DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:03

De piaffefoto op de laatste pagina toont hoe natuurlijk rond en diep trainen is.... Haha!

Waarom een slofteugel niet is toegestaan? Omdat het een hulpmiddel is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:07

Paardentango schreef:
Kijk hier eens... hier staan ook wat hoge school oefeningen, maar dan zonder tuigage.

http://hauteecole.ru/en/photogallery.php?gid=25

http://hauteecole.ru/en/photogallery.php?gid=17

Dit zijn niet eens de top sportpaarden, het zijn ´gewone´paarden die goed getraind zijn, zowel lichamelijk als geestelijk. Mijn indruk is dat deze man zeer aardig weet hoe hij een paard kan ontwikkelen. Dit zou ik graag zien op de huidige wedstrijdterreinen.

Kan iemand me uitleggen waarom een slofteugel niet is toegestaan tijdens het inrijden voor de wedstrijd.

Maar dit valt naar mijn idee in de rubriek "circus kunstjes". Omdat het niet gezegd is dat als je er een trensje inhangt, het paard dan aan een lichte aanleuning door het lijf heen door de baan zal gaan.

En op rust staan mogen ze niet meer he... Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:22

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Tijden zijn er om mee te gaan. [...] Bij Sven Rothenberger staat er zo'n 25 miljoen gulden in de wei oud te zijn.

Nagelbijten / Gniffelen
Ga met je tijd mee Mireille...'t zijn Euro's tegenwoordig Knipoog Clown

Bij aanschaf niet, zouden ze opnieuw zijn getaxeerd? Knipoog

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:42

Paardentango schreef:
Kan iemand me uitleggen waarom een slofteugel niet is toegestaan tijdens het inrijden voor de wedstrijd.

tja omdat je zo aandringt.. een van de betere regels, van de knhs. Ze zouden dit dwangmiddel ok "thuis" moeten verbieden. Het grootste deel van de ruiters en amazones die hem gebruiken dwingen een paard ermee van voor naar achter in een houding die niet overeenkomt met de houding waar het paard gezien de graad van verzameling die het heeft bereikt zou moeten lopen. Grootste gevaar is dat het paard de ruggegraat tussen en net voor de schouders juist naar beneden drukt in plaast van naar boven met als gevolg kissing spines en overbelasting in het gebied waar de rug in de schouders hangt. Maar weinig ruiters hebben het juiste gevoel om een slof goed te gebruiken, en als ze dat gevoel wel hebben, hebben ze hem meestal niet nodig.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:30

Een slofteugel, enige jaren geleden gintroduceerd, is een uitstekend middel mits goed gebruikt. In de toepassing die men, blijkbaar of veel stallen, heeft ontdekt is het een dwangmiddel geworden en wordt deze teugel veel gebruikt om een paard in een soort 'krul' te rijden. Bij het longeren wordt het gebruik van een slof veel toegepast om o.a. de ontspanning van de rug voor elkaar te krijgen. Op die manier toegepast is de slof een fraai hulmiddel doordat het hoofd niet statisch is maar flexibel blijft.
De link met de kissing spines zie ik even niet, dit wordt veelal inderdaad wel veroorzaakt door rijtechnisch onjuist rijden van het paard. Dit is echter voornamelijk gebaseerd op het scheef rijden of het technisch onjuist rijden waarbij de voorhand meer belast wordt.
In de roll kur zie ik een soortgelijk effect, het hoofd van het paard wordt volledig achter de teugel geplant waardoor de nekspieren en de hals worden opgerekt. Een geluk dat de dure paarden, speciaal gefokt voor de beoefening van de hedendaagse sport, dit min of meer aankunnen doordat ze sterk getaind zijn.
Nu vaag ik me af wat het verschil is tussen de slof (gebruik) en de roll kur, ik begrijp dat de gemiddelde B-ruiter dus op het inrij terrein het paard zo mag instellen.

Het gaat in beide gevallen om het instellen van het paard in de gewenste houding, met de gewenste haast die men tegenwoordig heeft bij het trainen van paarden voor de 'sport'.

