duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuiken

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:24

Yamcha schreef:
@ Kuiken: ik vind het netjes hoor!!! Je bent goed aan het trainen geweest zie ik... Haha!
Ik sluit me aan bij het commentaar van Annelies, de eerste foto is wat te diep en mag hij de achterhand meer gebruiken...
De tweede foto heb ik geen commentaar op, vind ik gewoon keurig gereden...
Als je dat neusje er iets meer uit rijdt, merk je dat hij dan met de achterhand er netter onder komt?
Je kunt het ook echt zien, op de eerste foto, hij wil een beetje gaan duiken...

Ja ik merk duidelijk verschil, maar hij wil dan moeilijk weer terug naar ontspanning. Het geheel voelt dan te chaotisch en dat maakt mij onzeker in het rijden.

Sinds een klein weekje is links zijn moeilijke kant geworden ipv zijn normale rechts, hij wil daar best moeilijk inbuigen Verward

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:29

Thanks Goofy44! Hij moet dus zijn neusje eruit hebben in het neerwaartse Ja
Ik zal zelf ook eens flink gaan werken aan mijn zit Ja

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:38

viewtopic.php?f=10&t=809863&hilit=

Afgelopen zondag had ik een wedstrijd in de l2 (171 p). Praatje met de jury gemaakt. En ze vond de proef iets te braaf. Maar het allerbelangrijkste was dat ze vond dat ik hem meer van achteren naar voren moet rijden. De achterhand er meer onder!
Nu zie ik als ik aan de kant sta (beste stuurlui staan aan wal Knipoog ) wel of een paard zijn achterhand gebruikt. Maar in de training rijden we veel overgangen en ik krijg nog niet echt het gevoel dat de achterhand eronder komt. Hoe kan ik dit meer verbeteren?
Voor een beeld te schetsen zie bovenstaand.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:37

krumel schreef:
loopt mijn pony, volgens jullie, goed over de rug? Ik heb niet zo'n heel erg duidelijke foto's, maar misschien dat je het toch een beetje kunt zien Lachen
Afbeelding
rijtechnisch niet het meest perfecte plaatje, maar volgens mij de duidelijkste voor dit onderwerp Lachen de rest van de foto's staan in mijn onderschrift bij 'jaimy op instructieweek'
Ik vind dit trouwens echt een goed topic met duidelijk commentaar Lachen best heel leerzaam, en een toch een heel belangrijk onderdeel bij het rijden (zo niet hét belangrijkste Knipoog ik besteed er in ieder geval veel aandacht aan).

viewtopic.php?f=10&t=828923=url

Schijnheilig

Jitske_

Citaat:
rijden we veel overgangen en ik krijg nog niet echt het gevoel dat de achterhand eronder komt. Hoe kan ik dit meer verbeteren?

Eerlijk gezegd is dat ook mijn vraag na het lezen over ruggebruik en deukjes achter het zadel.
Als je een paard hebt dat de rug al jarenlang niet goed gebruikt, hoe kun je dan op een effectieve manier aan de gang?
Overgangen zijn al genoemd, wat nog meer?

Anoniem

Kuiken schreef:
Yamcha schreef:
@ Kuiken: ik vind het netjes hoor!!! Je bent goed aan het trainen geweest zie ik... Haha!
Ik sluit me aan bij het commentaar van Annelies, de eerste foto is wat te diep en mag hij de achterhand meer gebruiken...
De tweede foto heb ik geen commentaar op, vind ik gewoon keurig gereden...
Als je dat neusje er iets meer uit rijdt, merk je dat hij dan met de achterhand er netter onder komt?
Je kunt het ook echt zien, op de eerste foto, hij wil een beetje gaan duiken...

Ja ik merk duidelijk verschil, maar hij wil dan moeilijk weer terug naar ontspanning. Het geheel voelt dan te chaotisch en dat maakt mij onzeker in het rijden.

