duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:58

Nee hoor helemaal niet Lachen
Ik vind dat je de pony op zich netjes rijdt. Ik zie wel af en toe een rug wat weggedrukt, let daar op... ennuh... hand op je been? Wat doet die daar?
Je mag je handen netjes bij elkaar houden, ongeveer 10 cm boven de schoft en 10 cm naast elkaar. De nageeflijkheid komt vanuit je been, niet je hand...
Ik ben zo nadrukkelijk over je handen bezig, omdat je op deze manier niet kunt nageven, er zit geen "lucht" in. En de pony kan pas nageven als jij dat ook doet...
Je mag hem wat lager instellen van mij. Niet dieper, ik wil geen neuzen achter de loodlijn zien. Goed aan het been maken, hier mag je heel consequent in zijn.
Voorwaart/neerwaarts rijden, met overgangen maak je de achterhand sterker, en de houding op zich maakt hem wat losser in de hals en rug.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:49

Iemand die mijn foto's ook nog wil beoordelen?? Vriendjes zijn? Heb et ook al paar keer gevragen.. Scheve mond Ze staan op pag. 51. Of zijn ze misschien te onduidelijk?? Want dan kan ik wel even morgen nieuwe maken.

Wat _Marjolein betreft vind ik het ook niet echt een ontspannen beeld. Hij heeft meer een knikje in zijn nek, terwijl hij zijn hele bovenlijn moet gebruiken.
De foto van magic_lover vindt ik wel een heel mooi voorbeeld wat mij betreft van echt over de rug. De halsspier bolt meteen vanaf de schoft en de achterhand ziet er ook actief genoeg uit. Probeer wel om je handen niet zo breed te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:53

Zou je nieuwe willen maken?
Ik heb er idd nog geen commentaar over gegeven, dit omdat ik er geen duidelijk beeld bij krijg... is niet vervelend bedoeld, en ik had het mss ook wat eerder moeten zeggen... Nagelbijten / Gniffelen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:11

Ik heb eigenlijk een vraag, ik heb hier gelezen dat je geen deukje in de rug achter het zadel mag zien, maar als je nou een paard hebt met een hoge achterhand of ingezakte rug? Dan zie je toch altijd wel een deukje? En kunnen paarden die dit dus hebben dan niet goed over de rug lopen?

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:23

Wat vinden jullie van deze foto mbt dit topic?

Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 00:10

Ik vind het er netjes uitzien. Het hoofd is een fractie achter de loodlijn maar in het totaalbeeld stoort het mij hier niet. Zeker voor een fries, waar het altijd moeilijk is om lengte in de hals te houden.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 00:12

interresant topic!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 00:22

Heeft er nog iemand commetaar op deze foto's?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@ Neff: Ik vind het er netjes uitzien, je zit netjes, paard beweegt zich goed en het achterhandgebruik lijkt me heel prima. Ik zou alleen een tikje meer lengte in de hals willen maar dat is ook afhankelijk van welk niveau je rijdt en het feit dat je een proef rijd. In de training zou ik iig iets meer lengte willen. Let op je eigen handen en op je voeten, ze moeten zeker niet verder terug.

@ yousra;Het betekend zeker niet dat een paard wat overbouwd is niet goed over de rug kan lopen, het betekend wel dat het voor zo'n paard moeilijker is om goed over de rug te lopen en om de achterhand goed te gebruiken. Het 'geen deukje mogen hebben' moet je kunnen relativeren, bij een normaal gebouwd paard in een normale situatie mag er geen deukje zijn maar loopt de rug zoals bij de Fries hierboven. Als je een paard met een doogezakte rug of hoge achterhand hebt kun je aan de houding v/h hoofd, het achterhandgebruik, bewegingsafwikkeling(wat moeilijker te zien is op een foto) ed wel zien of de ruggebruik ook goed is. Je kunt dus niet per definitie zeggen dat een deukje niet goed is, het is meer de manier waarop het deukje er is en het totaalbeeld.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:30

yousra schreef:
Ik heb eigenlijk een vraag, ik heb hier gelezen dat je geen deukje in de rug achter het zadel mag zien, maar als je nou een paard hebt met een hoge achterhand of ingezakte rug? Dan zie je toch altijd wel een deukje? En kunnen paarden die dit dus hebben dan niet goed over de rug lopen?

Op pagina 4 staan 2 mooie foto's met uitleg, ook over het 'deukje'

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:28

net topic van mensen die er ook echt mee bezig blijven in het topic, dat vind ik wel positief. Vaker worden meningen gegeven, discussie en een eindeloos topic, hier wordt echt gewerkt, heel leerrijk! OK dan!

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:33

Okee, bedankt voor de tips! Ik zal t doorgeven!
Over die slof: Dat had ik dacht ik al gezegd dat was eenmalig om te proberen en vergeet niet dat tuigers niet het makkelijkste ontspannen! Tong uitsteken Ik zal binnekort weer even foto's maken, hoop dat jullie verandering zien dan! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:59

Dan is ontspanning iets waar je wat meer tijd aan zult moeten besteden, en zul je dus langer moeten losrijden. Maar de slof gaat niet werken om te ontspannen...
Ik las ook idd wel dat je het eenmalig probeerde, daarom vroeg ik ook of je hem er weer af wilde halen...
Die tips: graag gedaan!

