Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:13

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:
Maargoed ik heb eigenlijk altijd te maken met fouten die anderen maken om die weer recht te trekken Lachen

Ik heb juist eigenlijk bij dit soort paarden het idee dat je het niet anders genoeg kan doen dan de vorige eigenaren. Juist omdat je dan niet ook nog eens de negatieve associatie erbij hebt. Dat is ook een van de redenen dat ik denk dat bitloos beginnen zo'n goede uitwerking heeft bij zulke paarden. Omdat er nog geen negatieve associatie bij zit.

Probleem van bitloos vind ik dan weer het gebrek aan controle in noodgevallen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:33

Daar heb ik dan weer een goede voorbereiding voor Knipoog Haha!
was maar een voorbeeldje hoor. Ik heb geen problemen met een bit, alleen ik rijd andermans paarden altijd bitloos omdat ik dan niet met de defensieve reactie op andermans bitgebruik zit. Waardoor alles een stuk makkelijker gaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:36

Daniella, ik ken zoveel ruiters die met bit niet eens controle op hun paard hebben. Knipoog
Ik denk dat het controle stuk in het bitloos rijden vooral tussen de oren zit van de ruiters, hoor. Lachen

Ik ben zelf echt geen held (als je ouder bent, ben je je bewuster van de gevaren), maar rij toch ook bitloos. Daar gaat (als je het goed doet) een hele voorbereiding aan vooraf (in het grondwerk) en ik denk dat dit ook heel goed zou zijn voor met bit gereden paarden. Als ik zie hoe bv bij ons op stal sommige paarden met bit zijn, dan vermoed ik dat een bepaalde voorbereiding, een heel ander paard zal geven. Eigenlijk vermoed ik dat niet alleen, ik weet het wel zeker. Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:23

Jemig, weekje naar Paellaland geweest (waren het er maar meerdere, zucht) en het loopt lekker door, dit topic, zo blijkt maar weer dat het met die mishandelingen en misverstanden wel meevalt. Knipoog

Sanne (jij zocht toch tandarts?) ik heb net als Nadya Oosterboer gehad voorheen en vond dat een geweldig fijne man, hij kon lezen en schrijven met mijn Volbloed die ik destijds had, ze kon vrij achterdochtig zijn en was al 9, er was nooit een tandarts bij geweest. Die man heeft een gave. ("poppetje, braaffff.."). Ach gut .

Nadya, is jouw diertje al opgeknapt na Steffi's bezoek? Knipoog

Daniella, alles wat die drie jarige nu verkeerd aanleert wordt nog lastiger afgeleerd. Zonde van dat dier. Koe

Ik word een beetje simpel van die mensen die zgn manegeleerlingen afkraken; misschien hebben sommige ruiters wel heel beuwst gekozen voor de manege na jaren ervaring op stallen en met sportpaarden?..

Zou het nu zelf nl ook wel leuk vinden, het is lang geleden en wil weer aan de slag voor esprit klaargestoomd kan worden.

Over slaan (ff ontopic): Ons Shetveulentje, megajoekel van een merrie is ook iets te enthousiast met sabbelen, ze gebruikt haar tanden net teveel. Had tip gelezen van Voest, werkt ook bij esprit; klein schopje tegen zijkant kogel geven. Ze staan dan zo stom te kijken.. esprit reageert nl niet op tik tegen mondhoek of verbale afstraffing, Dit werkt super. kogel leeft nog.
Voor de zachter geaarden onder ons hier! Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:35

Schoppen op de kogel? Oei, als dat maar niet leidt tot beenbreuken Nagelbijten / Gniffelen ! Verbaas me eigenlijk dat er nog geen reacties zijn....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:36

Ja, heel hard! nee hoor, het schijnt een gevoelig plekje te zijn waarmee je al heel wat bereikt als je het aantikt met je voet. Knipoog

Hoe ist met je mams?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:40

Schoppen op de kogel Gestoord

Probeer jij je paard permanent te beschadigen of zo?

