Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:21

MaartPaard schreef:
Moll schreef:
Vind je het heel erg dat ik af haak dan, als me paard zo móet bewegen dan zie ik toch liever iets anders, ik werk toch liever van uit het correcte skala.

Precies en dat is ook een verschil, het gaan niet om show maar om het paard

Precies, echter 4 takt galop is geen goeie beweging, voorwaardse drang móet aanwezig zijn, en in de AR niet te vinden, en ik kan zo wel even door gaan.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:21

Zijn er neit emerdere bakken? als ik aan de hand werk pak ik ook vaak een weiland, lekkere lichte ondergrond. Al hebben wij wel een super bak hoor maar als ik toch aan de hand werk en er rijdt iemand in, kies ik voor de wei

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:22

Moll schreef:
Precies, echter 4 takt galop is geen goeie beweging, voorwaardse drang móet aanwezig zijn, en in de AR niet te vinden, en ik kan zo wel even door gaan.

voorwaartse drang heeft met kracht te maken, het ligt er maar net aan hoe goed jij je paard hebt afgetraind voordat je aan galop begint, hoe sterk hij is

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:24

Nee maar ik heb niet zoveel last van andere mensen hoor,tenminste van de meeste niet ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:25

Moll schreef:
Als ik me hand uitsteekt en iet aan raakt, voel ik, geen telepathisch vermogen voor nodig

denk eens aan je grote teen?
voel je die ook? zonder aan te raken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:26

MaartPaard schreef:
Moll schreef:

voorwaartse drang heeft met kracht te maken, het ligt er maar net aan hoe goed jij je paard hebt afgetraind voordat je aan galop begint, hoe sterk hij is

Sorry , maar is onzin wat je hier schrijft, lees eens het topic klassiek vs academish daar hebben we uitvoerig de verschillen besproken, en dat in de Ar de voorwaardse drang bij het paard ontnomen wordt.

MaartPaard

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:28

waarom vind jij dat er voorwaartse drang nodig is bij galop?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:29

nombrado schreef:
Moll schreef:
Als ik me hand uitsteekt en iet aan raakt, voel ik, geen telepathisch vermogen voor nodig

denk eens aan je grote teen?
voel je die ook? zonder aan te raken?

Dat heeft met de electroden in mijn hersens te maken, en dat het aan mijn lichaam vast zit dus een onderdeel is van mij zelf, dat is me paard niet, en dan kunnen we heel leuk geotek gaan houden over quantumfysica, maar dat heeft in deze geen meernwaarde.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:30

Moll schreef:
MaartPaard schreef:

Sorry , maar is onzin wat je hier schrijft, lees eens het topic klassiek vs academish daar hebben we uitvoerig de verschillen besproken, en dat in de Ar de voorwaardse drang bij het paard ontnomen wordt.

Waarschijnlijk is het bij de AR net zo als bij de KR; er zijn goede uitvoeringen en slechte uitvoeringen en alle gradatie's ertussen.
En dan nog eens het omgaan/werken met een levend dier, die ook niet elk moment hetzelfde is.

Maar voorwaartse drang moet er altijd zijn, bij werk onder het zadel en bij het werk aan de hand.

Hoe komt het dan, Moll, dat het langzame tempo (met behoud van de voorwaartse drang) jou toch ook wel "aanspreekt"??
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 05-10-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:31

Maar wat ik me eigenlijk afvraag, een paard wat voldoende soepel en gezond is, heeft toch altijd voorwaartse drang? of ben ik nou niet helemaal ok?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:32

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:33

Moll schreef:
Dat heeft met de electroden in mijn hersens te maken, en dat het aan mijn lichaam vast zit dus een onderdeel is van mij zelf, dat is me paard niet, en dan kunnen we heel leuk geotek gaan houden over quantumfysica, maar dat heeft in deze geen meernwaarde.

dus, voel je ook zonder aan te raken
dat kan je steeds verder ontwikkelen, zelfs dat je anderen kan voelen...zonder aan te raken.

je voelt toch ook of je paard met zijn achterbeen wegstapt of scheef is? zonder aan te raken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:37

Citaat:
komt het dan, Moll, dat het langzame tempo (met behoud van de voorwaartse drang) jou toch ook wel "aanspreekt"??

In de verzameling móet er drang naar voren zijn anders kan je immers niet verzamelen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:43

nombrado schreef:
Moll schreef:

dus, voel je ook zonder aan te raken
dat kan je steeds verder ontwikkelen, zelfs dat je anderen kan voelen...zonder aan te raken.

je voelt toch ook of je paard met zijn achterbeen wegstapt of scheef is? zonder aan te raken?

