Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:43

FaberSmid schreef:
Perenboompie en horseyfries niet voor niets wordt wijken voor de kuit met schouderbinnenwaarts verward. Door uw verwarring met buiging en stelling, travers en renvers. Door de verwarring compleet te maken, maakt u perenboompie van dressuur spingen. Die hindernissen staan dan wel mooi in de weg en de beugels zijn te lang, dat wordt aangenaam dressuur rijden of springen.

Ik denk dat het verwarren van wijken voor de kuit met schouderbinnenwaarts eerder zal gebeuren door het omschrijven van de stelling in schouderbinnenwaarts als contrastelling, dit geeft per definitie aan dat de achterbenen ook zijwaarts zouden moeten bewegen. Een zeer grote fout in de schouderbinnenwaarts!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:45

Professor schreef:
horseyfries schreef:
De bewegingsrichting in schouderbinnenwaarts links is linksom, dus is het per definitie géén contrastelling. Of rijdt u rechtsom in de schouderbinnenwaarts naar links, dwars door de hekjes naar buiten?
U interpreteert wat Steinbrecht en anderen schrijven als contrastelling, alhoewel niemand van hen dit ooit zo noemt. Ook in nederlandse boeken wordt er nooit van contrastelling gesproken.

Dus als u aanspringt in de rechtergalop op de linkerhand, dan laat u de voorhand op exact dezelfde plaats als bij het aanspringen in linkergalop op de rechterhand?

U met uw hekjes, u rijdt SB zeker alleen aan de langezijde??
SB kunt overal rijden op de grotevolte, op de schuinelijn.

Het is een zijgang, het is niet rechtuit.
Het paard gaat contraire in stelling van de beweging waar in het zich beweegt.
Het heeft niet met links en rechts te maken.
U moet van dat denken af.

Contra is tegenovergesteld tenopzichte de bewegings richting.
En wanneer u goed nadenkt bij een zijgang misschien begrijpt u het eindelijk.

De vraag ging over aanspringen in contragalop, kunt u nog even antwoorden? Ik ben niet zo kortzichtig dat ik alleen de oefeningen doe zoals die op wedstrijd gevraagd worden, hoe komt u erbij dit te veronderstellen? Een heel vreemde opmerking van iemand die eerder volhield dat een oefening diende te worden gereden zoals hij op wedstrijd gevraagd wordt.....

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:47

Professor schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Ja maar u haalt iets door de war en dat is dat bij een contra oefening het paard zijn natuurlijke stelling houdt.
Dus "contrastelling" bestaat niet maar dat is gewoon de natuurlijke stelling in een tegenovergestelde zijgang.

Perenboompje, u heeft nog veel te leren zo als ik gelezen heb.
Vooral uw woordkeus en en denken, en vooral het respekt voor de opponent.
Nu begint u zo dolgedraaid te antwoorden, dat contrastelling niet bestaat, schrijft u maar een boek erover, u gaat geheel tegen alle regels in, leest u maar eens werkelijk wat voor onzin u hier geschreven heeft.
En vooral dit laatste berichtej "natuurlijke stelling", die bestaat niet.
Dat noemt men binnenstelling.
En daarom leert u nog maar eens alles, wat binnen en buiten is.
Dat u een contra persoon bent, die alles tegengesteld doet zijn.
En voordat ik werkelijk mijn geduld verlies en mijn energie die ik dit weekend voor beschaafderde denkende mensen moet sparen.
Prettig weekend en doet u best om uw lessen in te halen.

Uzelf heeft nog veel te leren Professor,en vooral een cursusje begrijpend lezen zou u goed doen!
Waarschijnlijk dat dan de SB u wel beter afgaat en u dit niet meer de moeilijkste zijgang gaat vinden,saluut amigo!

vibabu

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:49

Even een klein vraagje. als je op een bospad aan wilt springen in de contragalop, in welke galop spring je dan aan?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:51

Als je op de rechterhand rijdt, en je gaat bij A afwenden, welke kant moet je de schouder dan op zetten? :o want hij moet blijkbaar van iemand altijd iets meer naar links of naar rechts gebogen zijn. Waarom hecht iedereen zoveel waarde aan de zijkant.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:52

