Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:12

Dat is precies wat mij zo aanspreekt in het paardrijden. Er zijn zoveel manieren om een paard te rijden, en voor mijn gevoel zit in het meeste wel iets goed. En uiteindelijk kun je bij veel methodes toch bij dezelfde conclusies uit. Mits je als ruiter kritisch bent natuurlijk. Ik ben eigenlijk nog maar 1 methode tegen gekomen die me echt niet aansprak, en dat werd toen bevestigd doordat het werkelijk dood brafe paard de betreffende instrutrice er na 3 minuten al af probeerde te werken, hehe.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:15

quadripes schreef:
Men moet wel in de gaten houden: er zijn verschillende soorten aanpak in de klassieke dressuur, die telkens op hetzelfde punt uitkomen, maar wel vanaf het begin ongeveer verschillen.

ik denk dat dit in het topic ook telkens doorklinkt.

De manier die ik telkens beschrijf is gebaseerd op onder andere Seidler, het Skala van de FEI en op de aanpak van de Spaanse Rijschool.

Bij de klassieke aanpak van de SRS werkt het als volgt:

Het paard wordt in eerste instantie gereden met het gewicht op de voorhand en dit wordt pas in de latere 'campagneschool' veranderd.

Men rijdt eerst lange lijnen, waarbij de nadruk ligt op het tussen de hulpen houden van het paard en het voorwaartsneerwaartse ligt. Dit duurt ongeveer een jaar of bij sommige paarden nog langer.

Daarna schakelt men over naar het verplaatsen van evenwicht naar de achterhand. Deze fase duurt weer een aantal jaar en wordt de Campagneschule genoemd. Hierin komen onder andere de zijgangen aan bod.

Vervolgens kan men dan met een getalenteerd paard nog doorgaan in de Hogeschool.

Vandaar dat mijn uitleg ook telkens verschilt van de aanpak van bijvoorbeeld Moll. En dat je dus in deze fasen wel degelijk ook met 'rechtrichten' bezig bent.

grappig dat u dit zo verwoord, ben benieuwd onder welke afdeling ik dan zou moeten vallen, en de proffesor bijvoorbeeld

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:27

quadripes schreef:
een paard op twee teugels rijden kan wel op de rechte lijn, een paard rechtrichten niet. omdat de natuurlijke scheefheid van een paard dan telkens een achterbeen buiten de massa laat plaatsen. daarom moet je buigingsarbeid toepassen (voltes, wendingen, en later de zijgangen).

Waarom niet op de rechtelijn een paard niet kunnen rechtrichten???????? Wat is dan Schoudervoor en Schouderbinnenwaarts voor een oefening???????? Buiging kan alleen tot stand komen wanneer het paard rechtgericht is, of te wel zich buigen kan om het binnenbeen dient men al te kunnen met zijn paard wanneer het aangalopeerd.
Stelling en buiging en rechtrichten begint men al in lichte mate bij het beleren van het paard, denkt u eens aan het correct longeren???? De lichtste buiging is op de grote volte dus bij het longeren.
Zodra een paard in staat is de ruiter te dragen zich in het natuurlijk evenwicht hersteld heeft begint men het paard al recht te houden. (voorhand op de achterhand instellen) Dit beschrijft u hieronder. Dit blijft eigenlijk altijd bestaan aan gezien een paard instabiel in zijn lengte as is door zijn bouw, voor smaller dan achter (schouders heupen) en wij willen een paard op 2 sporen, dat wil dan zeggen dat de achterbenen smaller geleerd worden te sporen en de voorbenen breeder?

quadripes schreef:
door telkens de voorhand voor de achterhand te plaatsen kun je het paard recht houden. dit is het begin van rechtrichten en hierdoor kun je dus een paard op twee teugels rijden omdat je zo telkens het binnenachterbeen goed eronder plaatst, zo krijg je vanzelf ook de juiste halshouding weliswaar weer onder invloed van teugelhulpen, zit hulpen enz - halve ophoudingen. (even snel gereageerd vanuit mijn werk)

Het begin van smaller sporen van het achterbeen is Schoudervoor dat men ook met jonge paarden kan beoefenen.
Ben het met grote delen met u eens, maar probeer het precieser te formuleren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:35

