Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Moll schreef:even terug komend op de SB op de volte, ik rij niet de gehele volte in het begin met SB elke keer zijn het enkele passen om te voorkomen dat de achterhand uit zwaait.
het is in eerste istantie dus makkelijker SB te rijden op de volte, omdat je het uitzwenken van de achterhand/croup, om het paard te plaatsen in de SB, echter waneer je het uitzwenken gaat voorkomen op de volte is het moeilijker, omdat er een hoge gradatie van verzameling aantepas komt.
er is een continuüm tussen been plaatsing en SB op de volte, bij jonge paarden begint men met de been plaatsing en laat dit gelijkdelijk aan uit groeien in SB
Bron T.R
Kan men veel beter gewoon de Schultervor bevestigen dan hoeft u deze voor mij onzin niet te doen.
Aangezien het de schijn geeft van SB en het niet is, men rijd dan een veredeld wijken voor de kuit, zoals de oude meesters dat ook beschreven. Het zichzelf voor de gek houden zei Lörke.
quadripes schreef:@Moll: leg yielding = wijken voor de kuit dus niet 'been plaatsing'
en ik vind schouderbuitenwaarts eerlijk gezegd effectiever in het begin om een paard voor te bereiden op zijwaartse gangen. dit kan je ook op de volte en rechte lijn rijden.
cherie78 schreef:Ik snap ook niet zo goed, waarom prof erop tegen is, oefeningen als SB, Travers op een volte te rijden.
Het vergt dan wel iets meer rijkunst om de oefeningen goed uit te voeren.
Maar heel veel ruiters hebben al moeite om SB op een rechte lijn goed te rijden.
Als ik op wedstrijden rondkijk, is het meer een wijken wat getoond wordt of een achterhandbuiten
quadripes schreef:@Moll: leg yielding = wijken voor de kuit dus niet 'been plaatsing'
en ik vind schouderbuitenwaarts eerlijk gezegd effectiever in het begin om een paard voor te bereiden op zijwaartse gangen. dit kan je ook op de volte en rechte lijn rijden.
Professor schreef:quadripes schreef:@Moll: leg yielding = wijken voor de kuit dus niet 'been plaatsing'
Zou het nooit op de volte rijden hoogstens op de grote volte.
Volte is in de Klassieke Dressuur nl een volt van 6 meter.
cherie78 schreef:Prof, kan je het niet beter gewoon inhoudelijk houdenipv zo persoonlijk te worden iedere keer
![]()
Sportief is het niet echt![]()
Een volte is een volte, alleen bij een volte 6 m is de moeilijkheidsgraad iets hoger
andafries schreef:Daarom zijn de juiste vaktermen ook heel belangrijk Volte 6 mtr. grote volte 20 mtr en volte halve baan 10 mtr. Dit is soms al vrij lastig omdat de nieuwe dressuurproeven het heeft over volte 10 mtr of volte 15 mtr(die in mijn ogen niet bestaat).
Prof ; ik vindt wijken (voor de kuit) geen oefening voor het werken aan de lange teugel. Tenminste als men het werken aan de lange teugel doet op de wijze van de Spaanse rijschool Wenen doet. Aangezien men geen beenhulpen geeft , wel zijn alle zijgangen geschikt voor het werken aan de lange teugel.
andafries schreef:Maar deden ze dat dan aan de lange teugel of via dubbele longe ? En hoe werd dat gedaan en welke hulpen werden er gegeven ? U weet ik ben zeer leergierig en ik zal ook navraag doen aan mijn instructeur hierover.
andafries schreef:Heel duidelijk begrijp het helemaal. Want inderdaad de teugels over de rug zorgen voor de buiging. En daardoor begreep ik het ook niet helemaal. Werd dit door één bereiter gedaan of met zijn tweeen ?
Dank voor uw antwoord.
quadripes schreef:ik wissel appuyement of andere zijgangen met wijken voor de kuit af omdat het wijken voor de kuit het paard ook weer losmaakt, nageeflijker en voorwaartser maakt omdat het niet verzamelend werkt, waardoor het ook in verzameling voorwaartser blijft denken.
zo kun je zigzag rijden: wijken voor de kuit en dan appuyement bijvoorbeeld.