Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:23

En daar heb je geen blauwe plek voor nodig, he randie? Al kleur ik heel snel blauw; als ik paard was geweest dan hadden een hoop penny's op Bokt me mishandeld gevonden. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:26

Yamcha schreef:
Maar Sanne, als je zo redeneert, is iedere correctie bij de meeste mensen symptoombestrijding.

ja, daar heb je inderdaad een punt Haha! dat vind ik nou een interessante discussie Haha! Er is vast een heel groot grijs gebied hierin, maar er zijn een aantal dingen die duidelijk symptoombestrijding zijn. Het paard straffen zonder naar de oorzaak te kijken is naar mijn mening zowieso symptoombestrijding.
Mijn oplossingen voor de meeste basale problemen zoals bijten, trappen, steigeren zijn eigenlijk redelijk hetzelfde. Het paad uit jou ruimte houden. Daarmee straf je het paard niet voor z'n gedrag, je geeft alleen aan dat je het paard niet in jou ruimte wilt hebben. Door het paard uit je ruimte te houden, ben je ook nog eens degene die drijft, wat hetgene is wat paarden doen voor dominatie: drijven of gedreven worden. Daarnaast is het ook nog eens veilig want je staat niet dichtbij genoeg om geraakt te worden.
Ook is het zo basaal dat geen enkel paard er problemen mee heeft. Je vraagt nog niets, je doet niets, er is niets waardoor het paard geirriteerd kan worden, waardoor het gedrag uitgelokt kan worden (wat het dan weer gecompliceerder maakt).

(en ik zal maar niet erbij vertellen dat ik alles uit dvd's en boeken heb, o nee wacht, dat is kennis, de rest krijg je door de feedback van de paarden Knipoog )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:27

heulemaal niet nee, 1 keer meemaken in voldoende om de pijn weer in me op te roepen bij het idee van Haha!.

( hinkelend op een voet, de andere was mn enkelband gescheurd en in de tape..De douchebak in proberen te springen, en dan net te laag springen Bloos ...God wat een pijn, en dan ook niet over kunnen stappen op je andere voet want die doet ook pijn Koe )

Maar goed wat dat betreft zijn de meeste paarden vrij intelligent en zullen het niet nog een keer doen, anders zouden er ook wel paarden zijn die constant tegen de stroomdraad opliepen. Wat trouwens ook heeeeeeel zielig is hoor dat draad Vork

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:30

Ik denk dat je veel van dvd's en boeken kunt leren. Alleen reageren paarden niet allemaal hetzelfde en gaat een boek of dvd niet altijd op. Ik zie boeken en dvd's dan ook als basis en de praktijk als de aanvulling en verbetering...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:30

Waarom heb je je dan niet laten begeleiden door professionals, Sanne?..

Theoretisch klinkt het heel aannemelijk. Ik denk echter niet dat je alles op symptoombestrijding moet gooien, sommige mensen willen gewoon "meer" met hun paard qua contact en zoeken daar een oplossing voor.

En jonge paarden constant uit je ruimte houden ter voorkoming van vind ik geen manier van doen als je je dier iets wilt aanleren zoals meelopen, trailermak maken, inenten, behandelen, bekappen etc.

Het is dan heel normaal dat je in conflictsituaties zult belanden omdat het normaal is voor jonge dieren om contstant hun grenzen af te tasten en te kijken in welke positie c.q. rang ze staan tov jou. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:51

dat is natuurlijk alleen het allereerste begin. Ik bedoel meer dat als dat er al niet inzit, dat ik dan niet verder zou gaan.

Ik heb me ooit door een aantal proffesionals laten begeleiden, maar daar heb ik nooit echt hele goede resultaten van gezien. Waarschijnlijk omdat veel mensen zich vooral focussen op het dominantie gedeelte, terwijl mijn paard vrij extreem angstig is en ik eerder te hard dan te zacht ben. Lees maar eens op bokt, hoeveel technieken en trucjes zijn er wel niet om een dominant/niet luisterend paard wel te laten luisteren. en kijk dan naar hetzelfde over angstige paarden Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:56

detour schreef:
Nadya, is jouw diertje al opgeknapt na Steffi's bezoek? Knipoog

Ja zeker Knipoog , al hoewel hij daarna wel wat problemen met zijn rugbespiering kreeg. Tja, als je jarenlang in een bepaalde houding gewend bent te lopen en dat wordt ineens recht gezet, dan protesteren je spieren wel even. Heb hem heel veel gemasseerd erna, ook iemand langs laten komen om goed te masseren en nu gaat het goed. Hij loopt weer een stuk leniger en is weer voorwaarts.
Ben blij dat ik haar heb laten komen, ze komt over een paar maandjes weer voor een check. Lachen

Verder moet ik het telefoonnr van dhr. Oosterboer nog even achterhalen, want ik heb een nieuw mobieltje en ben dat nr kwijt. Wie zou ik nou PBen hierover?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:57

sanne83 schreef:
dat is natuurlijk alleen het allereerste begin. Ik bedoel meer dat als dat er al niet inzit, dat ik dan niet verder zou gaan.