Als er nu iets aan een paard is waar je maar beter niet tegen schopt zijn het de gewrichten. Toch niet als je lang plezier wil hebben van je paard. Gevoelig zal het wel zijn denk ik ja Huilen

Ik had dan nog liever gehoord dat je hem onder zijn buik schopt, dan is er minder kans op verwondigen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:42

Frisiangril, daar heb je de eerste al, vroeg me ook al af waar ze bleven. Clown

Klara, ik denk dar Emiel Voest heel goed weet wat hij doet, hij prefereert deze manier boven tegen het hoofd slaan, en kan dat goed beargumenteren.

Misschien even handig om uit te leggen: Het is geen harde trap, je tikt ahw met de punt van de voet tegen de zeikant van de kogel.OP een of andere manier schijnt het paard dan te denken dat het dit gevoel zelf opwekt als het jou bijt. Dan laten ze het erg snel. Werkt hier prima met mijn jaarling!
Ze heeft verder totaal geen reactie gekregen hoor, die een of twee keer. Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:45

detour: ik veronderstel dat Emiel Voest wel weet hoe hard hij mag schoppen.
Maar ik zou toch niet graag meemaken dat alle ponykinderen en mensen-met-paarden het idee krijgen dat tegen de kogel van hun paard schoppen een aanvaardbare straf is.
Daarom vind ik niet dat er hier eclame voor gemaakt moet worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:47

Misschien kun je Emiel dan even mailen en vragen of hij zijn boek uit de handel wil halen? je mag me gerust pb en voor verdere info, hoor! Knipoog

Mensen geven hier het hele topic al hun tips of hun werkwijzes door, misschien is dat iets wat je zult moeten accepteren; het is aan de lezer voor welke handelingen het wel of niet kiest. Is eigen verantwoording. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:48

Het is idd een klein tikje, geen knal.
Met een knal zul je het gewricht idd wel beschadigen, maar met een tikje niet Lachen

De timing is wel essentieel. Is die goed, werkt het als een tierelier (it works like a charm, zou ik zeggen, maar dat krijg ik niet vertaald Haha! ). Is je timing niet goed, zul je he erg vaak moeten doen, waardoor je idd kans loopt het gewricht te beschadigen Ja

Klara16 schreef:
detour: ik veronderstel dat Emiel Voest wel weet hoe hard hij mag schoppen.
Maar ik zou toch niet graag meemaken dat alle ponykinderen en mensen-met-paarden het idee krijgen dat tegen de kogel van hun paard schoppen een aanvaardbare straf is.
Daarom vind ik niet dat er hier eclame voor gemaakt moet worden.

Daar heb jij weer gelijk in Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:49

Als je de moeite doet om dat boek te gaan kopen en helemaal te lezen zal het wel goed zitten. het zijn degenen die het 'coole truukje' gaan nadoen waar ik ongerust over ben

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:51

Weet je Klara? dat heb ik nou met MOnty Roberts Join up!

Als je nl fouten maakt komt er van die hele join up geen bal terecht en wordt de band tussen jou en je paard alleen maar beschadigd.
Niemand kan dat leren van een DVD demonstratie in mijn ogen.

Er lopen echter een half miljoen paarden in NL; als mensen ideeen krijgen gaan ze die toch wel vormgeven.

We kunnen helaas niet al het onnodige leed voorkomen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:28

Laten we het erop houden dat je de meest simpele opvoedkundige technieken al niet kunt uitvoeren dmv. een DVD of een boek...
Bij mensen die er het gevoel niet voor hebben, ontaardt het uiteindelijk altijd in rammen en schreeuwen, en dat heeft bij mijn weten nog nooit een dier goedgedaan

Probleem is met die Join Up dat die meisjes in de Heartland-boeken er ieder paard mee kunnen temmen, en opeens een fantastsche band met hun paarden hebben... en dat het ook zo beschreven wordt alsof iedereen het zomaar kan.....
Dan krijg je een hoop mensen die de bel wel gehoord hebben, maar niet weten waar de klepel zit, die er maar op los gaan experimenteren.
En of dat nu Pennykindjes zijn of domme volwassenen, maakt voor de schade bij het paard bitter weinig uit...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:47

