Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:39

horseyfries schreef:
murphy102 schreef:
Daar heb je gelijk in, dat is zeker steeds weer waar je aan moet blijven werken.
Maar blijft staan of je van achteren naar voren rijdt of van voor naar achteren, want het één zal een ander resultaat geven dan het andere.

En hier zeg je iets wat waar is, maar dat heeft dus niets te maken met stromingen, maar alles met het rijden op zich. Je kunt niet constant van voor naar achteren rijden en toch een paard opleiden tot Grand Prix, dat is simpelweg onmogelijk.

Bedoel je voorwaarts in tempo/bewegen of wat betreft energie/tendens?

Babootje

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:45

Ik ga ervan uit het laatste :D :D :D

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:47

horseyfries schreef:
cherie78 schreef:
:D :+ Wij hebben nog nooit de getrainde paarden hoeven te laten behandelen.
Althans toch niet door een osteopaat of masseur.

En jij staat voor iedereen? Ik heb ook nog maar één keer in twintig jaar één fysio naar mijn paard laten kijken, nadat hij door externe factoren lange tijd geblesseerd was geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat er niemand, en zeker geen Olympische ruiters, hun paarden niet medisch mogen laten begeleiden om elk pijntje in het vroegste stadium op te sporen. Het lijkt mij vanzelfsprekend en juist heel verstandig, terwijl Twist1991 deed alsof je paard laten behandelen gelijk stond aan hem slecht trainen.

Goed punt. . . iedere top/olympiscge stal heeft zijn eigen medisch team, zou niet goed zijn als dat niet zo zou zijn.[/quote]

Jullie weten allebei wel dat ik dit niet zo bedoelde, en dat je nu een beetje mijn woorden verdraaid :) Natuurlijk is het alleen maar goed dat een paard een uitgebreid medisch team achter zich heeft, het is niet voor niets een topsporter!

Maar ik vind wel dat een van de doelen van dressuur (al dan niet het belangrijkste doel) een gezond paard moet zijn. En paarden kunnen ziek worden en blessures krijgen die niets met de manier van rijden te maken hebben, maar zo zijn er ook veel blessures die dat wel hebben! En of Salinero dat wel of niet nodig had op de OS, dat terzijde. Even puur hypothetisch 'for the sake of discussion', zou ik het heel kwalijk vinden en een teken van slecht rijden als hij werkelijk zoveel begeleiding nodig had. Dan denk ik ook, waarom neem je zo'n paard in godsnaam mee naar de OS? Maargoed, dat is een hele andere discussie.

Bij mij zou er een bel gaan rinkelen als ik mijn paard continue zou moeten laten kraken en masseren. Ik zou dan denken dat ik iets fout doe met rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:30

Babootje schreef:
Overigens even terug naar de OP en "on topic" las ik in de laatste paard en sport in het artikel "Evaluatie olympisch dressuur in de formule", onder het kopje "meer flexibiliteit" (iemand het gelezen?)

Ja, gelezen :D Waaruit ik ook tot de conclusie kwam dat het echt geen gemakkelijke opgave is om jury te zijn :)

Babootje schreef:
"Vroeger waren er 1 a 2 echte toppers, nu zijn er zeker vijf of zes paarden met zoveel natuurlijke mogelijkheden voor het allerhoogste, dat zij ook voor het allerhoogste kunnen gaan als alles die dag meezit".

Dus het niveau is toch toegenomen in de sport tov vroegah ;)

Twist1991 schreef:
Maar ik vind wel dat een van de doelen van dressuur (al dan niet het belangrijkste doel) een gezond paard moet zijn.

Nou, ik vind het geen doel op zich, maar een voorwaarde/uitgangspunt; je gaat niet aan het werk met een paard dat niet gezond is. Dat is wel een beetje tegen mijn principes.

