[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:48

Als ze lang met een scheef bekken hebben gelopen duurt het echt wel even eer je het recht hebt, omdat daar nog spieren moeten worden ontwikkeld. Wellicht zijn ook meer behandelingen nodig. V.w.b. het rijden noemde je al schouderbinnenwaarts, idd een goede oefening. Ook schouder voor. Op de rechterhand zie je dat hij linksachter graag "uitstapt", daarom valt hij ook naar binnen door je been heen. Daarom zou ik op de rechterhand juist van de hoefslag af wijken (met een beetje buitenstelling) om het linker achterbeen er goed bij te houden of traverseren. Heeft te maken met de bekkenscheefstand. Het linkerachterbeen moet gewoon sterker worden. Duurt wel even hoor. Verder vind ik het er best aardig uitzien.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:03

Oke bedankt voor de info, ik weet dat er voor zo'n problemen geen snelle oplossingen bestaan, dus we gaan dat op het gemakje doen, zodat tudor der ook nog altijd zn plezier aan heeft :) Dus ik ga best op rechterhand af en toe wat linkerstelling nemen? Daarom dat de veearts ook zei dat hij vooral links goed los moest gewerkt worden, omdat hij dan dat been meer moet gebruiken?

(Weet niet of je het herinnert, maar had jou al eens gePB't een tijdje geleden over zijn probleem :) Dankzij jouw antwoord, die ik destijds heb getoond aan de eigenaars, zijn ze trouwens overgegaan tot 'actie' om er een veearts bij te halen, dus nogmaals bedankt :D )

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:41

Pion schreef:
Ik wil graag even inhaken op slofgebruik.
Want ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook 2 of 3x mee gereden heb.
Reden?
Paard zette me compleet buiten spel, nam een loopje met me en ik was rijtechnisch niet handig/snel genoeg.
Eenmaal gereden met slof, daarna kon ik weer zonder.
Later kwam het probleem weer tevoorschijn.
Nogmaals met slof gereden en daarna niet meer nodig gehad.

Echter om het paard 'naar beneden te werken', daar is de slof absoluut ongeschikt voor.

Ik ga dit topic weer vaker bijlezen. Erg interessant en leerzaam.

Hoi Pion, leuk dat je er ook weer bent!
Ik heb ook de slof twee keer bewust toegepast.
Was ZO trots dat ik het 30 jaar niet nodig had.

En toen kwam er een combinatie voorbij .. een paard dat je altijd vóór is. Superslim dier, en ook veel te veel volgens vaste patronen gereden.
Volte? Hoppa, gooi hem er maar in. -- kun je niets meer aan sturen..
Contragalop? Hoppa, omspringen! -- je bent altijd te laat
Halthouden? Hoppa -- achterwaarts!

Prima aangereden paard! Toen de ruiter ging studeren kwam het paard te koop, en werd door buurmeisjes alleen maar op de knopjes gereden.
Lastig, dus! Aangeleerde automatismen.
En dat ook nog met een paard dat zo vóór de hulpen aan is.

Bij de nieuwe ruiter gaf dat een probleem bij de contra.
De ruiter was niet snel genoeg, het paard maakte zich telkens te lang. En ook de (GP-)instructrice was niet snel genoeg. Ik ergerde me te pletter. Met twee keer slof lukte het om het paard niet uit elkaar te laten vallen.
Daarna begreep hij wat 'contra' betekent.
De slof heeft geholpen het paard korter in het frame te houden, en dat hielp om de contra te houden.
Geen geweld, maar nét dat kleine beetje dat het verschil kan maken. Ruiter en paard konden probleemloos weer verder.

Het heeft me wel iets gekost .. Dertig jaar zónder slof was voorbij.. |(

Ik ben dus niet mordicus tegen slof.
Maar ik daag wél iedereen uit om eerst maar dertig jaar lang oplossingen te zoeken zónder. :j

Moraal van het verhaal?
Dertig jaar zonder KAN! Wees creatief! ZOEK naar oplossingen ZONDER hulpmiddelen!

Als je kiest voor "ik wil eerlijk rijden zonder hulpmiddelen"- dan MOET je op zoek naar alternatieve oplossingen.
DIE weg levert zo enorm veel op..

Ik kan niemand helpen met vertellen 'hoe' iets 'moet'.
Ik hoop mensen te helpen zélf na te denken, zélf een zoektocht te starten.
Buiten de gebaande paden te gaan.

'BLIJ RIJDEN' is niet altijd gemakkelijk. Het gaat natuurlijk om fijn, en rijden, en blij.
Maar het betekent ook vaak tegen de gevestigde orde in gaan. De cultuur op stal bijvoorbeeld.

Misschien is BLIJ RIJDEN ook wel: heb MOED, DURF! *\o/*

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:46

ik heb alleen een filmpje, hoop dat dat hier ook mag?
ik wil graag weten wat jullie hier van vinden, dit is de eerste keer nageeflijk dus ik ben er allang trots op, ik rij niet op teugels, enkel door haar voltes te laten lopen, goed in de hoeken te rijden, en teugel geven en met been terug vragen :)

http://www.youtube.com/watch?v=qkmjNT8cEmQ

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:59

xxbritttxxx schreef:
Denk laat ik ook nog eens een foto plaatsen.. Is alweer ff geleden in het eerste topic ergens!
Toen heb ik deze foto geplaatst..
[ Afbeelding ]
Ik reed het paard hier pas een paar maandjes en dit was mijn eerste privélesje, opzich geen verkeerd beeld, maar nog een beetje op de voorhand naar mijn mening, en mijn houding is nog niet zo super.
Deze foto is van de laatste westrijd.
[ Afbeelding ]
Handjes iets te hoog en niet gelijk.. mijn aandachtspuntje. De houding is naar mijn mening al een stuk beter.

Hoi!

je hebt wat commentaar gehad over je schouders.
Dat vond ik heel leuk! Super commentaar!
Het zegt meer dan 'kapstokjes', of zo.

