Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:49

Ik snap ook niet zo goed, waarom prof erop tegen is, oefeningen als SB, Travers op een volte te rijden.

Het vergt dan wel iets meer rijkunst om de oefeningen goed uit te voeren.

Maar heel veel ruiters hebben al moeite om SB op een rechte lijn goed te rijden.
Als ik op wedstrijden rondkijk, is het meer een wijken wat getoond wordt of een achterhandbuiten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:53

Professor schreef:
Moll schreef:
even terug komend op de SB op de volte, ik rij niet de gehele volte in het begin met SB elke keer zijn het enkele passen om te voorkomen dat de achterhand uit zwaait.

het is in eerste istantie dus makkelijker SB te rijden op de volte, omdat je het uitzwenken van de achterhand/croup, om het paard te plaatsen in de SB, echter waneer je het uitzwenken gaat voorkomen op de volte is het moeilijker, omdat er een hoge gradatie van verzameling aantepas komt.
er is een continuüm tussen been plaatsing en SB op de volte, bij jonge paarden begint men met de been plaatsing en laat dit gelijkdelijk aan uit groeien in SB

Bron T.R

Kan men veel beter gewoon de Schultervor bevestigen dan hoeft u deze voor mij onzin niet te doen.
Aangezien het de schijn geeft van SB en het niet is, men rijd dan een veredeld wijken voor de kuit, zoals de oude meesters dat ook beschreven. Het zichzelf voor de gek houden zei Lörke.

even de oficele verwoording erbij, ik heb het wat vrijvertaalt, hoopd dat dit nu wel mag van de mods, laatste keer werd het verwijderd.

It's initially easier, because you can use the drifting of the croup to get the horse into the angle of the shoulder-in, but once you prevent the drifting, it is a very highly collecting exercise. There is a continuum between leg yield and shoulder-in on the circle. With a young horse you start with the leg yield, and you gradually let it develop into a shoulder-in..Thomas Ritter

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:00

@Moll: leg yielding = wijken voor de kuit dus niet 'been plaatsing'

en ik vind schouderbuitenwaarts eerlijk gezegd effectiever in het begin om een paard voor te bereiden op zijwaartse gangen. dit kan je ook op de volte en rechte lijn rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:06

Wat ik dus beschreef jammer dat hij zijn eigen moedertaal niet genomen heeft, ik persoonlijk denk dat hij SchulterVor bedoeld dat is nl te begrijpen, vanuit wijken van de kuit kan ik niet begrijpen omdat daar geen buiging is en de binnenkuit geheel anders werkt.
SB rijdt of werkt men met diogonale hulpen en wijken voor de kuit werkt men laterale hulpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:07

quadripes schreef:

en ik vind schouderbuitenwaarts eerlijk gezegd effectiever in het begin om een paard voor te bereiden op zijwaartse gangen. dit kan je ook op de volte en rechte lijn rijden.

Zou het nooit op de volte rijden hoogstens op de grote volte.
Volte is in de Klassieke Dressuur nl een volt van 6 meter.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:15

ok grote volte ;) en nu ga ik dan echt even rijden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:18

cherie78 schreef:
Ik snap ook niet zo goed, waarom prof erop tegen is, oefeningen als SB, Travers op een volte te rijden.

Het vergt dan wel iets meer rijkunst om de oefeningen goed uit te voeren.

Maar heel veel ruiters hebben al moeite om SB op een rechte lijn goed te rijden.
Als ik op wedstrijden rondkijk, is het meer een wijken wat getoond wordt of een achterhandbuiten

Snap niet dat u op volte dit rijdt, wel beoefen ik deze oefeningen op een grote volte.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:20

Prof, kan je het niet beter gewoon inhoudelijk houden :') ipv zo persoonlijk te worden iedere keer :(

Sportief is het niet echt :Y)

Een volte is een volte, alleen bij een volte 6 m is de moeilijkheidsgraad iets hoger

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:28

quadripes schreef:

kijk en zo zie je maar dat hert goed is om het orgineel teplaatsen zo dat ieder het begrijpt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:29

