Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:25

Ilonab schreef:
sanne83 schreef:
@goofy
Ik begrijp je mening over meer verfijnde communicatie met bit. Wat in het geval van minder verfijnde communicatie?
Mijn idee is dat met minder verfijnde communicatie van de ruiter (en van het paard) beter bitloos gereden kan worden. Bij een minder goede ruiter of bij het inrijden van het paard kan dan toch juist beter bitloos gereden worden, zoals klassiek ook vaak gedaan wordt? Juist om die mogelijkheid tot subtiele communicatie met de mond te bewaren voor het moment dat de ruiter en het paard eraan toe zijn.

Als je het hebt over Klassiek daar wordt vaak gebruik gemaakt van een serreta/kaptoom met rijden zie mijn foto een heel aantal bladzijde's (daar rijd ik ook met een serreta) terug maar dit is echt niet vriendelijker dan het rijden met een bit.
Dit wordt vaak gedacht maar gaat absoluut niet op, veel Andalusier/lusitano's worden zo gereden in de Zuidelijke landen maar daar wordt je echt niet vrolijk van. Oké ze hebben geen bit in maar de littekens op de neus zeggen genoeg.

Dat is toch die fietsketting in leer waar ik het over had? Of is een serreta nog iets anders?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:27

Volgens mij is de serreta een tandje heftiger, er zullen vast verschillende modellen zijn maar ik kwam wat tegen op internet met punten aan de binnenkant...

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:38

Een Serreta heb je in verschillende vormen diegene die ik gebruikte had een ketting die met leer omwikkeld was. De meeste die in Spanje gebruikt worden zijn van metaal en hebben soms een soort van kartels aan de binnenkant.
Reden waarom ik hem gebruikte is omdat hij aan het wisselen was en net ingereden en nogal een vervelend ventje was op dat moment
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:58

Arabesk schreef:
Maartje1990 schreef:
Een bit brengt de schade niet aan, maar dat doet de ruiterhand.... een bit of bitlooshoofdstel deze brengt zoveel schade aan als een ruiterhand doet.

lees Dr. Cook maar eens metal in de mouth

Bob Cook heeft in de de werkelijke wereld een veel genuanceerder mening Arabesk. Wat Dr.Cooke schrijft is hetzelfde als wat tegenstanders van zweep en spoor doen; dat 99% van de gebruikers misbruik MAKEN is het probleem en het ´verbieden´ van spoor, zweep, bit de oplossing voor 99% van de problemen.
Het ís ook veel lastiger om het werkelijke probleem te adresseren; gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid.

Je mag echter de keuze van de Bob Cooke om de pragmatische weg te bewandelen niet als bewijs aanvoeren voor het ´slechte´ van een bit persé.
Je kan kleine kinderen een kindermes geven omdat ze zichzelf of anderen met een echt mes zouden kunnen snijden, maar je kan ze ook leren om te gaan met een scherp mes opdat ze door het omgaan met hun kindermes geen verkeerd beeld van wél scherp gereedschap krijgen. Dit is het fundamentele verschil tussen een probleem oplossen of omzeilen. Beiden hebben voor- en nadelen.
Dr.Cook kiest voor het verdoemen van het bit omdat dit de kortste weg is naar meer verkochte bitless bridles.

Onder de streep ligt aan het paardrijden op zich een ethisch dilemma te grondslag: een paard als rijdier houden en erop gaan zitten is op zích als schadelijk voor het dier. Het bitloze geneuzel is meestal alleen maar een voelgoed voor de ruiter, een alibi voor wat er allemaal suboptimaal.

Bijna alle kritiek op bit, spoor en zweep is gebaseerd op onvoeldoende kennis, kunde en vaardigheid van de gebruikers EN VAN DEGENE DIE DE KRITIEK UIT!!!
Verbeter je paard, begin bij jezelf.

hc

p.s. ik begrijp dat je het stukje op mijn site onder ´De Zwakste Schakel´ pagina ´Randvoorwaarden en Hulpmiddelen´ niet of niet helemaal gelezen of nog niet goed opgenomen hebt Ach gut

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:30

Miran schreef:
Volgens mij is de serreta een tandje heftiger, er zullen vast verschillende modellen zijn maar ik kwam wat tegen op internet met punten aan de binnenkant...

