paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:43

sharon_quiz schreef:
En des te vervelender is het als mensen zeggen dat paardrijden geen sport is. Zij zeggen dat het paard al het werk doet. (Dat zou wel heel fijn zijn overigens)! Ik vind het een stuk leuker als mensen zeggen, "wat knap, wat jij met je paard kan. Wel hard werken zeker?" Dan dat ik te horen krijg: "Wat knap dat dat paard hoort (voorlezer op wedstrijd) wat ie moet doen!" Zo zit het gewoon niet in elkaar en het is niet leuk om te horen als je er zelf zoveel werk en energie in steekt. Dat is mijn belang in deze waarom ik graag wil dat mensen paardrijden als sport zien.

Misschien een beetje flauw advies: maar je moet je niet zoveel aantrekken van wat andere mensen zeggen.

De enige mensen die kunnen beoordelen of jij veel werk en moeite erin heb gestoken zijn mensen die snappen wat jij doet en het zelf waarschijnlijk ook doen. En die mensen hoef je niet te overtuigen.

De rest ziet het verschil niet tussen een rondje hobbelen en een training op wereldniveau dus om die mensen nou te gaan overtuigen en uit gaan te leggen waar ze op moeten letten lijkt mij een vermoeiende taak. Laat ze maar lekker praten en trek je er niets van aan. Je hoeft toch geen goedkeuring van iedereen te hebben dat je het goed doet? Zolang jij zelf maar weet waar je mee bezig bent en er plezier in hebt (en dat zou niet mogen afhangen van wat anderen ervan denken).

maritmistppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:04

De moeder van een vriendin van mij zat tegen mijn moeder te zeuren van Paardrijden is helemaal geen sport je hoeft bijna niks te doen'''
Ik zei tegen me moeder, als ze dat nog 1 x zegt zal ik haar es een x op een paard in galop zetten! Dan zeurt ze niet lang meer ;)
Mijn vriendin zat eerst op zwemmen, daar is ze inmiddels van af.. Ik rijd sinds een half jaar paard en nu wil zei ook... Ze is er ten 1e bang voor!
Ik ben nu gestopt in verband met: mijn stuitje...
Ik ben in februarie(2012) heel hard op het ijs gevallen...
Ik ging op paardrijden(toen was het al weer over:)) Toen gingen we een x springen, en ja hoor daar had ik het gedonder weer! Maarja ik ben steeds door blijfen rijden... Had ik niet moeten doen maarja... Nu heb ik van school een workshop western rijden! Dus ik doe nu echt rustig aan;)

Maar heeft iemand tips, voor paardrijden met last van je stuitje, of heeft iemand hier ervaringen over? Graag PB!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:11

Waratje schreef:
Wat is het belang dat je al dan niet hebt "gesport"?

Het belang is voor mijzelf, dat ik me niet bezig heb gehouden met bezigheidstherapie. ;)
Ik heb in die tijd keihard gesport trouwens. Nu doe ik rustiger aan met wat hardlopen en yoga. Dat laatste wordt niet als sport gezien, maar is zeer goed voor zowel je buitenkant, als binnenkant (mentaal en fysiek). Zoals ik paardrij is het ook geen sport. Behalve als ik goed les heb, dan zie ik het absoluut anders. Ik les elke twee weken en oefen daar ook voor. Maar ik ben vooral een recreatieve ruiter en doe veel meer dingen met mijn paard dan rijden alleen. Het is jammer dat veel onwetende mensen denken dat je met rijden 'niets' doet. Niets is minder waar, als je goed rijdt. En of het dan sport is of niet, tja, wat maakt mij dat uit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:31

Of je bezigheidstherapie doet of niet, daar ben je zelf bij. Maar wat is het belang van het labeltje "sport"? Waarom moet "pittige lichaamsbeweging" meteen "sport" heten en niet gewoon lekker zijn om te doen? Gaat het dan toch weer om het stukje erkenning door anderen? :?
Voor de duidelijkheid, vooral je lekker uitleven met tae bo of iets anders als je dat lekker vindt om te doen, heel goed om zoiets te doen, zowel voor je fysieke als geestelijke gezondheid! Inderdaad is yoga geen sport, maar het is wel een heel goede manier om je lijf (en geest) in een fijne conditie te houden, niets mis mee, ik doe het ook :P
En je laatste zin klopt dus niet met het voorgaand, kennelijk vindt je toch dat het "sport" zou moeten heten omdat je opeens wat meer werk ervan maakt met lessen? Ik les ook en ik doe mijn best om het dressuurmatig zo goed mogelijk te doen, maar zie het dan nog altijd niet als sport. Het is hobby, het is leuk, het is goed voor zowel mij als het paard in conditie, bespiering en lichaamsgebruik. Maar geen sport, echt niet :n
Schaken is wel een sport en dat kost een stuk minder fysieke inspanning en zelfs maar een heel matige coordinatie en toch is dat wel een sport. Sport is niet synoniem aan fysieke inspanning, echt niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:40

Bezigheidstherapie doe ik niet aan, ik ben al druk genoeg. ;)
Sporten is voor mij mezelf fysiek uitdagen, conditie en lenigheid opbouwen, mezelf fysiek en mentaal in balans houden. Ik doe dat met yoga, tae bo en hardlopen. Dan heet het misschien geen 'sport', ik zeg toch elke keer erna dat ik heeeeeeerlijk gesport heb, hoor :D . Ik hou ook van individuele sporten, ik ben niet van de teamsporten om zelf te doen. Alleen met mijn paard wil ik graag een team zijn, maar dan ook op meerdere fronten (bv in de dagelijkse omgang). Dat gaat veel dieper. :)

Het labeltje er aan maakt voor mij ook niet zo uit, hoor. Maar ik blijf het wel 'sport' noemen, sorry. Niet voor anderen, maar voor mezelf. Als iemand vraagt of ik aan sport doe, ja dus. :j

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:26

Waratje schreef:
Schaken is wel een sport en dat kost een stuk minder fysieke inspanning en zelfs maar een heel matige coordinatie en toch is dat wel een sport. Sport is niet synoniem aan fysieke inspanning, echt niet.

