Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SJDC

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:20

Met cap! Veel veiliger, ookal rijd je al 20 jaar een ongelukje zit altijd in een kleine hoek. Waarschijlijk rijden die mensen op foto's omdat ze dat mooi vinden.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:18

ikzelf rij met cap omdat dat veiliger is maar is dat niet verplicht dan???? dacht namelijk altijd dat dat verplicht was....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:08

An0uk14 schreef:
ikzelf rij met cap omdat dat veiliger is maar is dat niet verplicht dan???? dacht namelijk altijd dat dat verplicht was....

Nee, het is niet bij wet verplicht, maar wel bij veel manege's (en terecht). Wat mij betreft mag het ook zo blijven Tong uitsteken

felicia35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:06

het is verplicht tot je 16 daarna is het eigenrisico en ookals je oip je eigenpaard rijd op ene weg of straat en je bent jonger dan 16 kan je er nog wle een waarschuwing voor krijgen omdat ze het liever niet hebben dat je dat zonder rijd dus het is beter dat je met cap op rijd denk ik want je weet n ooit wat er kan gebeurren en het is toch niet voor niks uitgevonden

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:07

Met cap, eigenlijk altijd. Behalve soms op mn pony.
Pas was ik toch wel weer heel blij dat ik een cap op had. Viel van mn jonge merrie, ik maar denken dat ik daar niet af zou vallen Nagelbijten / Gniffelen

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:34

áltijd met cap.
behalve soms voor poseren om wat leuke foto's te maken, maar rijden áltijd met cap.
mijn pony is nog heel jong en speels dus ik vind het gewoonweg echt te gevaarlijk om zonder cap op hem te gaan rijden.
verder zou ik het ook altijd blijven doen gewoon omdat het veiliger is..

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:38

het ligt er bij mij aan op welk paard ik zit, rij ik op mn merrie rij ik zonder cap tenzij ik ga springen... maar rij ik op mn hengst dan heb ik hem wel altijd op omdat ik hem nog niet zo goed vertouw.. op paarden die ik niet ken doe ik de eerste keer ook altijd een cap op..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:39

felicia35 schreef:
het is verplicht tot je 16 daarna is het eigenrisico en ookals je oip je eigenpaard rijd op ene weg of straat en je bent jonger dan 16 kan je er nog wle een waarschuwing voor krijgen omdat ze het liever niet hebben dat je dat zonder rijd dus het is beter dat je met cap op rijd denk ik want je weet n ooit wat er kan gebeurren en het is toch niet voor niks uitgevonden

Mensen kunnen je natuurlijk altijd waarschuwen, maar er is echt helemaal GEEN wettelijke verplichting tot het dragen van een cap. De enigen (buiten ouders van minderjarige kinderen) die het verplicht stellen, zijn bedrijven die aansprakelijk gesteld kunnen worden voor letselschade. Dat gaat dan dus om maneges, verhuurbedrijven en lesgeefmensen.
En ik vind eerlijk gezegd ook dat ouders daar keihard in mogen zijn met die verpichting: "geen cap dragen als je op je paard zit, is afscheid nemen van het paard" zou ik als passende consequentie zien. En dat is dus ook bij het uit de wei halen of naar de wei brengen. Zonder zadel, best, zonder hoofdstel mogelijk ook nog best, maar zonder cap is niet bespreekbaar.

_Marjolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:33

Altijd met cap, hoe je je paard/pony ook denkt te vertrouwen ;
je vertrouwde beestje kan toch ook wel eens een keer plotseling schrikken!?
En als je dan niet blijft zitten en geen cap op hebt .... het KAN slecht uitvallen.
Misschien staat het wel niet zo charmant, maar beter veiligheid toch?
Ik vind dat je gewoon altijd een cap op moet hebben, hoe veilig je het ook denkt te hebben!

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:30

Ik draag áltijd een cap, voorkomen is beter dan genezen Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:32

Ik zelf draag altijd een cap omdat ik me anders echt niet veilig voel.

Echter kan ik van mensen die 8 paarden op een dag rijden geen cap dragen omdat dat gewoon stik heet is. En meestal zijn die mensen ook wel zo ervaren dat ze redelijk op hun paard kunnen blijven zitten alhoewel dit niet uitsluit dat er iets kan gebeuren.

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:58

Met!
Het is toch een vluchtdier, je weet nooit wat ze gaan doen.

Kayak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:44

Met cap. In de 9 jaar dat ik rij het ik bijna nog nooit zonder cap gereden.
Ik ben al wel wat keertjes nogal ongelukkig terrecht gekomen, en ik heel blij was dat ik me cap op had.
Het hoort gewoon bij het paardrijden, dat je er 1 op hebt. Bijv. wildwaterkayakkers of motercrossers zitten toch ook niet zonder helm? Het hoort gewoon. Lachen

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:03

Ik rijd ongeveer 13 jaar en heb nog nooit zonder cap op een paard gezeten.
Stel dat je er verkeerd afvalt op je hoofd terecht komt en net op dat moment ook al ben je aan het uitstappen en blijvend hoofdletsel hebt. Ten eerste vergoed de verzekering geen enkele cent en ten tweede je hebt maar 1 hoofd.

Mensen die mij vertellen ja ik draag geen cap omdat Het te warm is of Een cap zit echt niet lekker daarom zet ik em niet op Lach ik nog net niet vierkant uit maar dat ene uurtje dat je op een paard zit en het is 30 graden buiten waarom dan niet voor dat ene uurtje je cap op zetten en daarna de kraan op je hoofd om al het zweet weg te spoelen.

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:13

Ik rij altijd met cap. Ik neem het risico niet, het blijven dieren dus er kan altijd wat gebeuren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:47

Ik reed thuis meestal zonder cap (tot 1992 heb ik actief gereden), denk dat ik nu wel met cap zou rijden (ouder en wijzer, zoiets)

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:57

Ik heb een tijd zonder cap gereden. Op de stal waar ik nu sta is een cap verplicht, ben er nu wel weer aan gewend. En zou denk niet zo snel meer zonder rijden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:59

Ik rijd zonder.
Maar heb er onlangs wel eentje aangeschaft.
Dus wie weet!

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:01

Eerder altijd zonder, tegenwoordig altijd met....

Yelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:02

Ik rijd gewoon altyd zonder. Alleen met springen en buitenrijden af en toe met cap. IK vind bij manege dat wel goed is maar bijvoorbeeld eigen paarden. Die moeten het zelf beslissen. Ik vind het heerlijk om zonder cap te rijden. Zeker als het zo warm is.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:04

Ik rijd altijd met een cap. Heb ik nog nooit zonder gedaan. Lijkt me doodeng zonder! Er zal maar net wat gebeuren.. Brrr!

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:41

Met cap, omdat ik dat veiliger vind:D

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 02:21

Ik rijd de laatste tijd zonder cap.. Bloos
Alleen met springen en buitenrijden enzo rijd ik met cap.
Waarom ik verder zonder cap rijd? Tja.. Heel onverstandig eigenlijk, er zal maar wat gebeuren..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:35

Gister een privépaard uitgestapt. Met cap Haha! Eigenaresse was het met me eens dat mensen zonder cap geen verstand hebben van rijden. Ook al ken je je paard nog zo goed, er kan altijd wat gebeuren. Het is en blijft een vluchtdier Knipoog

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:44

met,moet van de manege en voor mijn eigen veiligheid!
Maar zou liever zonder rijdden..