Verder vind ik het nogal idealistisch om te denken dat dressuur er is voor het paard, om ons beter te dragen en zo. Je hoeft niet aan een (gevorderde vorm van) dressuur te doen om je paard gezond te houden. Als je er verder niets noemenswaardigs van vraagt, gewoon lekker rechttoe rechtaan buitenritten maakt oid gaat hij daar echt niet van slijten. Het is heus geen schande om toe te geven dat wij aan dressuur doen met als doel dressuur. Of dit nou uiteindelijk moet leiden tot een beetje parmantig in de achtertuin paraderen met je mooi verzamelde paard of dit in een wedstrijdring doet. Het een is echt niet nobeler dan het ander. In tegenstelling; we doen dat allemaal puur voor ons eigen plezier. Het rijden van een serie wissels om de pas heeft fysiek/gezondheidstechnisch gezien voor het paard geen enkele meerwaarde, evenals andere vergevorderde oefeningen. Door goede training kunnen wij het paard wel zo sterk, lenig en gehoorzaam maken dat hij dat voor ons fatsoenlijk uit kan voeren.

Dus wie hier roept aan dressuur te doen om zijn paard gezond te houden en nog meer onzelfzuchtige redenen bedenkt om een beetje met een paard te kunnen piafferen, die valt voor mij toch wel een beetje door de mand. Er is niks onzelfzuchtigs aan. In het gunstigste geval wordt een paard met verstand getraind, wordt het werk aangepast op zijn fysieke en mentale mogelijkheden en grenzen en wordt het beest happy gehouden door hem naast dat ene uurtje dressuurwerk per dag het ook nog een beetje paard te laten zijn. En in dat geval zal het dier zijn werk ook met plezier doen (voor zover wij dat kunnen beoordelen)

Twist1991 schreef:
Bij mij zou er een bel gaan rinkelen als ik mijn paard continue zou moeten laten kraken en masseren. Ik zou dan denken dat ik iets fout doe met rijden.

Ik laat ieder half jaar de fysio (preventief) komen. De ene keer vindt ze wel iets, andere keer niet. Mij geeft het iig altijd een hoop extra info over de effecten van mijn training. B

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 15:53

In de huidige dressuur wordt dit getoond.
reden waarom ik dit topic opende.
Afbeelding
Mijn vraag:
Is dit nu de juiste wijze een paard te laten bewegen?
hebben ze het vroeger dan verkeerd beoordeeld?
of zijn we nu afgedwaald van hoe het eigenlijk ook al was?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:56

jasmijn78 schreef:
[pien_2010]: waarom heb je dit paard gekocht? Merkte je dat niet bij aankoop?

Dat vraag ik mij ook af. En eerder begreep ik uit je posts dat je een merens hebt en dat die 'verreden' is door moderne rijderij. Allereerst kan ik mij al niet voorstellen dat een 'moderne dressuurruiter' een merens koopt en dan volgens moderne inzichten daarmee gaat trainen. Een merens is voor een ambitieuze dressuurruiter nou niet direct de meest voor de hand liggende keuze (verder alle respect voor het ras hoor :) ) Maar dat klinkt gewoon niet logisch. Dat ras tref je toch meer bij recreatie ruiters die zich niet heel serieus met dressuur bezig houden. Dus heeft jouw paard gewoon nooit zo goed dressuur geleerd? Ipv dat hij is 'verreden' vogens de 'moderne rijdenij'? {quoot}

Natuurlijk kun jij je dat niet voorstellen, Jasmijn, maar volgens mij is [pien_2010] géén moderne ruiter.
Een beetje laf, vind je niet?
Pien stelt zich heel kwetsbaar op.
Haar verhaal maak ik dagelijks mee in de praktijk, dus wat jij eerder zei dat jij je twijfels hebt over het al dan niet verreden zijn, daarvan denk ík dan dat jij geen idee hebt van paarden die verreden zijn.
Misschien zelf ook maar eens jouw eigen filmpje onder de loep nemen.

Daarnaast zie ik persoonlijk liever een correct gereden merens dan een verreden KWPN''er.
Met elk paard rijd je dressuur.

Bovendien wordt er met de komst van Ailill hier door een enkeling (nee, ik bedoel niet jou, Vur) "geïnteresseerd" gedaan over de Pré's, maar ik weet nog heel goed dat hier vaak lacherig omgedaan werd, door een aantal hier.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:07

horseyfries schreef:
Murphy102, ik ben het niet eens met jouw stelling dat bij de KR het paard bepaald. Het paard bepaald namelijk helemaal nooit, want dan kwam hij niet zijn wei uit en bleef lekker eten. Dus je kunt jezelf van alles wijs maken, maar als je helemaal eerlijk naar jezelf toe bent dan geef je toe dat ook jij de keuzes maakt voor je paard wanneer je wat aanleert.
Zoals Arthur Kottas zegt "make haste slowly", en dat principe vind ik terug in het moderne rijden. Dus ook daarin verschillen we niet van opvatting. Je doet wat het paard aankan en gaat een stap verder als je ziet dat de vorige stap bevestigd is. Volgens mij kan het ook niet anders, want een toren op een slechte basis kukelt al heel snel in elkaar en dan kom je niet meer verder, maar boer je achteruit.

