[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:26

Yelly schreef:
Afbeelding

Foto loopt een beetje af, ik weet niet hoe je dit rechtzet.

Met Picasa kun je heel gemakkelijk foto's rechtzetten.
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:27

:j Hij wil graag te diep zakken, hoewel hij halsstrekken ook graag doet in alle gangen. Ik mis nog het stukj waarin ik hem kan finetunen met been en zit. Met hand doe ik zo min mogelijk, dan zakt hij helemaal te diep. Ben nu bezig met hem iets lager te houden in galop, op het stukje dat hij wel gaat opbollen bij de schoft, maar dat is nog flink lastig. Teveel been en vergeten te zitten is hard, vervolgens denk ik 'OHJA, zitten' en dan draven we alweer. :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:32

S_en_Z schreef:
Mijn paard kantelt als ze geen lengtebuiging geeft en ik teveel aan mijn binnenteugel zit ipv dat ze om mijn binnenbeen gebogen is en de begrenzende buitenteugel accepteerd, wat betekent dat ze op 1 kant haar binnenachterbeen minder graag wil plaatsen en met de buitenvoorschouder niet voor de achterhand wil blijven...

Zeg jij, wil jij even je snufferd houden en andere mensen een kans geven? _-:( *\o/*
Laatst bijgewerkt door bertie op 31-01-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:32

Sorry Bertie := Nog een vraag dan? Zal ik stil zijn :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:47

Nog een vraag Nog een vraag!! :):) :):) :):) :):)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:01

Thanks S_en_Z :D! Ik heb zeker veel aan je tips gehad :j

Ze mag inderdaad nog veel meer dragen vanuit de achterhand en actiever worden qua achterbeen :j Ze kan bijvoorbeeld van voor heel mooi strekken, maar vindt het dan nog wat lastig om achter voldoende mee te nemen :+ Ik probeer daarom veel te schaken en neem zo af en toe schijnovergangen mee :)

Voldoende buigen is vaak ook nog wat moeilijk, we hebben ook wat zadelproblemen achter de rug, waardoor ze heel gevoelig in de lendenen was geworden en zich daar vast zette. Nu hebben we sinds ruim anderhalve maand een mooi nieuw zadel van MSFC dat super ligt en dat is al een hele verbetering +:)+ Ook heb ik de osteopaat een aantal weken terug laten komen ter controle en om haar los te werken.

Om haar qua buiging te trainen rijden we veel achtjes en ik sluit en open vaak de volte :)

Over het kantelen heb je helemaal gelijk :j Moet wel zeggen dat dit vaak korte momentopnames zijn, ze is er ook weer makkelijk 'uit' te rijden :j Als ze aan het kauwen is op haar bitje, wil ze ook nog wel eens wat verkantelen tijdens het kauwen. Ze buigt vaak dus nog onvoldoende om mijn binnenbeen. Ook werken we hard aan gelijke druk op twee teugels, ik heb zelf de neiging de binnenteugel er wat meer bij te pakken dan de buitenteugel. Unique laat me hier vaak nog redelijk mee wegkomen, maar mijn instructrice niet :D

Ik zal eens kijken voor filmpjes :D

Bedankt voor het rechtzetten van de foto, Bertie :) Weer wat geleerd, haha :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:05

Goed dat je je er bewust van bent! Want dan heb je naast je instructrice nu de extra bevestiging dat je dat NIET moet doen ;) En wat jammer dat je pech hebt gehad met zadelleed enz.. gelukkig is het opgelost!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:07

S_en_Z schreef:
Nog een vraag Nog een vraag!! :):) :):) :):) :):)

Nou vooruit dan. :)

We zitten hier steeds maar te mekkeren over die loodlijn, en dat het neusje vooral vóór die loodlijn moet zijn.
Ik zat een keer te tölten op een IJslander. Die had het neusje inderdaad voor de loodlijn.
Wat zeg ik .. voor de loodlijn?
Die neus was horizontaal!
En toch was dat paard (want dat zijn IJslanders) aan de teugel.
Hélemaal on topic. :D

Hoe kan dat?

Aan de teugel ..

Is het nou vertikaal? Of horizontaal? :roll:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:12

Denk dat ik m wel weet, maar ik ga nu niets zeggen.

Bertie, ik gaat slaapjes doen. Sterkte de komende dagen.. zal best zwaar zijn, zo zonder onze foto's en gezelligheid. := Hopelijk heb je een mooi boek.. (of je gaat gewoon naar de warme zon!)