Ik vind schouderbinnenwaarts eigenlijk helemaal niet de moeilijkste zijgang. Ik heb de meeste moeite gehad met het wijken. Met opzij voor het been. Later met nieuwe instructie zag ik in wat ons probleem was. Het elastiseren, rechtrichten en het reageren op mijn zit en gewicht was ik te weinig mee bezig geweest. Nu dit goed gaat is het eigenlijk allemaal zo simpel. Natuurlijk gaat het nog niet altijd even goed, maar dan moet ik gewoon even terug naar de basis en vooral niet te moeilijk denken :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:55

vibabu schreef:
Even een klein vraagje. als je op een bospad aan wilt springen in de contragalop, in welke galop spring je dan aan?

Zoals ik al eerder geschreven heb is dat op een bospad niet relevant omdat je dan niet in een dressuurring rijdt en je dan niet op een linker of rechterhand rijdt!Dus is er geen spraken van contra.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:56

PERENBOOMPIE schreef:
vibabu schreef:

Zoals ik al eerder geschreven heb is dat op een bospad niet relevant omdat je dan niet in een dressuurring rijdt en je dan niet op een linker of rechterhand rijdt!Dus is er geen spraken van contra.

maar hoe zie jij een recht paard dan? ik zie het dat het loopt kaarsrecht dus benen in 2 sparen op 1 hoefslag en een kaarsrechte nek zonder dat het gebogen is.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:00

vibabu schreef:
Als je op de rechterhand rijdt, en je gaat bij A afwenden, welke kant moet je de schouder dan op zetten? :o want hij moet blijkbaar van iemand altijd iets meer naar links of naar rechts gebogen zijn. Waarom hecht iedereen zoveel waarde aan de zijkant.

Welke schouder?.....die van mij heeft namelijk een linker en rechterschouder,rijdt je op rechts dan is links de buitenschouder.

Het heeft niks te maken met waarde hechten aan....als je in de bak of ring rijdt en je moet lichtrijden dan doe je dat toch ook op de buitenschouder en maakt dat op een bospad toch ook geen **** uit !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:02

op een bospad moet je gewoon kijken waar de eerste bocht naar toe gaat :D en dan hopen dat er niet teveel bochten zijn of je paard goed over kan springen :) :) :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:03

KiWiKo schreef:
op een bospad moet je gewoon kijken waar de eerste bocht naar toe gaat :D en dan hopen dat er niet teveel bochten zijn of je paard goed over kan springen :) :) :)

Idd lekker beugeltjes 2 gaatjes korter,verlichte zit en gaan met die banaan.....ohja en uitkijken voor laaghangende takken :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:09

KiWiKo schreef:
precies, maar wat als je nou een paard hebt die linksgebogen is?

dan is het nog steeds linker en rechterbuiging. dat zou betekenen dat bij een linksgebogen paard de rechtergalop altijd contragalop zou zijn?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:10

PERENBOOMPIE schreef:
vibabu schreef:

Welke schouder?.....die van mij heeft namelijk een linker en rechterschouder,rijdt je op rechts dan is links de buitenschouder.

Het heeft niks te maken met waarde hechten aan....als je in de bak of ring rijdt en je moet lichtrijden dan doe je dat toch ook op de buitenschouder en maakt dat op een bospad toch ook geen **** uit !

dus als jij op de middenlijn (of een meter er naast rijdt) wat is dan je buitenschouder?:)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:12

PERENBOOMPIE schreef:
vibabu schreef:

dat is helemaal niet relevant. je geeft antwoord op dingen die helemaal niet gevraagd worden. je gaat het ineens over een hele andere boeg gooien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:15