Ponyzotje: Ja, het is echt een "werk" topic geworden... is ook leuk, want mensen kunnen ook aan de slag met persoonlijke tips.
Moeten ze wel samen met hun lesgever doen, natuurlijk, maar het wordt idd heel leerrijk, ik vind het ook echt een heel leerrijk topic geworden.
Ik zou wel willend dat er nog iets meer theorie ook bij komt, omdat je dan echt kunt begrijpen waarom je op een bepaalde manier bezig moet...

Ik zal eens een knuppel in het hoenderhok gooien:

"waarom is de neus achter de loodlijn slecht?"

Barst maar los!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:22

Nou idd, waarom? Die dombo van mij vind dat nl heeeeerlijk. Hoef ik helemaal niets voor te doen. Clown

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:25

Het schijnt dat je het ook kunt zien door een golflijn vanaf de staart naar de hals.. dat moet in een golfbeweging zijn. En er moeten V-tjes tussen de benen van het paard passen, als het een zij aanzicht is..
Vaak zie je ook wel als paarden niet hun rug gebruiken dan de achterhand achterblijft, dat ze gaan duiken, en heel kort stappen. Het rijdt in goed beroerd. Ik voel het in ieder geval wel..

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:47

Yamcha schreef:
"waarom is de neus achter de loodlijn slecht?"

Barst maar los!!

Had dat niet te maken met het feit dat de wervels van de hals dan te veel belast worden en het paard dan zijn rugspieren niet optimaal gebruikt? Of zit ik nu helemaal fout? Koe

Stom eiegnlijk: je wéét dat het fout is, maar waarom???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:51

Daarom gooi ik die vraag er ook in... vind het namelijk nuttig dat je ook snapt waarom het niet moet...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:34

Niemand iets aan te merken op de foto's van het schimmeltje hierboven?? Zal mijn zusje leuk vinden... Tong uitsteken Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ff weinig tijd, ga straks ff in op Yamcha's vraag, vind het ook wel erg intressant. Je hoort alleen maar dat het niet moet maar waarom wordt eigelijk nooit genoemd.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:43

Yamcha schreef:
Daarom gooi ik die vraag er ook in... vind het namelijk nuttig dat je ook snapt waarom het niet moet...

Omdat 9 van de 10 paarden achter het bit open en niet voldoende aan het been zijn. Daarbij wordt het paard lichamelijk beperkt in zijn bewegen. De verdeling over de benen loopt niet meer zoals wenselijjk is

Ik heb hier laatst een heel stuk over gelezen, maar alle stof is niet letterlijk blijven hangen. Wenselijk is het iig geval niet, maar een paard dat goed aan bit en been is zal ook niet achter de LL vallen. Geloof dat er ook een stukje evenwicht bij kwam kijken. Zelf voel je het ook wel in de rug. De veer is eruit

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:52

Yamcha schreef:
Nee hoor helemaal niet Lachen
Ik vind dat je de pony op zich netjes rijdt. Ik zie wel af en toe een rug wat weggedrukt, let daar op... ennuh... hand op je been? Wat doet die daar?
Je mag je handen netjes bij elkaar houden, ongeveer 10 cm boven de schoft en 10 cm naast elkaar. De nageeflijkheid komt vanuit je been, niet je hand...
Ik ben zo nadrukkelijk over je handen bezig, omdat je op deze manier niet kunt nageven, er zit geen "lucht" in. En de pony kan pas nageven als jij dat ook doet...
Je mag hem wat lager instellen van mij. Niet dieper, ik wil geen neuzen achter de loodlijn zien. Goed aan het been maken, hier mag je heel consequent in zijn.
Voorwaart/neerwaarts rijden, met overgangen maak je de achterhand sterker, en de houding op zich maakt hem wat losser in de hals en rug.

dankje Lachen het beeld vertekent trouwens, ik had mijn hand daar nml nog een stuk voor mijn been, maar op de foto lijkt het zo. Ik heb mijn handen op 3 foto's vrij breed, dit is niet voor de nageeflijkheid, maar omdat ze het erg moeilijk vindt om in te buigen, inmiddels gaat dat al wel weer beter en kan ik het bijna alleen al op mijn been. Normaal heb ik mijn handen ook iets aan de brede kant vind ik zelf, maar niet zo erg hoor Knipoog (zoals op de laatste foto's, en op de eerste foto). Ik heb haar ook niet lang zo gereden, niet meer dan 5-10 minuten, en normaal doe ik dit helemaal niet, maar ze was erg stijf die dag. Ik probeer haar indd lager in te stellen, ze loopt heel makkelijk bovenin, maar niet op de juiste manier, ik werk dus ook vooral aan de basis, en probeer haar dan zo laag mogelijk in te stellen. Met het neusje net op de LL, soms iets erachter (haar neus ervoor kan wel, maar dan is ze er meestal in het begin net wat minder doorheen). Aan het eind pak ik haar meestal wat meer op, en dan rijd ik het neusje ook voor de LL. Verder is ze wel goed aan het been (1 keer been = reactie), en maak ik echt ontzettend veel overgangen, vooral met het losrijden, en ik schakel ook heel veel in de gangen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:04