Een ´serreta´ heeft per definitie kartels, dat is de basis van het woord op zich. Een kettingzaag en het piekenprofiel van een bergketen hebben dezelfde woordbasis.
Die serreta is een combinatieoplossing vergelijkbaar met trens&stang welke van oudsher met het vaquera bit gebruikt werd onder potentieel levensbedreigende omstandigheden.
De met leer omwikkelde versie is in een kundige ruiterhand niet meer of minder bruut dan een touwhalster.
Mijn buurman rijdt hierop zijn jonge hengst in en gebruikt de gepolsterde serreta als een communicatiemiddel en niet voor P+. Zijn paard heeft er ook geen enkele negatieve associatie mee.

Persoonlijk sta ik een andere, vrije, houding van het paardenhoofd voor opdat het dier kan zíen waar het loopt. Dít punt is veel crucialer mbt klassieke ringdressuur waar het bij wedstrijden in NL over gaat. Met of zonder bit Pling

Verder sluit het woord ´klassiek´ bij de betreffende dressuurvorm onder de vlag van de FEI bitloos uit. Bitloos is simpelweg een andere vorm van dressuur.
Er is geen enkele belemmering om bitloos wedstrijdsport te rijden. Je kan alleen geen klassieke ringdressuur rijden.
De kern van de haast vergeten ts is: als het gebruik van een bit voor iemand een ethisch probleem is, dan is het niet rijden van wedstrijden in klassieke (KNHS/FEI) ringdressuur een directe afgeleide.

Tot slot kan je in een hele wijde wereld rijden op welke manier je maar wil en uiteindelijk is paardRIJDEN iets van de werkelijke wereld Haha!
De sport en rijbakacties zijn geformaliseerde versies ter toetsing en daardoor gereglementeerde fragmenten van wat paardrijden ís. Zie ´de beloning´ Knipoog

hc

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:18

Citaat:
Wat in het geval van minder verfijnde communicatie?
Mijn idee is dat met minder verfijnde communicatie van de ruiter (en van het paard) beter bitloos gereden kan worden. Bij een minder goede ruiter of bij het inrijden van het paard kan dan toch juist beter bitloos gereden worden, zoals klassiek ook vaak gedaan wordt?

Bij africhting en inrijden beginnen we vaak zonder bit. Als we beginnen met rijden met niet ervaren ruiters, dan sta ik geen contact met de mond van het paard toe. M.a.w. als je niet kan zitten in alle gangen en overgangen, handjes af van de paardenmond. Immers de verbinding met de mond kan niet eerlijk en correct zijn.

Als een paard bitloos gereden wordt door een minder goede of slechte ruiter, dan is de discussie bitloos of met bit niet van toepassing omdat alle rottigheid die het slechte rijden bij het paard veroorzaakt er vroeg of laat toch wel uitkomt.

Wil je recreatief rijden, een andere discipline of dressuurmatig maar dan niet volgens de regels zoals die nu op wedstrijden gehanteerd worden, dan zou dat bitloos ook kunnen.

Met een paard dat bitloos gereden wordt kan je niet dezelfde oefeningen aan het dressuurpaard vragen. Ja je kan een GP ruiter een paard bitloos laten rijden, echter de oefeningen en het effect daarvan op het paardenlijf kunnen bitloos niet gerealiseerd worden. De illusie dat bitloos en met bit tot dezelfde resultaten in dezelfde soort van dresuur kunnen leiden is onzin.

Voor bitloos moet je een andere weg volgen, de eisen die je aan het paard kan en mag stellen zijn anders, omdat de inwerking van hulpen anders is en het effect van gymnastisering daardoor ook.

Probeer je een met bit getraind en gereden paard bitloos te rijden, dan ziet dat er op het eerste gezicht heel leuk uit. Als je daar een poosje serieus mee doorgaat, dan merk je onmiddelijk aan het paard dat het anders gaat reageren.....

Als het welzijn van het dier centraal staat en je ervan uitgaat dat het dier zijn lijf ter beschikking stelt aan een ruiter, dan moet een ruiter kundig zijn.

Dat is in de praktijk vaak niet zo, want iedereen moet rijden leren. Bitloos lost dat probleem niet op, maar verschuift het probleem.

Citaat:
Juist om die mogelijkheid tot subtiele communicatie met de mond te bewaren voor het moment dat de ruiter en het paard eraan toe zijn.

De ruiter moet er altijd aan toe zijn als je een paard africht. Ook met grondwerk. Het paard kan je en bitloos een heel eind bitloos verder brengen. Kies je voor het pad dressuur in de huidige vorm, dan zal het merendeel van de bitloze ruiters en hun paarden kansarm zijn in de huidige dressuur zoals die gereden en gejureerd wordt.

