Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:29

Foto's?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:31

Mindfields schreef:
nombrado schreef:
Schoft open? Wat kan er open aan een schoft?

waarom wordt er weer zoveel nadruk gelegt bij de voorkant??

Van de meeste geplaatste plaatjes, loopt het paard op de vh, en is a/h billen in st.jutumus
Hoe ik werk, zou ik de paarden in een langzamer tempo laten draven, zodat ze altijd 1ah en 1 vh aan de grond hebben. verder het neusje er meer uit.
en zo de draagkracht vanachter ontwikkelen.

Nombrado, ga eens met een osteopaat of paardenfysio praten, die kan je het effect van de open schoft uitleggen. Of ga een boek lezen over biomechanica. Het boek van Gerd Heuschmann zou je ook wat wijzer kunnen maken. Vooral over je misverstand mbt het op de vh lopen.

zolang bij de draf, 1 vb langer aan de grond blijft als 1 ab, is het op de vh.
het hoort dus gelijkmatig op te gaan, diagonaal in draf, 1 vb en 1 ab, of je nu lang en laag met neus eruit rijd of niet.
het gaat om het achterhand gebeurden, daar moet altijd de kracht en lenigheid vandaan komen en vanaf daar kan je de ontspanning voor heel simpel verkrijgen.
als ik een paard zie draven (wat het merendeel als vwnw bestempeld) en ik zie 2 achterbenen van de grond en nog 1 voorbeen aan de grond krijg ik de rillingen....en noem ik paard over de kop rijden.
je verlegt het middelpunt naar voren bij de schouders ipv in het midden waar het hoort.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:32

Mindfields schreef:
Let op! Verkeerd plaatje want een rollkur plaatje, echter zie je hier de werking van de halsspieren duidelijk in combinatie met de schoftwervels Het effect wat we op dit plaatje zien is echter niet wat we willen, laat dat duidelijk zijn!!.

Afbeelding

Dit zijn niet de spieren, maar de ligamenten. De ligamenten kunnen inderdaad op deze manier werken, maar het is de bedoeling dat het andersom werkt (zie Heuschmann).

Het is de bedoeling dat het bekken gaat kantelen, waardoor het SI-gewricht ook 'sluit' (SI-gewricht is niet echt een gewricht, maar de koppeling tussen heiligbeen en lendenwervels, wel beweegbaar). Doordat het SI-gewricht 'sluit', sluiten ook alle hoeken in het achterbeen zich (het paard gaat zitten, denk bv aan een correcte piaffe, levade etc), en wordt er via het supraspinale ligament (die lijn die over de rugge- en halswervels loopt) aan het nuchale ligament en de waaiervormige ligamenten van de hals getrokken. Hierdoor wordt de schoft omhoog getrokken, maar ook de hele hals (vandaar dat de halspositie afhankelijk is van wat de achterhand doet). Dit is waarom de rug opbolt en de schoft zich opent!
Afbeelding

Toevoeging:Als je andersom werkt, dus de hals rond maakt, dan wordt er door de hals aan het SI-gewricht getrokken, waardoor de kont de lucht in gaat (zie 90% van de GP-paarden...)
Afbeelding

Daarnaast trek je de schoft omlaag als je te rond instelt, of te veel terugwerkt in de hand, zie onderstaand voorbeeld:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 03-04-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:34

Het is een proces, en dat daar eerst een portie disbalans bij komt kijken is logisch, als er maar vooruitang in zit. Je kunt en mag van een paard dat altijd met zijn hoofd in de lucht heeft gelopen niet verwachten dat de correcte balans er meteen is als hij zich voor het eerst ontspant in het vwnw. Dat komt allemaal heel snel daarna weer goed. En dat baseer ik op mijn ervaring met meer dan 500 paarden die ik heb gereden in de afgelopen 15 jaar dus ik denk dat ik wel een referentiekader heb waar ik op terug kan vallen en dus inmiddels weet wat er bij Z uitkomt als ik bij A begin met een paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:34

nombrado schreef:
HannahFrouk schreef:
Leg dan maar gewoon uit hoe JIJ het zou doen Nombrado en ook waarom (zonder daarbij andere methodes te kritiseren).

Heb je zelf ook foto's waarmee je je uitleg kunt onderstrepen? Het hoe en waarom van wat je doet?

