DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:21

Ik ben ook geen LDR ruiter, heb ik de capaciteit niet voor...... ik ben maar een basisruitertje die probeert paarden op een eerlijke manier te beleren en mensen op weg probeert te helpen hun paard eerlijk in de sport uit te brengen.

wat theorie betreft....... dat is basiskennis, dat inderdaad iedereen moet weten, maar het daadwerkelijk ZIEN en VOELEN leer je niet uit een boek, daar moet je gewoon praktijk ervaring voor opdoen.

Wellicht moet je een paar posts van Tyrza lezen, die legt heel goed uit wat LDR inhoud, hoe het toegepast wordt en ook waarom. En dan hebben we het over LDR en niet een trek hem met de kin op de borst en ik rijd als Ankie rond, systeem

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:23

Ben sjef aan het lezen.... http://www.horsemagazine.com/CLINIC/J/J ... thsjef.htm
Die legt het zelf uit, net als problemen, beter de brond (oorzaak) aanakken dan de verschijnselen.

en ik hoop echt dat het niet waar is..... maar ik vrees dat het wel waar is, de paarden zijn veranderd ? Afgod

Whoosh! erover en Hyper! horses

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:19

Afbeelding

Dit is een piaffe.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:24

Maar geen echte mooie Piaffe ....

Theresa bestrijdt LDR, maar gebruikt in tal van voorbeelden die als voorbeeld van "correct" rijden dienen "verkeerde voorbeelden" .... Een goed voorbeeld doet goed volgen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:47

Goofy44 schreef:

wat is er dan niet mooi aan?
Ik zie een duidelijke daling in de achterhand als gevolg van het verder naar voren houden van zowel het stuw- als het draagbeen. Het rechterachterbeen dat naar voren was neergezet is voor gebleven. Hierdoor zie je fraai gebogen gewrichten in de achterhand.
Dit zonder dat daarbij de voorhand al te veel terugkomt. Het paard neemt zo duidelijk méér gewicht op de achterhand. De hoofd-hals houding lijkt me een natuurlijke, die hoort bij de getoonde graad van verzameling. De aanleuning ziet er vriendelijk uit. De oren zijn gericht op de ruiter, het paard geeft mij de indruk attent te zijn op het volgende signaal van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 23-07-06 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:53

[quote="Goofy44"]
Leg eens duidelijk uit wat er mankeert aan deze piaffe en geef dan aan hoe de piaffe dan volgens jou wel behoord te zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:38

Welkom Paardentango. Jij gaat hard van start. Iets meer nuance helpt wellicht dit topic -en daarmee de discussie- open te houden Pling .

Steinbrecht schijnt nog altijd bij Deurze te horen, tenminste meldde Tyrza laatst dat ze 'm aan het lezen was als onderdeel van haar opleiding.

De plaatjes die karl plaatste zijn niet persé de mooiste, dat ben ik met 'm eens.

De piaffe van Paardentango ziet er goed uit. Voorarm en achterbeen mogen nog iets verder geheven worden, maar dat kan ook aan de timing van de foto liggen.
Ben ook benieuwd naar wat Goofy er niet goed aan vindt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:12

Steinbrecht was een vrije keuze van me, ivm het maken van een boekverslag. Je mocht zelf weten wat voor boek je las. Heel boeiend boek overigens, had er een 9 voor Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:16

Ah, is dus geen verplichte kost meer?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:19

Niet bij mijn opleiding. Maar men staat wel veel meer open voor meerdere methodes dan vroegah. Sterker nog: op HBO niveau moet je een afstudeer scriptie hierover doen en in praktijk kunnen brengen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:39

Wauw het wordt nu echt interessant. We hebben een wereldverbeteraar erbij. Jippie, lang leve de discussie. LDR krijgt hier de afkorting van de term "langdurig dom rondbleren" ben ik bang zo.

