Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:13

Achterwaarts gaan moet je, net als alle andere hulpen, gewoon eerst uitleggen aan je paard.

Ik gebruik achterwaarts voor zoveel verschillende dingen (voor acceptatie van enge dingen, voor bevestigen rem-hulp, op buitenrit, voor het openen van hekken :D ), ik ga er niet mee wachten tot ik de perfecte rijtechnische achterwaarts kan rijden. Dat komt pas later.

Ik train eerst het achterwaarts aan de hand op het halster. Daarna gewoon precies hetzelfde in het zadel. Dan voeg ik er een zithulp aan toe. Pas als het paard volledig snapt en volledig ok is met achterwaarts gaan (dus op vederlichte teugel achterwaarts gaan, terwijl de ontspanning behouden blijft), doe ik het op bit.

Als dat goed gaat, dan kan je eens gaan werken aan een achterwaarts die fysieke voordelen heeft (de rijtechnisch "correcte" achterwaarts).
Voor die tijd daaraan werken, zorgt in mijn ervaring voor heel veel verwarring en stress bij het paard.

Achterwaarts gaan is echt heel simpel, maak het niet te ingewikkeld voor je paard.

Anoeska

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:21

Ik heb nog wel een vraag over de filmpjes van horseware (als dat mag als meelezer). Ik ben zelf ook veel bezig met 'stretchen' (al noem ik het niet zo), dus ik zie zeker het voordeel van het paard op deze manier rijden. Wat mij in deze filmpjes opvalt is dat het zo lang duurt. Het paard wordt meer dan een half uur lang in dezelfde lage houding gereden. Ik ben zelf gewend om meer te wisselen van houding. Wat is het voordeel van je paard alleen maar daar beneden te rijden?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:38

@Horseware, idd het is verslavend :D niet alleen bij het paard komt het gelukshormoontje vrij denk ik :D

Over het aw, dan zal mijn paard wel een truukje geleerd hebben, ik verlicht mijn zit iets, begrens mijn hand en leg mijn been minimaal terug. Hij gaat wel mooi diagonaal achterwaarts en nu ook met de neus voor de ll.

@Celiien, die teugeldruk is goed!

@Monica, helemaal mee eens, je moet altijd terug kunnen en durven gaan naar de basis, ongeacht je niveau en wat jij zegt, er is geen protest, gevect of onenigheid meer! Dat ervaar je ook vanaf het eerste moment dat je dit gaat doen vind ik.

@Maralyn, super!! Wat een verschil he :) Mijne moest ook altijd rennen en vluchten. Had van de week een keer spierpijn omdat ik hem voorwaarts moest rijden ipv afremmen, dat was een aparte gewaarwording haha.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 11:40

sanne83 schreef:
Achterwaarts gaan moet je, net als alle andere hulpen, gewoon eerst uitleggen aan je paard.

Ik gebruik achterwaarts voor zoveel verschillende dingen (voor acceptatie van enge dingen, voor bevestigen rem-hulp, op buitenrit, voor het openen van hekken :D ), ik ga er niet mee wachten tot ik de perfecte rijtechnische achterwaarts kan rijden. Dat komt pas later.

Ik train eerst het achterwaarts aan de hand op het halster. Daarna gewoon precies hetzelfde in het zadel. Dan voeg ik er een zithulp aan toe. Pas als het paard volledig snapt en volledig ok is met achterwaarts gaan (dus op vederlichte teugel achterwaarts gaan, terwijl de ontspanning behouden blijft), doe ik het op bit.

Als dat goed gaat, dan kan je eens gaan werken aan een achterwaarts die fysieke voordelen heeft (de rijtechnisch "correcte" achterwaarts).
Voor die tijd daaraan werken, zorgt in mijn ervaring voor heel veel verwarring en stress bij het paard.

Achterwaarts gaan is echt heel simpel, maak het niet te ingewikkeld voor je paard.

Dat is zo sanne83.
Maar, ik heb begrepen dat dat niet de vraag was van Horseware.

Het rijkunstig achterwaarts gaan heb ik twee dagen geleden aan de pony van mijn kleindochter geleerd die twee maanden zadelmak is en nog nooit het achterwaarts heeft aangeleerd.

