Waarom een slofteugel niet is toegestaan? Omdat het een hulpmiddel is.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardentango schreef:Kijk hier eens... hier staan ook wat hoge school oefeningen, maar dan zonder tuigage.
http://hauteecole.ru/en/photogallery.php?gid=25
http://hauteecole.ru/en/photogallery.php?gid=17
Dit zijn niet eens de top sportpaarden, het zijn ´gewone´paarden die goed getraind zijn, zowel lichamelijk als geestelijk. Mijn indruk is dat deze man zeer aardig weet hoe hij een paard kan ontwikkelen. Dit zou ik graag zien op de huidige wedstrijdterreinen.
Kan iemand me uitleggen waarom een slofteugel niet is toegestaan tijdens het inrijden voor de wedstrijd.
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:Tijden zijn er om mee te gaan. [...] Bij Sven Rothenberger staat er zo'n 25 miljoen gulden in de wei oud te zijn.
Paardentango schreef:Kan iemand me uitleggen waarom een slofteugel niet is toegestaan tijdens het inrijden voor de wedstrijd.
Paardentango schreef:Winstpunten zijn in mijn beleving een graadmeter voor de combinatie, er zou feitelijk geen competitie moeten zijn maar ergens is ook dit meeveranderd.
Goofy44 schreef:Ik vind niet dat de score de graad van africhting van ruiter en paard in werkelijkheid weergeeft.
/quote]
De score geeft een indicatie van de prestatie op dat moment. Daarom moet men in de wedstrijd sport ook meerdere keren een prestatie/examen (hoe je het noemen wil) met voldoende resultaat afleggen voordat men mag promoveren. Als je namelijk minimaal 10 keer onder verschillende omstandigheden over een bepaalde tijdsperiode een goede score haalt, vind ik het namelijk zeer aannnemelijk dat een combinatie het gevraagde niveau in werkelijkheid beheerst.
Een beoordeling door een jury geeft imo altijd nog een betrouwbaardere indruk van de daadwerkelijke prestatie dat hetgeen de ruiter of omstanders zelf over de prestatie zeggen.
Maar Goofy; op wat voor wijze zou je volgens jou dan beter de graad van africhting in werkelijkheid kunnen weergeven?Paardentango schreef:competitie brengt een zekere strijd met zich mee. Die strijd zie je (te) vaak bij de onkundige ruiters (excusez le mot).
Tsja, maar onkundige ruiters halen redelijkerwijs ook geen prijzen en winstpunten. Wat is nu oorzaak en gevolg? Onkundige ruiters zouden ook niet hun examen halen als het slechts om een beproeving ging omdat ze (het woord zegt het al:) onkundig zijn.Paardentango schreef:SOms vraag ik me af waar het respect voor dit dier is gebleven.
Dat heeft niets met competitie te maken: dat kun je je ook afvragen bij recreatiepaarden, circuspaarden, troetelpaarden, NH-paarden etc. Het ligt niet aan WAT iemand met zijn paard doet, maar hoeveel verstand/gevoel iemand voor een paard heeft.Paardentango schreef:De paarden hebben er geen weet van, terwijl oorspronkelijk alles is bedoeld om en voor de paarden.
Ja, natuurlijk: het paard wordt dolblij van een oranje lintje aan zijn boxPaardentango schreef:Ergens las ik in een manege boven de deur de volgende tekst: "De ruitersportzaak begint waar de kunde van de ruiter ophoudt"
Daar wil ik me bij aansluiten. Een beproeving is iets anders dan een competitie, beide beogen wellicht hetzelfde doel maar de weg er naartoe is anders.
Competitie is veelal vanuit een ander uitgangspunt, competitie brengt een zekere strijd met zich mee. Die strijd zie je (te) vaak bij de onkundige ruiters (excusez le mot). Je ziet dat de paarden en de mensen in hele korte tijd tot een prestatie willen komen, en dit uit zich ook in de ring. Hier zie je paarden die zich verzetten en combinaties niet altijd edel genoemd kunen worden. SOms vraag ik me af waar het respect voor dit dier is gebleven. Er zijn vele middelen om een dier te dwingen, en zit zie je aan de oefeningen en de presentatie.
Een oranje lint, is geen graadmeter, het is voor mensen aantrekkelijker gemaakt. De paarden hebben er geen weet van, terwijl oorspronkelijk alles is bedoeld om en voor de paarden.
Mijns inziens gaat het daar wel eens mis, haast is een slechte drijfveer en gaat ten koste van in plaats van dat het iets toevoegt.
