[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:30

Ze word in het begin idd veel drukker als ik haar op de volte zet, vind ze moeilijk en ze probeert dan idd onder me uit te rennen zodat het makkelijk voor haar blijft.
Het eerst longeren help misschien iets maar het is nauwelijks voelbaar, ik hoop dat ik een geschikt persoon kan vinden om haar door de week te rijden en dan kijken of het minder wordt. Anders moet ik haar maar niet kopen misschien, ik hou van een projectje maar wel eentje die ik redelijk snel kan oplossen. Ik ben namelijk over anderhalf jaar het huis uit en een pony trainen op de universiteit zit er ook niet in.

Ik zal morgen een fimpje maken, dan kunnen jullie misschien beter zien wat voor werk er allemaal nog inzit en hoe ik dit kan oplossen.

Iig bedankt voor de moeite!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:52

ojee, er zijn inmiddels veel berichten gekomen, terwijl ik graag op het berict van Slovir wil reageren. Ik loop hopeloos achter! Heb véél uit de oorspronkelijke mail verwijderd. :o
Sjolvir schreef:
Ik durf ondertussen ook gewoon een discussie aan te gaan met zwartje en durf hem nu ook voorwaarts te rijden, ook zonder slof.
Kijk, daar word ik dan weer blij van! <3
Dat je de 'discussie' nu aan durft te gaan!
Een grote stap voorwaarts! *\o/*
Sjolvir schreef:
Bij Toobs moet je zoveel mogelijk afblijven en toch aankomen me de juiste timing en helaas ben ik daar slecht in en tel daar bij op dat hij 2 jaar lang heeft mogen freewheelen, omdat ik niet durfde, dan weet je al weer genoeg.
Hier zeg je twee dingen:
- je bent niet goed in timing
- je bent twee jaar bang geweest

Ik kan me heel goed voorstellen hoe het voor je geweest is. dat je in zo'n situatie een slof gebruikt om je veiliger te voelen, of ook als laatste redmiddel is heel begrijpelijk!

Ik lees dat je in verleden tijd spreekt .. het gaat goed, he, nu!? :):)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:05

Babootje schreef:
Ik ben zeker niet anti slof en in sommige gevallen zelfs pro slof. Soms zie je mensen zo worstelen, dat je denkt: gooi er ajb een slof om. Dan is het soms kiezen tussen twee kwaden. Een paard dat constant de rug wegdrukt en met zn hoofd gooit wordt er ook niet beter van om te blijven proberen zonder slof te rijden omdat iedereen zo anti slof is.

Hier ben ik het dus echt niet mee eens.
Een paard dat de rug eruit drukt en z'n hoofd omhoog gooit..

Dat is géén reden om er een slof aan te hangen. -:(-

Het is een reden om na te denken wat je kunt doen om beter te leren rijden! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:07

JoycexLynn12 schreef:
Ik snap de rede hierboven van jullie slofgebruik maar zijn jullie dan nooit 'bang' dat het probleem terugkeert wanneer je de slof eraf haalt?

Precies. <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:12

Anne_mieke88 schreef:
Ik rijdt nu met slof omdat ik verplicht buiten moet rijden van de DA en ik iets extra's heb voor ALS het goed misgaat. Ze is een friesje en best rustig maar ze kan ineens wegschieten en dan vind ik dat extra's wel fijn.... 99 % hangt hij maar gewoon slap en doe ik er niets mee....heb hem ook niet vast onder het zadel maar aan de zijkant... dresuurmatig gebruik ik hem echt vrij weinig...en ALS ik hem gebruikt hangt hij slap :=
Voor mij geeft het in mijn hoofd een extra zekerheid terwijl hij gewoon slap hangt...dus soms kan het net dat beetje extra zelfvertrouwen geven...Maar natuurlijk liever niet dan wel...

Ik heb helemaal geen moeite met slof als noodrem.
Veiligheid gaat vóór!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:19

Wat een fijn uitgebreid bericht! Wat super dat je de moeite neemt zo uitgebreid te reageren, en ook met zoveel informatie en overwegingen!
Fijn, fijn! <3
S_en_Z schreef:
Ben voor een vriendin eens wezen kijken bij een paardje voor haar..

