Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:28

Dat zie je op elke foto, daar valt gewoon niet meer over te discussiëren (dat hij te eng in de hals gereden word). Geen wonder dat ie vnl omhoog gaat ipv vooruit in de uitgestrekte draf. Mag ik even zeggen dat ik dat laatste filmpje van jou wel erg mooi vind? Wat dat dier wel heeft, is dat hij loopt alsof hij op wolkjes loopt... Ik ben nog steeds geen van van de extreme knie-actie maar hij loopt alsof hij veertjes in zijn hoeven heeft... Vind hem daar ook erg beheerst overkomen... Het gaat rustig, op het gemak, het ziet er gewoon mooi uit... En dat minder hectische komt overduidelijk ook zijn achterhand en ruggebruik ten goede.
Ja, dit vind ik écht een fijn filmpje om te kijken... :j En ik krijg meer en meer het idee dat het opgekropte ook door zijn bouw is.

Wat ik wel zie, en niet om iets te zoeken maar iets wat ik me af vraag. Toti heeft toch moeite met die wissels, maar hij springt ze ook enorm groot met zijn voorbeen waardoor hij moeite lijkt te hebben met te weten wat hij dan met zijn achterbeen moet... En daardoor lijkt het alsof hij uit balans raakt uit twijfel waardoor hij dus zijn voet gewoon neerzet zonder nadenken waardoor hij fouten maakt?
Dus dat ik eigenlijk wil zeggen dat zijn beweging het net moeilijker maakt voor Edward om hem correcte wissels te laten springen....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:54

hippa schreef:
Ach HF met jouw is discussieren zinloos!
Zie wat je doet, je vergelijkt Totilas met Whisper, op twee totaal verschillende momenten!
Van Whisper neem je een deel uit de kur van het EK en dan nog zo dat je stopt voordat de diagonaal de X heeft bereikt. Om van Totilas een goede opname te vinden heb je blijkbaar even moeten spitten daar je een diagonaal, uit waarschijnlijk de GP van een paar dagen daarvoor, hebt genomen. Zeg nu niet dat dat niet zo is, want hoe verklaar je dan de lege stoeltjes op de achtergrond?

Wat jij doet is appels met peren vergelijken en ik wens mij daarom verder niet te verlagen tot jouw niveau.

Wel apart dat je van twee diagonalen uitgestrekte draf niet kunt zien of de paarden achter ondertreden, want daar ging het over. Maar dat is een beetje rot om toe te geven zeker?
De reden dat er verschillende wedstrijdmomenten gebruikt zijn is heel simpel: de cameramensen zijn soms nogal creatief en zoomen dan in op de benen of het hoofd van het paard, waardoor je totaal niet meer kunt zien waar de benen afzetten en landen.
Dus mijn "lage niveau" is het zoeken van twee stukken waarin het totaal beeld van beide paarden goed te zien is in de uitgestrekte draf. Dat het stukje van Whisper iets korter is, komt wederom van diezelfde camerapositie. Die veranderde op het laatste gedeelte van de diagonaal.

Ik dacht dat ze in Deurne mensen leerden objectief te kijken, maar krijg zo langzamerhand meer de indruk dat je wordt klaargestoomd om iedereen af te kraken, alles tegen te spreken, onfatsoenlijk te doen en vooral te denken dat je alles al weet en nooit meer iets fout kan zien.
Maar ja, dat komt natuurlijk door mijn eigen lage niveau, ik begrijp dat allemaal niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:01

Bomba schreef:
Heb nog eventjes een tekst over de uitgestrekte draf opgezocht. Hoewel, zoals ik al eerder zei, ik van mening ben dat hij wel verruimt in de draf, vind ik nog steeds dat hij te extreem in het voorbeen is. Wist dat er een stuk over de uitgestrekte draf in het boek van Claartje van Andel stond, dus heb ik opgezocht. Daar in staat.
"Als het paard met het hoofd te hoog komt en als het ware 'over de teugel' komt, kan in de uitgestrekte draf een grote fout ontstaan. Het paard gaat zijn voorbenen zo hoog optillen, dat hij zijn benen terug naar beneden moet plaatsen om ze neer te kunnen zetten. Dit is een onnatuurlijke, oneconomische manier van lopen. De bewegingen van de voor- en achterbenen van het paard moeten diagonaalsgewijze één beweging zijn bij het uitstrekken."