De eerste foto is natuurlijk wat ongelukkig, omdat de horizon niet horizontaal is.
Eigenlijk kun je ook best tevreden zijn met de tweede foto. Neusje ervoor, grijpend achterbeen. :)

Je hebt wel een probleem(pje) waar je op kunt letten. :(:)
Je paard lijkt nogal lang in de rug.
Dan is het héél belangrijk om steeds maar die achterhand aan te spannen, waarbij de rug aangespannen blijft en niet weggedrukt wordt.
Niet gemakkelijk, maar wel belangriijk! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:13

jolienvdb schreef:
Hey iedereen,

Heb hier al een paar keer gepost en iedere keer kreeg ik hele interessante reacties, maar nu zit ik met een 'nieuw probleem' waar ik tegenaan loop en graag jullie mening over had gehad. Even de situatie schetsen: Mijn verzorgpaard Tudor (1m80), heeft een scheef bekken, is reeds behandeld door ostheopaat (maar dat gaat nu eenmaal niet in 123 weg) en nu hebben we gisteren voor het eerst er weer op gekropen. Daarvoor deed ik longeerwerk (ook met dubbele longe) om hem wat 'losser' krijgen aan de kant waar hij het volgens de dierenarts het lastigst had: hij kon moeilijk links plooien. Ik heb wel beide kanten telkens goed gelongeerd (niet dat ik alleen maar 1 kant deed). Maar bij het rijden, merkte ik nu dat het vooral moeilijk was om op rechterhand te rijden, hij buigt niet zo makkelijk en op die kant houdt hij zn staart echt scheef, terwijl dat op de andere hand bijna niet is. Ook durft hij in de bocht indien ik hem iets te kort rijdt of te traag, nog eens bokken (hij kropt zich dan zo wat uit), maar dan vermoed ik dat het bij hem gewoon van niet 'kunnen' is, want Tudor doet altijd 100% zijn best, ookal heeft hij last van iets.. Ik probeer hem daarom echt goed voorwaarts te rijden, maar ik heb het gevoel dat dat soms ook niet helpt, want dat hij dan toch vertraagt..
Enkele foto's op rechterhand, waarbij ik hem eigenlijk niet zo slecht vind lopen, maar zijn staart hangt er zo scheef bij, dat ik graag enkele tips had gehad. Schouderbinnenwaarts kan hier waarschijnlijk wel al wat bij helpen? Maar is dat niet té belastend om dat van de eerste keer te doen?

Hier loopt hij precies wat 'verkrampt', zeker met zijn achterbenen, is waarschijnlijk ook omdat ik op een volte zat (wat hij zo moeilijk vindt). Ook mag zn neusje er iets meer uit.
[ Afbeelding ]

Hier vind ik dan wel dat hij een fijn achterbeen gebruik heeft en loopt hij wat meer 'door' zijn lijf, maar ik trek wat teveel aan de binnenteugel (hij durfde op die hand vaak naast de hoefslag te vallen, als in links van de hoefslag te lopen)
[ Afbeelding ]

Hier had hij iets gezien, maar vind ik het er wel goed uitzien (zeker qua beengebruik)
[ Afbeelding ]

Alvast bedankt!

Hoi,

plaatjes van het paard zijn zo slecht nog niet.

Nu jij, nog. :)*

Zo te zien heb je een wat lage spiertonus. Sommige mensen hebben dat, en andere mensen hebben dat niet. Niets mis mee, dus! Je kent dat wel, sommige mensen zijn altijd strak, en andere wat losser. Beide varianten komen met voor- en nadelen :(:)

Bij paardrijden is een lage spiertonus lastig.

Wat bedoel ik met 'lage spiertonus' in jouw geval?
Je kromme rug, je stoelzit..

Als je goed wilt paardrijden moet je echt iets gaan doen aan die kromme, slappe rug!
Zoals je nu zit kun je weinig aan je paard overdragen .. je bent niet leidend, sturend ..

Een wat rechtere, actieve rug van jou - zéker niet gemakkelijk om te doen! n :+: - geeft waarschijnlijk een paard dat gemakkelijker loopt! :):)
Probeer het eens! *\o/*

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:23

Hi Iedereen :) Ik vind het heel lastig om zelf te beoordelen, maar ga toch proberen iets te zeggen over wat ik zie voordat ik mijn vragen weer eens ga stellen. Deze keer voor mij overigens zonder foto's omdat ik geen recente foto's heb.

Melody7; wat ik op het filmpje zie, is een traag paard, welke zich erg lang in het lijf maakt. Op zich heel relaxed en ontspannen, wat ook heel veel waard is, maar zou haar toch graag wat actiever zien. Ze is nu eigenlijk net even té ontspannen. Voor mij zouden je teugels wat korter mogen, iets meer contact en proberen inderdaad door dan been bij te geven en veel bochtjes te rijden. In mijn ogen heb je zeker een heel goed begin, en helemaal de eerste keer nagevelijk zie je niet vaak dat jonge meiden dat op zo'n ontspannen en relaxte manier aanpakken. Absoluut respect daarvoor!! Heb je ook draf filmpjes misschien? Ik denk dat die makkelijker te beoordelen zijn :)

Nou. Maan. Ik heb vaker hier wat geplaatst, waar ik zeer veel aan heb gehad. Maan is eigenlijk altijd heel erg sterk in de hand geweest. Hij loopt erg graag lang en laag, maakt zich graag erg lang, en als ik hem dan probeerde iets meer op te richten en iets korter in zijn lijf te krijgen maakte ik de fout om mijn armen veel te veel te gaan spannen, waardoor hij eigenlijk alleen maar sterker werd.
Toen kwam het moment dat ik geen zadel meer had, genoodzaakt was om veel te longeren en zonder zadel te rijden. Als resultaat heeft dit gehad dat mijn houding met sprongen vooruit is gegaan, en ik ben gaan proberen Maan op een andere manier te gaan rijden. Met resultaat overigens! Ik houd mijn armen inmiddels volledig ontspannen, en heb een veel betere en lossere verbinding. Zit netjes rechtop met goede beenhouding, geen spanning meer, en dus ook vrijwel geen spanning meer in de hand.
Inmiddels hebben wij weer een zadel. Hij kan weer vrij bewegen vanuit schoft en schouder, wat ervoor heeft gezorgd dat meneer ineens enorme gangen heeft (even wennen, maar gaat erg goed met zitten). Hij kan zichzelf weer dragen, en wat is dit fijn!

