[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:07

slaaplekker bertie :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:11

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Vientje leuke foto! Bedankt voor het delen!

Over de lijnen: je kijkt nooit Alleen maar naar de lijntjes. Ze drukt zich er idd wat uit op de voorhand. Wat teveel stuw van achteren (snel)

Leuk paardje zeg. (dat t je lukt m wit te krijgen tjonge)

Ja, je kunt altijd wel iets te zeuren hebben, maar ik vind ook dat het als uitgangspunt niet zo verkeerd is.
Er is nog werk aan de winkel, maar so what.
Niet teveel zeuren over details zou ik zeggen. Ik ben blij met de insteek van de amazone en de potentie van het paard.
Daar gaat vast nog wat verbeteren! :)

Hihi was meer n bevestiging op wat ze zelf zei. Zag nog wel wat om te "mekkeren". Maar dat doe ik ook lekker niet!

Denk ook echt wel dat Vientje zich goed bewust is van wat ze doet/voelt/ziet <3

Trusten Bertie :*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:53

Dank je wel Bertie :) (en pfoe, wat een inzet, 3 uur bijlezen en reageren, petje af!)

Zo vatte ik het ook op hoor, en bevestiging is fijn want voor hetzelfde geld zat ik er pal naast met mijn analyse/gevoel :) Ook dank je wel dus :D

Gisteravond weer bewuster bezig gegaan met "zitten" en van daaruit schoudervoor, tempowissels en wending om de voorhand meegepakt (zonder aan de binnenhand te plukken :)) ). Moeilijk, maar het geheel werd wel al minder loperig op een gegeven moment. Die laatste was wel nieuw trouwens (super tip!) en had ik al jaren niet meer gereden dus ik was in eerste instantie wat aan het prutsen met mijn gewicht, Miep had dus ook echt zoiets van: wat is dit nou weer >;) Maar ze vindt het zo leuk, hoe meer je haar aanbiedt om over na te denken hoe meer ze voor je gaat lopen :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:02

bertie schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Ik schaam mij er diep voor maar ...

Schamen is een afschuwelijk gevoel.
NIEMAND hoeft zich te schamen voor iets dat voortkomt uit onwetendheid.
Niet weten - dat is niet erg.
Wél weten, en niet willen .. dát is verwijtbaar.

Gellukkig heb ik een ommekeer gemaakt :)
En nu na de blessure mag ik lekker vanaf 0 beginnen...lekker een nieuwe start...

gisteren lekker gespeeld met mn zwarte pareltje... man wat moest ik om haar lachen zeg ... <3 kreeg tranen in mn ogen... dat lieve onschuldige dier zou je toch helemaal willen inpakken met bubbelplastic zodat er ze nooit meer pijn heeft :P hihi

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:14

Snackie schreef:
Intussen zit ik al 1.5 uur aan de telefoon met mn zus, en wilde ik achter t filmpje .. nog mijn rijden van vandaag plaatsen.

Ik ben opgestapt, bak keihard, Toch maar teugels op contact gepakt, en meneer nam zomaar meteen eigenlijk mn teugel aan.
Zakte mooi naar mijn buitenhand toe, zocht hem op. wow! lekker los gestapt aan een iets lange(contact) teugel, en constant op buiten been buiten teugel de voltes gereden. Rechtsom ging heel fijn, en linksom is wat moeilijker voor beiden. hij gooit me op rechts, en nu moet ik er om denken niet te gaan overcompenseren qua gewicht op de linkerkant.

hij liep eigenlijk heel fijn, en als hij dan lekker in mn hand was, mocht ik aandraven, zodat hij zijn halsje laag zou houden. en dat deed hij (diep van binnen schreeuwde iemand WHOOOOEEEHOEEE)
braaf paard, maar goed, hij zou zich zelf niet zijn .. en hij panikeerde ineens, koppie in de lucht en gaan lopen. ik ben heel voorzichtig zachter kleiner en zwaarder gaan lichtrijden, wederom voltes links en rechtsom rijdend op BT en BB (buiten teugel buitenbeen) en hij kwam vanzelf terug, even wat bij linksom door moeten vragen, in de stelling, want hij valt daar echt tegen mn binnenbeen, maar moet voor mezelf bedenken om dat buitenbeen dr aan te houden dan, begrenzen, en dan even met binnenbeen een reactie vragen om niet te blijven plakken.

hij was zelfs zo fijn laag , dat ik aan heb gegaloppeerd, nageeflijk!! whoeehoee! even een rondje gedraafd en ik ben gaan uitstappen. Top paard!!

ik ben zooooo BLIJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! geweldig, fantastisch, heerlijk aan t rijden geweest

Wat een heerlijk gevoel <3 toppie!!!

S_en_Z schreef:
Mijn paard was vandaag afwezig.. ik weet niet waar ze was.. maar niet bij mij := Met instappen had ik haar vrij makkelijk lekker actief en naar de hand.. maar lekker luchtig draven zat er niet bij.