Overigens snap ik nu ook wat Jan Maiburg in de Paardenkrant bedoelde met de piaffe van Totilas, die volgens hem een te hoog ritme zou hebben. Hoewel ik vind dat Totilas bijzonder goed verzameld in de piaffe, zie ik nu het ritme wat daarin te hoog is. In het boek 'Das Gymnasium des Pferdes' wordt aangegeven dat de perfecte piaffe is als onderstaand plaatje. Daarbij wordt gezegd dat de achterbenen tot op deze hoogte opgetild moeten worden, voor het ideale beeld. Heb daarna met belangstelling een filmpje van Edward en Totilas (http://www.youtube.com/watch?v=rYPrp65BDwo) nogmaals bekeken. Naar mijn inziens kan Totilas zijn achterbenen niet tot op deze hoogte optillen, omdat het ritme te snel is. Ik denk dat Jan Maiburg dit bedoelde met zijn stuk, wat hij (vind ik, na nader inzien) overigens erg krom heeft geformuleerd en hij heeft er ook niet kloppende dingen in geformuleerd (met de juryleden de minder piaffe's zouden hebben gezien dan hijzelf.

Afbeelding

Volgens mij heb ik het nu eens netjes en goed uitgelegd, en ik hoop dat jullie het hierin eens met mij kunnen worden.

Edit: Ben overigens wel van mening geworden dat Edward Totilas met te weinig lengte in de hals rijdt.

Grappig, de foto die ik eerder plaatste van de piaffe geeft ongeveer ditzelfde beeld, dus blijkbaar kan Totilas dit toch wel, anders kon er immers geen foto van gemaakt worden?

Het genoemde stuk uit het boek van Claartje van Andel gaat over een heel andere manier van bewegen. Dat zijn paarden waarbij inderdaad het achterbeen ver achterblijft en het voorbeen niet vanuit het schouder ruim grijpt, maar lager blijft. Als er één ding is wat Totilas doet, dan is het juist wel uit de schouder komen. Ook het achterbeen komt in de draagfase wel degelijk op dezelfde manier naar voren als het voorbeen, je kunt het in de vertragingen heel mooi zien.

Wat betreft de lengte in de hals: dat kan inderdaad soms beter. Soms is het goed, soms niet. Ach ja, je moet toch iets hebben om aan te werken, anders is Edward al klaar! ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:03

Hermelientje schreef:
hippa schreef:
Ach HF met jouw is discussieren zinloos!
Zie wat je doet, je vergelijkt Totilas met Whisper, op twee totaal verschillende momenten!
Van Whisper neem je een deel uit de kur van het EK en dan nog zo dat je stopt voordat de diagonaal de X heeft bereikt. Om van Totilas een goede opname te vinden heb je blijkbaar even moeten spitten daar je een diagonaal, uit waarschijnlijk de GP van een paar dagen daarvoor, hebt genomen. Zeg nu niet dat dat niet zo is, want hoe verklaar je dan de lege stoeltjes op de achtergrond?

Wat jij doet is appels met peren vergelijken en ik wens mij daarom verder niet te verlagen tot jouw niveau.

Foei stoute Horseyfries. Snap je het na ruim 50 pagina's nu nog niet. Het spelletje is de foutste momenten van Totilas vergelijken met de beste momenten van andere paarden. En je moet ook even tegen alle cameramensen ter wereld zeggen dat ze ten behoeve van boktdiscussies niet meer alleen op de voorbenen mogen inzoomen tijdens de kür en altijd alleen de goede camerahoek moeten kiezen want anders kun jij niet meer goed vergelijkingsfilmpjes maken over dezelfde diagonaal.
:+

Ben jij van hetzelfde lage niveau als ik dat jij dit wel begrijpt en bepaalde andere mensen niet? :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 18:24

horseyfries schreef:
Bomba schreef:
Heb nog eventjes een tekst over de uitgestrekte draf opgezocht. Hoewel, zoals ik al eerder zei, ik van mening ben dat hij wel verruimt in de draf, vind ik nog steeds dat hij te extreem in het voorbeen is. Wist dat er een stuk over de uitgestrekte draf in het boek van Claartje van Andel stond, dus heb ik opgezocht. Daar in staat.
"Als het paard met het hoofd te hoog komt en als het ware 'over de teugel' komt, kan in de uitgestrekte draf een grote fout ontstaan. Het paard gaat zijn voorbenen zo hoog optillen, dat hij zijn benen terug naar beneden moet plaatsen om ze neer te kunnen zetten. Dit is een onnatuurlijke, oneconomische manier van lopen. De bewegingen van de voor- en achterbenen van het paard moeten diagonaalsgewijze één beweging zijn bij het uitstrekken."

