[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R_ali_R

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:27

Ik merk de laatste paar dagen dat mijn paardje toch wel erg brutaal word met het neusje dat hij er uit wil drukken. Eerst deed hij het heel voorzichtig gewoon vragend nu is het gewoon o dat mag dus trek ik de teugels maar uit de handen.

Enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Toch ook weer een fijn momentje gehad en de laatste 10 minuten hemels gereden! ik merkte echt dat hij weer klom! Dit is nu de tweede keer dat ik dit ervaar!! Ben zo blij het betekend dat ik op de goede weg zit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:42

Oef jullie gaan hard.
R_ali_R, in eerste instantie zou ik zeggen, aanvullen met het been.
En oefening gaan rijden.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:52

Dat doe ik ook maar toch helpt maar toch 'mis' ik iets.
Het lijkt wel alsof hij het erom doet ook bij het instappen gaat hij nu klapperen met het bit en zijn hoofd.
Alsof hij wil zeggen pak vast dan. :+ Zodat meneer weer steun kan zoeken in mijn handen inplaats van op zijn eigen vier benen te lopen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:03

@R_ali_R: Loslaten, als ie duwt tegen de hand voor meer ruimte heeft ie dat dus nodig, los los los is de boodschap, dan als er meer balans en vooral kract is ontstaan soepel maken, en daaruit kun je dan weer werken aan "verzameling", je ging ipv 1 stapje vooruit, 2 stapjes vooruit waarschijnlijk, dus nu moet je even een stapje terug, niks ergs, gewoon even terug naar de basis, controleren of ie nog op eigen benen loopt, en of jij los genoeg bent. komt weer helemaal goed!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:14

Ik snap wat je bedoelt en ik kan me er ook in vinden, maar het is eigenlijk geen duwen meer het is gewoon brutaal de teugels uit me handen trekken. De eerste keer heb ik toch onbewust mijn hand vastgezet. Toen ik dit deed knikte hij meteen weer in dus lag de fout bij mij. Vragen mag van mij en dan krijgt hij met alle liefde meer ruimte maar dat is dit niet.

Wat me ook opviel vandaag is dat de klieren bij zijn kaak niet dik zijn, dit betekent toch ook dat hij genoeg ruimte heeft? of haal ik nu van alles door elkaar.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:28

Ik denk dat je wel even iets goed moet onthouden, een paard vraagt jou niet om meer ruimte, hij geeft gewoon aan dat het niet gaat...jij daarentegen vraagt je paard wel om verzamelder te lopen, en in zijn geval ging dat nog niet, of maar kleine stukjes, dus hoe lastig ook, gewoon loslaten, geen paniek omdat ie misschien misbruik van je maakt, zo denken paarden niet, die leven( uitzonderingen daargelaten)gewoon in het hier en nu, zij reageren op acties, en niet alvast of bij voorbaat.Dus lekker alles los van voor en af en toe als ie heel fijn voelt, even wat meer proberen te verzamelen, doet ie dit goed, 5 meter? WOW, en weer lekker los.

De speekselklieren kunnen een indicator zijn van veel zaken:overmatig speekselen,te kort worden gereden, te lang gegraast, allergietje, en dat er niks aan de hand is :), maar na het rijden dunnere klieren terugvinden, en wel vochtige mondhoeken(niet zo'n dikke rand wit), dat is een goed teken lijkt mij ;)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:38

hmmm ik denk dat ik gewoon teveel ga door denken :+ .
Ik verwacht ook helemaal niks van ben blij met elk stukje dat ik krijg. Zo heeft het een paar dagen geduurdt voordat hij weer echt ging zakken in de achterhand. Dat is niet erg het is voor hem ook moeilijk. Daar werken we gewoon naartoe het is niet van het moet NU NU NU!

Hij doet erg zijn best en ik doe mijn best om los te laten ;)

Hij doet nu ook een soort van smaken tijdens het rijden :+ vindt het zo een grappig geluidt.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:17

Is er ook iemand die me een beetje kan uitleggen hoe je een paard dat stijf in de nek, aan de teugel kan krijgen .
Op onze manege leren we dat niet en af en toe lukt het me wel(waar ik dan ook super blij mee ben)
Maar volgens mij is dat niet de beste manier, ik ga dan namelijk zo veel mogelijk het paard rond maken door draaien, wendingen en laten kijken in de bochten.
Maar zijn er nog meer manieren?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 00:53

Maak er geen doel op zich van. Dat het paard aan de teugel gaat moet een gevolg zijn. Ik citeer mijzelf even.

Citaat:
Een paard dat in gewillige aanleuning gaat (de licht verende druk die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen), nageeft op de teugelhulpen (dus loslaten in nek en kaakgewricht als gevolg van het vermeerderd ondertreden van de achterhand) en de ruiter het gevoel geeft van een constante, soepele verbinding tussen hand en paardenmond gaat aan de teugel.