M.a.w. als je bitloos wilt doorgaan kan dat, kies dan in het belang van je paard niet voor dressuur in de huidige vorm. Je beleeft er dan zelf ook meer plezier aan.

Daarom vind ik de discussie met bit of bitloos in wedstrijd verband waarop op de huidige manier gejureerd wordt ongeschikt voor bitloos gereden paarden. Het zou niet eerlijk naar de paarden toe zijn. Als dat je uitgangspunt is, dat je bitloos verder wilt, zorg dan dat je de juiste dressuur op je paard toepast. Naar mijn mening is dat een andere school dan wat ons tegenwoordig geleerd wordt.
Om het simpel en goedkoop te houden, wordt met bit en bitloos op een hoop geveegd. Dit is naar het paard toe mission impossible.

Zet je als bitloze ruiter in voor een andere vorm van dressuur, waarbij je de schade die je ook met bitloos kan veroorzaken aan je paard uitsluit. Dat zou eerlijk zijn.

De discussie met bit of zonder bit rijden zou dan ook anders gevoerd kunnen worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:51

Goofy44 schreef:
Bij africhting en inrijden beginnen we vaak zonder bit. Als we beginnen met rijden met niet ervaren ruiters, dan sta ik geen contact met de mond van het paard toe. M.a.w. als je niet kan zitten in alle gangen en overgangen, handjes af van de paardenmond. Immers de verbinding met de mond kan niet eerlijk en correct zijn.

Grappig dat je dit stelt. Ik las laatst een artikel dat Tineke Bartels voorstander is van het volgende:

Het laten rijden van een soort bixi/FNRS proeven door jonge ruitertjes waarbij de pony's zijn bijgezet met bijzet-teugels.

Haar argument hierbij is dat de ruitertjes zich dan meer kunnen concentreren op het zitten ivp het sturen. Goed op een paard leren zitten die met een weggedrukte rug loopt is namelijk vrij lastig. En tegelijkertijd werken aan aanleuning, stelling en buiging EN je zit is voor een beginner een onmogelijke opgave. Ik ben het helemaal met haar eens. Als wij thuis oefenen op zit, dan doen we het paard aan de longeerlijn en zetten we het ook bij met bijzetters. (dan gaan wel de teugels in een knoop) Een bit in tijdens het bijzetten lijkt mij dan ook onmisbaar.

*zoekt alvast dekking voor iedereen die het mishandeling vindt om een paard MET BIT bij te zetten en er dan nog OP te gaan zitten ook* Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:01

Vroeger kreeg je ook gewoon les in het onafhankelijk zitten, moet gymnastiek en allerlei van die spannende kunstjes. Voltige deden we ook en wat zonder zadel en hoofdstel over hindernisjes huppelen, dat soort dingen. Zonder handen springen en zonder handen sturen, moesten wij allemaal leren, doen ze dat tegenwoordig nog?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:18

Lovely schreef:
Vroeger kreeg je ook gewoon les in het onafhankelijk zitten, moet gymnastiek en allerlei van die spannende kunstjes. Voltige deden we ook en wat zonder zadel en hoofdstel over hindernisjes huppelen, dat soort dingen. Zonder handen springen en zonder handen sturen, moesten wij allemaal leren, doen ze dat tegenwoordig nog?

Mag dat wel? Haha!

Ik heb het ook gehad, en ben er dankbaar om. Doe het voor mezelf ook nog wel eens...

Maar een bijzet eraan te knopen om een kind een fijne zit aan te leren? Een goede zit moet dus ten koste van de pony? Daar zijn ook nog andere methodes voor dunkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:25

Volgens mij is het wel een goede methode en vroegah ging het in de longelessen ook zo. Het is voor het paard ook prettiger om bijgezet te lopen volgens mij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:32

Adil18 schreef:
Maar een bijzet eraan te knopen om een kind een fijne zit aan te leren? Een goede zit moet dus ten koste van de pony? Daar zijn ook nog andere methodes voor dunkt me...

Zoals?

Lovely schreef:
Volgens mij is het wel een goede methode en vroegah ging het in de longelessen ook zo.

