Bets schreef:Ik heb ook ervaring gehad met AdBt met mijn HKO paard. Die verbeterde in begin wel, omdat ik natuurlijk heel verkeerd gereden had. Maar door de jaren heen, moest ik meer gaan lessen om mijn paard goed te proberen te houden, maar dat lukte niet, ging zelfs 2 x in de maand lessen en heel veel lessen kijken en volgen en ikzelf nam mijn lessen op. Moet eerlijk bekennen, heb volledig het belgische taaltje onder de knie. Helaas betrok hij ook heel veel het publiek bij een les, ik heb daar toender tijd iets van gezegd, omdat ik betaal voor mijn les en niet publiek. Ook word er verteld dat paard niet erfelijke HKO kan hebben, nou helaas heb ik wel de medisie achter me dat het dus wel zo is en dat mijn paard steeds meer pijn ging krijgen ondanks dat ik de methode goed onder de knie had na ruim 1,5 jr heel vaak bij hem te lessen (zoals je leest om de 2 wk dus)
Ik ben ook verder gaan kijken dan mijn neus lang is en ben ook naar andere instructeurs gaan kijken en natuurlijk ook op bokt bezig geweest met informeren en noem maar op. Maar ik ben deels van zijn methode afgestapt omdat ik dus wat miste. Ik vond zelf dus ook dat de paarden vrij uit elkaar liepen, ook hoog over tempo heen. Werk ook niet zo zeer meer via contrastelling, mijn ervaring is dat er ook daardoor veel paarden in S vorm kunnen komen staan. Ik werk nu veel meer door paard te buigen in lichaam om benen heen, werk ook meer met oefeningen om paard recht te richten. Ik begin vaak ook met een minder hoog tempo, maar wel met actieve achterhand en door middel van korte tempowisselingen het paard weer wat opvangen van voren zodat paard meer bij elkaar komt en de rug gaat bollen.
Maar goed ik zeg niet dat ik niet dankbaar ben dat ik AdBt niet heb leren kennen want ik heb mijn horizon mogen verbreden en mogen leren waar je mee bezig bent.
Maar goed ik pas nu dingen extra toe, wat ik bij hem miste. Ik hou me bezig dat ik in balans ben en paard in balans probeer te krijgen, alleen de manier waarop gebeurd anders als bij AdBt. Ik voel ook meer bij dat paard meer gesloten moet worden en meer moet dragen door middel van meer scharnieren in spronggewricht.
Ik ben overigens ook van mening als je tempo heel hoog legt, is er geeneen paard die niet rad loopt.
Om maar een voorbeeld te noemen. Heb veel gehoord, gezien en mijn eigen mening. Als je mij vraag om mijn mening van AdB is dat gewoon wegblijven. Wil je weten wat het is? Mij best ga kijken en zie hoe paarden met hoefkatrol verder kapot gereden worden. Probeer me aub niet te overtuigen van het tegendeel dit is mijn mening die ik baseer op werkelijkheid uit mijn omgeving.