jasmijn78 schreef:Voor mij heeft de definitie paardenSPORT helemaal niet zoveel te maken met wel of geen competitie-element, maar puur met de houding van de ruiter naar het paard. Ziet hij het paard als ding om zijn 'ding' mee te doen? Of ziet hij het paard als partner om samen de gewenste discipline mee te beoefenen?
Paardrijden als sport vergt meer inspanning dan welke sport ook. Het is een technisch hoogwaardige sport en je hebt behalve met je eigen coördinatie tijdens spanning en ontspanning ook te maken met het evenwicht en de bewegingen die het paard maakt. De kunst daarbij is om subtiel je spieren te kunnen spannen en ontspannen als het paard dat vraagt.
Een ruiter die zelf veel aan sport (andere sporten dan paardrijden) doet, heeft leren luisteren naar zijn eigen lichaam. Een voordeel hiervan is dat hij dit heel goed kan gebruiken bij het trainen van een paardenlichaam. Om optimaal gebruik te kunnen maken van je kwaliteiten of talenten moet je goed weten wat je doet en luisteren naar je lijf. Degene die echt aan paardenSPORT doen, trainen niet alleen hun paard maar ook zichzelf.
Naast paardrijden, kan een andere sport je helpen om je conditie te verbeteren en te behouden zodat je beter kunt paardrijden. Kies daarvoor een (lenigheids)sport waarbij balans, lenigheid, coördinatie en uithoudingsvermogen een rol spelen.
Helemaal NIET mee eens (sorry
) Zelf heb ik atletiek op nogal hoog niveau gedaan en ik kan zeggen dat dat wel wat meer inspanning levert dan paardrijden
Niet dat ik zeg dat paardrijden geen sport is maar het is zo...
) gewoon in de bak lekker bezig bent op je paard zonder je druk te maken over wedstrijden is het geen sport.
, de dokter ziet het als een sport en het is een Olympische sport.