Vroegah Clown was dat inderdaad heel gebruikelijk ja... Ruiters in opleiding van de Spaanse Rijschool leren ook zitten op een bijgezet paard. Zelfs op een piafferend paard welke vastgebonden is tussen twee palen. Dat laatste vind ik zelf wat ver gaan, maar hoe ga je in godsnaam leren zitten op een paard dat met een weggedrukte rug in de rondte gaat? (lichtrijden tot daar aan toe, maar doorzitten in draf en goed zitten in galop? Dat valt echt niet mee dan). Elk paard zal met de kop in de lucht in de rondte gaan als deze niet in de aanleuning wordt gereden of wordt bijgezet.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:36

Lovely schreef:

In de lessen die ik gaf op de manege kwamen dit soort dingen uitgebreid aanbod, zelfs bij de ruiters die in hun ogen "gevorderd" waren liet ik dit soort dingen doen. Al was het soms alleen maar om de grote mond te dichten van oooh maar ik kan al heel goed paardrijden Knipoog ik heb dat niet nodig.
Zowiezo zijn gymnastiek oefeningen heel erg goed om kinderen meer vertrouwen in het paard te geven.
Een onafhankelijke zit is zo ontzettend belangrijk want een ruiter die hier moeite mee heeft zal z'n paard in de weg zitten en steun zoeken aan bijvoorbeeld teugels met of zonder bit eraan gewoon een slechte zaak.
Bijzetten deed ik alleen als ik een paard aan de longe had met een kind erop of een paard wat echt alleen maar aan het sterrenkijken was en niet te sturen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:37

Citaat:
Een bit is nooit eerlijk, je laat je paard doen wat je wil dmv (ik quoteer arabesk) "een pijnafspraak", dan heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap, pijn is niet eerlijk en pijn is niet fijn, zelfs niet voor je paard.

Kom op zeg, jij dwingt je paard dus niet met je bitloos hoofdstel? Ga toch weg, zn hoofdstel kan net zoveel pijn veroorzaken
als een bit, het hoofd is nl erg gevoelig door de zenuwen die daar lopen. En verder zijn er paarden die een hekel aan druk
op hun neus hebben. Die van mij krijg je in alle staten daar mee..Ook met die hoofstellen laat jij je paard doen wat jij wilt, en
niet op vrijwillige basis.

wat zeg je dan. Sorry paard, maar dat MOET want een bit is veel onvriendelijker...?!

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:05

randie schreef:
Citaat:
Een bit is nooit eerlijk, je laat je paard doen wat je wil dmv (ik quoteer arabesk) "een pijnafspraak", dan heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap, pijn is niet eerlijk en pijn is niet fijn, zelfs niet voor je paard.

Kom op zeg, jij dwingt je paard dus niet met je bitloos hoofdstel? Ga toch weg, zn hoofdstel kan net zoveel pijn veroorzaken
als een bit, het hoofd is nl erg gevoelig door de zenuwen die daar lopen. En verder zijn er paarden die een hekel aan druk
op hun neus hebben. Die van mij krijg je in alle staten daar mee..Ook met die hoofstellen laat jij je paard doen wat jij wilt, en
niet op vrijwillige basis.

wat zeg je dan. Sorry paard, maar dat MOET want een bit is veel onvriendelijker...?!

daar ben ik het mee eens.

Maar of een bit echt slecht is weet ik niet, maar ga het zeker wel even uitzoeken.. Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:45

Ik heb mijn zitlessen gehad op bijgezette paarden. Daarbij geen enkel contact met de paardenmond.
Daarna alle dressuur oefeningen puur op zit en kuit ook zonder teugels. Ook het rijden over balkjes en hindernissen en later het springen moest zonder teugelcontact met de ruiterhanden.

Als een paard is bijgezet, wordt er niet aan de bijzetteugels getrokken. Het paard zoekt bij het bewegen naar de houding die voor het paard het meest comfortabel is. Het paard vertrouwt met een bijzetteugel de eerlijke ruiterhand (er is geen ruiterhand en er wordt dus niet getrokken).

De vergelijkingen die gemaakt worden tussen bitloos en met bit rijden, geven van het met bit rijden rampzalige voorbeelden om bitloos te promoten. De veronderstelling is dat bitloos geen rampzalige gevolgen voor het paard kan hebben. Ook bij de vergelijking van bitloos en met bit is de veronderstelling dat er kracht gebruikt moet worden en wordt gekeken waar de inwerking van kracht het grootst is. Dat kan met een model paardenhoofd eenvoudig mechanisch vastgesteld worden.