Ruiter kon er niets mee, vriendin kon er niets mee... verstrakte de rug, trok de billen omhoog en liep sterren te kijken.. ik kon er met moeite iets mee.

Ruitertje haalt de slof.. op het moment dat ze de teugel door het bit doet staat paard al in een valse knik en paard is er niet meer uit gekomen tot ruiter en vriendin afgestapt waren.. ZONDER dat er contact op de slofteugel is geweest.

;) Het eerste dat we hoorden was "ik rijd eigenlijk nooit met slof.."

(jaja.. het paard verteld ons niet voor niets dat hij de slof zodanig als onaangenaam ervaart dat hij maar in de krul gaat staan om pijn/druk te voorkomen)

Ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat je met een slof een paard die bang is voor pijn kunt uitnodigen/aanleren het hoofd te laten vallen en te ontspannen. Ik zie dat gewoon niet voor me omdat die paarden juist bij het geringste opkrullen, druk op de onderhals zetten, eng worden in de hals en dan NOG weten achter de hand te blijven lopen.. en wanneer ze dan toch op hun uiterste puntje geforceerd worden druk te accepteren (hoe gering wij vinden dat deze ook is) het op een lopen zetten...

Maar dat heeft misschien met mijn eigen ervaringen te maken.. heb het nooit geprobeerd.. puur omdat ik weet dat het paard dat ik nu in mijn hoofd heb die dan wel zou moeten zakken op de slof volledig geblokkeerd zou zijn en al "staatsgevaarlijk" was als je er een heel losjes bijzetje aan hing met longeren. Laat staan als je het dier "forceert" jouw hand te accepteren.

Paarden die een loopje met je nemen.. misschien.. als je er echt goed mee om weet te gaan.. maar een paard met angst.. nee..

Ik heb wel ervaring met slof.. maar vooral op paarden die uit overenthousiasme gevaarlijk zijn om te rijden zonder de extra hulp. En dan bedoel ik paarden die bijv. zodanig hard vooruit gaan met de oren erop, op hekken aflopen en je het idee geven dat ze er overheen gaan springen als je het ze toe staat.. plat door de bochten gaan in een tempo die ze normaal onder het zadel niet kennen e.d.

Dan is het dus echt een "Hallo er zit nog iemand op je rug" hand-rem voor paarden die echt niet tot stilstand te krijgen zijn en gewoon een ruk terug geven als je ze op een rand of hoek probeert te parkeren als ze "te" enthousiast gaan. Ik wil niet over een hek eindigen of onder een paard omdat deze in een bocht uitgegledenis.. Been there.. done that.. dat is goed afgelopen.. maar dat hoeft niet altijd goed af te lopen.

Of paarden die zich niet door de baan laten rijden en ineens rechtsomkeert gaan richting uitgang in een loeigang.. terwijl er geen hek is om ze binnen te houden... dus als het risico van in die baan blijven is dat ze met 4 ijzers over het beton weg stuiven zonder dat je nog iets te vertellen hebt... want dat kennen ze niet.. in galop over het beton/straatstenen.. dus uitglijden zit er dan dik in.. Daar ga ik mijn leven niet voor wagen als een slof EVEN kan voorkomen dat ze hem peren.

Een slof om een paard het hoofd omlaag te krijgen.... zo heb ik hem nooit gebruikt.

michelle___

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:21

Bertie bedankt voor je reactie! You made my day! :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:29

Hee, veulen!

ik denk dat veel mensen niet weten wat je bedoelt met positieve en negatieve bekrachtiging.
Inge Teblick, he? Meer dan tien jaar vriendin en gespreksmaatje.
Veulen84 schreef:
Ik geloof dat je het principe van een slof wel goed hebt. Maar let op, de kracht van een slof is hoe je hem gebruikt. Te strak en te hard is nooit goed, maar wat met Te is dat wel?

Een slof is een middel wat gebaseerd is op een leertechniek. Er zijn er veel, de meeste gebruiken 'gewone' ruiters niet. Maar er zijn er een paar die we wel gebruiken. 2 Belangrijkste zijn positieve en negatieve bekrachtiging.
Positief bekrachtiging zegt dat je iets toevoegt (+) om het paard te vertellen/te verduidelijken wat hij moet doen. Neem bv een zweep.