Mindfields dat van die schoft snap ik dan. Bedankt.

dat staat er toch bij?

Je legt het wel uit maar ik mis het HOE.
Dat heb ik al eerder aangegeven dat ik dan niet begrijp HOE je bepaalde dingen bereikt.

Dus het zou dan nuttig zijn om daar foto's bij te plaatsen, je kunt het dan daarbij ook beter uitleggen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:34

Woodstock schreef:
Mindfields schreef:
Let op! Verkeerd plaatje want een rollkur plaatje, echter zie je hier de werking van de halsspieren duidelijk in combinatie met de schoftwervels Het effect wat we op dit plaatje zien is echter niet wat we willen, laat dat duidelijk zijn!!.

Afbeelding

Dit zijn niet de spieren, maar de ligamenten. De ligamenten kunnen inderdaad op deze manier werken, maar het is de bedoeling dat het andersom werkt (zie Heuschmann).

Het is de bedoeling dat het bekken gaat kantelen, waardoor het SI-gewricht ook 'sluit' (SI-gewricht is niet echt een gewricht, maar de koppeling tussen heiligbeen en lendenwervels, wel beweegbaar). Doordat het SI-gewricht 'sluit', sluiten ook alle hoeken in het achterbeen zich (het paard gaat zitten, denk bv aan een correcte piaffe, levade etc), en wordt er via het supraspinale ligament (die lijn die over de rugge- en halswervels loopt) aan het nuchale ligament en de waaiervormige ligamenten van de hals getrokken. Hierdoor wordt de schoft omhoog getrokken, maar ook de hele hals (vandaar dat de halspositie afhankelijk is van wat de achterhand doet). Dit is waarom de rug opbolt en de schoft zich opent!

kijk, mooi omschreven!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:37

Mindfields schreef:
Het is een proces, en dat daar eerst een portie disbalans bij komt kijken is logisch, als er maar vooruitang in zit. Je kunt en mag van een paard dat altijd met zijn hoofd in de lucht heeft gelopen niet verwachten dat de correcte balans er meteen is als hij zich voor het eerst ontspant in het vwnw. Dat komt allemaal heel snel daarna weer goed. En dat baseer ik op mijn ervaring met meer dan 500 paarden die ik heb gereden in de afgelopen 15 jaar dus ik denk dat ik wel een referentiekader heb waar ik op terug kan vallen en dus inmiddels weet wat er bij Z uitkomt als ik bij A begin met een paard.

misschien het paard voor eens loslaten en hem met zijn hoofd hoog laten lopen, het lage tempo laten draven om zo uiteindelijk de ontspanning in de lendenen /bekken te krijgen. uiteindelijk gaan ze echt wel zakken voor! met de neus over de bodem. en dan op een niet gedwongen manier.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:38

Gerd Heuschmann heeft mij persoonlijk verteld dat hij het net zo aanpakt als ik doe, hij heeft mij ook zien rijden(op Pferd Bodensee, een beurs in duitsland) waarna we hier een gesprek over hadden. Hij begint met vwnw, voorkant los en dan de rug ontspannen, hij blijft ook iets verlicht zitten in dit proces(hij liet daar ook filmpjes van zien) en zei ook dat de achterhand en het bekken niets kan zolang de hals nog vaststaat. Heb hierna zijn seminar ook gevolgd en herkende erg veel hierin.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:39

nombrado schreef:
misschien het paard voor eens loslaten en hem met zijn hoofd hoog laten lopen, het lage tempo laten draven om zo uiteindelijk de ontspanning in de lendenen /bekken te krijgen. uiteindelijk gaan ze echt wel zakken voor! met de neus over de bodem. en dan op een niet gedwongen manier.

