Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Goofy44 schreef:Maar geen echte mooie Piaffe ....
Goofy44 schreef:Als je denkt een piaffe te kunnen beoordelen op alleen het zitten in de achterhand ..... dat is te kort door de bocht.
1. alleen benen onder het paard gebogen, bekken gekanteld zegt nog weinig over een goede piaffe Mee eens, dat zegt niet alles maar is wel van belang omdat zeker een piaffe vanuit de achterhand gereden dient te worden..
2. kijk naar de bovenlijn vanaf het bekken naar de lende streek naar de schoft. De zichtbare bovenlijn is horizontaal, dat betekent dat de wervelkolom zelf van achter naar voren, daalt (zo zit het paard in elkaar). Als je dus impuls onderhoudt, dan kan er geen sprake zijn van lichtheid van de
voorhand. De impuls is naar voren toe omlaag gericht. Hier mis ik iets, ik zie een schuine lijn, wellicht kan hij schuiner, dat zal de capaciteit van het paard ook zijn, maar ik zie wel degelijke een schuine lijn van de croupe naar de schoft ?
3. het paard treedt op de goede plek onder met de achterhand, maar de hefboomwerking voor de
oprichting vanuit de achterhand is er nauwelijks .... dus slechte verzameling. Dit zie ik ook anders, het paard treedt goed onder waardoor de hefboomwerking in mijn beleving hier heel duidelijk zichtbaar is.
4. voorhand: het standbeen dat op de grond steunt, staat voor een echte piaffe verkeerd. Achter de loodlijn van het ellebooggewricht betekent in de afwikkeling van de beweging van het voorbeen, dat het paard niet puur draagt, maar een stuwcomponent in de voorhand heeft. Het moet neutraal zijn, het voorbeen staat voor een stilstaand paard in de piaffe verkeerd.
De piaffe is een beweging waarbij de benen recht op en neer bewegen. Ik zie hier ook de persoonlijke capaciteiten weer, voor mij is het een ruim acceptabele voorhand. Wat bedoelt Goofy met neutraal, en waarom staat het voorbeen voor een stilstaand paard verkeerd? Ik zie dit niet, of is hier smaak ook van invloed. Een barok type paard, of een KWPN type paard.
5. de oprichting die nodig is is onvoldoende Daar ben ik het al helemaal niet mee eens eigenlijk, dat is exact wat me stoort in de hedendaagse sport. De oprichting. Net iets voor de loodlijn of achter de loodlijn. In de huidige piaffes zie je paarden die met huib kin op de borst staan te hupsen, van een piaffe is geen sprake meer het lijkt meer plas ophouden. (excusez le mot) Wat bedoelt Goofy exact met de oprichtingm en ondanks dat het een wat onduidelijke foto is ben ik van mening dat dit paard, met de relatief korte hals, niet verder zou kunnen dan waar het nu is.
6. de hals en de nek zijn niet echt ontspannen, dit werkt niet op gewicht van teugels maar op blokkeren. Dat klopt misschien, het zou ook te wijten kunnen zijn aan de foto, maar kan ook liggen aan de graad van de training. De nek is wel het hoogste punt, en dat zie ik tegenwoordig ook niet meer vaak.
er is nog meer te zien, zeker als je de echte foto tevoorschijn tovert....
- zullen we het hierbij laten ?
- wil niet zeggen dat iedereen dit al kan of dit al beter doet. Dit kan dus beter.
- het ging om het voorbeeld, dit is niet een fraai voorbeeld van een piaffe.
- piaffe moet voldoen aan een aantal specifieke kenmerken, daar hoor je niemand over als je het vanuit het rijden bekijkt, vanuit die invalshoek is er ook commentaar te geven. Ik bekijk het in eerste instantie op de anatomie, de bewegingen en de biomechanica waarop een beweging moet worden uitgevoerd. Daaruit zijn conclusies te trekken, daarna bekijk ik het rijtechnisch. Oorzaak en gevolg kun je dan beter aan elkaar koppelen.
Mireille1970 schreef:Tijden zijn er om mee te gaan. [...] Bij Sven Rothenberger staat er zo'n 25 miljoen gulden in de wei oud te zijn.
Goofy44 schreef:Jij doelt op triangulatie. Ik denk echter dat daar in dit geval niet echt sprake van is, maar dat de piaffe eerder iets voorwaarts wordt gereden, waardoor ie op dit moment achter de loodlijn staat (maar met zekerheid kan ik dat ook niet zien zo). Bij "echte" triangulatie -die je momenteel eigenlijk voornamelijk ziet- staat het voorbeen veel verder naar achter.4. voorhand: het standbeen dat op de grond steunt, staat voor een echte piaffe verkeerd. Achter de loodlijn van het ellebooggewricht betekent in de afwikkeling van de beweging van het voorbeen, dat het paard niet puur draagt, maar een stuwcomponent in de voorhand heeft. Het moet neutraal zijn, het voorbeen staat voor een stilstaand paard in de piaffe verkeerd.
QQQQ schreef:Goofy44 schreef:Jij doelt op triangulatie. Ik denk echter dat daar in dit geval niet echt sprake van is, maar dat de piaffe eerder iets voorwaarts wordt gereden, waardoor ie op dit moment achter de loodlijn staat (maar met zekerheid kan ik dat ook niet zien zo). Bij "echte" triangulatie -die je momenteel eigenlijk voornamelijk ziet- staat het voorbeen veel verder naar achter.4. voorhand: het standbeen dat op de grond steunt, staat voor een echte piaffe verkeerd. Achter de loodlijn van het ellebooggewricht betekent in de afwikkeling van de beweging van het voorbeen, dat het paard niet puur draagt, maar een stuwcomponent in de voorhand heeft. Het moet neutraal zijn, het voorbeen staat voor een stilstaand paard in de piaffe verkeerd.