Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:49

HF,je gaat alleen soms wat ver in het bestrijden van andermans mening. Je kan gewoon geen FOUTEN zien van Totilas,maar dat is jouw zaak.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:50

horseyfries schreef:
Lovely schreef:
Nou, ik ben niet onzeker over mijn mening hoor, die mag ik gewoon hebben net als jij de jouwe. Mijn eigen mening vorm ik op een grondige manier en die hoef ik niet keer op keer te toetsen. Maar misschien moet je je niet zo op mij richten, ik heb niet zo heel veel kritiek geuit op Totilas en heb het grootste gedeelte van deze discussie alleen maar meegelezen. Maar zoals je kunt zien baseer ik mijn mening niet alleen op wat filmpjes, maar ik sta er nog wel eens met mijn neus bovenop, dichterbij dan de meeste mensen.

Ik ook, en daarop baseer ik mijn mening. Als ik dan vervolgens lees dat andere mensen er anders over denken, toets ik mijn mening graag nog eens. Ieder mens kan immers fouten maken?
En ik wordt ook niet onzeker van dat toetsen, integendeel, elke keer dat ik dan ook in vertraagde beelden zie dat wat ik dacht te zien in real-time ook idd gebeurd als ik het vertraagd bekijk, sterkt het mij dat ik het goed zie.

Van mij mag iedereen vinden dat Totilas té extreem is, het niet mooi vinden, Edward niet mooi vinden rijden, dat zijn allemaal eigen meningen en daar ben je vrij in.
Als iemand echter iets gaat roepen zoals "hij verruimt totaal niet, gooit alleen met zijn voorbeen maar achterbeen komt totaal niet mee", dan is dat geen mening meer, maar een objectief meetbaar iets. En als dat dan niet klopt dan is dat dus gewoon FOUT gezien.

Zoals Modie hierboven nu ook weer in de fout gaat: vinden dat Totilas te extreem loopt, prima. Vinden dat een tuiger beter loopt, ook goed. Maar de opmerking erna die veronderstelt dat Totilas zijn achterbeen niet naar het zwaartepunt toezet en zijn nek niet als hoogste punt heeft, klopt gewoon niet.
Dat heeft niets met een mening te maken. Een mening is iets subjectiefs, dit is objectief meetbaar en gewoon een foute aanname.

Ook goed, jij je zin.

Maar dat verandert niets aan mijn "mening"

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:51

horseyfries schreef:
Van mij mag iedereen vinden dat Totilas té extreem is, het niet mooi vinden, Edward niet mooi vinden rijden, dat zijn allemaal eigen meningen en daar ben je vrij in.
Als iemand echter iets gaat roepen zoals "hij verruimt totaal niet, gooit alleen met zijn voorbeen maar achterbeen komt totaal niet mee", dan is dat geen mening meer, maar een objectief meetbaar iets. En als dat dan niet klopt dan is dat dus gewoon FOUT gezien.

Zoals Modie hierboven nu ook weer in de fout gaat: vinden dat Totilas te extreem loopt, prima. Vinden dat een tuiger beter loopt, ook goed. Maar de opmerking erna die veronderstelt dat Totilas zijn achterbeen niet naar het zwaartepunt toezet en zijn nek niet als hoogste punt heeft, klopt gewoon niet.
Dat heeft niets met een mening te maken. Een mening is iets subjectiefs, dit is objectief meetbaar en gewoon een foute aanname.

Je doet hier wel alsof iedereen kritiek heeft en het beter lijkt te weten en dat maakt de discussie niet leuker. Richt je dan alleen op de personen die kritiek hebben op bepaalde punten en ga niet aan iedereen vragen of ze wel of geen verruiming zien.

Jij ziet op de een of andere manier Modie meer schrijven dan ik? Verder zie ik de nek vaker niet als hoogste punt dan wel, maar dan krijgen we weer een hele discussie over een punt, terwijl het voor mij echt het totale plaatje is waardoor is geen kippenvel krijg.

En ja van mij is het inmiddels gewoon een mening geworden, ik kijk niet meer met zoveel plezier naar de dressuur als dat ik jaren terug wel deed en dat vind ik eigenlijk triest genoeg maar tijden veranderen nu eenmaal.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:52

ThePast03 schreef:
De enige die het over kritiek hebben zijn mensen die het blijkbaar maar vreemd vinden dat er mensen bestaan die er geen kippenvel van krijgen.
Die vertraagde beelden veranderen daar niets aan, dat zit in jouw hoofd. Heb van niemand gelezen dat ze nu ineens een andere mening hebben.

