Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:36

Farruquito schreef:
btw, kun je uitleggen wat je met 'de gangbare paardenwereld' bedoeld?
is er dan ook zoiets als een niet gangbare paardenwereld Verward

Ja, ik vind wel degelijk dat er een tweedeling is tegenwoordig. Alleen ik noem het geen 'niet gangbare paardenwereld'.
Maar de 'gangbare' bestaat zeker, al is er gelukkig een hoop aan het veranderen. En met het gangbare bedoel ik hoe ik het ooit geleerd heb als kind/tiener. Inmiddels ben ik 36 en ben ik al een paar jaar compleet omgeslagen in mijn benadering naar paarden. Wat ik ooit allemaal geleerd heb, voelde helemaal niet goed.
Ik zeg niet dat ik het minderwaardig vind, maar het is niet meer mijn manier. Daarbij heb ik eerder het idee dat men mijn manier 'minderwaardig' vindt, omdat je in een typische manege, bij veel mensen die al tig jaar in de sport zitten e.d. zeer vreemd bekeken wordt, als je freestyle doet e.d. Dat is in deze omgeving echt zo. Niet dat ik er wakker van lig, want ik ken gelukkig steeds meer mensen in deze omgeving die ook iets anders willen en doen. Maar dit wordt te off topic.

Ik ga zo naar mijn paard toe. Lekker freestyle grondwerk doen en samen wandelen in het bos (zonder bit, met touwhalstertje).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:38

Die twee werelden kan je echt niet scheiden, er zijn geneog mensen die het beste uit de twee gebruiken hoe wil die dan gaan noemen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:39

Nadya schreef:
Farruquito schreef:
slap of niet, zo gebeurt het in de 'echte' wereld wel...

bitloos is jou keuze, maar de meeste ruiters/paarden mensen zitten nog steeds vast geroest aan het bit...

Ik fluister mijn paard vaak in dat 'ie blij mag zijn dat 'ie bij mij terecht gekomen is, als ik om me heen kijk. Knipoog
Ik heb persoonlijk niet veel met de 'gangbare paardenwereld'. En gelukkig leer ik steeds meer mensen kennen, die er ook een totaal andere kijk op hebben gekregen. Dat vind ik in elk geval een mooie ontwikkeling en dat creeer ik liever om me heen, omdat ik weet dat ik er niet zo veel aan kan veranderen.

Ik weet heel goed dat de meeste ruiters vast geroest aan het bit zitten. Ik ben bij mij op stal ook de enige die straks zonder bit rijdt. Ik had graag gezien dat meerdere ruiters het eens aan zouden durven (bij ons op stal, durven ze niet zonder bit, laat staan op een jonkie). Nog meer uitdaging om te laten zien, dat het wel degelijk kan. Tong uitsteken

Tsjaaa... zo heb ik bijv. een springpaard staan, die je alleen echt gelukkig maakt door hem over hindernissen te laten springen en door het bos te crossen. In de spring- en eventingsport is het (gelukkig) niet toegestaan om bitloos te rijden. Levensgevaarlijk! Dat wil niet zeggen dat mijn paard niet bitloos te rijden is, in tegendeel. Hij loopt super bitloos. Ik heb geen hoofdstel nodig om met hem buiten te rijden. Ik heb niet eens een halster nodig om hem ergens mee naartoe te nemen. Waar ik ga, volgt hij... Sterker nog, ik heb niet eens een zadel nodig om een jong paard te beleren. Ik ben mij volledig bewust van het beleren van een paard en dat er diverse wegen zijn die naar Rome leiden.

En toch, heeft mijn bijna 3 jarige echt een bit in als ik buiten met haar ga wandelen. Jij hebt een pony staan. Dat is wel een verschil. Ik heb een KWPN-er van bijna 1.70m die nog niet dusdanig beleerd is (omdat ik haar met rust gelaten heb) dat ik mijn handen voor haar door het vuur steek. Dat kan ook nog bijna niet op de leeftijd. Mijn ervaring met paarden (en ik loop toch al wat jaartjes mee) is dateen pony vele malen makkelijker onder controle te krijgen is als een (bloederige) KWPN-er die boven je uit torend... Tuurlijk... Ik kan haar onder controle houden. Dat is het probleem helemaal niet.

