paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:15

jasmijn78 schreef:
Voor mij heeft de definitie paardenSPORT helemaal niet zoveel te maken met wel of geen competitie-element, maar puur met de houding van de ruiter naar het paard. Ziet hij het paard als ding om zijn 'ding' mee te doen? Of ziet hij het paard als partner om samen de gewenste discipline mee te beoefenen?

Paardrijden als sport vergt meer inspanning dan welke sport ook. Het is een technisch hoogwaardige sport en je hebt behalve met je eigen coördinatie tijdens spanning en ontspanning ook te maken met het evenwicht en de bewegingen die het paard maakt. De kunst daarbij is om subtiel je spieren te kunnen spannen en ontspannen als het paard dat vraagt.
Een ruiter die zelf veel aan sport (andere sporten dan paardrijden) doet, heeft leren luisteren naar zijn eigen lichaam. Een voordeel hiervan is dat hij dit heel goed kan gebruiken bij het trainen van een paardenlichaam. Om optimaal gebruik te kunnen maken van je kwaliteiten of talenten moet je goed weten wat je doet en luisteren naar je lijf. Degene die echt aan paardenSPORT doen, trainen niet alleen hun paard maar ook zichzelf.

Naast paardrijden, kan een andere sport je helpen om je conditie te verbeteren en te behouden zodat je beter kunt paardrijden. Kies daarvoor een (lenigheids)sport waarbij balans, lenigheid, coördinatie en uithoudingsvermogen een rol spelen.

Helemaal NIET mee eens (sorry :) )
Zelf heb ik atletiek op nogal hoog niveau gedaan en ik kan zeggen dat dat wel wat meer inspanning levert dan paardrijden :)
Niet dat ik zeg dat paardrijden geen sport is maar het is zo...

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:15

Mijn gymleraar ook niet :) meestal eindigen we dan in een grote discussie met alle paardengekken van e klas ;p

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:21

quattuor schreef:
Mijn gymleraar ook niet :) meestal eindigen we dan in een grote discussie met alle paardengekken van e klas ;p

Haha ja dat gebeurt bij ons ook altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:40

kim_dura schreef:
quattuor schreef:

Haha ja dat gebeurt bij ons ook altijd!

En dan vraag ik me af welke argumenten in de discussie gebruikt worden... }:0

Dat je er spierpijn van krijgt wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat een hoop mensen paardrijden wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat het erg vermoeiend kan zijn wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat je zit-houding er door verbeterd wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat het veel moeite kost wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat je een band aan het opbouwen bent met een paard wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat je dokter het als een sport ziet wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat springen en dressuur olympische sporten zijn wil niet zeggen dat wat jij doet een sport is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 02:10

Ik mest alleen m'n stalletjes uit, dan voldoe ik al aan de helft van de eisen _O-

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:44

Citaat:
Dat springen en dressuur olympische sporten zijn wil niet zeggen dat wat jij doet een sport is.

Ja maar wat doen andere mensen dan die ook hoog rijden? Je moet wel eerst een conditie opbouwen en veel training en ervaring opdoen. Dat is precies wat je ook bij andere sporten ook doet. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:43

Op welke manier "hoog rijden"? Als mensen op redelijk niveau in de wedstrijden meedoen is hun paardrijden wel sport, maar als jij (of ik :P ) gewoon in de bak lekker bezig bent op je paard zonder je druk te maken over wedstrijden is het geen sport.
Sport heeft een competitie-element, als jij je niet bezig houdt met competitie dan is het geen sport. Ingewikkelder is het in principe niet. Dat een heleboel mensen kennelijk het gevoel hebben dat een activiteit pas waarde heeft als er een labeltje "sport" aanhangt zie ik maar als een heel interessant psychologisch fenomeen :j

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:33

Waratje schreef:
Op welke manier "hoog rijden"? Als mensen op redelijk niveau in de wedstrijden meedoen is hun paardrijden wel sport, maar als jij (of ik :P ) gewoon in de bak lekker bezig bent op je paard zonder je druk te maken over wedstrijden is het geen sport.
Sport heeft een competitie-element, als jij je niet bezig houdt met competitie dan is het geen sport. Ingewikkelder is het in principe niet. Dat een heleboel mensen kennelijk het gevoel hebben dat een activiteit pas waarde heeft als er een labeltje "sport" aanhangt zie ik maar als een heel interessant psychologisch fenomeen :j