Persoonlijk vind ik je berichtjes erg belerend overkomen en gaan ze ook nog eens over dingen waar dit topic helemaal niet over ging.
Je pikt een ding uit deze discussie (joost mag weten waar dat verruimen vandaan gekomen is ineens :D) en blijft daar op voortborduren omdat je daar je gelijk ziet blijkbaar? Dat maakt het totaalbeeld niet anders voor de mensen die het niet mooi vinden.

De dressuur is al een heel tijdje veranderd en de juryleden zijn meeveranderd. Er zijn mensen die daar niet van genieten en ik ben er een van. Noem het niet meegaan met de tijd, niet openstaan voor vernieuwingen het zal mij een rotzorg zijn.

Wat mij meer bezighoudt is nog steeds de vraag wat er nodig is om een Totilas weer te verslaan? Hoe extreem moet het gaan worden.
Gaan ze de regels nog een keer aanpassen aan het getoonde? Lijkt me zo onderhand wel verstandig.

Ik reageer op opmerkingen die in deze discussie voorbij komen net zoals jij. Lijkt me redelijk normaal?
Verder kun je me belerend noemen als ik bewijs dat wat ik zeg correct is. Het is idd zo dat sommige mensen blijkbaar iets van me kunnen leren. Of ze daarvoor openstaan is hun zaak.
Ik heb geen zin om de mensen die ondertussen al gezegd hebben dat ze nu wél zien dat Totilas meer ondertreedt met zijn achterbenen allemaal te quoten, maar als je een paar pagina's terugleest vind je die wel degelijk.

Iets "niet mooi vinden" mag, daar heb ik geen enkel probleem mee. Zeggen dat iets niet correct is volgens de regels, terwijl het wél correct is, is niet hetzelfde. Ik hoop dat je dat verschil begrijpt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:52

Lovely schreef:
HF,je gaat alleen soms wat ver in het bestrijden van andermans mening. Je kan gewoon geen FOUTEN zien van Totilas,maar dat is jouw zaak.

Waar zie je staan dat ik geen fouten zie? Ik heb groffe fouten in de series gezien! Heb ik gezegd ook!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:03

horseyfries schreef:
Iets "niet mooi vinden" mag, daar heb ik geen enkel probleem mee. Zeggen dat iets niet correct is volgens de regels, terwijl het wél correct is, is niet hetzelfde. Ik hoop dat je dat verschil begrijpt?

Nee ik ben blond. :D
Ik geef het hele topic al aan dat ik het alleen over niet mooi vinden wil hebben.

Voor de rest van je post had ik net boven je al gereageerd. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:04

ThePast03 schreef:
horseyfries schreef:
Heb je de video's die ik geplaatst heb al bekeken? Beeldje per beeldje kijken is hetzelfde als foto's kijken, dan kijk je dus juist NIET naar bewegende beelden..... :)*

Ja en ik heb ook een ander stuk in slow motion bekeken wat er anders uit ziet. Maar slow motion, normaal bewegende beelden, foto's het totaalplaatje blijf ik geen kippenvel van krijgen.

Beeldje per beeldje bekijken is best leerzaam, ben benieuwd wat iedereen denkt wat hier gebeurd?:

Afbeelding

Verder met het volgende onderwerp: ik ben de enige die een poging heeft gedaan om in deze foto iets te zien geloof ik.
Ga je nog zeggen wat erop gebeurd want daar ben ik heel benieuwd naar.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:09

horseyfries schreef:
Verder met het volgende onderwerp: ik ben de enige die een poging heeft gedaan om in deze foto iets te zien geloof ik.
Ga je nog zeggen wat erop gebeurd want daar ben ik heel benieuwd naar.

Het is een changement, still is gemaakt op 5.26
http://www.youtube.com/watch?v=ZZkAqyniCgE

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:11

Had ik het toch goed dat het een galopmoment was! ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:12

horseyfries schreef:
Had ik het toch goed dat het een galopmoment was! ;)

Je had het inderdaad helemaal goed. Wilde even wachten om te kijken of er nog meer mensen waren die een idee hadden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:18

Het changement is trouwens bij mij op 5.31, dit is gewoon een moment uit de contragalop als het 5.26 is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:20

horseyfries schreef:
Het changement is trouwens bij mij op 5.31, dit is gewoon een moment uit de contragalop als het 5.26 is.

Kan ook prima hoor, zag dat hij ergens op die plek een changement deed en heb verder niet exact gekeken op welke tijd hij die inzette.
De stills voor deze still zijn vergelijkbaar, best vreemd om te zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:22

Wat is er vreemd aan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:23

horseyfries schreef:
Wat is er vreemd aan?

