Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:50

Ik word een beetje moe van alle moraalridders hier! Even klein voorbeeldje, mogen jullie advies geven:

Ik ging in de bak rijden (dat doe ik niet zo vaak). Ging echt supergoed, hij liep super ontspannen en liet eindelijk los op links (hele prestatie). Na 3 kwartier rijden vond ik het wel mooi geweest en wilde buiten even gaan uitstappen (doe ik altijd). Toen ik omdraaide om terug naar stal te gaan, ging hij toch in volle galop (en dan bedoel ik ECHT HARD) terug naar stal OVER HET FIETSPAD!!! Wij hebben een betonnen brug naar t erf toe, als ie die bocht zou maken, zou hij onderuit gaan (met mij erop). Dus ik heb echt geremd voor mn leven en thank god remde hij af. Daarna heb ik em een flinke knal voor zn reet gegeven en ben ik hetzelfde stuk nog een keer heen en weer 'gestapt', voor zover dat ging..

Wat had ik volgens jullie moeten doen dan? Hij schrok nergens van, was gewoon vervelend, had ik em moeten laten lopen en het risico moeten lopen dat we onderuit waren gegaan? Had ik hem vriendelijk moeten vragen of hij wilde stoppen? Vertel het me maar...

Gini

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:00

Djuulsie, je paard gaat in volle galop de baan over, je trekt hem stil, hij remt af en DAN geef je hem een knal. Hij geeft de goede reactie op jouw bevel en toch geef je hem een knal? Leg me dat maar eens uit.

Hoe ik zou reageren hangt af van de situatie, wat het paard is, wat de aanleiding kan zijn,... Ik heb éénmaal op een op hol geslagen paard gezeten en ik heb niet 1 keer aan de teugels getrokken/gehangen. Ik heb continue ophoudingen gegeven zodat het paard wel controleerbaar bleef en ik heb hem op een volte gezet. Fout was niet van het paard, maar aan mij. Ik vertrouwde het paard niet buiten in galop, maar heb me toch laten overhalen, ik werd voor die hoogmoed meteen keihard gestraft.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:04

Op de volte op een fietspad, vind ik persoonlijk erg dapper.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:25

Er zal toch wel ergens een uitwijkplaats geweest zijn? Desnoods de weg als die rustig is. Net wat ik zei, hangt af van de situatie. En pas op, als ze wat harder aan de teugels getrokken heeft dan normaal, ok, geen doodzonde. Ik ben niet heiliger dan de paus.Maar het bit door de mond raggen is zelden een oplossing bij een op hol geslagen paard. En dan nog die knal achteraf is gewoon oneerlijk. Ik zou juist blij zijn dat mijn paard toch nog reageert op mijn hulpen. Wat denk je dat het paard bij volgend voorval gaat doen? Alvast niet afremmen, want dan krijgt die een knal.
Een paard is een opportunist en zal nooit zomaar vervelend doen om baasje te pesten.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:58

Ik zeg toch niks over t bit door zn mond raggen? En de weg opdraaien? Jij bent niet goed hoor! Ten eerste zit daar een heg van een meter hoog tussen en ten tweede is dat ook asfalt, dus was ie ook onderuit gegleden!

En die knal kreeg hij, omdat ik tzelfde stuk nog een keer ging stappen en hij niet wilde... Had ik em rustig op stal moeten zetten? Dan had ie pas gewonnen en t volgende keer weer gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:18

Je moet helemaal niet denken in winnen en verliezen, zo denken paarden niet. De enige manier om iets te voorkomen als dit, is bedenken waarom hij het doet.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:22

Jij weet natuurlijk als de beste hoe mijn paard denkt. Zal zo ff foto's maken van t fietspad waar t gebeurde en dan mag jij mij vertellen wat ik volgens jou had moeten doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:25

Op dat moment? Proberen het tempo terug te krijgen, en verder kalm blijven, niet boos worden, dat helpt niks.
En waarom ging je paard aan de kletter? Als je dat weet, kun je voorkomen dat het weer gebeurt. Maar boos worden helpt nooit.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:33

Nou sorry hoor maar als mijn Fjord er vandoor gaat krijgt ze ook een flinke knal op haar reet.. Het is bij haar gewoon opstandig doen en lopen te klieren, dan mag ik haar toch zeker wel straffen?

En op een volte zetten vind ik ook altijd zo'n leuk advies.. Nog afgezien van het feit dat ik dat nooit op een fietspad zou doen, is zij gewoon te sterk om zomaar ineens op een volte te zetten.. Als zij er vandoor gaat gaat het ook zo dat je vrij weinig kunt doen hoor..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:35

was op dat moment ook niet boos! T enige wat ik dacht was: GEEN BOCHT MAKEN! en t spijt me vreselijk, maar op dat moment denk ik er niet bij na waarom hij dat doet...

En de 2e keer stapte hij wel redelijk rustig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:41

Waarom komt ze dan in opstand?
Wat is haar reden daarvoor? Wat wil ze je vertellen? Vraag je dat eens af, ipv haar te straffen....

@ djuulsie: ik snap. Maar het kan dan al die spanning zijn waarop je paard reageert. Wij veroorzaken heel vaak onbewust bepaalde reacties van paarden, die je niet zou krijgen als je in een andere 'state of mind' zou zijn. Beetje Cesar Millan dit, maar het werkt wel zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:54

djuulsie schreef:
Ik zeg toch niks over t bit door zn mond raggen?

Nee, dat zeg ik. Ik geef twee mogelijkheden: een beetje harder trekken, wat ik nog kan begrijpen als reflex, en bit door de mond raggen, wat ik afkeur. Ik heb niet gezegd welke jij van de twee deed, omdat ik er niet bij was.

En ja, de weg opdraaien is echt niet zo gek als je de situatie goed inschat (rustige, brede weg) zeker als het alternatief een fietspad (met fietsende mensen en kinderen) is.

Citaat:
En die knal kreeg hij, omdat ik tzelfde stuk nog een keer ging stappen en hij niet wilde... Had ik em rustig op stal moeten zetten? Dan had ie pas gewonnen en t volgende keer weer gedaan!

Ik zou dan gewoon telkens opnieuw het stuk lopen tot als die rustig is. Mijn paard zou van een slag, een knal of een schreeuw alleen maar opgewondender geraken. Als een paard opgewonden is, blijf je als ruiter best rustig.
En mij tegelijk afvragen waarom mijn paard dit gedrag vertoont: angst, graag terug naar stal willen, joligheid,...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:59

Gini schreef:
djuulsie schreef:
Ik zeg toch niks over t bit door zn mond raggen?

Nee, dat zeg ik. Ik geef twee mogelijkheden: een beetje harder trekken, wat ik nog kan begrijpen als reflex, en bit door de mond raggen, wat ik afkeur. Ik heb niet gezegd welke jij van de twee deed, omdat ik er niet bij was.

En ja, de weg opdraaien is echt niet zo gek als je de situatie goed inschat (rustige, brede weg) zeker als het alternatief een fietspad (met fietsende mensen en kinderen) is.

Ze zegt toch dat een volte draaien geen optie was/is, omdat er een heg van een meter naast staat??
Lezen sommige mensen wel?

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:07

dus bij jullie mag je paard gewoon gaan rennen en beloon jij em als die stilstaat in pricipe? nou als ik dat bij mijn paardje doet dan gaat die altijd rennen omdat die dat leuk vind endan gewoon na een tijdje stilstaan dan denkt die nog dat het goed is ook wat die doet als ik dan goed boos op hem wordt nou dan doet die dat tenminste niet meer

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:08

Je kunt toch geen volte gaan draaien op een fietspad vanuit een volle galop? Ik vind dat levensgevaarlijk..

En ja ik vraag me dat wel af, het is namelijk puur uit joligheid/pubergedrag.. Ik straf haar daarom echt wel..

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:11

debbbie schreef:
dus bij jullie mag je paard gewoon gaan rennen en beloon jij em als die stilstaat in pricipe? nou als ik dat bij mijn paardje doet dan gaat die altijd rennen omdat die dat leuk vind endan gewoon na een tijdje stilstaan dan denkt die nog dat het goed is ook wat die doet als ik dan goed boos op hem wordt nou dan doet die dat tenminste niet meer

Sorry maar wat een onduidelijke zin.. Snap er niks van wat je zegt..

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:12

haha, nou kijk dus in price doen sommige mensen dit: hij gaat rennen en staat daarna stil na commando van de ruiter dus ze belonen het paard dan omdat die stilstaat, maar als die zomaar ging rennen dan doet die het volgende keer gewoon weer. want hij denkt dan ook: als ik zo ga stilstaan is het goed.

baudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:13

nou ik vind het goed hoor ik had het zellf ook gedaan

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:17

Ow zo hihi :=

Ja ik vind het ook raar hoor.. Je gaat je paard op zo'n moment toch niet belonen? Mijn paard weet dondersgoed dat hij fout zit dus een beloning hoeft hij niet te verwachten hoor..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:26

Hierbij de foto's van eerder genoemde situatie:

Het fietspad met heg en de drukke weg ernaast:

Afbeelding

De brug naar ons erf (waar ik dus NIET in volle galop overheen wilde, gezien de scherpe bocht)

Afbeelding

Mogen jullie me toch vertellen hoe ik hier een volte had moeten draaien (en daarbij, als ik hem een volte in had kunnen sturen, had ik hem ook terug kunnen krijgen). Wat ik overigens zoals hierboven al eerder genoemd, levensgevaarlijk vind, gezien de snelheid en het feit dat mijn paard rondom op ijzers staat...

En aangezien dat niet kon, wat was dan WEL wijsheid geweest... Vriendelijk vragen? Want rustig een ophouding geven werkt bij die van mij in zo'n situatie niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:56

Ik had ook een stevige ophouding gegeven, maar rustig is wel braaf...... zal volgens velen hier wel weer fout zijn, al snap ik niet waarom, bij doet wat je vraagt, dat is gewoon goed.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:03

Toen hij stopte, gaf ik em een aai. Vervolgens wil ik hetzelfde stuk nog een keer stappen en dat wilde hij niet. Dan krijgt ie dus een klap, omdat ie ging staken... (en het wegrennen in de eerste plaats was al aanstellerij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:14

Ik geloof niet in aanstellerij bij paarden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:17

_O- ik weet wel zeker dat paarden zich aan kunnen stellen!

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:18

Ik wel.. Mijn paard kan 30 keer langs een brievenbus lopen en de 31 keer is die brievenbus ineens een reden om heeeel raar te gaan doen.. Nou dat is i.m.o. toch echt aanstellerij..