Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:00

Ik heb ook geen droge plekken op de paarderug waar ik heb gezeten hoor. Ook niet als ik zonder zadel rijd overigens. Sterker nog, dan is volgens mij de plek waar ik zit eerder bezweet dan de rest vanwege mijn lichaamswarmte en die van het paard en de wrijving (en nee uiteraard geen extreme wrijving want dat zou betekenen dat je continu zit te schuiven maar iets beweging naar voren en achteren blijft er altijd).

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:46

Dinopino schreef:
marjootje je hebt gelijk wij komen hier niet uit. Maar je gewicht moet je me toch gelijk in geven verdwijnt niet doordat je gaat lichtrijden. Het wordt enkel naar andere plekken verplaatst. We hadden het net enkel over lichtrijden en dat je je dan volgens hyppolyte lichter wordt. En ik ben van mening dat wanneer je juist goed doorzit en niet ploft in het zadel je voor het paard eigenlijk lichter bent dan wanneer je lichtdraaft.

Ja dat ben ik zeker met je eens dat je gewicht niet verdwijnt waneer je gaat licht rijden.
Denk ook dat er nu een beetje 2 onderwerpen door elkaar lopen, ik had het specifiek over jouw uitspraken over boomloos rijden.
Maar om het voor het paard prettig te maken denk ik dat je beide goed moet doen lichtrijden en doorzitten, want je kunt met allebei het paard behoorlijk tegenwerken, of je nu boomloos, of boomzadel rijd.
Vraag me alleen wel af of je als zwaardere ruiter niet beter kunt gaan lichtrijden, volgens mij komt er toch behoorlijk druk op de rug met doorzitten.
En lichtrijden gaat de meeste ook beter af, ik zie maar weinig mensen die echt lekker kunnen doorzitten zonder te ploffen.

En wat @schrikdraad zegt kan ik me ook wel in vinden, denk dat je hierin een beetje de middenweg moet zoeken.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:38

Schrikdraad, sorry als ik verkeerd gelezen heb en trek mijn bericht hierover dus in, heb waarschijnlijk te haastig gelezen. Bij deze ga ik nu dus ook verdwijnen, helaas kan ik door mijn streven in de sport weinig tijd vrijmaken om rustig te lezen. Ik doe nog een keer aan de Europese kampioenschappen mee voor senioren boven de 59 jaar. In mijn profiel staat een link waarbij ik met mijn sportvrienden aan het showen ben met mijn body.
Ik heb geen haar :D

Dit dus even offtopic,

ik denk dat het ieders wens is te komen tot een conclusie over overgewicht, hoe schadelijk dit is voor onze paarden en wat we kunnen doen om het onze paarden gemakkelijk te maken. Ik wens jullie allemaal een serieuse discussie toe in de hoop het leverd wetenschapelijke informatie op en vele toehoorders

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:14

Dan wens ik je veel succes met je streven @john, en we zien je vanzelf wel weer verschijnen als je het wat minder druk bent............ga toch even in je profiel spieken, word toch wel erg nieuwschierig..... :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:20

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:30

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:22

maat 46 normaal of rijbroeken maat :D

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:40

Ik vind dat nogal zwart/wit bekeken, het is een heel verschil of je die maat hebt met een lengte van 1,60 of 1,80, dus kom je weer op de verschillende bouw van mensen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:21

ja het is misschien wel wat zwart wit,
maar geloof mij zelfs als je bijna 1,90 bent (en dat ben ik)
heb je maximaal maat 42 en ik ben niet dik ;)
dus ik vind gewoon dat als je 46+ ben rijbroeken maat ;)
dat je niet meer op een paard thuishoort
ik zag zelfs een topic van iemand die maat 54 zocht in rijbroeken 8)7

dat kan toch niet

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:29

little_birdy schreef:
ja het is misschien wel wat zwart wit,
maar geloof mij zelfs als je bijna 1,90 bent (en dat ben ik)
heb je maximaal maat 42 en ik ben niet dik ;)
dus ik vind gewoon dat als je 46+ ben rijbroeken maat ;)
dat je niet meer op een paard thuishoort
ik zag zelfs een topic van iemand die maat 54 zocht in rijbroeken 8)7

dat kan toch niet

Misschien wel een heel kort vrouwtje met appel figuur? Weet je ook op wat voor paard deze persoon rijd? Misschien wel een shire van 1.90 die haar amper voelt zitten. Ik vind het wel een beetje zwart wit om je aan een bepaalde broekmaat te houden hoor. Trouwens, jij bent misschien niet 'dik' maar zelfs met je 1.90 en maat 42 kan je nog zwaar zijn of te zwaar voor bepaalde paarden en daar gaat het topic toch over? Beetje respectloos met die gekke smiley erbij. Net zoals dat er geen standaard paard is, is er ook geen standaard mens. Zoveel vormen en maten.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:13