In ieder geval, tot snel weerziens!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:00

freeride schreef:
Ah okee, dan is ze gewoon wat stijvig in de hele lengtelijn, misschien een beetje aan de hand werken aan schoudenvoor en binnen?
Die indruk dat je er met je been zo afblijft krijg ik omdat je zo op je knie en(sorry voor de woordkeuze)kruis hangt, ipv dat je hele been er gewoon soepel aanplakt en de voet en enkel mooi loshangt.

Wat jammer dat je paard in de winter zo gek is, dat je er niet mee kunt werken, ook niet aan de hand?

Klopt, ze is zeker stijf in de hele lijn, en op de foto had ze 3 week stilgestaan. Wegens geen bak kunnen we lang niet altijd elke dag trainen. Maar werk aan de hand doen we inderdaad ook altijd voor het rijden, en dat werkt echt erg goed. Van 't zomer toen ik echt veel met haar deed kon ze de volte, schouderbinnen op rechte lijn en op volte, wijken in stap allemaal vlekkenloos en in draf begon het ook al steeds beter te worden. Maar onder het zadel heb ik er zelf nog heel erg veel moeite mee haar goed te laten buigen en soepel worden.
Dit zijn wat foto's van oktober werk aan de hand. :)
http://img818.imageshack.us/img818/835/img7788u.jpg
http://img802.imageshack.us/img802/6187/img7791.jpg

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:04

S_en_Z schreef:
Air schreef:
S_en_Z: Nu maak je HAAR nog verlegener! :)) Ze is een merrie. :')
Maar voor overbouwde paarden is het wat moeilijker om trots en fier te lopen, makkelijker om verlegen te zijn. Maar weet 100% zeker dat het goed gaat komen, Sodeletuut is echt op de goede weg :)

Sorry, merrie dan.. ach.. met de bouw van een penny hengst <<) Nee Sodeletuut heeft echt al een hele verbetering doorstaan :j Dat zei ik ook in mijn post. Ze komt er ook echt wel. Weet dat ze ontzettend haar best doet.

Bedankt Air en S_en_Z, fijn dat jullie wel zien dat ik heel erg mijn best doe! :D

jullie willen vast geen foto's zijn van een paar jaar geleden. :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:09

:= Ach, je moet ERGENS beginnen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:11

Sodeleluut, die wil je ook niet van mij zien hoor _O- Ik vindhet een fijn beeld en als je langzamerhand aan een lossere voorkant en meer dragende achterhand kan werken, gaat het alleen nog maar beter. Ze loopt wat op devoorhand, maar neemt wel de achterbenen lekker mee, dus ik weet zeker dat het gaat lukken :j

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 10:16

Afbeelding
Dit plaatje wilde ik met jullie delen. Het plaatje spreekt denk ik wel voor zich.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:02

Sodeletuut schreef:
freeride schreef:
Ah okee, dan is ze gewoon wat stijvig in de hele lengtelijn, misschien een beetje aan de hand werken aan schoudenvoor en binnen?
Die indruk dat je er met je been zo afblijft krijg ik omdat je zo op je knie en(sorry voor de woordkeuze)kruis hangt, ipv dat je hele been er gewoon soepel aanplakt en de voet en enkel mooi loshangt.

Wat jammer dat je paard in de winter zo gek is, dat je er niet mee kunt werken, ook niet aan de hand?

Klopt, ze is zeker stijf in de hele lijn, en op de foto had ze 3 week stilgestaan. Wegens geen bak kunnen we lang niet altijd elke dag trainen. Maar werk aan de hand doen we inderdaad ook altijd voor het rijden, en dat werkt echt erg goed. Van 't zomer toen ik echt veel met haar deed kon ze de volte, schouderbinnen op rechte lijn en op volte, wijken in stap allemaal vlekkenloos en in draf begon het ook al steeds beter te worden. Maar onder het zadel heb ik er zelf nog heel erg veel moeite mee haar goed te laten buigen en soepel worden.
Dit zijn wat foto's van oktober werk aan de hand. :)
http://img818.imageshack.us/img818/835/img7788u.jpg
http://img802.imageshack.us/img802/6187/img7791.jpg

Nou, die foto's geven een goed beeld hoor!! :j
Wat je ook kunt proberen is keertwendingen om de achterhand aan de hand, om haar op die manier een beetje meer uit te nodigen om het gewicht meer op de achterhand te krijgen, heel losjes beginnen, gewoon links naast haar hoofd/hals gaan staan en naar
rechts lopen, zodat ze voor de druk moet wijken zeg maar, daardoor zal ze ook wat soepeler worden in de voorhand,en haar buikspieren wat meer moeten aantrekken.

dit is erg offtopic, maar vind het super hoe je bezig bent, en een tipje is zo gegeven :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:34

Ik vind het aan de hand werken erg bijzonder om te zien. Zou wel eens een lesje lange lijnen/dubbele longe willen volgen ergens, lijkt me erg leerzaam en dan snap ik misschien hoe je de 'oefeningen' kan doen zonder je zit en been.