Nu zitten we met het volgende stukje wat nog niet helemaal goed gaat; voornamelijk in stap heeft hij dat hij nu redelijk veel schommelt met zijn hoofd in de aanleuning. Ik heb mijn hand stil (beweeg wel mee met zijn stapbeweging) en zit erg stil. Ik heb wel gewoon een constant contact, maar hij kan gewoon ineens opkijken, of ineens heel erg inbuigen naar 1 kant (doet hij beide kanten evenveel). Ik merk in draf heel erg dat hij niet zo goed meer weet hoe hij bochtjes moet draaien, tenminste zo voelt het, hij buigt enorm om mijn binnenbeen beide kanten op, eigenlijk voor mijn gevoel iets te veel, en door de vrijheid die hij heeft met het nieuwe zadel voelt alles voor mij heel los, flexibel, en eigenlijk een beetje onstabiel. Is dit gewoon een nog gebrek aan kracht door de spierverlies die hij heeft gehad door een tijd stil te staan? Of is het gewoon zijn "werkelijke" losheid in zijn lijf, die ik eerder niet heb kunnen voelen door een slecht zadel? Of een combinatie van beiden? Of zou het kunnen komen omdat ik eindelijk heb leren los te laten, en hij nog niet zo goed weet wat hij hiermee moet? Hij is overigens wel 10 keer zo vrolijk met rijden, een soort van hyperactief, heel erg voorwaarts, en komt van achter echt beter eronder dan dat hij ooit heeft gedaan. Hij wordt ook echt enorm veel korter in zijn lijf, maakt zich niet meer zo lang. (overigens was de dag dat ik dit voelde de tweede dag dat ik met het zadel reed, heb het zadel ook pas 3 dagen en 2 keer mee gereden nu)

Dus de vraag: hebben jullie tips of bepaalde ideeën over dit "probleem" (probleem is het niet echt, vraag me meer af wat normaal is, en hoe ik hem evt. weer iets stabieler kan krijgen in stap en in het buigen) :)

Hoop dat het niet heel erg is dat ik geen foto's heb bijgeplaatst, ik rij zelf donderdag pas weer (komende 2 dagen zijn voor bijrijdster) en zal dan ook weer even voelen hoe of wat, en misschien dat er dan een filmpje of wat foto's gemaakt kunnen worden... :)

@ Bertie; grappig wat je zegt over spiertonus... Volgens mijn Fysio is mijn spiertonus extreem hoog, zo hoog dat mijn spieren niks meer aankunnen zeg maar, maar wordt elke dag beter. Heb jij hier misschien nog tips voor dit beter te krijgen?

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:31

bertie schreef:
Hoi,

Zo te zien heb je een wat lage spiertonus. Sommige mensen hebben dat, en andere mensen hebben dat niet. Niets mis mee, dus! Je kent dat wel, sommige mensen zijn altijd strak, en andere wat losser. Beide varianten komen met voor- en nadelen :(:)

Als je goed wilt paardrijden moet je echt iets gaan doen aan die kromme, slappe rug!
Zoals je nu zit kun je weinig aan je paard overdragen .. je bent niet leidend, sturend ..

Een wat rechtere, actieve rug van jou - zéker niet gemakkelijk om te doen! n :+: - geeft waarschijnlijk een paard dat gemakkelijker loopt! :):)
Probeer het eens! *\o/*

Ik probeer altijd in de auto mij mooi recht te zetten (ik loop in het dagelijkse leven ook zo met mijn schouders), maar op mijn paard let ik veel te veel op hoe mijn paard loopt ipv hoe ik zit, zeker als ik weet dat hij misschien pijn heeft. Terwijl ik maar goed genoeg weet dat het begint bij de zit van de ruiter.. Jarenlang heeft er niemand op gehamerd, dus ben ik zo gaan zitten en het is niet makkelijk om het af te leren ;)
Ik zal denk k een bandje opnemen en het een hele les gewoon afspelen, zodat k het zeker nie vergeet :D
Bedankt voor je bijdrage!
Laatst bijgewerkt door jolienvdb op 10-12-12 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:33

Klopt ja dat ze wel heel relaxt is,toen hadden we ook al wel ervoor even buiten gereden zodat ze eerst rustig kon ontspaanen :) draf heb ik nog niet, oefen nu nog alleen in stap omdat ik het heel langzaamaan wil doen, zodat het niet weer half, half is, en de wei is nog wat glad. Haha, bedankt!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:34

melody7 schreef:
ik heb alleen een filmpje, hoop dat dat hier ook mag?
ik wil graag weten wat jullie hier van vinden, dit is de eerste keer nageeflijk dus ik ben er allang trots op, ik rij niet op teugels, enkel door haar voltes te laten lopen, goed in de hoeken te rijden, en teugel geven en met been terug vragen :)

http://www.youtube.com/watch?v=qkmjNT8cEmQ

Het is wel een héél kort filmpje! :o
Er is dus niet zoveel te zien. Kan me voorstellen dat je zelf in een bepaald stadium zit waar je trots op kunt zijn.

Ik zag een momentje waarbij ik me afvroeg of je paard niet wat verschillend buigt links-rechts.
Maar het is wel een errug kort filmpje!

