Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:53

ik zie hier toch echt wel weer mensen die er bij waren dat het voor een paard te veel werd......

dan nog maar eens de vraag......Als je er dan bij staat en het ziet gebeuren.........wat doe je er dan aan als je het zo zielig vind?????

coydog

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:56

Och, mijn tinker zucht en puft ook als er iemand van 50 kg opstapt, incl bijna omvallen.
Dat heeft meer met motivatie te maken denk ik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:57

MaritAriel schreef:
]
hmm okee , nouja paarden staan er bekend om dat ze het niet laten merken als ze ergens last van hebben / pijn hebben . ;)
maar dat is dan wat mij altijd is verteld :)

Wankelen is niet iets wat je wel of niet laat zien als in last hebben, maar het is een manier van lopen die je niet onder controle hebt als je een gewicht op je rug hebt dat je eigenlijk niet kunt dragen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:59

quartel schreef:
ik zie hier toch echt wel weer mensen die er bij waren dat het voor een paard te veel werd......

dan nog maar eens de vraag......Als je er dan bij staat en het ziet gebeuren.........wat doe je er dan aan als je het zo zielig vind?????

Nou het gewoon zeggen, met als gevolg een kwade klant en een nog pissigere werkgever

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:00

coydog schreef:
Och, mijn tinker zucht en puft ook als er iemand van 50 kg opstapt, incl bijna omvallen.

Zou ook kunnen zijn dat ie echt een pijntje heeft......

De paarden waar ik het over heb hadden bij een lichtere ruiter geen van bovengenoemde kenmerken

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:05

zipje71 schreef:
quartel schreef:

Nou het gewoon zeggen, met als gevolg een kwade klant en een nog pissigere werkgever

ligt er maar net aan hoe je het zegt :j
Je hoeft er niet iemand mee te beledigen gelijk toch?
Als je het normaal en een beetje tractvol brengt is er vaak toch best ruimte voor een normaal gesprek

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:05

quartel schreef:

Zeggen dat het wel genoeg is geweest voor vandaag en dat hij bijna omvalt.
Lijkt me genoeg zeggen. Zeker als de eigenaar ook weet dat ze te zwaar is maar ach kan wel.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:06

Natuurlijk ziet een slank persoon op een paard er mooier uit dan een dik persoon.
Ook heeft een slank persoon minder hinder van overtollige kilo's met rijden dan een dik persoon.
Maar ik vindt dat je tot een bepaald gewicht best moet kunnen paardrijden.
Natuurlijk niet met extreem overgewicht. Dus ik vind wel dat er op een gegeven moment een grens is waarop je jezelf moet afvragen of het nog wel verstandig is om op je paard te stappen.

Er was laatst ook een meisje op tv in een programma die al een tijd niet meer op haar paard had gereden omdat ze vond dat ze te dik was voor haar paard. Ze heeft uiteindelijk een maagband laten plaatsen en is flink afgevallen zodat ze onder andere weer kon paardrijden. Maar zijn had dan ook wel flink obesitas.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:07

Tigra_ schreef:
quartel schreef:

Lijkt me genoeg zeggen. Zeker als de eigenaar ook weet dat ze te zwaar is maar ach kan wel.

mja.....lekker vriendelijk ja......op die manier maak je geen vrienden he?
En als jij zegt dat jij het genoeg vind kan de ruiter alsnog denken dat je bedoeld hebt dat het dier te lang gelopen heeft :)*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:08

quartel schreef:
En als jij zegt dat jij het genoeg vind kan de ruiter alsnog denken dat je bedoeld hebt dat het dier te lang gelopen heeft :)*

Ja das een mooie :+
Als ik aan iemand vraag of ie worst wil, dan bedoel ik er ook geen kaas mee.