Wijken voor de kuit is een losmakende oefening die de achterknie (banden) extra bewerkt.
De paarden moeten overstappen dus kruisen, het is een oefening om het paard voor te bereiden op de zijwaarts drijvende kuithulp. Het leert het paard voor het been en op het been te reageren.
De beenzetting is voor een leek gelijk, maar is het niet, het binnenachterbeen bij wijken voor de kuit kruist en doet het meeste werk.
Bij de zijgangen Renvers en Travers moet vooral het buitenachterbeen zich meer zijwaarts verplaatsen dus voorwaarts zijwaarts, wat bij wijken niet het hoofd thema is.
Wijken is geen zijgang omdat het niet verzameld word gereden en ook niet verzameld, het is een losmakende oefening niet meer en niet minder.
Men kan de jonge paarden dit makkelijk bijbrengen zelfs voordat zij gereden worden aan de langeteugel (langelijnen is niet het woord hiervoor).
Daarom begrijp ik niet dat men deze oefening als begin oefening neemt voor SB dat is en blijft SV.
Het voordeel van SBuitenwaarts op de GROTE VOLTE is dat het makkelijker is dan SBinnenwaarts de Middelpuntvliedende kracht schakeld men dan uit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:29

Professor schreef:
quadripes schreef:

Zou het nooit op de volte rijden hoogstens op de grote volte.
Volte is in de Klassieke Dressuur nl een volt van 6 meter.

oke grote volte :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:30

cherie78 schreef:
Prof, kan je het niet beter gewoon inhoudelijk houden :') ipv zo persoonlijk te worden iedere keer :(

Sportief is het niet echt :Y)

Een volte is een volte, alleen bij een volte 6 m is de moeilijkheidsgraad iets hoger

Word geheel niet persoonlijk, een volte is niet een volte, een volte is 6 meter een Grotevolte 20 meter, dat is een groot verschil, en wanneer u meent dat dat hetzelfde is en dat u op een volte SB kan rijden dan zeg ik arm paard.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:53

Daarom zijn de juiste vaktermen ook heel belangrijk Volte 6 mtr. grote volte 20 mtr en volte halve baan 10 mtr. Dit is soms al vrij lastig omdat de nieuwe dressuurproeven het heeft over volte 10 mtr of volte 15 mtr(die in mijn ogen niet bestaat).
Prof ; ik vindt wijken (voor de kuit) geen oefening voor het werken aan de lange teugel. Tenminste als men het werken aan de lange teugel doet op de wijze van de Spaanse rijschool Wenen doet. Aangezien men geen beenhulpen geeft , wel zijn alle zijgangen geschikt voor het werken aan de lange teugel.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:02

Ik heb zo het vermoeden dat er simpelweg sprake is van ander gebruik van het woord "volte" in dit geval. Denk dat voor merendeel van de ruiters, voor mij iig wel, volte staat voor het rijden van een cirkel. Waarschijnlijk in de hand geholpen door het gebruik van het woord in de proevenboekjes.

Heb geprobeert verschil in balans tussen rechtuit en de volte te voelen vandaag. Conclusie was dat er nog zo weinig daadwerkelijk balans is dat er nog niet veel aan te voelen is, hehe. Had het idee dat ik rechtuit toch iets meer balans voelde dan op de volte, omdat het paard op de volte sneller naar binnen valt of over de schouder weg loopt. Wel word op de volte het binnen achterbeen meer tot dragen gevraagt, word er meer van de buikspieren gevraagt en is het daardoor naar mijn idee makkelijker voor het paard om tot correct ruggebruik te komen. Dit is naar mijn idee meer als gevolg van de plaatsing van het achterbeen op de volte dan van een groter balans.

Is wijken niet een hele kleine stap in het leren van het paard dat het op hulpen van de ruiter zijn benen niet alleen voorwaards maar ook zijwaards kan bewegen? De plaatsing en doel van wijken is anders dan van SB, maar beide vragen het paard om als reactie op hulpen van de ruiter zijn benen anders neer te zetten. Waar dit bij wijken alleen het zijwaards bewegen is van de benen zelf, combineert SB dit met de buiging van het lichaam.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:27

andafries schreef:
Daarom zijn de juiste vaktermen ook heel belangrijk Volte 6 mtr. grote volte 20 mtr en volte halve baan 10 mtr. Dit is soms al vrij lastig omdat de nieuwe dressuurproeven het heeft over volte 10 mtr of volte 15 mtr(die in mijn ogen niet bestaat).
Prof ; ik vindt wijken (voor de kuit) geen oefening voor het werken aan de lange teugel. Tenminste als men het werken aan de lange teugel doet op de wijze van de Spaanse rijschool Wenen doet. Aangezien men geen beenhulpen geeft , wel zijn alle zijgangen geschikt voor het werken aan de lange teugel.