Want zeg nou zelf, is het niet te goedkoop om aan te halen dat anky er 3 doodgereden heeft? Als je je paarden houdt, ongeacht of je er op rijdt gaan ze altijd een keer dood, dus als je er 50 hebt gehad en en er gaan er 40 van dood ben je dan een dierenbeul? Nee. Er is nog zoiets als koliek, erfelijkheidsdingen, hartaanvallen, ongelukken. Helaas weten vele bokkers daar ook van.

Mijn paarden zijn "oud" geworden, mijn eerste paard werd 27. Respectabele leeftijd toch. Stierf helaas aan verstoppingskoliek. Oeps, misschien omdat ik LDR rij? Foei Mireille... arme dieren.

Nee beter de pony die dampig al 20 jaar zijn rondjes loopt op de manege, broodmager. Die heeft het fijn.

Maar sport is slecht. Oh ja en die foto's hierboven. Een mooi pak heeft die man aan, maar oeps alleen op stang rijden? En die weggedrukte rug met het achterbeen nog op de wagen? De hals erop geprikt? Dan liever de "correcte" piaffe... althans als ie niet in het dalen voor tegen de hand was gekomen... of nee voor de loodlijn is fijn, naar het bit toe gereden alleen met het excuus dat het bit zo ver weg zat... jammer. Het had zo mooi kunnen zijn.

Tuurlijk weten de boeken van de oudheid die over durchlassigkeit praten en je leren hoe het moet maar zelf op een afgereden volbloed of arabier met stang en trens riepen dat het een dressuurpaard was. Tijden zijn er om mee te gaan. Als dat niet zou gebeuren zouden we allemaal nog fietsen en de auto niet eens bestaan. Tja... had gekund, maar zo werkt het niet. Progressie is goed.

En nee de sport gaat niet altijd ten koste van het paard. Juist niet. Want juist daar waar het om veel geld gaat is men er enorm bij gebaat dat het paard zich geliefd en lekker in zijn vel voelt. Dan gaat het paard namelijk langer mee en valt er progressie mee te behalen. Bij Sven Rothenberger staat er zo'n 25 miljoen gulden in de wei oud te zijn. Bij Anky ook al. En Natrial van Coby stond ook als ex toppertje bij ons in de wei. Net als vele anderen. We hebben die toppers allemaal oud zien worden.

En gaan we de dressuur waarbij een andere weg gekozen is nu vergelijken met criminele praktijken als smeersels enzo bij het springen? En vind je dat correct, ik niet!

Nee, ik onderschat je niet, maar weerleg je wel. En inderdaad niet vanuit mijn theorie-ervaring, maar vanuit jarenlange praktijk.

Mvg Mireille

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:05

Als je denkt een piaffe te kunnen beoordelen op alleen het zitten in de achterhand ..... dat is te kort door de bocht.

1. alleen benen onder het paard gebogen, bekken gekanteld zegt nog weinig over een goede piaffe
2. kijk naar de bovenlijn vanaf het bekken naar de lende streek naar de schoft. De zichtbare bovenlijn is horizontaal, dat betekent dat de wervelkolom zelf van achter naar voren, daalt (zo zit het paard in elkaar). Als je dus impuls onderhoudt, dan kan er geen sprake zijn van lichtheid van de
voorhand. De impuls is naar voren toe omlaag gericht.
3. het paard treedt op de goede plek onder met de achterhand, maar de hefboomwerking voor de
oprichting vanuit de achterhand is er nauwelijks .... dus slechte verzameling.
4. voorhand: het standbeen dat op de grond steunt, staat voor een echte piaffe verkeerd. Achter de loodlijn van het ellebooggewricht betekent in de afwikkeling van de beweging van het voorbeen, dat het paard niet puur draagt, maar een stuwcomponent in de voorhand heeft. Het moet neutraal zijn, het voorbeen staat voor een stilstaand paard in de piaffe verkeerd.
5. de oprichting die nodig is is onvoldoende
6. de hals en de nek zijn niet echt ontspannen, dit werkt niet op gewicht van teugels maar op blokkeren.

er is nog meer te zien, zeker als je de echte foto tevoorschijn tovert....