Negatieve bekrachtiging zegt dat je iets verwijderd (-) om het paard te vertellen/te verduidelijken wat hij moet doen. Denk bv aan drijven. Je houd je been aangesloten tot je paard voorwaarts/achterwaarts/zijwaarts gaat. Dan laat je de druk wegvallen... Het wegvallen vertelt het paard dat hij de goede actie uitvoert.

Een slof goedgebruikt werkt volgens het laatste principe. Je zet er druk op, paard zakt voor de druk. Jij laat de druk wegvallen, geen druk is beloning genoeg.
Groot probleem is dat je timing perfect goed moet zijn. En dat jij dus geen druk mag zetten op het moment dat het paard de minste poging tot afbuigen doet.

En dan is er in dit geval de vraag of er ontspanning uit voort kan komen of dat het een kunstje is. Een gewoon rijpaard, zonder problemen moet aanleuning gewoon leren. Soms zijn er paarden die verkeerd geleerd hebben, of bang zijn voor pijn. Hun kun je wel leren dat daar beneden zijn niet verkeerd is.

Ik ben niet voor de slof, maar ik ben er ook niet tegen...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:36

2005 schreef:
Een jong paard wat met het hoofd slaat is vaak niet sterk genoeg of de ruiter doet iets fout. De ellende van een slof tussen de benen door is vaak dat ze zich gaan opdrukken tegen de slof of in een houding gaan lopen waarbij ze toch altijd de onderhalsspieren teveel aangespannen houden.
Met de slof aantrekken, maak je de rug niet sterker. Een martingaal of thiedeman om bloedneuzen te voorkomen vind ik dan een prettiger hulpmiddel. Maar goed, iedereen rijdt op zijn eigen manier.

Ik snap alleen niet wat er in principe mis is met tegen de bakrand rijden? Bij paarden die het bit vastpakken, of bij de kleinste gewichtshulp/beenhulp al meteen vooruit gaan is het heel fijn! De bakrand begrenst, jij hoeft niet aan je teugels te klooien en je paard leert dat een beenhulp voor opzij, ook voor opzij is met gebruik van achterbenen (scharen) in plaats van een vage schuine lijn vanaf AC naar de bakrand waarbij de voorbenen nog wel enigszins scharen maar achter er maar achteraan wappert.

Wat bijzonder ..
Een paard tegen de bakrand rijden ..

Hmm ..

Stel .. STEL ... stel je voor dat je dat NIET hoeft te doen..
Hm .. wat zou je DAN kunnen doen?
Eigenlijk is het antwoord simpel..

Ik hoor graag je suggestie! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:57

Sunneva schreef:
Ik lees echt al heel lang mee en wil nu even uit mijn meeleesstoel komen om een vraag te stellen.
Ik probeer op dit moment een prachtige zwarte merrie uit om misschien te gaan kopen. Ze is 8 en ik weet niets van haar achtergrond behalve dat ze een springpony was.
Nu mijn probleem:
Als ik erop zit en ik ga stappen is het eerste dat ze doet dribbelen en daar komt ze bijna niet meer uit. Met een super lange teugel en geen contact loopt ze ongeveer 6 passen normale stap maar daarna ook weer dribbel. Als ze aan de teugel loopt (of iig met haar hoofd naar beneden) dan dribbelt ze bijna non-stop. In draf en galop neemt ze tempootje 100 aan en krijg ik haar zonder strenge hand niet meer terug.

In de dressuurwereld is de stap een indicatie voor heel veel dingen. Ontspanning, bijvoorbeeld, en zuiverheid. Die zuiverheid is weer een indicatie of een paard op beide zijden gelijk ontwikkeld is.
Dribbelgedrag is meestal een aanleuningsprobleem.
Maar als ik je bijdrage lees is het misschien ook een verwachtingsprobleem. Verwacht je pony na die paar stappen een hindernis die in galop genomen moet worden?
(ik noem maar iets, hoor)

Iets dat ik in paard-koop-wereld heb geleerd is dit.
Het is héél belangrijk dat je gedrag van een paard (of pony) kunt DUIDEN.
Ga er vooral NIET van uit dat gedrag door jouw liefhebbende of goedbedoelde of verwachtingsvolle of penny gevoeld zal veranderen.
Het gedrag dat je ziet gaat NIET veranderen. Tenzij jij over heel speciale gaven beschikt, natuurlijk, en er een paar jaar voor over hebt.