Ergens las ik in een manege boven de deur de volgende tekst: "De ruitersportzaak begint waar de kunde van de ruiter ophoudt"
Helemaal waar; maar als dit alleen wedstrijdruiters betrof stond er wel: De ruitersportzaak begint waar de kunde van de WEDSTRIJD-ruiter ophoudt.
quote="Goofy44"]
De hoeveelheid leer en metaal die aan een paard hangt is omgekeerd evenredig met de bekwaamheid van de ruiter.Citaat:Dat slaat nergens op: iemand die zonder zadel met een nylon hoofdstel boscrosst kan zijn paard ook behoorlijk pijn doen en die is echt niet per definitie dan wel bekwaam.
quote="horseyfries"]
Dressuurrijden is ook een sport en daar behoren plaatsing en punten en oranje linten bij. Als iemand ervoor kiest om dat niet te doen, prima, maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen het zo moet doen?
Mireille1970 schreef:Net als dat ik soms aan mensen vraag HOE ZE hebben gereden en ik dan antwoord krijg in PUNTEN (cijfers)... Bullshit, zegt me niets.
jasmijn78 schreef:Mireille1970 schreef:Net als dat ik soms aan mensen vraag HOE ZE hebben gereden en ik dan antwoord krijg in PUNTEN (cijfers)... Bullshit, zegt me niets.
Punten zeggen iid niet altijd evenveel. Maar als iemand 10 proeven achtereen bij verschillende juryleden ver onder een winstpunt scoort is dat wel een teken dat er iets niet goed is.
Mireille1970 schreef:Net als dat ik soms aan mensen vraag HOE ZE hebben gereden en ik dan antwoord krijg in PUNTEN (cijfers)... Bullshit, zegt me niets.
Maar vertel me of je tevreden bent, of je paard happy aanvoelde, lekker los en ongedwongen en makkelijk door de proef ging, en je alles correct op weinig hulp hebt kunnen uitvoeren.
Maar vertel me of je tevreden bent, of je paard happy aanvoelde, lekker los en ongedwongen en makkelijk door de proef ging, en je alles correct op weinig hulp hebt kunnen uitvoeren.
Citaat:Ik vind niet dat de score de graad van africhting van ruiter en paard in werkelijkheid weergeeft.
=-=
De score geeft een indicatie van de prestatie op dat moment. Daarom moet men in de wedstrijd sport ook meerdere keren een prestatie/examen (hoe je het noemen wil) met voldoende resultaat afleggen voordat men mag promoveren. Als je namelijk minimaal 10 keer onder verschillende omstandigheden over een bepaalde tijdsperiode een goede score haalt, vind ik het namelijk zeer aannnemelijk dat een combinatie het gevraagde niveau in werkelijkheid beheerst.
Citaat:Een beoordeling door een jury geeft imo altijd nog een betrouwbaardere indruk van de daadwerkelijke prestatie dat hetgeen de ruiter of omstanders zelf over de prestatie zeggen.
Citaat:op wat voor wijze zou je volgens jou dan beter de graad van africhting in werkelijkheid kunnen weergeven?
Don_Marcello schreef:Perfect, jij beantwoordt je eigen vraagtriangulatie wat heeft dat met paarden te maken?
waar Goofy44 gelijk in heeft dat je veel ziet dat in de piaffe vaak de voorbenen naar de achterbenen worden gebracht in plaats van andersom. Bij een zo uitgevoerde piaffe blijft nog steeds veel gewicht op de voorhand:
Citaat:2. kijk naar de bovenlijn vanaf het bekken naar de lende streek naar de schoft. De zichtbare bovenlijn is horizontaal, dat betekent dat de wervelkolom zelf van achter naar voren, daalt (zo zit het paard in elkaar). Als je dus impuls onderhoudt, dan kan er geen sprake zijn van lichtheid van de
voorhand. De impuls is naar voren toe omlaag gericht.
=-=
Hier mis ik iets, ik zie een schuine lijn, wellicht kan hij schuiner, dat zal de capaciteit van het paard ook zijn, maar ik zie wel degelijke een schuine lijn van de croupe naar de schoft ?
_tarja_ schreef:Mireille1970 schreef:Net als dat ik soms aan mensen vraag HOE ZE hebben gereden en ik dan antwoord krijg in PUNTEN (cijfers)... Bullshit, zegt me niets.
Helemaal mee eens!!
Ik heb nog een vraag aan jou, wat versta jij precies onder circuskunstjes? Ik las dat je datgene wat Nevzorov doet bij ,jouw onder de 'circuskunstjes' valt. Wat is volgens jouw echte dressuur en wanneer valt het bij jouw onder de circuskunsjes?