En die halve ophouding komt in mijn lessen ook regelmatig voorbij, dus het feit dat jij denkt dat MR daar geen gebruik van maakt is ook een misvatting.

Dat mag, HF, een andere mening hebben.
Dat weten wij allang, he, van elkaar dat wij een andere mening hebben. En dat is oké.

Ik denk niet dat Arthur Kottas het bedoelt zoals jij het zegt, want hij werkt 180 graden anders als wat we in het moderne rijden zien.
Als dat zo was zou de top nog klassiek rijden, maar ja, die grote verschillen, he.
Klassiek houdt men voortdurend rekening met de opleidingsweg van het paard en daarom krijgt een paard op die manier ook meer tijd en ja dat duurt langer.

Die tijd hebben wij nu niet tegenwoordig.
Zoals Ailill al de woorden aanhaalde van Sjef Janssen: : dat paard (Totilas) begrijpt de trainingsmethode, nu de ruiter nog (Rath) nog".
En zoals Anky een jaar geleden zei: "Upido gaat mij en mijn systeem steeds beter begrijpen".
Hoezo houdt men nu rekening met het paard? Het paard moet zich aanpassen aan de ruiter tegenwoordig. Het grote verschil...

Je kunt een halve ophouding geven tot je een ons weegt, maar hij zal op een Schenkelganger niet doorkomen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:10

horseyfries schreef:
murphy102 schreef:
Daar heb je gelijk in, dat is zeker steeds weer waar je aan moet blijven werken.
Maar blijft staan of je van achteren naar voren rijdt of van voor naar achteren, want het één zal een ander resultaat geven dan het andere.

En hier zeg je iets wat waar is, maar dat heeft dus niets te maken met stromingen, maar alles met het rijden op zich. Je kunt niet constant van voor naar achteren rijden en toch een paard opleiden tot Grand Prix, dat is simpelweg onmogelijk.

Ja hoor, dat kan heel goed, zo blijkt. Kijk maar naar de top in Nederland!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:26

murphy102 schreef:
Bovendien wordt er met de komst van Ailill hier door een enkeling (nee, ik bedoel niet jou, Vur) "geïnteresseerd" gedaan over de Pré's, maar ik weet nog heel goed dat hier vaak lacherig omgedaan werd, door een aantal hier.

Ik heb zeker nooit lacherig gedaan over de PRE want ik heb er zelf een. Vur, Ailill en Yamcha ook niet. Jij ook niet. Nombrado zeker niet. Angela en Unamie vast ook niet want die hebben er zelf ook minstens een. Van pien_2010 weet ik ook 100% zeker dat ze dat nooit zou doen en Babootje ook niet. Jasmijn heeft geloof ik zelf ooit de aankoop ervan overwogen, maar vond ze verhoudingsgewijs te duur. Van Horseyfries die zo gek is op Friezen kan ik me niet voorstellen dat ze lacherig doet over de PRE en bovendien zei ze dat Manuel en Fuego de beste van de wereld zouden kunnen zijn met een serieuzere aanpak (als ik het me goed herinner). Ik geloof dat er opmerkingen zijn gemaakt dat het een beetje het stokpaardje was van de TS en haar standpunt lijkt toch duidelijk te zijn dat de PRE voor dressuur geschikter is dan veel andere types. Dat vind ik niet lacherig doen maar gewoon een feit constateren. Er is iemand geweest (Mang denk ik) die vond dat Nombrado wel erg vaak goede plaatsjes laat zien van de PRE en slechte plaatsjes van andere paarden. Maar lacherig was dat niet. Dus ik weet niet zo goed op wie deze opmerking betrekking heeft.