Overigens snap ik nu ook wat Jan Maiburg in de Paardenkrant bedoelde met de piaffe van Totilas, die volgens hem een te hoog ritme zou hebben. Hoewel ik vind dat Totilas bijzonder goed verzameld in de piaffe, zie ik nu het ritme wat daarin te hoog is. In het boek 'Das Gymnasium des Pferdes' wordt aangegeven dat de perfecte piaffe is als onderstaand plaatje. Daarbij wordt gezegd dat de achterbenen tot op deze hoogte opgetild moeten worden, voor het ideale beeld. Heb daarna met belangstelling een filmpje van Edward en Totilas (http://www.youtube.com/watch?v=rYPrp65BDwo) nogmaals bekeken. Naar mijn inziens kan Totilas zijn achterbenen niet tot op deze hoogte optillen, omdat het ritme te snel is. Ik denk dat Jan Maiburg dit bedoelde met zijn stuk, wat hij (vind ik, na nader inzien) overigens erg krom heeft geformuleerd en hij heeft er ook niet kloppende dingen in geformuleerd (met de juryleden de minder piaffe's zouden hebben gezien dan hijzelf.

Afbeelding

Volgens mij heb ik het nu eens netjes en goed uitgelegd, en ik hoop dat jullie het hierin eens met mij kunnen worden.

Edit: Ben overigens wel van mening geworden dat Edward Totilas met te weinig lengte in de hals rijdt.

Grappig, de foto die ik eerder plaatste van de piaffe geeft ongeveer ditzelfde beeld, dus blijkbaar kan Totilas dit toch wel, anders kon er immers geen foto van gemaakt worden?

Het genoemde stuk uit het boek van Claartje van Andel gaat over een heel andere manier van bewegen. Dat zijn paarden waarbij inderdaad het achterbeen ver achterblijft en het voorbeen niet vanuit het schouder ruim grijpt, maar lager blijft. Als er één ding is wat Totilas doet, dan is het juist wel uit de schouder komen. Ook het achterbeen komt in de draagfase wel degelijk op dezelfde manier naar voren als het voorbeen, je kunt het in de vertragingen heel mooi zien.

Wat betreft de lengte in de hals: dat kan inderdaad soms beter. Soms is het goed, soms niet. Ach ja, je moet toch iets hebben om aan te werken, anders is Edward al klaar! ;)

Achja, denk ik hier kan je niet onder uit... vind jij toch wel een manier om er een andere draai aan te geven. Heel knap van je, maar ook heel onsportief.

Edit: Ik dacht trouwens dat jij geen fotokijker was? Maar nu opeens toch? Ik heb namelijk heel netjes aangegeven, dat ik het plaatje duidelijk met de piaffe uit het filmpje (dat ik er zelfs heb bij geplaatst) heb vergeleken. Ik weet niet of je het niet wil zien, of dat je gewoon niet het inzicht hebt om dat te zien, maar in de piaffe toont Totilas niet datzelfde beeld. En zoals ik al in die post zei, lijkt Totilas inderdaad heel mooi te verzamelen daarin, maar als je even wat beter kijkt zie je dat hij telkens niet de uiteindelijke positie behaald omdat hij in een te hoog tempo gaat.