Vroeger reed men een proef, tegenwoordig rijdt men wedstrijden. Winstpunten zijn in mijn beleving een graadmeter voor de combinatie, er zou feitelijk geen competitie moeten zijn maar ergens is ook dit meeveranderd.

Ik sluit hier af, want niet iedereen is even serieus.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:18

Paardentango schreef:
Winstpunten zijn in mijn beleving een graadmeter voor de combinatie, er zou feitelijk geen competitie moeten zijn maar ergens is ook dit meeveranderd.

Nee, een wedstrijd is niet meer dan een examen voor de graad van africhting in competitieverband. Dat was het vroeger endat is het nu nog steeds. En ik snap niet wat er mis is met competitie? Je weet dat als je een winstpunt hebt dat je de onderdelen gemiddeld voldoende hebt afgelegd. En degene die zijn paard het beste heeft afgericht en bevestigd op het gevraagde niveau krijgt een prijs.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:27

De aanpak met een examen zal heel wat minder kandidaten trekken. Als je het woord wedstrijd gebruikt, dan klinkt dat in veel opzichten prettiger..... Ik vind niet dat de score de graad van africhting van ruiter en paard in werkelijkheid weergeeft. Het ontvangen van een oranje lint is ook geen bevestiging of erkenning van correcte africhting. Het is een succes concept, de vraag is alleen voor wie.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:40

Daar wil ik me bij aansluiten. Een beproeving is iets anders dan een competitie, beide beogen wellicht hetzelfde doel maar de weg er naartoe is anders.
Competitie is veelal vanuit een ander uitgangspunt, competitie brengt een zekere strijd met zich mee. Die strijd zie je (te) vaak bij de onkundige ruiters (excusez le mot). Je ziet dat de paarden en de mensen in hele korte tijd tot een prestatie willen komen, en dit uit zich ook in de ring. Hier zie je paarden die zich verzetten en combinaties niet altijd edel genoemd kunen worden. SOms vraag ik me af waar het respect voor dit dier is gebleven. Er zijn vele middelen om een dier te dwingen, en zit zie je aan de oefeningen en de presentatie.

Een oranje lint, is geen graadmeter, het is voor mensen aantrekkelijker gemaakt. De paarden hebben er geen weet van, terwijl oorspronkelijk alles is bedoeld om en voor de paarden.

Mijns inziens gaat het daar wel eens mis, haast is een slechte drijfveer en gaat ten koste van in plaats van dat het iets toevoegt.
Ergens las ik in een manege boven de deur de volgende tekst: "De ruitersportzaak begint waar de kunde van de ruiter ophoudt"

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:43

Maar dat geldt toch wel voor elke methode lijkt me Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:43

De hoeveelheid leer en metaal die aan een paard hangt is omgekeerd evenredig met de bekwaamheid van de ruiter.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:44

Dressuurrijden is ook een sport en daar behoren plaatsing en punten en oranje linten bij. Als iemand ervoor kiest om dat niet te doen, prima, maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen het zo moet doen?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:51

De opleiding van tegenwoordig is uiterst simpel en efficient. Je gaat zitten bij een aantal willekeurige mensen. Je kijkt bv naar een Piaffe. De omgeving roept fantastisch. Je hebt het allemaal geleerd en gedaan op de opleiding, je hebt "even" een wat andere kijk op de zaak. Bij de vierde proef roep je fantastische proef. Mensen zijn heel gemakkelijk te beinvloeden en te manipuleren. Een ruiter zonder opleiding, met wat uitstraling en wat winstpunten in de Z, zet mensen die van de opleiding komen zo in een hoek. Wat gelardeerde verhalen die het goed doen en je komt een heel eind. Twee weken later staat het hele keurkorps met opleiding de andere leer te verkondigen. Het werkt echt heel simpel en efficient. Als er een vak is waarbij veel mogelijk is, dan is het in de ruitersport. Tegenwoordig schakelen we, het been moet aktiever, de expressie van het voorbeen is belangrijk. Je hoort nauwelijks nog een kreet die echt belangrijk is. De meisjes zingen het bijna in koor. Uitleggen kunnen de meesten het niet. Ik ben voor een - echt - examen. Pling en daarnaast wedstrijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:00

