TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:57

Tendance schreef:
Er staat harder in KAN werken. Niet dat dat altijd zo is.
Er zijn paarden bekend met een gebroken neusbeen door de hackemore. Zelfs in de internationale sport is dit gebeurd.
En ik ken geen paarden met een gebroken neusbeen door een bit.

En ik ken geen paarden met gescheurde mondhoeken door een bitloos hoofdstel

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:58

Nee maar met een zwaar bit heb je wel weer andere problemen (botfracturen) dus ik zie het verschil niet.

Tendance

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:22

Het gaat er alleen om, dat een hackemore ook niet heilig is. Ik zal nooit zeggen, dat een bit in verkeerde handen geen problemen kan opleveren, maar dat hebben jullie mij ook niet horen zeggen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:26

Ja en wij zeggen dat dat met een bit OOK kan dus waarom kaart je het aan? Het komt imo op hetzelfde neer. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:54

Heuj.. Jullie zijn nog steeds in discussie?
wat mij vaak opvalt is dat als je twee rij topics naast elkaar zet, zelfde niveau, zelfde problemen.. etc etc.. dat het bij bitloos meer is 'je bent op de goede weg' en met bit is het altijd net wat meer commentaar. Alsof het zonder bit meer word gewaardeerd wat je doet. Tuigloos vind ik al helemaal een drama... Paarden met een strakke rug.. hobbelen en dat word compleet de hemel in geprezen.. Dan denk ik... 'hmm... oke..'
Er lijkt wel een soort nieuwe rage aan te komen, zo min mogelijk tuig, zo min mogelijk teugeldruk en neus zoveel mogelijk over de grond. Ik denk dat iedereen het diervriendelijkste wil zien en er al per defenitie van uitgaat dat bitloos de vriendelijkste manier is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:25

Somebitch schreef:
Ja en wij zeggen dat dat met een bit OOK kan dus waarom kaart je het aan? Het komt imo op hetzelfde neer. :)

Ik kaart helemaal niets aan! Ik legde alleen het bericht van een ander uit!!!!
Het was niet eens mijn eigen bericht!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:15

MaritAriel schreef:
Tendance schreef:
Er staat harder in KAN werken. Niet dat dat altijd zo is.
Er zijn paarden bekend met een gebroken neusbeen door de hackemore. Zelfs in de internationale sport is dit gebeurd.
En ik ken geen paarden met een gebroken neusbeen door een bit.

En ik ken geen paarden met gescheurde mondhoeken door een bitloos hoofdstel

Ik ken één verhaal, volgens mij stond dat ergens op horses.nl, van iemand die een kapotte neus had gereden bij z'n paard met een bitloos hoofdstel.

En die persoon leek zich niet eens te schamen voor het feit dat ze dus kennelijk zo hard aan de teugels trok dat de neus er zelfs kapot van ging :( en realiseerde zich dus kennelijk ook niet wat er dan normaal gesproken in de mond gebeurde :oo

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:37

Jammer genoeg ken ik er meer. Helaas!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:39

Ik denk dat het getuigt van een plaat voor je harses als je zegt dat bitloos rijden slecht is omdat je de neus van je paard aan vellen trekt met een bitloos hoofdstel.

Volgens mij zit het probleem dat niet in het bitloze hoofdstel, maar in wat anders...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:42

Er is helemaal niemand , die dat zegt!

En ik denk, dat alle schade aan de ruiter ligt en niet aan het materiaal. Het is maar net hoe je ermee omgaat.
Wel wil ik nog even noemen en daar wil ik niemand mee aanvallen, dat ik veel foto's voorbij zie komen van bitloze ruiters, die hun paard op de kop hebben lopen. Veel te veel op de voorhand. Iets waar de voorhand helemaal niet voor gemaakt is.
Dan staan er vaak ook foto's van MET bit bij, die ik over het algemeen veel aangenamer vind!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:16

Maar je moet ook niet denken dat je dat bitloos gelijk voor elkaar hebt. :) daar zal je voor moeten trainen. :))

Probeer zelf maar nu bitloos te gaan rijden en je zal zien dat nog niet alles lukt zoals jij met bit rijdt. De inwerking is totaal anders en daar zal de combinatie ervaring mee op moeten doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:24

Maar dat wil niet zeggen, dat een paard op de kop moet gaan lope. Oprichting is niet iets wat je met je hand doet, maar met je zit en been. Toch zie je een heleboel foto's waarbij een paard op de kop loopt. Die mensen krijgen complimenten en krijgen te horen dat het veel beter is dan de bitfoto's, terwijl dit toch echt onzin is!
Het paard loopt afschuwelijk en is vaak niet meer het trotse actief lopende paardje wat het eerst was, maar ze lijken dan meer op een oude boeren knol. Echt geen gezicht. Maar goed geen zin om mensen aan te vallen, dus zal geen namen noemen, maar als je zelf wat rondkijkt op bokt, dan vind je ze al snel!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:38

Arabesk schreef:
Alsof elke bit-rijder zich eerst uitgebreid verdiept in welke bitten er zijn, tja zo blijft het toch.