Wellicht had het te maken met die ene mevrouw die me 2x bijna aanreed door paard een volte in te plukken terwijl ik juist op de binnenhoefslag reed terwijl ze al een hele tijd op de hoefslag was.. of/en de andere mevrouw die haar paard streng toesprak en hem een paar keer een flink pak been of zweep gaf vlak voor mijn paard haar neus (halve meter voor me).

Ik deed net of ik het niet hoorde of zag.. maar toch voelde paardlief zich "gejaagd". Afijn... ik heb mijn paard gevraagd aan te springen in galop en heb in galop lekker saai rondjes gereden. Voorhand voor achterhand, tussen 2 benen/handen zakken met evenveel verbinding op 2 teugels. Voltetje hier, voltetje daar.. op zich ging dat niet verkeerd..

Stukje bij beetje negeerde zij ook die ene mevrouw die half stuurloos door de baan galoppeerde.. ook toen ze later haar paard over cavaletti's liet struikelen.

Toen mijn vriendinnetje zich eindelijk ECHT een stuk los gaf en niet meer zo bezig was met het rijden van de andere mevrouwen en ze echt onder mij bleef... toen heb ik haar lekker uitgestapt. Dat was haar beloning :)

(heb zonder in en uitstappen max. 20 minuutjes gereden)

Wat ben ik blij dat ik mezelf aardig op 0 kan zetten.. en frustraties lekker makkelijk weg kan zuchten. Dat ik genoegen kan nemen met minder voor een dagje (of zolang als nodig is). Scheelt best wel een hoop. Wat weer een positief effect heeft op onze samenwerking.

Afentoe lijkt het net of mijn paard reageert op prikkels uit het verleden.. alsof haar flinke schrik is aangejaagd.. maar gelukkig vertrouwd ze mij inmiddels wel. <3

Morgen komt de zadelmaakster met mijn zadel!! Hij is klaar!!! Nu hopen dat hij aan onze verwachtingen voldoet!

Ik heb gezien wat voor portretten bij jullie door de bak kunnen gaan := man o man.... wat ben jij een genot om naar te kijken en vooral een groot contrast met de rest :P
Echt fijn dat je zadel onderweg is :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:20

Hallo,

Aagezien ik dit een erg waardevol topic vindt en altijd mee lees vroeg ik me af of ik misschien ook een foto zou mogen plaatsen voor het bespreken ervan? Dit lijkt me namelijk erg nuttig en ik kijk altijd heel erg kritisch naar mijn foto's maar wil eigenlijk graag weten of mijn bevindingen dan goed zijn.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:25

Anne_mieke88 schreef:
Ik heb gezien wat voor portretten bij jullie door de bak kunnen gaan := man o man.... wat ben jij een genot om naar te kijken en vooral een groot contrast met de rest :P
Echt fijn dat je zadel onderweg is :)

Ik weet precies wat je bedoelt! Ik heb er ook tussen gereden. Niet mijn ding, maar helaas zie je dat soort ruiters overal.

Ik werd daar ook aangekeken dat ik maar een watje was omdat ik geen slof om deed en mijn paard 10 minuten met een lang teugeltje rond liet stappen. Oké, we waren ver weg van het niveau van Sam, maar we waren altijd lekker en ontspannen bezig! :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:54

Nouja, ik schrijf maar gewoon even een verhaaltje, dan weten jullie ook hoe en wat. Mocht er nog iets anders gedaan moeten worden dan roepen jullie maar. :)

Dit is Arabo-Friesse merrie Anna.
Ik rij haar sinds een kleine anderhalf jaar voor haar eigenaar. Ze is 9 en ze was jaren geleden zadelmak gemaakt en ik heb haar weer opgepakt. Ik rij haar gemiddelt 1x per week, 's zomers soms iets vaker. Ik zou ze graag meer rijden maar de eigenaar woont 45km verder.

De eigenaar ment er gem. zo'n 2x per week mee. Ze loopt fanatiek wedstrijden voor de kar, samengesteld tweespan en dressuur en vaardigheid enkelspan.

Ik train haar voor de dressuur en rijdt wedstrijden met haar. Waar ik op train is het behouden van impuls en goede voorwaartse activiteit. Ik wil de hals graag voorwaarts-opwaarts-neerwaarts, zoals mijn instructeur dat noemt. Vanuit de schoft naar voren en naar beneden. Veel buiging om het binnenbeen. Paard heeft veel vermogen om te schakelen wat er in de proef in resultaat dat als mijn ademhaling verandert of ietsjes terugkom met mijn zit paard gelijk ook gigantisch terug komt. Vooral in de tweede proef wil ze vaak wat meer gaan stuwen.