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:09

hoi nou sommige mensen hebben een ziekte dus als jij oneerlijk vindt vor het paard is dat jou probleem maar paarden zijn zo sterk dus het maakt niet zo heel veel uit

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:10

Quellian schreef:
quartel schreef:

Ja das een mooie :+
Als ik aan iemand vraag of ie worst wil, dan bedoel ik er ook geen kaas mee.

mja....lekker simpel ja.......als je zou zeggen dat je je er niet mee bemoeien wilt en die persoon niet kwetsen wilt maar toch denk te zien dat het dier te zwaar moet tillen komt het al snel anders over denk je zelf niet?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:14

zipje71 schreef:
coydog schreef:

Zou ook kunnen zijn dat ie echt een pijntje heeft......

De paarden waar ik het over heb hadden bij een lichtere ruiter geen van bovengenoemde kenmerken

Beest wordt regelmatig nageken hoor, mankeert niets aan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:15

quartel schreef:
mja....lekker simpel ja.......als je zou zeggen dat je je er niet mee bemoeien wilt en die persoon niet kwetsen wilt maar toch denk te zien dat het dier te zwaar moet tillen komt het al snel anders over denk je zelf niet?

Je kwetst niemand, zeikt niemand af op zijn gewicht, maar zegt gewoon dat het genoeg is. Wat de reden is dat het genoeg is (te zwaar belast, te lang gereden) doet niet ter zake lijkt mij. Genoeg is genoeg, reden is onnodig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:15

quartel schreef:
Tigra_ schreef:

mja.....lekker vriendelijk ja......op die manier maak je geen vrienden he?

Als je ze zou kennen zou je het wel snappen. Het zijn ook geen vrienden en dat zou ik niet willen ook. Ik bemoei me niet met hun en hun niet met mij. Dat heb ik inmiddels wel geleerd want het maakt niet uit hoe je het zegt ze snappen het toch niet.
Vriendelijk of niet vriendelijk. Het gaat bij hun het ene oor in het andere oor eruit.
Als het paard letterlijk bijna niet meer op de benen kan staan lijkt me dat je dat als instructeur en ruiter/eigenaar moet zien/voelen. En helaas als je daar als "instructrice" niets van zegt. Nee helaas.
En bij mij gaat nog altijd het welzijn van het paard boven de gevoelens van een eigenaar die denkt dat ze alles beter weet maar het paard nog niet eens hoort schreeuwen als er iets is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 13-07-11 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:17

quartel schreef:

Zeggen dat haar haf door zijn hoeven gaat en of ze toch er over na wilt denken of met naast te gaan lopen.

maarja.. eigen paard kan ik niets over zeggen.. en als ze blijft zitten dan is dan niet mijn verantwoording.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:18

robeer schreef:
Mindim schreef:
Nou, ik hoop het Quellian :D Maar er zijn nog een hoop andere manieren om te gaan helaas.

Robeer, ik wil niemand een minderwaardiheidscomplex bezorgen hoor, weet wat het is om zwaar te zijn en hoe vervelend je je dan kunt voelen, maar eh de toon is ook door de zwaardere naar de dunnere medemens niet al te vriendelijk in dit topic, de magere sprieten en skeletten zijn al voorbij gekomen, varken of miss piggy en meer van dat soort scheldbenamingen heb ik echter nog niet gezien.

Heb jij de originele OP gelezen? Met name om reden 4 zijn veel mensen nogal heftig van leer getrokken. De toon was meteen gezet hoor.

Heb ik gelezen en dat is idd niet netjes neergezet. Maar goed aan de andere kant wordt over dunne mensen nou ook niet bepaald netjes gesproken. Dus als de zwaardere mensen een aanstoot nemen aan punt 4 in de OP, laat sommigen dan niet hetzelfde doen naar de dunnere medemens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:21

haffie83 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Juist.. :+

TS, heb jij weleens 120 kilo gewogen, omdat je zo ziek was dat het de enige optie was?
Heb jij weleens door een winkel gelopen waar iedereen je naar staarde? Waar er mensen waren die je in je gezicht uitlachten? Nee? Open dan ook geen topic over iets waar je helemaal geen kaas van hebt gegeten.

IK ben ook zwaar geweest en kamp met een eetstoornis,maar nu vind ik mezelf nog steeds te dik.
En dat mensen nu dit gaan zeggen het ziet er niet,vindt ik niet netjes,ik sluit me bij koudbloed Kim aan.