Ik zal je een voorbeeld geven. Ooit heb ik een paard gekocht dat in de bak steeds maar weer voor de uitgang bleef drammen. 'Natuurlijk', dacht ik 'de andere paarden staan binnen'.
Er bleek meer met die merrie aan de hand dan 'gewoon' graag naar binnen willen: een allergie. ze kon alleen 's nachts naar buiten zonder jeuk.

Ik weet niet wat je doel is. Wil je springen? Dressuren? Buitenrijden? Wedstrijden?
Is dribbelen iets wat je accepteert, of heb je er moeite mee?
Het zijn vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of je deze pony gaat kopen, of misschien wel niet.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:01

michelle___ schreef:
Bertie bedankt voor je reactie! You made my day! :D

hee, ik wil je over een jaar weer zien! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:04

welterusten!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:29

Ik wil graag even inhaken op slofgebruik.
Want ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook 2 of 3x mee gereden heb.
Reden?
Paard zette me compleet buiten spel, nam een loopje met me en ik was rijtechnisch niet handig/snel genoeg.
Eenmaal gereden met slof, daarna kon ik weer zonder.
Later kwam het probleem weer tevoorschijn.
Nogmaals met slof gereden en daarna niet meer nodig gehad.

Echter om het paard 'naar beneden te werken', daar is de slof absoluut ongeschikt voor.

Ik ga dit topic weer vaker bijlezen. Erg interessant en leerzaam.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:46

bertie schreef:
Hee, veulen!

ik denk dat veel mensen niet weten wat je bedoelt met positieve en negatieve bekrachtiging.
Inge Teblick, he? Meer dan tien jaar vriendin en gespreksmaatje.

Ik kom er achter (aan het aantal pb'tjes) dat het niet zo'n simpel onderwerp is. Inge Teblick is inderdaad 1 van de mensen die er mee werkt. Maar elke in nederland opgeleide gedragstherapeut werkt er mee (wat ik ben... Bij mij gaat gedrag en respons voor trainingsdoel en voor eeh.. ja alles)

Elk dier leert volgens een manier. Veel van die manieren kennen we en kunnen we gebruiken. Ze hebben prachtige namen zoals positieve bekrachtig. Maar soms heb je de naam niet nodig om ze te gebruiken. Dat doen we onbewust wel. Wikipedia heeft een vrij uitgebreide en goede (maar ingewikkelde uitleg) over ene paar leerprincipes: http://nl.wikipedia.org/wiki/Operante_conditionering
Ook in een eerder deel van deze topic reeks heb ik al eens iets gezegd over positief met hersens trainen. Denk niet aan je paard als een tool wat alleen kleine dingetjes kan bevatten. Bedenk dat ze reeksen van handelingen kunnen koppelen en op zo'n manier ook leren. Ze hebben een trigger voor dingen.

En bedenk dat je elk paard alles kan leren. Vaak onbewust. Mijn anda longeer ik met toontjes en handcommando's. Dat is bewust, ik heb dat met positieve bekrachtiging in haar gestoken.
Haar buurman heeft onbewust aangeleerd dat pielen met mijn dekentouw, hem aandacht oplevert. Maar zo zijn er tal van dingen.
(Ik doe vaak op lezingen/clinics een spelletje, dan laat ik het publiek een gedrag noemen en dan raden wat de oorzaak is en de trigger voor het paard om het te doen, en te blijven doen.)

Iemand hier vroeg, waarom kun je met een slof een paard overtuigen van het feit dat hij z'n hals kan laten zaken, zelfs al heeft hij pijn gehad.
De nadruk in dit geval ligt op goed gebruik. Je plaatst het paard voor een keuze. Bovenin kan, maar dat is lang niet meer de fijne plek. Daar voelt hij de weerstand van de ruiterhand op de slof. Komt hij een fractie naar beneden, dan is die weerstand weg... Maar er komt niks onaangenaams voor in de plaats. Immers, hij heeft geen pijn meer en we trekken er ook niet aan hem. Natuurlijk gaat hij eerst nog z'n oude leerpad volgen en gaat hij weer omhoog. Maar herhaling van het zelfde zal plaatsvinden er is daar weerstand. Steeds sneller en steeds vaker zal hij naar beneden zakken. Tot je hem na een tijdje hebt geleerd dat het daar beneden goed is.
Maar ga je het fout doen, dan ga je hem niks leren. Ga je drukzetten op de slof en blijf je die druk houden ook als hij beneden is. Dan leer je hem dat waar hij ook is, het onaangenaam is. Immers, nergens is een ontspanningspunt te vinden. Hou je dit in stand, dan zal hij leren dat de slof betekend dat hij in een onaangename houding wordt gezet. Hij zoekt daar dan een manier om zich te handhaven (denk aan paarden die slofkreupel zijn, of diep achter de loodlijn lopen), en zal hij dit gedrag gaan koppelen aan de slofteugel.