Idd...Die Monty heeft al zoveel paarden in handen gehad, da's heel andere koek. Maar hij brengt het wel zo commercieel dat hij goed verdient; ik snap dat van zijn kant oko wel hoor, maar vind het wel eens link.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:49

De dingen die hier genoemd worden: join-up en schopje tegen de kogel geven zijn nog steeds allebei symptoombestrijders Scheve mond

Yamcha schreef:
Laten we het erop houden dat je de meest simpele opvoedkundige technieken al niet kunt uitvoeren dmv. een DVD of een boek...
Bij mensen die er het gevoel niet voor hebben, ontaardt het uiteindelijk altijd in rammen en schreeuwen, en dat heeft bij mijn weten nog nooit een dier goedgedaan

Rammen en schreeuwen gebeurt naar mijn weten uit onmacht, niet uit gebrek aan gevoel. Meer kennis vergaren (dmv boeken, dvd's en les) zorgt voor minder onmacht.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:50

Kennis opdoen kun je het beste doen mbv professionele hulp.

Symtoombestrijding wordt ook uitgevoerd in kuddegedrag bij jonge paarden. Trail and error. da's realiteit. Haha!

Join up heeft niks met symptoombestrijding te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:59

Bij de meeste mensen wel Knipoog
Iedereen die begint met het leren van een join-up zonder de rest van zijn gedrag aan te passen, is naar mijn mening bezig met symptoombestrijding. Er is namelijk een reden waarom je paard jou niet als leider ziet. Dan kan je dat wel een keer recht gaan zetten, als je daarna het gedrag vertoont van een leider. Doe je dat niet, dan geef je je paard alleen een psychologische lel, waarna je weer hetzelfde gedrag vertoont waardoor je paard leider is geworden. Beetje onzinnig lijkt me Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:01

Ik denk niet dat de intentie symptoombestrijding is maar het verbeteren van de band met je paard voor de meesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:02

Volgens mij ontstaat dat gevoel van onmacht uit een onvermogen om op te voeden, en dus een gebrek aan gevoel voor het paard. Iemand die van nature een goed gevoel heeft voor de timing van beloningen, correcties, wat dan ook, en de taal van het paard snapt, zal nooit die onmacht voelen.

En gevoel voor timing kun je niet opdoen uit een boekje, en ook niet uit een dvd. Je doet het ook niet op met les, je hebt het of je hebt het niet.

Kennis kun je idd daaruit opdoen. Maar kennis maakt geen goede opvoeder. Lichaamstaal begrijpen leer je neit uit een boek, en juist dát is zo belangrijk om eerlijk te zijn in je opvoeding....
Met boekjes en dvd's kun je leren wat normaal gedrag is en waarom. Meer niet... qua opvoeden dan toch.

sanne83 schreef:
De dingen die hier genoemd worden: join-up en schopje tegen de kogel geven zijn nog steeds allebei symptoombestrijders Scheve mond

En vertel mij eens, Sanne, hoe los jij het dan op als een paard net even wat te enthousiast is met sabbelen?

Want jij wijst alles wat iedereen hier in het topic zegt af, maar zelf heb je blijkbaar ook geen oplossingen, wel?
En wat is volgens jou dan geen symptoombestrijder?

detour schreef:
Kennis opdoen kun je het beste doen mbv professionele hulp.

Symtoombestrijding wordt ook uitgevoerd in kuddegedrag bij jonge paarden. Trail and error. da's realiteit. Haha!

Join up heeft niks met symptoombestrijding te maken.

Totaal, maar dan ook totaal met je eens!!! OK dan!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:10

