[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:22

Chaos schreef:
Ik had wel het idee dat het paard nageeflijk was Babootje. Ik probeer er erg op te letten dat ze niet te diep gaat of een valse knik heeft, vind jij het niet nageeflijk (genoeg)? Ze trok er voor mijn gevoel wel fijn aan, aanleuning leek me ook goed. Oprollen doet ze sowieso makkelijk, voor de kar ook. Dus ik probeer bewust naar de hand toe te rijden, maar het moet wel gedoseerd blijven idd. Ook met het voorwaartse. Ik heb evt. een filmpje maar ik schaam mezelf voor hoe rommelig dat eruit ziet. Ik had geen commentaar dat het te voorwaarts was overigens, maar ik zal er zeker opletten dat we niet te hard gaan zodat het lijf kan blijven werken. :j

En op mijn billen zitten, tja. Dat vind ik lastig in de proef. In het voorrijden zit ik altijd een stuk makkelijker/rustiger maar in de proef wil ik heel graag dat het paard fijn gaat dus ga ik -onbewust want ik weet dat het niet werkt- heel erg zitten werken waardoor ik er soms een rommeltje van maak.

Dankjulliewel allemaal! :D

Nee op zich is ze niet nageeflijk. Dat zie je omdat ze op de voorhand is. De verbinding is er dan niet van achter naar voren (hoewel ze lijkt los te laten door zich op te rollen).
Er is pas sprake van nageeflijkheid als er verbinding is van achteren naar voren. Dat is best lastig te voelen, als ze schijnbaar los laten. Omdat ze groot beweegt en in principe voorwaarts is, is het goed om "terug" te rijden, klein te rijden, om te proberen haar meer op de achterhand te krijgen.

Chaos

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:24

Okee thanks voor je uitleg!!

Kleiner rijden heb ik de laatste trainingen wel bewust aan gewerkt maar moet eerlijk zeggen dat ik op cc alleen maar bezig was met voorwaarts. Beetje dom dus. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:26

Dat is de eerste vereiste natuurlijk. Maar als ze als zo voorwaarts zijn (en zo ziet het er wel naar uit) en ze gooien zich daarbij op de voorhand, kun je beter weer terug :D :D. En dan van daaruit weer naar voren,

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:28

Ja klein en krachtig draven ipv hard.
Mijn instructeur zal het er wel weer even inhameren. Heb hem het filmpje gestuurd namelijk. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:35

Chaos schreef:
Maar ik merk dat ik ze te weinig rijd om al te veel resultaat te mogen verwachten.

Allereerst alle respect voor de eigenaar want hij bied me een hoop kansen met Anna en diens dochter Y/fke, maar ik ben ze in eerste instantie gaan rijden omdat hij voor de kar beetje vast liep. De meeste paarden krijg ik in de basis prima los gewerkt maar met Anna kon ik het begin niks rechtsom. Toen laten kraken en sindsdien gaat het rijden steeds beter én de menner scoort tegenwoordig goed op de dressuurwedstrijden, en dat was zijn doel. :j Dus hij doet zijn best maar het zal me niet helpen denk ik.

Mennen en onder het zadel rijden kan een synergisme zijn.
Uiteraard wel afh. van wat de menner en ruiter precies doen natuurlijk, wil je beiden iets totaal anders wordt het lastig.
Wil je bieden BLIJ rijden en correct rijden, dan heb je een fantastisch elkaar versterkend mechanisme.
Jouw menner heeft het al ervaren, maar ook een rijpaard dat fijn gemend wordt kan je profijt van hebben.
Want met mennen kan een paard zonder de belasting van de ruiter zijn lijf optimaal gebruiken, er zit niemand scheef op zijn rug te prutsen.
En met rijden kan je juist makkelijker een paard de correcte stelling en buiging aan laten nemen, want met alleen een menzweep waarmee
je aanwijzingen kunt geven kan je uiteraard minder dan met je benen, eventueel zweep, zit en gewichtshulpen.

De meeste menners zijn wel blij als hun paard netjes gereden wordt. Niet voor niets dat ook bij top menners de paarden doorgaans
ook nog onder het zadel bijgereden worden en ook nog wel eens in het verleden verdienstelijk onder het zadel gelopen hebben.
(allicht geen GP, maar zijn er heel wat die Z zijn geweest).

