Babootje schreef:Overigens even terug naar de OP en "on topic" las ik in de laatste paard en sport in het artikel "Evaluatie olympisch dressuur in de formule", onder het kopje "meer flexibiliteit" (iemand het gelezen?)
Ja, gelezen
Waaruit ik ook tot de conclusie kwam dat het echt geen gemakkelijke opgave is om jury te zijn
Babootje schreef:"Vroeger waren er 1 a 2 echte toppers, nu zijn er zeker vijf of zes paarden met zoveel natuurlijke mogelijkheden voor het allerhoogste, dat zij ook voor het allerhoogste kunnen gaan als alles die dag meezit".
Dus het niveau is toch toegenomen in de sport tov vroegah
Twist1991 schreef:Maar ik vind wel dat een van de doelen van dressuur (al dan niet het belangrijkste doel) een gezond paard moet zijn.
Nou, ik vind het geen doel op zich, maar een voorwaarde/uitgangspunt; je gaat niet aan het werk met een paard dat niet gezond is. Dat is wel een beetje tegen mijn principes.
Verder vind ik het nogal idealistisch om te denken dat dressuur er is voor het paard, om ons beter te dragen en zo. Je hoeft niet aan een (gevorderde vorm van) dressuur te doen om je paard gezond te houden. Als je er verder niets noemenswaardigs van vraagt, gewoon lekker rechttoe rechtaan buitenritten maakt oid gaat hij daar echt niet van slijten. Het is heus geen schande om toe te geven dat wij aan dressuur doen met als doel dressuur. Of dit nou uiteindelijk moet leiden tot een beetje parmantig in de achtertuin paraderen met je mooi verzamelde paard of dit in een wedstrijdring doet. Het een is echt niet nobeler dan het ander. In tegenstelling; we doen dat allemaal puur voor ons eigen plezier. Het rijden van een serie wissels om de pas heeft fysiek/gezondheidstechnisch gezien voor het paard geen enkele meerwaarde, evenals andere vergevorderde oefeningen. Door goede training kunnen wij het paard wel zo sterk, lenig en gehoorzaam maken dat hij dat voor ons fatsoenlijk uit kan voeren.
Dus wie hier roept aan dressuur te doen om zijn paard gezond te houden en nog meer onzelfzuchtige redenen bedenkt om een beetje met een paard te kunnen piafferen, die valt voor mij toch wel een beetje door de mand. Er is niks onzelfzuchtigs aan. In het gunstigste geval wordt een paard met verstand getraind, wordt het werk aangepast op zijn fysieke en mentale mogelijkheden en grenzen en wordt het beest happy gehouden door hem naast dat ene uurtje dressuurwerk per dag het ook nog een beetje paard te laten zijn. En in dat geval zal het dier zijn werk ook met plezier doen (voor zover wij dat kunnen beoordelen)
Twist1991 schreef:Bij mij zou er een bel gaan rinkelen als ik mijn paard continue zou moeten laten kraken en masseren. Ik zou dan denken dat ik iets fout doe met rijden.
Ik laat ieder half jaar de fysio (preventief) komen. De ene keer vindt ze wel iets, andere keer niet. Mij geeft het iig altijd een hoop extra info over de effecten van mijn training. B