Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:31

boomer123 schreef:
hoi nou sommige mensen hebben een ziekte dus als jij oneerlijk vindt vor het paard is dat jou probleem maar paarden zijn zo sterk dus het maakt niet zo heel veel uit

Paard kan iemand die te dik is echt niet makkelijker dragen omdat die ruiter door ziekte te dik is.
Te zwaar voor dat paard blijft te zwaar voor dat paard. Dat is verdrietig voor de ruiter, maar er is geen excuus om als ruiter de verantwoordelijkheid voor het welzijn van je paard opzij te schuiven.
coydog schreef:
Wat mij opvalt is dat een jaar of wat de "regel" nog 20% was en er nu 12 tot 15% geroepen wordt.
Komt het dan toch zover dat niemand meer kan rijden over 10 jaar??

20% = pony's in vierkantsmodel, dus korte ruggen.
12-15% = paarden/dieren met rechthoeksmodel, dus lange(re) ruggen.
Je zit zeg maar op het brugdek (als je paard vergelijkt met brug), en dat is het zwakste punt van de constructie. Hoe langer het brugdek, hoe zwakker de constructie.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:37

Mindim schreef:
superguus schreef:
Ik vind het ook overdreven, sommige mensen kunnen er niets aan doen.
Kijk ik heb wel een gezien dat een bestwel dik en te groot persoon op een A Welshje ging rijden.
En dat vind ik wel een beetje zielig, maar als dikkere mensen op een Belg gaan rijden of een Fjord ofzo.. Dan kunnen die dat heus wel houden. Maar smalle paardjes vind ik wel een beetje zielig..
Maarja als die mensen paardrijden leuk vinden, dan vind ik dat niet erg.

Als de mens het maar leuk heeft toch? :roll: Wat kan ons het A welshje dan schelen.

idd!
In het Amsterdamse Bos zag ik een keer een veel te dikke (zeg maar moddervette) Haf, met daar bovenop een echt hele zware vrouw. Je kan mij er echt niet van overtuigen dat de haf het erg naar zijn zin heeft gehad, zeker niet in combi met zijn eigen overgewicht

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:42

Lusitana, wat jij zegt is idd waar, maar dan worden ze als nog boos en dan krijg jij opmerkingen van famillie leden van die persoon naar je hoofd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:08

tamary schreef:
20% = pony's in vierkantsmodel, dus korte ruggen.
12-15% = paarden/dieren met rechthoeksmodel, dus lange(re) ruggen.
Je zit zeg maar op het brugdek (als je paard vergelijkt met brug), en dat is het zwakste punt van de constructie. Hoe langer het brugdek, hoe zwakker de constructie.

Hierbij ga je voor het gemak voorbij aan het feit dat niet alleen de wervelkolom draagt maar ook de ribben en het borstbeen. Daarnaast natuurlijk ook de spieren. Als je het met een brug wilt vergelijken, dan graag met een boog brug:
Afbeelding
Als het goed is zit je niet op de zwakste plek van de rug, achter de laatste rib. Met een korte rug kom je daar sneller terecht dan bij een wat lang gelijnd paard. Zeker als de ruiter wat zwaarder is en je voor een goede gewichtsverdeling een wat groter zadel nodig hebt.

Afbeelding

Is een paard daarbij rond-geribt dan dragen de ribben en het borstbeen optimaal mee. Tel daarbij goed ontwikkelde/gespierde lendenen en zwaar beenwerk en je hebt voldoende draagkracht voor een zwaardere ruiter. Even mijn eigen Groninger als voorbeeld, zou ook een ander ras kunnen zijn ;)
Afbeelding

Belangrijk is dan ook dat het een correct gebouwd paard is, zonder beengebreken, die makkelijk beweegt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:22

Nja, ik heb mijn kinderen in dit topic lange dunne sprieten genoemd - maar dat is niet beledigend bedoeld ofzo, hoor. Sterker nog - mijn zus en mijn twee nichtjes en ik waren vroeger samen twee clubjes; de grassprieten (mager nichtje en ik) en de oliebollen (stevig nichtje en zus) :D
Het is ook maar een beetje hoe je het oppakt dus. Terwijl een opmerking als van de TS 'dat het er gewoon echt niet uitziet' - ja, dat kun je moeilijk anders oppakken, he? ;)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 13-07-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:24

Oh, vast. Maar ik denk ook wel dat het deels een beetje van de weeromstuit is. Jij dikke oliebol, het ziet er niet uit! Nee, jij dan, grasspriet, jouw kop trekt volle zalen. Dat effect :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:25