Waar aan voorbij gegaan wordt is dat er ook bitloze optoming is, waarbij het paard met minimale inwerking van kracht door mentale onderwerping en volgzaamheid gedwongen wordt. Als je het evenwichtsorgaan beinvloedt, dan is een paard direct volgzaam en onderworpen. Omdat het verstoren van evenwicht voor een vluchtdier nog erger is dan pijn. Aan deze vormen van mentale beinvloeding wordt geen aandacht besteed, omdat dit onzichtbare onderdrukking is. Het "on speaking terms" zijn tussen ruiter en paard is ook hier niet gebaseerd op vertrouwen, maar op mentale beinvloeding, waarvan je je kan of vragen of dat diervriendelijk is. Dit geldt niet voor alle bitloze optomingen.

Als je weet hoe het hoofdstel met en zonder bit echt inwerkt onder vergelijkbare omstandigheden, dan weet je ook waarop de afspraak van de dialoog tussen ruiter en paard gebaseerd is. Als je dit soort zaken weet, dan zou je je echt verantwoordelijk kunnen voelen en dat is voor de meeste ruiters waarschijnlijk de bedoeling niet. Het gaat in de praktijk meestal om dat je een goed gevoel van je eigen handelen hebt, terwijl de werkelijkheid (voor het paard) wel eens heel anders kan zijn.....

De gemiddelde ruitersportzaak laat duidelijk zien, wat we in de etalage hebben om het vooral onszelf naar de zin te maken. Daar is op zich niets mis mee, maar veel wordt aangeprezen omdat het goed voor het paard zou zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:58

Goofy44, daar heb ik helemaal niks tegenin te brengen, nog geen lettergreep Haha!. Vooral dat over het goede gevoel voor eigen handelen is erg waar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:11

Goofy44 schreef:
Als je weet hoe het hoofdstel met en zonder bit echt inwerkt onder vergelijkbare omstandigheden, dan weet je ook waarop de afspraak van de dialoog tussen ruiter en paard gebaseerd is. Als je dit soort zaken weet, dan zou je je echt verantwoordelijk kunnen voelen en dat is voor de meeste ruiters waarschijnlijk de bedoeling niet.

Dat vind ik wel heel negatief gesteld. Ik denk dat de meeste ruiters/bokkers echt wel de juiste bedoelingen hebben met hun paard. Maar niet iedereen beschikt nu eenmaal over een gezond stel hersens, wat doorzettings- en relativeringsvermogen en over gevoel.

Goofy44 schreef:
Het gaat in de praktijk meestal om dat je een goed gevoel van je eigen handelen hebt, terwijl de werkelijkheid (voor het paard) wel eens heel anders kan zijn.....

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zo gruwel ik altijd van de term 'lol met je knol'. Ik denk dat er veel te veel menselijke emoties aan paarden worden toegekend, maar iedereen heeft zo zijn eigen werkelijkheid. Het is en blijft altijd lastig een ander te overtuigen van 'de werkelijkheid'...

Verder vind ik je wel wat aan de negatieve kant over ruiters en paardensport in het algemeen. Ik heb de indruk dat jij vindt dat kennelijk niemand nadenkt over wat en waarom hij iets doet met een paard, zich nergens in verdiept en geen verantwoordelijkheid neemt etc. Dat er praktisch geen ruiters zijn die met een fijne hand rijden en bij het minste geringste naar de ruitersportzaak of een NH goeroe vluchten. Daarmee doe je een hoop ruiters die wel goed bezig zijn tekort vind ik. Wie vind jij eigenlijk een goed voorbeeld/een goede ruiter?

Ook vind ik dat je voorbij gaat aan het feit dat goed leren paardrijden gewoon een proces van tientallen jaren is. En veel mensen beleven veel plezier aan dat proces. Iedereen die leert paardrijden hindert een paard in meer of mindere mate, of je dat nu wil of niet. Dat geldt ook voor jou en mij. Voordat je hebt geleerd een paard de juiste hulpen te geven heb je het zeker al duizend keer fout gedaan. De vraag is hoe erg dat nu werkelijk voor een paard is. Ik denk dat een paard een prima leven kan hebben bij een slechte/matige ruiter, zolang hij paard kan zijn (dus weidegang, gezelschap van andere paarden en goede kwaliteit voer). Dat ene uurtje per dag rondhobbelen met een stuntel doorstaan ze dan ook wel als ze verder gewoon gezond en gelukkig zijn (met of zonder bit *LOL*