Ik denk in zijn algemeenheid dat er vaak wat snel gegeneraliseerd en geoordeeld of veroordeeld wordt. Ik doe zelf mijn uiterste best om niet in die valkuil te stappen.

@Twist
Het nationaal ballet heeft minstens tien fysio's en masseurs in dienst. Ik mag aannemen dat die dansers wel weten hoe ze hun spieren moeten gebruiken. Het gaat om de intensiteit en het niveau van de training. Als ik vrolijk een rondje volksdansen doe zal ik niet snel een fysio nodig hebben. Als ik van dansen mijn beroep maak ietsje eerder. Of je het er mee eens bent dat paarden zo intensief moeten trainen is vers twee natuurlijk. Maar goede begeleiding van fysiotherapeuten doen ze aan de top echt allemaal hoor, niet alleen Anky.
De BBC liet iets heel leuks zien ten tijde van de OS. Michael Johnson (beroemde hardloper) en John McEnroe (beroemde tennisser) gaven commentaar bij sporten waar ze niks van afweten. Op een dag gingen ze de paardensport doen. Michael Johnson was hier helemaal door gefascineerd. Het idee dat de ruiter wist wanneer het paard niet lekker voelde in bepaalde spieren vond hij "mind boggling". Hij zei ook ik had me nooit afgevraagd hoe dat zat bij paarden. Ik zelf ging altijd met het minste of geringste pijntje/stijfheid naar de fysio, maar dat de ruiter dat aan zijn paard moet voelen of al ziet dat er iets mis is als hij in zijn stal staat is echt waanzinnig. Hij was gewoon niet weg te sleuren bij de paarden en ruiters.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:30

nombrado schreef:

De huidige dressuur dat ben jij zelf ook hoor. Nee dit wordt niet doorlopend getoond. Dit is gewoon weer een zielige poging om de discussie te polariseren. Trap er niet in mensen! {:)-: {:)

@Jasmijn
Ik ben het geheel eens met je observatie over de dressuur en de motieven van de ruiters. Er heeft nog nooit een paard staan smeken om dressuurmatig aan de slag te gaan, het is gewoon werk voor het paard en als we het eerlijk vragen doet ie mee.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 14-12-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:37

Weet je wat ik nu zo flauw vind, er worden hier allerlei filmpjes en foto's geplaatst van ruiters welke niet "goed" zouden paardrijden, maar waar zijn de filmpjes van de mensen hier die alles afbranden en het zelf op de juiste manier doen? Murphy, plaats eens een filmpje van je eigen rijden, Nombrado, plaats eens een filmpje van je eigen rijden. Ik ben benieuwd of de filmpjes dan ook aansluiten bij de berichten die jullie hier plaatsen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:51

The_Stig schreef:
Weet je wat ik nu zo flauw vind, er worden hier allerlei filmpjes en foto's geplaatst van ruiters welke niet "goed" zouden paardrijden, maar waar zijn de filmpjes van de mensen hier die alles afbranden en het zelf op de juiste manier doen? Murphy, plaats eens een filmpje van je eigen rijden, Nombrado, plaats eens een filmpje van je eigen rijden. Ik ben benieuwd of de filmpjes dan ook aansluiten bij de berichten die jullie hier plaatsen.

Die staan er toch? Of i.i.g. foto's.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:52

Foto's zeggen niets. Van Murphy en Nombrado heb ik geen filmpje zien langskomen. Of heb ik er overheen gekeken?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:55

The_Stig schreef:
Foto's zeggen niets. Van Murphy en Nombrado heb ik geen filmpje zien langskomen. Of heb ik er overheen gekeken?

Foto's zeggen tot op zekere hoogte iets.

Euhm ben van die dames geen filmpjes tegen gekomen, maar wat zouden ermee bereiken? Mensen geloven hen wel of niet, lijkt me niet dat als mensen een leuk filmpje op youtube zien dat ze dan hun hele mening veranderen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:01

Met die snelle camera's van tegenwoordig is het vrij simpel om er net een gunstig of ongunstig moment uit te pakken. Natuurlijk zijn er wel wat dingen te zien, zoals bespiering van het paard bijv.

Ik zou een filmpje wel interessant vinden om te kunnen zien of het rijden van Murphy en Nombrado wel zoveel anders is (in positieve zin) dan het moderne rijden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:07

The_Stig schreef:
Met die snelle camera's van tegenwoordig is het vrij simpel om er net een gunstig of ongunstig moment uit te pakken. Natuurlijk zijn er wel wat dingen te zien, zoals bespiering van het paard bijv.