Volgende keer meer? :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:44

jolienvdb schreef:
bertie schreef:
Hoi,

Probeer het eens! *\o/*

Ik probeer altijd in de auto mij mooi recht te zetten (ik loop in het dagelijkse leven ook zo met mijn schouders), maar op mijn paard let ik veel te veel op hoe mijn paard loopt ipv hoe ik zit, zeker als ik weet dat hij misschien pijn heeft. Terwijl ik maar goed genoeg weet dat het begint bij de zit van de ruiter.. Jarenlang heeft er niemand op gehamerd, dus ben ik zo gaan zitten en het is niet makkelijk om het af te leren ;)
Ik zal denk k een bandje opnemen en het een hele les gewoon afspelen, zodat k het zeker niet vergeet :D
Bedankt voor je bijdrage!

Wat ik met die spiertonus bedoel gaat niet over je schouders. Die zijn denk ik symptoom, geen oorzaak.
Het is meer de rugaanspanning. En als gevolg daarvan de schouders. Je schouders kunnen (en moeten) daarbij nog steeds ontspannen zijn. Gespannen schouders bij paardrijden werken averechts. Het is meer de lendenpartij. Maar ook het langmaken in de lies, het aanspannnen.
Alleen de rug holtrekken is natuurlijk helemaal fout.
Ik kan dat niet via internet uitleggen.
Het gaat om een gevoel, dat direct zichtbaar effect heeft op een paard.
Je hebt daar echt instructie voor nodig! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:58

ArGieVai schreef:
@ Bertie; grappig wat je zegt over spiertonus... Volgens mijn Fysio is mijn spiertonus extreem hoog, zo hoog dat mijn spieren niks meer aankunnen zeg maar, maar wordt elke dag beter. Heb jij hier misschien nog tips voor dit beter te krijgen?

Nee.
Op afstand kan ik natuurlijk geen tips geven over jouw situatie.
Woonde je in de buurt, dan was ik graag een keer langs gekomen.
Ik denk dat paardrijden juist een middel kan zijn om spiertonus te verlagen.

Grappig he? De een adviseer ik om meer spiertonus te ontwikkelen, en bij de ander denk ik dat het mogelijk is spiertonus te verlagen.

Eerlijk gezegd? Verlagen is gemakkelijker. <3

Heb je een filmpje?

xxbritttxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:01

bertie schreef:
xxbritttxxx schreef:
Denk laat ik ook nog eens een foto plaatsen.. Is alweer ff geleden in het eerste topic ergens!
Toen heb ik deze foto geplaatst..
[ Afbeelding ]
Ik reed het paard hier pas een paar maandjes en dit was mijn eerste privélesje, opzich geen verkeerd beeld, maar nog een beetje op de voorhand naar mijn mening, en mijn houding is nog niet zo super.
Deze foto is van de laatste westrijd.
[ Afbeelding ]
Handjes iets te hoog en niet gelijk.. mijn aandachtspuntje. De houding is naar mijn mening al een stuk beter.

Hoi!

je hebt wat commentaar gehad over je schouders.
Dat vond ik heel leuk! Super commentaar!
Het zegt meer dan 'kapstokjes', of zo.

De eerste foto is natuurlijk wat ongelukkig, omdat de horizon niet horizontaal is.
Eigenlijk kun je ook best tevreden zijn met de tweede foto. Neusje ervoor, grijpend achterbeen. :)

Je hebt wel een probleem(pje) waar je op kunt letten. :(:)
Je paard lijkt nogal lang in de rug.
Dan is het héél belangrijk om steeds maar die achterhand aan te spannen, waarbij de rug aangespannen blijft en niet weggedrukt wordt.
Niet gemakkelijk, maar wel belangriijk! :j

Hoihoi! Fijn commentaar.. Ik train op het moment erg op de tempowisselingen, en ook vooral buiging, en in die wisselingen van tempo en overgangen is het inderdaad erggg makkelijk voor haar om zich lang te maken. Dingetje wat er in gekomen is door onwetendheid van mij, zijn we erg mee bezig. Echt mooi dat je zoiets via die foto ziet! Bedankt voor je commentaar (: weet ik dat ik op de goede weg zit!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:10

Ik heb momenteel geen recente foto's en filmpjes, wel een filmpje van mei dit jaar met oude zadel. Hier was hij echt enorm sterk in de hand, wat bij mij resulteert in schouders naar voren, en zelf naar achter hangen. Of juist heel extreem naar voren gaan zitten (over hem heen buigen). Inmiddels is houding echt zo enorm verbeterd, kan mijn schouders normaal af laten hangen en rug kan ik mooi recht houden. Ook benen liggen nu mooi stil, en hak-heup-schouder is in 1 lijn. Ontzettend fijn dus! Ik hoop ergens deze week nieuwe filmpjes/foto's te hebben, deze zal ik dan ook gelijk hier plaatsen (heb ik vele malen meer aan dan HAW eerlijk gezegd!) Ook loopt Maan zelf nu veel fijner, ook al heeft hij veel minder bespiering door het stilstaan de halve zomer. Hij komt veel beter door zijn lijf en is niet sterk meer van voor, echt heel veel vooruitgang voor mijn gevoel dus! Maar goed dat komt dus later :) De spiertonus problemen zaten volgens fysio voornamelijk in onderarmen, bovenbenen (voorkant dus niet hamstrings) en in de twee lange spieren langs mijn ruggengraat zeg maar :)

http://www.youtube.com/watch?v=vAGa92p_Mrk

edit; wat mij trouwens nu ineens opvalt in het filmpje is hoe slecht hij doorkomt met zijn rechter achterbeen in de travers, was me eerder niet opgevallen... Ook is duidelijk te zien dat hij zijn staart ligt naar links draagt, en dat hij mij regelrecht het zadel uittrekt (schudt daardoor nog extremer heen en weer in het zadel...) Ik lijk er echt wel in te gaan hangen zeg maar, ook bij het remmen bijvoorbeeld... Die dag tijdens het losrijden aan het begin van de les (http://www.youtube.com/watch?v=gD7Ye_GKSJM) is heel duidelijk te zien dat hij mij er gewoon letterlijk uittrekt daar, snap niet dat ik nooit eerder heb bedacht om gewoon los te laten :') Jeetje... is voor het eerst sinds een paar maanden dat ik deze filmpjes weer zie (denk in april voor de laatste keer), en kijk er nu al heel anders tegenaan dan toen ik net de clinic had gereden..
Laatst bijgewerkt door ArGieVai op 11-12-12 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:15