En al wordt het paard mentaal beinvloed dmv een hoofdstel (met of zonder bit); wat is daar zo erg aan? Als je paard niet nageeft voelt hij de druk van een weerstandbiedende hand. Die vind hij vervelend dus gaat hij een uitweg zoeken, en de gewenste reactie wordt beloond door een ruiter door o.a. de druk er af te halen. Zo leer je dat. Ik zou niet weten hoe het anders zou moeten. Bovendien verstoor je het evenwicht al door er alleen al op te gaan zitten. En dat is ook weer de kunst van dressuur: het paard onder de ruiter weer in balans te laten gaat (in de gewenste houding, gang, oefening, figuren etc.) Een paard scherp aan je been maken is ook een 'pijnafspraak'. Als hij niet reageert op een lichte kuitdruk weet hij dat hij een vervelende por krijgt. Wat is daar erg aan? Als je concequent bent met je beenhulp hoef je die vervelende por ook maar heel incidenteel te geven. Je beschadigd pas vertrouwen als je niet consequent bent.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:46

Goed gezegd Jasmijn. Die "pijnafspraak" is een taal die een paard prima begrijpt. Zo weet mijn veulen al vanaf haar geboorte dat als mama brok krijgt je weg moet wezen en braaf in een hoekje van de stal moet gaan staan totdat de brok op is, zoniet dan .......

Dat veulen heeft maar één keer een goed uitgebalanceerd tikje van mams gehad en daarna wist ze hoe ze de pijn kon vermijden.

Datzelfde geldt voor "pijn" door bit of kuit ; als het de ruiter lukt om net zo consequent kan zijn als die hierbeschreven merrie, dan hoef je bijna nooit meer in het pijngebied terecht te komen met je hulpen. Het paard is vanaf de geboorte volledig in staat om dit te "begrijpen".

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:16

anneve schreef:
Datzelfde geldt voor "pijn" door bit of kuit ; als het de ruiter lukt om net zo consequent kan zijn als die hierbeschreven merrie, dan hoef je bijna nooit meer in het pijngebied terecht te komen met je hulpen. Het paard is vanaf de geboorte volledig in staat om dit te "begrijpen".

Klopt Haha!

Het principe van concequent zijn voor hun paard is voor veel mensen alleen wel ontzettend moeilijk. Om goed consequent, en dus eerlijk, naar je paard te zijn moet je eigenlijk als mens ook al helemaal in balans en ook heel gedisciplineerd voor jezelf zijn. Als jij zelf al labiel van inslag bent gaat dat nooit werken met een paard. Elke dag moet je weer dezelfde regels hanteren voor je paard, alert zijn op elke 'afwijking' door het paard van die regel (zodat je vroegtijdig licht kunt corrigeren). Elk moment dat jij de 'regels' aanpast naar je eigen gemoedstoestand is een onduidelijk en dus oneerlijk signaal naar je paard ('vandaag mag het paard mij lekker als schuurpaal gebruiken, want voor het paard is het tenslotte ook kerst' Maar morgen niet meer hoor, dan moet het over zijn')

Je moet daarnaast ook nog eens flink wat inzicht in de natuur/eigenschappen van een paard hebben om zijn gedrag op een juiste manier te interpreteren en daar ook op een juiste manier mee om te gaan (dus geen menselijke emoties toekennen aan je paard). Sommige mensen zullen dit nooit leren (al denken ze zelf van wel)

Maar goed, zelfs al zijn mensen niet concquent voor hun paard, geven ze dagelijks onduidelijke signalen (met de beste wil van de wereld), moeten ze regelmatig 'zwaar' of 'harder' corrigeren dat ze niet alert zijn op de opvoeding van hun paard of zelf nog niet eens weten wat zij nu eigenlijk van hun paard verwachten... Dan nog is er niet per definitie direct sprake van mishandeling of kwelling. (veel paarden hebben een een bewonderingswaardig aanpassingsvermogen Haha! )

Vormen van kwelling vind ik pas als een paard 24/7 in de box staat, alleen in een klein paddockje komt, geen gezelschap heeft, geen schone stal/goede verzorging, een baas heeft die geduld en zelfbeheersing verliest en compleet los gaat op zijn paard... Als het paard dan in ieder geval maar de overige 23 uur van de dag dat hij niet met zijn baas hoeft rond te sjeulen, gelukkig is. Dan zijn we al een heel eind. In dat opzicht is de hele discussie wel/geen bit toch eigenlijk allemaal maar geneuzel op detailniveau Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:24

Citaat:
Dat vind ik wel heel negatief gesteld. Ik denk dat de meeste ruiters/bokkers echt wel de juiste bedoelingen hebben met hun paard. Maar niet iedereen beschikt nu eenmaal over een gezond stel hersens, wat doorzettings- en relativeringsvermogen en over gevoel.