Jij vindt het geen vreemd moment op die still?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:25

Afbeelding

Ik dacht gelijk toen ik het zag aan het galopmoment die je in het midden onderaan ziet, alleen is dit de rechtergalop en op het filmpje is het dus andersom, omdat het de linker(contra)galop is. Vind het dus idd een normaal beeld ja.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:30

horseyfries schreef:
Ik dacht gelijk toen ik het zag aan het galopmoment die je in het midden onderaan ziet, alleen is dit de rechtergalop en op het filmpje is het dus andersom, omdat het de linker(contra)galop is. Vind het dus idd een normaal beeld ja.

Ik ken de beenzetting van galop. Het zal wel komen omdat de still onduidelijk is en ik dingen zie die ik vreemd vind of het ligt aan mijn onkunde.
Jij ziet dezelfde beenzetting op deze still als in jouw voorbeeld? Ik ben op zijn minst 1 voorbeen kwijt hier.
Over de opgekroptheid zal ik dan maar niets zeggen, het is en blijft een momentopname.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:36

Dat voorbeen zit met witte bandage verborgen in de achtergrond, zijn benen zijn hierdoor toch sowieso niet goed te zien?
Je denkt toch niet dat hij toen één been afgebroken heeft hé? ;)

De "opgekroptheid" die jij ziet, is het ronder en dieper instellen wat hij op dit filmpje een poos doet. Zolang dat zo gevraagd wordt door de ruiter en hij daar probleemloos ook weer uit kan, heb ik daar niets op tegen. Maar dat is een heel andere discussie, die we hier maar niet zullen beginnen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:40

horseyfries schreef:
Dat voorbeen zit met witte bandage verborgen in de achtergrond, zijn benen zijn hierdoor toch sowieso niet goed te zien?
Je denkt toch niet dat hij toen één been afgebroken heeft hé? ;)

De "opgekroptheid" die jij ziet, is het ronder en dieper instellen wat hij op dit filmpje een poos doet. Zolang dat zo gevraagd wordt door de ruiter en hij daar probleemloos ook weer uit kan, heb ik daar niets op tegen. Maar dat is een heel andere discussie, die we hier maar niet zullen beginnen.

Dan zou ik toch op zijn minst nog een stuk zwart "bovenbeen" moeten zien, maar dat zal de beweging in het filmpje wel zijn. Maar daar ging het me ook niet om, meer om het feit dat ik dit ook behoorlijk extreem vind en ja dat heeft ook te maken met het dieper instellen.
Waar ik verder ook geen discussie meer over wil voeren.

Feit is wel dat ik ook op de wedstrijd zie dat het hoogste punt niet de nek is, niet alleen bij Totilas.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat jij denkt wat er nodig is om Totilas te verslaan?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:45

Heb ik al eerder gezegd: Totilas maakt nog fouten in de series wissels dus als bijv. Laura Bechtolsheimer met Mistral Hojris helemaal foutloos rijdt, of Adelinde, dan kunnen zij Totilas verslaan. Adelinde heeft dat toch al bewezen in Windsor?
Een paard hoeft niet spectaculairder te lopen dan hem om te winnen, maar zal natuurlijk wel van goede huize moeten komen om op ALLE onderdelen even hoog of hoger te scoren.
Het is immers zeldzaam dat je paarden zoals Totilas en Parzival hebt die én kunnen verruimen én kunnen verzamelen in stap, draf en galop én goede passage én piaffe en de overgangen daarin kunnen laten zien.
Maar Totilas laat nog best wat punten liggen her en der dus zolang hij dat doet is hij best te verslaan.

Nog wat leuke plaatjes voor het slapen gaan: :D :+

Afbeelding

Afbeelding

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 02:33

Ach HF met jouw is discussieren zinloos!
Zie wat je doet, je vergelijkt Totilas met Whisper, op twee totaal verschillende momenten!
Van Whisper neem je een deel uit de kur van het EK en dan nog zo dat je stopt voordat de diagonaal de X heeft bereikt. Om van Totilas een goede opname te vinden heb je blijkbaar even moeten spitten daar je een diagonaal, uit waarschijnlijk de GP van een paar dagen daarvoor, hebt genomen. Zeg nu niet dat dat niet zo is, want hoe verklaar je dan de lege stoeltjes op de achtergrond?

Wat jij doet is appels met peren vergelijken en ik wens mij daarom verder niet te verlagen tot jouw niveau.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 11:19

Kwam nog een foto van een destijds 6-jarige Totilas tegen.

Afbeelding

Best wel erg dat hij toen al zo liep en al zo werd gereden tijdens 'n clinic.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:03

hippa schreef:
Ach HF met jouw is discussieren zinloos!
Zie wat je doet, je vergelijkt Totilas met Whisper, op twee totaal verschillende momenten!
Van Whisper neem je een deel uit de kur van het EK en dan nog zo dat je stopt voordat de diagonaal de X heeft bereikt. Om van Totilas een goede opname te vinden heb je blijkbaar even moeten spitten daar je een diagonaal, uit waarschijnlijk de GP van een paar dagen daarvoor, hebt genomen. Zeg nu niet dat dat niet zo is, want hoe verklaar je dan de lege stoeltjes op de achtergrond?