- zullen we het hierbij laten ?
- wil niet zeggen dat iedereen dit al kan of dit al beter doet. Dit kan dus beter.
- het ging om het voorbeeld, dit is niet een fraai voorbeeld van een piaffe.
- piaffe moet voldoen aan een aantal specifieke kenmerken, daar hoor je niemand over als je het vanuit het rijden bekijkt, vanuit die invalshoek is er ook commentaar te geven. Ik bekijk het in eerste instantie op de anatomie, de bewegingen en de biomechanica waarop een beweging moet worden uitgevoerd. Daaruit zijn conclusies te trekken, daarna bekijk ik het rijtechnisch. Oorzaak en gevolg kun je dan beter aan elkaar koppelen.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:38

Zou je dan een foto kunnen plaatsen van een perfecte piaffe . Ik ben zeer benieuwd hierna !!!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:38

De Piaffes die goed worden uitgevoerd zijn erg schaars. Je kan controleren of een Piaffe training en uitvoering goed is door de schooloefening na Piaffe te proberen. De problemen die het paard daarbij ondervindt, geven aan waar de problemen zitten. Die poging tot die oefening onthult hoe het paard richting Piaffe is getraind en wordt gereden. Het laat zien (onthult) hoe het paard zijn lichaam gebruikt bij die school-oefening. (wordt niet in een GP gevraagd). Je valt door de mand met een "quasi Piaffe" en slaagt met de juiste "Piaffe".

Ik zou op internet moeten zoeken of er een fraai Piaffe plaatje te vinden is.

Het gaat mij niet om "de uiterlijke vertoning", maar om "het juiste gebruik van het paardenlijf". Als dat goed is, is de vertoning ook goed. Je kan technisch ook Piaffes aardig rijden, op het beeld, dus hoe het eruit ziet. Het bewijst niet dat het paard het lichaam - op dat moment - op de juiste manier gebruikt. Er zijn ruiters, die deze techniek - in de wedstrijdsport - goed beheersen.

De moraal van het verhaal is:
Als het paard zijn lijf bij een bepaalde oefening op de goede manier gebruikt, dan toont het goed.
Als je een oefening rijdt om het er goed uit te laten zien, dan is dat geen garantie van een goed lichaamsgebruik bij die oefening.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:42

De piaffe is een beweging op de plaats met de beenzetting van de draf waarbij een verheven actie en in gedragen cadans, waarbij de benen zich, in de gewrichten buigend, recht op en neer bewegen. Het paard kan deze beweging alleen correct uitvoeren wanneer het grootste deel van de totale last gedragen wordt door de achterbenen. De voorbenen zijn op die manier heel licht belast en dienen slechts ter ondersteuning.
De rug is aangespannen waarbij de lendenen zichtbaar welven. Hoe energieker, hoe hoger de benen zich boven de grond verheffen.

In mijn optiek wordt een piaffe niet zozer bedoeld als oefening doch als graadmeter van de juiste verzameling. Voor een ouder paard is het beter warm te draaien in een piaffe dan rondjes draven in een bak.
Het paard op de getoonde foto draagt zijn lijf op de achterhand, de rug oogt goed gespannen en de voorkant is verheven.

Goofy wekt de indruk meer te weten dus ga ik niet in op het waarom van de motor in de achterhand. Daarin zijn de paarden nog steeds net veranderd.

De uiterlijke vertoning en het juiste gebruik hangen nauw met elkaar samen. Het is aan de bouw en de capaciteiten van ieder paard afhankelijk wat het dier kan.

De Klassieke Rijkunst wil een edel dier presenteren wat zich trots draagt, de sport van deze tijd wil een ander beeld. Dat is m.i. misschien meer een kwestie van smaak lijkt het wel.