Ik reageer op de probleem- en vraagstelling in dit topic. Binnen dat kader moet je de reactie zien.
Natuurlijk heeft iedereen de beste bedoelingen met zijn/haar paard. Dat is het punt helemaal niet. Het probleem is dat we in een tijd leven waarin alles met een pilletje of hulpmiddel direct kan worden opgelost en dat de meesten daartoe hun toevlucht nemen, zonder iets echt aan te pakken of op te lossen. Er is maar heel weinig gezond verstand nodig en de andere kwaliteiten die komen niet vanzelf aanwaaien, dat moet je je al dan niet met aanleg aanleren. Paardrijden en met name dressuur is een tak van rijden, die je technisch kan leren en waar je ver mee kan komen.

Citaat:
Ik heb de indruk dat jij vindt dat kennelijk niemand nadenkt over wat en waarom hij iets doet met een paard, zich nergens in verdiept en geen verantwoordelijkheid neemt etc. Dat er praktisch geen ruiters zijn die met een fijne hand rijden en bij het minste geringste naar de ruitersportzaak of een NH goeroe vluchten. Daarmee doe je een hoop ruiters die wel goed bezig zijn tekort vind ik.

Die indruk heb ik dus niet. Als je kijkt naar de totale groep "ruiters" die in recreatie of breedtesport bezig zijn, dan is dat een leuke bezigheid. Om nu te beweren dat de hele meute goed rijdt, dat is onzin. Het merendeel heeft niet of nauwelijks echt de controle of beheersing over het paard. Het merendeel van de ruiters hobbelt wat rond, een redelijke groep kan aardig tot goed rijden en een kleine groep kan goed tot zeer goed rijden of heeft de potentie om dat te kunnen. Goed leren paard rijden, vraagt heel veel tijd en tijd is beperkt, zeker in de huidige maatschappij, waarbij je naast werk en/of studie ernaast paardrijdt. Het is dus logisch dat niet iedereen tot in de top doordringt. Het gaat ook om genieten.

Citaat:
En al wordt het paard mentaal beinvloed dmv een hoofdstel (met of zonder bit); wat is daar zo erg aan? Als je paard niet nageeft voelt hij de druk van een weerstandbiedende hand. Die vind hij vervelend dus gaat hij een uitweg zoeken, en de gewenste reactie wordt beloond door een ruiter door o.a. de druk er af te halen.

Dit is nauwelijks mentale beinvloeding. Dit is een voorbeeld van een pijnafspraak die het paard niet vreemd is. Het paard leert op de kaakreflex een uitweg te vinden en beloont zichzelf met de goede reactie. De ruiter hoeft niet eens na te geven, het paard heeft zichzelf al beloond door na te geven.

Een voorbeeld van mentale beinvloeding is het via het zenuwgestel het evenwichtsorgaan van het paard beinvloeden. Dit is veel ingrijpender omdat dit geen pijn reflex oproept, maar de reflex die je als mens ook ervaart, je wordt duizelig, je zicht wordt slechter, de spieren worden slapper, je gaat het lijf in een bepaalde volgorde laten zakken, je raakt de controle over jezelf kwijt, je kan flauw vallen of je bewustzijn verliezen. Zo werkt dat bij een paard ook, het hoeft ook niet tot in het meest extreme doorgevoerd te worden.

Met een enkele vinger kan zonder kracht je een paard de hals laten strekken, alleen de reflex en de manier hoe een paard daarop reageert is veel heftiger. Ieder paard kan je op die manier op de grond krijgen. Waarom omdat het een reflex is, waarbij het paard het gevoel heeft langzaam weg te raken ..... Dit soort methoden zijn zeer dieronvriendelijk, terwijl het er onschuldig uitziet.

Dit soort methoden, die je heel vaak ziet, maar waarvan het verhaal anders is, wordt toegepast. Men denkt dat het goed is..... Dit geldt niet voor elk bitloos hoofdstel, dit geldt voor enkele bitloze hoofdstellen waarvoor flink aan de weg wordt getimmerd. Als dierenleed met bit dan als kwelling wordt afgeschilderd, dan zijn het dit soort methoden, maar dan bitloos, op de aangegeven manier ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:54

Goofy44 schreef:
Het probleem is dat we in een tijd leven waarin alles met een pilletje of hulpmiddel direct kan worden opgelost en dat de meesten daartoe hun toevlucht nemen, zonder iets echt aan te pakken of op te lossen.

