Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:54

veerledec schreef:
Voorbeelden geven of mensen aanwijzen is niet mogelijk, je weet nooit precies wat de situatie is, wat de oorzaken en de gevolgen zijn etc.
Ik denk dat dit alles ook een stukje te maken heeft met conditie. Iemand die zwaarder is door lengte of simpelweg door man-zijn, maar een voldoende tot goede conditie heeft, zal het paard denk ik een stuk minder belasten dan iemand die een zwaarder gewicht heeft door een hoger vetgehalte.
Het blijft immers sport waar we over praten, en paardrijden houdt nu eenmaal niet in dat je als een zoutzak op een paard kan hangen.

Ik heb in het begin van dit topic wel eens wat gepost...en ben het volledig met bovenstaand verhaal eens. Ik vind de dicussie hier soms wat te ver en te persoonlijk gaan en dat lijkt me niet de bedoeling.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:54

veerledec schreef:
Er is naar mijn mening, na alles te hebben meegelezen, maar één persoon die deze discussie helaas persoonlijk opvat en deze ook persoonlijk wil maken.

Je bedoelt daar mij mee, neem ik aan? Je had er niet méér naast kunnen zitten, ik trek het mij persoonlijk zeker niet aan! Het zal mij aan mn reet roesten wat anderen van mij of mijn figuur vinden, ik heb een logisch denkvermogen en weet dus wel degelijk waar ik mij mee bezig hou.

Voorbeelden geven of mensen aanwijzen is niet mogelijk, je weet nooit precies wat de situatie is, wat de oorzaken en de gevolgen zijn etc.

Dat probeer ik ook de hele tijd al duidelijk te maken. Maar er wordt wel degelijk op de man gespeeld als er "even" gezegd wordt dat "men" hier kan zien dat bepaalde mensen echt niet meer kunnen op hun paard! En daar gaat het om! Dat is een onterechte opmerkingen, maar als je dan toch zo wijs bent dat je het zegt, durf dan ook te zeggen om wie het gaat, maar daar heeft SW het lef niet voor, bang om afgefikt te worden denk ik?

Ik denk dat dit alles ook een stukje te maken heeft met conditie. Iemand die zwaarder is door lengte of simpelweg door man-zijn, maar een voldoende tot goede conditie heeft, zal het paard denk ik een stuk minder belasten dan iemand die een zwaarder gewicht heeft door een hoger vetgehalte.

Ja, he he, dat probeer ik ook de hele tijd al uit te leggen, dat tabellen an sich niets zeggen, maar dat je per individu moet kijken. Alleen vinden sommigen dat toch niet juist....

Het blijft immers sport waar we over praten, en paardrijden houdt nu eenmaal niet in dat je als een zoutzak op een paard kan hangen.

Dat ben ik met je eens....maar zover gaat de discussie niet eens - er wordt alleen maar doorgezaagd over het gewicht en de tabellen....

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:55

runningkawa schreef:
Dus als je dikker bent zit je direct als een zoutzak?

Dat was volgens mij niet de strekking van het verhaal. Volgens mij werd er bedoeld dat je niet als een zoutzak op je paard gaat zitten (ongeacht of je dik of dun bent).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:56

Oke, dan heb ik dat verkeer begrepen.
Want ik begreep als je dikker bent, dan zit je vet in de weg ofzo en zit je direct niet meer als een sport atleet. Lachen

Misschien klopt dat als je 140 weegt
Maar het gaat hier steeds om erg lage gewichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:00

Zo even wat tussendoor... Ik heb nu maatje 36/38, ik ben nog steeds te zwaar volgens de BMI. Als ik op normaal gewicht zit, dan heb ik maatje 34/36 op zijn grootst! Het huidige modebeeld verwacht dus dat volwassen vrouwen max. maat 36 hebben. Dat is toch al bijna niet meer haalbaar? De meest verkochte maten zijn 38 t/m 42, al die mensen zouden dus overgewicht moeten hebben. In deze tijden, waar mensen groter en zwaarder zijn dan enkele jaren geleden, ons lichaam is daarop aangepast, dan lijkt het me dat niemand meer zou mogen rijden. Maar is het ook niet zo dat de dieren zich ook aanpassen? Ze worden steviger, groter... De Arabiertjes van vroeger, om even een voorbeeld te geven, die waren tussen 1.40 en 1.50 hoog, tegenwoordig groeien ze algauw tussen 1.55 en 1.65 in hoogte. Kijk eens in de tijdlijnen, kijk eens naar hoe de paarden vroeger waren, toen ze op het land werkten, de borst was toen breder. En een andere tijd, toen de jacht populair was, ze waren toen rank en snel en behendig. De hele wereld veranderd en past zich aan, niet alleen de mens...
Maar goed, dat is mijn mening, dat is wat ik zie...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:01