Wist u dat ik het bij de Morgen Arbeit in Wenen zelf gezien en ook gevraagd heb of ik het goed zag wat zij daar deden.
En u moet een verschil maken tussen paarden die gebruikt worden voor het Langeteugel werk en het aanrijden van de paarden die men via de dubbele longe naar de langeteugel toe werkt.
Dat is mij zo verklaard in Wenen en vond het ook logisch wat zij daar deden, het paard wennen aan de eenzijdige kuitdruk.
Waar ik het met u eens ben is de 15 meter volte als opgave in een dressuur proef, het word zolangzamerhand lachwekkend dat Nederland daar zo een alleen gang in maakt, bovendien past de 15 meter volte geheel niet in een rijbaan met een breedte van 20 meter.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:54

Maar deden ze dat dan aan de lange teugel of via dubbele longe ? En hoe werd dat gedaan en welke hulpen werden er gegeven ? U weet ik ben zeer leergierig en ik zal ook navraag doen aan mijn instructeur hierover.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:04

andafries schreef:
Maar deden ze dat dan aan de lange teugel of via dubbele longe ? En hoe werd dat gedaan en welke hulpen werden er gegeven ? U weet ik ben zeer leergierig en ik zal ook navraag doen aan mijn instructeur hierover.

Het is jaren geleden, met de heer Alois Podhajsky bezocht ik toen ik geloof 1970 de Weense Hofreitschule was met zijn nicht en haar man(Hern Halver mein Reitlehrer) toen uitgenodigd om met hem mee te gaan op een bezoek daar en natuurlijk de Morgen Arbeit te bekijken mocht toen vragen stellen over wat en waarom zeer intressant. Zij deden dat vanuit de dubbelelonge en gingen dan besturingsoefeningen doen door achter het paard te blijven wendingen en wijken voor de kuit, door met de toucheerzweep aan die zijde te drijven waar de zijwaartsdrijvende kuit ligt.
De teugels (longeerlijnen) bleven naast het paard dus niet over de rug, aangezien dat weggelegd is voor de werkelijke zijgangen zoals zij mij verklaarde anders zou men het paard een buiging opleggen.
Hoop dat u deze uitleg begrijpt.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:15

Heel duidelijk begrijp het helemaal. Want inderdaad de teugels over de rug zorgen voor de buiging. En daardoor begreep ik het ook niet helemaal. Werd dit door één bereiter gedaan of met zijn tweeen ?
Dank voor uw antwoord.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:21

andafries schreef:
Heel duidelijk begrijp het helemaal. Want inderdaad de teugels over de rug zorgen voor de buiging. En daardoor begreep ik het ook niet helemaal. Werd dit door één bereiter gedaan of met zijn tweeen ?
Dank voor uw antwoord.

Dat werd door 1 Bereiter gedaan, het was opvallend hoe snel de paarden dit begrepen.(alleen wanneer het niet geheel begrepen werd door de paarden hielp een 2e Bereiter maar dat was altijd van korte duur).
Het werd geleerd door het hoofd richting beschot, dat heeft het voordeel dat de paarden niet zoveel gecontroleerd moesten worden in de voorwaartse beweging omdat dat weleens een moeilijkheid kan zijn dat de paarden denken dat zij sneller voorwaarts moeten gaan door de toucheerzweep, maar dat was binnen enkele malen weg en reageerden zij zoals het moest.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:34

ik wissel appuyement of andere zijgangen met wijken voor de kuit af omdat het wijken voor de kuit het paard ook weer losmaakt, nageeflijker en voorwaartser maakt omdat het niet verzamelend werkt, waardoor het ook in verzameling voorwaartser blijft denken.

zo kun je zigzag rijden: wijken voor de kuit en dan appuyement bijvoorbeeld.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:44

Afbeelding

;)

bron animatie: krowchukdressage

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:49

quadripes schreef:
ik wissel appuyement of andere zijgangen met wijken voor de kuit af omdat het wijken voor de kuit het paard ook weer losmaakt, nageeflijker en voorwaartser maakt omdat het niet verzamelend werkt, waardoor het ook in verzameling voorwaartser blijft denken.

zo kun je zigzag rijden: wijken voor de kuit en dan appuyement bijvoorbeeld.