Als ik mijn paarden niet ook kon rijden, zouden ze stuk minder makkelijk te mennen zijn, maar ik merk ook dat ze het mennen
leuk vinden en ondanks dat er verschillen zijn in belasting het een hele goede training is voor onder het zadel en tussen de oren.

Ook voor de wagen kan je verzamelen, wordt overigens ook gevraagd, verzamelde draf in aantal proeven. (uiteraard niet in de B mennen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:53

Sjolvir schreef:
Chaos schreef:
Maar ik merk dat ik ze te weinig rijd om al te veel resultaat te mogen verwachten.

Allereerst alle respect voor de eigenaar want hij bied me een hoop kansen met Anna en diens dochter Y/fke, maar ik ben ze in eerste instantie gaan rijden omdat hij voor de kar beetje vast liep. De meeste paarden krijg ik in de basis prima los gewerkt maar met Anna kon ik het begin niks rechtsom. Toen laten kraken en sindsdien gaat het rijden steeds beter én de menner scoort tegenwoordig goed op de dressuurwedstrijden, en dat was zijn doel. :j Dus hij doet zijn best maar het zal me niet helpen denk ik.

Uiteraard wel afh. van wat de menner en ruiter precies doen natuurlijk, wil je beiden iets totaal anders wordt het lastig.
Wil je bieden BLIJ rijden en correct rijden, dan heb je een fantastisch elkaar versterkend mechanisme.
Jouw menner heeft het al ervaren, maar ook een rijpaard dat fijn gemend wordt kan je profijt van hebben.
Want met mennen kan een paard zonder de belasting van de ruiter zijn lijf optimaal gebruiken, er zit niemand scheef op zijn rug te prutsen.
En met rijden kan je juist makkelijker een paard de correcte stelling en buiging aan laten nemen, want met alleen een menzweep waarmee
je aanwijzingen kunt geven kan je uiteraard minder dan met je benen, eventueel zweep, zit en gewichtshulpen.

De meeste menners zijn wel blij als hun paard netjes gereden wordt. Niet voor niets dat ook bij top menners de paarden doorgaans
ook nog onder het zadel bijgereden worden en ook nog wel eens in het verleden verdienstelijk onder het zadel gelopen hebben.

Als ik mijn paarden niet ook kon rijden, zouden ze stuk minder makkelijk te mennen zijn, maar ik merk ook dat ze het mennen
leuk vinden en ondanks dat er verschillen zijn in belasting het een hele goede training is voor onder het zadel en tussen de oren.

Ook voor de wagen kan je verzamelen, wordt overigens ook gevraagd, verzamelde draf in aantal proeven. (uiteraard niet in de B mennen)

Ben ik helemaal met je eens hoor Sjolvir. Het komt alleen zo weinig voor, dat paarden niet hard (in de mond of in het lijf) worden door het mennen.
Het kan, maar tot een bepaald niveau. Ik denk dat het lastig wordt in het Z te rijden als je ook ment.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:04

bertie schreef:
Fry schreef:
Houd je vooral niet in met commentaar!

Hier dan mijn commentaar! Ik houd me niet in! <3
Wat is dat nou voor raar plaatje?
Lijntjes tekenen .. die moeten door de benen gaan hoor!
[ Afbeelding ]
Ik stel voor dat je het plaatje nog eens maakt. De paarse lijntjes.
Dan we zien iets anders dan wat jij suggereert. :o

Haha, het is inderdaad wel een raar plaatje, maar iets is beter dan niets!
Heb nu even geen tijd voor de lijntjes, 5 toetsen te leren -O-
Maar het komt er dit weekend aan :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:19

Vertrouwen, Samenwerking, Lef, Respect, Inbeeldingsvermogen

Dit is eigenlijk wat je nodig hebt voor het moeilijke vak genaamd: Paardrijden.
Helaas beschikken de meeste ruiters maar over 1 ding, en dat is lef.

