Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:47

Hoe iets ervaren wordt, zegt iets over jezelf. Je betrekt de mening/visie van een ander dan ook op jezelf.

Ter illustratie: Bijv, als iemand zegt dat een "lekkere warme knusse stal met een lekker dik pak stro en een lekkere warme deken op" veel fijner is voor een paard dan 'in z'n blootje' een nat weiland, dan voel ìk me niet aangesproken, laat staan aangevallen.
M.a.w., als je van jezelf vindt dat je het goed doet, hoef je niet in de weerstand te schieten (en dat gebeurt dan ook niet).

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:50

Je hebt ze in een dikke variant, maar je kunt ook smaller krijgen,

Ik vind zelf de stroefheid heel erg meevallen, als een bit droog is, is ie stroef, maar zodra die in de paardenmond zit zal dat ook wel weer meevallen.

En misschien vind een paard een bit dat wat stroever is juist wel fijner dan een glad bit, dat constant door de mond schuift.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:14

Nadya schreef:
nikita_benno schreef:
met een bitloos hoofdtsel kun je de neus breken heb ik al een keer meegemaakt vind bitloos echt grote onzin als je gewoon met het bit overweg kan is er niks aan de hand kun je het niet rij dan geen paard

Zo, heb de bewuste post nog maar even opgezocht.
Horseyfries, waar zie jij in deze post dat 'sommige' bitloze optomingen het neusbeen kunnen breken???? Verward

Verder ben ik sinds eind april begonnen met serieus inrijden van mijn paard. Wanneer het echt rijden wordt? Wat versta jij precies onder echt rijden? Kan je wel vertellen dat ik geen haast heb, maar gewoon lekker bezig ben en ik heb gelukkig ook weer een fijne instructrice gevonden (klassieke dressuur/centered riding/bitloos/NH) met wie ik van de week weer begonnen ben. Lachen

Ze stelt dat "een" bitloos hoofdstel het neusbeen kan breken en dat ze het zelf heeft meegemaakt. Jij stelt aan de ene kant dat dat niet kan en aan de andere kant dat je ook gruwelt van sommige bitloze hoofdstellen met ijzer erin. Als zij het over één van die hoofdstellen heeft zou het toch helemaal niet zo vreemd zijn dat ze die ervaring heeft? Ik wil ze de kost niet geven die met een hackamore het puntje van het neusbeen gebroken hebben hoor!

Ik versta onder rijden meer doen dan een paard aan een zadel, hoofdstel en ruiter laten wennen. Jij roept nu al tijden dat je hem aan het inrijden ben, dus ik vroeg me af wanneer die periode volgens jou voorbij is en overgaat in gewoon rijden.
Het lijkt af en toe een excuus te worden voor iedereen die bewijzen wil zien dat je een paard bitloos goed kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:24

JoviBan schreef:
Hoe iets ervaren wordt, zegt iets over jezelf. Je betrekt de mening/visie van een ander dan ook op jezelf.

Ter illustratie: Bijv, als iemand zegt dat een "lekkere warme knusse stal met een lekker dik pak stro en een lekkere warme deken op" veel fijner is voor een paard dan 'in z'n blootje' een nat weiland, dan voel ìk me niet aangesproken, laat staan aangevallen.
M.a.w., als je van jezelf vindt dat je het goed doet, hoef je niet in de weerstand te schieten (en dat gebeurt dan ook niet).

Oh woow, je kan het wel mooi verdraaien zo Lachen.
Het gaat er niet om of men het op zichzelf betrekt, het gaat erom dat bitloos niet unbedingt fijner, vriendelijker of respectvoller voor het paard is en dat dus ook niet zo gesteld kan worden. Tegen leugens mag je je best verweren denk ik Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:34

Naja, 'leugen'? Het is een mening, een visie, dat bitloos over het algemeen paardvriendelijker is. Daar kun je het mee eens en oneens zijn. Maar je hoeft het niet op jezelf te betrekken wanneer je van jezelf vindt dat je met bit erg vriendelijk rijdt. Heel simpel. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:37

Als het een mening is, dan mag die wel wat minder stellig gebracht worden. Dan nog is het niet helemaal eerlijk om daarmee alleen maar softe sector hoofdstelletjes mee te bedoelen, terwijl de meeste mensen wel wat breder kijken.
Op mezelf betrek ik het ook niet, ik heb namelijk nog nooit een reden gehad om bitloos te moeten proberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:45

horseyfries schreef:
Ze stelt dat "een" bitloos hoofdstel het neusbeen kan breken en dat ze het zelf heeft meegemaakt. Jij stelt aan de ene kant dat dat niet kan en aan de andere kant dat je ook gruwelt van sommige bitloze hoofdstellen met ijzer erin. Als zij het over één van die hoofdstellen heeft zou het toch helemaal niet zo vreemd zijn dat ze die ervaring heeft? Ik wil ze de kost niet geven die met een hackamore het puntje van het neusbeen gebroken hebben hoor!