Dat van de uitgestrekte draf ging wel degelijk om een groot voorbeen. Totilas moet z'n voorbenen toch naar beneden plaatsen om neer te kunnen zetten, dat is zo klaar als een klontje. Je kan het ontkennen, bewijzen zoeken of niet, hier kun je niets aan veranderen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:38

horseyfries schreef:
Hermelientje schreef:
Foei stoute Horseyfries. Snap je het na ruim 50 pagina's nu nog niet. Het spelletje is de foutste momenten van Totilas vergelijken met de beste momenten van andere paarden. En je moet ook even tegen alle cameramensen ter wereld zeggen dat ze ten behoeve van boktdiscussies niet meer alleen op de voorbenen mogen inzoomen tijdens de kür en altijd alleen de goede camerahoek moeten kiezen want anders kun jij niet meer goed vergelijkingsfilmpjes maken over dezelfde diagonaal.
:+

Ben jij van hetzelfde lage niveau als ik dat jij dit wel begrijpt en bepaalde andere mensen niet? :D

Ja kennelijk. Jammer dat het niet over onze rijkunst gaat, dan zou ik ook wel graag naar jou niveau willen afdalen. ;)

Wel een heel goed fotomoment van die piaffe van mijnheer Steinbrecht trouwens. Van hem kon ik helemaal geen slechte foto's vinden 8-)

Zoals ik de piaffe van Totilas zie merk ik het volgende op: op die momenten dat hij al heel erg daalt in de achterhand komen zijn achterbenen nog niet zo ver van de grond als die van Tekeningetje het paard van Steinbrecht, op die momenten dat hij iets minder daalt komt het al een eindje in de richting van de hoogte van Tekeningetje. Samengevoegd zou het de perfectie van Tekeningetje zijn. Misschien nog ietsje meer kracht en souplesse in de achterbenen en gewoon een kwestie van tijd? Ik ben benieuwd naar jouw mening hierover Horseyfries. Uniek trouwens dat we nu behalve ritme en takt ook nog frequentie hebben. Moet het Skala nu niet worden aangepast?

Even serieus nu, wat hier gezegd wordt over Totilas & Co kun je ook horen over andere sporten. Je kunt de voetballers van nu ook niet meer vergelijken met die uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Hetzelfde kun je zeggen voor turners en kunstschaatsers. Veel mensen verlangen in die sporten ook terug naar die tijd, maar of dat nu betekent dat het voetbal of turnen of schaatsen van nu "fout" is dat weet ik niet, het is gewoon anders. In zijn algemeenheid kun je misschien zeggen er is nu meer power en minder elegantie.

En mocht zoveel "power" je het plezier in de dressuur ontnemen zoals iemand eerder opmerkte dan kun je toch gewoon kijken naar mensen op een iets lager niveau, dan heb je het ongeveer zoals de toppers vroeger reden. Als je nu naar oude filmpjes kijkt dan was het heus ook niet altijd allemaal geweldig, ruiters hebben gewoon maar af en toe dat "ideale" moment met hun paard, dat alles er helemaal ontspannen uitziet alsof het vanzelf gaat. En dat moment moet dan ook nog net samenvallen met de wedstrijd. Ik vond echt dat er dit EK genoeg te genieten viel zelfs als je helemaal niet gecharmeerd bent van Totilas, ik heb een aantal mensen tenminste heel fijn zien rijden (en nu heb ik het niet alleen over de Nederlanders).

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:43

De paarden zijn veranderd, maar het doel van de dressuur toch niet? Lijkt me een beetje onlogisch dat straks boeken herschreven moeten worden omdat wat Totilas laat zien, volgens sommigen beter is dan wat destijds geschreven is.

Ayasha
Blogger

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:45

Ik denk persoonlijk dat Totilas nooit dit paard zou zijn als de dressuur nog niet veranderd was. ;)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:57

Tsja, dat vind ik een vreemde gedachte. Doel van de dressuur wás naar mijn mening altijd nog hetzelfde.

Edit: Ik denk dat het doel van dressuur vergeten wordt, gezien het tegenwoordig meer één grote vermakingsshow voor het publiek is.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:09

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:15

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:16

Bomba schreef:
De paarden zijn veranderd, maar het doel van de dressuur toch niet? Lijkt me een beetje onlogisch dat straks boeken herschreven moeten worden omdat wat Totilas laat zien, volgens sommigen beter is dan wat destijds geschreven is.

Je vat toch niet alles wat ik zeg helemaal letterlijk op hoop ik? Dat was ironisch bedoeld.

En wat is dat doel van de dressuur eigenlijk, ik neem aan dat dat het zinnetje is waar je nu even op door wilt gaan heb ik dat goed?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:22

Je 'nu even serieus' stuk heb ik inderdaad serieus opgevat. Ik zie de ironie van je serieuze stuk niet in.

