Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:02

Ik kom hier even tussenspringen als jullie het niet erg vinden. Ik vind het namelijk wel een heel interessant topic. Ik verdiep mij ook behoorlijk in de klassieke rijkunst, eigenlijk de academische rijkunst. Toch wel een verschil vind ik. Klassieke rijkunst is meer een denkrichting en academische rijkunst is voor mij meer een methode, waarbij er meer aandacht aan telepathie wordt besteed. Wat ik hier zelf uit opmaak is dat er wel veel in technisch opzicht wordt gesproken. Ik ben van de AR dus van het gevoel, ik vind techniek belangrijk voor het inzicht maar vind dat het uiteindelijke werk met gevoel moet kunnen worden uitgevoerd. Ik moet het wel met gevoel doen omdat mijn pony behoorlijk flegmentiek is en hij zich enorm kan afsluiten van deze wereld. Daarbij is hij ook enorm verreden (ook mijn fout). Ik ga dit een tijdje volgen en hoop dat ik af en toe mee mag discussieren.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:28

maartpaard Bent zelf niet hoor maar misschien leerlingen van hem wel. met name waar jij les van krijgt heb ik ook jaren les van gehad.

MaartPaard

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:44

Florien bedoel je? Bent zelf ken ik eerlijk gezegd niet heel goed. Inmiddels heb ik geen les meer van Florien dat is me echt te ver helaas. Maar nu met iemand anders bezig, en wij richten ons ook voornamelijk alleen op gevoel, heel werkzaam voor mij en mijn pony.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:47

nou jah ook AR kent inmiddels al weer vele dwaalsporen maar dat geeft niet wat werkt werkt , alleen zijn ze er in dit topic niet geheel gecharmeerd van

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:04

Als de AR en de KR nu eens wat nauwer gingen samenwerken?
dan heb je gevoel en rijtechnisch bij elkaar....
mooier kan niet

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:05

waarom is dat dan? en wat vind jij?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:05

nombrado schreef:
mooier kan niet

haha nou spreek je jezelf tgen ik heb altijd AR gedaan en doe nu klassiek en toch ben je het nog steeds niet met mij eens 8-) :')

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:06

nombrado schreef:
mooier kan niet

+:)+ +:)+

Voor de ruiters die alleen "technisch" met hun paarden omgaan, zou ik het boek van Mary Wanless "rijden met gevoel" willen aanraden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:09

liberty22 schreef:
nombrado schreef:
mooier kan niet

haha nou spreek je jezelf tgen ik heb altijd AR gedaan en doe nu klassiek en toch ben je het nog steeds niet met mij eens 8-) :')

nee klopt
je kan daarin ook steeds verder gaan......... ;)
en dan kloppen een boel dingen vanuit de AR en de KR niet meer helemaal...
Het stuk zit, van de ruiter, mis ik namelijk bij beide diciplines , (of niet of nauwelijks uitgediept)
En dat is ook, waarom veel ruiters kunnen gaan afhaken, niets is namelijk confronterender, dan te zeggen dat de ruiter scheef zit....alleen bewuste ruiters, willen echt werken aan zichzelf (waardoor je het paard vanzelf meeneemt)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:10

nombrado schreef:
mooier kan niet

Voelen staat los van telepathisch vermogen, en je paard op door Jou genoemde denk wijze oefeningen te laten verrichten, rijkunstig gevoel word veel over gesproken in de KR, maar dat is niet het zweverige onderdeel waar jij het over hebt. Straks ga je nog vertellen dat je op je bezemsteel door je stal heen zweeft.
Laatst bijgewerkt door Moll op 05-10-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:11

dat komt omdat jij je niet genoeg in de materie verdiept nogmaals opmijn opleiding elke maand zitles , theoretisch enorm uitgediept dus ik denk dat je jezelf niet genoeg verdiept hebt anders had je deze conclusie niet getrokken.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:12

nombrado schreef:
mooier kan niet

Daarom zeg ik, techniek voor het inzicht (marijke de jong), en de uitvoering met gevoel (florien de graaf).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:13

Moll schreef:
nombrado schreef:
mooier kan niet

Voelen staat los van telepathisch vermogen, en je paard op door Jou genoemde denk wijze oefeningen te laten verrichten, rijkunstig gevoel word veel over gesproken in de KR, maar dat is niet het zweverige onderdeel waar jij het over hebt. Straks ga je nog vertellen dat je op je bezemsteel door je stal heen zweeft.

Een ruiter kan alleen maar "voelen" als de concentratie van de ruiter zo "diep" is dat de omgeving wegvalt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:14

MaartPaard schreef:
nombrado schreef:
mooier kan niet

Daarom zeg ik, techniek voor het inzicht (marijke de jong), en de uitvoering met gevoel (florien de graaf).

Vind je het heel erg dat ik af haak dan, als me paard zo móet bewegen dan zie ik toch liever iets anders, ik werk toch liever van uit het correcte skala.

nombrado

Moll schreef:

noop....het één is onlosmakelijk verbonden met het ander.
zonder voelen géén telepathie.
met bezemsteel? zonder gaat ook prima :D *D

liberty22

nou wie zegt dat wij niet in staat zijn om in een bubbeltje te rijden?

orienta

cherie78 schreef:
Een ruiter kan alleen maar "voelen" als de concentratie van de ruiter zo "diep" is dat de omgeving wegvalt.

Dat word toch wel wat lastig met meerdere personen in een bak..... :')

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:16

liberty22 schreef:
nou wie zegt dat wij niet in staat zijn om in een bubbeltje te rijden?

Niemand heeft dat gezegd *D

Alleen ben je over gevoel wat "lacherig" als ik het zo mag omschrijven?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:17

nombrado schreef:
Moll schreef:

noop....het één is onlosmakelijk verbonden met het ander.
zonder voelen géén telepathie.
met bezemsteel? zonder gaat ook prima :D *D

Als ik me hand uitsteekt en iet aan raakt, voel ik, geen telepathisch vermogen voor nodig

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:17

orienta schreef:
cherie78 schreef:

Dat word toch wel wat lastig met meerdere personen in een bak..... :')

Dus dan is jouw "concentratie" nog niet diep genoeg *D (geweest ooit), dan weet je nl dat je voelt dat er ook nog andere combinatie's aanwezig zijn :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:18

Ik voel niet dat ze er zijn, ik hoor het wel aan het geklapper van de beentjes en de zweepjes :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:18

Moll schreef:
Vind je het heel erg dat ik af haak dan, als me paard zo móet bewegen dan zie ik toch liever iets anders, ik werk toch liever van uit het correcte skala.

Precies en dat is ook een verschil, het gaan niet om show maar om het paard

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:19

orienta schreef:
Ik voel niet dat ze er zijn, ik hoor het wel aan het geklapper van de beentjes en de zweepjes :D

Misschien momenten pakken dat er niemand is, rond etenstijd bijv? Je kan je veel beter concentreren als je geen rekening hoeft te houden met anderen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:19

Ik ben nog steeds ontzettend benieuwd naar een filmpje van een paard dat gedachten kan lezen Nombrado.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:20

MaartPaard schreef:
orienta schreef:

Misschien momenten pakken dat er niemand is, rond etenstijd bijv? Je kan je veel beter concentreren als je geen rekening hoeft te houden met anderen

Klopt maar dat word lastig dan moet ik er om 6 uur sochtends op gaan zitten of om 11 uur savonds ;)