Sinds een klein weekje is links zijn moeilijke kant geworden ipv zijn normale rechts, hij wil daar best moeilijk inbuigen Verward

Veel voltes gaan rijden, achtjes, op de volte van hand veranderen... voltes met contrastelling, wijken, dat soort dingetjes... veel overgangen en schijnovergangen maken. Vooral van de overgangen wordt hij van achter sterker en zal dus makkelijker ondertreden, dat voel je ook echt...
Door de voltes en wendingen wordt hij losser in het lijf, ontspannener dus, en zal het ook allemaal wat minder chaotosch aanvoelen...
Lekker om het verschil te voelen ook, denk ik...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:22

Bijgaand hoe een STAP en DRAF er bij de V-zetting uit hoort te zien.

Dressuur: STAP

Afbeelding

Het zwaartepunt (zwp) van het paard kan je projecteren op de
grond, bij de hoefafdrukken. De projektie van het zwp
valt, schuin naar binnen achter het steunende voorbeen.

Dressuur: DRAF

Afbeelding

De projektie van het zwaartepunt (zwp) van het paard valt
net schuin voor of op dezelfde lijn als het ondersteunende
achterbeen.

De steunende benen zijn met blauwe cirkels aangegeven.
De benen vrij van de grond, zijn met witte cirkels aangegeven.

Het achterbeen aan dezelfde kant, "verjaagt" in de bewegings-
afwikkeling als het ware het voorbeen aan dezelfde kant.

Het zwaartepunt van de ruiter valt samen met het zwaartepunt
van het paard, indien het paard "in de hand gesteld" is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:07

Heb dit topic vanaf het begin gevolgd. Heel interessant. Met veel dank voor alle nuttige bijdrages en in het bijzonder die van Goofy44. Elke uitleg roept altijd weer nieuwe vragen op. Zoals de onderstaande.

Goofy44 schreef:

Als je onderstaande link volgt is er een kort filmpje van een draf (wikipedia pagina).
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image ... imated.gif

Is dit dan hoe de DRAF er in beweging uit zou moeten zien of juist niet? En is dit paard een rugganger?
En wat voor soort draf is dit eigenlijk, een actieve arbeidsdraf?

Ik weet niet of dit goed is maar ik word er in ieder geval erg vrolijk van als ik er naar kijk.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:48

Ik had op pagina 48 nog andere foto's geplaatst. Dit zijn oudere foto's van ons. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden!

De oefeningen die Yachma (of Yamcha, ik kan het niet onthouden Knipoog ) gaf een aantal pagina's terug heb ik mee genomen in de training.
De oefening die ze gaf was galop-halthouden-achterwaarts-weg draven. Eerst heb ik gezorgd dat het paard fijn ging zitten, anders zouden we op onze neus vallen wanneer we willen halthouden. Voor de overgang naar galop had ik iets meer mogen doorsluiten van te voren, maar hij stond mooi vierkant stil (meteen vanuit galop). Netjes achterwaarts en hij draafde netjes (actief) weg. Ik heb ook geprobeerd om aan te galoperen na het achterwaarts, en dit pakte hij ook goed op. Deze oefening heb ik 6x gedaan over 2 trainingen verspreid. Hij liep echt heel erg fijn, nu ik zelf beter ging zitten en hij (daardoor?) al beter ging zitten. Hij had ook flink gezweet tussen zijn billen en aan de voor en achterkant van zijn achterbenen en zweet onder het zadel. Hij zweet normaal gesproken nooit op zijn achterhand, dus ik denk dat die flink getraind was! De dag erna heeft hij een dagje vrij gehad, paard weet vast niet wat hem overkomen is Knipoog

Over een tijdje zal ik nieuwe foto's laten maken, ben benieuwd of jullie vooruitgang zien!
En voor de die-hards, op pagina 48 staan dus nog foto's van ons, andere als die Yachma (of Yamcha hihi) al had beoordeeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:56

Yamcha is het... reageer vanavond ff uitgebreider moet nu werken... Goeie oefning he?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:56

Allereerst - sorry voor de slechte kwaliteit. Kan iemand mij vertellen of dit paard hier een goed rugebruik heeft? Ik heb al veel geleerd van dit toppic, maar kom er toch nog niet helemaal uit. Zoals op de eerste foto: de lijn is niet "stijgend" en misschien zelfs "dalend" te noemen (fotohoek?). Toch komt zijn achterbeen (mijns inziens) voldoende onder de massa, en loopt hij ook voldoende over de rug. Hoe kan die dalende lijn dan toch ontstaan?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:03

Ik blijf dit topic even volgen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:55

Euh... (schaam schaam....) Bloos Hoe plaats je een foto in je post....?????