Ja, en dan zit ik eerst dus op een vastgehouden rug met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk zal hij misschien zelf eens bedenken dat hij ook kan zakken, maar dat duurt veel langer en ondertussen belast ik zijn rug. En dat wil ik niet. Je ziet mij nergens een paard vasthouden overigens. Ik ben supersnel met mijn hand reflex en geef alleen aan, daar niet, daar wel.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:40

Nombrado Heb je daar dan bijvoorbeeld een filmpje bij waarop te zien is hoe dat gebeurt? Dat zou heel veel duidelijk maken.
Ik denk eerlijk gezegd dat als ik bij mijn paard alleen maar ga zitten wachten, er niet veel zal gebeuren. Tuurlijk zakt hij uiteindelijk weleens een keer, maar daarmee stimuleer ik die achterhand toch niet zodat die er mooi onderkomt? Dat gebeurt bij hem echt niet zomaar, omdat hij zijn bouw tegen heeft. Dus dan begrijp ik nog steeds niet HOE (noem me maar dom maar ik snap het gewoon niet)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:41

Mindfields schreef:
Gerd Heuschmann heeft mij persoonlijk verteld dat hij het net zo aanpakt als ik doe, hij heeft mij ook zien rijden(op Pferd Bodensee, een beurs in duitsland) waarna we hier een gesprek over hadden. Hij begint met vwnw, voorkant los en dan de rug ontspannen, hij blijft ook iets verlicht zitten in dit proces(hij liet daar ook filmpjes van zien) en zei ook dat de achterhand en het bekken niets kan zolang de hals nog vaststaat. Heb hierna zijn seminar ook gevolgd en herkende erg veel hierin.

dan ben ik het niet eens met heuschmann als hij dat jou heeft verteld.
alles staat vanuit het bekken, als daar geen ontspanning is, kan dat niet verkregen worden in de hals /schoft/rug.
als jij met een spanning loopt in je bekken, zal er ook nooit ontspanning kunnen ontstaan in jou hoofd /hals/rug.
de kracht zit in de achterhand en de motor, als die soepel draait, volgt de rest vanzelf.
(knap trouwens, dat je bijhoud hoeveel paarden je gereden hebt... :D kzou dit echt niet weten)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:44

HannahFrouk schreef:
Nombrado Heb je daar dan bijvoorbeeld een filmpje bij waarop te zien is hoe dat gebeurt? Dat zou heel veel duidelijk maken.
Ik denk eerlijk gezegd dat als ik bij mijn paard alleen maar ga zitten wachten, er niet veel zal gebeuren. Tuurlijk zakt hij uiteindelijk weleens een keer, maar daarmee stimuleer ik die achterhand toch niet zodat die er mooi onderkomt? Dat gebeurt bij hem echt niet zomaar, omdat hij zijn bouw tegen heeft. Dus dan begrijp ik nog steeds niet HOE (noem me maar dom maar ik snap het gewoon niet)

hoezo achterhand onder?
als er ontspanning is in de rug en bekken, en lenigheid, wie zijn wij dan om te bepalen waar het paard zijn achterbeen goed onder moet zetten om zijn balans te behouden?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:44

FaberSmid schreef:
Wat een verschrikkelijk verhaal, zal voor u ten zeerste moeilijk en pijnlijk zijn, dat u dat paard positief met de geleider en ruiter heeft leren kennis maken en dat men dan weer zo dom en gemeen is weer terug naar af verder te gaan. Hopelijk is dat paard sterk genoeg, uw positieve ervaringen nooit te vergeten en zal dat paard de kans krijgen bij een goed tehuis te komen.

Mindfields het beeld van uw lesklant en haar paard geeft een aangenaam beeld, goed te zien is dat als de ruiter het aan doet bieden het paard het maar al te graag aan wil nemen. Wat betreft het longeren als oplossing voor het probleem Jester_LeX beschreven heeft, ben ik het met u eens.

Inderdaad een vreselijk verhaal, en ik weet alleen dat ze hem vrij snel weggedaan hebben, maar waar hij nu is weet ik niet. Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat hij ergsn is terechtgekomen waar hij in zijn waarde wordt gelaten want het is een fantastisch paard.

De foto's van het paard van mijn lesklant, daar zit ik er zelf ook op overigens :)

En inderdaad, bied je het vriendelijk aan, dan nemen ze het graag aan.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:46

Mindfields schreef:
nombrado schreef:

Ja, en dan zit ik eerst dus op een vastgehouden rug met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk zal hij misschien zelf eens bedenken dat hij ook kan zakken, maar dat duurt veel langer en ondertussen belast ik zijn rug. En dat wil ik niet. Je ziet mij nergens een paard vasthouden overigens. Ik ben supersnel met mijn hand reflex en geef alleen aan, daar niet, daar wel.