Een aan de voorkant afgedwongen houding heeft totaal geen nut. Dus neem contact met de teugels, en ga het paard activeren door veel (schijn)overgangen te rijden. Veel succes.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:02

benen geven, benen geven. en loslaten aan de voorkant..
dat betekent dus geheel op je zit terugrijden begrijp ik dat goed? want anders vlieg ik ondertussen als een draver door de bak heen natuurlijk ;)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:47

Je moet de opgewekte activiteit wel opvangen aan de voorkant. Dus niet je paard helemaal losgooien. Maar ook niet de rem erop gooien. Het belangrijkste is dat je eerst die activiteit opwekt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:16

Natuurlijk mag je wel eens een ophouding geven wanneer een paard niet reageert op de zithulp. Zolang je daarna maar weer toestaat.
Soms even duidelijk zijn, consequent, en na een juiste reactie weer poeslief (zoals mijn instructeur soms zegt).

Rijden en iets toestaan of opvangen afhankelijk van of je weg wilt rijden of juist terug.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:40

Vraag me af wat jullie hiervan vinden

Afbeelding
Hier had ik hem net, dus alles was nog een beetje zoeken.
Ik vind zelf dat ik te streng ben met me handen, paard loopt voor mijn oog precies op de loodlijn maar wel met een beetje spanning.

Afbeelding
Dit is de meest recente foto, wel van paar maanden terug.. Tis geen duidelijke foto maar mijn laptop is kapot gegaan en daar stonden al mijn foto's op..
Ik zie hier een ontspannen paard die wat lager is ingesteld, verder goed beengebruik. Weet trouwens niet wat ik met me handen doe hoor haha!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:08

xShanice schreef:
Vraag me af wat jullie hiervan vinden

Afbeelding
Hier had ik hem net, dus alles was nog een beetje zoeken.
Ik vind zelf dat ik te streng ben met me handen, paard loopt voor mijn oog precies op de loodlijn maar wel met een beetje spanning.

Afbeelding
Dit is de meest recente foto, wel van paar maanden terug.. Tis geen duidelijke foto maar mijn laptop is kapot gegaan en daar stonden al mijn foto's op..
Ik zie hier een ontspannen paard die wat lager is ingesteld, verder goed beengebruik. Weet trouwens niet wat ik met me handen doe hoor haha!

Op foto 1 vind ik hem erg gespannen in de hals, drukt ie de rug iets weg, en de neus mocht er idd meer uit.
Wel vind ik de verhouding voorbenen achterbenen okee.
Jij hangt nogal achterover.
Op foto 2 vind ik het beeld veel meer ontspannen, jouw rechterhand is ook mooi voor in de buiging *\o/*
Ik vind jouw zit ook veel meer mee hier,ik zie meer harmonie, goed hoor!
Maar hij loopt te rond in de hals, het hoogste punt ligt in het midden van zijn hals,de neus mag er een stuk uit.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:38

Voor het eerst sinds euwm... 1 jaar ongeveer dat we binnen reden.
Niet alleen Doris vond het wat spannend, ik ook zie ik in mijn houding.

Wat mij opvalt:
Moet mijn handen meer plaatsen, teugels op maat en voor die hand.
In draf nog te rond, galop vind ik persoonlijk wel erg fijn (omdat ik een tijdje terug nog geen normaal tempo kon houden }:0 ).
Laatste stukje is uitschuiven en richting de stap, daar gaat ze teveel op de voorhand, neusje mag er ook daar meer uit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:32

:x Binnenhandje.. ;)

Je bent klaar voor de B hoor Pion, andere opmerkingen geef je zelf al :j

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:39

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en vond het tijd ook eens tijd om een paar foto's te plaatsen.
Ik heb Xantha al vanaf veulen en heb haar zelf ingereden ( met wat hulp)
Xantha is een lusitano en is mooi opwaarts gebouwd, ze loopt dan ook het liefst bovenin. :P We zijn voornamelijk bezig met ontspanning.
Ik stoor mezelf erg aan mijn kapstokken al denk ik dat het ook een beetje aan Xantha's brede bouw ligt.
Verder heb ik de neiging mijn handen te hoog te dragen en ik moet meer vooruit kijken :j
Nou kom maar op :o

Afbeelding

Afbeelding

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:32

@Xantha, hier heb ik heel weinig op aan te merken, neus mooi op of voor de LL, mooi verdeelde activitiet in de benen, ontspanning en het eerste beetje echte swung is al zichtbaar!
Ik zie geen opgeprikt paard, die spaanse typjes worden helaas vaak nogal rond en prikkerig gereden, maar daar zie ik hier niks van :).
Mag ik vragen waarom je met S&T rijdt? geen commentaar, vraag me gewoon af waarom, ze is toch pas 7?
Edit: Ik heb de foto's in je profiel ook even bekeken, en ik vind je "hoge" handen niet storend hoor, enkel dat je binnenhand zo ne en dan eens terugwerkt,don't we all have this problem every once in a while?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:41

@ Freeride, dat is geen S&T :)

Ik vind de eerste foto een mooi beeld, mooi met je handen 'open' naar de mond toe, beenzetting Xant is keurig gelijk zoals voor als achter. Aanleuning is losjes, toch loopt ze naar je hand toe