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:58

@Kamy: Gewoon uploaden bij www.imageshack.us en dan de link tussen [img][/img] zetten Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:03

Citaat:
Elke uitleg roept altijd weer nieuwe vragen op. Zoals de onderstaande.

Deze figuren zijn afgeleid met overlays van "real-life" Olympische dressuur paarden. Het gaat bij deze
figuren niet om het ruggebruik, maar om de ligging van het zwaartepunt van het paard in relatie tot de plaatsing van het ondersteunende diagonale benenpaar in STAP en DRAF op een specifiek moment in STAP en DRAF.

Bij de Wiki-animatie die je laat zien, moet je duidelijk voor ogen hebben dat dit geen filmpje of video is, maar een zich steeds herhalend deel van de bewegingsafwikkeling van steeds hetzelfde stukje draf.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 15-09-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:29

ik hoop dat ik je hier een beetje verder mee help:

Afbeelding

je ziet hier dat mijn paard haar rug niet wegdrukt en volledig gebruikt. Je kunt zien dat je paard goed loopt, als je erop zit, aan de spier bovenin de nek. Als je paard goed loopt, zie je dat deze bol wordt. Deze spier begint ongeveer bij de oren en loopt door tot het kruis. En dus ook over de rug. Dus als je erop zit, kun je dat aan die spier zien of je paard goed ´Over de rug´ loopt.

In deze foto zie je ook duidelijk die spier zitten, waar ik het over had. Als je nog vragen hebt, kan je altijd een pm sturen en dan help ik je graag verder Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:35

Het spijt me wel Tessa, maar ik zie toch geen echt goed ruggebruik Bloos Er is zo´n ´deukje´ achter het zadel te zien en ook is het voorbeen al veel verder in de beweging dan het achterbeen, ik mis hier heel erg de driehoekjes.
Paardje heeft wel een fantastisch lekkere nek en de hoofd hals houding is netjes. maar ik zie hier geen uitgesproken goed ruggebruik.
Maar ik ben niet de expert, misschien dat ik het helemaal verkeerd zie...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 11:57

Ik ben ook geen expert maar ik vind dit er ook niet echt goed uitzien als 'goed ruggebruik'.

Goed ruggebruik is als de rug een beetje bol word, bij jou is dit niet het geval

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:08

Ik heb ook een paar foto's en ben benieuwd of jullie het al beter vinden als eerst. (iemand gaf de tip om hier te kijken)

Eerst.
Afbeelding

Vandaag met slof. (Was maar een keertje om te proberen Knipoog )
Afbeelding

Vandaag zonder slof.
Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:15

Foto 1 mag hij van voren veel meer ruimte hebben, vind dit er niet ontspannen uitzien

Foto 2 kan ik niet echt goed zien want die is schuin gemaakt.

Foto 3 lijkt hij op de voorhand te vallen.

Ben er niet goed in hoor dus correct me if i'm wrong Knipoog

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:29

Afbeelding Deze is misschien wat duidelijker. Ik weet ook niet of het goed is, vandaar dat ik het hier vraag! Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:16

mijn mening, ziet er al wel iets beter uit, maar mag na mijn smaak toch nog iets meer over de rug.

