Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nadya schreef:nikita_benno schreef:met een bitloos hoofdtsel kun je de neus breken heb ik al een keer meegemaakt vind bitloos echt grote onzin als je gewoon met het bit overweg kan is er niks aan de hand kun je het niet rij dan geen paard
Zo, heb de bewuste post nog maar even opgezocht.
Horseyfries, waar zie jij in deze post dat 'sommige' bitloze optomingen het neusbeen kunnen breken????![]()
Verder ben ik sinds eind april begonnen met serieus inrijden van mijn paard. Wanneer het echt rijden wordt? Wat versta jij precies onder echt rijden? Kan je wel vertellen dat ik geen haast heb, maar gewoon lekker bezig ben en ik heb gelukkig ook weer een fijne instructrice gevonden (klassieke dressuur/centered riding/bitloos/NH) met wie ik van de week weer begonnen ben.
JoviBan schreef:Hoe iets ervaren wordt, zegt iets over jezelf. Je betrekt de mening/visie van een ander dan ook op jezelf.
Ter illustratie: Bijv, als iemand zegt dat een "lekkere warme knusse stal met een lekker dik pak stro en een lekkere warme deken op" veel fijner is voor een paard dan 'in z'n blootje' een nat weiland, dan voel ìk me niet aangesproken, laat staan aangevallen.
M.a.w., als je van jezelf vindt dat je het goed doet, hoef je niet in de weerstand te schieten (en dat gebeurt dan ook niet).
horseyfries schreef:Ze stelt dat "een" bitloos hoofdstel het neusbeen kan breken en dat ze het zelf heeft meegemaakt. Jij stelt aan de ene kant dat dat niet kan en aan de andere kant dat je ook gruwelt van sommige bitloze hoofdstellen met ijzer erin. Als zij het over één van die hoofdstellen heeft zou het toch helemaal niet zo vreemd zijn dat ze die ervaring heeft? Ik wil ze de kost niet geven die met een hackamore het puntje van het neusbeen gebroken hebben hoor!
Ik versta onder rijden meer doen dan een paard aan een zadel, hoofdstel en ruiter laten wennen. Jij roept nu al tijden dat je hem aan het inrijden ben, dus ik vroeg me af wanneer die periode volgens jou voorbij is en overgaat in gewoon rijden.
Het lijkt af en toe een excuus te worden voor iedereen die bewijzen wil zien dat je een paard bitloos goed kan rijden.
Myour schreef:You go Nadya!
Myour schreef:Ik ga m'n knol ook bitloos inrijden. Hij's nogal pittig (Arabier he?) dus mocht het niet lukken dan gaan we het gewoon lekker rustig aan doen totdat het goed gaat. Hij's nu nog twee dus ik wacht nog een dik jaar hoor ^^
Mensen die met bit rijden moeten dat lekker zelf weten. Doe ik ook(het zelf weten dan ^^)
Adil18 schreef:Egoistisch is iemand die niet naar zijn paard luistert, maar dat wil niet zeggen dat je dat niet als je met bit rijdt. Ieder zijn manier en helaas zullen er altijd voorbeelden blijven bestaan van fout gebruik van bit of bitloze optomingen. Daar verandert deze discussie helaas niks aan...
Nadya schreef:Begrijp ik nou uit jouw woorden dat jij mij wilt beschuldigen van het gebruiken van een 'excuus'??? Hahaha, hoe verzin je het ? Ach meid, zolang IK maar beter weet dat mijn paard en ik op een fijne weg zijn samen . En wat bokkers die het oneens zijn met mij en mijn manier van doen daarvan vinden, toedeloe, ik kan daar niet wakker van liggen, hoor.
jasmijn78 schreef:Volgens mij heeft het niks te maken met eens/oneens zijn met hoe iemand met zijn paard omgaat. Dit topic gaat over wedstrijden al dan niet bitloos.
Gezien jouw reacties en profiel heb jij niet echt de ambitie om volop aan dressuurwedstrijdsport (gewoon via de KNHS) mee te gaan doen (correct me if i'm wrong....). Ook ben je gezien jou profiel ook (nog?) niet echt bezig met echt dressuurrijden (in de zin van de huidige/moderne dressuur, het skala etc.) Ook heb ik de indruk (wederom correct me if i'm wrong) dat je geen ervaring hebt met dressuur/wedstrijdsport (althans in ieder geval niet op redelijk tot hoog niveau, zeg vanaf M/Z dressuur)
Met andere woorden: jou streven en einddoel is totaal anders dan die van mij en bijvoorbeeld HF (want wij zijn wel 'gewone' wedstrijd dressuur amazones).
Ik vind het op zijn minst frappant dat gezien JOUW streven, ervaring en einddoel totaal anders is dan dat van ons, je toch aan het verkondigen bent dat ONS einddoel even gemakkelijk te behalen is zonder bit (dit geldt overigens ook voor andere bitloos fanaten zonder dressuur/wedstrijdambities). Daarom krijg jij kritische vragen van ons, niet vanwege het feit dat jou manier/einddoel anders is dan dat van ons.
Lovely schreef:Goede ervaringen heb ik ook wel hoor, jarenlange vriendschappen die zijn ontstaan via bokt. Maar ik stap niet meer in de auto om zomaar wat bokkertjes te meeten, er moet wel echt een leuke, goede reden voor zijn.
Equidea schreef:egoistisch is het als je paard last van het bit heeft en je bewust toch met bit rijdt. (hoevaak zal dat gebeuren?)
Bolieke schreef:Ik heb niet alles hier gelezen maar ik vind dat men ook bitloos op wedstrijden mag rijden. Als alle oefeningen netjes worden gedaan en het paard correct wordt gereden, waarom niet?
Ikzelf rijd wel met een bitje maar je moet een beetje "open minded" zijn, nietwaar.
En ik blijf bij volgende stelling = het bit is zo hard als de handen van de ruiter. Dit geldt ook voor de bitloze optomingen.
sanne83 schreef:@goofy
Ik begrijp je mening over meer verfijnde communicatie met bit. Wat in het geval van minder verfijnde communicatie?
Mijn idee is dat met minder verfijnde communicatie van de ruiter (en van het paard) beter bitloos gereden kan worden. Bij een minder goede ruiter of bij het inrijden van het paard kan dan toch juist beter bitloos gereden worden, zoals klassiek ook vaak gedaan wordt? Juist om die mogelijkheid tot subtiele communicatie met de mond te bewaren voor het moment dat de ruiter en het paard eraan toe zijn.