WinBinChes schreef:
Yamcha schreef:

Omdat 9 van de 10 paarden achter het bit open en niet voldoende aan het been zijn. Daarbij wordt het paard lichamelijk beperkt in zijn bewegen. De verdeling over de benen loopt niet meer zoals wenselijjk is

Ik heb hier laatst een heel stuk over gelezen, maar alle stof is niet letterlijk blijven hangen. Wenselijk is het iig geval niet, maar een paard dat goed aan bit en been is zal ook niet achter de LL vallen. Geloof dat er ook een stukje evenwicht bij kwam kijken. Zelf voel je het ook wel in de rug. De veer is eruit

Als een paard te diep gaat lopen bellemert het de drang naar voren.
Zn hoofd- en halshouding erg van belang om in evenwicht te blijven. Bij het inrijden bijv zal dat nog wat vrijer zijn dus het neusje er nog wat uit zodat ie zijn balans en evenwicht kan zoeken. Dat later kun je m "oprichten" (hoe moet ik dat anders zeggen Clown? ) met z'n neusje op de ll, nieter achter want dat belemmert dus zijn drang naar voren wat ik net al zei, OF dan gaat ie in de horizontale lijn gaan neigen zodat de rug weg zakt en omdat ie dan ongemakkelijk loopt gaat zijn evenwicht naar de malle moeren
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 16-09-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:06

@ krumel: Toch heb ik liever niet handen laag en breed, je kunt op die manier niet nageven, en als jij niet nageeft, doet de pony het ook niet, hè?
Dat neusje is niet zo belangrijk, door haar goed voorwaarts te houden en de achterhand eronder te rijden, komt dat neusje vanzelf wel... Haar "erdoorheen" krijgen hoeft dus niet.
Super dat je veel overgangen maakt, maak ook veel voltes en rijd haar lekker los. Hoe losser in het lijf, en over de rug, hoe sneller ze naar beneden komt...
Graag gedaan trouwens, hoor Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:25

Dat het paard met de neus niet achter de loodlijn mag komen komt volgens mij grotendeels doordat dan de impuls verloren gaat en het paard wel op de voorhand moet vallen.
Daarbij, en dat ik vind ik ook een heel belangrijk punt, een paard wat met de neus achter de loodlijn loopt ziet zijn eigen benen en een meter ervoor. Het getuigd dus wel van veel vertrouwen in de ruiter als een paard met de neus tussen de knieen wil lopen maar veel ruiters zijn zich daar niet van bewust en daardoor wordt dat vertrouwen nogal eens beschaamd.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:35

anneliesdj, ik ga het proberen Bloos Leuke pony heeft je zus!

Ik vind hem iets teveel op de voorhand op de foto's. De eerste draffoto maken ze dezelfde fout met de achterbenen als mijn schimmel. Verder mag hij in draf meer het neusje eruit hebben. Je zusje moet d'r tenen naar binnen draaien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:42

Ben het met je eens, alle begin is moeilijk. De pony heeft een heel zware hals dus buigt moeilijk af en ik vond het al een hele prestatie dat ze de hele proef netjes aan de teugel ging een ook lengte in de hals hield. Pony is ook snel lui met de achterhand en de fout van mijn zusje is dat ze niet op d'r kont zit waardoor het nog moeilijker wordt om haar goed met de achterhand erbij te rijden. Momenteel rijd mijn jongere zusje erop, deze is gestopt vanwege school.

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mij zelf te zeggen hebben, ik heb alleen geen recente foto's...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:15

Goofy44 schreef:
Bij de Wiki-animatie die je laat zien, moet je duidelijk voor ogen hebben dat dit geen filmpje of video is, maar een zich steeds herhalend deel van de bewegingsafwikkeling van steeds hetzelfde stukje draf.

Ik heb dit duidelijk voor ogen (daarom wordt ik er waarschijnlijk ook zo vrolijk van het heeft natuurlijk iets carousselachtigs).

Maar aangezien de draf een tweetakt beweging is zijn 2 passen voldoende, mits goed gemonteerd, om een paard in draf te laten zien. Zie het als een benadering van het paard dat steeds maar door gaat in hetzelfde tempo en ritme als de ruiter geen nieuwe hulp geeft, iets waar we toch naar streven in de dressuur.

Maar dan vraag ik me nog steeds het volgende af: als we aan een foto kunnen zien of iets goed of fout is waarom dan niet aan twee - al dan niet eindeloos herhaalde - drafpassen?