2de foto komt ze wat mij betreft er net wat teveel 'uit' en heeft ze wat weinig ruggebruik, maar goed lijkt me een momentopname ;)

al met al wel een fijn beeld om naar te kijken +:)+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:43

S_en_Z schreef:
:x Binnenhandje.. ;)

Je bent klaar voor de B hoor Pion, andere opmerkingen geef je zelf al :j

Eventueel opzij maar niet naar binnen {:)-:(
Heb mn handen ook best plat, ze moeten rechtop, dan heb ik die neiging minder snel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:49

Splinter schreef:
@ Freeride, dat is geen S&T :)

Ik vind de eerste foto een mooi beeld, mooi met je handen 'open' naar de mond toe, beenzetting Xant is keurig gelijk zoals voor als achter. Aanleuning is losjes, toch loopt ze naar je hand toe

2de foto komt ze wat mij betreft er net wat teveel 'uit' en heeft ze wat weinig ruggebruik, maar goed lijkt me een momentopname ;)

al met al wel een fijn beeld om naar te kijken +:)+

Eerste foto is mooi, tweede foto komt ze iets op het voorbeen, daardoor lijkt het alsof ze zich er aan de voorkant uit drukt. Maar in feite is ze gewoon niet voldoende op het achterbeen. Omdat ze zich de voorhand op duwt verdwijnt het fijne ruggebruik en wordt het paard een beetje hol in de rug. Paard zou dus door spelen met tempowisselingen en stukjes meer op het achterbeen komen wat meer bergop mogen wegdraven. Het neusje er uit vind ik geen enkel probleem om naar te kijken, ik zie geen strakke onderhals :n

(kijk maar naar de benen, in de kogels is het paard gelijk..in de afdruk bijna even gelijk.. in de knie van het voorbeen echter maakt hij zich al klaar om af te zetten. Dit laat zien dat het paard van voren iets sneller is dan achter. Het is maar minimaal hoor Xant! Maar deze (manier van beengebruik op foto) hadden we nog niet langs zien komen dus zeg even wat ik zie!

Je mag best trots zijn op deze plaatjes! Ik vind de aanleuning super fijn om naar te kijken, mooi paard. Fijne ruiter. Helemaal +:)+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:23

Okee, tis geen S&T, zo'n combibit dan, vraag blijft hetzelfde :)

S&Z, waarom zeg je zo uitdrukkelijk dat je geen strakke onderhals ziet? heb ik een bericht gemist waarin iemand dat dacht te zien?( ik zie 'm ook niet hoor, voor de duidelijkheid).

Ik vind de evenredigheid in beengebruik echt super, en ik zie geen sneller voorbeen dan achterbeen, nu is het wel zo dat ik haar voor een spaanse een mooi voorbeengebruik vind hebben, niet zo van die klap-beentjes, dus misschien ben ik bevooroordeeld?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:27

Pion schreef:

Voor het eerst sinds euwm... 1 jaar ongeveer dat we binnen reden.
Niet alleen Doris vond het wat spannend, ik ook zie ik in mijn houding.

Wat mij opvalt:
Moet mijn handen meer plaatsen, teugels op maat en voor die hand.
In draf nog te rond, galop vind ik persoonlijk wel erg fijn (omdat ik een tijdje terug nog geen normaal tempo kon houden }:0 ).
Laatste stukje is uitschuiven en richting de stap, daar gaat ze teveel op de voorhand, neusje mag er ook daar meer uit.

Ik vind de spanning nogal meevallen hoor, en anders goed verborgen :)
Wel vind ik dat in de draf en galop de neus er meer uit mag, en de hals een stuk minder rond mag, en ja, de binnenhand, maar dat weet je zelf al.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:29

Je ziet het inderdaad niet goed maar merkte het wel aan haar reactie, ze was iets meer terughoudend.

Oew, die binnenhand, echt afhakbaar!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:15

Dank jullie wel voor de complimenten.
Het gaat niet altijd zo goed als op de plaatjes hoor :o
Tempo wisselingen en overgangen zijn we momenteel veel mee bezig, soms gaat ze al helemaal zitten als ze vertrekt.
Echt een machtig gevoel!
Het bit is een ongebroken pelham.
Xantha heeft een hele volle mond, laag gehemelte, dikke tong en wangen.
Vandaar dit dunne ongebroken bit, ligt mooi stil in de mond.
De reden dat ik een pelham heb is dat Xantha nogal explosief kan zijn (tja Lusitano he) en in zo'n situatie pak ik even de onderste teugel erbij!
Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk op mijn zit te rijden maar in zo'n situatie werkt dat echt niet _-:(
Ik zal binnenkort weer eens wat nieuwe plaatjes laten schieten!

Oja enne Freeride, Xantha is een Portugees :P

Heb nog een galopfoto van dezelfde dag.
Ze is wel even afgeleid maar ik vind het zelf verder wel een mooi plaatje!

Afbeelding