Voor mensen werkt dit leerprincipe onbewust ook. De slofteugel heeft je 1 of 2 keer als rem geholpen. Je hebt snel geleerd dat het probleem van remmen niet meer bestaat met slof. Gevolg met slof ben jij meer ontspannen dan zonder.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:07

bertie schreef:
2005 schreef:
Een jong paard wat met het hoofd slaat is vaak niet sterk genoeg of de ruiter doet iets fout. De ellende van een slof tussen de benen door is vaak dat ze zich gaan opdrukken tegen de slof of in een houding gaan lopen waarbij ze toch altijd de onderhalsspieren teveel aangespannen houden.
Met de slof aantrekken, maak je de rug niet sterker. Een martingaal of thiedeman om bloedneuzen te voorkomen vind ik dan een prettiger hulpmiddel. Maar goed, iedereen rijdt op zijn eigen manier.

Ik snap alleen niet wat er in principe mis is met tegen de bakrand rijden? Bij paarden die het bit vastpakken, of bij de kleinste gewichtshulp/beenhulp al meteen vooruit gaan is het heel fijn! De bakrand begrenst, jij hoeft niet aan je teugels te klooien en je paard leert dat een beenhulp voor opzij, ook voor opzij is met gebruik van achterbenen (scharen) in plaats van een vage schuine lijn vanaf AC naar de bakrand waarbij de voorbenen nog wel enigszins scharen maar achter er maar achteraan wappert.

Wat bijzonder ..
Een paard tegen de bakrand rijden ..

Hmm ..

Stel .. STEL ... stel je voor dat je dat NIET hoeft te doen..
Hm .. wat zou je DAN kunnen doen?
Eigenlijk is het antwoord simpel..

Ik hoor graag je suggestie! :j

Je rijdt hem ook niet alleen maar tegen de bakrand, je geeft de hulp voor opzij, geeft ruimte opzij maar gebruikt de begrenzende functie van de bakrand. Ik heb geen andere suggestie omdat ik het gebruik van de bakrand niet slecht vind, mits je niet je paard er tegen aan gaat rijden zonder begeleidende hulp en maar hoopt dat als je hem lang genoeg recht voor de bakrand zet hij een keer op zij gaat.
Maar ik vroeg me af wat er tegen het gebruik maken van de bakrand is?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:33

2005 schreef:

Och, waarschijnlijk niet zoveel.
Maar .. elk trucje dat wordt toegepast verhindert dat mensen een uitdaging zien in leren RIJDEN. Dressuurmatig dingen op te lossen - door 'gewoon' voorwaarts te rijden.
Je ging ook niet in op mijn suggestie na te denken wat je zou kúnnen doen. Jammer.
Ik probeer mensen uit te dagen om na te denken, en te leren. Om zo een betere ruiter te worden: iemand die weet wat'ie doet, omdat'ie het 'systeem' van rijden begint te begrijpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:07

Sunneva schreef:
Ik denk dat ze én weg wil rennen, én hele korte passen maakt door slecht ruggebruik.
Heb je een tip voor het naar de ontspanning toewerken? Ze krijgt idd te weinig beweging nu, maar deze week is ze als het goed is 2x bereden of gelongeerd. Ik kan alleen in het weekend komen aangezien ze niet bij mij staat omdat ze nog niet van mij is.

@kentiapalm: Ik ben idd al begonnen met aan de longeerlijn rijden, zodat ik extra kan letten op mijn zit en niet over het sturen na hoef te denken ;) het tuig nakijken ga ik zeker doen, ze heeft een erg moeilijke rug door haar hoge schoft.