Ik neem alleen (nu nog) geen risico... Als ze eenmaal beleerd is en alles gezien heeft, vind ik het een ander verhaal. Nu kan ze gewoon nog schrikken en dat ze (in het ergste doemscenario) wegrent naar huis, het zij zo... Maar degene die daar net, onwetend, met zijn auto aankomt rijden en overlijdt doordat hij een paard door de voorruit krijgt, vind ik onaanvaardbaar.

En natuurlijk, dit zal niet zo snel gebeuren. Maar het KAN. Daarom neem ik geen risico. Met een bitje in zijn ze vele malen makkelijker tot stilstand te krijgen. En vooralsnog gaat alles heel erg goed en heb ik het bit dus ook niet nodig. Als ze dit nog een half jaar volhoudt, dan ga ik een keer met een halstertje buiten wandelen. Eerder niet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:40

karoliena schreef:
Die twee werelden kan je echt niet scheiden, er zijn geneog mensen die het beste uit de twee gebruiken hoe wil die dan gaan noemen?

Die zijn er inderdaad gelukkig ook, ja. Een mooie ontwikkeling.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:42

Nadya schreef:
Wandelen met hoofdstel??? Wat een onzin.... Ik wandel mijn 3-jarige nog steeds met een touwhalstertje. Echt niet dat er een bit in zijn mond komt de komende tijd (en misschien wel helemaal nooit!). Nergens voor nodig. Zeker niet bij het wandelen......

Ik deed wel altijd wandelen met een hoofdstel bij mijn Ztje.. En waarom omdat ze niet te houden was, ze sprong of steigerde opeens en rende dan weg.. Of begon opeens ontzettende te bokken.. Het halster deed haar niks of je haar terug trok of niet ze rende gewoon door.. En toen hadden we zoiets nee we doen een hoofdstel om en een longeertouw.. Maar het was toen ook vrijwel meteen afgelopen met het bokken..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:43

Nadya schreef:
Ik ga zo naar mijn paard toe. Lekker freestyle grondwerk doen en samen wandelen in het bos (zonder bit, met touwhalstertje).

En ook ik (de wedstrijdruiter), doe aan freestyle... Het beoefenen van freestyle heeft niets te maken met wedstrijden rijden. Ik rij vaak zat zonder hoofdstel, zonder zadel noem maar op... Terwijl mijn paard zeker niet de makkelijkste is. Maar wat een paard bleek te zijn, waar je eigenlijk uitermate goed mee kunt, maar vooral ook MOET communiceren, anders doet hij niets voor je.

Naast de wedstrijden die ik rij, ben ik vooral paardenliefhebber die op een zo goed mogelijke manier wil communiceren met haar dieren. En dat communiceren uit zich veelal in freestyle. Het spreken van de taal, die het paard begrijpt...

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:46

En ik als echte dressuurprikker, wandel dus nooit me hoofdstel met mijn Z'tje van boven de 1.70. Via grondwerk weet hij precies dat Ho! ook echt Ho! betekent ( ook na 1,5 week boxrust ). Daar heb ik weer die twee werelden gecombineerd, ook al zal Nadya mij hoogstwaarschijnlijk tot de gangbare paardenwereld rekenen ( inclusief bit, zweep en sporen Knipoog )

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:46

hmmm, ja, ik kan je wel snappen...
alleen zou ik het niet zo willen noemen, meer een andere discipline.
ik ben er juist zo een die het beste uit de 2 wil gaan gebruiken...ik zit zelfs te overwegen om, als mijn paard oud genoeg is, bitloos in te rijden, alleen zijn er zoveel manieren van bitloos dat ik nu even door de bomen het bos niet meer zie.
maar goed, we dwalen af...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:48

Suelza, prima en je hebt groot gelijk dat je geen risico neemt.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vriendinnen heb met jonge KWPNers waar ze mee op cursus zijn geweest bij Voest. Nu lopen ze met die paarden ook rustig met een touwhalster rond, hoor. Maar ik snap best wat je bedoelt.
En het ene paard is het andere niet.