Mijnheer Moll, kent u het boek van Waldemar Seunig??? Von der Koppel bis zur Kapriolle???
Geweldig wat deze auteur schrijft vanuit de theorie en praktijk, hij beschrijft alles en zeer duidelijk en heeft van renomeerte leermeesters les gehad hij beschrijft wat Klassieke Dressuur is en aansluitend dat de talenten paard ruiter tot de Hogeschool kunnen komen wat wij Klassieke Rijkunst noemen.
AR wanneer men die daarmee vergelijkt is het of deze vele dingen weg laat en dat het meer show is deze man neemt geen blad voor de mond en kan het werkelijk duidelijk beschrijven.
Zelf ben ik wat ouder, en heb veel van deze dingen mogen meemaken en heb alles tot mij laten komen en geluisterd wanneer deze leermeesters met elkaar en ook tegen over de jeugd dingen uitlegden en in discussie gingen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:38

Schoudervoor of binnen kan alleen verkregen worden wanneer de aanleuning correct is en het paard volledig door het lijf gaat en ontspannen is, SV of SB kan ook goed op de volte gevraagt worden, en is minder belastent voor het paard en makkelijker te bewaren voor de ruiter en daarin wanneer nodig te corigeren. een paard wat niet geheel in balans is deze oefeningen vragen op de lange zijde kan snel sterk worden en het doel van het ondedeel verloren gaan en de ruiter groote moeite geven om het paard in de ontspanning te behouden.

in het longeren kan er pas buigen en lichter stelling gevraagt worden als het paard onspannen door het lijf gaat en er is niet altijd buiging nodig in het longeer werk, om het verticale balans aan te nemen en te behouden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:41

Professor schreef:
Mijnheer Moll, kent u het boek van Waldemar Seunig??? Von der Koppel bis zur Kapriolle???
Geweldig wat deze auteur schrijft vanuit de theorie en praktijk, hij beschrijft alles en zeer duidelijk en heeft van renomeerte leermeesters les gehad hij beschrijft wat Klassieke Dressuur is en aansluitend dat de talenten paard ruiter tot de Hogeschool kunnen komen wat wij Klassieke Rijkunst noemen.
AR wanneer men die daarmee vergelijkt is het of deze vele dingen weg laat en dat het meer show is deze man neemt geen blad voor de mond en kan het werkelijk duidelijk beschrijven.
Zelf ben ik wat ouder, en heb veel van deze dingen mogen meemaken en heb alles tot mij laten komen en geluisterd wanneer deze leermeesters met elkaar en ook tegen over de jeugd dingen uitlegden en in discussie gingen.

ik ken deze niet het klinkt wel intresand moet ik u zeggen heeft u daar een IBN nummer van met toeval, of hoe dat nummer ook mag heten?
ik moet u toch noig eens zeggen dat we nog eens af moeten spreken zodat we dit soort dingen met het bijzijn van paarden, dan word het veel al sneller duidelijker

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:44

Moll schreef:
Schoudervoor of binnen kan alleen verkregen worden wanneer de aanleuning correct is en het paard volledig door het lijf gaat en ontspannen is, SV of SB kan ook goed op de volte gevraagt worden, en is minder belastent voor het paard en makkelijker te bewaren voor de ruiter en daarin wanneer nodig te corigeren. een paard wat niet geheel in balans is deze oefeningen vragen op de lange zijde kan snel sterk worden en het doel van het ondedeel verloren gaan en de ruiter groote moeite geven om het paard in de ontspanning te behouden.

in het longeren kan er pas buigen en lichter stelling gevraagt worden als het paard onspannen door het lijf gaat en er is niet altijd buiging nodig in het longeer werk, om het verticale balans aan te nemen en te behouden.

Dan dient u toch eens na te kijken wat er gebeurd bij het longeren.
Schouderbinnenwaarts kan men alleen rijden wanneer het paard zo ver is dat het de kracht heeft.
En Schoudervoor is geen verzamelde oefening die gewoon in de Arbeidsdraf gereden word, die men zelfs met lichtrijden kan rijden en juist een oefening voor jonge paarden is.
Op de Grotevolte SB rijden is 1 van de zwaardere oefeningen die kan men alleen rijden wanneer men SB op de rechtelijn rijden kan tot in de perfectie. Schoudervoor rijd men eigenlijk later in de africhting gewoon om het paard recht te houden, dat is niets bijzonders.
U haalt nu verzamelde oefeningen en gewoon niet verzamelde oefeningen door elkaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:53

Professor schreef:
Moll schreef:

Dan dient u toch eens na te kijken wat er gebeurd bij het longeren.
Schouderbinnenwaarts kan men alleen rijden wanneer het paard zo ver is dat het de kracht heeft.
En Schoudervoor is geen verzamelde oefening die gewoon in de Arbeidsdraf gereden word, die men zelfs met lichtrijden kan rijden en juist een oefening voor jonge paarden is.
Op de Grotevolte SB rijden is 1 van de zwaardere oefeningen die kan men alleen rijden wanneer men SB op de rechtelijn rijden kan tot in de perfectie. Schoudervoor rijd men eigenlijk later in de africhting gewoon om het paard recht te houden, dat is niets bijzonders.
U haalt nu verzamelde oefeningen en gewoon niet verzamelde oefeningen door elkaar.