Ik train eerst altijd met nek op schofthoogte en pak verder in de training steeds wat meer op. Maar nog niet naar oprichting hoor, daar zijn we nog niet aan toe. Aan het einde pak ik altijd een stukje galop, draf en uiteindelijk stap mee waarbij ze moet uitschuiven naar voren en naar beneden. Nu had ik eergister op CC 7ens voor halsstrekken. :D Ze komt soms nog wat tegen de hand, soms geef ik een hulp dan iets te grof, moet op haar heel erg doseren nl., soms omdat ze het gewoon lastig vindt.

Zelf ben ik altijd op weg naar verbetering. Ik kan heel netjes zitten. Maar dan met name als mijn instructeur erbij is. ;) Ik moet mijn linkerhand blijven dragen en voldoende mee met de mond blijven. Mijn schouderbladen wat meer naar elkaar toetrekken en mijn navel wat intrekken zodat mijn onderrug bol wordt ipv hol. Meer achter op mijn zitbeenknobbels zitten. In galop vooral. En ook benen lang blijven houden, in galop vooral mijn binnenbeen want dan knik ik in omdat ik teveel! moeite doe voorwaarts te houden. Vooruit kijken, met name met overgangen zodat ik niet voorover val.

Dit is een foto van mijn wedstrijd afgelopen weekeind tweede proef. Ik was zo blij toen ik deze foto kreeg. Het ziet er naar mijn mening heel fijn uit. Ze kan erg kort worden in de hals en gaat dan te diep maar daar werk ik heel hard aan.

Paard had voor concours 14 dgn stil gestaan, ook niet voor de kar gelopen, dus het was meer een training als een wedstrijd maar ik had 2x 186 waar ik dus heel trots op was.

De foto waar ik eigenlijk best heel blij van werd. :o
Afbeelding

Foto van de galop. Paard galoppeert naar mijn mening goed. Ik zit als een zoutzak helaas. Voor het B vind ik de hoofdhalshouding zo in galop voldoende. Wat jullie?
Afbeelding

Alvast bedankt voor de moeite. :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:08

@samantha: en je zadel er al? Hoe is het gegaan?

Gister 2e les van nieuwe juf. Iets meer contact maken, maar vooralsnog alleen naar voren naar voren naar voren en alleen op zit/houding figuren rijden, paardje en ik moeten nog even afstemmen vwb aan het been zijn :) MOEILIJK. Ik moest op gang komen, maar na een paar geweldige galoprondes (links -en rechtsom, hij galopeerde altijd op de handrem, maar met mijn geweldige zadel gaat hij nu voluit) viel na 45 minuten bij MIJ het kwartje. Toen had ik hem goed aan het been en werd het 'iets'. Ik heb dus erg BLIJ afgesloten en ook de juf zei al in het begin: hij ziet er een stuk BLIJER uit dan de vorige keer (misschien leest ze stiekem hier mee ;) ). Dinsdag is onze vaste vrije dag, maar het liefst klim ik er weer op om verder te trainen! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:29

bertie schreef:
Oh ..
ik geloof toch echt dat jullie hier iets gemist hebben..
Vergis je niet!

De streepjes hier op Bokt zijn écht leerzaam. Saai misschien maar toch :):)
Omdat we hier op Bokt nu eenmaal niet de levende wereld aan ons voorbij zien trekken.

Die V-tjes, dat is nou JUIST wat we in het echt WEL zien! En waar we op beoordelen, als jurylid. :j
Hier op Bokt zijn het gekleurde streepjes. -O-
Maar in het ECHT, dan gaat het niet om gekleurde streepjes maar om de ECHTE V's! :):)

Hoe kijk ik dan naar de foto’s is een vraag die onder de opmerking van Bertie ligt? Althans zo pak ik haar opmerking op. Tevens kom ik met mijn verhaal terug op een vraag in deel 3 gesteld : “kan iemand me helpen hoe hoor ik te kijken naar foto’s c.q filmpjes?”. Wellicht een handreiking.

Eerst kijk ik altijd naar de bespiering van het paard. Dat zegt namelijk al heel veel van hoe een paard opgeleid wordt c.q. gereden. Wat veelal te zien is (bijna altijd) dat de voorkant goed bespierd is en dat de achterhand vaak een klein iel kontje laat zien. Dat ziende weet ik al paard wordt fout opgeleid en van voor naar achteren gereden. Als achterhand bespiering, rug enz. klopt weet ik paard wordt goed opgeleid. Voor mij is dat heel belangrijk want zeker bij foto’s betreft het altijd een moment opname.
B.v ik heb een keer mijn verbazing uitgesproken over een paard bij HAW dat goede bespiering had maar verschrikkelijk in de krul werd gereden. Kon ik niet plaatsen dat filmpje gezien de correcte bespiering. Toen schreef het meisje terug dat paard net gekocht was en klassiek opgeleid was. Ze reed het paard net een week. Vandaar dus de correcte bespiering dat toch samen ging met fout rijden van de amazone.