Goofy44 schreef:
Ik vind niet dat de score de graad van africhting van ruiter en paard in werkelijkheid weergeeft.
/quote]

De score geeft een indicatie van de prestatie op dat moment. Daarom moet men in de wedstrijd sport ook meerdere keren een prestatie/examen (hoe je het noemen wil) met voldoende resultaat afleggen voordat men mag promoveren. Als je namelijk minimaal 10 keer onder verschillende omstandigheden over een bepaalde tijdsperiode een goede score haalt, vind ik het namelijk zeer aannnemelijk dat een combinatie het gevraagde niveau in werkelijkheid beheerst.

Een beoordeling door een jury geeft imo altijd nog een betrouwbaardere indruk van de daadwerkelijke prestatie dat hetgeen de ruiter of omstanders zelf over de prestatie zeggen.

Maar Goofy; op wat voor wijze zou je volgens jou dan beter de graad van africhting in werkelijkheid kunnen weergeven?

Paardentango schreef:
competitie brengt een zekere strijd met zich mee. Die strijd zie je (te) vaak bij de onkundige ruiters (excusez le mot).

Tsja, maar onkundige ruiters halen redelijkerwijs ook geen prijzen en winstpunten. Wat is nu oorzaak en gevolg? Onkundige ruiters zouden ook niet hun examen halen als het slechts om een beproeving ging omdat ze (het woord zegt het al:) onkundig zijn.

Paardentango schreef:
SOms vraag ik me af waar het respect voor dit dier is gebleven.

Dat heeft niets met competitie te maken: dat kun je je ook afvragen bij recreatiepaarden, circuspaarden, troetelpaarden, NH-paarden etc. Het ligt niet aan WAT iemand met zijn paard doet, maar hoeveel verstand/gevoel iemand voor een paard heeft.

Paardentango schreef:
De paarden hebben er geen weet van, terwijl oorspronkelijk alles is bedoeld om en voor de paarden.

Ja, natuurlijk: het paard wordt dolblij van een oranje lintje aan zijn box
Paardentango schreef:
Ergens las ik in een manege boven de deur de volgende tekst: "De ruitersportzaak begint waar de kunde van de ruiter ophoudt"
Daar wil ik me bij aansluiten. Een beproeving is iets anders dan een competitie, beide beogen wellicht hetzelfde doel maar de weg er naartoe is anders.
Competitie is veelal vanuit een ander uitgangspunt, competitie brengt een zekere strijd met zich mee. Die strijd zie je (te) vaak bij de onkundige ruiters (excusez le mot). Je ziet dat de paarden en de mensen in hele korte tijd tot een prestatie willen komen, en dit uit zich ook in de ring. Hier zie je paarden die zich verzetten en combinaties niet altijd edel genoemd kunen worden. SOms vraag ik me af waar het respect voor dit dier is gebleven. Er zijn vele middelen om een dier te dwingen, en zit zie je aan de oefeningen en de presentatie.

Een oranje lint, is geen graadmeter, het is voor mensen aantrekkelijker gemaakt. De paarden hebben er geen weet van, terwijl oorspronkelijk alles is bedoeld om en voor de paarden.

Mijns inziens gaat het daar wel eens mis, haast is een slechte drijfveer en gaat ten koste van in plaats van dat het iets toevoegt.

Helemaal waar; maar als dit alleen wedstrijdruiters betrof stond er wel: De ruitersportzaak begint waar de kunde van de WEDSTRIJD-ruiter ophoudt.

quote="Goofy44"]
De hoeveelheid leer en metaal die aan een paard hangt is omgekeerd evenredig met de bekwaamheid van de ruiter.
Citaat:
Dat slaat nergens op: iemand die zonder zadel met een nylon hoofdstel boscrosst kan zijn paard ook behoorlijk pijn doen en die is echt niet per definitie dan wel bekwaam.

quote="horseyfries"]
Dressuurrijden is ook een sport en daar behoren plaatsing en punten en oranje linten bij. Als iemand ervoor kiest om dat niet te doen, prima, maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen het zo moet doen?