8 jaar en springpony geweest. Dan kun je je het dribbelen wel voorstellen. Pony moet heet zijn op de sprong. Of je het nog omgebouwd krijgt... geen idee. Dat is wel moeilijker op de leeftijd dan dat ze bijv. nog 4 zijn. Als je overweegt ze te kopen, zou ik ze goed laten keuren en voorbenen op de foto. Als ze aanleg hebben voor artrose, dan komt het er vanaf die leeftijd zo ongeveer uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:10

bertie schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Ik snap de rede hierboven van jullie slofgebruik maar zijn jullie dan nooit 'bang' dat het probleem terugkeert wanneer je de slof eraf haalt?

Precies. <3

Nee.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:34

bertie schreef:
2005 schreef:

Och, waarschijnlijk niet zoveel.
Maar .. elk trucje dat wordt toegepast verhindert dat mensen een uitdaging zien in leren RIJDEN. Dressuurmatig dingen op te lossen - door 'gewoon' voorwaarts te rijden.
Je ging ook niet in op mijn suggestie na te denken wat je zou kúnnen doen. Jammer.
Ik probeer mensen uit te dagen om na te denken, en te leren. Om zo een betere ruiter te worden: iemand die weet wat'ie doet, omdat'ie het 'systeem' van rijden begint te begrijpen.

Heb ik wel over nagedacht, had eerst nog een hele uitleg hoe ik een paard inrijd, maar vond het niet nodig om dat helemaal uit te leggen. Ik was meer benieuwd wat er tegen de bakrand was. Ik denk dat jou oplossing inderdaad was, voorwaarts rijden. Máár aan de bakrand rijd je ook voorwaarts, als je de oefening goed rijdt. Dus voorwaarts rijden is de oplossing niet, aangezien de hele oefening al voorwaarts gereden moet worden. De bakrand mag begrenzen in het rechtdoor stomen (en na x aantal paarden kom je er uiteindelijk een tegen die panisch is op beenhulp (rennen), op zithulp (rennen) en op teugelhulp (heeeeel hard rennen)), niet in de voorwaartse beweging van achteruit. Daarom blijf je ook aan de bakrand het paard ruimte geven.

Nou weet ik wie de instructeur is, en deze instructeur is denk ik hét voorbeeld voor een paard ontspannen, rechtgericht, van achter naar voren en vooral voorwaarts te rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:14

Veulen84 schreef:
De nadruk in dit geval ligt op goed gebruik. Je plaatst het paard voor een keuze. Bovenin kan, maar dat is lang niet meer de fijne plek. Daar voelt hij de weerstand van de ruiterhand op de slof. Komt hij een fractie naar beneden, dan is die weerstand weg... Maar er komt niks onaangenaams voor in de plaats. Immers, hij heeft geen pijn meer en we trekken er ook niet aan hem. Natuurlijk gaat hij eerst nog z'n oude leerpad volgen en gaat hij weer omhoog. Maar herhaling van het zelfde zal plaatsvinden er is daar weerstand. Steeds sneller en steeds vaker zal hij naar beneden zakken. Tot je hem na een tijdje hebt geleerd dat het daar beneden goed is.
Maar ga je het fout doen, dan ga je hem niks leren. Ga je drukzetten op de slof en blijf je die druk houden ook als hij beneden is. Dan leer je hem dat waar hij ook is, het onaangenaam is. Immers, nergens is een ontspanningspunt te vinden. Hou je dit in stand, dan zal hij leren dat de slof betekend dat hij in een onaangename houding wordt gezet. Hij zoekt daar dan een manier om zich te handhaven (denk aan paarden die slofkreupel zijn, of diep achter de loodlijn lopen), en zal hij dit gedrag gaan koppelen aan de slofteugel.

Voor mensen werkt dit leerprincipe onbewust ook. De slofteugel heeft je 1 of 2 keer als rem geholpen. Je hebt snel geleerd dat het probleem van remmen niet meer bestaat met slof. Gevolg met slof ben jij meer ontspannen dan zonder.