is dat zo? ik moet daar eens goed over na denken, de vraag naar SB komt pas als het paard in balans is en gedragen dus daar in heet u ook gelijk ik vraag deze oefening dan ook niet eerder.
echter begin ik altijd met SB op de Volte en niet op de rechte lijn.
dat Schouder voor in het rijden algemeen is om de schouder van de wand af te houden en dus het paard recht te houden is dat is een algemeen gegeven

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:01

Wanneer u SB op de volte begint dat is alleen de vorm van SB, SB is al moeilijk genoeg op de rechtelijn, het is een oefening die wanneer deze perfect uitgevoerd kan worden, en ik schrijf dat het de moeilijkste oefening is om perfect te rijden en niet ik alleen.
Waarom omdat het hele paard eigenlijk recht is (relatief) en dat men de schouder (optisch) naar binnen wil brengen.
Eigenlijk brengt men of wil men dat het paard de binnenellenboog meer tegen het lichaam brengt en de buitenelleboog iets van zijn lichaam brengt.
Links Schoudervoor (ook wel voorhand voor) Rechts Schouderbinnenwaarts.
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:05

Professor schreef:
Wanneer u SB op de volte begint dat is alleen de vorm van SB, SB is al moeilijk genoeg op de rechtelijn, het is een oefening die wanneer deze perfect uitgevoerd kan worden, en ik schrijf dat het de moeilijkste oefening is om perfect te rijden en niet ik alleen.
Waarom omdat het hele paard eigenlijk recht is (relatief) en dat men de schouder (optisch) naar binnen wil brengen.
Eigenlijk brengt men of wil men dat het paard de binnenellenboog meer tegen het lichaam brengt en de buitenelleboog iets van zijn lichaam brengt.
Links Schoudervoor (ook wel voorhand voor) Rechts Schouderbinnenwaarts.
Afbeelding

ik snap dat geen wat u zegt geheel, en de plaatjes ter verduidelijking zijn altijd mee genoemen, echter is mijn persoonlijke ervaring dat het SB rijden op de volte, beter te onderhouden is in vergelijking met het op de lange zijde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:12

Dan ben ik benieuwd of uw paarden wel rechtgaan met de achterbenen.
De motor gaat rechtuit en dat is heel heel erg moeilijk om die werkelijk rechtuit te laten gaan op een gebogen lijn wanneer het paard het op de rechtelijn nog niet beheerst, omdat op de gebogenlijn het binnenachterbeen nog meer belast word dan op de rechtelijn, en het paard dan dwangmatig met het buiten en binnenachterbeen naar buiten zijlen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:19

nogmaals de uitnodiging staat, en ik kan u verzekeren dat daar ook in mijn lessen op gehamerd word en nauwlettend naar gekeken word.
en dat er goed opgeled moet worden of het paard niet uitzwenkt en het buiten achter been buiten de massa plaatst is uiteraard uit den bose

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:20

@Professor: ik bedoelde dat je een paard niet kunt rechtrichten op een rechte lijn dus: als je rechtuit rijdt zonder daar het paard in te corrigeren - dus met de voorhand tegen de wand te laten kleven enz. SB en dergelijke vallen voor mij niet onder rechte lijnen rijden in die zin, je kunt ze wel op de rechte lijn rijden, maar het zijn in feite buigingen en vallen dus onder de rechtrichtende buigingsarbeid die zowel op de gebogen lijnen als rechte lijnen uitgevoerd kan worden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:23

quadripes schreef:
@Professor: ik bedoelde dat je een paard niet kunt rechtrichten op een rechte lijn dus: als je rechtuit rijdt zonder daar het paard in te corrigeren - dus met de voorhand tegen de wand te laten kleven enz. SB en dergelijke vallen voor mij niet onder rechte lijnen rijden in die zin, je kunt ze wel op de rechte lijn rijden, maar het zijn in feite buigingen en vallen dus onder de rechtrichtende buigingsarbeid die zowel op de gebogen lijnen als rechte lijnen uitgevoerd kan worden.

als je het zo ziet zijn elke buigzame oefeningen voor het rechtrichten daar is het immers voor bedacht om bepaalde delen te sterken en te onder houden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:26

quadripes schreef:

Denk dat u een klein denkfoutje maakt, een rechtelijn is bv de langezijde, en wanneer men een oefening op deze doet is dat op de rechtelijn, en dan is men juist met SB het paard aan het leren a. voorhand op achterhand aan het richten. b. de verzameling aan het verbeteren.
Dit doet men dan op de rechtelijn.
Net zo als men dat op een gebogenlijn kan, wat in werkelijkheid dan ook weer een rechtelijn is aangezien de afstelling van die lijn??????????
Paardrijden heeft zijn eigen taal, aangezien wanneer men het letterlijk neemt het paard is recht op de grote volte en toch gesteld en gebogen???????? ook heel vreemd klinkt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:31

ok dan zal ik het herformuleren: met rechtuit rijden kan men een paard niet rechtrichten.

dat was alles wat ik wilde zeggen, geloof ik.

verder moest ik nog een antwoord plaatsen op de vraag van Moll: zoals u uw werkwijze beschrijft, lijkt mij deze eerder bij Fransklassieke en Iberischklassieke opvattingen aan te sluiten.

Ik schaar mijzelf onder het Duitsklassieke systeem en de Professor ook.

ok, nog een opmerking: ja, zoals ik al zei, het rechtrichten van het paard is in mijn ogen hetzelfde als het hele dressuurproces en dat begint al met het paard op de juiste manier over lange en rechte lijnen alsmede gebogen lijnen te rijden. daarna begin je aan de zijgangen. rechtrichtende buigingsarbeid zijn dus ook de voltes, goed gereden hoeken (naar mate van africhtingsgraad van het paard) en vervolgens ook de zijgangen enz.

nog een opmerking: ik zit dit nu wel in de gauwigheid te typen, moet zo weer lesgeven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:37

quadripes schreef:
ok dan zal ik het herformuleren: met rechtuit rijden kan men een paard niet rechtrichten.

dat was alles wat ik wilde zeggen, geloof ik.

verder moest ik nog een antwoord plaatsen op de vraag van Moll: zoals u uw werkwijze beschrijft, lijkt mij deze eerder bij Fransklassieke en Iberischklassieke opvattingen aan te sluiten.

Ik schaar mijzelf onder het Duitsklassieke systeem en de Professor ook.

ok, nog een opmerking: ja, zoals ik al zei, het rechtrichten van het paard is in mijn ogen hetzelfde als het hele dressuurproces en dat begint al met het paard op de juiste manier over lange en rechte lijnen alsmede gebogen lijnen te rijden. daarna begin je aan de zijgangen. rechtrichtende buigingsarbeid zijn dus ook de voltes, goed gereden hoeken (naar mate van africhtingsgraad van het paard) en vervolgens ook de zijgangen enz.

nog een opmerking: ik zit dit nu wel in de gauwigheid te typen, moet zo weer lesgeven.

Met het dikgedrukte ben ik het eens, wanneer u tijd heeft eens even terug lezen wat en hoe ik het beschreef.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:40

ik zal zeker even teruglezen vanavond, ik zit nu gewoon allerlei dingen tegelijker te doen en dat werkt niet. u heeft het waarschijnlijk weer beter en preciezer geformuleerd dan ik nu kan bedenken :D maar ik had dit volgens mij ook al eerder ergens gezegd.

en het is mooi weer dus ik ga vanmiddag eerst mijn paarden trainen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:46

even terug komend op de SB op de volte, ik rij niet de gehele volte in het begin met SB elke keer zijn het enkele passen om te voorkomen dat de achterhand uit zwaait.

het is in eerste istantie dus makkelijker SB te rijden op de volte, omdat je het uitzwenken van de achterhand/croup, om het paard te plaatsen in de SB, echter waneer je het uitzwenken gaat voorkomen op de volte is het moeilijker, omdat er een hoge gradatie van verzameling aantepas komt.
er is een continuüm tussen been plaatsing en SB op de volte, bij jonge paarden begint men met de been plaatsing en laat dit gelijkdelijk aan uit groeien in SB

Bron T.R

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:50

frans vind ik niet, Iberischklassiek kan ik me wel een beetje in vinden, echter vind ik zelf dat ik toch veel al duits klassiek ben in gesteld

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:05

Moll schreef:
even terug komend op de SB op de volte, ik rij niet de gehele volte in het begin met SB elke keer zijn het enkele passen om te voorkomen dat de achterhand uit zwaait.