Mijn pony is trouwens oersterk, hoor. En toen ik hem net had, stond hij te steigeren en hij schrok overal van. Door het opbouwen van vertrouwen, het doen van grondwerk, loopt hij nu braaf met me mee en achter me aan. Hij schrikt nog regelmatig, want hij is jong, maar hij heeft geleerd dat hij op mij kan vertrouwen.
Mensen bij mij op stal verklaarden me voor gek dat ik met een touwhalstertje rond liep destijds. Maar ja, ik wilde niet aan een bit. Ben nog steeds blij dat ik me niet over heb laten halen om alsnog een bitje in te doen voor meer controle. En nu gaan we straks bitloos inrijden. Mijn pony heeft een aardig temperamentje, maar ik vertrouw zo op hem, dat ik zeker weet dat het goed gaat komen. Ook straks over de weg naar het bos en de hei toe.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:50

erleyne schreef:
En ik als echte dressuurprikker, wandel dus nooit me hoofdstel met mijn Z'tje van boven de 1.70. Via grondwerk weet hij precies dat Ho! ook echt Ho! betekent ( ook na 1,5 week boxrust ). Daar heb ik weer die twee werelden gecombineerd, ook al zal Nadya mij hoogstwaarschijnlijk tot de gangbare paardenwereld rekenen ( inclusief bit, zweep en sporen Knipoog )

Ook die van mij weet middels grondwerk precies dat Ho ook Ho is. Maar nog neem ik geen risico...

Een vriendin van mij heeft ooit een keer een jong dier op de straat ter plekke kunnen laten afmaken. Het paard schrok en zij raakte even de controle kwijt, met alle gevolgen van dien...

Dat is een risico wat ik niet onnodig ga lopen. Mijn paard begrijpt Ho, maar menig automobilist niet.

Mijn andere paard is dusdanig op mijn gericht, dat ik daarvoor mijn handen door het vuur durf te steken. Van hem weet ik 200% zeker dat als hij schrikt, hij nooit van mij af zal lopen. Zo zijn wij een keer klem gereden door een vrachtwagenchauffeur die dat nodig vond en ik kon mijn paard zo in de bossages parkeren en hij heeft letterlijk geen stap verzet, terwijl de spiegels van de wagen bijna zijn hoofd hadden geraakt...

Met een jong dier vind in dat nog onverantwoord. Als ik straks met haar aan het werk ga en we zijn een half jaartje verder, dan zal ze ongetwijfeld net zo gaan reageren als mijn oudere paard. Training, vertrouwen etc. Dat is belangrijk. MAar nogmaals, vooralsnog neem ik geen risico, ik moet te vaak de weg over...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:51

Farruquito schreef:
ik ben er juist zo een die het beste uit de 2 wil gaan gebruiken...ik zit zelfs te overwegen om, als mijn paard oud genoeg is, bitloos in te rijden, alleen zijn er zoveel manieren van bitloos dat ik nu even door de bomen het bos niet meer zie.

Haha! Haha! Ja, ik weet wat je bedoelt. Ik ben me ook nog aan het orienteren op welke bitloze optoming e.d.
Ik denk dat je gewoon moet uitproberen wat het beste werkt bij jou en je paard.
Ik ben misschien wat hard geworden in mijn mening, maar ik heb dit weekend weer zulke rottige dingen gezien, dat ik er even klaar mee ben..... Sorry als sommigen dat verkeerd opvatten, maar ik ben er nog helemaal van van slag......

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:54

Dat is ieder zijn eigen gevoel natuurlijk. Ik vertrouw mijn jonkie meer dan mijn leipe bijrijdpaard van 14. Daar zou ik weer nooit me langs de weg gaan lopen( ook niet met bit). Overigens ben ik van mening dat je bit je echt geen 100% betrouwbaarheid geeft. Als ze flippen, dan flippen ze en maakt het niet uit of je er een kilo ijzer in hebt hangen.
Ik vind het geen fijn idee om een paard aan de hand al een bit in te doen. Ik ben veel te bang dat ze door een onverwachte reactie een ruk in de mond krijgen. Dat wil ik ten alle tijden voorkomen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:54

Nadya schreef:
Suelza, prima en je hebt groot gelijk dat je geen risico neemt.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vriendinnen heb met jonge KWPNers waar ze mee op cursus zijn geweest bij Voest. Nu lopen ze met die paarden ook rustig met een touwhalster rond, hoor. Maar ik snap best wat je bedoelt.