Ik versta onder rijden meer doen dan een paard aan een zadel, hoofdstel en ruiter laten wennen. Jij roept nu al tijden dat je hem aan het inrijden ben, dus ik vroeg me af wanneer die periode volgens jou voorbij is en overgaat in gewoon rijden.
Het lijkt af en toe een excuus te worden voor iedereen die bewijzen wil zien dat je een paard bitloos goed kan rijden.

Zoals zij het brengt en gezien haar profiel, geloof ik haar niet zo Knipoog . Ik lees zo vaak van die dramaverhalen op bokt van mensen die anti-bitloos zijn. Mijn goed recht om het niet te serieus te nemen. Tong uitsteken

Begrijp ik nou uit jouw woorden dat jij mij wilt beschuldigen van het gebruiken van een 'excuus'??? Hahaha, hoe verzin je het ROFL ? Ach meid, zolang IK maar beter weet dat mijn paard en ik op een fijne weg zijn samen Ja . En wat bokkers die het oneens zijn met mij en mijn manier van doen daarvan vinden, toedeloe, ik kan daar niet wakker van liggen, hoor. Doei!
Ik begin hier gewoon melig van te worden. Haha!
Ik voel me namelijk niet geroepen om me te gaan haasten met mijn paard, laat staan om me tegenover jou of wie dan ook te bewijzen. De tijd zal het leren, hoe ver wij samen komen, zeker met onze fijne, kundige instructrice. Al doe ik er 15 jaar over, dan nog heb jij er niets over te zeggen. Tong uitsteken
Dus nee, ik heb geen idee, want ik pas me aan, aan mijn paard, aan de tijd die we samen hebben en vooral ook aan wat mijn instructrice aan geeft. En dat is er niet eentje, die in 1 maand tijd ons samen wedstrijdklaar wil hebben. Slecht, he? Haha!

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:49

You go Nadya! Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:52

Myour schreef:
You go Nadya! Tong uitsteken

Thanks, Myour! Knipoog
Kom op, zeg, moet ik hier een beetje gaan vertellen of ik al een trainingsschema klaar heb ofzo? Haha!
Heb geen idee, hangt van zoveel dingen af en het hangt vooral van mijn paard af, wat hij aangeeft.
Niets meer, niets minder. Forceren doe ik niet aan, wij doen alles op ons dooie gemakje en de jaren vliegen vanzelf wel voorbij en als ik dan nog op bokt zit, hoor je het wel, als je het dan zo graag wilt weten. Haha!

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:56

Ik ga m'n knol ook bitloos inrijden. Hij's nogal pittig (Arabier he? Haha! ) dus mocht het niet lukken dan gaan we het gewoon lekker rustig aan doen totdat het goed gaat. Hij's nu nog twee dus ik wacht nog een dik jaar hoor ^^
Mensen die met bit rijden moeten dat lekker zelf weten. Doe ik ook Ja (het zelf weten dan ^^)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:16

Wijs gesproken van Nayda...Maar betrek het niet alleen op mensen met bit...Want ook de mensen zonder bit kunnen er wat van, en ook zij hebben zich niet te bemoeien met een rijstijl van een ander en het dus zeker niet als egoistisch af te stempelen, want dan ga je in mijn ogen te ver...

Egoistisch is iemand die niet naar zijn paard luistert, maar dat wil niet zeggen dat je dat niet als je met bit rijdt. Ieder zijn manier en helaas zullen er altijd voorbeelden blijven bestaan van fout gebruik van bit of bitloze optomingen. Daar verandert deze discussie helaas niks aan...

Ik blijf gewoon aan m'n bitje, het is voor mij een methode die werkt, dus waarom veranderen? Sure, ik heb ook wel eens met een hack gereden en ik kan het ook wel een beetje Bloos In Wyoming les gehad van de echte cowboys die van te voren zeggen: 'Niet te hard trekken, wat dan staat hij op twee benen en klapt hij om!'

Hoe vreselijk sensibel die paarden waren! Hoe gevoelig op die hack!

