TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitaswoon

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:17

Ik heb niets tegen bitloos rijden, net als ik niets tegen met bit rijden heb. Zelf rijd ik met bit, een simpele enkelgebroken watertrens. Ik rijd dressuurwedstrijden en heb 2x per week les en probeer er steeds op te letten dat ik bij alles wat ik doe zo zacht mogelijk ben in de mond van mijn paarden.
Zal ik soms een te hard zijn? Waarschijnlijk wel, als je plots schrikken en wegschieten, kan je soms niet anders dan even op de teugels hangen, als reflex, hoe goed je ook probeert dat te vermijden. En natuurlijk probeer ik die druk zo snel mogelijk weer te lossen. Geen van mijn paarden hebben schrik van het bit, en zo hoort het ook.
Van bitloos rijden ken ik niet veel... Heb het zelf nog nooit geprobeerd (maar dat komt er binnenkort mss wel een keer van), maar het kan inderdaad bevrijdend zijn voor je paard dat hij niets in zijn mond heeft.
Waar ik wel een hekel aan heb, net als Lusitana op de eerste pagina al ergens aanhaalde, zijn de mensen die bitloos rijden, die overal verkondigen hoe slecht, hard, en dieronvriendelijk een bit is. De neus van een paard is zeer gevoelig, en als je gaat kijken naar daar de drukpunten van de bitloze optomingen zitten, ga je zien dat die altijd op gevoelige (zenuw)punten drukken. Logisch, want je moet iets kunnen vragen aan je paard natuurlijk. Maar als je dus met te harde hand met zo'n bitloze optoming rijdt (bijvoorbeeld een bosal), kan je je paard evengoed heel pijn doen en fysieke schade toebrengen. Schade die niet dadelijk zichbaar is, zoals bijvoorbeeld een bloedende mond, maar wel minstens even erg.
Overigens heb ik ook een hekel aan mensen die overal verkondigen hoe slecht of zweverig bitloos is hoor!
Ik vind dat iedereen moet openstaan voor andere meningen, en overal kritisch moet over nadenken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en ieder hulpmiddel is maar zo hard als de hand die het bedient :j

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:28

Ik kom even binnenvallen en reageer op dit laatste bericht dat ik nu lees, want daar kan ik wel op aansluiten.
Ik ken geen bitloos hoofdstel met drukpunten, dat eerst even.
Verder is de neus natuurlijk ook gevoelig, maar het verbaast me wel dat je dit aankaart, want de mond is veel gevoeliger. Als je je zorgenmaakt over een harde hand, pijn doen en fysieke schade toebrengen, waarom heb je die zorgen dan niet bij bitgebruik? De kans is daar namelijk veel groter.
Ik ken een filmpje met goede uitleg hierover: http://youtu.be/bPbmTJunjM8
Op dat kanaal staan nog meer informatieve filmpjes over bit en bitloos, die je inderdaad aan 't kritisch nadenken zullen zetten.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:47

@Vilar: Ik maak me evengoed zorgen over een harde hand met bit hoor :) Wat ik eigenlijk bedoelde is dat er niet vanuit gegaan mag worden dat bitloos rijden per definitie beter of zachter is, want dat is het niet altijd.... Er moet over zowel bitloos en met bit rijden gewoon goed nagedacht worden, en dan hoort niemand mij :j

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:42

Ik denk niet dat er dan heel veel bitloos gaan rijden.
Ooit Anky een ereronde zien rijden?
Dat doet ze meestal op een springpaard omdat die braaf zijn.
Moet je haar eens op een paard zetten die bitloos gereden wordt hahah
Dat gaat niet goed komen.

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:46

Het licht er voornamelijk aan hoe je paard erop reageert. Als je een gevoelig paard hebt
kan het beter gaan dan met een sterk paard, als je paard sterk is een je hebt dan een bitloos hoofdstel
kan het erg moeilijk rijden worden.