Dat men veelal voor de makkelijkste weg gaat ben ik met je eens, en qua dressuur is de korste weg de langste.... Maar goed, dat neemt niet weg dat er volgens mij een aardige catgorie is (of dat een meerderheid is durf ik niet te zeggen Nagelbijten / Gniffelen Knipoog ) die zich daar wel bewust van is, al is het resultaat in de zin van goed rijden nog niet zichtbaar.

Goofy44 schreef:
Die indruk heb ik dus niet. Als je kijkt naar de totale groep "ruiters" die in recreatie of breedtesport bezig zijn, dan is dat een leuke bezigheid. Om nu te beweren dat de hele meute goed rijdt, dat is onzin.

Maar dat beweer ik ook niet. Het ging er mij om dat jij in je reacties zo negatief overkwam, alsof er helemaal geen ruiters zijn die wel goed bezig zijn/goed kunnen rijden.

Goofy44 schreef:
Het merendeel van de ruiters hobbelt wat rond, een redelijke groep kan aardig tot goed rijden en een kleine groep kan goed tot zeer goed rijden of heeft de potentie om dat te kunnen

Die verdeling kan ik mij meer in vinden Lachen

Goofy44 schreef:
Een voorbeeld van mentale beinvloeding is het via het zenuwgestel het evenwichtsorgaan van het paard beinvloeden.

Maar hoe doe je dat dan? Hoe moet ik mij dat voorstellen? Doel je nu op die bitloze hoofdstellen die aan alle kanten aansnoeren? Ik was al nooit fan van die aansnoerende bitloze hoofdstellen (ben zowiezo geen fan van bitloos Bloos ) maar meer vanuit het oogpunt dat het aansnoert. Dat het ook invloed heeft op het evenwichtsorgaan en zo, wist ik niet...

Goofy44 schreef:
Dit soort methoden, die je heel vaak ziet, maar waarvan het verhaal anders is, wordt toegepast. Men denkt dat het goed is..... Dit geldt niet voor elk bitloos hoofdstel, dit geldt voor enkele bitloze hoofdstellen waarvoor flink aan de weg wordt getimmerd. Als dierenleed met bit dan als kwelling wordt afgeschilderd, dan zijn het dit soort methoden, maar dan bitloos, op de aangegeven manier ook.

Mee eens...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:22

Goofy44 schreef:
Als een paard is bijgezet, wordt er niet aan de bijzetteugels getrokken. Het paard zoekt bij het bewegen naar de houding die voor het paard het meest comfortabel is. Het paard vertrouwt met een bijzetteugel de eerlijke ruiterhand (er is geen ruiterhand en er wordt dus niet getrokken).

Maar ook niet het fijne verschil tussen druk en contact. Voor dat een paard dit zelf kan regeluren moet hij de nodige ervaring hebben lijkt me, wanneer dit niet goed gebeurd zullen de paarden schipperen tussen hangen over achter het bit kruipen, wat beide geen positieve invloed heeft op de beweging van het paard.

Zodra het paard maar iets te diep inbuigd is het contact weg, en dat keer op keer. Is dit niet net zo storend als een onrustige ruiterhand?

Er zullen zeker paarden zijn die dit prima kunnen en die daarin goed begeleidt zijn, maar dit kan lang niet iedereen...

Daarom ook mijn opmerking dat het verkrijgen van een goede zit dus over (figuurlijk) de paardenrug moet. Dat lijkt me niet fair...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:50

Een niet geschoold paard, kan je niet in een keer aan een bijzet teugel zetten en er ook nog een ruiter opzetten .... Dat werkt niet. Degene die het paard aan de bijzetteugel zet, moet weten wanneer dat kan en mag. Dat wordt nog nauwelijks geleerd, ook mensen leren in de praktijk meestal zonder "meester".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 01:00

Maar hoe moet je anders leren zitten dan? Op Brutus de kermisstoer?? Met een ervaren paard kun je dat best doen hoor, je hebt toch al een betrouwbare nodig die niet onder de indruk is van wat plotseling gestuntel bovenop.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:26

Jasmijn78, suggereer je nou dat bepaalde bitloze hoofdstellen inwerken op een plek waarmee je met 1 vinger het evenwichtsgevoel kan belemmeren en je paard op de grond kan krijgen? Lijkt me namelijk erg lastig rijden, een paard waarbij het evenwicht verstoord is...