Graag ga ik een andere keer in op de genoemde punten.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 24-07-06 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:10

Omdat ik het niet kan laten, even zo. (Hoop dat het lukt)

Goofy44 schreef:
Als je denkt een piaffe te kunnen beoordelen op alleen het zitten in de achterhand ..... dat is te kort door de bocht.

1. alleen benen onder het paard gebogen, bekken gekanteld zegt nog weinig over een goede piaffe Mee eens, dat zegt niet alles maar is wel van belang omdat zeker een piaffe vanuit de achterhand gereden dient te worden..

2. kijk naar de bovenlijn vanaf het bekken naar de lende streek naar de schoft. De zichtbare bovenlijn is horizontaal, dat betekent dat de wervelkolom zelf van achter naar voren, daalt (zo zit het paard in elkaar). Als je dus impuls onderhoudt, dan kan er geen sprake zijn van lichtheid van de
voorhand. De impuls is naar voren toe omlaag gericht. Hier mis ik iets, ik zie een schuine lijn, wellicht kan hij schuiner, dat zal de capaciteit van het paard ook zijn, maar ik zie wel degelijke een schuine lijn van de croupe naar de schoft ?

3. het paard treedt op de goede plek onder met de achterhand, maar de hefboomwerking voor de
oprichting vanuit de achterhand is er nauwelijks .... dus slechte verzameling. Dit zie ik ook anders, het paard treedt goed onder waardoor de hefboomwerking in mijn beleving hier heel duidelijk zichtbaar is.

4. voorhand: het standbeen dat op de grond steunt, staat voor een echte piaffe verkeerd. Achter de loodlijn van het ellebooggewricht betekent in de afwikkeling van de beweging van het voorbeen, dat het paard niet puur draagt, maar een stuwcomponent in de voorhand heeft. Het moet neutraal zijn, het voorbeen staat voor een stilstaand paard in de piaffe verkeerd.
De piaffe is een beweging waarbij de benen recht op en neer bewegen. Ik zie hier ook de persoonlijke capaciteiten weer, voor mij is het een ruim acceptabele voorhand. Wat bedoelt Goofy met neutraal, en waarom staat het voorbeen voor een stilstaand paard verkeerd? Ik zie dit niet, of is hier smaak ook van invloed. Een barok type paard, of een KWPN type paard.

5. de oprichting die nodig is is onvoldoende Daar ben ik het al helemaal niet mee eens eigenlijk, dat is exact wat me stoort in de hedendaagse sport. De oprichting. Net iets voor de loodlijn of achter de loodlijn. In de huidige piaffes zie je paarden die met huib kin op de borst staan te hupsen, van een piaffe is geen sprake meer het lijkt meer plas ophouden. (excusez le mot) Wat bedoelt Goofy exact met de oprichtingm en ondanks dat het een wat onduidelijke foto is ben ik van mening dat dit paard, met de relatief korte hals, niet verder zou kunnen dan waar het nu is.

6. de hals en de nek zijn niet echt ontspannen, dit werkt niet op gewicht van teugels maar op blokkeren. Dat klopt misschien, het zou ook te wijten kunnen zijn aan de foto, maar kan ook liggen aan de graad van de training. De nek is wel het hoogste punt, en dat zie ik tegenwoordig ook niet meer vaak.

er is nog meer te zien, zeker als je de echte foto tevoorschijn tovert....

- zullen we het hierbij laten ?
- wil niet zeggen dat iedereen dit al kan of dit al beter doet. Dit kan dus beter.
- het ging om het voorbeeld, dit is niet een fraai voorbeeld van een piaffe.
- piaffe moet voldoen aan een aantal specifieke kenmerken, daar hoor je niemand over als je het vanuit het rijden bekijkt, vanuit die invalshoek is er ook commentaar te geven. Ik bekijk het in eerste instantie op de anatomie, de bewegingen en de biomechanica waarop een beweging moet worden uitgevoerd. Daaruit zijn conclusies te trekken, daarna bekijk ik het rijtechnisch. Oorzaak en gevolg kun je dan beter aan elkaar koppelen.