Ik zou een filmpje wel interessant vinden om te kunnen zien of het rijden van Murphy en Nombrado wel zoveel anders is (in positieve zin) dan het moderne rijden.

Hmmm, ben nu wel heel benieuwd naar een analyse betreffende mijn clip. . . verder begrijp ik je wel hoor, maar niet iedereen wil filmpjes plaatsen.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:09

Citaat:
@Twist
Het nationaal ballet heeft minstens tien fysio's en masseurs in dienst. Ik mag aannemen dat die dansers wel weten hoe ze hun spieren moeten gebruiken. Het gaat om de intensiteit en het niveau van de training. Als ik vrolijk een rondje volksdansen doe zal ik niet snel een fysio nodig hebben. Als ik van dansen mijn beroep maak ietsje eerder. Of je het er mee eens bent dat paarden zo intensief moeten trainen is vers twee natuurlijk. Maar goede begeleiding van fysiotherapeuten doen ze aan de top echt allemaal hoor, niet alleen Anky.

Tja, ballet is dan ook ontzettend slecht voor een mensen lichaam. Dus dan is het niet zo raar dat iemand daar last van krijgt na een bepaalde tijd!

@Jasmijn.

Het is prima dat jij er zo naar kijkt :) Maar ik ben het er simpelweg niet mee eens. Een van de uitgangspunten van de klassieke dressuur is wel degelijk een paard te leren zijn ruiter correct te dragen. Dat jij het er niet mee eens bent hoeft het nog geen onzin te zijn wat ik zeg. Alleen jij hebt een ander doel in de dressuur! En dat is prima ;) Maar daarin ben je wel modern. En dat is geen waardeoordeel, maar slechts een andere stroming.
Het is misschien niet jouw doel, maar er zijn wel degelijk mensen die 'in hun achtertuin piafferen' voor het welzijn van een paard. Dit is dan hun doel.
En juist heel veel dressuuroefeningen zijn gemaakt om een paard te corrigeren. Wat denk je van schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyeren. Dit zijn allemaal oefeningen om een paard recht te richten. Ik denk alleen dat veel ruiters tegenwoordig zijn vergeten waarvoor deze oefeningen zijn in eerste plaats. :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:14

We moeten filmpjes heben om daar stills uit te peuteren. :+
Het heeft geen zin om daar over door te gaan Stig. Het doet ook niet ter zake. Ik plaats ook geen foto's en filmpjes van mezelf, ik heb ze niet eens en er zijn wel leukere beelden dan die van een dame van middelbare leeftijd, ook al doet ze nog zo haar best om goed te rijden. Maar ik kan je wel verklappen dat er ook beelden in de richting van "so not" uit het plaatje van Nombrado zullen zijn, lang niet zo erg als dat natuurlijk want dat is een karikatuur. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet streef naar het beeld van "so it is to be" uit het plaatje van Nombrado. En al zou je maar af en toe zo'n "so it is to be" plaatje van mij kunnen maken dan zou ik al dik tevreden zijn, en van af en toe probeer ik vaker te maken.
Al krijg ik langzamerhand wel zin om eens een plaatje van mezelf te plaatsen want als het dan wordt afgekraakt bevind ik me in ieder geval in het gezelschap van Carl Hester, Edward Gal, Anky van Grunsven en Helen Langehanenberg om er maar eens een paar te noemen van wie de beelden hier zijn afgekraakt. ;)

@Twist
Ik denk dat Jasmijn wel weet waarvoor die oefeningen zijn. Alleen van het paard uit bezien zijn alle oefeningen die hem rechter en sterker maken gewoon werk. En geen 1 paard kan snappen dat hij daar beter van wordt, dus de motivatie kan niet van het paard uitgaan. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat de ruiter zich er bewust van zou moeten zijn, en dat het jammer is dat er soms weinig kennis is. Maar zelfs met goede intenties en veel kennis wordt je nog geen goede ruiter. En eigenlijk is alle geklungel van beginners een hel voor het paard, dus kunnen we er beter helemaal niet aan beginnen als we echt het beste met het paard voorhebben.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:24

nombrado schreef:
[ Afbeelding ]
Mijn vraag:

Het ultieme voorbeeld van een Schenkelganger:
Achterhand kán niet onder de massa komen.
Paard compenseert aan de voorkant.
Paard knikt waar het 't gemakkelijkste knikt, nl. tussen de 3e en 4e halswervel.
Rug wordt naar beneden gedrukt.
Er is géén buikspier aangespannen.
De brug staat open, er is geen ruggebruik. Een beginner die het ziet.

