Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emmyenharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:35

ik heb een verzorgpaard(het is een fries) en hij is nu een ruin geworden. hij is nu bijna 2 jaar. de baas wil hem voor een kar beleren. alleen wil ik de leeftijd weten wanneer dat het beste kan. zelf heb ik een longeersingel gekocht alleen die ga ik nog lang niet gebruiken, want ik vind hem nog te jong.zelf dacht ik een beetje aan de leeftijd van 3 jaar om hem gaan lopen met de singel om en wat later om te gaan longeren. Zelf stond hij met z'n halfzus en nog een paar lekker in de wei. hij is toen een week binnen gebleven, omdat hij op elke merrie sprong(vooral z'n halfzus) dus zijn ze uitelkaar gehaald(nu is hij wel een ruin geworden maar zit hij nog in de kliniek. zelf doe ik nog niet veel, lekker poetsen en heel af en toe een rondje stappen.
nadeel is als een paard te vroeg wordt ingereden dat ze dan nog niet volgroeid zijn. vooral met een Fries.

Zelf is het veel leuker om lekker het paard te vertroetelen en lekker een stukje wandelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:57

kamsel schreef:
En dan concludeer je dus dat het aan de leeftijd ligt?
Als het namelijk per definitie aan de leeftijd ligt zou per definitie alles stuk gaan wat met 2,5 is beleerd, onafhankelijk van de manier waarop. It is as simple as that.

Ja, dat denk ik wel... een beetje stuk of heel erg stuk, absoluut.

Mizsz_Kitty

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:22

wat mij vooral opvalt, dat het argument, voor de handel/sport regelmatig tegenkomt.

als ik kijk in het topic met 3-jarige waar ik zelf ook zit, zijn het juist diegene met de kwpners die er nog niet op zitten....

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:13

Mizsz_Kitty schreef:
wat mij vooral opvalt, dat het argument, voor de handel/sport regelmatig tegenkomt.

als ik kijk in het topic met 3-jarige waar ik zelf ook zit, zijn het juist diegene met de kwpners die er nog niet op zitten....

Ja opvallend he :D
Dat viel mij namelijk ook al op... En dat we er nog niet opzitten is niet omdat we geen wedstrijden gaan rijden, want dat ben ik zeker wel van plan, en ik ben zeker weten niet de enige.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:00

nee idd, dat is mijn intentie ook wel.

maar ik vind cal nu gewoon weer te puppy lijken, en denk dat daar het verschil zit...

Meeste pony's lijken met zelfde leeftijd veel meer "af"

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:51

Torius16 schreef:
Wat is idd het doel om met 2.5 jarige leeftijd in te rijden?
Wedstrijden B mag pas vanaf 3 jaar, L 4 jaar, M 5 jaar en Z 6 jaar.
Meestal zijn ze op deze leeftijd er lang nog niet rijp voor en de ruiter/amazone al helemaal niet!
Vreemd hé dat die B en L klassen zo vol lopen........en doorstroom naar M en Z zo moeilijk is (basis én tijd nemen is hier het sleutelwoord)
Wees realistisch je paard kent een top en jij ook M, Z en hoger is voor een kleine(re)groep mensen én paarden weggelegd.
Als je recreatief gaat rijden heb je toch m.i alle tijd of wil je om de 2 jaar een ander paard om recreatief mee te rijden?
De opmerking dat handelsstallen sneller willen inrijden........sommige misschien maar de goeie niet.
Ik ben opgegroeid tussen de (handels)paarden en weet niet beter dat je elk dier zijn/haar tijd moet gunnen.
Ook wij verdienen voor een deel ons brood met de paarden (nu zo'n 20 jaar) en hopen dat over 20 jaar nog te kunnen doen.
Jeugdige en te snel ingereden paarden, hebben we dus niks aan want je komt er altijd weer mee op de koffie.
Nederland is namelijk vergeven van mensen met paarden in plaats van met paardenmensen.
Natuurlijk gaat deze discussie over gelijk en ongelijk, maar als ik zie dat met onze jonge (handels)paarden rustig aan wordt gedaan en de paarden die blijven leeftijden halen van 30 ,32 ,34, 20 etc zonder één centje pijn........dan is dat voor mij bewijs genoeg!
En idd gemiddelde leeftijd is 7 jaar van een KWPN-er en idd paard groeit door tot z'n 7e/8e levensjaar.
Voor wat betreft keuringen aan de hand: er zijn er genoeg die op 3 jarige leeftijd niet worden toegelaten tot het stamboek met als opmerking: te jeugdige uitstraling
Ook dat zegt m.i. genoeg.
Bekijk het per paard maar tussen de 3,5 jaar en 4,5 jaar al gelang het paard is m.i. de mooiste leeftijd om te beginnen en jarenlang plezier van het paard te hebben.
Dat het paard makkelijker is met aanrijden als je gelongeerd hebt en zo gaat niet atijd op!
Heb paarden meegemaakt die dagelijks in de handen van de eigenaar kwamen en waar men alles mee deed, maar het beleren een drama was en recent hebben we nog een paardje gehad 4 jaa,r zo bij de boer uit het land ( o, jee dachten we daar komt er weer 1!) maar nee hoor binnen 3 weken netjes de bak rond.
Zijn zoveel factoren afhankelijk..........ieder mens is verschillend, ieder paard ook.
'Opvoeden' door mensen kan goed zijn, maar kan door onkunde ook veel verpesten!