Vibabu, de middellijn is net als je bospad rechtuit en niet op een linker of rechterhand. Het laten sporen, rechtrichten van een paard maakt dat je de schouder dusdanig moet plaatsen dat de sporen van de achterbenen in de sporen van de voorbenen terecht moeten komen. Omdat de achterhand van een paard breder is dan de voorhand, gaat een paard op de hoefslag vaak iets met de voorhand naar buiten lopen. Dit fenomeen staat beschreven in veel klassieke boeken onder rechtrichten. Om in de juiste gewone galop aan te springen plaats je de voorhand dan iets naar binnen, zodat het paard draagt op het binnenachterbeen. Wil je in contragalop aanspringen op de hoefslag, dan zul je dus het tegenovergestelde moeten doen om het paard dragend te laten aanspringen.
Je rijdt M zie ik in je onderschrift, volgens mij moet je daarin ook bij B of E in galop aanspringen. Doe je dat met je paard recht naar voren gericht zonder enige stelling of buiging?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:06

vibabu schreef:
KiWiKo schreef:

dan is het nog steeds linker en rechterbuiging. dat zou betekenen dat bij een linksgebogen paard de rechtergalop altijd contragalop zou zijn?

in iedergeval contrastelling :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:39

KiWiKo schreef:

dan is het nog steeds linker en rechterbuiging. dat zou betekenen dat bij een linksgebogen paard de rechtergalop altijd contragalop zou zijn?[/quote]
in iedergeval contrastelling :D[/quote]

Wat een onzin! het gaat er helemaal niet om of je paard links of rechtsgebogen is. Dat zou betekenen dat hij nooit recht zou kunnen lopen

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:45

horseyfries schreef:
Vibabu, de middellijn is net als je bospad rechtuit en niet op een linker of rechterhand. Het laten sporen, rechtrichten van een paard maakt dat je de schouder dusdanig moet plaatsen dat de sporen van de achterbenen in de sporen van de voorbenen terecht moeten komen. Omdat de achterhand van een paard breder is dan de voorhand, gaat een paard op de hoefslag vaak iets met de voorhand naar buiten lopen. Dit fenomeen staat beschreven in veel klassieke boeken onder rechtrichten. Om in de juiste gewone galop aan te springen plaats je de voorhand dan iets naar binnen, zodat het paard draagt op het binnenachterbeen. Wil je in contragalop aanspringen op de hoefslag, dan zul je dus het tegenovergestelde moeten doen om het paard dragend te laten aanspringen.
Je rijdt M zie ik in je onderschrift, volgens mij moet je daarin ook bij B of E in galop aanspringen. Doe je dat met je paard recht naar voren gericht zonder enige stelling of buiging?

Klopt, en daar haal ik met m'n galop aanspringen nog 8en ook. met als commentaar keurig recht. Om aan te springen heb ik heeeeeel licht stelling naar links of rechts (zodat hij alleen op m'n buitenteugel loopt) maar geen buiging anders is hij niet recht meer. maar als je op de buitenhoef rijdt, over de rechte lijn, dan hoef je nog geen bocht te maken en is er dus ook geen sprake van contra.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:48

PERENBOOMPIE schreef:
vibabu schreef:

en als je nou buiten een dressuurbaan aanlegt, met alleen bordjes, wanneer is het dan contra? je heb dan geen bakrand waar hij tegen aan kan vallen. is het dan nog steeds contra als je in de andere galop aanspringt? of is dit dan weer het "bospad" principe :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:50

vibabu schreef:
Wat een onzin! het gaat er helemaal niet om of je paard links of rechtsgebogen is. Dat zou betekenen dat hij nooit recht zou kunnen lopen

niet alle paarden zijn even recht :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:53

KiWiKo schreef:
vibabu schreef:

dat zou dus betekenen dat het voor het ene paard contra is en voor de andere niet? :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:57

volgens bepaalde overtuigingen hier wel :D :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:03

Dat is wel heel bijzonder :+

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:13

ik kan echt niet snappe dat dat de moeilijkste gang kan zijn..
bij ons in een gevorderede les met de paarden word het zelfs gedaan.. *D

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:15

Citaat:

dat zou dus betekenen dat het voor het ene paard contra is en voor de andere niet? :+[/quote]
en pony kan niet altijd even recht lopen ;) dat kan an geboren zijn of met de marnier van het inrijden te maken hebben ;)
mij verzorg pony heeft er soms ook last van maar ik ben er mee bezig dat het steeds minder word en dat ze gewoon recht zal lopen :)