Ik heb er 40 kilo afgekotst, mag ik nu wel meepraten?
Je kent mensen niet en hun 'eet' verleden niet, dus ga er niet van uit dat een ander niet weet waar hij het over heeft aub.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:22

quartel schreef:
Als je het normaal en een beetje tractvol brengt is er vaak toch best ruimte voor een normaal gesprek

Het is tactvol gezegd, maar die man voelde zich meteen zwaar beledigd, net als zoveel mensen hier in dit Topic

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:24

Ik vind het ook overdreven, sommige mensen kunnen er niets aan doen.
Kijk ik heb wel een gezien dat een bestwel dik en te groot persoon op een A Welshje ging rijden.
En dat vind ik wel een beetje zielig, maar als dikkere mensen op een Belg gaan rijden of een Fjord ofzo.. Dan kunnen die dat heus wel houden. Maar smalle paardjes vind ik wel een beetje zielig..
Maarja als die mensen paardrijden leuk vinden, dan vind ik dat niet erg.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:25

zipje71 schreef:
quartel schreef:

Het is tactvol gezegd, maar die man voelde zich meteen zwaar beledigd, net als zoveel mensen hier in dit Topic

sja, daar ben je dan ook lekker mee......
sommige mensen hebben ook echt wel en plaat voor hun kop he?

In zo een geval kan je gerust zeggen dat je je best gedaan hebt

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:26

Ga niet alles doornemen, beetje teveel bladzijdes. Maar wat ik als reacties lees richt zich vooral op de discriminatie factor. Dat dikkere mensen evenveel mogen als dunnere. En dat sommige mensen niets kunnen doen aan het dikzijn.
Mijn mening: daar gaat het helemaal niet om, het gaat om het paard! En die is beter af met een ruiter met een gezond BMI. Omdat die soepel mee beweegt en de rug minder zwaar belast. Punt uit. En tuurlijk is een dik iemand die netjes rijdt weer minder erg dan een slank iemand die trekt en schopt maar dat is appels met peren. Als ze beide hetzelfde rijden is slank mooier, gezonder en fijner voor het paard dan te dik.
Punt uit.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:26

Wat mij opvalt is dat een jaar of wat de "regel" nog 20% was en er nu 12 tot 15% geroepen wordt.
Komt het dan toch zover dat niemand meer kan rijden over 10 jaar??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:28

Waarom zou iemand zwaar beledigd zijn als je zegt dat hij/zij te zwaar gevonden wordt voor het paard?
Iemand wordt pas kwaad als je komt met dingen als: Je bent te dik, je bent te zwaar. Het is iets wat ze zelf ook wel weten en niet steeds mee gefronteerd willen worden.
Dat is niet in verband met wat hij/zij gaat doen, maar een aanval op de persoon. Een groot verschil.
Als je zegt "je bent te zwaar voor mijn kano" neemt ook niemand daar aanstoot aan hoor.
Zware mensen beseffen dat er een limiet zit in dingen die ze kunnen doen en dat sommige dingen kunnen bezwijken onder hun gewicht. Dat is niet wat ze kwestst. Wat ze kwetst is als je zegt dat ze er niet uit zien, dat ze af moeten slanken, dat ze gewoon te dik zijn etc.

Dus zeg gewoon : Mijn/dit paard kan je/uw gewicht waarschijnlijk niet goed aan.
Dan beledig je echt niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:31

superguus schreef:
Ik vind het ook overdreven, sommige mensen kunnen er niets aan doen.
Kijk ik heb wel een gezien dat een bestwel dik en te groot persoon op een A Welshje ging rijden.
En dat vind ik wel een beetje zielig, maar als dikkere mensen op een Belg gaan rijden of een Fjord ofzo.. Dan kunnen die dat heus wel houden. Maar smalle paardjes vind ik wel een beetje zielig..
Maarja als die mensen paardrijden leuk vinden, dan vind ik dat niet erg.

Als de mens het maar leuk heeft toch? :roll: Wat kan ons het A welshje dan schelen.