Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Maar Sanne, als je zo redeneert, is iedere correctie bij de meeste mensen symptoombestrijding.
dat vind ik nou een interessante discussie
Er is vast een heel groot grijs gebied hierin, maar er zijn een aantal dingen die duidelijk symptoombestrijding zijn. Het paard straffen zonder naar de oorzaak te kijken is naar mijn mening zowieso symptoombestrijding.
)
.
...God wat een pijn, en dan ook niet over kunnen stappen op je andere voet want die doet ook pijn
)

detour schreef:Nadya, is jouw diertje al opgeknapt na Steffi's bezoek?
, al hoewel hij daarna wel wat problemen met zijn rugbespiering kreeg. Tja, als je jarenlang in een bepaalde houding gewend bent te lopen en dat wordt ineens recht gezet, dan protesteren je spieren wel even. Heb hem heel veel gemasseerd erna, ook iemand langs laten komen om goed te masseren en nu gaat het goed. Hij loopt weer een stuk leniger en is weer voorwaarts.
sanne83 schreef:dat is natuurlijk alleen het allereerste begin. Ik bedoel meer dat als dat er al niet inzit, dat ik dan niet verder zou gaan.
Ik heb me ooit door een aantal proffesionals laten begeleiden, maar daar heb ik nooit echt hele goede resultaten van gezien. Waarschijnlijk omdat veel mensen zich vooral focussen op het dominantie gedeelte, terwijl mijn paard vrij extreem angstig is en ik eerder te hard dan te zacht ben. Lees maar eens op bokt, hoeveel technieken en trucjes zijn er wel niet om een dominant/niet luisterend paard wel te laten luisteren. en kijk dan naar hetzelfde over angstige paarden
Nadya schreef:detour schreef:Nadya, is jouw diertje al opgeknapt na Steffi's bezoek?
Ja zeker, al hoewel hij daarna wel wat problemen met zijn rugbespiering kreeg. Tja, als je jarenlang in een bepaalde houding gewend bent te lopen en dat wordt ineens recht gezet, dan protesteren je spieren wel even. Heb hem heel veel gemasseerd erna, ook iemand langs laten komen om goed te masseren en nu gaat het goed. Hij loopt weer een stuk leniger en is weer voorwaarts.
Ben blij dat ik haar heb laten komen, ze komt over een paar maandjes weer voor een check.![]()
Verder moet ik het telefoonnr van dhr. Oosterboer nog even achterhalen, want ik heb een nieuw mobieltje en ben dat nr kwijt. Wie zou ik nou PBen hierover?
(Hoop niet dat ik nu mensen heb gekwetst, ze is nl een jaarling.) detour schreef:Duidelijkheid lijkt me in beide gevallen van belang, zo ook consequentie. maar verder zou ik weinig vergelijking zien en heel anders handelen.
detour schreef:Het is dan heel normaal dat je in conflictsituaties zult belanden omdat het normaal is voor jonge dieren om contstant hun grenzen af te tasten en te kijken in welke positie c.q. rang ze staan tov jou.
detour schreef:`Alles draait eigenlijk om timing he? ongeacht je type paard..
sanne83 schreef:omdat ik denk dat op het moment dat je gedrag bestraft, je alle pogingen tot feedback van je paard uitschakelt. Waarom bijt je paard?
Ik wil zelf geen paard die niet bijt omdat hij `weet dat de baas niet gebeten wordt` maar een paard die geen enkele behoefte voelt om mij te moeten bijten.
, mede ook omdat ik altijd waak met het over de grenzen gaan van paarden. Ze geven eigenlijk zo vaak al tig signalen af, voordat ze bijten, maar veel mensen zien die signalen niet en worden.... gebeten.
Klara16 schreef:sanne83 schreef:omdat ik denk dat op het moment dat je gedrag bestraft, je alle pogingen tot feedback van je paard uitschakelt. Waarom bijt je paard?
Ik wil zelf geen paard die niet bijt omdat hij `weet dat de baas niet gebeten wordt` maar een paard die geen enkele behoefte voelt om mij te moeten bijten.
Dat is in de kudde toch ook zo, dat er naar de baas niet gebeten wordt?
Een paard dat jou niet als zijn meerdere ziet zal je altijd blijven uitproberen. Dan is het toch veel paard-vriendelijker om hem een keer tegen zijn snuit te meppen en voor de rest 20 jaar lang een prettige omgang met duidelijke verhoudingen te hebben? Ik heb nog nooit een paard tegen zn kogel hoeven schoppen.
detour schreef:JOnge paarden vind ik toch echt heel normaal hoor,als ze een keertje bijten. Als een tik tegen de mond niet werkt en een skupje tegen de kogel, prima!
Je kunt niet alles maar voorkomen. Klinkt me iets TE idealistisch in de oren.