Vertrouwen en Samenwerking

Ruiter
Een ruiter moet een paard kunnen en WILLEN vertrouwen. Samen met Respect is dit dé combinatie voor een goede samenwerking. Als ruiter heb je de verantwoording om een onafhankelijke zit te creëren zodat je paard vrij kan bewegen een geen 'last' heeft van de mens op zijn rug. Maar met dat alleen kom je er niet. Als er geen vertrouwen is, is de samenwerking vaak matig.

Paard
Het paard moet natuurlijk de ruiter ook willen vertrouwen. Eigenlijk is een mens een vijand voor een paard, omdat een paard een vluchtdier is. De mens, wordt echter gezien als prooidier. Om elkaar te kunnen vertrouwen moet een ruiter zich niet gedragen als een prooidier en het paard zijn vluchtgedrag opzij kunnen zetten (Pat Parreli: Paarden zijn van nature plank-gas-aholic's). Ook voor het paard: Als er geen vertrouwen is, is de samenwerking vaak matig

Lef

Ruiter
Een ruiter die op een paard zit, heeft al lef. Een paard is een dier met een eigen wil. Een plank-gas-aholic die liever iets uit de weg gaat. Daarom, kan een paard doordat hij schrikt of onterecht behandelt wordt, zich uit de voeten maken. Dit kan gevolgen hebben voor de ruiter. Lef heb je nodig om nieuwe uitdagingen aan te gaan, stapjes verder te denken, etc.

Paard
Het paard moet het plank-gas-aholic gedrag verminderen, maar dit kan alleen als de ruiter zich niet als prooidier gedraagt.

Respect

Ruiter
Alles wat een ruiter doet, moet uit respect voortkomen. Het is al heel wat dat je op een paard zijn rug mag zitten. Straf niet onnodig en beloon juist de goede dingen. Als de ruiter zich niet als prooidier gedraagt, en met respect het paard behandelt komt de samenwerking helemaal goed!

Paard
Ook het respect vanuit een paard moet wel gemeend zijn. Als een paard je niet 'mag' is zijn respect wat je krijgt oppervlakkig en betekenisloos. Het paard kan alleen de ruiter vertrouwen als hij/zij zelf ook met respect word behandelt (blij rijden *\o/* )

Inbeeldingsvermogen

Ruiter
Een ruiter moet het paard ook afwisseling gunnen, het liefst zoveel mogelijk. Ook moet een ruiter situatie's goed moeten kunnen inschatten en al weten hoe het paard er op zou reageren en dit voorkomen.
En niet te vergeten tijdens het rijden: Snapt het paard wel wat ik bedoel? Zijn mijn hulpen zacht maar ook duidelijk?

Paard
Ook het paard heeft zelf de taak om te bedenken wat de ruiter bedoelt.

En dit alles maakt het geweldige van het paardrijden:
Blij rijden!

Of zie ik het verkeerd?

Sorry, alles een beetje kortaf, heb veeel toetsen :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:24

Fry mooi geschreven en je ziet het goed. :+

Ik ben het alleen niet eens met je laatste zin "paard heeft zelf de taak om te bedenken wat de ruiter bedoelt". Dat kan namelijk niet want een paard is een dier, een kudde dier en een paard heeft geen IK zoals de mens wel heeft. De het paard heeft geen taak, denkt niet maar handelt uit instincten en zal vanuit aangeleerde gewoonte wellicht gaan begrijpen wat wij willen.
Doordat het paard een paard is en geen mens staan wij met alle respect boven het mooie trouwe dier en dat zal hij moeten accepteren (ik ben de leid merrie van mijn paarden).

Verder heb je alles heel mooi beschreven! :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:26

pien_2010 schreef:
Fry mooi geschreven en je ziet het goed. :+

Ik ben het alleen niet eens met je laatste zin "paard heeft zelf de taak om te bedenken wat de ruiter bedoelt". Dat kan namelijk niet want een paard is een dier, een kudde dier en een paard heeft geen IK zoals de mens wel heeft. De het paard heeft geen taak, denkt niet maar handelt uit instincten en zal vanuit aangeleerde gewoonte wellicht gaan begrijpen wat wij willen.
Doordat het paard een paard is en geen mens staan wij met alle respect boven het mooie trouwe dier en dat zal hij moeten accepteren (ik ben de leid merrie van mijn paarden).