RK, ik begrijp dat jouw conditie ivm omstandigheden niet zo best is, maar ik denk wel dat áls jij rijdt, je actief rijdt, en de conditie die je hebt, aanwendt voor het rijden.
Als je geen fut hebt en geen energie, ga je niet rijden, toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:01

Barmat schreef:
AikePeer en Super Woman:

Helden!

Tenminste, zo bestempelen jullie jezelf...... want jullie zijn zoooooo goed bezig met jullie paarden, zo geweldig.... en "de rest" dus niet.

Tjonge....... Koe

En dan toch maar niet doorhebben dat jullie beiden met je vreemde opmerkingen mensen kwetsen en stug blijven vasthouden aan wat júllie denken dat goed is....

Kijk eerst naar je eigen belabberde houding te paard zou ik willen zeggen.
En kom daarna maar eens terug.

Ik wordt het nu aardig beu!
Nergens heb ik jou beledigd en wat jij doet is niets anders dan mij beledigen.....
En jij hebt het over RESPECT?!!!

Dit heeft niks met de discussie te maken!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:02

jammer dat mensen zover gaan! doelend op barmat!
Ik zaag nergens door over gewicht en tabellen sterker nog vanaf ik hier gepost heb heb ik het nog niet een keer over een tabel gehad!
De enige die zichzelf hier een held lijkt te vinden ben jij! Je staat totaal niet open voor deze discussie omdat je jezelf erbij betrokken voelt!
Ik heb jou niet een keer persoonlijk aangesproken en nu kom jij met dat ik een belabberde houding zou hebben en dat ik een vliegengewicht heb.
Gelukkig voel ik me daar niet tot aangesproken en ik weiger bij deze verder met jou in discussie te gaan!
Met de rest wil ik wel verder.. zij staan tenminste open voor anders mening!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:03

ShamalArabs schreef:
Zo even wat tussendoor... Ik heb nu maatje 36/38, ik ben nog steeds te zwaar volgens de BMI. Als ik op normaal gewicht zit, dan heb ik maatje 34/36 op zijn grootst! Het huidige modebeeld verwacht dus dat volwassen vrouwen max. maat 36 hebben. Dat is toch al bijna niet meer haalbaar? De meest verkochte maten zijn 38 t/m 42, al die mensen zouden dus overgewicht moeten hebben. In deze tijden, waar mensen groter en zwaarder zijn dan enkele jaren geleden, ons lichaam is daarop aangepast, dan lijkt het me dat niemand meer zou mogen rijden. Maar is het ook niet zo dat de dieren zich ook aanpassen? Ze worden steviger, groter... De Arabiertjes van vroeger, om even een voorbeeld te geven, die waren tussen 1.40 en 1.50 hoog, tegenwoordig groeien ze algauw tussen 1.55 en 1.65 in hoogte. Kijk eens in de tijdlijnen, kijk eens naar hoe de paarden vroeger waren, toen ze op het land werkten, de borst was toen breder. En een andere tijd, toen de jacht populair was, ze waren toen rank en snel en behendig. De hele wereld veranderd en past zich aan, niet alleen de mens...
Maar goed, dat is mijn mening, dat is wat ik zie...

bij ons juist on belgie andersom 34-38 (xl) zijn de grootste maten. Je word juist in het perfecte beeld geduwd Boos! Boos! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:04

@veerledec
Ja wel, maar dan ga ik buiten een stapritje maken en hoop ik dat Kawa geen gekke bui heeft want dan lig ik er naast Lachen
Maar dat heeft dan te maken dat ik dan geen evenwicht heb door duizeligheid.

Maar echt rijden probeer ik dan wel te laten ja.
Maar die keren dat ik het wel doe, zullen mijn benen niet dunner zijn en de vetjes niet weg zijn Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:05

Goh, wel erg "toevallig" dat jullie altijd direct na elkaar posten....

Maar dat terzijde....

Ga lekker door zoals je bezig bent, het interesseert me werkelijk geen ene ....
Klaarblijkelijk is de plaat voor jullie beider hoofd zó groot dat ik er - wat ik ook zeg - toch niet doorheen kom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:06

Barmat, ik mag hier niet modden
Maar ik vind wel dat je nu ver gaat...