Vervolgens kijk ik of paard correct in de hand gesteld is, van achter naar voor wordt gereden. Nu ja dat is vaak vrij gemakkelijk te zien aan hoofdhouding, wel of geen valse knik, gespannenheid in de rug, beenzetting. Dan is ook altijd gemakkelijk te zien hoe de houding van de amazone is evenals gespannenheid of ontspannen zijn van armen, bovenarmen schouders enz. van de amazone. Tevens hoe is haar zit en beenlegging. Dat zegt al heel veel over het wel of niet correct gebruiken van de halve ophouding.

Vervolgens of het paard aan één stuk is want vaak kun je het paard als het ware in twee of drie stukjes knippen. Dat is dus niet goed want brug staat dan open (lees halve ophouding hulpen kunnen niet door komen van achter naar voren en dan weer getransporteerd worden naar achteren).

Tja dat de meeste paarden niet in de hand gesteld zijn volgens mij, op de voorhand lopen en niet in evenwicht zijn dat mag duidelijk zijn. Vandaar ook dit topic om ons te helpen want blijkbaar is het nog niet zo eenvoudig om een paard correct op te leiden.

Als ik heel eerlijk ben kom ik vaak al niet zo ver op BOKT in de beoordeling en haak ik al af bij de gespierdheid van het paard en de houding van het dier en of amazone. Dit geldt ook voor mijn eigen foto's en filmpjes (ik heb er te weinig) die ik amper verdragen kan ook al is de vooruit gang zeer goed te zien, door mijn kritische blik ben ik toch altijd teleurgesteld. Het kan en moet beter en als ik zelf enigszins tevreden ben dan zet mijn instructrice mij wel met haar mail weer met beiden voeten op de grond :(:) .

Daarnaast is nog waar te nemen hoe de staart van het paard gedragen wordt. Tevens of het paard wel of niet scheef is. Omdat alle paarden van natura scheef zijn en recht gericht moeten worden vind ik dat zelf dus eerder normaal als abnormaal dat een paard scheef is. Alleen de mate waarin daarin is nog al eens verschil te zien. De piaffe is een oefening waar het paard recht bij hoort te zijn anders kan deze niet correct uitgevoerd worden.

Vanaf M niveau kijk ik ook naar de gedragenheid c.q. verzameling van het paard waarin zichtbaar is dat verzameling, relatieve oprichting ( = correct gereden) in plaats van absolute oprichting (= afgedwongen) te weinig zichtbaar is tot en met het allerhoogste niveau. Dat is jammer want daardoor blijven we maar met foute voorbeelden op ons netvlies paarden filmpjes en foto’s beoordelen en dat maakt het juiste beoordelen zo moeilijk. Het meeste materiaal is niet goed helaas (schrijf ik dit met zeer veel spijt).

Als het niveau hoog is dan kijk ik ook vaak naar die voor benen die vaak zo idioot ver naar voren worden geslagen in uitgestrekte draf. Komen achterbenen ook mee of blijven die ergens achter hangen. Dat laatste is een signaal dat paard niet correct is opgeleid en wordt gereden. Komen achterbenen mee dan word ik daar heel erg blij van. Ik zie dus liever voorbenen die niet zo ver uitgeslagen worden waarbij de achterbenen wel mee komen als andersom. Dat is namelijk correct opgeleid.

Bij piaffe uitvoering in de grand prix kijk ik of paard echt gaat zitten of een beetje huppelt op de plaats. Het eerste “de hackenbiegung” die aanwezig hoort te zijn en dit uiteraard naar gelang leeftijd van het paard is correct het tweede is een kunstje.

Om mezelf scherp te houden op het goede, kijk ik dus regelmatig filmpjes van amazones die wel correct rijden in mijn ogen. Hun namen zijn al gepasseerd en verschillende filmpjes heb ik hier dan ook geplaatst.

Ik hoop komend jaar nog eens twee filmpjes te kunnen plaatsen van mijn vriendin op mijn paard (vindt ze goed). Een filmpje heb ik al waarin een correct getraind jong paard te zien is als het gaat om de bespiering maar die teveel uit elkaar valt (brug staat open). Mijn vriendin was daar nog niet zo ver om paard correct te rijden. Zodra ik een filmpje heb van haar waarin duidelijk te zien is dat paard wel correct in de hand gesteld is plaats ik beiden filmpjes zodat we kunnen leren van zoek de verschillen. Maar heb zelf geen camera en ben dus afhankelijk van anderen. In de zomer komt ze weer hier en haar partner heeft camera dus dan gaan we weer aan de slag en hoop ik goed materiaal van haar te hebben voor dit topic.

Wat ik nog wil toevoegen en wat jullie ook wel weten is. Zelf rijd ik maar L – M niveau maar dat neemt niet weg dat ik graag leer van mijn voorbeelden en vind dat ik kritisch kan en mag kijken ook al ben ik zelf ook geen hoogvlieger. Dus zowel over mezelf als over anderen ben ik niet gauw tevreden. Als ik schrijf dat vind ik niet verkeerd dan is dat een heel groot compliment. :+

Het is niet zo dat ik een voor een alles afga. Meestal is het zo dat ik in één oog opslag zie wat wel of niet correct is en dan bewust ga kijken.

Morgen rijden wij weer naar NL dus komende dagen zal ik niet actief zijn op BOKT want we rijden er twee dagen op en in NL is er altijd de eerste dagen veel te doen en mensen te zien.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:56

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik ben een manegeruiter die meer theroretische kennis wil van het paardrijden, en ik vind dit een zeer leerzaam topic. De foto's met bespreking van de foto zijn erg nuttig en de bijdragen van Bertie echt fantastisch hoe je op een positieve manier iedereen aan het denken zet *\o/* . Sinds 5 jaar ben ik weer gaan paardrijden op een nieuwe manege. Daarvoor op een goede manege gereden en heb daar geleerd zeer licht in de hand te zijn, ofwel rijden veel op benen en zit en weinig met de handen. Op de nieuwe manege is dat wel anders. Ik heb daar na een aantal ritten het manegepaard "dat Z kan" gekregen, al is ze nu behoorlijk verreden. Rennerig, teugels uit de hand trekken, zwaar op hand, valse knik en erg op de voorhand. De eerste les moest ik hem vooral oprichten van de instructeur terwijl er nog niets van nageeflijkheid, verzameling, aan de teugel, was. Ik had flinke lamme armen en blaren op de handen na die les, en besloot dat ik zo niet wilde rijden. De tweede les kreeg ik hetzelfde paard weer en heb ik de zweep weggedaan waardoor het rennerige al verdween en toen kon ik weer vanuit de zit en benen gaan rijden. De beloning was 10 galoppassen volledig nageeflijk, opgericht en zelfs verzameld en door mijn eigen schuld raakte ik dat weer kwijt. De derde les kreeg ik het voor elkaar om 5 minuten galop nageeflijk te rijden en mensen wat is dat een heerlijk gevoel. <3 Dan ben je gewoon echt een met het paard, de kleinste zithulp is dan voldoende. Bij dit paard is het verschil tussen normaal en goed lopen zo ontzettend groot dat het daarom een ontzettend goed leerpaard is. Ik wilde met dit stukje ook een bijdrage leveren om te laten zien dat je ook op manege paarden als je goed rijdt je resultaat ernaar zal zijn.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:13

Goede reis terug Pien, en veilige aankomst in Ned. :wave:

We kunnen wel een logboek gaan aanmaken met al jou gegeven tips in deze 4 draadjes. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:26

Chaos, op zich is dit voor het B imo Voldoende. Wat me wel opvalt is dat je paard erg voorwaarts oogt en daardoor wat uit elkaar valt. Ze loopt ook iets op de voorhand, in de galop kan ik dat moeilijker zien. Ze zou voor het mooie iets meer bij elkaar mogen maar dat zou puur opbouw zijn want dat moet je paard wel aan kunnen. Als je dat te snel wilt zal ze denk ik gaan opkroppen en achter de teugel kruipen etc. De galopfoto vind ik mooi, je moet niet zo kritisch op jezelf zijn want ik vind je nog niet eens slecht zitten. Ja je bovenlichaam zou terug mogen maar ik gok dat ze groot galoppeerd en daardoor lastig is uit te zitten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:33

Dat is misschien mijn struikelblok. Deze merrie heeft een heel andere draf dan mijn eigen merrie. Veel meer draf eigenlijk. Door die grote beweging voelt het sneller traag.. Dus misschien was het nu net te.

Galop is prachtig maar groot idd.

Van die voorhand af trainen probeer ik idd te doen door haar sterker te maken. Maar ik merk dat ik ze te weinig rijd om al te veel resultaat te mogen verwachten.

Misschien dat ik van het zomer eens een paar nachten bij hun kan verblijven zodat ik eens wat meer kan trainen.

Dankje Jolien!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:22

Lees nog mee, vraagje.

Wat vinden jullie van de oefening überstreichen?
Korte uitleg, je handen richting de manenkam iets naar voren steken,
paard moet in zelfde takt doorgaan en eigenlijk in dezelfde houding, neusje mag er wel iets meer uit.
Idee is dat paard zijn zelfhouding daarin toont, schijnt in Duitste dressuur proeven een gevraagde oefening te zijn?
Zat te denken in hoeverre komt dat overeen met ons idee dat paard de hand wil volgen?
Naar mijn idee kan het, want als je dat doet wat bij übersteichen wordt beschreven,
vraag je paard niet om de hand te volgen zoals bv bij halsstrekken dus zou hij inderdaad moeten blijven lopen zoals hij al deed.

Zoek nog passend beeldmateriaal, wat ik tot nu toe vond was niet hoopgevend, qua opname technique, maar ook qua rijden.
Dus als iemand goede foto of filmpje weet?

Deze dan maar even voor het idee.
http://www.youtube.com/watch?v=fH5_-pO1e-c

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:39

Deze oefening doe ik ook. Is niet eens zo gemakkelijk hoor. Je voelt gelijk of paardje op eigen benen gaat of niet. Als het goed is dan galoppeert paardje gewoon door. Je doet het maar heel even heel kort dus.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:54

bertie schreef:
_iDj_ schreef:
Mijn dag vandaag was zo gemixt. De dag begon BLIJ!
Ik rij paard van pensionklant om het paard te corrigeren (en ik heb de geluk dat ik het mens ook mag corrigeren *\o/* ).
<.. knipperdeknip ..>
Zo voor de eerste keer gewoon een GROTE mijlpaal *\o/*

Hm .. de meest aanwijzingen bij 'rijles' gaan niet eens over het rijtechnische deel. :o
Het gaat er VOORAL om hoe je het paard kunt bereiken VIA de ruiter. :(:)
Daar is een hoop psychologie EN een hoop geduld voor nodig.
Les 1: erger je niet aan de ruiter. Want je hebt een DOEL: het PAARD. VIA de ruiter.

Jaaa, dat merk ik ook inderdaad! Ik merk ook wel dat ik door en tijdens mijn lesgeven steeds meer neig naar psychologie :D En dan vooral de positieve psychologie *\o/* Ik heb zelfs in die richting mijn studie afgerond (stageonderzoek & kort onderzoek voor colloquium)! _/-\o_

bertie schreef:
_iDj_ schreef:
Vanavond, daarentegen, heb ik moeten uitleggen dat een paard van vlees en bloed is en ook gevoelens heeft. En vooral GEEN schoptoestel ;(
<.. knipperdeknip ..>
Gelukkig de avond weer fijn geëindigd, maar jeetje wat was ik boos.

Hm .. ik weet niet of een paard 'gevoelens' heeft. Maar het is wel een sensitief dier, dat reageert op de omgeving. Een schoptoestel is een paard zéker niet. Wat een grappig woord, trouwens.

Wel wil ik graag iets zeggen over 'boos'.
Er zijn twee kanten aan 'boos'.

De ene kant is dat iemand zich boos voelt, achterblijft met een boos gevoel. Als er iets is waar je geen invloed op uit kunt oefenen.
Dat begrijp ik wel. Het is alleen een zinloos gevoel. Iets, dat je jezelf aandoet. Misschien boosheid uit een wanhoop? Onmacht?
Ik weet het, het is frustrerend! STOP ermee! |o
STOP ermee, want je hebt geen invloed op de situatie. _-:(

Aan de andere kant kun je boos zijn, terwijl je wél invloed kunt uitoefenen.. :):)
Dan kan je boosheid gericht zijn. Iemand ergens op aanspreken. Iets benoemen. +:)+
Aan dít soort boosheid is niets mis! <3

Hihi, wellicht doet het woord "gevoelens" inderdaad meer denken aan verliefdheid oid :P Ik dacht meer aan het voelen van bijvoorbeeld pijn, geen handige woordkeuze }:0
Ik was tijdens het lesgeven inderdaad ook steeds bezig "Ingrid, zet dit gevoel nuttig om, zij kunnen er ook niks aan doen O:) ". Wel nuttig om in gedachte te houden met "welke" boosheid ik bezig ben, voordat het in onmacht eindigt :j Bovendien vraagt iemand die overduidelijk boos is, des te meer om weerstand. Dat is niet handig als je probeert mensen iets bij te brengen :')

Chaos: ik ben het helemaal eens met Jolien, het was ook het eerste dat mij opviel (mijn GEVOEL bij het geheel): lang (uit elkaar). Maar dat is dus hartstikke goed van jullie! Een paard moet zich eerst lang durven maken (B/L) voordat je het kort kan maken MET behoud van het lang durven maken (L/M/Z). Goed bezig *\o/*
Wellicht als je in de galop wat meer was gaan zitten, dat het paard het in de galop ook wat meer aanbied. In de galop valt dat ""sluiten"kwartje" vaak makkelijker.