Verder verwijs ik je, voor meer informatie over het doel van de dressuur, naar http://www.hetdoelvan.nl ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:33

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:34

Mocht 'ie willen...

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:42

bomba, sorry verkeerd gezien, was ff aan googelen, te snel gereageerd

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:44

Haha, kan gebeuren hè. ;)

Overigens vind ik Gribaldi een heel goed fokkende hengst hoor! Wij hebben zelf ook 'n aantal Gribaldi's gefokt en nog op stal staan. Was van hemzelf niet bijzonder gecharmeerd, maar in de fokkerij heeft hij het zonder meer uitstekend gedaan. Hij vererft beter dan hij zelf is, wat ook het hoofddoel van fokkerij is toch.. :D

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:25

ik vind he tnie tte extreem . dit is toch wat iedereen wil ? waarom is de passage en de piaffe er? omdat dat de juiste spieren goed gebruikt worden in het paard. en die goed getraind worden bij dit paard is dat ook gewoon zo maar dit paard heeft veel talent en dat talent rijd edward er gewoon heel goed uit! dat is beter dan een paard met zulk talent wat er neit uitgereden word omdat het paard dan niet zijn spieren kan benutten zoals die wel zou kunnen. en volgens mij heeft totilas het super! als ik zo hoor hoe hij doorderweeks getraned word is niet net zoals op wedstrijden gewoon lekker simpel de bassis. totilas ziet er ook super uit, en hardstikke gelukkig

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:15

FaberSmid schreef:
Buiten het feit dat Totilas een goed paard is, is tot spijt dat de show belangrijker is dan de uitvoering. Beter was geweest Totilas meer tijd te geven, dan nu al op zo een jonge leeftijd op zo een hoog niveau te moeten showen. Afwachten hoeveel wij nog van Totilas mogen aanschouwen.
Het lijkt wel of de moderne ruiter een gangenpaard wil?

mee eens :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:40

rubyenjody schreef:
ik vind he tnie tte extreem . dit is toch wat iedereen wil ? waarom is de passage en de piaffe er? omdat dat de juiste spieren goed gebruikt worden in het paard. en die goed getraind worden bij dit paard is dat ook gewoon zo maar dit paard heeft veel talent en dat talent rijd edward er gewoon heel goed uit! dat is beter dan een paard met zulk talent wat er neit uitgereden word omdat het paard dan niet zijn spieren kan benutten zoals die wel zou kunnen. en volgens mij heeft totilas het super! als ik zo hoor hoe hij doorderweeks getraned word is niet net zoals op wedstrijden gewoon lekker simpel de bassis. totilas ziet er ook super uit, en hardstikke gelukkig

spreek voor jezelf, dan heb je al moeite genoeg. :+

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:56

Ik begrijp eigenlijk vrij weinig van je verhaal... rubyenjody. Wat ik er uit opmaak is dat wat Totilas toont goed is omdat hij piaffe en passage doet en dat zou goed zijn voor de spieren? En een paard wat geen piaffe en passage doet, zou dus niet goed gereden worden omdat de spieren dan niet juist benut worden?
Nou ik weet niet hoor... Volgens mij staat een paard zelf het liefst de hele dag in het land en dan denkt 'ie heus niet aan z'n spieren hoor :D

kristinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:28

hoi.ik vind echt niet dat hij te extrem is.het is gewoon een super goed paard.de paarden worden aaltjd beter en moeten het ook worden.omdat de sport niet op een niveau kan blijven ahngen.gtr

kristinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:28

hoi.ik vind echt niet dat hij te extrem is.het is gewoon een super goed paard.de paarden worden aaltjd beter en moeten het ook worden.omdat de sport niet op een niveau kan blijven ahngen.gtr

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:32

Hmmm... ik weet niet. Ik vind dat die paarden tijdens zulk soort wedstrijden wel erg met hun kin tegen hun borst geplakt lopen. |(

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:47

Dit is volgens mij het eerste dressuurpaard waarbij het publiek het niet stil kan houden tijdens de proef..... Je hoort de ooooh's en aaaah's door de muziek heen alsof het een spannende barragerit in een grote prijs springen is. Fenomenaal en nog maar aan het begin van zijn carriere. Niks te extreem. Heel veel moois om te leren doseren.