Wow Bertie, ik heb nu een paar pagina´s mee gelezen en ik vind het echt heel knap hoeveel jij kan halen uit alleen een foto! En je geeft ook nog eens hele handige tips waar men wat mee kan. Toppie :D

Laat ik eerst maar eens mijn pony introduceren
Imke is een 3,5 jarige kruising haflinger met fries. We zijn bezig met beleren en dit gaat ook best goed. Natuurlijk heeft ze haar puberstreken en lopen we wel eens tegen wat problemen op. We volgen nu 1 keer in de week een les en af en toe krijgen we ´thuis´ ook nog eens een lesje. Dit vindt ze echt geweldig en we leren er allebei echt super veel van. Hieronder een foto van de eerste keer bij de les. We hebben eigenlijk alleen maar gestapt om haar lekker te laten wennen aan de nieuwe omgeving. Ze was behoorlijk gespannen en voorwaarts. Ik kan zo even geen andere foto vinden waar we samen aan het rijden zijn, aangezien ik meestal de gene ben achter de camera ;) Deze foto is, denk ik ongeveer een half jaar geleden genomen en we zijn intussen flink gegroeid.
Afbeelding
Nu ik de foto zo terug zie, zie ik idd dat mijn handen echt helemaal verkeerd staan. Dit probleem is gelukkig nu verholpen. Wel heeft ze af en toe de neiging om te diep te lopen, iemand tips? Ik heb al van meerdere mensen dingen gehoord, maar heb liever zo veel mogelijk opties zodat we daaruit kunnen kiezen wat het beste bij ons past. Alvast bedankt voor de tips,

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:19

Wil nog heel even snel reageren op je foto Manouk, vind het namelijk een best interessante foto.. Wat mij heel erg opvalt is dat je je teugels echt erg kort hebt, helemaal bij een paard dat van zichzelf al de neiging heeft in een hoger "houdinkje" te gaan lopen. Ik zou dan ook juist gaan oefenen met lang en laag, dat is waar zij veel moeite mee zal hebben, maar wat haar denk ik ook heel veel zal helpen sterker te worden.

Daarnaast vind ik je zadel echt veel te ver naar voren liggen en hij hangt naar achter (denk door te krap op de schoft, zo te zien), wat resulteert in dat het zadel naar achter kiept, en jij dit gaat compenseren met jouw lichaam. Ik denk dat een goed zadel heel veel houdingsproblemen bij je zal oplossen :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:21

ArGieVai schreef:
Melody7; wat ik op het filmpje zie, is een traag paard, welke zich erg lang in het lijf maakt. Op zich heel relaxed en ontspannen, wat ook heel veel waard is, maar zou haar toch graag wat actiever zien. Ze is nu eigenlijk net even té ontspannen. Voor mij zouden je teugels wat korter mogen, iets meer contact en proberen inderdaad door dan been bij te geven en veel bochtjes te rijden. In mijn ogen heb je zeker een heel goed begin, en helemaal de eerste keer nagevelijk zie je niet vaak dat jonge meiden dat op zo'n ontspannen en relaxte manier aanpakken. Absoluut respect daarvoor!! Heb je ook draf filmpjes misschien? Ik denk dat die makkelijker te beoordelen zijn :)

Fijne analyse, en mooi geformuleerd! :j

Ik ben het met je analyse eens. +:)+

Samengevat:
  • het paard is wat traag
  • het mag wat actiever
  • wat meer aangespannen
  • de teugels kunnen wat korter
  • iets meer contact
  • meer aan het been
  • meer bochtjes rijden

Dat is nogal een lijst!
Ik ben het met je eens hoor, je zegt geen rare dingen!

Ik denk wel dat er twee dingen van belang zijn.
1. wat verwacht je?
Je formuleert verwachtingen .. 'iets meer dit', 'wat meer dat' .. dat suggereert een bepaalde verwachting. Ik realiseer me dat ik dat zelf ook doe, hier in dit topic. Grappig! Het is natuurlijk ook een wakkerschudden he, een uitdaging! Val niet in slaap, probeer je grenzen te verleggen! *\o/*
2. tijdspanne
Nét dat beetje actiever, nét dat beetje meer aangespannen, nét die teugels een beetje korter, nét dat beetje meer contact, nét dat beetje meer been .. .. .. .. MET les ben je dan zomaar drie of vijf jaar verder!
Al die 'nét' dingetjes lijken zo gemakkelijk, maar oh, wat zijn ze moeilijk! :+:

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:24

Daar heb je gelijk in, kost allemaal veel meer tijd dan dat je je beseft wanneer je iets opschrijft, net als bij de foto hierboven; een paard welke graag in een houding loopt, zie die maar is in een kort tijdsbestek lang en laag te krijgen... Is nog niet zo makkelijk :) Bij mij het tegenovergestelde, een paard dat graag lang en laag loopt, is echt heel lastig aan elkaar te krijgen!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:38

oeps manouk113,
morgen maar weer verder, het is al laat.
Welterusten! :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:27

oke, ik ga het de volgende keer maareens proberen :) het is inderdaad een kort filmpje, maar ik had een camera op het hek gezet, maar te ver ingezoemd dus we kwamen maar 4 keer langs in een kwartier tijd :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:30