Je haalde dingen steeds verder door elkaar, dit voel je door je lichaam heen met contact met het paard omdat je er op zit, je voelt immers ook wanneer je met je auto je fiets, niet op je bezem overigens, een steentje raakt of een putje.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:00

Ik voel (niet door te kijken!) anders ook aan de hand hoe het paard zijn balans verdeelt en hoe hij scheef is, dan heb ik echter geen lichamelijk contact met het dier.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:05

Moll, je haalt me de woorden uit mijn mond. Volgens mij weet Nombrado niet het verschil tussen gevoel als zintuig en gevoel van energie. Net als het verschil tussen aan een oefening denken - waardoor er veranderingen optreden in het lichaam en het paard hier op reageert doordat het paard zo een hele kleine hulp krijgt - en telepathie.
Is toch wel essentieel voor iemand die pretendeert les te geven vanuit gevoel volgens de klassieke rijkunst (waar geen kennis van is, zoals gebleken in dit topic).

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:05

MaartPaard schreef:
Ik voel (niet door te kijken!) anders ook aan de hand hoe het paard zijn balans verdeelt en hoe hij scheef is, dan heb ik echter geen lichamelijk contact met het dier.

Dit voel je in het teugelcontact, is nog steeds fysiek contact.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:10

Ook niet, het is een energetisch gevoel, wat volgens jullie niet te achterhalen is

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:11

MaartPaard schreef:
Ook niet, het is een energetisch gevoel, wat volgens jullie niet te achterhalen is

Dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen gezegd dat sommige mensen het verschil niet weten.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:13

Daar heb je dan wel een punt :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:14

MaartPaard schreef:

jep...jij snapt um

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:20

spokie79 schreef:
Moll, je haalt me de woorden uit mijn mond. Volgens mij weet Nombrado niet het verschil tussen gevoel als zintuig en gevoel van energie. Net als het verschil tussen aan een oefening denken - waardoor er veranderingen optreden in het lichaam en het paard hier op reageert doordat het paard zo een hele kleine hulp krijgt - en telepathie.
Is toch wel essentieel voor iemand die pretendeert les te geven vanuit gevoel volgens de klassieke rijkunst (waar geen kennis van is, zoals gebleken in dit topic).

en hoe kan jij daar over oordelen? als je nog nooit een les bij mij gehad hebt?
Hoe kan jij weten wat ik voel?zie of ervaar?
en of dit nu intuitief voelen is of zintuigelijk?
intuitief ben je altijd voor....je zal dus minder te maken krijgen met wegvluchtende op hol slaande paarden (wat ik nog wel eens voorbij zie schuiven)
zintuigelijk gaat langzamer en vaak is daardoor je reactie later (wat weer essentieel is voor het goed zuiver rijden)
Jij oordeelt toch ook nu, over mijn manier, zonder het te voelen of te ervaren? (alleen komt dat uit je ego en niet uit je gevoel)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:21

spokie79 schreef:
MaartPaard schreef:

Dit voel je in het teugelcontact, is nog steeds fysiek contact.

kijk, en daar ga je de fout al in
je kan in klassiek niet in je hand voelen of je paard scheef is
dan is dus je basis africhting (recht) niet juist geweest.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:30

Naar mijn mening zouje alleen in de hand mogen voelen of het paard op de voorhand duikt de ja of de nee

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:33

nombrado schreef:
kijk, en daar ga je de fout al in
je kan in klassiek niet in je hand voelen of je paard scheef is
dan is dus je basis africhting (recht) niet juist geweest.

En of ik in mijn hand kan voelen of mijn paard scheef is. Ik voel heel veel in mijn hand, mijn paard heeft veel informatie door veel de teugels. Dit kan je niet voelen met losse teugels of met teveel druk. Teugels zijn ook om te communiceren met je paard.

Mijn oordeel is aan de hand van de informatie die je geeft in dit topic. Hier heb ik nog geen gedegen onderbouwing kunnen vinden over klassieke rijkunst van jouw kant. Je zal zeker goed zijn in jouw manier van lesgeven. Maar dat is niet volgens de klassieke rijkunst. En je zult vast en zeker stukjes gebruiken van de klassieke rijkunst. Maar dat doen als het goed is de meeste instructeurs. Het gaat hier alleen om de klassieke rijkunst als geheel. En ik begrijp best wat je bedoelt met het intuitieve. Dit neem ik ook mee in mijn rijden, gewoon omdat dat een deel van mij is. Dat is alleen niet een deel van de klassieke rijkunst, waar we het hier over hebben. Dus laten we ons beperken tot dat deel. Anders kunnen we net zo goed een topic openen....Rijkunst.