Oke, daar ben ik het mee eens, alleen deze combinatie doe ik bewust niet, wel afwisselen met maar nooit op de zigzag lijn omdat dat voor het werkelijke losmaken minder van betekenis is omdat de meeste ruiters dan te vlak rijden waarbij de achterbenen niet maximaal kruisen (übertreten).
Bovendien is de omstelling van lateraal naar diogonale hulpengeving vaak een wissiewassie, daarom vind ik het geen prettige oefening.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:52

daar kan ik weer inkomen, inderdaad. daar zal ik eens op letten!

maar ik merk nu wel dat impulsverlies en daardoor aanleuningsverlies in de zijgangen belangrijk is om op te lossen., zodat het paard steeds sterker wordt.

ik heb onlangs geleerd trouwens dat wijken voor de kuit in feite dezelfde hulpengeving is als schouderbinnenwaarts. ik ben daar nog niet zo over uit eerlijk gezegd...
Laatst bijgewerkt door quadripes op 17-02-11 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:23

@Monique B, het lijkt wel een pinball machine pony.... Zo rond lopend...

@quadripes, maar bij sb heb je buiging in het lijf, snap hem niet helemaal, hoe dezelfde hulpen?
Denkt na.. sb.. buiten teugel tegen de hals, buitenbeen bewaakt uitzwaaien, paard buigt om binnenbeen,
loopt rechtdoor..
wijken.. buiten teugel waakt, binnenbeen drukt paard naar opzij waarbij paard.
Leuke hersen kraker.. wat doe je anders of hetzelfde..

In mijn ogen is het verschil dat ik bij sb, de schouder plaats en buiging wil, die buiging komt doordat hij om
mijn binnen been moet buigen.
Bij wijken duw ik als het ware mijn paard weg voor mijn 1 zijdige kuithulp, teugel waakt alleen.
Ik vind het dus niet hetzelfde...

Wie biedt er ook wat?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:19

@Moll: nog een late reactie, want ik had het nog niet zo ver goed teruggelezen.

Maar, in mijn overgangen die ik op de zit en been rijd, blijft het paard wel degelijk voorwaarts gereden, daarom rijd je progressieve overgangen, zodat het paard aanleuning kan behouden. je hoeft dus niet eerst een verzameling te hebben hiervoor. het paard is in balans, want het is in zijn natuurlijke houding.

in de eerste twee jaar van zijn opleiding gaat het paard meer op de voorhand en vindt daarin ook gewoon balans. je moet deze stuwkracht ontwikkelen zodat het paard altijd voorwaarts blijft en vanzelf 'in het bit loopt'.

voorwaarde is wel, dat het paard in eenzelfde tempo en juiste takt loopt, zodat het ontspannen wordt (losgelaten). de volgende fase is dat de ruiter dan kan gaan drijven, waardoor het paard vanzelf in de aanleuning terecht komt. hierdoor komt het ook automatisch in de juiste hoofdhouding terecht.

door een overgang steevast met been en zit te rijden, drukt het paard de rug niet weg, maar valt het vanzelf in een vwnw houding. het is ook zaak om het paard in de overgangen genoeg ruimte naar voren te geven en de tijd om de overgang te maken (progressief dus).

in de loop van de opleiding kun je deze overgangen steeds minder progressief gaan maken, natuurlijk en dan komt ook de ophouding in beeld. echter, ook daarvan is de basis dat men eerst been geeft en het paard naar voren blijft rijden. bij een paard dat al verder is, kun je natuurlijk al meer met de handen 'regelen' en het frame beter beinvloeden, zodat je langzamerhand naar meer gedragenheid toe kunt werken.