Maar als je kort bent met een appelfiguur dan krijg je natuurlijk weer het hele 'vet beweegt achter de beweging aan verhaal'.. want dan heb je wss overgewicht en allemaal redelijk op één plek..
Mensen met als natuurlijke bouw kort en een appelfiguur hebben over het algemeen niet erg vaak maat 46 als ze op hun 'ideaal gewicht' zouden zitten.. maat 46 komt overeen met een heupomtrek van ongeveer 110 cm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:28

Urielle schreef:
http://i258.photobucket.com/albums/hh274/Urielle_Wrangler/Wrangler/LesNoorTanger9nov11011.jpg
maat 44 op een zeer ranke KWPNer, zo erg vind ik het persoonlijk niet :o
http://i258.photobucket.com/albums/hh274/Urielle_Wrangler/Devdan/Les28okt2009_6.jpg
idem op toen nog grote D-pony, heb nou niet het idee dat het totaal niet past.

Ik kan het niet goed zien op de eerste foto en misschien vertekent het, maar op die foto lijkt het zadel te klein voor het achterwerk. Maar goed, misschien valt het mee, heb je wat dat betreft geen betere foto?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 07:46

@ Mindim: Nee zadel is ok hoewel ik Wow-zadels niet bepaald de fijnst zittende zadels vind, ik zit er te ver op de lepel, ik heb last van automatisch optrekkende knietjes ;) Je ziet vooraan ook dat ik met mijn benen tegen de dijblokken op zit te duwen ipv mijn benen gewoon af te laten hangen, irritante gewoonte! Zit nog wel steeds te twijfelen om het zadel toch maar weer terug te ruilen voor een Passier GG waar ik zelf fijner op zit en daar dan Flair kussens in te laten bouwen maar dat zadel was zo verrekte duur en is helemaal aanpasbaar.... Het geinige is trouwens dat die Wow 18 inch is en de County van de foto eronder maar 17,5 inch en veel geslotener zit :+

Nou Little_Birdy, zeg het eens, ben ik zo'n dikke trol op mijn paarden? :D Ik heb gewone kledingmaat 42-44 en rijbroeken idem maar draag die elastische van de Decathlon en soortgelijke en geen Passiers meer met hun wurgtaille want daarin viel ik bij een gewone kledingmaat 40-42 al in de rijbroekmaat 44-46 omdat mijn buik anders niet ging (buikspieren doorgescheurd bij zwangerschap en over zwangere buik terug dichtgegroeid dus permanent 'zwanger' buikje). Ik ben trouwens 1.65 groot ongeveer.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:29

Little_birdy misschien moet je eens een stukje terug lezen, daar kwamen we tot de conclusie dat de bouw van iemand helemaal niets zegt over het gewicht.
Aangezien ik het gewicht belangrijker vind dan iemands broekmaat vind ik het een rare stelling om te zeggen dat iemand met maat 46 standaard niet op een paard kan.
Ik heb even door mijn kast gekeken, ook ik heb er een rijbroek tussen liggen met maat 46, en ik kan hem niet aan, zit in de taille te strak, en om benen en kont te los.
Er zijn zo veel verschillende modellen rijbroeken, dat je daar weinig van op aan kunt.
En voor normale broeken heb ik 40/42
Laatst bijgewerkt door marjootje op 07-04-12 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:37

ik lees al heel lang mee hoor vanag het allereerste topic :)
het is ook erg zwart wit,
het lijkt mij alleen zo in de normale maten gaan ze vaak niet verder dan 46
dat zal dan toch een reden hebben lijkt me ?
én ja een trekpaard kan meer hebben dan een gewone haflinger dat klopt'
ik ben zelf ook tegen de lamp aangelopen en heb ook op te kleine dieren gezeten
zal ik ook niet meer gaan doen :P
en de bouw dat is waar ik ben ook breed gebouwd vandaar mijn maat 42
ik heb ook geen overgewicht maar toch een maat 42 dus bouw zegt ook veel ja

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:54

Maat zegt inderdaad niet altijd anders, al moet ik zeggen dat ik ook wel topics ben tegengekomen waarin mensen zoeken naar broeken (of praten over broeken) waarvan ik denk, die zouden gewoon niet meer gemaakt moeten worden.