Veulen84 schreef:
Iemand hier vroeg, waarom kun je met een slof een paard overtuigen van het feit dat hij z'n hals kan laten zaken, zelfs al heeft hij pijn gehad.
De nadruk in dit geval ligt op goed gebruik. Je plaatst het paard voor een keuze. Bovenin kan, maar dat is lang niet meer de fijne plek. Daar voelt hij de weerstand van de ruiterhand op de slof. Komt hij een fractie naar beneden, dan is die weerstand weg... Maar er komt niks onaangenaams voor in de plaats. Immers, hij heeft geen pijn meer en we trekken er ook niet aan hem. Natuurlijk gaat hij eerst nog z'n oude leerpad volgen en gaat hij weer omhoog. Maar herhaling van het zelfde zal plaatsvinden er is daar weerstand. Steeds sneller en steeds vaker zal hij naar beneden zakken. Tot je hem na een tijdje hebt geleerd dat het daar beneden goed is.
Maar ga je het fout doen, dan ga je hem niks leren. Ga je drukzetten op de slof en blijf je die druk houden ook als hij beneden is. Dan leer je hem dat waar hij ook is, het onaangenaam is. Immers, nergens is een ontspanningspunt te vinden. Hou je dit in stand, dan zal hij leren dat de slof betekend dat hij in een onaangename houding wordt gezet. Hij zoekt daar dan een manier om zich te handhaven (denk aan paarden die slofkreupel zijn, of diep achter de loodlijn lopen), en zal hij dit gedrag gaan koppelen aan de slofteugel.

Voor mensen werkt dit leerprincipe onbewust ook. De slofteugel heeft je 1 of 2 keer als rem geholpen. Je hebt snel geleerd dat het probleem van remmen niet meer bestaat met slof. Gevolg met slof ben jij meer ontspannen dan zonder.

Maar ehm... leer je een paard dan niet "afknikken"? Waarom druk geven op je handen om hem naar beneden te werken?

(ik heb altijd geleerd, van been naar hand toe rijden)

Druk op de slof, hoog of laag.. met wat voor instelling ook.. is werken van voor naar achter.. en niet van achter naar voor. Het paard moet niet tegen je hand aan lopen.. maar naar je hand toe.

Ik wil juist geen teugelDRUK.. ik wil dat mijn paard haar kaak zachtjes tegen het bit legt en dat ik dan voel dat ze mijn hand mee naar voren zou nemen als ik haar meer ruimte geef.. en dat wil ik hoog.. n dat wil ik laag.. ik wil een licht een soepel contact. Dat ze vanaf het moment dat ik mijn kuit om haar buik leg al op zoek gaat naar mijn hand. Geen contact van mijn been (dus in feite afsteken en nergens mee bezig zijn betekent "vrij".. dan mag ze haar hals dragen waar zij wil..

Ik wil niet dat ze afknikt omdat ik kracht moet zetten op mijn handen of op een slof. Dat vind ik meer "in de hand gesteld zijn".. wie daarbij bezig gaat met het sporen van zijn paard vraagt imo om een strakke rug en knietjes trekken ipv ontspannen rijden.. als ik iets meer nageeflijkheid wil dan het paard mij geeft is 9 vd 10x een klein kort handhulpje + beenhulp meer dan voldoende hoor.. ipv druk houden tot het paard afknikt en dan pas de druk afvloeien..

AANLEUNING betekent voor mij iets anders.. wacht... ik zoek ondertussen even een stuk:

Citaat:
Aanleuning is een begrip waarover de FEI in de internationale doelstelling niet spreekt. Internationaal wordt niet het begrip „aanleuning‟ gebruikt, maar „in de hand gesteld‟. De FEI zegt daarover: “Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard „in de hand gesteld‟ zijn. Men zegt, dat een paard „in de hand gesteld is‟, wanneer het bij juist geplaatste spronggewrichten met meer of minder opgeheven hals, verband houdend met de snelheid van de gang, met een stil hoofd en een vriendelijke mond, geen enkele weerstand biedt aan zijn ruiter. De houding van het paard, wanneer het „in de hand gesteld‟ is, hangt af van zijn bouw, en graad van africhting.” In Nederland en vooral ook in Duitsland wordt juist wel met het begrip „aanleuning‟ gewerkt. En dan blijkt dat dit begrip een veel bredere context heeft dan het begrip van de FEI. Coby van Baalen zegt erover in het boek “Basisboek Dressuur” van Tineke Bartels: “Ik vind aanleuning met het paard eigenlijk iets wat op drie punten tot stand komt. Het eerste contactpunt is voor mij het been. Tussen jouw been en het paard moet een voortdurend contact zijn, dat door het paard begrepen wordt. Dat begrip van het paard is al een soort aanleuning. Het tweede punt is de zit: je zitvlak, je knie en je heup. Met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard met een reactie worden beantwoord. Dat antwoord zou je aanleuning kunnen noemen. En tenslotte heb je nog het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat. Dat is het derde contactpunt. Met andere woorden, de ruiter begint met contact, het paard antwoordt met aanleuning.” Johann Hinnemann, Duitse dressuurtrainer zegt erover: “Ik wil goed benadrukken dat een ruiter in de eerste plaats met benen en zit zijn paard rijdt, terwijl de teugelhulp daar als derde als ondersteuning nog bij komt. Die drie samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden. Het paard neemt het bit aan en treedt als het ware „aan de hand van de ruiter‟. Zo ontstaat aanleuning. Er wordt ook wel gezegd dat het paard de aanleuning zoekt en dat de ruiter het paard toestaat deze aanleuning te vinden.” Een goede aanleuning is een logisch resultaat van het voorwaarts rijden en het streven naar een altijd goede takt en naar ontspanning in de bewegingen. Uit die tevreden houding en losheid en ontspanning bij het paard, ontwikkelt zich een zekere en constante aanleuning. Natuurlijk moet voor een ideale aanleuning de verbinding met de ruiterhand altijd aanwezig zijn. Wie steeds teruggaat naar de basis van takt en ontspanning en naar het contact maken met kuit, zit en hand, zal vroeg of laat het antwoord van het paard krijgen waarop hij wacht: aanleuning!
Een goede aanleuning
Een goede aanleuning is een voorwaarde om het paard op de juiste manier te trainen. We kunnen het zien als de basis voor het uiteindelijke hogere dressuurmatige werk zoals het verzamelen van het paard. Daarentegen kunnen er ook dressuurmatige oefeningen gereden worden om het paard in de aanleuning te verbeteren. We kunnen hierbij denken aan tempowisselingen en wendingen.