Ja hier ben ik het ook wel mee eens. Het maakt eigenlijk iok niet zoveel uit. Als ik het maar kan blijven beoefenen vind ik het best!!! :9

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:43

Ik snap niet zo goed hoe de mensen daar bij komen, het heet niet voor niks paardensport. :):)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:46

Foash schreef:
Ik snap niet zo goed hoe de mensen daar bij komen, het heet niet voor niks paardensport. :):)

Nee hoor, paardrijden heet gewoon paardrijden :+

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:08

Tsja lastig discussiepunt en ik vrees dat dat ook wel zo zal blijven. Het vergt aardig wat uithoudingsvermogen van de ruiter. Ik zou toch echt nog steeds iedereen die roept dat het geen sport is op een krukje laten zitten een maar laten staan/zit/staan/zit etc. of op een paard zetten om te kijken hoe goed ze het lichamelijk uithouden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:29

En dan? Het enige dat je daarmee "bewijst" is dat het wellicht wat lichamelijke inspanning kost, maar als ik jou een kruiwagen met bakstenen laat rijden over een afstandje kom je er ook achter dat dat lichamelijke inspanning kost. Ga je dat dan ook sport vinden? <<)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:06

enzino schreef:
En dan vraag ik me af welke argumenten in de discussie gebruikt worden... }:0

Dat je er spierpijn van krijgt wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat een hoop mensen paardrijden wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat het erg vermoeiend kan zijn wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat je zit-houding er door verbeterd wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat het veel moeite kost wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat je een band aan het opbouwen bent met een paard wil niet zeggen dat het een sport is.
Dat je dokter het als een sport ziet wil niet zeggen dat het een sport is.

En vind jij bijvoorbeeld voetbal dan wel een sport? Krijg je ook spierpijn van, doen een hele hoop mensen, het is vermoeiend, kost moeite, je bouwt een band op met de bal :Y) , de dokter ziet het als een sport en het is een Olympische sport.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:29

Voetbal is een sport, ja. Er zijn vastgestelde regels waarbinnen wordt gespeeld en er is een competitie-element.
Een balletje trappen daarintegen is geen sport ;)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:50

Dus paardrijden is pas een sport als je aan wedstrijden deelneemt?

Ben je dan ook pas millitair als je op uitzending bent geweest, niet als je op oefening bentc ofzo?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:51

Waratje schreef:
Voetbal is een sport, ja. Er zijn vastgestelde regels waarbinnen wordt gespeeld en er is een competitie-element.
Een balletje trappen daarintegen is geen sport ;)

Da's bij paardrijden ook :o :D
Ik vraag me af waarom je paardrijden dan geen sport vindt en voetbal wel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:04

Als je niet volgens vastgestelde regels je bezighoudt met een activiteit met een competitie-element dan is het geen sport.
Paardrijden kan op veel manieren, het kan ook op een manier die wel sport is, maar lang niet altijd.
Buitenritje (niet endurance of TREC) is paardrijden, maar geen sport.
Reizen te paard is geen sport.
Koeien van de ene wei naar de andere drijven te paard is geen sport.
Je paard gymnastiseren in de bak zonder wedstrijdambitie is geen sport.
Etcetera

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:08

Kan op papier wel zo zijn, maar ik denk dat het toch valt onder het kopje sport voor velen. Net als wielrennen, voetbal op de club etc.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:09

Dan zijn er geloof ik genoeg bokkers die dus wel sporten middels paardrijden :) Ik zie mijzelf als 1 daarvan ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:49

Mear schreef:
Kan op papier wel zo zijn, maar ik denk dat het toch valt onder het kopje sport voor velen. Net als wielrennen, voetbal op de club etc.

