Ilonab schreef:sanne83 schreef:@goofy
Ik begrijp je mening over meer verfijnde communicatie met bit. Wat in het geval van minder verfijnde communicatie?
Mijn idee is dat met minder verfijnde communicatie van de ruiter (en van het paard) beter bitloos gereden kan worden. Bij een minder goede ruiter of bij het inrijden van het paard kan dan toch juist beter bitloos gereden worden, zoals klassiek ook vaak gedaan wordt? Juist om die mogelijkheid tot subtiele communicatie met de mond te bewaren voor het moment dat de ruiter en het paard eraan toe zijn.
Als je het hebt over Klassiek daar wordt vaak gebruik gemaakt van een serreta/kaptoom met rijden zie mijn foto een heel aantal bladzijde's (daar rijd ik ook met een serreta) terug maar dit is echt niet vriendelijker dan het rijden met een bit.
Dit wordt vaak gedacht maar gaat absoluut niet op, veel Andalusier/lusitano's worden zo gereden in de Zuidelijke landen maar daar wordt je echt niet vrolijk van. Oké ze hebben geen bit in maar de littekens op de neus zeggen genoeg.
Dat is toch die fietsketting in leer waar ik het over had? Of is een serreta nog iets anders?