De namen die genoemd worden interesseren me niet zo.. het ging mij even om het technische aspect.

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:44

ArGieVai schreef:
Wil nog heel even snel reageren op je foto Manouk, vind het namelijk een best interessante foto.. Wat mij heel erg opvalt is dat je je teugels echt erg kort hebt, helemaal bij een paard dat van zichzelf al de neiging heeft in een hoger "houdinkje" te gaan lopen. Ik zou dan ook juist gaan oefenen met lang en laag, dat is waar zij veel moeite mee zal hebben, maar wat haar denk ik ook heel veel zal helpen sterker te worden.

Daarnaast vind ik je zadel echt veel te ver naar voren liggen en hij hangt naar achter (denk door te krap op de schoft, zo te zien), wat resulteert in dat het zadel naar achter kiept, en jij dit gaat compenseren met jouw lichaam. Ik denk dat een goed zadel heel veel houdingsproblemen bij je zal oplossen :)

Bedankt, het was dan ook een ´tijdelijk´ zadel :) en er ligt al een ander zadel op. Het kan idd kloppen dat ik de teugels wat te strak heb. Ik reed altijd op sterkere paarden dus dat was ik nog gewend. Dat hebben we er nu ook redelijk uit. Maar ach voor beide was het toen de eerste keer en geloof me, zij was niet de enige die gespannen was ;)

Maar ik ga er zeker nog meer aan werken en hartstikke bedankt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:48

jolienvdb schreef:
Oke bedankt voor de info, ik weet dat er voor zo'n problemen geen snelle oplossingen bestaan, dus we gaan dat op het gemakje doen, zodat tudor der ook nog altijd zn plezier aan heeft :) Dus ik ga best op rechterhand af en toe wat linkerstelling nemen? Daarom dat de veearts ook zei dat hij vooral links goed los moest gewerkt worden, omdat hij dan dat been meer moet gebruiken?

(Weet niet of je het herinnert, maar had jou al eens gePB't een tijdje geleden over zijn probleem :) Dankzij jouw antwoord, die ik destijds heb getoond aan de eigenaars, zijn ze trouwens overgegaan tot 'actie' om er een veearts bij te halen, dus nogmaals bedankt :D )

Ja, ik herkende je al :D :D Ja dat klopt hoor Jolien. Links moet flink losgewerkt. Doordat hij door de bekkenscheefstand moeilijk het linkerbeen onder de massa kon plaatsen zijn ook de spieren daar niet goed ontwikkeld. Zeker als hij langere tijd zo gelopen heeft is het best moeilijk hem weer recht te krijgen en vaak heb je meer dan 1 behandeling nodig. Zeker moet je niet ook vergeten de rechterkant los te werken, maar op de linkerhand beginnen en eindigen. En op de rechterhand het linkerachterbeen "erbij" houden.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:09

Manouk; ik snap inderdaad dat de eerste keer heeeeeel erg spannend kan zijn, helemaal op een jong paard, geloof me ik ken het! (maar, ik vind het ook 1 van de allerleukste dingen :) Geniet er van hoor!) Toch wil ik even een opmerking maken over tijdelijke zadels; ligt een zadel niet goed dan ook niet 1 keer er op leggen, het kan zo veel schade aanrichten, helemaal aan zo'n jonge rug! Dan is haar eerste ervaring met zadels ook gelijk slecht, want het zit niet fijn, niet lekker, en kan zelfs pijn doen. Pas daar dus heel erg mee op. Sowieso met elk paard hoor :) Ik ben heel erg benieuwd naar recente foto's, want dit is echt niet het beste plaatje, schrok er eerlijkgezegd een beetje van, vind het er namelijk echt wel heel vervelend uitzien.

Daarom wil ik toch nog even wat meer reageren, puur op deze foto. Hierbij hou ik ook geen rekening met dat het nu beter kan gaan, maar reageer ik echt op wat ik hier zie. Toch zou ik echt heel graag een andere, meer recente foto zien!

Zal het stukje "wat ik in jou geval zal doen" nog even iets uitgebreider neerzetten;

Ten eerste; elke keer dat je er op stapt, besef dan ook dat je op een jong paard zit. Een "schoon blad" om het zo maar te zeggen, alles kan nog veranderen en elk kleine dingetje wat je doet met been, zit, hand, houding, gewicht etc. kan echt hele heftige effecten hebben op paard, en ook op de toekomst van het paard. Probeer je been lang te houden, en op een jong paard altijd wat naar voren te zitten zodat de rug wat meer ontlast word. Je zit nu namelijk veel naar achter, en drukt daarbij het zadel nog meer in de achterkant van haar rug dan dat het zadel zelf al doet door de verkeerde ligging. Dit zie je ook terug in het stukje rug achter het zadel, en aan haar achterhand. Naar mijn idee maakt ze haar rug heel erg hol op de foto om haar rug te ontlasten, achterbeen blijft daardoor enorm achter. Ik zie dus echt veel spanning!
Voor de rest; de hoofdhalshouding waar ze op de foto in loopt is echt een houdingkje, ze loopt niet door haar lijf, komt niet van achter naar voren.

Voor de rest, is het misschien een idee om haar met zo'n duits touw te gaan longeren, ik denk dat dit een zeer leergierig beestje is, en daar kan je heel erg je geluk mee opdoen. Waar dat duitse touw uiteindelijk toe leid is dat ze zich bol gaan maken, en de hals af laten zaken, met eigenlijk vrijwel geen druk maar wel een duidelijke begrenzing.

Ik bedoel zo'n ding:
Afbeelding

Wat ik met rijden veel meer zou willen zien is dat zij haar hals langer maakt en laat vallen. Dit is nog niet zo makkelijk als het klinkt, hier gaat namelijk veel werk en tijd in zitten. Maar! Uiteindelijk heb je er echt zo veel meer aan! Vanaf die lagere halshouding kan je uiteindelijk, over een heel aantal jaartjes, een veel mooiere oprichting creeëren, waarbij paardlief geheel haar lijf gebruikt, achterbeen netjes onderplaatst, en echt nageeft.

Heb even een plaatje van een fries opgezocht, omdat deze met dezelfde lichamelijke moeilijkheden zitten als waar jouw kruising mee zit. Dit zou ik meer willen zien:
http://94.100.123.176/1208100001-120815 ... _dMat.jpeg

Dan nog even een stukje reactie op het "gewend aan sterke paarden" stukje. Mijn paard is echt een tanker, enorm sterk, vreselijk hangen en trekken, echt echt heel sterk. Wat deed ik altijd? Teugels kort en terugtrekken maar, of tenminste; armen flink aanspannen om mij niet uit het zadel te laten trekken. Dit is nog wel redelijk te zien in de filmpjes die ik hierboven heb geplaatst. Nu ben ik sinds kort gaan loslaten, armen ontspannen, ander en beter zadel er op, en gewoon vanuit zit en been naar de hand toe gaan rijden. Ik ben hier nu een maand of 4 mee bezig, hij snapte er op het begin geen ene drol van, viel op zijn snufferd, kon benen niet meer plaatsen, ik heb hem eigenlijk jaren lang "gedragen" in plaats van hem zichzelf laten dragen. En daardoor kwam ook hij in een houding in plaats van vanuit heel zijn lichaam los te zijn. Nu, 4 maanden verder, hebben we tuurlijk nog miljoenen dingen om aan te werken, maar hij is niet meer sterk!! (heb hem ook zelf ingereden)

Wat ik hier mee probeer te zeggen; het paard is sterk omdat jij sterk bent, het paard is sterk omdat hij in zijn lijf niet lekker doorkomt, het paard is sterk omdat hij de kracht niet heeft, er zijn veel redenen voor een paard om sterk te zijn; maar als je zelf dan niet sterk bent, en loslaat, dan kan het paard nergens meer sterk tegen zijn. Probeer echt vanuit been en zit naar een dynamische verbinding te werken. Ja dit is heel lastig, en kost veel tijd, maar het voorkomt later heel veel problemen.

Wil niet gelijk teveel met zo'n jonkie, neem de tijd en het is echt niet erg als zo'n jong paard nog niet helemaal nagevelijk loopt of nog niet alles snapt, daar is het paard jong voor! Gewoon lekker voorwaarts rijden, en proberen vanuit been, voltes, grote slangenvoltes (niet gelijk teveel bochtjes willen) haar ontspannen en nagevelijk te krijgen. Door de ronde vormen en het voorwaarts zal ze steeds iets meer balans krijgen, waardoor ze ook dus sterker word en jou en zichzelf beter kan dragen. Geniet van het feit dat alles nog naar je hand te zetten is, dat paard nog alles kan leren, maar denk daarbij ook heel duidelijk aan wat jij niet wilt dat ze leert (zoals bijvoorbeeld sterk zijn) en wat je juist wel wilt dat ze leert, en probeer vanuit dat plan, dat beeld dat je hebt van wat je wilt dat zij wordt, te handelen. (niet al te ver vooruit denken, ik zelf had dan altijd dat ik teveel ging vragen, gewoon zeg een tijdsbestek van een jaar. Wat wil jij dat zij over een jaar kan? Hoe zij over een jaar loopt?)

Een jong paard is echt niet makkelijk, maar het is echt zo ontzettend leuk! Geniet er van, en neem lekker de tijd voor alles. Dan komt het echt wel goed!

Sorry als het soms iets heftig over kan komen, het is echt puur bedoeld om je te helpen!!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:40

:wave:

Ik lees hier al een tijdje mee, sinds deel 2 of 3 geloof ik, en ik vind dat er hele leerzame reacties op de foto's worden gegeven. Daarom zou ik nu ook graag een paar foto's en een filmpje willen plaatsen van mijn bijrijdpony en mij.

De pony, Sylvester, is 16 jaar en hij heeft M-dressuur gelopen. Hij kan dus ook wel wat. :) Ik rijd hem nu bijna een maand, en het gaat al goed. We hebben al een onderlinge wedstrijd in de L1 gedaan waarbij we 211 punten behaalden. :))

We zijn ook van plan om in 2013 wedstrijden te gaan rijden. :)

Als eerste, het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=DKtvncPBdDo
Het filmpje was tijdens de wedstrijd in de L1. In de draf loopt hij soms wat te diep, dit doet hij vaak als ik het niet door heb. Als ik het wel door heb rijd ik hem altijd voorwaartser, is dat een goede oplossing?

Ik vind ook dat ik een onrustig been heb in de draf. Voor mijn gevoel is hij dan gewoon veel te langzaam. Vooral bij de draf na de laatste galop, verschrikkelijk! Maar ik doe het onbewust. Als ik er probeer op te letten ga ik helemaal beroerd zitten, als iemand daar tips voor heeft hoor ik het ook graag :)

Foto's:

Afbeelding
Hier vind ik hem lekker lopen :) Ik vraag met mijn binnenhand wat stelling, waardoor hij dus ook iets is gebogen met zijn hoofd. Het binnenachterbeen is ook actief zoals ik zo zie, daar ben ik blij mee.

Afbeelding
In de galop. Hier vind ik hem minder goed lopen dan op de vorige foto hierboven. Ik vind deze foto wel moeilijk te beoordelen...

Afbeelding
Hier vind ik mijn houding goed. Hij was lekker actief op dat punt, en ik vind het een fijn beeld geven :)

Ik hoop dat jullie met deze foto's en het filmpje mij wat tips kunnen geven over het rijden :)