Het is een heel facinerende oefening om zowel paard als ruiter te leren communiceren.
Zo gauw je er dwang bij gebruikt of ruwheid werkt het niet meer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:43

Anoeska schreef:
Ik heb nog wel een vraag over de filmpjes van horseware (als dat mag als meelezer). Ik ben zelf ook veel bezig met 'stretchen' (al noem ik het niet zo), dus ik zie zeker het voordeel van het paard op deze manier rijden. Wat mij in deze filmpjes opvalt is dat het zo lang duurt. Het paard wordt meer dan een half uur lang in dezelfde lage houding gereden. Ik ben zelf gewend om meer te wisselen van houding. Wat is het voordeel van je paard alleen maar daar beneden te rijden?

Daar ben ik ook benieuwd naar! Zegt Will Faeber daar ergens iets over? Waarom hij dat op deze manier doet?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 11:44

Starbreeze schreef:
Over het aw, dan zal mijn paard wel een truukje geleerd hebben, ik verlicht mijn zit iets, begrens mijn hand en leg mijn been minimaal terug. Hij gaat wel mooi diagonaal achterwaarts en nu ook met de neus voor de ll.

Probeer eens om je paard naar die staat te brengen dat hij niet weet waar hij naartoe gaat tot het moment dat jij wél of geen weerstand biedt.
Je brengt hem in de hand door je kruis en je kuiten, hij komt omhoog, wil gaan stappen en pas dan laat je hem voorwaarts gaan of achterwaarts.
Daar leer je samen echt heel veel van. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:07

Gaan we proberen doen Simpelman :)
Afgelopen dagen trouwens ook gewerkt aan mijn eigen geduld. Eergisteren als doel om in stap een volledige stretch constant te krijgen. Dat lukte :) en ik heb me niet laten verleiden om meer te doen dan ik van plan was. Gisteren was ik benieuwd hoe hij dat dan op zou pakken en als doel dit nu ook in draf te gaan doen. Nou de stap pakte hij direct goed op! De draf begon in het begin ook wat rommelig, maar uiteindelijk een constante diepe stretch. Toen ik wat voorwaarts reed in die stretch kreeg ik hét gevoel!! Wat een veer!! Wat een beloning!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 12:18

sanne83 schreef:
Anoeska schreef:

Daar ben ik ook benieuwd naar! Zegt Will Faeber daar ergens iets over? Waarom hij dat op deze manier doet?

Ik kan niet voor Will Faerber spreken maar van uit eigen kennis en ervaring.

Het neerwaarts is dé mananier om een paard in een ontspannen, natuurlijke houding zijn door de ruiter verstoorde evenwicht te laten hervinden en in die staat zijn voor zijn natuurlijke bewegingen beschikbare bespiering zodanig te ontwikkelen dat hij het ruitergewicht erbij kan hebben en in evenwicht te blijven.
Zoiets als het wennen aan een rugzak van 10 kilo, meer is het niet.

Tijdens het bewegen met de hals in losgelaten neerwaartse positie MOET hij in draf meer de voorhand liften door lendenen gebruik dan wanneer hij de hals hoog draagt.
Dit ervan uitgaand dat het zweefmoment onderhouden wordt, het VOORWAARTS.
Wanneer dit bevestigd is dan heb je een paard dat gemakkelijk het vervolg aankan, de ontwikkeling van aanleuning>nageeflijkheid>Schwung>recht richten.
Het heeft in het lang en laag geleerd zijn evenwicht te onderhouden vanuit de achterhand en hij heeft de daarvoor benodigde bespiering ontwikkeld.
Alles wordt hierdoor gemakkelijk.
Het bevestigen van het "stretchen" is gemakkelijk, iedereen kan het, je kan er geen kwaad mee doen, de paarden worden er gewillig en ontspannen van, krijgen een goed humeur.
Het werken wordt leuk.
De ruiter stopt met prutselen aan het hoofd, kan niet de fout maken om zijn paard in de krul te rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:51

sanne83 schreef:
Anoeska schreef:

Om je paard daar echt te bevestigen zodat hij daarna sterk genoeg is voor de werkhouding en daarna voor de oprichting denk ik. Wanneer je constant in de stretch rijdt train je die denk ik maximaal en gaat het 'sneller' dan wanneer je in meerdere houdigen gaat rijden waar het paard eventueel nog niet aan toe is. Tenminste, dat lijkt mij het meest logisch.