Precies! En iemand die het lef heeft zich te laten beoordelen door een jury op zijn vorderingen en zich te vergelijken met andere ruiters en daar ook nog eens in slaagt komt op mij geloofwaardiger over als hij zegt 'ik rijd op Z-niveau', dan iemand die hetzelfde zegt en alleen maar thuis rijdt en zich laat bewonderen door vrienden en familie.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:11

Net als dat ik soms aan mensen vraag HOE ZE hebben gereden en ik dan antwoord krijg in PUNTEN (cijfers)... Bullshit, zegt me niets.

Maar vertel me of je tevreden bent, of je paard happy aanvoelde, lekker los en ongedwongen en makkelijk door de proef ging, en je alles correct op weinig hulp hebt kunnen uitvoeren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:17

Mireille1970 schreef:
Net als dat ik soms aan mensen vraag HOE ZE hebben gereden en ik dan antwoord krijg in PUNTEN (cijfers)... Bullshit, zegt me niets.

Punten zeggen iid niet altijd evenveel. Maar als iemand 10 proeven achtereen bij verschillende juryleden ver onder een winstpunt scoort is dat wel een teken dat er iets niet goed is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:21

jasmijn78 schreef:
Mireille1970 schreef:

Punten zeggen iid niet altijd evenveel. Maar als iemand 10 proeven achtereen bij verschillende juryleden ver onder een winstpunt scoort is dat wel een teken dat er iets niet goed is.

Ja de uitschieters vertellen ons meer dan de middenmoot. Iemand die 10x achter elkaar wint met 2 punten per proef zegt wel dat het fijn gaat en op de goede weg zit.

Inderdaad daar heb je gelijk in.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:37

Mireille1970 schreef:

Maar vertel me of je tevreden bent, of je paard happy aanvoelde, lekker los en ongedwongen en makkelijk door de proef ging, en je alles correct op weinig hulp hebt kunnen uitvoeren.

Helemaal mee eens!!

Ik heb nog een vraag aan jou, wat versta jij precies onder circuskunstjes? Ik las dat je datgene wat Nevzorov doet bij ,jouw onder de 'circuskunstjes' valt. Wat is volgens jouw echte dressuur en wanneer valt het bij jouw onder de circuskunsjes?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:42

Ik heb nog een vraag aan de LDR voorstanders. Jullie hebben de DVD's van ulrike Thiel gezien neem ik aan, daar gaat deze discussie immers ook over Haha! Ik heb nog eens de DVD van anky bekeken. Bij Crack C kan ik goed inkomen wat ze precies aan het doen is en en heb ik ook niet zo problemen mee...maar als jullie naar Ictenos kijken? Vinden jullie dat ontspannen en lekker los door het lijf? Ik vind dit paard een heel onprettig beeld geven. Hij is gespannen en je ziet duidelijk dat dit paard deze manier van trainen niet aan kan, vandaar dat ze ook is gestopt met rijden met dit paard natuurlijk. Maar wil graag weten wat jullie van de beelden vinden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:50

Laat ik voorop stellen dat ik Ictenos een antitalent vond. Ze hebben het geprobeerd. Het is niet goed uitgepakt, hij heeft het niet geleerd.

Dat kan.

Stel je hebt 5 driejarigen. Allemaal hun eigen kwaliteiten. Je gaat ze alle 5 rijden. Dan zal de één wel passen bij je en de ander niet. Het paard dat je niet past oogt dan altijd minder dan de anderen. Uiteindelijk kan je zo'n paard dan doorrijden en alsnog verkopen. Want naar mijn mening moet je niet blijven tobben met een paard dat jou niet past als je er een ander (en daarmee het paard) gelukkig mee kan maken.