Wat jij doet is appels met peren vergelijken en ik wens mij daarom verder niet te verlagen tot jouw niveau.

Foei stoute Horseyfries. Snap je het na ruim 50 pagina's nu nog niet. Het spelletje is de foutste momenten van Totilas vergelijken met de beste momenten van andere paarden. En je moet ook even tegen alle cameramensen ter wereld zeggen dat ze ten behoeve van boktdiscussies niet meer alleen op de voorbenen mogen inzoomen tijdens de kür en altijd alleen de goede camerahoek moeten kiezen want anders kun jij niet meer goed vergelijkingsfilmpjes maken over dezelfde diagonaal.
:+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:53

Ik heb natuurlijk niet alle 56 pagina's gelezen, dus misschien kom ik een beetje laat. In het nieuwe nummer van Bit staat een interview met de oude trainster van Totilas. Die zei dat het paard onwijs intelligent is en alles in een keer oppikte. Ze hoefde iets maar 1 keer te doen en hij snapte het.
Het is dus de vraag of de trainers het paard in zo'n geval moeten tegenhouden. Wat is wijheid? Net zoals dat er kinderen zijn die eigenlijk te vroeg met paardrijden beginnen, maar ZO goed zijn en zo snel leren dat het moeilijk is om te zeggen: "Je bent hier nog veelste jong voor."
Zou het paard gelukkig zijn als je het zou tegenhouden? Wat nou als dit paard zelf ontzettend ambitieus is (en die heb je er echt tussen zitten)? Is het echt zo makkelijk om te zeggen: dit is niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:56

Phormicola, een paard is niet ambitieus, hij heeft het proevenboek van de FEI niet gelezen en weet dus helemaal niet wat er in zijn toekomst ligt. Als ruiter moet je juist ervoor zorgen dat zo'n paard zich niet overloopt en overbelast. Want hoe slim ook, je moet het paard fysiek langs dezelfde weg voorbereiden als een minder slim paard zodat het lijf zich aanpast in het werk in een tempo dat dat ook kan.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 14:43

Heb nog eventjes een tekst over de uitgestrekte draf opgezocht. Hoewel, zoals ik al eerder zei, ik van mening ben dat hij wel verruimt in de draf, vind ik nog steeds dat hij te extreem in het voorbeen is. Wist dat er een stuk over de uitgestrekte draf in het boek van Claartje van Andel stond, dus heb ik opgezocht. Daar in staat.
"Als het paard met het hoofd te hoog komt en als het ware 'over de teugel' komt, kan in de uitgestrekte draf een grote fout ontstaan. Het paard gaat zijn voorbenen zo hoog optillen, dat hij zijn benen terug naar beneden moet plaatsen om ze neer te kunnen zetten. Dit is een onnatuurlijke, oneconomische manier van lopen. De bewegingen van de voor- en achterbenen van het paard moeten diagonaalsgewijze één beweging zijn bij het uitstrekken."

Overigens snap ik nu ook wat Jan Maiburg in de Paardenkrant bedoelde met de piaffe van Totilas, die volgens hem een te hoog ritme zou hebben. Hoewel ik vind dat Totilas bijzonder goed verzameld in de piaffe, zie ik nu het ritme wat daarin te hoog is. In het boek 'Das Gymnasium des Pferdes' wordt aangegeven dat de perfecte piaffe is als onderstaand plaatje. Daarbij wordt gezegd dat de achterbenen tot op deze hoogte opgetild moeten worden, voor het ideale beeld. Heb daarna met belangstelling een filmpje van Edward en Totilas (http://www.youtube.com/watch?v=rYPrp65BDwo) nogmaals bekeken. Naar mijn inziens kan Totilas zijn achterbenen niet tot op deze hoogte optillen, omdat het ritme te snel is. Ik denk dat Jan Maiburg dit bedoelde met zijn stuk, wat hij (vind ik, na nader inzien) overigens erg krom heeft geformuleerd en hij heeft er ook niet kloppende dingen in geformuleerd (met de juryleden de minder piaffe's zouden hebben gezien dan hijzelf.

Afbeelding

Volgens mij heb ik het nu eens netjes en goed uitgelegd, en ik hoop dat jullie het hierin eens met mij kunnen worden.

Edit: Ben overigens wel van mening geworden dat Edward Totilas met te weinig lengte in de hals rijdt.