Een potje schaken dus volgens jou wel een sport :?

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:29

Paardrijden kan inderdaad intensief zijn, maar tegenover wielrennen of hardlopen bijvoorbeeld is het toch wel een pak minder vermoeiend... (natuurlijk zijn er uitzonderingen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:28

Mear schreef:
Waratje schreef:

Een potje schaken dus volgens jou wel een sport :?

Yep! Schaken is sport. Het wordt volgens vastgestelde regels gespeeld en er is altijd een wedstrijdelement, dus is het sport :j En het is nog niet eens zo'n simpele sport ook, kost best veel moeite om een potje schaak tot een goed einde te brengen ;)

maritmistppc

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:47

Paardrijden is echt wel een sport! De Olimpische spelen bewijst het!

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:21

Natuurlijk is paardrijden wel een sport. Zo zou je je ook kunnen afvragen of voetbal een sport is een beetje achter een bal aanrennen.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:05

Ja als je wedstrijden doet is het wel een sport geloof ik... ofzoiets. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:01

Valt er een automatische regel in te stellen voor bokt waarbij een standaard antwoord herhaald wordt elke keer dat iemand iets post in een topic?

Voor dit topic zou het erg handig zijn aangezien dezelfde argumenten nu al minstens 7 pagina's herhaald worden...

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:35

:P Ja maar toch iedere keer op ;) een andere manier!

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:05

Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:

Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.

Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.

Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het prestige van een land, stad,club enzovoorts.

Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).

Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:34

iemand zei dat ook een keer tegen mij en toen heb ik hem een keer meegenomen naar de manege en op de drukste pony gezet. haha hij zat er nog geen minuut op en lag er al naast. toen piepte hij wel anders. haha, hij heeft zich geen pijn gedaan en daarna nog een kwartiertje met trillende handen gestapt en gedraafd. hij heeft 2 dagen spier pijn gehad en had toegegeven dat paardrijden wel een sport is

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:09

kimmiedas schreef:
iemand zei dat ook een keer tegen mij en toen heb ik hem een keer meegenomen naar de manege en op de drukste pony gezet. haha hij zat er nog geen minuut op en lag er al naast. toen piepte hij wel anders. haha, hij heeft zich geen pijn gedaan en daarna nog een kwartiertje met trillende handen gestapt en gedraafd. hij heeft 2 dagen spier pijn gehad en had toegegeven dat paardrijden wel een sport is

Haha ja dan snappen ze het wel!!!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:33

stefan1991 schreef:
Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:

Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.

Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.

Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het prestige van een land, stad,club enzovoorts.

Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).

Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

Conclusie in mijn ogen: Je hebt paardrijden en paardensport. Paardrijden is puur recreatief en paardensport train je voor wedstrijden ed

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:36

heb net een stuk plastic in de storm over mijn kuilpakken moeten rechtleggen, daarna gevoerd, uitgemest en de waterbakken met emmers aangevuld....
alleen al alles erom heen maakt het een 'sport'..... :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:43

kim_dura schreef:
kimmiedas schreef:

Haha ja dan snappen ze het wel!!!

Ah, dus als ik jullie mijn tuin laat omspitten dan hebben jullie daarna lekker spierpijn en kan ik dus zeggen dat tuinspitten een sport is?? Volgens mij klopt er iets niet in die redenering :P

Amalarab, lekker bezig geweest, dus. Maar sport?? Dacht het niet }>

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:47

je hoeft niet meer naar de 'sport'school haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:44

kimmiedas schreef:

Iemand zei een keer dat breien geen sport was, dus ik heb hem een breinaald en een bol wol gegeven en na een uur leek het echt helemaal nergens op wat hij had gemaakt. En hij kreeg ook nog een last van zij armen van het breien. Toen gaf hij wel toe dat breien een sport was...

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:46

Amalarab schreef:
heb net een stuk plastic in de storm over mijn kuilpakken moeten rechtleggen, daarna gevoerd, uitgemest en de waterbakken met emmers aangevuld....
alleen al alles erom heen maakt het een 'sport'..... :+

Net een kilo aardappels geschild, boerenkool gewassen en gehakt, water gekookt en alles tot in de puntjes voorbereid voor het avondeten.

Alleen al alles rond een goed bord boerenkool maken maakt het al een "sport"

:+

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:59

Ja zo kan je alles wel bekijken... @enzino
Maar dan nog, wat is dan wél een sport????

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:12

Als je nou eens het hele topic doorleest kun je bij herhaling lezen wat de definitie is van sport.......

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:25

Ja. Maar dan zou dit hele topic ook eigenlijk geen zin hebben. :n