Je mag tegen niemand dingen zeggen die ze opzettelijk kwetst.
Je mag niet oordelen op vooroordelen etc.
Als ik een zak patat eet kijkt niemand me raar aan, maar als een dik iemand dat doet (en die doet het misschien eens in het jaar op haar verjaardag) denkt men meteen van alles.
Dat ze daardoor wel dik zou zijn geworden, dat het een veelvraat is, dat ze beter sla kan kiezen etc. En soms blijft het niet bij denken.
Dat is oordelen zonder gegronde reden. Het is een conclusie trekken die geen basis heeft anders dan wat je ziet en denkt.
Hetzelfde als je een heel mager mensen patat ziet eten, dan denk je misschien dat ze het er straks wel weer uit zal kotsen.
Wat kan je het je eigenlijk schelen wat een ander eet? Waarom heb je er gedachten over? Wat is dat toch?
Anders is het als iemand je advies vraagt en vraagt of ze er wel goed aan doet iets te eten.

Waarom zou je iets van iemand zeggen die helemaal niets vraagt?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:29

Sabine_Duco schreef:
Ja maar dat is dus juist wat ik bedoel. Als je het zelf niet leuk vindt om zoiets te horen, dan vinden anderen dat vast ook niet leuk.

Wat u niet wilt dat u geschiet, doe dat ook een ander niet. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:31

Is ook, daar zeg ik ook niks van ;) Ik bedoel dat het ook meer een manier van in de verdediging schieten is. Jij noemt mij dik en afzichtelijk? Ik kaats dat terug door te zeggen dat jij een dunne grasspriet bent. Op die manier.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:31

Uit ieders reactie te lezen zijn we het eigenlijk al eens geworden:
Ja, dikke mensen mogen paardrijden, mits het paard op het gewicht is afgestemd.
Laatst bijgewerkt door Apple op 13-07-11 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: filmpje verwijderd van iemand anders.

Eva_D

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:35

En ik denk trouwens dat veel mensen zich onterrecht aangevallen voelen in dit topic.
Want de meeste hebben geen ernstig overgewicht, en passen nog makkelijk op hun paard.
De mensen die echt met vele kilos teveel op een ongeschikt paard daarvoor zitten is een ander verhaal.

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:37

Zou jij als je héél veel van paarden en/of paardrijden hield, niet gaan rijden omdat je toevallig een maatje meer hebt?
Ik in ieder geval niet. Zelf ben ik ook niet de slankste, maar ik denk wel dat je dan een stevig paard nodig moet hebben die dit gewicht wel aankan. Maar om te gaan ''verbieden'' dat dikkere mensen rijden, dat moet iedereen zelf bepalen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:40

het gaat hier ook niet over een maatje meer, het gaat hier over mensen met ernstig overgewicht.
ik snap niet waarom iedereen hier zich aangesproken voelt. de meeste hebben inderdaad 'n maatje meer maar geen ernstig overgewicht.
wanneer er sprake is van ernstig overgewicht(afhankelijk van lengte) >100? dan hoor je gewoon niet op 'n paard te gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 13-07-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:41

maartjehorse schreef:
Maar om te gaan ''verbieden'' dat dikkere mensen rijden, dat moet iedereen zelf bepalen.

Als het echt iemand is met enórm overgewicht dan vind ik het onder de noemer 'dierenmishandeling' vallen.
Je mag ook niet zelf bepalen of je je paard wel of geen drinken geeft, krijg je ook problemen met instanties.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:43

Illusion schreef:
het gaat hier ook niet over een maatje meer, het gaat hier over mensen met ernstig overgewicht.
ik snap niet waarom iedereen hier zich aangesproken voelt. de meeste hebben inderdaad 'n maatje meer maar geen ernstig overgewicht.

Inderdaad hier ga ik in mee. Als je een aantal kilo's te zwaar bent gaat het niet over. Zou er uit zien als alleen de mensen die een gezond gewicht hebben mogen paardrijden. Maar het gaat echt om heel wat meer kilo's. Maar het blijft lastig waar is de grens van een maatje meer en echt overgewicht ik denk dat die grens nu te vaag is en vandaar dat alles een beetje door elkaar loopt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:45

maartjehorse schreef:
Zou jij als je héél veel van paarden en/of paardrijden hield, niet gaan rijden omdat je toevallig een maatje meer hebt?
Ik in ieder geval niet. Zelf ben ik ook niet de slankste, maar ik denk wel dat je dan een stevig paard nodig moet hebben die dit gewicht wel aankan. Maar om te gaan ''verbieden'' dat dikkere mensen rijden, dat moet iedereen zelf bepalen.