Goed verwoord veulen, en zo bedoel ik het dus ook. De vraag derhalve "of je niet bang bent dat het probleem terugkomt als je de slof weer weghaalt" kan dus (kort door de bocht) worden beantwoord met "nee" indien de slof correct wordt toegepast en met "ja" indien niet goed toegepast.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:54

S_en_Z, jou post staat teveel blz terug om te quoten :+ , maar is wel "bijzonder" dat ze hem nooit met slof rijden
en met slof paard spontaan in een krul springt. Zegt genoeg denk ik.

@Bertie en 2005, overigens is het langs de bakrand makkelijker vanwege de begrenzing van die bakrand, maar je kan uiteraard ook op een volte werken e.d.
2005 weet wie de instr. is en zoals ik al zij les erna kreeg ik voorwaarts rijden om de oren geslagen, maar om dat te kunnen, moest er
wel eerst aan de voorwaarde ontspanning voldaan zijn. Waarna uiteindelijk de 2 gecombineerd worden en je een paard hebt
dat heel licht op de hand is, actief is en voorwaarts en ijverig. (bertie, aan einde van filmpje is hetook niet briljant, maar allicht toch de moeite waard even ernaar te kijken.)

Sunneva schreef:
Ik lees echt al heel lang mee en wil nu even uit mijn meeleesstoel komen om een vraag te stellen.
Ik probeer op dit moment een prachtige zwarte merrie uit om misschien te gaan kopen. Ze is 8 en ik weet niets van haar achtergrond behalve dat ze een springpony was.
Nu mijn probleem:
Als ik erop zit en ik ga stappen is het eerste dat ze doet dribbelen en daar komt ze bijna niet meer uit. Met een super lange teugel en geen contact loopt ze ongeveer 6 passen normale stap maar daarna ook weer dribbel. Als ze aan de teugel loopt (of iig met haar hoofd naar beneden) dan dribbelt ze bijna non-stop. In draf en galop neemt ze tempootje 100 aan en krijg ik haar zonder strenge hand niet meer terug.

Ik weet niet hoe goed jij kan rijden, maar ik zou hem laten staan. Omdat de reden van dit gedrag niet duidelijk is en kan heel veel oorzaken hebben. Stel dat het puur rijtechnisch is, dan is het nog steeds best lastig om dit eruit te krijgen (zou voor mij al niet mogelijk zijn). Echter het kan ook een andere oorzaak hebben, iets lichamelijks.
Ook lees ik dat je plan is haar nu te kopen, proberen beter te rijden en te verkopen, vanwege studie, dan zou ik er echt nog even
over nadenken, momenteel is de paarden markt niet echt om over naar huis te schrijven.

Babootje schreef:
Veulen84 schreef:

Goed verwoord veulen, en zo bedoel ik het dus ook. De vraag derhalve "of je niet bang bent dat het probleem terugkomt als je de slof weer weghaalt" kan dus (kort door de bocht) worden beantwoord met "nee" indien de slof correct wordt toegepast en met "ja" indien niet goed toegepast.

Veulen84, inderdaad, werkt ook met mensen zo, maar heeft nog leuke bijkomstigheid, als je hem eigenlijk relatief los hebt hangen en
je paard is wel een keer stout, dan weet je dat hij niet maximaal kan gaan, je grijpt dan in zonder dat hij strak komt te staan,
als je hem dan gecorrigeerd hebt zonder dat dat je minstens 60 meter (of meer) kost, dan denk je, heeee! Ik kan het gewoon zelf!
Na aantal keren (oke, na 2jaar of zo...) ben je overtuigd van het feit dat je het ook prima zonder kan oplossen, omdat je als ie stout is
je hem zo weer terug hebt, of ook al is ie stout je niet bijkans met hartkloppingen te paard zit, maar met een grijns erop, omdat ie zo
lekker ondeugend is.
Dat gevoel heb ik heel lang niet gehad bij hem en nu wel weer.
Mede misschien wel doordat hij paar maand geblesseerd is geweest ik lekker met mijn vertouwde dame aan de slag ben
gegaan en alles wat ik van mijn zwartje heb bij geleerd ook op haar heb toegepast,
waar ook zij beter op ging lopen.
Zij is altijd goed voor lichaam en geest, weet je altijd weer met beide voeten op de aarde te zetten.