Maar de paarden die ik nu met bit rijdt zijn niks anders...dus?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:17

Myour schreef:
Ik ga m'n knol ook bitloos inrijden. Hij's nogal pittig (Arabier he? Haha! ) dus mocht het niet lukken dan gaan we het gewoon lekker rustig aan doen totdat het goed gaat. Hij's nu nog twee dus ik wacht nog een dik jaar hoor ^^
Mensen die met bit rijden moeten dat lekker zelf weten. Doe ik ook Ja (het zelf weten dan ^^)

Vind KNOL niet zo vriendelijk klinken eigelijk Cool

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:19

Klinkt misschien niet vriendelijk maar wel zo bedoeld Tong uitsteken

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:27

Ik heb niet alles hier gelezen maar ik vind dat men ook bitloos op wedstrijden mag rijden. Als alle oefeningen netjes worden gedaan en het paard correct wordt gereden, waarom niet?
Ikzelf rijd wel met een bitje maar je moet een beetje "open minded" zijn, nietwaar Knipoog .
En ik blijf bij volgende stelling = het bit is zo hard als de handen van de ruiter. Dit geldt ook voor de bitloze optomingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:46

Adil18 schreef:
Egoistisch is iemand die niet naar zijn paard luistert, maar dat wil niet zeggen dat je dat niet als je met bit rijdt. Ieder zijn manier en helaas zullen er altijd voorbeelden blijven bestaan van fout gebruik van bit of bitloze optomingen. Daar verandert deze discussie helaas niks aan...

Precies, ook helemaal met jou eens. Ja

Myour, overigens ken ik wel wat mensen die hun pittige (en ook relaxte) Arabieren ook bitloos rijden, hoor. Lachen En niet eens met een hack. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:16

Nadya schreef:
Begrijp ik nou uit jouw woorden dat jij mij wilt beschuldigen van het gebruiken van een 'excuus'??? Hahaha, hoe verzin je het ? Ach meid, zolang IK maar beter weet dat mijn paard en ik op een fijne weg zijn samen . En wat bokkers die het oneens zijn met mij en mijn manier van doen daarvan vinden, toedeloe, ik kan daar niet wakker van liggen, hoor.

Volgens mij heeft het niks te maken met eens/oneens zijn met hoe iemand met zijn paard omgaat. Dit topic gaat over wedstrijden al dan niet bitloos.

Gezien jouw reacties en profiel heb jij niet echt de ambitie om volop aan dressuurwedstrijdsport (gewoon via de KNHS) mee te gaan doen (correct me if i'm wrong....). Ook ben je gezien jou profiel ook (nog?) niet echt bezig met echt dressuurrijden (in de zin van de huidige/moderne dressuur, het skala etc.) Ook heb ik de indruk (wederom correct me if i'm wrong) dat je geen ervaring hebt met dressuur/wedstrijdsport (althans in ieder geval niet op redelijk tot hoog niveau, zeg vanaf M/Z dressuur)

Met andere woorden: jou streven en einddoel is totaal anders dan die van mij en bijvoorbeeld HF (want wij zijn wel 'gewone' wedstrijd dressuur amazones).

Ik vind het op zijn minst frappant dat gezien JOUW streven, ervaring en einddoel totaal anders is dan dat van ons, je toch aan het verkondigen bent dat ONS einddoel even gemakkelijk te behalen is zonder bit (dit geldt overigens ook voor andere bitloos fanaten zonder dressuur/wedstrijdambities). Daarom krijg jij kritische vragen van ons, niet vanwege het feit dat jou manier/einddoel anders is dan dat van ons.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:39

jasmijn78 schreef:
Volgens mij heeft het niks te maken met eens/oneens zijn met hoe iemand met zijn paard omgaat. Dit topic gaat over wedstrijden al dan niet bitloos.

Gezien jouw reacties en profiel heb jij niet echt de ambitie om volop aan dressuurwedstrijdsport (gewoon via de KNHS) mee te gaan doen (correct me if i'm wrong....). Ook ben je gezien jou profiel ook (nog?) niet echt bezig met echt dressuurrijden (in de zin van de huidige/moderne dressuur, het skala etc.) Ook heb ik de indruk (wederom correct me if i'm wrong) dat je geen ervaring hebt met dressuur/wedstrijdsport (althans in ieder geval niet op redelijk tot hoog niveau, zeg vanaf M/Z dressuur)

Met andere woorden: jou streven en einddoel is totaal anders dan die van mij en bijvoorbeeld HF (want wij zijn wel 'gewone' wedstrijd dressuur amazones).

Ik vind het op zijn minst frappant dat gezien JOUW streven, ervaring en einddoel totaal anders is dan dat van ons, je toch aan het verkondigen bent dat ONS einddoel even gemakkelijk te behalen is zonder bit (dit geldt overigens ook voor andere bitloos fanaten zonder dressuur/wedstrijdambities). Daarom krijg jij kritische vragen van ons, niet vanwege het feit dat jou manier/einddoel anders is dan dat van ons.

Ik stel kritische vragen als iemand heel stellig iets verkondigt en vind het dan heel spijtig als diegene door die kritische vraag niet beter gaat nadenken over wat haar mening precies is en die dan duidelijker verwoord, maar gelijk weer omslaat in de "zie je nu wel, iedereen met bit is tegen mij" houding.
Een inhoudelijk antwoord over wat je onder "inrijden" verstaat en wanneer dat overgaat in rijden heb ik nog altijd niet gehad Nadya. Als je andere mensen begeleidt zoals ik las dan kun je dat vast wel goed uitleggen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:44

Lovely schreef:
Goede ervaringen heb ik ook wel hoor, jarenlange vriendschappen die zijn ontstaan via bokt. Maar ik stap niet meer in de auto om zomaar wat bokkertjes te meeten, er moet wel echt een leuke, goede reden voor zijn.