Jotoma: Fijn dat het al zo veel beter gaat! Ik kan me je foto's nog wel herinneren en ben zeer benieuwd naar een update (verandering zie je vaak meteen) *\%/*

pien_2010: Leuk dat je zo je beoordelingskader hebt beschreven, erg interessant!
Doordat de bouw van een paard erg veel invloed heeft op de "grootte/rondingen" van billen/schouder/hals/etc, kan je geen objectieve methode daar aan hangen. Dan is het voor iemand met minder kennis wel moeilijk de bespiering te beoordelen. Ben benieuwd of we daar iets op kunnen bedenken. Je kan namelijk wel op bepaalde plekken een "deukje" zien langs de rand van een spier, of (zoals bij de onderhals) een rechte lijn of een enigszins holle lijn). Maar ook dat is natuurlijk ook weer aan bouw onderhevig.
Wat jij beschrijft onder "correct in de hand gesteld", is denk ik waar we ons hier in dit topic voornamelijk mee bezig houden :j
Zou een objectieve manier om scheef gaan te herkennen op één foto wel te doen zijn? Ik denk dat dat mogelijk zou moeten zijn. Daar ga ik over nadenken!

Goede reis en tot snel!

miek2012: Fijn dat je zo je eigen besluit hebt gemaakt! Heb je dat besproken met je instructeur of heeft hij/zij er nog wat over gezegd? Leuk dat je ook zo'n verschil kan merken met een manegepaard! De grootste stap is denk ik dat je op een gegeven moment herkent wat wel of niet BLIJ is. Dat je durft kleine hulpen te geven met het "risico" (zo zien sommigen dat, terwijl het eigenlijk juist een KANS is) dat het paard niet helemaal reageert zoals je gewend bent. MAAR dat wil NIET zeggen, dat de reactie NIET GOED is!

Sjolvir: Ik denk dat in de opleiding ZELF het SUPERDUPERBELANGRIJK is dat het paard de hand blijft volgen. Maar ik denk dat naarmate de graad van africhting hoger wordt, je de functie van "aanleuning" steeds meer over gaat nemen met je andere hulpen (been en zit) en dat überstreichen dan (beter) lukt.
Voor de rest is überstreichen heel handig om te doen of je je paard niet in een valse knik trekt op alle trainingsniveau's (B/L/M/Z). Maar ik denk dat als je dat zou doen op een moment dat de training zich nog richting op lang durven worden (pré-B en B), dat het dan niet werkt. Je paard is dan nog bezig met evenwicht zoeken en als je hem dan ineens zo "in de steek zou laten", valt het om (niet in zijn geheel hopelijk, wat klopt er iets niet ;) ). Dat kan zowel links/rechts omvallen als voor/achter (uit elkaar) vallen zijn. Daarentegen is het tijdens die beginfase van de opleiding ook wel weer belangrijk om er wel naar toe te werken, zodat het paard op zijn eigen benen loopt. Dus af en toe een keer proberen, is dan wel weer nuttig.. Kortom: ik denk dat het tijdens het trainingsdoel voorwaarts-neerwaarts nuttig is als je te veel vasthoudt, maar als je ZEKER (de vraag is in hoeverre je dat ooit kan weten) weet dat je niet vasthoudt, dan minder. Zodra je richting verzameling en oprichting gaat, is het een hele goede manier om te controleren dat je dat niet met je handen doet en dat de achterhand er echt onder komt ipv paard alleen maar kort wordt in lijf & gangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:13

IDJ, maar het verschil is juist dat je bij hand mee laten nemen dit ook zo met het paard communiceert en bij überstreichen dit communiceert. Je laat paard ook bij überstreichen niet in de steek uiteraard en op momenten dat je hem niet voor elkaar hebt is het zinloos je handen naar voren te steken, werkt alleen
als je paard op dat moment ook fijn loopt en dürchtlassig is etc.

Sjol en Toobs kunnen beiden beiden, mits! Ze die dag echt lekker voor elkaar zijn, als ik heb lopen prutsen dan gaat het hem niet worden.

Hier overigens weinig gerij momenteel, zondag zou ik les hebben, sneeuw.. zou later die dag les hebben.
Snert.. ging door mijn rug met op handen en voeten tennisbal van de hond onder de verwarming uitvissen,
die hij vervolgens voordat ik via bank en kozijn overeind gekrabbeld was al lang weer onder de bank had geduwt.
(Sufferd), hoop morgen weer soort van misschien op een paard te kunnen klauteren.
Rug verbeterd nu sinds paar uurtjes, dus ik duim! (gaat hier altijd of snel vooruit, of ik ben lang de pisang,
deze keer mazzel geloof ik).
Wel lieve stalgenootjes, die pony's voor me buiten hebben gezet <3, die vinden extra vakantie dagen geen probleem.

Voor de liefhebbers, 30 maart een WE wedstrijd in Laag Soeren, is een oefen wedstrijd.
Ik ga Toobs meenemen voor dressuur en trail, denk ik en Sjol voor de WE trail (ook al heeft die tijden niets gedaan, die vind dat soort dingen prachtig)

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:15

Sjolvir, ik heb het geleerd om dat met de binnenhand te doen. Je kan dan ook controleren of je je paard niet verliest. Met twee handen naar voren heb ik juist geleerd dat het paard dan de ruimte op de teugels moet nemen en zijn hals strekken (indien het aan de teugel is). Als het hoofd de lucht in schiet weet je dat je te veel op de teugels rijdt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:18

überstreichen zoals in de Duitse dressuur proeven is met 2 handen naar voren, voor zover ik het ooit van mijn vorige instr. begrepen heb.

Losgooien is niet hetzelfde als halsstrekken, vandaar dat ik zei, ik vraag mijn paarden de hand te volgen, je rijdt ze als het ware naar beneden, als ik alleen de teugels los gooi, gaan mijn paarden niet met hun hoofd naar beneden, vaak wel met neusje meer naar voren.
Maar teugels losgooien is uiteraard geen halsstrekken en ook geen überstreichen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:01

Joolien schreef:
Chaos, op zich is dit voor het B imo Voldoende. Wat me wel opvalt is dat je paard erg voorwaarts oogt en daardoor wat uit elkaar valt. Ze loopt ook iets op de voorhand, in de galop kan ik dat moeilijker zien. Ze zou voor het mooie iets meer bij elkaar mogen maar dat zou puur opbouw zijn want dat moet je paard wel aan kunnen. Als je dat te snel wilt zal ze denk ik gaan opkroppen en achter de teugel kruipen etc. De galopfoto vind ik mooi, je moet niet zo kritisch op jezelf zijn want ik vind je nog niet eens slecht zitten. Ja je bovenlichaam zou terug mogen maar ik gok dat ze groot galoppeerd en daardoor lastig is uit te zitten.

Dat is ook iets wat me meteen opviel Joolien. Beweegt groot/voorwaarts en valt uit elkaar. (Die van mij zou dan ook meteen zijn hals eruit gooien, maar Friezen kunnen dan vaak nog wel oprollen waardoor het lijkt of ze nageeflijk zijn). Probeer wat "kleiner" te rijden. Meer impuls betekent niet sneller of groot. Galop vind ik er beter uitzien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:07

Chaos schreef:
Maar ik merk dat ik ze te weinig rijd om al te veel resultaat te mogen verwachten.

Ja, en voor de kar is ook al geen voordeel. Tenzij de menner iemand is die ook dressuurt (mennen) met een dresuurkar en zich ook richt op dragen.
De meeste menpaarden stuwen ipv dragen en dat is heel moeilijk om fftjes om te bouwen (dus respect hoor Chaos)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:09

Ik had wel het idee dat het paard nageeflijk was Babootje. Ik probeer er erg op te letten dat ze niet te diep gaat of een valse knik heeft, vind jij het niet nageeflijk (genoeg)? Ze trok er voor mijn gevoel wel fijn aan, aanleuning leek me ook goed. Oprollen doet ze sowieso makkelijk, voor de kar ook. Dus ik probeer bewust naar de hand toe te rijden, maar het moet wel gedoseerd blijven idd. Ook met het voorwaartse. Ik heb evt. een filmpje maar ik schaam mezelf voor hoe rommelig dat eruit ziet. Ik had geen commentaar dat het te voorwaarts was overigens, maar ik zal er zeker opletten dat we niet te hard gaan zodat het lijf kan blijven werken. :j

En op mijn billen zitten, tja. Dat vind ik lastig in de proef. In het voorrijden zit ik altijd een stuk makkelijker/rustiger maar in de proef wil ik heel graag dat het paard fijn gaat dus ga ik -onbewust want ik weet dat het niet werkt- heel erg zitten werken waardoor ik er soms een rommeltje van maak.

Dankjulliewel allemaal! :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:11

Babootje schreef:
Chaos schreef:
Maar ik merk dat ik ze te weinig rijd om al te veel resultaat te mogen verwachten.

Ja, en voor de kar is ook al geen voordeel. Tenzij de menner iemand is die ook dressuurt (mennen) met een dresuurkar en zich ook richt op dragen.
De meeste menpaarden stuwen ipv dragen en dat is heel moeilijk om fftjes om te bouwen (dus respect hoor Chaos)

Allereerst alle respect voor de eigenaar want hij bied me een hoop kansen met Anna en diens dochter Y/fke, maar ik ben ze in eerste instantie gaan rijden omdat hij voor de kar beetje vast liep. De meeste paarden krijg ik in de basis prima los gewerkt maar met Anna kon ik het begin niks rechtsom. Toen laten kraken en sindsdien gaat het rijden steeds beter én de menner scoort tegenwoordig goed op de dressuurwedstrijden, en dat was zijn doel. :j Dus hij doet zijn best maar het zal me niet helpen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 26-02-13 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:18

@idj: leuk dat je het nog weet de foto's! Ik durf ze eigenlijk nog niet te plaatsen omdat het verre is van het mooie plaatje. Voor ons is het een grote stap, maar het beeld laat een paard zien met zn hoofd in de lucht, scheef, geen aanleuning MAAR een motor die aan begint te slaan :) voor mij is dat voelbaar (handrem eraf), maar of het zichtbaar is?