Daar zit idd voor iedereen een persoonlijke afweging. Ik ben, net als Noor meer trainer, en zal daarom liever sneller reactie zien, en mogelijk een beetje foetelen zeg maar. Nombrado heeft een hele zuivere weg, maar moet langer wachten op resultaat. En dan is het voor iedereen persoonlijk een afweging: wil ik dat mijn paard nú beter gaat lopen, zodat ie minder lang slecht loopt, of ga ik er langer over doen, maar is mijn weg wel 100% correct?

De randvoorwaarden (een ontspannen, blij en los paard) zijn bij beiden hetzelfde.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:47

nombrado schreef:
(knap trouwens, dat je bijhoud hoeveel paarden je gereden hebt... :D kzou dit echt niet weten)

Daar ben ik ooit als jong meisje voor de grap eens mee begonnen(niets beters te doen denk ik? :D) en besloot het daarna bij te houden omdat ik het wel interessant vond om te kijken hoeveel paarden je in een leven kunt rijden :) Vandaar dat ik het weet. Echter na de 500 ben ik de tel kwijtgeraakt want toen verhuisde ik weer eens(ben zo'n 20 keer verhuisd in mijn leven) en raakte ik het schrift waarin ik het bijhield kwijt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:49

nombrado schreef:
hoezo achterhand onder?
als er ontspanning is in de rug en bekken, en lenigheid, wie zijn wij dan om te bepalen waar het paard zijn achterbeen goed onder moet zetten om zijn balans te behouden?

Dit past weer mooi bij een stukje eerder over het gevoel. Ga je voelen waar je paard zijn been neerzet, of ga je voelen dat je paard zich correct beweegt?

Persoonlijk ben ik voor het laatste, als hij correct beweegt, als dat dus goed voelt, dan komt dat achterbeen vanzelf op de goede plek, dat hoef ik hem niet te zeggen. Ik creeer de juiste randvoorwaarden voor hem om voluit te functioneren en hij mag daar zelf invulling aan geven.

Trouwens, heb nog een stukje toegevoegd aan mijn tekeningen ;)
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 03-04-10 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:50

Woodstock schreef:
Daar zit idd voor iedereen een persoonlijke afweging. Ik ben, net als Noor meer trainer, en zal daarom liever sneller reactie zien, en mogelijk een beetje foetelen zeg maar. Nombrado heeft een hele zuivere weg, maar moet langer wachten op resultaat. En dan is het voor iedereen persoonlijk een afweging: wil ik dat mijn paard nú beter gaat lopen, zodat ie minder lang slecht loopt, of ga ik er langer over doen, maar is mijn weg wel 100% correct?

De randvoorwaarden (een ontspannen, blij en los paard) zijn bij beiden hetzelfde.

Inderdaad, goed verwoord. Echter ook ik, en jij denk ik ook, neem helemaal de tijd voor het proces, alleen onnodig lang op een vaste spiergroep zitten vind ik onnozel.

En dat 100% correct dat wil ik nou graag eens zien van Nombrado. De foto's die ik tot nu toe van haar ken tonen mij dat niet en de keren dat ik haar irl heb zien rijden tonen mij ook absoluut verre van een correct beeld. Vandaar dat ik af en toe niet begrijp waar ze haar gedachtes op baseert.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:50

Woodstock schreef:
Dit past weer mooi bij een stukje eerder over het gevoel. Ga je voelen waar je paard zijn been neerzet, of ga je voelen dat je paard zich correct beweegt?

Persoonlijk ben ik voor het laatste, als hij correct beweegt, als dat dus goed voelt, dan komt dat achterbeen vanzelf op de goede plek, dat hoef ik hem niet te zeggen. Ik creeer de juiste randvoorwaarden voor hem om voluit te functioneren en hij mag daar zelf invulling aan geven.

Alweer helemaal mee eens.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:55

Verder kunnen we een Richard Hinrichs, David deWispelaere, Bent Branderup, Arthur Kottas, Wenen, Hans Riegler, Horst Becker(vooruit ik noem de beste man toch maar), of Christine Stueckelberger en Klaus Balkenhol stuk voor stuk opbellen en vragen naar hun mening. Ook die gaan uit van vwnw over de rug waarna de achterhand kan gaan werken. En dat begint bij een gevoelige hand die snel kan reageren.