Vind ik een mooie gedachtengang...

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:56

Jolliegirl heeft echt veeel gereageerd

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:44

Savanna is nu bijna 2, en als ze 2,5 is gaan we een zadeltje erop leggen grondwerk etc.
Als ze 3 is gaan we er langzaam aan echt opzitten en inrijden.

Ik vind met 2,5 erop zitten te vroeg en 3 jaar echt minimaal.
Maar waarom zou je wachten tot da je paardje 8 is?
Ik vind dat echt overdreven.
Waarom? Omdat je met 3 al kan beginnen.
En dat de gemiddelde leeftijd is waarop paardjes worden beleerd.
Plus dat jonge paarden sneller leren :)
En met bijvoorbeeld verkeersmak maken minder sterk zijn.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:58

ik denk niet dat je paard minder sterk is hoor, ze zijn nog altijd een stuk zwaarder dus ligt allemaal aan de opvoeding, hoe sterk ze zijn.

en omdat je met 3 al kan beginnen, en het een "normale' leeftijd is, wil het nog niet zeggen dat je dat dan ook maar moet doen :P

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:17

Vertel mij dan eens waarom je zou wachten?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:20

Omdat niet alle paarden van 3 zo gebouwd zijn dat je ze kunt beleren, het hangt echt van het paard zelf af. :j Of deze geestelijk en lichamelijk het werk al zal kunnen verdragen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:25

Ja oke, maar als het paard er gewoon uitziet als een 3 jarige, waarom zou je dan nog wachten"? :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:26

Voor mezelf zou ik wachten tot 4, omdat ze dan toch wat sterker zijn geestelijk. Ik zeg niet dat het slecht is om een 3jarig paard te beleren. :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:28

Oke, maar dat snap ik niet helemaal haha.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:47

ik heb zelf ook een 3 jarige, waar ik van de zomer opga, dan is ze krap 3,5.

ze moeten de tijd krijgen om uit te kunnen groeien, en daarnaast ook spieren te gaan ontwikkelen(vind ik)

het argument dat het paard aan werk toe is en daarom eropgaan, vind ik zwak. je kan ook andere dingen doen om de nieuwsgierigheid te voeden.

en daarnaast, het argument om alvast te beginnen voordat ze te sterk worden....dan ben je helemaal positief bezig :P

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:50

Met verkeersmak maken is het handig dat ze nog niet sterk zijn. Dat zei ik!! Kan je toch aan de hand doen lijkt me??
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 02-05-10 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:51

Ach, ook een jaarling is sterk. Ik heb er één een betonnen staldeur uit zien trekken die wij met 2 personen amper opgetild kregen. :o Dus dat is inderdaad niet een al te best argument. :=

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:54

Ik zeg niet dat ze niet sterk zijn.
Jij snapt toch ook wel dat een jaarlinger minder sterk is dan een groter paard van 8?
Of inet dan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:55

Nee hoor. :n Dat hoeft echt niet.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:56

mijn merrie had ik als jaarling absoluut niet langs de weg mee willen hebben, druk en onstuimig :P

maar dat hangt van het paard af, en ik vind wandelen en verkeersmak maken helemaal niet slecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:03

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:30

Dat een driejarige niet uitgegroeid is weet ondertussen iedereen wel denk ik.
Dat je voorzichtig moet zijn met en op je paard geldt op iedere leeftijd en verder wordt er alleen maar gesuggereerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:25

Ik denk dat je aardig laat bent met verkeersmak maken als je wacht tot ze een jaar zijn. Als je begint als ze klein zijn, bijvoorbeeld eens over het erf wandelen, bij auto's kijken, eens naar de weg wandelen en bij de weg langs wandelen, dan kijken ze later niet meer op of om. In mijn ogen hoort dit bij de opvoeding van een veulen, net als een halstertje accepteren, meelopen en voetjes geven.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:19

Zelf vind ik 2,5 ook nog veel te jong, ongeveer 4 jaar vind ik een goede leeftijd

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:56

Ik ga het ook rond die koers doen:
2,5-Verkeersmak maken, schriktraining,boswandelingen aan het halster(korte wandeling) en rustig longeren(en stemhulpen leren)
3- beginnen met zadel opleggen, hoofdstelletje op
3,5- rustig aan begin met erop gaan en langzaam aan de longeerlijn stappen draven enz.

IS dit nou goed of niet. Want de meningen zijn er zo over verdeeld.