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:09

Iedereen komt steeds terug op die tabel..
Ik heb dat ding nog niet gezien maar ik vind zulke dingen nooit zo van toepassing.
Die dingen gaan er altijd van uit dat (in dit geval) alle paarden dezelfde bouw en gezondheid hebben, wat lang niet altijd zo is.
Ik denk dat het dus belangrijker is dat je het per paard bekijkt dan naar die tabel.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:10

runningkawa schreef:
Barmat, ik mag hier niet modden
Maar ik vind wel dat je nu ver gaat...

En de andere twee dames niet?

Actie = reactie, ik reageer niet voor niets zoals ik doe!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:11

AikePeer schreef:
MarianneR schreef:
Gadverdamme Misselijk Miss Geweldig spreekt...
Wat een walgelijke opmerking zeg! Dus als je zwaarder bent dan gemiddeld moet je je hobby maar opgeven toch? Rolleyes

Uit je opmerking op te maken ben je zelf niet zwaarder dan gemiddeld dus jij hebt makkelijk praten. Hoe haal je het in je hoofd om dan maar te zeggen dat mensen maar niet moeten gaan paardrijden. Serieus zeg Rolleyes

RESPECT weet je wel. Want je zegt wel dat je niks hebt tegen zwaardere mensen maar je opmerking hier slaat alles. Boos!

sorry maar naar mijn mening kom je hier binnen vallen heb je niet ver terug gelezen en geeft dan gelijk een reactie op het eerste wat je leest!
Er is al zeeeeer vaak aangegeven dat zwaardere mensen wel degelijk mogen rijden!
Maar zij zullen iets meer rekening moeten houden met het paard waar ze op stappen.
Ik moet daar net zo goed rekening mee houden (57 kilo) maar jullie net iets meer ja.
Je houdt toch ook rekening met de kleding maat waarom respecteerd men dat wel maar als iemand zegt ik denk dat je te zwaar bent voor die pony/paard staan iedereen zijn haren overeind.
Lees mijn posts is terug dan kun je duidelijk terug lezen dat ik absoluut niks tegen zwaardere mensen heb die paardrijden!!!
En zij (superwoman) net zo min!

Ik doelde op SW, niet op jou dus waarom jij je aangesproken voelt Verward

Oja, ik neem het op voor zwaardere ruiters dus hupsakee er wordt meteen maar vanuit gegaan dat ik ook zwaar ben. Blijkbaar is het erg raar om als slank iemand het op te nemen voor de zwaardere ruiters in dit topic?? Dit zegt zoveel over jou!! Ja

En ja, ik kom zomaar binnenvallen. Maar wat maakt het uit dat dit het eerste is wat ik lees? Er staat toch heel duidelijk dat ze niet begrijpt waarom zwaardere mensen 'op een paard moeten gaan zitten' en dat het zeer doet aan dr ogen? Ik ga geen topic van 50 blz teruglezen om maar te hopen dat het niet op die manier bedoeld wordt. Die opmerking kan gewoon niet en is respectloos, wat er ook gezegd is in die 50 blz daarvoor.

Ik ga me hier verder niet mee bemoeien maar zeggen dat je niks tegen zwaardere ruiters hebt en ondertussen zo'n opmerking plaatsen vind ik echt fout Ja En dat blijf ik vinden, ongeacht wat er in d epagina's hiervoor gezegd is. Mensen worden aangevallen op hun lichaamsgewicht en dat is zooo kortzichtig, helemaal als je zelf wel in het gemiddelde valt.
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 12-10-06 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:11

Rk, het gaat niet om vet of dunne benen, maar conditie, kracht, balans etc.
En Barmat idd, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je dit alles toch op jezelf wilt betrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:14

Maar iemand met wat meer gewicht kan best een betere conditie hebben dan een slanker persoon.
Natuurlijk niet als deze persoon de hele dag op de bank zit.
Maar dat kan ik me niet voorstellen bij iemand die toch gat sporten.

