Zal ik soms een te hard zijn? Waarschijnlijk wel, als je plots schrikken en wegschieten, kan je soms niet anders dan even op de teugels hangen, als reflex, hoe goed je ook probeert dat te vermijden. En natuurlijk probeer ik die druk zo snel mogelijk weer te lossen. Geen van mijn paarden hebben schrik van het bit, en zo hoort het ook.
Van bitloos rijden ken ik niet veel... Heb het zelf nog nooit geprobeerd (maar dat komt er binnenkort mss wel een keer van), maar het kan inderdaad bevrijdend zijn voor je paard dat hij niets in zijn mond heeft.
Waar ik wel een hekel aan heb, net als Lusitana op de eerste pagina al ergens aanhaalde, zijn de mensen die bitloos rijden, die overal verkondigen hoe slecht, hard, en dieronvriendelijk een bit is. De neus van een paard is zeer gevoelig, en als je gaat kijken naar daar de drukpunten van de bitloze optomingen zitten, ga je zien dat die altijd op gevoelige (zenuw)punten drukken. Logisch, want je moet iets kunnen vragen aan je paard natuurlijk. Maar als je dus met te harde hand met zo'n bitloze optoming rijdt (bijvoorbeeld een bosal), kan je je paard evengoed heel pijn doen en fysieke schade toebrengen. Schade die niet dadelijk zichbaar is, zoals bijvoorbeeld een bloedende mond, maar wel minstens even erg.
Overigens heb ik ook een hekel aan mensen die overal verkondigen hoe slecht of zweverig bitloos is hoor!
Ik vind dat iedereen moet openstaan voor andere meningen, en overal kritisch moet over nadenken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en ieder hulpmiddel is maar zo hard als de hand die het bedient