[/i]

We kijken door dezelfde bril, inderdaad anatomisch, persoonlijk vind ik dit interessant.
Ik denk ook dat maar enkelen een correcte piaffe kunnen laten zien.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:27

-oeps weer eens... Rolleyes -

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:29

Mireille1970 schreef:
Tijden zijn er om mee te gaan. [...] Bij Sven Rothenberger staat er zo'n 25 miljoen gulden in de wei oud te zijn.

Nagelbijten / Gniffelen
Ga met je tijd mee Mireille...'t zijn Euro's tegenwoordig Knipoog Clown
Goofy44 schreef:
Jij doelt op triangulatie. Ik denk echter dat daar in dit geval niet echt sprake van is, maar dat de piaffe eerder iets voorwaarts wordt gereden, waardoor ie op dit moment achter de loodlijn staat (maar met zekerheid kan ik dat ook niet zien zo). Bij "echte" triangulatie -die je momenteel eigenlijk voornamelijk ziet- staat het voorbeen veel verder naar achter.

KarinRimaire

Re: Geld verdienen over de rug van Nederlandse dressuurruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:44

gaat iets fout sorrie

KarinRimaire

Re: Geld verdienen over de rug van Nederlandse dressuurruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:49

[

KarinRimaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:50

http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8 ... DB&index=2
Ulrike is zelf ook niet echt subtiel in brengen van feedback wel?? Zie bovenstaande link,
niet echt een fijne manier van brengen van Ulrike, daar heb ik persoonlijk zeker een mening over:)
Ik laat dat voor wat het is, maar dat een Sjef of Anky dat niet doen kan ik me toch echt wel meer dan voorstellen.
gr Karin(lolll, erg late reactie op eerdere mailtjes, excuus, newbie hier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 00:10

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 00:33

Helemaal mee eens, dat is een EDEL dier.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 00:34

QQQQ schreef:
Goofy44 schreef:
Jij doelt op triangulatie. Ik denk echter dat daar in dit geval niet echt sprake van is, maar dat de piaffe eerder iets voorwaarts wordt gereden, waardoor ie op dit moment achter de loodlijn staat (maar met zekerheid kan ik dat ook niet zien zo). Bij "echte" triangulatie -die je momenteel eigenlijk voornamelijk ziet- staat het voorbeen veel verder naar achter.

Verward triangulatie http://nl.wikipedia.org/wiki/Triangulatie wat heeft dat met paarden te maken?

waar Goofy44 gelijk in heeft dat je veel ziet dat in de piaffe vaak de voorbenen naar de achterbenen worden gebracht in plaats van andersom. Bij een zo uitgevoerde piaffe blijft nog steeds veel gewicht op de voorhand:

Afbeelding.

Even daarvoor zat trouwens deze foto, zo zie je maar hoe een verkeerde indruk je kunt krijgen van een foto!
Afbeelding

Ik zie dat echter niet zo in het eerder bedoelde plaatje dat Goofy niet mooi vind.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 01:10

Kijk hier eens... hier staan ook wat hoge school oefeningen, maar dan zonder tuigage.

http://hauteecole.ru/en/photogallery.php?gid=25

http://hauteecole.ru/en/photogallery.php?gid=17

Dit zijn niet eens de top sportpaarden, het zijn ´gewone´paarden die goed getraind zijn, zowel lichamelijk als geestelijk. Mijn indruk is dat deze man zeer aardig weet hoe hij een paard kan ontwikkelen. Dit zou ik graag zien op de huidige wedstrijdterreinen.

Kan iemand me uitleggen waarom een slofteugel niet is toegestaan tijdens het inrijden voor de wedstrijd.