Ook die van mij loopt rustig rond. Na 2 weken verplichte boxrust, stapte ze braaf aan de hand mee, zette geen stap verkeerd. Ze luisterd heel goed, ze is heel braaf. Ho is stilstaan, Om is van hand veranderen, Stap is stap, draf is draf en noem maar op. Ze luisterd juist ontzettend goed en juist bij zulke paarden worden mensen onvoorzichtig.

Maar het blijft een jong paard... Zo is er bij ons op stal ook een paardje op een auto geklapt, omdat hij ergens van schrok. Ook die stapte met een halstertje langs de weg.

Ik kan teveel voorbeelden noemen van keren dat het verkeerd is gegaan... Dat wil niet zeggen dat dit bij mij ook gebeurd, want ik heb mijn paarden prima onder controle. Wel wil het zeggen dat ik geen risico neem, totdat ze voldoende geschoold zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:55

Nadya schreef:
Farruquito schreef:

Haha! Haha! Ja, ik weet wat je bedoelt. Ik ben me ook nog aan het orienteren op welke bitloze optoming e.d.
Ik denk dat je gewoon moet uitproberen wat het beste werkt bij jou en je paard.
Ik ben misschien wat hard geworden in mijn mening, maar ik heb dit weekend weer zulke rottige dingen gezien, dat ik er even klaar mee ben..... Sorry als sommigen dat verkeerd opvatten, maar ik ben er nog helemaal van van slag......

Emiel Voest heeft een heel mooi bitloos hoofdstel, die gaan wij ook aanschaffen voor de paarden. Een hele brede neusriem is het zeg maar...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:56

erleyne schreef:
Dat is ieder zijn eigen gevoel natuurlijk. Ik vertrouw mijn jonkie meer dan mijn leipe bijrijdpaard van 14. Daar zou ik weer nooit me langs de weg gaan lopen( ook niet met bit). Overigens ben ik van mening dat je bit je echt geen 100% betrouwbaarheid geeft. Als ze flippen, dan flippen ze en maakt het niet uit of je er een kilo ijzer in hebt hangen.
Ik vind het geen fijn idee om een paard aan de hand al een bit in te doen. Ik ben veel te bang dat ze door een onverwachte reactie een ruk in de mond krijgen. Dat wil ik ten alle tijden voorkomen.

Ik dus ook en daarom ben ik zelf geen voorstander van wandelen met bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:03

Ja, het is een enorm risico als je met een jong paard over de weg loopt. Ik ben me daar heel erg van bewust. Maar ik denk dat het altijd een risico zal blijven, ook als je paard wat ouder en ervarener is. Helaas zijn in ons dorp diverse ongelukken met geschoolde paarden gebeurd, dus het biedt geen garantie.

Ik vond het ook best eng toen ik destijds met mijn pony begon met wandelen, maar het moest een keer, omdat ik echt de weg over moet als ik ooit richting bos/hei wil (laat staan bitloos). Hij is gelukkig goed op mij gericht inmiddels en er is nog nooit iets gebeurd. Hij reageert steeds relaxter op alles wat er onderweg gebeurt, wat 'ie tegen komt. Ik heb er alle vertrouwen in en hij blijkbaar in mij. Als hij echt weg wil, maakt een bitje in zijn mond echt niet uit, hoor. Hij is veeeeeel sterker dan ik ben. Ik leer 'm zijn kracht niet tegen mij te gebruiken, maar juist op me te vertrouwen. Maar we zullen zien..... Hij luistert trouwens ook naar mijn stem, hoor. Ik gebruik dan wel veel lichaamstaal in de training, maar ik ben zo'n kletskous, ik kan mijn mond niet houden. Haha! Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-02-07 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:09

Sommige mensen zitten ook vast geroest in het idee dat een bit altijd een martelwerktuig is...