maar sommige paarden hebben de bouw ook niet zo mee, waardoor ze wat moeilijker over de rug te rijden zijn, of dat het voor het plaatje er uit ziet alsof ze het niet zijn terwijl het niet zo is (gewoon in het algemeen bedoeld hoor Knipoog)

nou heb ik ook nog een foto voor jullie:
Afbeelding
ze mag van mij eventueel nog een tikje meer op de achterhand & achter iets actiever.. Lachen
rijd haar vaak zo los, de 1e 5 a 10 min tot ze volledig ontspannen is, de rug mooi loslaat etc, dan pak ik haar op, en probeer ik haar ook iets meer op de achterhand te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:19

Qimm schreef:
Het spijt me wel Tessa, maar ik zie toch geen echt goed ruggebruik Bloos Er is zo´n ´deukje´ achter het zadel te zien en ook is het voorbeen al veel verder in de beweging dan het achterbeen, ik mis hier heel erg de driehoekjes.
Paardje heeft wel een fantastisch lekkere nek en de hoofd hals houding is netjes. maar ik zie hier geen uitgesproken goed ruggebruik.
Maar ik ben niet de expert, misschien dat ik het helemaal verkeerd zie...

Ik ben het met je eens, Qimm. Dit is GEEN goede leerfoto. De rug is weggedrukt, paard valt op de voorhand, en die spier die je ziet, heeft niks met een goede hoofd/halshouding te maken.
Het paard lijkt op het eerste gezicht aan de teugel te lopen, maar in werkelijkheid loopt hij er achter en kropt zich op in de hals. Daardoor bolt die spier op.
Verder zit de ruiter teveel naar voren, waardoor het paard niet anders kan dan op de voorhand vallen, je armen mogen knikken, de lijn van elleboog naar de mond mag een rechte lijn zijn, daar zit nu een knik in doordat je armen te recht zijn, en je dus niet kunt nageven.

Tessa: ik zou willen dat je dit paard eerst goed aan het been maakt, puur ondersteunt met de buitenteugel, en eerst maar eens voorwaarts rijden. Overgangen, schijnovergangen, sschakelen in de gangen... en als hij dan wat sterker wordt van achteren, kun je hem met je binnenbeen naar de buitenhand gaan rijden. Neusje eruit laten, binnenhand doet niks, buitenhand ondersteunt en begrenst. Je zit en benen bepalen het tempo.
Ik raad je ook aan zitlessen te nemen, ik ben niet enthousiast over je zit, en als je niet goed kunt zitten, kun je je paard ook niet goed rijden... en die spanning in je armen, doe er wat aan. Als jij niet kunt ontspannen kan het paard dat ook niet Pling

Magiclover: nette foto. Ik ben bang dat ik er niet heel veel over kan zeggen, wat ik zie is heel netjes. Neusje mag er iets meer uit, is nu achter de loodlijn.

Marjolein: wil je mij een lol doen en die slof er direct weer afhalen? Je pony loopt op de eerste foto niet ontspannen, maar dat beeld verandert niet door het gebruik van de slof. Je rijdt een paard met je benen en zit en de steun (zijn geen kneepjes) naar beneden, en je kunt zelfs met dat binnenbeen instellen hoe diep. Kan dat echt? Ja dat kan echt. Haha! Slof mag eraf dus, die heb je daar niet voor nodig.

Allereerst moet je ontspanning erin rijden, zelf goed leren zitten, en van achter naar voren rijden, paard moet alert op het been zijn. Dat doe je door gewoon heel consequent te zijn, geen reactie = tik. Direct en niet na 2 seconden.
Dan ga je bezig met overgangen (in alle vormen waarin je ze kunt bedenken om de achterkant sterker te maken. En je gaat allerlei figuren rijden om het paard soepel in het lijf te krijgen....

Succes Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-07 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:29

geef niks dat je er niets over kan zeggen, is alleen maar een goed teken lijkt mij Knipoog

Als iemand anders nog commentaar heeft, of zich geroepen voelt er iets over te zeggen, mag gerust, we zijn niet van suiker Haha!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:12

zou nog iemand mijn foto's kunnen beoordelen Schijnheilig haha, heb t al 2 keer gevraagd Knipoog of zijn ze echt te verschrikkelijk om naar te kijken Haha!