Verder heb je alles heel mooi beschreven! :+

Daar heb je een punt!
Alleen meer bedoel ik ermee: Een paard moet wel een beetje meedenken...
Mag ik jou mooie stukje pakken en dat erin zetten? Dan klopt hij helemaal :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:23

Ja hoor Fry dat mag.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:42

@Fry. nog iets aanpassen.. je hebt nu de mens als prooidier.. ik denk dat je roofdier bedoeld.
Vind het ook wel aardig stukje.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:12

Sjolvir schreef:
Chaos schreef:

Ik merk niet dat de paarden stug in de mond zijn ofzo. Ze hebben juist een heerlijk mondje. De menner neemt trouw zijn lessen om zijn paarden te verbeteren (en zichzelf offcourse) en doet het heel netjes. Het gaat beter sinds ik ze ook rij. Ik heb er op zich geen last van dat hij met ze ment, ben ook nog niet op een niveau denk ik dat het last veroorzaakt. Ik bedoel meer dat hij ze ook niet op dusdanig niveau traint dat ik er profijt van heb of makkelijker de oefeningen doorloop. Menner en ik trainen nu basis. Doel is wel allebei in de loop van de tijd steeds een klasse hoger te komen uiteraard.

Mijn eigen merrie heeft vorig jaar zomer het hele seizoen samengestelde wedstrijden in het tweespan gelopen maar ik kon haar gerust tussendoor starten (L2, geen Z dus, misschien had ik dan een andere mening) had er absoluut geen last van dat er mee gement werd.

Het is wel zo, dat ik ze gewoon maar weinig rij, heb ook geen mogelijkheid vaker te trainen. Dat maakt het lastig. Ik ben dus eigenlijk al blij dat ze voor de kar lopen, dan bouwen ze tenminste nog conditie en spieren op. Maar het is wel heel anders natuurlijk. Ook voor de paarden. Maar verwarrend vinden ze het volgens mij niet, leuk wel. Onze paarden willen eigenlijk altijd heel hard werken en geven zich helemaal. Tonen ook blij en enthousiast in het werk.

Het was dus niet negatief bedoelt van mij uit.

Anna loopt L dressuur voor de wagen met 7 WPen. Ik rij B-dressuur en heb er eveneens 7 in een paar wedstrijden bij elkaar gereden. Anna loopt buiten op concours trouwens makkelijker als binnen. Ik denk omdat ze dan niet bij de andere paarden weg hoeft. Ze moet altijd even wennen als we van losrijbak naar wedstrijdbak gaan, hihi.

Eigenaar en ik vullen elkaar tot dusver aan denk ik. Ik zorg voor een soepel paard en hij voor een paard met uithoudingsvermogen.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 26-02-13 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:16

Bedankt voor de uitgebreidde antwoorden trouwens, vind het leuk om er zo bewust over na te denken. Fijn dat jullie de moeite nemen het allemaal uit te leggen. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:17

Mooi stukje hoor Fry, je probeert echt te beredeneren waarom wat en de gevolgen daarvan.

Bedoel je echter niet met inbeeldingsvermogen = fantasie, inlevingsvermogen = de mate waarin je rekening houdt met de gevoelens/behoeften van anderen?

En ik denk dat een paard de mens niet moet willen vertrouwen, maar moet leren vertrouwen.

En wat betreft het afwisseling gunnen, voor sommige paarden is dit een must, andere paarden zijn dusdanige gewoonte dieren dat ze bij afwisseling verward raken en het niet helemaal begrijpen,
ze zijn dan uit hun comfort zone, ook afwisseling moeten ze als het ware leren "vertrouwen",
maar is dus soms lastig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:19

Chaos, jij en je menner zijn dus ook elkaar versterkend bezig.

(proest hier loopt bokt soort van vast, zit naar een smiley te kijken die zijn tong omhoog heeft steken, zal wel foutje op de pagina zijn :9
deze stond namelijk net vast, met zijn tong omhoog)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:23

Sjolvir schreef:
Mooi stukje hoor Fry, je probeert echt te beredeneren waarom wat en de gevolgen daarvan.

Bedoel je echter niet met inbeeldingsvermogen = fantasie, inlevingsvermogen = de mate waarin je rekening houdt met de gevoelens/behoeften van anderen?