Ik heb me ooit door een aantal proffesionals laten begeleiden, maar daar heb ik nooit echt hele goede resultaten van gezien. Waarschijnlijk omdat veel mensen zich vooral focussen op het dominantie gedeelte, terwijl mijn paard vrij extreem angstig is en ik eerder te hard dan te zacht ben. Lees maar eens op bokt, hoeveel technieken en trucjes zijn er wel niet om een dominant/niet luisterend paard wel te laten luisteren. en kijk dan naar hetzelfde over angstige paarden Haha!

Duidelijkheid lijkt me in beide gevallen van belang, zo ook consequentie. maar verder zou ik weinig vergelijking zien en heel anders handelen. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:12

Nadya schreef:
detour schreef:
Nadya, is jouw diertje al opgeknapt na Steffi's bezoek? Knipoog

Ja zeker Knipoog , al hoewel hij daarna wel wat problemen met zijn rugbespiering kreeg. Tja, als je jarenlang in een bepaalde houding gewend bent te lopen en dat wordt ineens recht gezet, dan protesteren je spieren wel even. Heb hem heel veel gemasseerd erna, ook iemand langs laten komen om goed te masseren en nu gaat het goed. Hij loopt weer een stuk leniger en is weer voorwaarts.
Ben blij dat ik haar heb laten komen, ze komt over een paar maandjes weer voor een check. Lachen

Verder moet ik het telefoonnr van dhr. Oosterboer nog even achterhalen, want ik heb een nieuw mobieltje en ben dat nr kwijt. Wie zou ik nou PBen hierover?

Jeetje, kun je het niet vinden via internet? Ik heb het nog wel ergens in mijn inbox maar dan zoek ik me helemaal suf..

Oosterboer is tof!

Fijn dat je knollie zo lekker gaat, hoor! Als esprit 2.5 is mag ze ook naar haar komen kijken. heb haar trouwens gister voor de gein even een bitje in gedaan, stond haar erg sexy! Haha! (Hoop niet dat ik nu mensen heb gekwetst, ze is nl een jaarling.)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:24

detour schreef:
Duidelijkheid lijkt me in beide gevallen van belang, zo ook consequentie. maar verder zou ik weinig vergelijking zien en heel anders handelen. Knipoog

ben heel benieuwd naar wat je precies zou gebruiken/doen bij een angstig paard Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:25

Ik zou het dier in ieder geval op de fytotherapie zetten en /of homeopathie, waardoor ze meer ontspant en er meer mogelijkheden zijn tot contact. Ik geloof in rust bij een angstig dier, geen dwang, maar uitnodiging.

en jij?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:30

detour schreef:
Het is dan heel normaal dat je in conflictsituaties zult belanden omdat het normaal is voor jonge dieren om contstant hun grenzen af te tasten en te kijken in welke positie c.q. rang ze staan tov jou. Knipoog

Voor elk paard is het normaal om constant hun grenzen af te tasten, vandaar ook mijn opmerking over de join-up. Je moet elk moment, elk klein dingetje aanpakken, daardoor word je "leider". Dat moet je leren. Het heeft dus geen nut om alleen een join-up te leren, want dan kan je `leider` zijn tijdens dat je in je round pen staat, maar erna verandert er niets.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:31

Nee, dat bedoel ik niet, hoe ga je met angstige paarden om?..Want een vluchtend paard ziet jou niet als leider en een join up kan enorm veel druk geven, dat werkt niet altijd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:46

haha, dit schreef ik voor je andere berichtje, nu klopt de volgorde niet meer.
Ik ben wel benieuwd naar wat je dan precies geeft voor angstige paarden?
Ik zou nooit! een join up gebruiken, laat staan bij een angstig paard.

Ik maak vooral gebruik van oefeningen die het paard laten nadenken en focussen, zoals achterwaarts, zijwaarts en achterhand laten onderstappen. Heel veel consistentie daarmee,alles gaat niet om de oefening, maar op het moment van ontspanning. Daarnaast veel desensitatie. Heel goede timing hebben daarmee. Echt actief angst reacties uitlokken en onder controle krijgen. hhm, moeilijk uitleggen zo in twee zinnen.