Wielrennen is volgens regels en met competitie-element, hetzelfde geldt voor voetbal op de club, je werkt toe naar competities.
Fietsen is niet per definitie sport, heel vergelijkbaar met paardrijden. Het kan als vervoer, het kan toeristisch, maar het kan ook als wedstrijd.

Sharon_quiz, klopt, er zijn ongetwijfeld aardig wat bokkers die paardrijden als sport, maar er zijn er ook heel veel die dat niet doen. Maar wat is het belang om het sport te noemen? Geef daar nou eens een eerlijk antwoord op. Ik heb deze vraag al diverse keren gesteld in dit topic en ik krijg gewoon geen antwoord. Betekent dat dan dat jullie (bokkers die paardrijden sport vinden) dat niet weten? <<)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:07

Ik heb jarenlang aan tae bo gedaan, 3 a 4x in de week, fanatiek, maar zonder wedstrijdelement. En dus heb ik nou niet gesport? Begrijp ik dat goed? Hou toch op...... :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:25

Wat is het belang dat je al dan niet hebt "gesport"?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:59

Waratje schreef:
Sharon_quiz, klopt, er zijn ongetwijfeld aardig wat bokkers die paardrijden als sport, maar er zijn er ook heel veel die dat niet doen. Maar wat is het belang om het sport te noemen? Geef daar nou eens een eerlijk antwoord op. Ik heb deze vraag al diverse keren gesteld in dit topic en ik krijg gewoon geen antwoord. Betekent dat dan dat jullie (bokkers die paardrijden sport vinden) dat niet weten? <<)

Ik weet het wel van mijzelf. Heb ik al eerder in dit topic ook aangegeven. En des te vervelender is het als mensen zeggen dat paardrijden geen sport is. Zij zeggen dat het paard al het werk doet. (Dat zou wel heel fijn zijn overigens)! Ik vind het een stuk leuker als mensen zeggen, "wat knap, wat jij met je paard kan. Wel hard werken zeker?" Dan dat ik te horen krijg: "Wat knap dat dat paard hoort (voorlezer op wedstrijd) wat ie moet doen!" Zo zit het gewoon niet in elkaar en het is niet leuk om te horen als je er zelf zoveel werk en energie in steekt. Dat is mijn belang in deze waarom ik graag wil dat mensen paardrijden als sport zien.

Ik ben het er overigens mee eens dat wanneer ik mijn paard pak voor een buitenritje, ik niet aan het sporten ben. Dus op een paard zitten is niet per se sport, dat begrijp ik wel. Maar ik hoop dat ik men er ook van kan overtuigen dat bepaalde mensen wel degelijk een sport beoefenen door paard te rijden.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:06

@sharonquiz
Idd je bouwt iets op met je paard. Je doet iets samen. Je leert samen dingen. En tot op het voor het paard en jij hoogst haalbare niveau. Ik bedoel, als je niets ervoor zou doen, en alleen je paard zou laten lopen(wat ie niet zo snel uit zixhzelf zou doen :) ) een beetje rijden en doen kom je ook niet bij goede prestaties. Bij geen enkel andere sport is dat zo. Volgens mij wordt paardrijden geen sport genoemd omdat het paard alles zou doen. Ik vraag me af hoe mensen dat voor zich zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:27

sharon_quiz schreef:
En vind jij bijvoorbeeld voetbal dan wel een sport? Krijg je ook spierpijn van, doen een hele hoop mensen, het is vermoeiend, kost moeite, je bouwt een band op met de bal :Y) , de dokter ziet het als een sport en het is een Olympische sport.

Ik noemde die punten omdat ze al tig keer als argument terug zijn gekomen in dit topic (blijkbaar nemen weinig mensen de moeite eerdere reacties te lezen waardoor de discussie elke 6 reacties weer opnieuw begint). Het idee is dat deze elementen geen bewijs zijn dat iets een sport is, omdat een belangrijk element mist: vastgestelde regels waardoor je het in een competitie kan doen.

Voetbal is een sport omdat je je aan de regels moet houden. Niemand zal de bal oppakken en er een stukje mee rennen midden op het veld. En niemand zal een tweede bal gebruiken terwijl anderen achter die eerste bal aanlopen.