Moet eerlijk zeggen dat ik het heel erg vind die slof nodig te hebben, zegt dan wel weer genoeg over je rijkunsten.

xxbritttxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:30

Denk laat ik ook nog eens een foto plaatsen.. Is alweer ff geleden in het eerste topic ergens!
Toen heb ik deze foto geplaatst..
Afbeelding
Ik reed het paard hier pas een paar maandjes en dit was mijn eerste privélesje, opzich geen verkeerd beeld, maar nog een beetje op de voorhand naar mijn mening, en mijn houding is nog niet zo super.
Deze foto is van de laatste westrijd.
Afbeelding
Handjes iets te hoog en niet gelijk.. mijn aandachtspuntje. De houding is naar mijn mening al een stuk beter.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:55

Heb er niet zoveel verstand van, maar ik doe een poging :D

Op de eerste foto zie ik dat je je schouders wat naar voren doet, wat natuurlijk niet zo goed is, maar waardoor je je paard wel 'lucht' geeft in de mond.
En op de laatste foto daarintegen, zie ik dat je je schouders naar achteren hebt, en je polsen ontzettend vast zet, waardoor het paard (dat lijkt ten minste zo) een beetje op jouw handen steunt. Daarbij zie ik zowel jouw als het paards z'n houding een stuk meer gespannen, en minder fijn. Ook zie ik op de eerste foto een wat lossere rug, en vind ik de halshouding persoonlijk fijner.

Dus ik vind de eerste foto een stuk fijner om te zien dan de tweede :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:30

Ik ga mee met mijn voorganger.

Eerste foto vertoont na mijn idee wat meer lossigheid in het lichaam met name de hals.
Tweede foto is ook van wedstrijd, kan me voorstellen dat er dan iets meer spanning bij jou aanwezig is waardoor paard ook wat meer spanning in het lichaam heeft.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:30

Hey iedereen,

Heb hier al een paar keer gepost en iedere keer kreeg ik hele interessante reacties, maar nu zit ik met een 'nieuw probleem' waar ik tegenaan loop en graag jullie mening over had gehad. Even de situatie schetsen: Mijn verzorgpaard Tudor (1m80), heeft een scheef bekken, is reeds behandeld door ostheopaat (maar dat gaat nu eenmaal niet in 123 weg) en nu hebben we gisteren voor het eerst er weer op gekropen. Daarvoor deed ik longeerwerk (ook met dubbele longe) om hem wat 'losser' krijgen aan de kant waar hij het volgens de dierenarts het lastigst had: hij kon moeilijk links plooien. Ik heb wel beide kanten telkens goed gelongeerd (niet dat ik alleen maar 1 kant deed). Maar bij het rijden, merkte ik nu dat het vooral moeilijk was om op rechterhand te rijden, hij buigt niet zo makkelijk en op die kant houdt hij zn staart echt scheef, terwijl dat op de andere hand bijna niet is. Ook durft hij in de bocht indien ik hem iets te kort rijdt of te traag, nog eens bokken (hij kropt zich dan zo wat uit), maar dan vermoed ik dat het bij hem gewoon van niet 'kunnen' is, want Tudor doet altijd 100% zijn best, ookal heeft hij last van iets.. Ik probeer hem daarom echt goed voorwaarts te rijden, maar ik heb het gevoel dat dat soms ook niet helpt, want dat hij dan toch vertraagt..
Enkele foto's op rechterhand, waarbij ik hem eigenlijk niet zo slecht vind lopen, maar zijn staart hangt er zo scheef bij, dat ik graag enkele tips had gehad. Schouderbinnenwaarts kan hier waarschijnlijk wel al wat bij helpen? Maar is dat niet té belastend om dat van de eerste keer te doen?

Hier loopt hij precies wat 'verkrampt', zeker met zijn achterbenen, is waarschijnlijk ook omdat ik op een volte zat (wat hij zo moeilijk vindt). Ook mag zn neusje er iets meer uit.
Afbeelding

Hier vind ik dan wel dat hij een fijn achterbeen gebruik heeft en loopt hij wat meer 'door' zijn lijf, maar ik trek wat teveel aan de binnenteugel (hij durfde op die hand vaak naast de hoefslag te vallen, als in links van de hoefslag te lopen)
Afbeelding

Hier had hij iets gezien, maar vind ik het er wel goed uitzien (zeker qua beengebruik)
Afbeelding

Alvast bedankt!