt ook de hals erg recht naar voren en houd de kaak vast. Hij drukt echt zijn neus naar voren en komt zo van de achterhand af. Hij is dus wel op de voorhand. Hij is ook heel stuwend(voorwaarts) en nauwelijks dragend(opwaarts, actief).
Met zo'n paard zou ik gaan werken aan stelling en buiging om hem in de bovenlijn wat losser en bewerkelijker te krijgen en veel schakelen zodat hij die achterhand gaat gebruiken. Actief rijden is ook belangrijk maar pas op dat hij dan niet teveel activiteit laat wegvloeien in het voorwaartse. Je mag zo'n paard wat meer tegen de hand aanrijden.