Dat vind ik nu aan de dubbele longe lastig, hij krult dan heel erg op, ook als ik hem genoeg ruimte geef van voren. Op zo'n moment mis ik been om aan te vullen en zit om hem in hetzelfde tempo te houden. Die dingen kwamen we ook tegen onder het zadel, maar daar lukt het grotendeels wel nu.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:47

Lees al een hele tijd mee hier omdat ik het een prachtig topic vind, maar heb tot nu toe niet de tijd/moeite genomen om mee te praten. Toch maar eens doen dan :D Kan nog veel van jullie leren en zelf ben ik al jaren met houding en het effect daarvan op het paard bezig dus misschien kan ik daarin ook nog wat toevoegen :)

Wat betreft de Ijslander, denk dat men daar vooral moet kijken naar het verschil in training van het paard en de doelstelling in het rijden (tenminste, de ervaring die ik heb in het trainen van Ijslanders, kan niet voor elke Ijslandertrainer spreken natuurlijk ;) ) Ijslander, tolters, worden gefokt om goed te kunnen tolten. Ze hebben een sterke achterhand en een zware hals die je in tegenstelling tot veel dressuurpaarden niet zo makkelijk op kunt krullen omdat je het paard dan de grond in duwt, daar zijn ze te compact voor (terwijl je bij een lang paard het gevoel kunt krijgen dat te diep het paard korter laat lopen, wat in feite niet zo is, omdat ze wel korter gaan lopen maar de pas niet afmaken doordat ze vasthouden in de rug en schouder). In plaats van dat ze op de hand worden gereden worden ze er juist vanaf gereden: het belangrijkste bij een jonge Ijslander is het scheiden van de gangen en de gangen daarbij vooral taktmatig houden. De tolt is alleen taktmatig als het paard voldoende onder kan stappen vanuit de achterhand en daarbij dus de voorkant heft, en het dier over de rug loopt. Daaruit volgt de nageeflijk die je in je hand voelt, en die voelt 'anders' dan die van de meeste dressuurpaarden, losser contact, minder druk, en vooral een paard dat niet op of achter de loodlijn loopt, maar ervoor. Omdat hij die ruimte nodig heeft om zijn achterhand onder te zetten en zijn front op te richten, door de zware hals en de halsvorm. Teugeldruk gebruikt men alleen om het jonge paard te ondersteunen in de tolt, niet om die 'nageeflijkheid' te verkrijgen: omdat dat volgt zodra het paard sterk genoeg is om te dragen en daarbij los te laten. Wat ik altijd apart heb gevonden is dat 'ondersteunen' bij de opleiding van het dressuurpaard uit den boze is, omdat het 'op eigen benen moet leren lopen', terwijl dat bij jonge Ijslanders juist wel gewenst is, om ze te helpen de kracht te ontwikkelen op het moment dat ze de balans nog missen.
In de dressuur begint men in de opleiding bij het koppie, en dan met name bij het 'accepteren' van het bit. Ik ken echter weinig jonge paarden die het bit niet accepteren, ze accepteren in beginsel alleen geen overmatige druk, en dat is juist wat de ruiters willen voelen, die druk, en de aanname van die druk door het paard. Als je een goed opgeleide Ijslander op druk gaat rijden gaat hij dribbelen, onregelmatig lopen, trekken. Dat voelt voor een 'dressuurruiter' wellicht als het niet nageeflijk lopen, niet accepteren van het bit. Maar een Ijslander is niet gewend om op het bit te lopen, maar van het bit af, zoals je ook een goed getraind, verzameld paard wilt zien. Bij het dressuurpaard werk je van iets foutiefs naar iets positiefs toe (van de voorkant 'ontspannen', naar de achterkant zakkend) bij de Ijslander begin je meteen bij het positieve, ook al moet je daarvoor het paard een tijdje ondersteunen (meteen werken aan het verzameld paard, ook al is het daar nog niet sterk en in balans genoeg voor, en moet je het dier helpen door het te ondersteunen).
Persoonlijk prefereer ik de tweede manier en pas ik die inmiddels ook zo veel mogelijk toe op de dressuurpaarden die ik rij, hoewel die vaak hun bouw daarin minder mee hebben in deze. Staat tegenover dat een Ijslander nooit genoeg been of ruimte in de rug/schouder zal hebben om zo spectaculair te strekken als ze in de GP ringen doen ;)