Sterker nog, ik heb regelmatig contact met Christine Stueckelberger(waarmee ik twee demo's heb gegeven op een beurs) en ik kan haar eens vragen wat haar mening in deze is. Wat zij zou doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:09

Mindfields schreef:
En dat 100% correct dat wil ik nou graag eens zien van Nombrado. De foto's die ik tot nu toe van haar ken tonen mij dat niet en de keren dat ik haar irl heb zien rijden tonen mij ook absoluut verre van een correct beeld. Vandaar dat ik af en toe niet begrijp waar ze haar gedachtes op baseert.

ow? waar en wanneer heb jij mij irl zien rijden?

Mindfields

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:12

Op PRE keuringen een paar jaar geleden :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:15

[quote="HannahFrouk"]Nombrado Heb je daar dan bijvoorbeeld een filmpje bij waarop te zien is hoe dat gebeurt? Dat zou heel veel duidelijk maken.
[quote]
nee, heb ik niet
alleen foto's van leerlingen , die ga ik hier niet plaatsten...........
waarin wel duidelijk het beeld te zien is wat ik bedoel.
zelf ben ik nl helemaal niet bezig met foto's of film als ik rijd.
vind ik ook niet belangrijk...ik weet wat ik voel, en wat de verschillen zijn.
ik kan wel eens fotos neerzetten van plaatjes hoe ik het graag zie.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:16

Dat een paard vanzelf wel goed gaat lopen daar ben ik het niet mee eens. Een paard loopt hoe het hem het makkelijkst uitkomt en wat voor hem efficient is. Hij snapt niet dat hij beter niet zijn rug kan wegdrukken zijn buikspiertjes moet gebruiken en alles wat daarbij komt. Hij snapt niet dat omdat wij gebruik van hem maken dat dus beter is voor zijn lichaam.
Wij moeten ze dat duidelijk maken en dat kan volgens mij niet door gewoon maar niets te doen (aan de voorkant).

@Woodstock, mooi omschreven je verhaaltje bij de rollkur.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:22

nombrado schreef:
Schoft open? Wat kan er open aan een schoft?

waarom wordt er weer zoveel nadruk gelegt bij de voorkant??

Van de meeste geplaatste plaatjes, loopt het paard op de vh, en is a/h billen in st.jutumus
Hoe ik werk, zou ik de paarden in een langzamer tempo laten draven, zodat ze altijd 1ah en 1 vh aan de grond hebben. verder het neusje er meer uit.
en zo de draagkracht vanachter ontwikkelen.

Ik zie het op de voorhand lopen in het begin van de opleiding van een paard als een noodzakelijk kwaad. Het is niet gewenst maar je ontkomt er niet aan. Sommige paarden zijn zo hun balans kwijt doordat ze bijvoorbeeld voorheen "van voor naar achteren" zijn gereden dat ik het paard het liefst eerst leer zijn hals te gebruiken als balansstang. Dat hij zijn hoofd bijvoorbeeld in draf durft te laten zakken zonder dan ineens te versnellen in tempo omdat hij dan op die manier zijn balans gaat zoeken. Maar dat is best een lange weg.

Bijvoorbeeld bij dit paard wat vorig jaar onverwachts op ons pad kwam. Hij had maar 1 houding en dat was met zijn neus tegen de borst of in een valse knik. Zijn voorkant was dan ook meer bespierd dan zijn achterkant. Met hem hebben we heel veel longeerwerk gedaan en doen we nog steeds. Omdat hij zichzelf ook graag opfokt vind ik het ook belangrijk dat hij lekker met de neus over de grond kan lopen zodat de spanning weer kan afvloeien (graashouding).

Afbeelding

in draf werk ik eerst op deze hoogte en mag hij ook nog met zijn neus over de grond
Afbeelding

om daarna te vragen of hij zijn hoofd hoger wil dragen. Ongeveer een jaar geleden kon hij dit dus helemaal niet. Rechtsom toonde hij zwaar verzet door al bokkend om te draaien en als een malloot linksom rondjes te gaan rennen.
Afbeelding

en uiteraard ook linksom
Afbeelding

Dit is typisch een paard dat eerst voor los moet worden gemaakt voordat je de achterkant kan bereiken.

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:30

Mindfields schreef:
Op PRE keuringen een paar jaar geleden :)

2006, op de 6 jarige puber :+

Afbeelding

let vooral op beenzetting voor en achter
paard achter de ll
Afbeelding