Maar Urielle ik vind het niet echt storend hoor, maar de reden van jouw grote broekmaat geef je ook al zelf (bouw lichaam na zwangerschap) mijn moeder heeft ook broekmaat 42 met 1.67, maar die heeft inderdaad ook zo'n buik (en wel hele smalle benen en kont)

Daarom is broekmaat niet altijd wat zeggend denk ik

Volgens mij vallen broeken ook vaak groter uit, ik rijd nog in broeken maat 176 :')

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:56

@Urielle ik vind je niet te zwaar lijken voor je paardjes hoor, dus gewoon lekker die elastische broeken blijven dragen........ :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:39

Gelukkig, ik begon me al heeeel even een enorme kamerolifant te voelen maar op foto's vond ik het beeld toch best meevallen en de paarden lijken er geen moeite mee te hebben. Ik weeg trouwens op dit moment 72 kilo (ik ben 5 maanden zwanger, maar aangezien ik me buiten de zwangerschap eigenlijk niet weeg heb ik geen idee wat het normaal is).
Ik hou zelf helemaal niet van koudbloeden en ben een echte wedstrijdruiter dus ik zie mezelf ook echt niet op een trekpaard, dan stop ik eigenlijk nog eerder met rijden :=

Maar heb het idee dat mensen bij broekmaat 46 gelijk iemand voor zich zien a la obesitas, ikzelf val in de klasse licht overgewicht (en ja ik vind mezelf ook mooier qua figuur met maat 38 maar toen ik 36/38 had woog ik 48 kilo en werkte 16 uur per dag op stal praktisch zonder eten, was ook niet echt een gezonde situatie).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:17

@Urielle, ik vind het beeld an sich niet echt storend, daarom vind ik het ook lastig om foto's te beoordelen op: kan dit nog op mijn pony of paard, maar ik vindt persoonlijk dat rond de 72 kg je best op veel paarden kunt qua gewicht, de D-pony hengst vind ik nog wat iel aandoen op de foto, maar verder niks storends gezien( behalve dat je niet lekker zit in het zadel, dat is voor jouw rug en die van het paard onprettig/storend.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:07

nja ik heb wel veel rijbroeken maat 46, vind altijd dat rijbroeken erg klein uitvallen. normale broekmaakt van mij is 40-42, en weeg nu 80 kilo.

@little-birdy, ik vind dat je eerst beter moet nadenken voordat je iets zegt. Sorry hoor maar verdiep je eerst plz even in een onderwerp voordat je een heleboel verschillende mensen over een kam scheert;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:51

@little birdie, hoeveel weeg jij dan? Als ik jouw topic zo zie dan vind ik je te groot voor het paard waar je op rijdt. En als je je oordeel al zo klaar hebt, dan ben ik ook wel benieuwd naar met welk gewicht jij op je paard stapt eigenlijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:58

dus jij vind mij te groot voor het paard uit mijn onderschrift :=
dat vind ik knap :)
ik weeg 78 kilo bij bijna 1,90 lengte ,
ben nu aan het afvallen tot de 75 dan ben ik ligt genoeg vind ik zelf ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:25

Dit gaat weer de richting op om te vragen naar meningen ben ik te zwaar voor mijn paard. Daar was dit toch niet voor bedoeld? Een paard heeft er geen boodschap aan dat je te lang bent of dat je je eigen gewicht wel mee vind vallen. Het paard heeft enkel te maken met het gewicht op zijn rug en of die soepel en hoe die meegaat en hoe die verdeeld wordt over zijn rug. Little birdy door je lengte is een zadel waarschijnlijk al snel te kort voor jouw. Dan zit je dus met je gewicht tamelijk ver richting lepel. Daar zit een punt waarachter de lendenen beginnen en het paard niet goed meer kan dragen. Dit is zo als jouw paard het voelt. Nogmaals hij heeft geen boodschap aan het feit of je wel of niet te zwaar bent voor je lichaamsbouw. Hij heeft enkel te maken met het gewicht en de verdeling en de soepelheid.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:55

ik heb het daar ook niet over hoor ;)
er werd gevraagt hoe zwaar ik ben ,
ik weet gewoon dat dit paard mijn gewicht prima kan handelen en het zadel word aangepast wanneer hij van mij is,
ik rij nu met een 17 inch en een 18 inch kan ook prima op hem ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:56

Ohja, nou weet ik weer wie jij bent, vorige keer heb ik ook al iets gezegd over dat ik je te groot vond voor de pony's waar je op zat en hoewel het nu om een ander paard gaat, ben je daar nog steeds te groot voor. Dus leuk dat je vindt dat je met maat 46 niet meer op een paard zou mogen zitten, maar je let zelf ook niet bepaald op of je zelf wel goed past op de paarden waar je mee rijdt. In je profiel zit je op een grote vos (van je werk), dat is er zowaar eentje waar jij qua formaat op past.
Ik kan me eerlijk gezegd niet helemaal voorstellen dat je maar op 78 kilo zit met 1,90 en dan maat 42 hebt, maar dat is mijn inschatting en ik weet dat ik het daar mis kan hebben. Maar wat je wel vergeet in je oordeel over maat 46 is dat jij een stuk zwaarder bent als je maat 46 zult hebben dan iemand die 1.70 is bijvoorbeeld, die zal dan waarschijnlijk net zoveel wegen als jij nu... Dus qua gewicht wat het paard moet dragen maakt het niet uit.