Bovenstaande is natuurlijk ietwat gegeneraliseerd, maar ik neem aan dat men snapt wat ik bedoel met het gemiddelde dressuurpaard en de gemiddelde Ijslander, en de training daarvan :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:15

Suzanne_k schreef:
Afbeelding
Dit plaatje wilde ik met jullie delen. Het plaatje spreekt denk ik wel voor zich.

maar wat is dan de houding waar we allemaal naartoe streven :? of zijn dit alleen maar foute houdingen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:25

Nummer 2 of 6, bij nummer 2 mag de neus ook op de loodlijn, maar niet erachter. Maar nummer 2 zou dus niet afgestraft mogen worden door bijvoorbeeld een jury.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:53

ik ga met MWM mee 2 en 6. Halshoogte kan wisselen maar neus moet een klein stukje voor de ll blijven

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:54

Jammer dat zes voor de beeldvorming niet een ronde hals en het buigpunt vlak achter de oren heeft :+ Maar het idee klopt inderdaad.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:58

Het belangrijkste aan het plaatje is wel zichtbaar. Voor het zadel op de halslijn komen de spieren "omhoog" en paard blijft horizontaal ondanks zijn hals zakt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:13

Ik vind plaatje 1 ook niet onbelangrijk om naar te streven hoor, zeker tijdens losstappen en even tussendoor op adem komen, en uiteraard uitstappen ,2 en6 zijn idd mooi streefbeelden :)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 15:34

Over die Ijslander: Een paard dat in gewillige aanleuning gaat (de licht verende druk die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen), nageeft op de teugelhulpen (dus loslaten in nek en kaakgewricht als gevolg van het vermeerderd ondertreden van de achterhand) en de ruiter het gevoel geeft van een constante, soepele verbinding tussen hand en paardenmond gaat aan de teugel. Als de Ijsland dus van achteruit loopt en de ruiter heeft een fijne verbinding kan hij aan de teugel gaan, ondanks dat zijn hoofd ver voor de loodlijn is. Maar ik heb nog nooit op een Ijslander gezeten dus of het klopt weet ik niet.

Daar wil ik nog even aan toevoegen. Afhankelijk van de graad van africhting en de aard en de snelheid van de gang: is de nek meer of minder gebogen, waardoor de neus meer of minder voor de loodlijn komt. Misschien als de IJslander te veel op de loodlijn loopt dat hij zijn eigen neus raakt met zijn benen :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:42

MyWishMax schreef:
Sodeleluut, die wil je ook niet van mij zien hoor _O- Ik vindhet een fijn beeld en als je langzamerhand aan een lossere voorkant en meer dragende achterhand kan werken, gaat het alleen nog maar beter. Ze loopt wat op devoorhand, maar neemt wel de achterbenen lekker mee, dus ik weet zeker dat het gaat lukken :j

Haha iedereen heeft vast vreselijke foto's. :P Maar dankjewel! We doen ons best! :D

freeride schreef:
Nou, die foto's geven een goed beeld hoor!! :j
Wat je ook kunt proberen is keertwendingen om de achterhand aan de hand, om haar op die manier een beetje meer uit te nodigen om het gewicht meer op de achterhand te krijgen, heel losjes beginnen, gewoon links naast haar hoofd/hals gaan staan en naar
rechts lopen, zodat ze voor de druk moet wijken zeg maar, daardoor zal ze ook wat soepeler worden in de voorhand,en haar buikspieren wat meer moeten aantrekken.

dit is erg offtopic, maar vind het super hoe je bezig bent, en een tipje is zo gegeven :)

Dankje voor de tip! Ik zal mijn instructrice er ook eens naar vragen, maar we zijn voor de achterhand inderdaad ook bezig met het achterwaarts aan de hand, en daarbij rechtblijven en het bekken goed kantelen. :)

Dankjewel!!! :D