En ik denk dat een paard de mens niet moet willen vertrouwen, maar moet leren vertrouwen.

En wat betreft het afwisseling gunnen, voor sommige paarden is dit een must, andere paarden zijn dusdanige gewoonte dieren dat ze bij afwisseling verward raken en het niet helemaal begrijpen,
ze zijn dan uit hun comfort zone, ook afwisseling moeten ze als het ware leren "vertrouwen",
maar is dus soms lastig.

Misschien lastig, echter wel heel belangrijk.
Mijn paard mag in alles mee, dressuur is de basis, eens in de 2weken balkjes lopen of springen,vaker komt het er niet van. normaliter met lekker weer elke zondag voor de kar naar t bos.
En 1x per week sws ohz naar het bos, dagje longeren dagje spelen, alles moet kunnen.
Op die manier denk ik dat ik mijn paard fris hou.
uiteraard is hij ook elke week een dagje vrij

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:27

Ik wissel ook veel af. Ben daar ook helemaal voor.
Heb dat zelf ook nodig, heb altijd al een concentratie probleem gehad en moet vernieuwend bezig blijven om mezelf bij de les te houden.

Mijn paarden doen altijd alles leuk mee. Alleen heb ik altijd tot en met het L2 gereden, ik kan me voorstellen dat als ik strakjes (hopelijk) hoger kom te rijden me meer moet focussen op trainingen dan op de lol erin houden. Wat niet wil zeggen dat ik niet meer min. 1x in de week voor onstpanning in de zin van bosrit oid zou kiezen of dat de trainingen niet ook leuk kunnen zijn, maar wel dat ik dan ws meer gerichter moet gaan trainen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:29

ik denk juist, dat die afwisseling zo belangrijk blijft, misschien word de training lastiger.
Heeft je paard juist wat meer tijd nodig het te verwerken.
Veel zie je dat ze vastlopen, ze worden te fanatiek in het trainen.

Respect voor de mensen hoog in de sport die nog wel een buitenritje kunnen doen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:39

Ik ken er ook maar weinig die hoog in de sport rijden en nóoit een buitenritje maken. Heb op best wat stallen gewerkt maar de sportpaarden gingen eigenlijk allemaal wel naar buiten of het bos of een rondje crossbaan. :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:46

Er zitten inderdaad wat foutjes in mijn stukje komt door het even haastig opschrijven maar ben te laat om het aan te passen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:51

er zijn dr ook maar weinig,maar t is juist zo goed om t koppie fris te houden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:56

He, ik ben de laatste die tegen afwisseling is he!?
Volgens mij ben ik meer met de afwisseling dan met dressuur bezig af en toe :o :D ,
maar helaas zijn niet alle paarden er voor in, de mijne heb ik er op uitgezocht.
Ken er die totaal van de leg zijn als ze wat anders moeten doen dat buiten hun comfort zone valt.
(eigenaren ook trouwens)

Ik zwem met ze, ik spring met ze (Sjol mag niet meer springen), ik cross train met ze, ik rij in het bos/ in de polder/ in de stad/ op de hei, dressuur met ze en ze lopen voor de wagen. Heb met de een endurance gereden en de andere moet ooit nog en met de zwarte een keer Trec gereden en ga binnenkost beiden meenemen naar een WE oefen wedstrijd (dat is trail en dressuur) (mits mijn trailer er op tijd is).
We wandelen ook nog aan het handje en lange teugelen/lange leidselen heel af en toe.
BLIJ rijden is bij mij correct rijden, maar wel met zoveel mogelijk afwisseling.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:16

ik bedoelde ook dat het juist goed is, :P

oeh zwemmen, ik wil ook!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:27

Zwemmen is echt gaaf <3
Hier was het alleen zo dat baas meer spierpijn had dan pony na het zwemmen. Nu kwam dat misschien ook wel omdat het 3 uur zonder zadel rijden was en ook nog een dik kwartier echt zwemmen (dus voeten van de grond) in de zee. Dus toen ik eindelijk afstapte wisten mijn benen niet meer hoe ze uit de 'O-vorm' moesten :')

En een voordeeltje van zwemmen (met stroming), ze moeten echt aan de bak dan
http://i981.photobucket.com/albums/ae29 ... /juli7.jpg