Het is geen schande om niet alle paarden identiek te krijgen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:01

Bovendien is het wel heel gemakkelijk om het systeem de schuld te geven als het paard minder goed gaat. Er zijn zo veel oorzaken waardoor een paard zich minder in zijn vel kan voelen dat dat wel erg kortzichtig zou zijn.
Als je bijv. Weltall op de Olympische spelen zag flippen en je wist zijn voorgeschiedenis niet, dan zou je ook zijn ruiter kunnen verwijten dat het paard veel te veel op druk was gereden ofzo, terwijl het paard in werkelijkheid een zwaar verkeersongeval had meegemaakt en een trauma had overgehouden wat op zijn minst ook een belangrijke rol speelde.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:04

Mireille1970 schreef:

Dar ben ik het ook helemaal mee eens , punten zeggen mij ook niks !!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:55

Citaat:
Ik vind niet dat de score de graad van africhting van ruiter en paard in werkelijkheid weergeeft.
=-=
De score geeft een indicatie van de prestatie op dat moment. Daarom moet men in de wedstrijd sport ook meerdere keren een prestatie/examen (hoe je het noemen wil) met voldoende resultaat afleggen voordat men mag promoveren. Als je namelijk minimaal 10 keer onder verschillende omstandigheden over een bepaalde tijdsperiode een goede score haalt, vind ik het namelijk zeer aannnemelijk dat een combinatie het gevraagde niveau in werkelijkheid beheerst.

Dat je onder verschillende omstandigheden een voldoende kan halen, zegt alleen maar dat je gedurende een paar minuten wat kunstjes hebt kunnen laten zien. Het zegt absoluut niets, maar dan ook niets over de kwaliteit van africhting, trainen en rijden. De extreme uitschieters daargelaten, de grote middenmoot heeft er heel weinig aan. Op die manier word je niet allemaal Anky, daar komt veel meer voor kijken.
Citaat:
Een beoordeling door een jury geeft imo altijd nog een betrouwbaardere indruk van de daadwerkelijke prestatie dat hetgeen de ruiter of omstanders zelf over de prestatie zeggen.

Gelukkig wel, hoewel je daar ook af en toe aan begint te twijfelen.
Citaat:
op wat voor wijze zou je volgens jou dan beter de graad van africhting in werkelijkheid kunnen weergeven?

Een goede theoretische en praktische opleiding waarbij je een examen moet doen. Daarbij hoort kennis van anatomie, bewegingsleer en wat biomechanica, daarbij paarden houden en verzorgen, psychologie van het paard, trainingsleer, allemaal heel basic, maar wel theorie en praktijk. Als je aantoont dat je dit begrijpt en beheerst, kun je ook de juiste keuzes voor jezelf en je paard maken. Daarnaast kun je het huidige systeem hanteren van wedstrijden, maar dat zou niet de basis moeten vormen voor mensen die willen doorstromen naar erkende opleidingen voor instructie, trainer, jurylid e.d. Het hoeft dus geen beroepsopleiding te worden. Op dit moment, zie je dat de meeste ruiters alleen weten wat voor proefjes ze moeten rijden. Ze hebben er gemiddeld weinig weet van, wat ze met het paard zelf doen, hoe het werkt en waarom. Als je dat doorhebt en begrijpt kun je dat op je gevoel loslaten in plaats van als ongeleid projectiel ronddartelen van de ene naar de andere valkuil.

Wel eens naar FNRS proefjes gekeken voor het ruiterpaspoort. Als je de eisen van die F proefjes doorneemt en ziet wat er vertoond wordt, dan geven de rapportcijfers niet goed weer, wat een ruiter nu wel of niet met een paard kan. Dat is allemaal heel simpel, ruiter blij, winstpuntjes, een bekertje en een oranje lint, maar een paard in de meest simpele vorm goed rijden op het niveau waarop je beoordeeld wordt, is er niet bij. Er zit een grote inflatie correctie in die cijfers, en dat geeft een zeer geflatteerd beeld van de rijkunstige kwaliteiten van de ruiters, die op een paard zitten. De investering die je zou moeten doen, is de kwaliteit in de breedte in de basis verbeteren.
Alleen op een goede basis kun je een redelijke tot goede ruiter worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:09

Don_Marcello schreef:
Verward triangulatie wat heeft dat met paarden te maken?

