Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertie schreef:S_en_Z schreef:Vientje leuke foto! Bedankt voor het delen!
Over de lijnen: je kijkt nooit Alleen maar naar de lijntjes. Ze drukt zich er idd wat uit op de voorhand. Wat teveel stuw van achteren (snel)
Leuk paardje zeg. (dat t je lukt m wit te krijgen tjonge)
Ja, je kunt altijd wel iets te zeuren hebben, maar ik vind ook dat het als uitgangspunt niet zo verkeerd is.
Er is nog werk aan de winkel, maar so what.
Niet teveel zeuren over details zou ik zeggen. Ik ben blij met de insteek van de amazone en de potentie van het paard.
Daar gaat vast nog wat verbeteren!
bertie schreef:Anne_mieke88 schreef:Ik schaam mij er diep voor maar ...
Schamen is een afschuwelijk gevoel.
NIEMAND hoeft zich te schamen voor iets dat voortkomt uit onwetendheid.
Niet weten - dat is niet erg.
Wél weten, en niet willen .. dát is verwijtbaar.
Snackie schreef:Intussen zit ik al 1.5 uur aan de telefoon met mn zus, en wilde ik achter t filmpje .. nog mijn rijden van vandaag plaatsen.
Ik ben opgestapt, bak keihard, Toch maar teugels op contact gepakt, en meneer nam zomaar meteen eigenlijk mn teugel aan.
Zakte mooi naar mijn buitenhand toe, zocht hem op. wow! lekker los gestapt aan een iets lange(contact) teugel, en constant op buiten been buiten teugel de voltes gereden. Rechtsom ging heel fijn, en linksom is wat moeilijker voor beiden. hij gooit me op rechts, en nu moet ik er om denken niet te gaan overcompenseren qua gewicht op de linkerkant.
hij liep eigenlijk heel fijn, en als hij dan lekker in mn hand was, mocht ik aandraven, zodat hij zijn halsje laag zou houden. en dat deed hij (diep van binnen schreeuwde iemand WHOOOOEEEHOEEE)
braaf paard, maar goed, hij zou zich zelf niet zijn .. en hij panikeerde ineens, koppie in de lucht en gaan lopen. ik ben heel voorzichtig zachter kleiner en zwaarder gaan lichtrijden, wederom voltes links en rechtsom rijdend op BT en BB (buiten teugel buitenbeen) en hij kwam vanzelf terug, even wat bij linksom door moeten vragen, in de stelling, want hij valt daar echt tegen mn binnenbeen, maar moet voor mezelf bedenken om dat buitenbeen dr aan te houden dan, begrenzen, en dan even met binnenbeen een reactie vragen om niet te blijven plakken.
hij was zelfs zo fijn laag , dat ik aan heb gegaloppeerd, nageeflijk!! whoeehoee! even een rondje gedraafd en ik ben gaan uitstappen. Top paard!!
ik ben zooooo BLIJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! geweldig, fantastisch, heerlijk aan t rijden geweest
S_en_Z schreef:Mijn paard was vandaag afwezig.. ik weet niet waar ze was.. maar niet bij mijMet instappen had ik haar vrij makkelijk lekker actief en naar de hand.. maar lekker luchtig draven zat er niet bij.
Wellicht had het te maken met die ene mevrouw die me 2x bijna aanreed door paard een volte in te plukken terwijl ik juist op de binnenhoefslag reed terwijl ze al een hele tijd op de hoefslag was.. of/en de andere mevrouw die haar paard streng toesprak en hem een paar keer een flink pak been of zweep gaf vlak voor mijn paard haar neus (halve meter voor me).
Ik deed net of ik het niet hoorde of zag.. maar toch voelde paardlief zich "gejaagd". Afijn... ik heb mijn paard gevraagd aan te springen in galop en heb in galop lekker saai rondjes gereden. Voorhand voor achterhand, tussen 2 benen/handen zakken met evenveel verbinding op 2 teugels. Voltetje hier, voltetje daar.. op zich ging dat niet verkeerd..
Stukje bij beetje negeerde zij ook die ene mevrouw die half stuurloos door de baan galoppeerde.. ook toen ze later haar paard over cavaletti's liet struikelen.
Toen mijn vriendinnetje zich eindelijk ECHT een stuk los gaf en niet meer zo bezig was met het rijden van de andere mevrouwen en ze echt onder mij bleef... toen heb ik haar lekker uitgestapt. Dat was haar beloning
(heb zonder in en uitstappen max. 20 minuutjes gereden)
Wat ben ik blij dat ik mezelf aardig op 0 kan zetten.. en frustraties lekker makkelijk weg kan zuchten. Dat ik genoegen kan nemen met minder voor een dagje (of zolang als nodig is). Scheelt best wel een hoop. Wat weer een positief effect heeft op onze samenwerking.