Ik leer eigenlijk van mijn eigen paard nog elke dag bij. T´is wel een geval. Als ik met andere paarden werk, valt me wel eens op dat zelfs als m´n timing niet helemaal optimaal is, dat ze alsnog heel goed reageren. Ik moet echt optimale timing hebben, anders maak ik het alleen maar erger. Ik kan met haar bijvoorbeeld echt niet een regulier schrikparcours doen.
Hoe verder ik kom, hoe meer ik heb geleerd helemaal niets te doen. Niet iets willen doen, niet willen ingrijpen, maar helemaal niets doen Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:48

Anmial Freedom, Terra en Hypericum bijvoorbeeld.
Alles draait eigenlijk om timing he? ongeacht je type paard..

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:21

Mag ik nou 's een heule domme vraag stellen? Koe

Als een paard naar je hapt, waarom sla je m dan niet gewoon een keer flink tegen zn snuit ipv die truukjes allemaal? Ik heb het een of 2 keer moeten doen en ze weten heel goed dat er verder niet naar de baas gebeten wordt. kopschuw zijn ze er niet van geworden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:00

omdat ik denk dat op het moment dat je gedrag bestraft, je alle pogingen tot feedback van je paard uitschakelt. Waarom bijt je paard?
Ik wil zelf geen paard die niet bijt omdat hij `weet dat de baas niet gebeten wordt` maar een paard die geen enkele behoefte voelt om mij te moeten bijten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:04

detour schreef:
Alles draait eigenlijk om timing he? ongeacht je type paard..
`

ja, helemaal waar. Maar toch ben ik verbaasd over hoe slecht je timing kan zijn om (bij de meeste paarden) toch resultaat te krijgen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:04

sanne83 schreef:
omdat ik denk dat op het moment dat je gedrag bestraft, je alle pogingen tot feedback van je paard uitschakelt. Waarom bijt je paard?
Ik wil zelf geen paard die niet bijt omdat hij `weet dat de baas niet gebeten wordt` maar een paard die geen enkele behoefte voelt om mij te moeten bijten.

Dat is in de kudde toch ook zo, dat er naar de baas niet gebeten wordt?
Een paard dat jou niet als zijn meerdere ziet zal je altijd blijven uitproberen. Dan is het toch veel paard-vriendelijker om hem een keer tegen zijn snuit te meppen en voor de rest 20 jaar lang een prettige omgang met duidelijke verhoudingen te hebben? Ik heb nog nooit een paard tegen zn kogel hoeven schoppen. Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:10

Ik vraag me eigenlijk ook altijd af waarom paarden bijten. Ik heb er eigenlijk nooit zo'n last van Bloos , mede ook omdat ik altijd waak met het over de grenzen gaan van paarden. Ze geven eigenlijk zo vaak al tig signalen af, voordat ze bijten, maar veel mensen zien die signalen niet en worden.... gebeten.

Naast het signaleren van signalen, kun je veel probleemgedrag zo vaak ook al voor zijn. Ook dat is een kunst apart voor velen. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:33

Klara16 schreef:
sanne83 schreef:

Dat is in de kudde toch ook zo, dat er naar de baas niet gebeten wordt?
Een paard dat jou niet als zijn meerdere ziet zal je altijd blijven uitproberen. Dan is het toch veel paard-vriendelijker om hem een keer tegen zijn snuit te meppen en voor de rest 20 jaar lang een prettige omgang met duidelijke verhoudingen te hebben? Ik heb nog nooit een paard tegen zn kogel hoeven schoppen. Vork

Ik ook niet Vork
wordt de baas niet gebeten omdat hij baas is, of omdat hij andere paarden straft die hem bijten?
Ik probeer de prettige omgang met duidelijke verhoudingen eerst te creeren, zodat het paard er niet eens over na denkt om mij te bijten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:35

JOnge paarden vind ik toch echt heel normaal hoor,als ze een keertje bijten. Als een tik tegen de mond niet werkt en een skupje tegen de kogel, prima!

Je kunt niet alles maar voorkomen. Klinkt me iets TE idealistisch in de oren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:40

op dit moment voor mij ook idealistisch, maar ik streef er wel naar. Ik vergeet altijd wel een stapje van de voorbereiding Bloos

Riley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:40

detour schreef:
JOnge paarden vind ik toch echt heel normaal hoor,als ze een keertje bijten. Als een tik tegen de mond niet werkt en een skupje tegen de kogel, prima!

Je kunt niet alles maar voorkomen. Klinkt me iets TE idealistisch in de oren.

Bij jonge paarden misschien wel, ze moeten "manieren" leren en dat moet af en toe met de harde hand, maar om het nou goed te vinden...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:51

Nee, tuurlijk niet! vind dat zulk gedrag per definitie gestraft moet worden, hoor!