Ik pak mijn paard heel even op richtig arbeidshouding wanneer hij constant is daar beneden. Pas dan merk ik dat dat ook zin heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:55

En je hoort WF bij Horseware nu zeggen dat ze hem nu weer op moet gaan pakken nu haar paard zo constant in de stretch loopt... dus dat ze dus nu wel de hoofdhouding moet gaan veranderen.
Dat zei hij al in het eerste filmpje... en nu in het tweede filmpje benoemt hij dat nog vaker... dus het is niet zo dat je maanden je paard alleen moet gaan halsstrekken.. als die eenmaal redelijk constant is in het "stretchen" dan pak je rustig wat op... zonder lengte te verliezen (dus hou het elastiekje van Simpelman in de gaten)

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:14

Voor wie interesse heeft in de stretch training kun je op mijn site lezen wat het inhoud en hoe je het stapsgewijs kunt toepassen... www.equistretch.nl (ook op FB nuttige informatie, beeld/film materiaal) :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:15

Evelijn schreef:
En je hoort WF bij Horseware nu zeggen dat ze hem nu weer op moet gaan pakken nu haar paard zo constant in de stretch loopt... dus dat ze dus nu wel de hoofdhouding moet gaan veranderen.
Dat zei hij al in het eerste filmpje... en nu in het tweede filmpje benoemt hij dat nog vaker... dus het is niet zo dat je maanden je paard alleen moet gaan halsstrekken.. als die eenmaal redelijk constant is in het "stretchen" dan pak je rustig wat op... zonder lengte te verliezen (dus hou het elastiekje van Simpelman in de gaten)

én zonder verlies van tempo en ontspanning :) wanneer dat verandert, direct terug naar beneden cq. gaan lichtrijden wanneer je aan het doorzitten was terwijl dit gebeurt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 14:36

@LoveUggs,

Probeer je paard de hals te laten strekken vanuit de schoft en niet in LDR.
Wanneer je paard de hals strekt vanuit de schoft dan veranderd zijn lichaamshouding, de manier waarop hij zich verplaatst en zijn gemoedstoestand.
De andere dames hier noemen het "stretchen".
Om vanuit de schoft te kunnen strekken moet je paard ontspannen zijn, vertrouwen hebben.
Daarvoor is het nodig dat je stopt met "doen", ga naar stilte en "niet doen".
Wacht op je paard, alles is goed, niets moet.
Vertrouwen verdien je, het is een kwestie van respect hebben voor je paard, hem serieus nemen, naar hém luisteren, je door hem laten leiden.
Werk langzaam en rustig, probeer niet iets te bereiken, stel je in dienst van je paard.
Wanneer je paard lui wordt ben je op de goede weg, dit is een teken dat hij niet meer weg loopt, hij begint bij jou te blijven.
Eenmaal hier aangekomen zul je merken dat alles gemakkelijk wordt, je paard gaat participeren, hij gaat met jou dansen, dat is zijn aard.
Actiever wordt hij wanneer hij sterker wordt, dat kost tijd je kunt het niet forceren.

Op de foto boven ben je heel druk bezig met "doen".
Je zit niet ontspannen in je eigen evenwicht, je hebt geen contact met je zit, je ademt niet diep en rustig.
Probeer eerst alles in stap, pas als dat werkt ga je draven, langzaam, rustig, kalm.
Stoppen en helemaal opnieuw beginnen, dan ben het snelst bij het eind.

Stil worden, stoppen met doen, stoppen met willen, alles vergeten wat je gehoord hebt over paardrijden, in ontspanning je evenwicht zoeken, je paard voelen, je mee laten nemen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:53

sanne83 schreef:
De école de légèreté van Philippe Karl. Als je daarop zoekt, dan begrijp je wat ik bedoel. Zij zijn heel erg gefocused op lichtheid en dat zie je terug in de aanleuning. Ik ben erg fan van de bit-oefeningen die hij doet. Ik gebruik die vaak bij paarden die aangeleerd hebben om heel erg stug te zijn op het bit.