Ja sommigen hebben zelfs hun relatie er aan te danken

Cool Pling Schijnheilig

discussie is er altijd, geruzie ook, zelfs voor de naturalopkomst. Ik herinner me uit mijn begintijd hier ook rellen over slofgebruik etc

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 02:51

egoistisch is het als je paard last van het bit heeft en je bewust toch met bit rijdt. (hoevaak zal dat gebeuren?)

Ik rij mijn pony en mijn moeders paard zowel met als zonder bit.
Afwisseling. Beide paarden reageren bijna hetzelfde op een bitloze optoming en een optoming met bit.

De ene is wat moeilijker los te rijden bitloos maar ontspant daarna iets beter, de ander ontspant een stuk beter bitloos maar is 22 jaar en daarbij gruwelijk stijf en snapt na 19 jaar bit niet helemaal hoe ze los moet komen zonder bit.

Beide paarden zijn grasmaaiers en geen wedstrijdpaarden meer vanwege leeftijd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:39

Equidea schreef:
egoistisch is het als je paard last van het bit heeft en je bewust toch met bit rijdt. (hoevaak zal dat gebeuren?)

Oh ja? ben je dan egoistisch of heb je gewoon geen fijne ruiterhand?

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:38

Bolieke schreef:
Ik heb niet alles hier gelezen maar ik vind dat men ook bitloos op wedstrijden mag rijden. Als alle oefeningen netjes worden gedaan en het paard correct wordt gereden, waarom niet?
Ikzelf rijd wel met een bitje maar je moet een beetje "open minded" zijn, nietwaar Knipoog .
En ik blijf bij volgende stelling = het bit is zo hard als de handen van de ruiter. Dit geldt ook voor de bitloze optomingen.

Ik heb ook niet het hele topic gelezen, maar ben het helemaal met je eens. Als je gewoon goed zonder bit kan rijden dan vind ik dat je ook bitloze wedstrijden mag rijden, maar ja wij kunnen er niks aan
veranderen. Ik zelf wist nog niet heel veel af van bitloos rijden, maar ga nu ook maar eens boeken
lezen over bitloos rijden. Pling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:48

Hoeveel ruiters hebben we hier die bitloos dressuur M1,2 of Z1,2 kunnen rijden?
Jurering volgens de nu geldende regels.

Als je rijervaring hebt met bit en bitloos, dan zal dit geen echt probleem zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 05:02

@goofy
Ik begrijp je mening over meer verfijnde communicatie met bit. Wat in het geval van minder verfijnde communicatie?
Mijn idee is dat met minder verfijnde communicatie van de ruiter (en van het paard) beter bitloos gereden kan worden. Bij een minder goede ruiter of bij het inrijden van het paard kan dan toch juist beter bitloos gereden worden, zoals klassiek ook vaak gedaan wordt? Juist om die mogelijkheid tot subtiele communicatie met de mond te bewaren voor het moment dat de ruiter en het paard eraan toe zijn.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:06

sanne83 schreef:
@goofy
Ik begrijp je mening over meer verfijnde communicatie met bit. Wat in het geval van minder verfijnde communicatie?
Mijn idee is dat met minder verfijnde communicatie van de ruiter (en van het paard) beter bitloos gereden kan worden. Bij een minder goede ruiter of bij het inrijden van het paard kan dan toch juist beter bitloos gereden worden, zoals klassiek ook vaak gedaan wordt? Juist om die mogelijkheid tot subtiele communicatie met de mond te bewaren voor het moment dat de ruiter en het paard eraan toe zijn.

Als je het hebt over Klassiek daar wordt vaak gebruik gemaakt van een serreta/kaptoom met rijden zie mijn foto een heel aantal bladzijde's (daar rijd ik ook met een serreta) terug maar dit is echt niet vriendelijker dan het rijden met een bit.
Dit wordt vaak gedacht maar gaat absoluut niet op, veel Andalusier/lusitano's worden zo gereden in de Zuidelijke landen maar daar wordt je echt niet vrolijk van. Oké ze hebben geen bit in maar de littekens op de neus zeggen genoeg.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:03

Ik heb bitloos geprobeerd ivm wondje in de mond van mijn paard vanwege het passen van verschillende bitten, maar mijn paard neemt er een loopje mee en kruipt onder het werk uit Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb het echt geprobeerd maar was geen succes vandaar voor mij gewoon een bitje en dus ook op wedstrijd Lachen