Kortom: Moderne dressuur bestaat niet, wel kunstjes rijden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:25

Twist, ik ben het met je eens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:26

The_Stig schreef:

als er theoretisch begrepen wordt, en gelezen wordt wat er staat, dan is een filmpje niet nodig.
Van niemand niet (alleen misschien van hoe het er daadwerkelijk uit hoort te zien)
Eerst zal het begrepen moeten worden, dan pas kan het toegepast worden.
en zelf heb ik heel wat filmpjes en fotos al geplaatst van beweging en gangen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:28

murphy102 schreef:
nombrado schreef:
[ Afbeelding ]
Mijn vraag:

Paard knikt waar het 't gemakkelijkste knikt, nl. tussen de 3e en 4e halswervel.

Kortom: Moderne dressuur bestaat niet, wel kunstjes rijden.

Begrijp ik het goed Murphy, dat je dit ook bedoeld over de rug "open"en rug "dicht" verhaal eerder in dit topic?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:38

@Twist
Ik denk dat Jasmijn wel weet waarvoor die oefeningen zijn. Alleen van het paard uit bezien zijn alle oefeningen die hem rechter en sterker maken gewoon werk. En geen 1 paard kan snappen dat hij daar beter van wordt, dus de motivatie kan niet van het paard uitgaan. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat de ruiter zich er bewust van zou moeten zijn, en dat het jammer is dat er soms weinig kennis is. Maar zelfs met goede intenties en veel kennis wordt je nog geen goede ruiter. En eigenlijk is alle geklungel van beginners een hel voor het paard, dus kunnen we er beter helemaal niet aan beginnen als we echt het beste met het paard voorhebben.[/quote]

Ja daar ben ik het uiteraard mee eens. Voor een paard zelf is het werk gewoon werk, hij weet zelf niet dat het goed voor hem kan zijn (of slecht). Daarom moet de mens verantwoording nemen om, als je op een paard gaat zitten, te zorgen dat je dit doet op een manier waarop je hem niet/zo min mogelijk beschadigt. Tja, bij beginners en manege paarden is hier geen beginnen aan, daar ben ik het mee eens. Het is ook niet voor ieder paard weggelegd om goed opgeleid te worden :) Helaas!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:39

Wat ik zo jammer vind is dat er niet gediscussieerd wordt op basis van inhoudelijke argumenten.
Ik moet zeggen, Hermelientje, dat jij wel een inhoudelijke duit in het zakje doet. Iets waarover men gaat nadenken.
Trouwens Hermelientje, over die Pré's, ik bedoel niet zozeer dit topic.

Met name vind ik het jammer van HF en Jasmijn dat zij graag anderen, die graag willen leren, bekritiseren op zichtbare (uitvoerings-) fouten, maar zodra ze zelf bekritiseerd worden aan de hand van onderbouwingen, kunnen ze dat niet goed verdragen.
Nergens wordt door hen aangegeven aan de hand van argumenten wat de meerwaarde is van hun trainingsmethode. Ze hebben weinig kennis van hun eigen trainingsmethoden. Dat is niet erg, maar blaas dan niet zo hoog van de toren.
Té graag willen zij dat hun trainingsmethode eigenlijk "niet zo verschilt van KR".
Was dat maar waar!
Als dat zo was dan hadden we niet steeds deze discussies hoeven te voeren!

Ik wens jullie nog veel discussieplezier.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:41

[Quoot Nombrado[Quoot Murphy]

Kortom: Moderne dressuur bestaat niet, wel kunstjes rijden.[/quote]

Begrijp ik het goed Murphy, dat je dit ook bedoeld over de rug "open"en rug "dicht" verhaal eerder in dit topic?[/quote]

Ja, Nombrado.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 14-12-12 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt