Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

R_Alexanderr

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:30

Ik denk niet dat je een slechte rijder bent als je er van af valt. Sommige paarden hebben zo'n grote bok waar niemand of bijna niemand op kan blijven zitten, wij hadden vroeger een pony op stal die hele gemenen bokken had, hij sprong in de lucht en bokte terwijl hij de lucht in vloog, het klinkt erg bizar en dat is het ook maar niemand die er op kon blijven zitten want ze waren gewoon enorm. Hij bleef ook door gaan tot je eraf lag. Vallen maakt je geen slechte ruiter, in tegen deel, het werkt in je voordeel want hierdoor kun je goed leren van je fouten en zou je er misschien volgende keer wel op kunnen blijven zitten (niet dat je zonder vallen ook niet goed kan rijden hoor).

ctlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:33

Zelfs de beste ruiters vallen nog, nee vanuit mijn oogpunt ben je geen slechte ruiter als je valt.

bentee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:06

Ik denk dat je juist een betere ruiter word als je valt en weet opstapt en weer verder rijd! :j

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:05

labyrinth schreef:
Ik vind eigenlijk dat afvallen van paarden wel betekend dat je niet zo'n heel stabiele zit hebt van jezelf, op het moment van vallen dan. Die laatste nuance is wel belangrijk, want iemand met de beste zit van de wereld kan nog uit het zadel gegooid worden als je je balans een keertje kwijt bent.

Natuurlijk knal je ook van het ene paard veel makkelijker af dan van het andere. Maar wat ik probeer te zeggen is dat ik vind dat wanneer je regelmatig eraf dondert, of niet eens per se regelmatig, maar bijvoorbeeld 9 van de 10 keer dat je op een bokkend paard zit, je misschien eens achter je oren moet krabben om te kijken of je niet nog ergens aan moet werken.

Edit: Nuance; Als jij 9 van de 10 keer van een paard afdondert wat echt de meest bizarre capriolen uithaalt, maar dat je dit normaal niet hebt als een paard een keer wat bokkensprongen doet, zegt het natuurlijk meer over dat specifieke paard dan de ruiter.

Over 1 kam scheren kan eigenlijk bijna nooit.

Vind je nuance wel grappig.
Ik zelf heb dus ook paardje gehad, meeste gekke bokkensprongen (piste van 20x60), 3x piste links om (4 benen over de bakrand en dan die kont nog uitgooien), dan 180° draaien, en 3x piste rechtsom (hoe ik dit zo zeker weet, omdat dit jaar lang bijna elke les hetzelfde was). En op het einde kon ik dit dan uitzitten. En weet je wanneer ik dan viel? Als ik wou afstappen en ze besloot toch nog een laatste keer te meppen (niet bokken, gewoon meppen).
Alles hangt gewoon af van ruiter tot ruiter en paard tot paard.
Persoonlijk vind ik dus niet dat dit met een stabiele zit te maken heeft. MAar eerder ook hoe onverwachts het paard iets doet. Als je altijd braaf paard hebt dat ineens uit niks bokt, logisch dat je dit niet verwacht. Elke situatie is gewoon anders.

Maar ik blijf erbij, zolang je opstaat en verder rijd ben je in mijn ogen een ruiter die respect verdiend, mischien ben je niet de beste, maar je wilt uit je fouten leren

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:17

Ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt, het kan altijd gebeuren. Als je dan weer opstapt na je val word je der alleen maar 'beter' van :)

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 00:07

nee dan ben je zeker geen slechte ruiter..!!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:29

bentee_xx schreef:
Ik denk dat je juist een betere ruiter word als je valt en weet opstapt en weer verder rijd! :j

mits je niet te ellendig gevallen bent :P

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:51

ik ben in verleden veel van mijn paard af gevallen en paar andere paarden gehad en van de 1 wel en de andere niet
die ik nu heb, heb ik nu 4 jr en nog nooit (even afkloppen) van af gevallen terwijl ze zo uit niets weg schoot rechtsomkeerd en ging bokken maar nu doet ze dat niet meer ""
maar dat is geen sloom paard, en maakt mij ook geen betere ruiter hoor
vallen en opstaan leer je van
en zelfs de beste ruiters vallen ook wel eens van paard

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:57

Ik heb juist altijd dat mensen om mij zeggen dat je een 'slechte' ruiter bent wanneer je niet valt.

Tja, ik denk dat wanneer je valt je geen slechtere ruiter bent en dat je er alleen maar 'sterker' door wordt wanneer je er steeds weer opstapt.
Maar ik vindt mensen die er nooit afvallen ook niet slecht, die kunnen dan gewoon beter blijven zitten.
Ik ben er echt heeeel vaak afgevallen, geen idee waarom. Ik val er gewoon vaak af denk ik :) Het doet me ook niks meer als ik er weer een keer afpleur. (nu trouwens wel een stuk minder, 4 keer per jaar gemiddeld. vroeger was het 2 keer in één les.)

Foasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:07

Wie valt er nou niet? Ik denk dat iedereen die écht rijdt, dus niet gewoon maar wat rond stapt, wel eens valt of is gevallen en ook wel meerdere keren. :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:14

tja... als je elke keer eraf valt als je paard een stapje in een onverwachte richting doet zit je misschien niet zo stabiel :+
Maar over het algemeen moet er wel wat gebeuren voordat een ruiter valt. En dan zitten sommige paarden ook gewoon nog eens stabieler dan andere. Ik zit zelf een stuk vaster op een fjord dan op mijn eigen wiebelige volbloed kruising.
En inderdaad, heel stoer zeggen dat je nooit valt, maar eigenlijk ook nooit echt rijdt en alleen maar rondjes stapt telt dan ook niet :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:16

Ik vind het juist raar als je bijna nooit gevallen bent. :+

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:24

Nee, ik vind ook niet dat je dan gelijk niet kan rijden als je er af valt. Bijna iedereen valt er wel eens af! :+

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:02

Mijn oma zegt altijd: 'een ruiter die niet valt is geen ruiter, en je leert elke keer weer als je valt'
zelf ben ik in 9 jaar paardrijden ongeveer 30 x gevallen en elke keer weer erop stappen en verder gaan waarmee je bezig was (behalve bij de ernstige gevallen)

Nikki_Haya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:01

Ik vind van niet. Ik sluit me aan bij @Ex_horse Als je nooit valt, ben je ook geen echte ruiter.
Ik ben al zo vaak van paarden afgevallen, om de domste dingen. Ik ga gewoon lachend verder en denk; Weer wat geleerd!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:28

Ja, ik ben geregeld van een paard gedonderd. Nog nooit van een verzorgpony. Op Damon na dan, tijdens springen ben ik er afgevallen, en een keer toen ik zonder zadel reed, meneer raakte afgeleid door een merrie, ging dribbelen en drukte zijn rug weg waardoor ik alles behalve stabiel zat en maakte ineens rechtsomkeert en ik ging nog rechtdoor :').

Denk dat je je eigen paard/verzorgpony op een gegeven moment heel goed gaat kennen en daardoor het meeste kan uitzitten.

Paarden waar ik afgevallen ben waren verder allemaal manege paarden :). 1 keer kon ik daarna ook niet meer direct opstijgen..

Van vallen leer je! :) ookal is het niet altijd een fijne meetmethode haha!

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:10

Nee! Als er iemand nooit valt ben je heus niet perfect. Van vallen leer je.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 03:24

Ligt eraan. Ik ken van die meisjes, die hobbelen dan wat rond, zijn hartstikke onzeker, drijven met hun hele benen/lichaam, slaan met zwepen etc. Die vallen eraf als je naar ze wijst. Tja, dan ben je in mijn ogen niet zoon goede ruiter.
Zelf, wil ik niet zeggen dat ik geweldig rijdt, maar ik zit wel vrij stevig. Maar sommige capriolen kan ik echt niet aan :P
Soms maakte ik een gigantische inschattingsfout, en sprong mn paard over 2 hindernissen is 2 verschillende richtingen, tja, als mijn lichaam rechtdoor gaat en paard linksaf in een sprong dan lig ik eraf. Of als het paard na een sprong ineens van blijdschap heel lomp omhoog springt en in die jump ook nog een bokt, tja. daar hou je niks aan.
Kijk als je eraf valt als het paard zn kont omhoog gooit, dan mag je wel een lesje zitten nemen.. maar soms zijn paarden zo onvoorspelbaar en onstuimig, dat je het niet kunt houden. Ik rijd 13 jaar paard en heb 10 jaar op de manege gereden. Alle paarden en pony's gehad. ben 2 keer van hetzelfde paard afgevallen in 10 jaar.

Daarna kreeg ik 2 verzorg paarden(die hadden echt een enorm karakter) ben geloof ik 3 of 4 keer van de KWPN merrie gevallen en 2 keer van de gelderse reus. Hier en daar wat kneuzingen, maar ach..

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:02

Rijden leer je met vallen en opstaan ;)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:40

vallen hoort der bij dan zou iedereen die valt slecht ruiter zijn. Zelf de top ruiters vallen van hun paard. ik ben tot nu toe 2 keer van mijn paard van 3 half gevallen. Vallen maakt je niet gelijk een slecht ruiter. Paard rijden gaat met vallen en opstaan.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:01

Vaak vallen van een moeilijker paardje is beter dan nooit vallen omdat je altijd op een simpel paard rijdt.
En hoe vaker je valt, hoe beter je wordt *\o/*

Danique1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:21

iedereen valt wel een keer
en dat is al gezegd
zelfs de beste ruiters happen zand

LisaaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:26

Het is niet omdat je valt dat je slecht bent.
Zelfs topruiters vallen het geeft niet! Als je maar weer opstapt :)

xWonderWhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:17

Iedereen valt wel eens van een paard.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat iedereen van in het begin een bokkend paard kan uitzitten :)

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:12

Kijk Casper one year maar eens op youtube. Nee je bent absoluut geen slechte ruiter als je valt, in tegen deel denk ik zelfs :) Je leert er alleen maar weer van.