Jep dat doen ze zeker ;) tenminste ik heb er lang over gedaan, alles uitgezocht wat nou een goed bit is om mee in te rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:59

Ik ook al ga ik pas onderzoeken als het op een simpel bit niet wil. En dat is eigenlijk nog nooit voorgekomen.
Dus rijd ik alle 3 de paarden op een simpel dubbelgebroken sprenger bit.
En mijn merrie af en toe op stang en trens, maar ook een hele dure, waarvan de stang beter is gevormd naar de mond van het paard.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:55

Het ligt gewoon aan je hand er is niks mis met het bit of zonder als je er goed mee omgaat. Ik rij mijn paard gewoon met bit en zonder geen enkel probleem.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:13

Arabesk schreef:
En die persoon leek zich niet eens te schamen voor het feit dat ze dus kennelijk zo hard aan de teugels trok dat de neus er zelfs kapot van ging :( en realiseerde zich dus kennelijk ook niet wat er dan normaal gesproken in de mond gebeurde :oo

Precies. Dat dacht ik ook. Ik vind het persoonlijk erg knap dat je de neus kapot krijgt als het hoofdstel goed zit en op de goede hoogte hangt. Daar moet je wel erg veel moeite voor doen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:15

Somebitch schreef:
Maar je moet ook niet denken dat je dat bitloos gelijk voor elkaar hebt. :) daar zal je voor moeten trainen. :))

Probeer zelf maar nu bitloos te gaan rijden en je zal zien dat nog niet alles lukt zoals jij met bit rijdt. De inwerking is totaal anders en daar zal de combinatie ervaring mee op moeten doen.

Toen ik van bit naat bitloos reed ging het inderdaad compleet anders als met bit. Alleen niet op de manier zoals jij zegt..... Mijn paard liep ineens als een zonnetje in plaats van alleen maar protest. Ik kon ineens veel en veel meer.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:18

Tendance schreef:
Maar dat wil niet zeggen, dat een paard op de kop moet gaan lope. Oprichting is niet iets wat je met je hand doet, maar met je zit en been. Toch zie je een heleboel foto's waarbij een paard op de kop loopt. Die mensen krijgen complimenten en krijgen te horen dat het veel beter is dan de bitfoto's, terwijl dit toch echt onzin is!
Het paard loopt afschuwelijk en is vaak niet meer het trotse actief lopende paardje wat het eerst was, maar ze lijken dan meer op een oude boeren knol. Echt geen gezicht. Maar goed geen zin om mensen aan te vallen, dus zal geen namen noemen, maar als je zelf wat rondkijkt op bokt, dan vind je ze al snel!

Tja, een goed gevormd bit mag dan op zijn minst wel, met twee stukken ijzer in zijn mond.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:22

Jij mag proberen een Z proef te rijden op een trensje met haar hoor! Wens je veel succes!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:23

Tendance schreef:
Jij mag proberen een Z proef te rijden op een trensje met haar hoor! Wens je veel succes!

Tja, welzijn van mijn paard gaat mij toch echt boven de wedstrijden!
Maar goed, daar ga ik niet over discuseren. Vaak genoeg gedaan :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:44

Alsof ik het welzijn van mijn paard niet boven de wedstrijden verkies.
Daar kun jij helemaal niet over oordelen, want je kent mij en mijn paarden helemaal niet.
En ja ik rijd wedstrijden. Dat is voor mij mede belangrijk in de paardensport, zonder wedstrijden weet ik niet of ik wel zou rijden.
Dan is het net tuffen door de bak.
Dan zou ik denk ik eerder fokken ofzo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:49

Tendance schreef:

Je spreekt jezelf hier behoorlijk tegen :=
Het kan niet dat met hetzelfde rijden je opeens achteruit gaat door geen bit meer te gebruiken. Dan zit er iets niet goed in het rijden. Maar dat zeg je zelf ook al.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:50

Tendance schreef:
Daar kun jij helemaal niet over oordelen, want je kent mij en mijn paarden helemaal niet.
En ja ik rijd wedstrijden. Dat is voor mij mede belangrijk in de paardensport, zonder wedstrijden weet ik niet of ik wel zou rijden.

Het gaat mij niet om het rijden, het gaat mij op de band die ik met mijn paard heb. Lol maken, dat staat bij mij op nummer 1. Lekker naar het strand, poetsen, spelen en ga zo maar door. Als het jou echt alleen maar om wedstrijden gaat weet ik niet zo goed wat ik moet denken......

En ik oordeel niet over jou situatie met de paarden. Ik vind alleen dat 2 stukken ijzer niet in zo'n mond thuis hoort.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:54

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen!

Ik zal het maar zo hard zeggen als ik het bedoel:
Blijkbaar verdwijnt soms met het bit ook de drive om je paard aan het werk te zetten.
Ze lopen heel vaak gewoon op de kop! Het ziet er gewoon niet uit!
Er zijn er ook bij, die het wel goed doen, maar die zie ik maar sporadisch.
Maar die mensen krijgen, ondanks dat het er niet uit ziet wel alle complimenten, zelfs als het paard inmiddels al zijn bespiering verloren is.
Ik heb wel eens het idee, dat mensen, die er niet uitkwamen met het bit en niet konden scoren zoals ze wilden, toen maar overgestapt zijn op bitloos, want dan wordt er ook niets van je verwacht.
Helaas ziet het er dan vaak nog minder uit.
Nogmaals een ruiter die met bit goed kon rijden en overstapt op bitloos, dan ziet het er vaak wel gewoon heel goed uit.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 17-02-12 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:55

MaritAriel schreef:
Tendance schreef:

Het gaat mij niet om het rijden, het gaat mij op de band die ik met mijn paard heb. Lol maken, dat staat bij mij op nummer 1. Lekker naar het strand, poetsen, spelen en ga zo maar door. Als het jou echt alleen maar om wedstrijden gaat weet ik niet zo goed wat ik moet denken......

En ik oordeel niet over jou situatie met de paarden. Ik vind alleen dat 2 stukken ijzer niet in zo'n mond thuis hoort.

Ik zeg niet, dat het mij alleen om de wedstrijden gaat, maar het wedstrijdelement vind ik wel heel belangrijk. En ik zou ook best paarden blijven houden als dat niet meer zou kunnen, maar ik denk dat ik dan over zou gaan op het fokken. Wederom moet wel mijn hele bericht gelezen worden!