Heb nog eventjes een tekst over de uitgestrekte draf opgezocht. Hoewel, zoals ik al eerder zei, ik van mening ben dat hij wel verruimt in de draf, vind ik nog steeds dat hij te extreem in het voorbeen is. Wist dat er een stuk over de uitgestrekte draf in het boek van Claartje van Andel stond, dus heb ik opgezocht. Daar in staat.
"Als het paard met het hoofd te hoog komt en als het ware 'over de teugel' komt, kan in de uitgestrekte draf een grote fout ontstaan. Het paard gaat zijn voorbenen zo hoog optillen, dat hij zijn benen terug naar beneden moet plaatsen om ze neer te kunnen zetten. Dit is een onnatuurlijke, oneconomische manier van lopen. De bewegingen van de voor- en achterbenen van het paard moeten diagonaalsgewijze één beweging zijn bij het uitstrekken."
Overigens snap ik nu ook wat Jan Maiburg in de Paardenkrant bedoelde met de piaffe van Totilas, die volgens hem een te hoog ritme zou hebben. Hoewel ik vind dat Totilas bijzonder goed verzameld in de piaffe, zie ik nu het ritme wat daarin te hoog is. In het boek 'Das Gymnasium des Pferdes' wordt aangegeven dat de perfecte piaffe is als onderstaand plaatje. Daarbij wordt gezegd dat de achterbenen tot op deze hoogte opgetild moeten worden, voor het ideale beeld. Heb daarna met belangstelling een filmpje van Edward en Totilas (
http://www.youtube.com/watch?v=rYPrp65BDwo) nogmaals bekeken. Naar mijn inziens kan Totilas zijn achterbenen niet tot op deze hoogte optillen, omdat het ritme te snel is. Ik denk dat Jan Maiburg dit bedoelde met zijn stuk, wat hij (vind ik, na nader inzien) overigens erg krom heeft geformuleerd en hij heeft er ook niet kloppende dingen in geformuleerd (met de juryleden de minder piaffe's zouden hebben gezien dan hijzelf.

Volgens mij heb ik het nu eens netjes en goed uitgelegd, en ik hoop dat jullie het hierin eens met mij kunnen worden.
Edit: Ben overigens wel van mening geworden dat Edward Totilas met te weinig lengte in de hals rijdt.