Om even op monty terug te komen: hij is goed en enkele van zijn leerlingen ook. Het probleem begint bij mensen die denken: dat kan ik ook wel. Een kennis van mij had een paard die nooit naar haar toe wilde komen. Zij naar monty. Haar werd gedviseerd om een cirkel uit te zetten en dan haar paard haar te laten volgen. Heeft ze natuurlijk braaf gedaan. Het paard liep inderdaad achter haar aan: met de oren plat heeft hij haar de cirkel uit gejaagd.... Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb haar daarop geholpen. Mijn eerste opmerking was als je je paard zo slecht kunt krijgen, zorg dan in elk geval dat het paard met halster omloopt in het land. Daarop heb ik haar gevraagd het paard op te halen. Ze roept hem, hij draait zich om, rent naar haar toe,draait zijn kont naar haar toe en haalt nog even uit. Ze geeft een schreeuw en loopt naar mij toe. Toen mocht ik. Moet er wel bij zeggen dat ik dit paard een half jaar in mijn bezit heb gehad en beleerd heb... Ik loop erheen, hij komt op mij af rennen, doet de oren plat en ik sla hem met het halster voor zijn kop. Verbaasd rent hij weg... Hoor achter mij een schreeuw: wat doe je nu, nu krijg ik hem nooit weer! Ik loop weer naar het paard, hij draait zich om, loopt rustig naar mij toe en ik doe het halster om...Op dat moment viel haar mond ver open....

Omdat ze niet consequent is, heeft ze veel problemen gehad. Destijds kon ik dit paard gewoon opgezadeld ergens neer zetten en bleef het staan tot ik terug kwam. Hij kwam altijd bij mij en ik had nooit problemen met hem. Ik heb geprobeert haar duidelijk te maken hoe ze met hem om moest gaan, maar ze was gewoon te bang en hij nam een loopje met haar. Ik ben 2 jaar bijna elke maand geweest om haar te helpen met een probleem. Uiteindelijk is het beter geworden, maar het heeft veel (onnodige) tijd gekost...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:10

sanne83 schreef:
Bij de meeste mensen wel Knipoog
Iedereen die begint met het leren van een join-up zonder de rest van zijn gedrag aan te passen, is naar mijn mening bezig met symptoombestrijding. Er is namelijk een reden waarom je paard jou niet als leider ziet. Dan kan je dat wel een keer recht gaan zetten, als je daarna het gedrag vertoont van een leider. Doe je dat niet, dan geef je je paard alleen een psychologische lel, waarna je weer hetzelfde gedrag vertoont waardoor je paard leider is geworden. Beetje onzinnig lijkt me Clown

Maar Sanne, als je zo redeneert, is iedere correctie bij de meeste mensen symptoombestrijding.

Maar dat heeft dan meer te maken met de mensen op zich, en niet met de correctie.

Bij mijn buren bv is echt alles symptoombestrijding, maar die kunnen gewoon niet opvoeden. Zelf denken ze van wel, want ze kijken er wel eens DVD's over, en ze gaan wel eens kijken bij de hondencursus.

Het leek mij effectiever als ze er ook echt aan meededen, maar ze zijn als zoveel mensen: wel een dier aanschaffen, maar niet willen investeren in de opvoeding. Gecombineerd met een gebrek aan gezond verstand is dit het resultaat:
De hond plast nog steeds overal in huis (anderhalf jaar oud) en loopt weg, wanneer hij kan. Het commando "hier" kent hij niet, en wanneer hij dan eindelijk komt, krijgt hij op de kop... Gestoord

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:11

En gevoel voor timing kun je niet opdoen uit een boekje, en ook niet uit een dvd. Je doet het ook niet op met les, je hebt het of je hebt het niet.

Ik denk dat je met professionele hulp wel kunt leren kijken, ervaren, etc; heb zelf hondentraining gegeven en daar ging een stukje studie aan ethologie, raskennis, medische basiskennis, etc aan vooraf; zonder had ik echt niet geweten waar ik mee bezig was; nu stond ik volledig achter hetgeen ik de eigenaren vooral aanleerde, en dat kwam wat beter over.

verder ben ik ook beneiuwd naar Sannes reactie op jouw vraag Yamcha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:20

Je hebt gelijk Lachen

Het is idd ook kennis Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:22

Citaat:
Ja, heel hard! nee hoor, het schijnt een gevoelig plekje te zijn waarmee je al heel wat bereikt als je het aantikt met je voet.

Denk dat het vergelijkbaar is met je eigen schenen..Aj ajj, dan zou ik dat gedrag inderdaad ook wel uit mn hoofd laten de volgende keer Vork