Ik rijd een heel stug paard nu, en kun je me iets vertellen hierover? Of misschien heb je filmpjes hiervan?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:07

Ik vraag me af wat jullie van dit beeld vinden? :o
(dit is een foto van voor we met stretchen begonnen)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:10

Het paard lijkt niet gunstig gebouwd, wat meerwaartse romp. Paard is achter de loodlijn en lijkt te kantelen. Is over 4 benen maar nog zeker niet gesloten of verzameld op de achterhand. Vind m zelfs nog iets naar de voorhand neigen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:11

Joolien schreef:
sanne83 schreef:
De école de légèreté van Philippe Karl. Als je daarop zoekt, dan begrijp je wat ik bedoel. Zij zijn heel erg gefocused op lichtheid en dat zie je terug in de aanleuning. Ik ben erg fan van de bit-oefeningen die hij doet. Ik gebruik die vaak bij paarden die aangeleerd hebben om heel erg stug te zijn op het bit.

Ik rijd een heel stug paard nu, en kun je me iets vertellen hierover? Of misschien heb je filmpjes hiervan?

ik quote mijzelf even voor het gemak.Niet van Philippe Karl, hij heeft alleen frans artikel beschikbaar, maar conceptueel gelijk

jannico schreef:

Nee, niet helemaal.. Zoals mijn instructeur zegt : The devil is in the details and there are no details with horses , everything is equally important.

een redelijke uitleg in het engels :

http://www.lightnessfoundation.com/arti ... htness.pdf

http://www.lightnessfoundation.com/arti ... I-2014.pdf[/quote]

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:28

Joolien schreef:
Het paard lijkt niet gunstig gebouwd, wat neerwaartse romp. Paard is achter de loodlijn en lijkt te kantelen. Is over 4 benen maar nog zeker niet gesloten of verzameld op de achterhand. Vind m zelfs nog iets naar de voorhand neigen.

Bedankt :) Het klopt dat ze niet zo gunstig is gebouwd, ze heeft korte voorbenen helaas. Kantelen neigt ze ook gauw naar, heb je misschien nog tips om dat te voorkomen?
Op de achterhand vindt ze nog erg moeilijk, nou is deze foto ook al van een tijdje geleden maar het is nog steeds een punt om aan te werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:34

Trouwens wel even complimenten voor je houding :) Denk dat het voor zo'n paard ook een kwestie is van langdurig trainen om m iets meer op die achterhand te krijgen, als dat al gaat lukken.
Met kantelen stel ik ze meestal even door, naar binnen en naar buiten, omdat contact weer te herstellen en het paard weer op 2 teugels komt.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:26

Joolien schreef:
Trouwens wel even complimenten voor je houding :) Denk dat het voor zo'n paard ook een kwestie is van langdurig trainen om m iets meer op die achterhand te krijgen, als dat al gaat lukken.
Met kantelen stel ik ze meestal even door, naar binnen en naar buiten, omdat contact weer te herstellen en het paard weer op 2 teugels komt.

Bedankt! Oké dan zou ik dat de volgende keer eens proberen!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:28

Naam: Zorro
Geslacht: Nee :+ Ruin
Leeftijd: 21

Lang rust gehad omdat hij moest aankomen (sommige zullen hem misschien nog herkennen van het Aan de teugel topic of niet want hij zat toen heel slecht in zijn vacht en was heel dun, toen dacht men dat hij PPID had)

3e keer dat ik hem longeer: longeertechniek gaat al wat beter, hij blijft beter op de cirkel (kan altijd beter) en ik kan hem nu makkelijker wegsturen. Aandachtspunt: mijn positie t.o.v. hem ik merk dat ik soms voor zijn schouder sta dat probeer ik tijdens t filmpje ook te corrigeren en het aandraven en behoud van de gang is ook nog iets waar ik aan werk.

1e keer met chambon: eerst op het allerloste wat kon, geen reactie > op zijn strakst was nog steeds los maar strak genoeg dat hij het al wat meer kan voelen.