Afentoe lijkt het net of mijn paard reageert op prikkels uit het verleden.. alsof haar flinke schrik is aangejaagd.. maar gelukkig vertrouwd ze mij inmiddels wel.
Morgen komt de zadelmaakster met mijn zadel!! Hij is klaar!!! Nu hopen dat hij aan onze verwachtingen voldoet!
Anne_mieke88 schreef:Ik heb gezien wat voor portretten bij jullie door de bak kunnen gaanman o man.... wat ben jij een genot om naar te kijken en vooral een groot contrast met de rest
Echt fijn dat je zadel onderweg is
bertie schreef:Oh ..
ik geloof toch echt dat jullie hier iets gemist hebben..
Vergis je niet!
De streepjes hier op Bokt zijn écht leerzaam. Saai misschien maar toch![]()
Omdat we hier op Bokt nu eenmaal niet de levende wereld aan ons voorbij zien trekken.
Die V-tjes, dat is nou JUIST wat we in het echt WEL zien! En waar we op beoordelen, als jurylid.![]()
Hier op Bokt zijn het gekleurde streepjes.![]()
Maar in het ECHT, dan gaat het niet om gekleurde streepjes maar om de ECHTE V's!
bertie schreef:_iDj_ schreef:Mijn dag vandaag was zo gemixt. De dag begon BLIJ!
Ik rij paard van pensionklant om het paard te corrigeren (en ik heb de geluk dat ik het mens ook mag corrigeren).
<.. knipperdeknip ..>
Zo voor de eerste keer gewoon een GROTE mijlpaal
Hm .. de meest aanwijzingen bij 'rijles' gaan niet eens over het rijtechnische deel.![]()
Het gaat er VOORAL om hoe je het paard kunt bereiken VIA de ruiter.![]()
Daar is een hoop psychologie EN een hoop geduld voor nodig.
Les 1: erger je niet aan de ruiter. Want je hebt een DOEL: het PAARD. VIA de ruiter.
bertie schreef:_iDj_ schreef:Vanavond, daarentegen, heb ik moeten uitleggen dat een paard van vlees en bloed is en ook gevoelens heeft. En vooral GEEN schoptoestel
<.. knipperdeknip ..>
Gelukkig de avond weer fijn geëindigd, maar jeetje wat was ik boos.
Hm .. ik weet niet of een paard 'gevoelens' heeft. Maar het is wel een sensitief dier, dat reageert op de omgeving. Een schoptoestel is een paard zéker niet. Wat een grappig woord, trouwens.
Wel wil ik graag iets zeggen over 'boos'.
Er zijn twee kanten aan 'boos'.
De ene kant is dat iemand zich boos voelt, achterblijft met een boos gevoel. Als er iets is waar je geen invloed op uit kunt oefenen.
Dat begrijp ik wel. Het is alleen een zinloos gevoel. Iets, dat je jezelf aandoet. Misschien boosheid uit een wanhoop? Onmacht?
Ik weet het, het is frustrerend! STOP ermee!![]()
STOP ermee, want je hebt geen invloed op de situatie.![]()
Aan de andere kant kun je boos zijn, terwijl je wél invloed kunt uitoefenen..![]()
Dan kan je boosheid gericht zijn. Iemand ergens op aanspreken. Iets benoemen.![]()
Aan dít soort boosheid is niets mis!
Joolien schreef:Chaos, op zich is dit voor het B imo Voldoende. Wat me wel opvalt is dat je paard erg voorwaarts oogt en daardoor wat uit elkaar valt. Ze loopt ook iets op de voorhand, in de galop kan ik dat moeilijker zien. Ze zou voor het mooie iets meer bij elkaar mogen maar dat zou puur opbouw zijn want dat moet je paard wel aan kunnen. Als je dat te snel wilt zal ze denk ik gaan opkroppen en achter de teugel kruipen etc. De galopfoto vind ik mooi, je moet niet zo kritisch op jezelf zijn want ik vind je nog niet eens slecht zitten. Ja je bovenlichaam zou terug mogen maar ik gok dat ze groot galoppeerd en daardoor lastig is uit te zitten.
Chaos schreef:Maar ik merk dat ik ze te weinig rijd om al te veel resultaat te mogen verwachten.
Babootje schreef:Chaos schreef:Maar ik merk dat ik ze te weinig rijd om al te veel resultaat te mogen verwachten.
Ja, en voor de kar is ook al geen voordeel. Tenzij de menner iemand is die ook dressuurt (mennen) met een dresuurkar en zich ook richt op dragen.
De meeste menpaarden stuwen ipv dragen en dat is heel moeilijk om fftjes om te bouwen (dus respect hoor Chaos)