Nee, als ik een maatje meer had niet. Maar als ik duidelijk meer weeg dan voor mijn paard gezond is, dan zou ik er niet meer op stappen. Maar ik denk dat dat voor mensen heel moeilijk bij zichzelf te zien is. Mensen zullen het al snel weg redeneren dat het nog best kan, dat andere mensen zwaarder zijn, dat ze heel goed kunnen rijden, en dan is het niet zo erg.... enz enz.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:46

Quellian schreef:
maartjehorse schreef:
Maar om te gaan ''verbieden'' dat dikkere mensen rijden, dat moet iedereen zelf bepalen.

Als het echt iemand is met enórm overgewicht dan vind ik het onder de noemer 'dierenmishandeling' vallen.
Je mag ook niet zelf bepalen of je je paard wel of geen drinken geeft, krijg je ook problemen met instanties.

dierenmishandeling ? Klein beetje overdreven vind ik :) .

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:51

Waarom wordt er bij paarden geen gewichtslimiet ingevoerd? Ze zijn toch bezig met die welzijnsnota. Voor liften en allerlei andere zaken is er voor de veiligheid een Kemakeur en staat er duidelijk op hoeveel gewicht het kan dragen
Daarnaast is het ook belangrijk om te vermelden hoe groot mag het zadel zijn.
Het kan zijn dat het paard wel het gewicht kan dragen maar geen ruimte heeft voor een 18"of 19" zadel gezien zijn korte rug.

Wordt het gelijk een stuk duidelijker voor iedereen en behoren dit soort topic tot het verleden. Scheelt gelijk ook weer veel paardenleed.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:51

Citaat:
dierenmishandeling ? Klein beetje overdreven vind ik :) .

Citaat:
Waarom?

Ik vind niet dat iemand met overgewicht meteen zijn paard aan het mishandelen is . ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:54

Schangah schreef:
Waarom wordt er bij paarden geen gewichtslimiet ingevoerd? Ze zijn toch bezig met die welzijnsnota. Voor liften en allerlei andere zaken is er voor de veiligheid een Kemakeur en staat er duidelijk op hoeveel gewicht het kan dragen
Het kan zijn dat het paard wel het gewicht kan dragen maar geen ruimte heeft voor een 18"of 19" zadel gezien zijn korte rug.

Wordt het gelijk een stuk duidelijker voor iedereen en behoren dit soort topic tot het verleden. Scheelt gelijk ook weer veel paardenleed.

:roll: Beetje overdreven vindt je zelf ook niet?

Geen paard is het zelfde dus een gewichtslimiet ook niet. Een lift is geen paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:55

Wilawander schreef:
Schangah schreef:

:roll: Beetje overdreven vindt je zelf ook niet?

Geen paard is het zelfde dus een gewichtslimiet ook niet. Een lift is geen paard.

helemaal mee eens :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:00

Sabine_Duco schreef:
Definitie dierenmishandeling: Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

:j
MaritAriel schreef:
Ik vind niet dat iemand met overgewicht meteen zijn paard aan het mishandelen is . ;)

Dus jij zou het normaal vinden als bv de vrouw in het zojuist geplaatste filmpje dagelijks een uur met een paard zou trainen?
Ik vind dat dierenmishandeling.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:01

Dat filmpje is ook wel extreeeem hoor haha denk de meeste hier op bokt echt niet zoooo dik zijn :P
Moest wel lache eigenlijk omdat filmpje dat ze ernaast pleurde :o

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:02

LinsxDot schreef:
Dat filmpje is ook wel extreeeem hoor haha denk de meeste hier op bokt echt niet zoooo dik zijn :P
Moest wel lache eigenlijk omdat filmpje dat ze ernaast pleurde :o

Je zou ze de kost moeten geven!

Volgens mij wordt er inderdaad flink verwijderd uit dit topic. Erg jammer.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:02

Sabine_Duco schreef:
Ik mis opeens een paar pagina's? Worden er berichtjes verwijderd?

MaritAriel: Dus jij vindt het geen dierenmishandeling als bijvoorbeeld die vrouw van dat filmpje daadwerkelijk op die Haflinger was gaan zitten? Of zelfs nog iemand die iets minder zwaar is.

nee dat dacht ik ook alles schuift op ofzo :') ze staan er wel nog allemaal geloof ik anders word er gezegt dat er iets verwijderd word