Ik heb t idee dat zijn tempo nog laag ligt, maar misschien moet ik me daar nog helemaal niet druk om maken?

Meer info kan altijd, vraag even dan plaats ik het nog hierin (als dat lukt en anders in een nieuw bericht).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:53

xxdomiixx, check deze video eens, hij deed me denken aan jullie beeld van nu :) idd, je paard mag actiever. Ik denk dat het dan ook makkelijker wordt om hem te laten stretchen :)
http://youtu.be/nvbF4olteHQ

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:58

Simpelman schreef:
sanne83 schreef:

Ik kan niet voor Will Faerber spreken maar van uit eigen kennis en ervaring.

Het neerwaarts is dé mananier om een paard in een ontspannen, natuurlijke houding zijn door de ruiter verstoorde evenwicht te laten hervinden en in die staat zijn voor zijn natuurlijke bewegingen beschikbare bespiering zodanig te ontwikkelen dat hij het ruitergewicht erbij kan hebben en in evenwicht te blijven.
Zoiets als het wennen aan een rugzak van 10 kilo, meer is het niet.

Tijdens het bewegen met de hals in losgelaten neerwaartse positie MOET hij in draf meer de voorhand liften door lendenen gebruik dan wanneer hij de hals hoog draagt.
Dit ervan uitgaand dat het zweefmoment onderhouden wordt, het VOORWAARTS.
Wanneer dit bevestigd is dan heb je een paard dat gemakkelijk het vervolg aankan, de ontwikkeling van aanleuning>nageeflijkheid>Schwung>recht richten.
Het heeft in het lang en laag geleerd zijn evenwicht te onderhouden vanuit de achterhand en hij heeft de daarvoor benodigde bespiering ontwikkeld.
Alles wordt hierdoor gemakkelijk.
Het bevestigen van het "stretchen" is gemakkelijk, iedereen kan het, je kan er geen kwaad mee doen, de paarden worden er gewillig en ontspannen van, krijgen een goed humeur.
Het werken wordt leuk.
De ruiter stopt met prutselen aan het hoofd, kan niet de fout maken om zijn paard in de krul te rijden.

Ik denk dat je mijn vraag verkeerd begrijpt. Het gaat niet om het waarom van vwnw, maar waarom zo constant alleen maar in die super diepe vwnw houding, zoals Will Faeber dat doet. Ik zie daar zelf nog steeds het nut niet heel erg van in. Ik wissel liever iets meer van hoogte (uiteraard als het vwnw goed bevestigd is).

In mijn ervaring is vwnw verkrijgen niet moeilijk. Als een paard eenmaal laag loopt met zijn hoofd, dan blijft hij daar vrij makkelijk. Het "naar beneden gaan" is moeilijker. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek. Mentaal kan je je voorstellen dat het paard vrij weinig ziet in vwnw positie en dus niet afgeleid is en daarnaast ook endorfine aanmaakt. Fysiek is ook dieper juist makkelijker. Het laten zakken van het hoofd is het zware moment.

Ik wil dus dat het paard in arbeidshouding (voor de duidelijkheid, arbeidshouding is voor mij gewoon de normale houding waarin het paard zelf loopt met de neus vér voor de loodlijn) net zo ontspannen is als in vwnw houding, vandaar dat ik graag afwissel. Ik gebruik het vwnw dus om meer ontspanning te verkrijgen in de normale houding. Ik heb veel paarden gezien met het struisvogel-syndroom :D Die zich alleen nog maar met hoofd laag echt fijn voelen.

Dat "naar beneden gaan" moment is ook het moment wat je uiteindelijk aanleuning gaat geven.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:04

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, vooral als het zo is dat het laten zakken meer kracht kost.

Wanneer vind jij dat het vwnw bevestigd is Sanne83?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:13

Ik wissel ook graag af van houding. Ik begin en eindig in de stretch. En na elke oefening een paar rondjes laag.
Bij Kilian lijkt het wel alsof juist het naar beneden gaan heel makkelijk gaat. Maar daar blijven, een paar passen en dan weer omhoog. Het lijkt voor mij alsof Kilian juist het beneden blijven zwaarder vindt. Of is dit gek?