waar Goofy44 gelijk in heeft dat je veel ziet dat in de piaffe vaak de voorbenen naar de achterbenen worden gebracht in plaats van andersom. Bij een zo uitgevoerde piaffe blijft nog steeds veel gewicht op de voorhand:
Perfect, jij beantwoordt je eigen vraag Haha! .
Triangulatie is als in de piaffe de voor en achterbenen samen met de romp een driehoek vormen, omdat het voorbeen naar achteren wordt geplaatst, waarbij voorkomen wordt dat het gewicht op de achterhand wordt overgebracht.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:23

Citaat:
2. kijk naar de bovenlijn vanaf het bekken naar de lende streek naar de schoft. De zichtbare bovenlijn is horizontaal, dat betekent dat de wervelkolom zelf van achter naar voren, daalt (zo zit het paard in elkaar). Als je dus impuls onderhoudt, dan kan er geen sprake zijn van lichtheid van de
voorhand. De impuls is naar voren toe omlaag gericht.
=-=
Hier mis ik iets, ik zie een schuine lijn, wellicht kan hij schuiner, dat zal de capaciteit van het paard ook zijn, maar ik zie wel degelijke een schuine lijn van de croupe naar de schoft ?

De impuls vanuit de achterhand wordt doorgegeven via de wervelkolom. De vorm en het verloop van de wervelkolom is heel anders, als wat je aan de buitenkant van het paard ziet. Dat je een oplopende lijn van SI gewricht naar schoft kan trekken, klopt, maar volgens die route wordt de impuls van het paard niet naar voren gebracht. Als je de wervelkolom van het paard vanaf het SI gewricht horizontaal kan krijgen tot in de basis van de schoft, dan zie je een echte opgaande bovenlijn. Die bovenlijn loopt meer omhoog dan de lijn die de impuls doorgeeft. Waarom hebben ruiters graag een paard met een hoge schoft tov het SI gewricht ? Het versterkt de illusie aan de buitenwacht (de kijker, de jury) dat het paard met elevatie/oprichting gereden wordt.

De elevatie kan komen uit: 1. puur de achterhand en 2. de achterhand met ondersteuning van de voorhand. Ad.2. is niet de bedoeling, dan is er geen sprake van lichtheid van de voorhand. Als je de reactiekrachten op de voorbenen nodig hebt om een paard verzameld te rijden of in piaffe te rijden, dan is het een quasi-piaffe. Nep, nep, nep. De enige echte piaffe komt voornamelijk vanuit de achterhand terwijl het paard voorwaartse drang heeft, maar doodstil op de plaats blijft staan. De voorbenen vangen nauwelijks gewicht op, de reactiekrachten van de grond op de voorbenen zijn minimaal ! De moderne manier van veel ruiters is om naar ad. 2 te glijden, dat lijkt op een piaffe, maar is niet meer dan dat.

Wat ik met het verhaal probeer aan te geven, dat je om reden van winnen heel snel je toevlucht kan nemen tot andere oplossingen, om te kunnen winnen. Op zich ook knap, maar het heeft weinig met "correct rijden" te maken. Die weg duurt over het algemeen ook langer en vraagt veel meer kennis en ervaring van de trainer, instructeur en ruiter als je ver wilt komen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:21

_tarja_ schreef:
Mireille1970 schreef:

Helemaal mee eens!!

Ik heb nog een vraag aan jou, wat versta jij precies onder circuskunstjes? Ik las dat je datgene wat Nevzorov doet bij ,jouw onder de 'circuskunstjes' valt. Wat is volgens jouw echte dressuur en wanneer valt het bij jouw onder de circuskunsjes?

Sorry lees dit nu pas... hada nog niet geantwoord.

Een aangeleerde piaffe is een kunstje, een gereden piaffe is dressuur. (voorbeeld)

Ik heb een 4 jarige hengst gereden uit Portugal om de wissels te leren (dat vond de eigenaar belangrijk en ze hebben een erg natuurlijke aanleg). Dat paard piaffeerde op niets en het zag er leuk uit, maar het was niet "aan elkaar" snap je wat ik bedoel. Het was niet gereden...

(moeilijk uit te leggen zo maar ik hoop dat ik je antwoord heb gegeven)