het is in eerste istantie dus makkelijker SB te rijden op de volte, omdat je het uitzwenken van de achterhand/croup, om het paard te plaatsen in de SB, echter waneer je het uitzwenken gaat voorkomen op de volte is het moeilijker, omdat er een hoge gradatie van verzameling aantepas komt.
er is een continuüm tussen been plaatsing en SB op de volte, bij jonge paarden begint men met de been plaatsing en laat dit gelijkdelijk aan uit groeien in SB

Bron T.R

Kan men veel beter gewoon de Schultervor bevestigen dan hoeft u deze voor mij onzin niet te doen.
Aangezien het de schijn geeft van SB en het niet is, men rijd dan een veredeld wijken voor de kuit, zoals de oude meesters dat ook beschreven. Het zichzelf voor de gek houden zei Lörke.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:31

Moll schreef:
er moet eerst balans zijn voor dat je kan buigen, en balans krijg je het makelijkste op de volte,eerst verticaal balans, daarna horizontaal balans, als er balans is komt takt en Losgelassenheit, en aanleuning en swhung, daarvan uit kan je recht richten, zonder correct balans geen rechtgerichtheid, een paard wat scheef is word niet recht van recht uit rijden, op de volte kan men gerust zonder buiging rijden met lichte stelling naar binnen of naar buiten, op de rechte linen vraagt men buiging zoals ik voorafgaand heb beschreven, echter kan men die oefeningen niet doen als er geen balans is en alles wat voorafgaand is op genoemd.

Dat er eerst balans moet zijn ben ik helemaal met je eens. En dat met de balans ook het andere klopt(takt losgelassenheit aanleunung en schwung) ben ik ook zeker met je eens. Maar ik deel je mening niet dat je van daaruit kunt gaan rechtrichten, in mijn beleving is een paard dat in balans is namelijk automatisch rechtgericht want anders kun je niet spreken van balans. Een rechtgericht paard daarentegen hoeft niet in balans te gaan.

Ik deel je mening dat er eerst balans moet zijn voor je oefeningen gaat doen die meer van de balans van het paard vragen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:34

Airborn schreef:
Hmm, het boven het tempo rijden is 1 van de puntjes van AdB waar ik mn vraagtekens bij heb ( en ik varieer het tempo dan ook iets meer omdat dat voor mijn gevoel een beter effect heeft op het paard) net als het eigenlijk helemaal niet gebruiken van beenhulpen, hehe.

Hmm, ik stuur u trouwens even een PB bericht Moll, heb een vraag aan u die weinig met dit topic van doen heeft.

Boven het tempo rijden lijkt mij niet bevorderlijk omdat het paard juist dan makkelijker kan compenseren door "snelheid"te maken. Ik pas het tempo liever aan zodat het paard de passen beter af kan maken en minder gelegeheid tot compenseren krijgt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:44

Professor schreef:
Moll schreef:

Bron T.R

Kan men veel beter gewoon de Schultervor bevestigen dan hoeft u deze voor mij onzin niet te doen.
Aangezien het de schijn geeft van SB en het niet is, men rijd dan een veredeld wijken voor de kuit, zoals de oude meesters dat ook beschreven. Het zichzelf voor de gek houden zei Lörke.

in het begin is dat natuurlijk ook zo door dat de plaatsing van het been het geen wat op dat moment belangrijk is daar van uit werk je naar de SB toe, ik zie hier het probleem niet zo van

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:45

HappyH schreef:
Moll schreef:
er moet eerst balans zijn voor dat je kan buigen, en balans krijg je het makelijkste op de volte,eerst verticaal balans, daarna horizontaal balans, als er balans is komt takt en Losgelassenheit, en aanleuning en swhung, daarvan uit kan je recht richten, zonder correct balans geen rechtgerichtheid, een paard wat scheef is word niet recht van recht uit rijden, op de volte kan men gerust zonder buiging rijden met lichte stelling naar binnen of naar buiten, op de rechte linen vraagt men buiging zoals ik voorafgaand heb beschreven, echter kan men die oefeningen niet doen als er geen balans is en alles wat voorafgaand is op genoemd.

Dat er eerst balans moet zijn ben ik helemaal met je eens. En dat met de balans ook het andere klopt(takt losgelassenheit aanleunung en schwung) ben ik ook zeker met je eens. Maar ik deel je mening niet dat je van daaruit kunt gaan rechtrichten, in mijn beleving is een paard dat in balans is namelijk automatisch rechtgericht want anders kun je niet spreken van balans. Een rechtgericht paard daarentegen hoeft niet in balans te gaan.

Ik deel je mening dat er eerst balans moet zijn voor je oefeningen gaat doen die meer van de balans van het paard vragen.

en u put deze ervaring/informatie uit welke methode?