Maar er word ook internationaal gesprongen met bitlose hoofdstellen kijk maar naar Gerco Schöder met ?London? dacht ik.

xx

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:59

ik rij vaak met bit, bij paardrijles bijvoorbeeld.
maar ik rij als ik op Marlou rij ook graag zonder bit.
dat hoofdstel zit goed, en dan leert ze goed reageren op been, ze is tenslotte nog jong (bijna 4)
maar op Jorny rij ik juist met bit, met een gewoon bitloos hoofdstel luistert ze - als ze ergens anders heen wilt dan jij, of even geen zin heeft - helemaal niet. ze is ontzettend sterk in haar nek, dus het komt bij haar vooral aan op kracht - als ze dus eigenwijsigheid begint uit te voeren. maar er was ook eens iemand die wedstrijden met haar reed met een hakemore (hoe schrijf je dat? :\). dus het kan wel! Ik wil het zeker een keertje met haar proberen.
haha, lang verhaal, maar het komt er op neer dat ik voor bitloos ben, maar als je paard daar niet goed op reageert, dan ga ik toch liever met bit rijden... :)

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:37

concetto schreef:
Ik denk niet dat er dan heel veel bitloos gaan rijden.
Ooit Anky een ereronde zien rijden?
Dat doet ze meestal op een springpaard omdat die braaf zijn.
Moet je haar eens op een paard zetten die bitloos gereden wordt hahah
Dat gaat niet goed komen.

Waarom zou Anky niet op een paard kunnen dat bitloos gereden wordt?
Zie niet echt in wat het ene met het andere te maken heeft....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:41

Ik vind het jammer dat je maar tot en met L kan starten bitloos. Mijn paard laat zich heel netjes oprichten met bitloos hoofdstel bijvoorbeeld. Niet dat ik M train, maar ik d e n k dat het best mogelijk is om Z oefeningen te doen met alleen een neusriem ;)

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:00

Muppett schreef:
Ik vind het jammer dat je maar tot en met L kan starten bitloos. Mijn paard laat zich heel netjes oprichten met bitloos hoofdstel bijvoorbeeld. Niet dat ik M train, maar ik d e n k dat het best mogelijk is om Z oefeningen te doen met alleen een neusriem ;)
Helemaal mee eens

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:29

Zolang de meeste mensen die bitloos rijden recreatie ruiter zijn of niet hoger rijden dan de B, dan is het toch niet erg, dat tm de L mag.
Als al die mensen, die bitloos rijden en elke keer om wedstrijden vragen nu eens daadwerkelijk gaan starten en niet alleen op de knhs lopen te zeiken, dan groeit de knhs vanzelf naar een hoger niveau mee.

Vorig jaar al was er zoveel gezeur over hier in de buurt. We kregen wel 20 brieven over, dat ze vonden dat er bij ons een bitlozen rubriek oid moest komen, dus wij nemen daar de moeite voor. Krijgen we maar 1 aanmelding. Nou hou dan ook alsjeblieft op met zeuren.

Ook hier op bokt zijn er altijd heel veel mensen die erover zeuren, maar als die mensen nu even heel goed nadenken.... Wie van de mensen die er altijd zeurt, zeurt omdat ie recht heeft en daadwerkelijk wedstrijden wil gaan starten en wie zeurt er om het zeuren?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:31

Wie wil er bitloos starten en is met bit daadwerkelijk M of Z dressuur?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:08

Tendance weet je wat gewoon zo jammer is, het is nu voor de vereniging niet aantrekkelijk om een bitloze rubriek te organiseren. Omdat er (nog) maar zo weinig bitloze wedstrijdruiters zijn.

Ik ben bitloos gestart vorig jaar. Dit jaar is het nog niet zeker of dat kan omdat de vereniging waar ik rij waarschijnlijk geen bitloze rubriek meer wilt uitschrijven (en mijn paard is net herstelt van een blessure). Het kost gewoon te veel. Ze moeten voor 2 ruiters een jury laten komen die bitloos mag jureren. De jury die hier in de buurt zit mag dan weer geen M jureren dus moeten er 2 jury's komen = dubbele kosten. Of een jury van verder weg die wel beide mag jureren, maar dat brengt weer meer reiskosten met zich mee. Sowieso is het voor de ruiters ook niet leuk om iedere keer dezelfde jury te laten komen. Dus heeft de organisatie vorig jaar aangegeven dat ik waarschijnlijk moet bijdragen in de kosten als ik nog bitloos wil starten. Nu ben ik daar ook nog wel toe bereid (mits het niet te veel is) maar het is wel duur starten zo voor die paar wedstrijden per jaar… En dat terwijl ik dus weet dat het na de L sowieso ophoud. Ik start dus puur om te laten zien dat het bitloos kan.

Wat betreft niveau, ik kon met Ordeal wel schouderbinnenwaarts, travers en beginnende drafappuyementen rijden, bit en bitloos. Maar we zijn in het verleden nooit gestart.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:05

Het is nog veel jammerderder, dat je van 20 man boze/ vragende/ verplichtende brieven of telefoontjes krijgt, maar als je dan iets organiseert zich er van die 20 dan maar 1 opgeeft!
Dan moeten ze ook niet klagen!!!

Ik geloof niet, dat als er een grote groep bitloos gaat starten en dit ook verdienstelijk doet, de KNHS niet mee zou groeien naar bijvoorbeeld de klasse M. Dan moeten ze vanzelf wel mee!

En er zijn heel veel mensen, die de oefeningen wel kunnen, maar je moet het in een proef kunnen laten zien.
Ik geloof ook niet in mensen, die zeggen: Ik rijd geen wedstrijd, maar ben eigenlijk M, dat kan niet. Als je geen wedstrijden rijdt, dan kan je niveau van rijden nog zo goed zijn, maar je mag er geen klasse aan koppelen.

Mijn ruin kan de keertwending, schouderbinnenwaarts, travers, achterwaarts, contragalop en vliegende wissel, maar dan nog zeg ik niet, dat ik met hem op Z niveau zit.
Ik ben gewoon L1.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:23

Ik denk dat het volledig afhankelijk is van het paard. Het ene paard accepteert geen bit dus die kan je misschien beter bitloos rijden en een andere paard vindt juist een bit prima en bitloos helemaal niets.
Volgens is het redelijk bekend dat bijv. een hackamore harder kan inwerken dan een bit en uiteindelijk meer schade kan doen, omdat het inwerkt op de neusbotjes, die heel gevoelig zijn en makkelijk breken.
Dus ja , elke optoming gebruikt met beleid is prima, mits je paard ermee kan leven. Een "scherp" bit in de juiste handen kan zachter zijn dan een enkelgebroken watertrensje in de foute handen..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:14

Tendance schreef:
Het is nog veel jammerderder, dat je van 20 man boze/ vragende/ verplichtende brieven of telefoontjes krijgt, maar als je dan iets organiseert zich er van die 20 dan maar 1 opgeeft!
Dan moeten ze ook niet klagen!!!

Ik geloof niet, dat als er een grote groep bitloos gaat starten en dit ook verdienstelijk doet, de KNHS niet mee zou groeien naar bijvoorbeeld de klasse M. Dan moeten ze vanzelf wel mee!

En er zijn heel veel mensen, die de oefeningen wel kunnen, maar je moet het in een proef kunnen laten zien.
Ik geloof ook niet in mensen, die zeggen: Ik rijd geen wedstrijd, maar ben eigenlijk M, dat kan niet. Als je geen wedstrijden rijdt, dan kan je niveau van rijden nog zo goed zijn, maar je mag er geen klasse aan koppelen.

Mijn ruin kan de keertwending, schouderbinnenwaarts, travers, achterwaarts, contragalop en vliegende wissel, maar dan nog zeg ik niet, dat ik met hem op Z niveau zit.
Ik ben gewoon L1.

Inderdaad, wel klagen en geen actie ondernemen schiet ook niet op. Dat zou ik als bitloze ruiter ook graag anders zien. Maar ik doe er wel wat aan, en ik wil wel heel graag. Jammer voor mij dus dat ik niet gewoon in de reguliere rubrieken kan starten, dat zou een stuk makkelijker en leuker zijn!

Ik denk ook dat de regelgeving zal veranderen als meer mensen bitloos starten. Maar dat gebeurd op dit moment helaas niet. Maar dat wil inmijn ogen niet zeggen dat de regelgeving niet onder de loep genomen kan worden, er moet altijd ruimte voor verandering en verbetering zijn, vind ik tenminste.

Wat beterft het wedstrijdniveau, daarom zeg ik ook dat ik voorheen geen wedstrijden ben gestart ;) Het niveau is dus niet getoetst op wedstrijd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:35

Daan_Ordeal schreef:
Inderdaad, wel klagen en geen actie ondernemen schiet ook niet op. Dat zou ik als bitloze ruiter ook graag anders zien. Maar ik doe er wel wat aan, en ik wil wel heel graag. Jammer voor mij dus dat ik niet gewoon in de reguliere rubrieken kan starten, dat zou een stuk makkelijker en leuker zijn!

Ik denk ook dat de regelgeving zal veranderen als meer mensen bitloos starten. Maar dat gebeurd op dit moment helaas niet. Maar dat wil inmijn ogen niet zeggen dat de regelgeving niet onder de loep genomen kan worden, er moet altijd ruimte voor verandering en verbetering zijn, vind ik tenminste.

Wat beterft het wedstrijdniveau, daarom zeg ik ook dat ik voorheen geen wedstrijden ben gestart ;) Het niveau is dus niet getoetst op wedstrijd.

Die ruimte en mogelijkheden zijn er ook vast wel, maar als ze niet nodig zijn, dan hoef je ze ook niet in te voeren.
Ik kan me niet voorstellen, dat iemand hier in de omgeving, die Z start, bitloos zou willen gaan rijden op wedstrijden, daar het grootste deel een stang en trens heeft en het deel, dat alleen op trens rijdt volgens mij niets met het bitloos rijden heeft.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:59

Maar waarom niet gewoon bitloos in de reguliere rubrieken toestaan? Niemand wordt er minder van en het biedt degene die het wel graag willen wél de mogelijkheid.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:43

Mickielover schreef:
Het licht er voornamelijk aan hoe je paard erop reageert. Als je een gevoelig paard hebt
kan het beter gaan dan met een sterk paard, als je paard sterk is een je hebt dan een bitloos hoofdstel
kan het erg moeilijk rijden worden.

Maar er word ook internationaal gesprongen met bitlose hoofdstellen kijk maar naar Gerco Schöder met ?London? dacht ik.

xx

Dus even met andere woorden een sterk paard kan niet bitloos gereden worden omdat je dan geen goede controle hebt? Waarom heb je een bit nodig om een sterk paard onder controle te kunnen houden? Dat is echt onzin.

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:45

Dat bedoelde ik niet maar als je met een echt bitloos hoofdstel wil rijden is het vaak wel lastiger, maar dit kan wel het geval zijn maar als je een gevoelig maar sterk paard hebt kun je ook een Hackemore gebruiken.. Dat gebruiken sommige springruiters

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:47

bethje31 schreef:
Ik denk dat het volledig afhankelijk is van het paard. Het ene paard accepteert geen bit dus die kan je misschien beter bitloos rijden en een andere paard vindt juist een bit prima en bitloos helemaal niets.
Volgens is het redelijk bekend dat bijv. een hackamore harder kan inwerken dan een bit en uiteindelijk meer schade kan doen, omdat het inwerkt op de neusbotjes, die heel gevoelig zijn en makkelijk breken. Dus ja , elke optoming gebruikt met beleid is prima, mits je paard ermee kan leven. Een "scherp" bit in de juiste handen kan zachter zijn dan een enkelgebroken watertrensje in de foute handen..

Waarom is een hackmore per definitie meteen scherper dan het bit? Ik ben er zeker geen voorstander van, maar ik geloof niet dat het bij goed gebruik schadelijker is dan het bit. En het neusbotje breken als hij op de goede hoogte zit? Erg knap. Dat gebeurd net zo snel als hard aan het bit hangen waardoor de mondhoeken uitscheuren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:35

Je moet wel lezen wat er staat! Vooral als je het zelf ook nog een dikgedrukt zet!
Lezen wat er staat, niet lezen wat je wil lezen!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:02

Tendance schreef:
Je moet wel lezen wat er staat! Vooral als je het zelf ook nog een dikgedrukt zet!
Lezen wat er staat, niet lezen wat je wil lezen!

En jij zou kunnen uitleggen wat er dan bedoeld word inplaats van dit soort nutteloos commentaar te geven. Ik lees het net nog een keer en lees nog steeds het zelfde. En ik zet het dikgedrukt om aan te geven op welk stukje ik commentaar geef.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:04

Mickielover schreef:
Dat bedoelde ik niet maar als je met een echt bitloos hoofdstel wil rijden is het vaak wel lastiger, maar dit kan wel het geval zijn maar als je een gevoelig maar sterk paard hebt kun je ook een Hackemore gebruiken.. Dat gebruiken sommige springruiters

Ik ervaar dat anders. Des de scherper het hulp middel is dat ik gebruik zoals bijv. een hackmore bij een sterker en gevoelig paard des de sterker het paard zich maakt

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:11

Dat klopt ook jaa.. Sorry,ik lees veel maar ik weet niet meer waarv ik dit had gelezen ik dacht in de hoeflag ofzo.. Sorry :$

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:56

Er staat harder in KAN werken. Niet dat dat altijd zo is.
Er zijn paarden bekend met een gebroken neusbeen door de hackemore. Zelfs in de internationale sport is dit gebeurd.
En ik ken geen paarden met een gebroken neusbeen door een bit.