Ondanks dat mijn oude paard zo Z oefeningen op een stalhalster met een dikke laag bont deed
Springt zonder teugels, rij ik hem ook met bit
En dat zal ik met Zanda ook gewoon gaan doen

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:15

Inderdaad RK, een bit is zo zacht als de hand van de ruiter. Als je fatsoenlijk met je bit omgaat, dan is het echt geen martelwerktuig ( zeker niet zelfs ). Mijn jonkie wordt straks ook gewoon met bit gereden ( en heeft nu al wel eens een bit aan onder zijn halster bij het longeren ).
Maar aan de hand, heb ik minder beheersing over de spanning die er op het bit staat, dan in het zadel ( en misschien ligt dat aan mijn onkunde ). Als mijn paard opzij springt als ik er op zit, dan kan ik er af blijven ( althans, meestal ). Als ik op de grond sta, is dat heel anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:31

Ik geloof zeker niet dat een bit een martelwerktuig hoeft te zijn. Inderdaad ligt het vooral aan de hand van de ruiter. Helaas zie ik om me heen veel mensen het bit wel als martelwerktuig gebruiken. En hun onwetendheid over bitloos rijden, wekt wel eens enige irritatie op aan mijn kant. Is mijn probleem en ik probeer het dan weer voor de 100.000ste keer uit te leggen. Clown

Ik rij mijn pony bitloos in (vanwege het wisselen, maar ook omdat ik hem dat vertrouwen graag geef) en als het goed bevalt wil ik bitloos blijven rijden of eventueel afwisselen met bitje. Het lijkt me ook fijn als het beiden kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:32

Maar mensen die van een bit een martelwerktuig maken, doen dat ook wel op de gevoelige neus van het paard.
Dus of dat zoveel beter is?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:34

runningkawa schreef:
Maar mensen die van een bit een martelwerktuig maken, doen dat ook wel op de gevoelige neus van het paard.

Bovendien werk je op de neus vaak scherper in als op de kaak. Men vergeet dat op de neus ook achter de oren inwerkt... Iemand die met beleid bitloos rijdt, doet dit ook met bit en vice versa. Puur en alleen omdat ze zichzelf "bewust" zijn van de inwerking van dergelijke hulpmiddelen...

En ik heb ze wel eens "diervriendelijk" zien rijden Bloos ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:38

runningkawa schreef:

Daarom heb ik zo'n hekel aan mensen die maar wat zitten te doen op zo'n paard en maar roepen dat ze zo geweldig zijn. Paarden helemaal in de war, worden geslagen, omdat ze 'het niet goed doen', terwijl die ruiters eens goed naar zichzelf moeten kijken, maar oh nee, daar willen ze niet aan. Brrrrrr....
Heb ik dit weekend weer een staaltje van meegemaakt. Boos! Boos! Boos!
Ben er nog van slag van, ik kan dat niet begrijpen.

Als je freestyle goed doet, leer je dat je met zo min mogelijk druk moet werken met je paard. En dat begint al bij het grondwerk. Als het goed is en je je paard nooit overvraagt, hoef je helemaal niet hard te trekken en te doen.
Dat mag ook niet als je een touwhalster gebruikt bijvoorbeeld. Laat staan bij het bitloos rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:39

Citaat:
Iemand die met beleid bitloos rijdt, doet dit ook met bit en vice versa. Puur en alleen omdat ze zichzelf "bewust" zijn van de inwerking van dergelijke hulpmiddelen...

Dat bedoel ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:39

zonder bit rijden is niet direct freestyle....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:42

Suelza schreef:
Bovendien werk je op de neus vaak scherper in als op de kaak. Men vergeet dat op de neus ook achter de oren inwerkt... Iemand die met beleid bitloos rijdt, doet dit ook met bit en vice versa. Puur en alleen omdat ze zichzelf "bewust" zijn van de inwerking van dergelijke hulpmiddelen...

En ik heb ze wel eens "diervriendelijk" zien rijden Bloos ...

Dat is dus een kwestie van weten en leren waar je mee bezig bent.
De mensen die ik persoonlijk ken in mijn buurt, die 'bitloos' rijden e.d. weten dat wel degelijk en houden daar heel goed rekening mee. Juist omdat ze zich zo verdiept hebben in het bitloos rijden of met touwhalster werken (en er vaak ook een prof bij hebben. Heb ik zelf ook regelmatig).

Freestyle is absoluut heel wat meer dan bitloos rijden. Ja

Ik ga trouwens richting Sammy toe.... Doei!