Kracht heeft imo niets met gewicht te maken.
En balans ook niet
Al denk ik dat ik met 72 kilo makkelijker een paard hou wat eruit wil naaien aan de hand dan iemand van 45 kilo Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:15

MarianneR, jij hebt mij duidelijk verkeerd begrepen.....
Als jij eerdere posts had gezien, dan zag je dat ik de 20% regel een goede richtlijn vind. Nou, dan mag je over de 100 wegen en nog op een paard rijden "van mij"
Ik vind dat je een paard moet uitzoeken die bij je past.
Ik zal dus niet op een shetlander gaan zitten....
snap je?
Als je het normaal had gevraagd had dat wat respectvoller geweest.....
over respect gesproken

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:15

Dit heb ik al eerder aangekaart maar vooruit nogmaals..
Ik zou dus omdat ik licht ben niks over mensen mogen zeggen die zwaarder ben, want dan kwets je iemand.. lekkere wereld wordt het dan. Dan moet je als je "kritiek'" op iemand hebt eerst gaan nadenken aan welke eisen je moet voldoen!?
Nogmaals ik val niemand aan op het lichaamsgewicht! maar hoe daar mee om gegaan wordt!
Mijn vriend (2keer dat ik dit post) is zwaarder dan de gemiddelde NL jongen.. en nee ik wil niet dat hij op mijn pony gaat.
Niet omdat hij zwaar is maar omdat hij voor mijn pony te zwaar is. Een jongen van 2 meter die hetzelfde als hij weegt laat ik er ook niet op..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:16

runningkawa schreef:
Maar iemand met wat meer gewicht kan best een betere conditie hebben dan een slanker persoon.
Natuurlijk niet als deze persoon de hele dag op de bank zit.
Maar dat kan ik me niet voorstellen bij iemand die toch gat sporten.

Kracht heeft imo niets met gewicht te maken.
En balans ook niet
Al denk ik dat ik met 72 kilo makkelijker een paard hou wat eruit wil naaien aan de hand dan iemand van 45 kilo Haha!

You get my point Haha! .

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:18

Ben ik nu te kort door de bocht als ik zeg dat jullie persoonlijke vetes wellicht beter per PB kunnen uitvechten?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:20

inderdaad dat vind ik ook!
Ik heb hier niet een keer persoonlijk iemand aangevallen maar sorry als ze dat in dit topic doen dat zeg ik toch iets terug, maar vanaf nu negeer ik de mensen die dat doen, hoop dat anderen dat ook doen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:21

Lennox schreef:
Ben ik nu te kort door de bocht als ik zeg dat jullie persoonlijke vetes wellicht beter per PB kunnen uitvechten?

Het gaat echt nergens over hé?!

Ik probeer het ook te negeren......

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:21

superwoman schreef:
MarianneR, jij hebt mij duidelijk verkeerd begrepen.....
Als jij eerdere posts had gezien, dan zag je dat ik de 20% regel een goede richtlijn vind. Nou, dan mag je over de 100 wegen en nog op een paard rijden "van mij"
Ik vind dat je een paard moet uitzoeken die bij je past.
Ik zal dus niet op een shetlander gaan zitten....
snap je?
Als je het normaal had gevraagd had dat wat respectvoller geweest.....
over respect gesproken

Ik heb niks gevraagd, ik deel mede.

In mijn post hierboven staat duidelijk dat ik geen 50 blz terug ga lezen. Ik lees 1 opmerking en die schiet in het verkeerde keelgat, wat je verder ook gezegd hebt. Misschien heb je je een beetje verkeerd uitgedrukt of bedoelde je het niet zo, dat kan. Maar als ik die opmerking lees (die ik ergens heb gequote) vind ik het niet overkomen zoals je het hierboven hebt uitgelegd...

Maar goed laten we het er maar op houden dat we elkaar verkeerd begrepen hebben, ik heb geen zin in een rel maar ik vind sommigen in dit topic wel heel erg ver gaan. En dat heb ik duidelijk gemaakt geloof ik. En dat was ook mijn bedoeling.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:24

Moderatoropmerking:
Ok, dames, laatste waarschuwing van mijn kant.
De eerste de beste die het nu nog voor elkaar krijgt om de ander te gaan beledigen, zal hiervan toch echt de gevolgen van moeten inzien. Als jullie zo blijven katten, kan dit topic net zo goed op slot.
Zou jammer zijn, want daar zit geloof ik niemand op te wachten.
Sta ook eens een keer open voor de mening van een ander!

En nu weer iets luchtigs. Nagelbijten / Gniffelen
knightloekie schreef:
om nog even dieper erop in te gaan...
Neem een A pony-tje... wie gaat zoiets zadelmak maken ? een peutertje van een jaar of 2 ?

Deze minishet is zeker ook te klein voor dit meisje. Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding