Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:22

Elisa2 schreef:
Ben ik wederom met je eens, de bouw van de hals en nek is erg bepalend voor hoe het er uit komt te zien uiteindelijk.

Ja eens, maar de laatste zin van mijn post was:

Citaat:
Maar de hoofd-hals houding zelf is toch geen maat voor nageeflijkheid of durchlassigkeit?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:23

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Ben ik wederom met je eens, de bouw van de hals en nek is erg bepalend voor hoe het er uit komt te zien uiteindelijk.

Citaat:
Maar de hoofd-hals houding zelf is toch geen maat voor nageeflijkheid of durchlassigkeit?

Geen maat, het kan het vermogen tot nageven en het beeld wel beïnvloeden :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:27

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Citaat:

In mijn ogen nee, ieder paard is fijn nageeflijk te krijgen dmv goed van 'achter' naar voor rijden.
Zelfs een fjord met nauwelijks nek. Het leuke is alleen dat je het bij die paarden wel echt goed moet doen. Met stappen overslaan of forceren kom je nergens.

Het beeld kan het echter wel anders maken. Sommige paarden lijken soms door hun bouw bijv. altijd iets achter de loodlijn te blijven. Terwijl het niet zo is als je er op zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:54

lichtheid schreef:
Markeer punt in mijn leven:

Merrie 12 jaar, eigenaar een vriendelijke goedwillende dame, gehuisvest in een box zoals tienduizenden paarden.
De merrie is niet meer te benaderen, de box kan niet meer uitgemest worden. Ze slaat gericht, bijt aanvallend om te blesseren.
Echt gevaarlijk!
Conclusie van eigenaar en instructeurs, het paard is zo dominant dat het niet meer gebruikt kan worden, het moet naar de slacht, het saat al maanden in de wacht.
Dit is een leukertje, aangeboden in een kennismakings demonstratie van twee uur voor een volgende workshop, met ruim publiek op de tribune.
Goed idee van de organistatie, leuk.
Wat ga je hier nu mee doen mannetje.....

Belevingsomschrijving:
Paard wordt voorgebracht aan een halster aan twee kanten begeleid aan een longe van elk een meter of drie om de begeleiders buiten bereik te houden.
Het gaat verder tussen het paard en mij.
Oogcontact, STOP, innerlijke stilte, luister naar de merrie, wat zegt ze.
Ze zegt raak me niet aan, blijf bij me vandaan! Waag het niet.
Ik, is goed, "het is goed, je bent braaf", ik raak je niet aan, ik blijf bij je vandaan.
Kijk naar mij, kijk naar mijn ogen, mijn gelaatsuitdrukking, mijn houding.
Je ziet me nu als individu, ik jou ook.
Ik respecteer je, je kunt me vertrouwen.
Mag ik me naar je toe draaien...reactie pas op hoor! OK, geen probleem ik kom niet verder.
2 minuten, mag ik een héél klein stukje dichter bij komen, grmmmff, pas op hoor!, ja natuurlijk.
2 minuten, voortdurend oogcontact, klein stapje dichterbij, dreiging, ik, goed zo je bent braaf.
2 minuten ik kom nog een klein beetje dichterbij, het is goed.
Ik ben nu ruim binnen de gevarenzone en ze dreigt me aan te vallen, hoeft niet, ik doe niets.
2 minuten ik sta nu 20 cm naast de hals, de hele houding is dreigend maar zonder agressiviteit.
Mag ik mij arm optillen? dreigt zonder overtuiging.
Mag ik je aanraken, heel langzaam, laag aan de hals, dreigt zachtjes.
Ik raak hééél zacht de zijkant van de hals aan. DREIGT.
Ik stap iets terug, is goed, je bent braaf.
Opnieuw, langzaam, zacht, zachtjes mompelen.
Ik raak opnieuw de hals aan. ZUCHT, relax.
Ik ga nu strelen en blijf reageren op de afweer, afweer, stop met doen, relax, we gaan verder.
het hele geval heeft 20 minuten geduurd, de merrie loopt nu ontspannen aan een halstertouwtje achter me aan.
Dominantie??? Nee angst, onzekerheid, door agressie het heft in handen nemen om de onbegrepen eigenaar op afstand te houden.

Eerst met het paard mee gaan, het paard heeft gelijk, het kan niet anders dan zijn, daarna gaat het volgen.

Deze workshop was overboekt....
O.m. dit soort werk heb ik een paar jaar gedaan.
Ontzettend veel geleerd over eigenaren, het willen en het ego staat het voelen in de weg.

Hoe communiceer jij met zo'n paard want dat is toch anders als je paarden thuis?

Ik "stuur beeldmateriaal, foto's en filmpjes" vanuit mijn hoofd naar het paard. Met de paarden thuis werkte dat zeer zeker. Ooit met een shetlander op stal gehad dat er paniek was, het halster terwijl de pony was buiten gezet hing op half zeven en dat was gevaarlijk en moest af. Kleintje was berucht→ rende weg of trapte. Dus paniek.

Mijn paarden stonden in de paddock ernaast dus ik had er goed kijk op. Dus ik vroeg of ik mocht proberen. Ik ben GEEN paardenfluisteraar. De stalhoudster was ten einde raad, "dat lukt je toch niet". Dus ik heb iedereen uit de wei gestuurd. De pony was zoo pienter want ze wist het en was enorm op mij gefocused.
Ik maakte beelden in mijn hoofd, waarin ik haar liet zien, dat ik heel rustig naar haar toe zou komen en het halster zou aanpakken zodat ze lekker kon gaan grazen. We keken elkaar een hele tijd aan waarbij ik dat paar keer herhaalde, totdat ik voelde dat het OK was voor haar. Ik liep heel rustig, nonchalant naar haar toe en deed precies wat ik haar beloofd had. Toen ik het halster had, vroeg ik haar met beelden, of ik haar mocht aanraken op haar hals om te bedanken. Dat was goed en zo geschiede.
Ik ben dus GEEN paardenfluisteraar want iedereen die de moeite neemt (en de meeste vinden het te zweverig en geloven me niet) kan dit . Het ene paard is er opener voor als het andere. Het vraagt een bepaalde gevoeligheid van het paard en van de mens. Maar ga het proberen.
En ik vind het prima hoor als jullie me uitlachen, maar het werkt echt.

Vandaar Lichtheid mijn vraag, als je met zo'n paard werkt dat je niet kent, "communiceer" jij dan ook met beelden of doe je het op een andere manier? Wat als ik jouw "gesprekje" lees, dan denk ik dat ik het herken en dat je hetzelfde doet als ik met dat verschil dat jij meer geschoold bent daarin en ik het alleen deed met de paarden waar ik toevallig mee in aanraking ben gekomen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:58

Lichtheid, wat jammer dat je weer een hele hoop droge tekst stuurt.

Want inderdaad, net als andere bokkers ben ik heel benieuwd naar (leerzaam) beeldmateriaal.

Omschrijven is leuk, maar kan ook geheel fictief helaas.

Ik zou graag beeldmateriaal zien!

Edit...
Helemaal met een volle tribune. Leuk! Maar! Heb je er beeld van?

Evenals rijden?

Kan me niet voorstellen, als je in een grote zaal met tribune en alles bent, dit niet wordt vastgelegd.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 09-01-21 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:59

klassiek of modern??

nieuwe troef onder Charlotte klein (is maar 1,61 cm) maar heel groot

hun traningsmethode lijkt bij dit paard goed aan te sluiten moet hier en daar nog wat beter, rustiger gaan maar er zit nog genoeg potentie in, ga deze in hun ontwikkeling verder volgen goed voorbeeld

https://www.youtube.com/watch?v=kF20PEySQKk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-21 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:00

Maar dat is vaak een probleem dat mensen iets dominantie noemen wat er niks mee te maken heeft. Dat aanvallen heeft dan weer niks met dominantie te maken. Is de term dan fout of noemen mensen iets snel dominantie wat het helemaal niet is.

De meeste echte alpha dieren die ik ken zijn juist extreem zelfverzekerd en hebben helemaal geen grote gebaren nodig om dat te laten blijken. Zijn niet altijd de makkelijkste om zomaar alles te doen wat je vraagt, juist omdat ze zo zelfverzekerd zijn. Dat hoeft niet naar voren te komen in extreem verzet, absoluut niet.

Zon vechtend paard klinkt helemaal niet dominant en zelfverzekerd. Eerder juist wat onzeker en geleerd dat er nietbgeluisterd wordt naar kleine signalen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:05

MCE schreef:
klassiek of modern??

Niet zo heel nieuw. Is al sinds 2017 onder het zadel van Charlotte.
Los van onder welke stroming ze zou vallen, vind ik haar een van de beste amazones die er is.
Zoveel gevoel hebben er maar weinig.

Overigens ook een mooi voorbeeld van een paard dat altijd kort toont in de hals, door het gebrek aan daadwerkelijke lengte in de hals :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:10

996981 schreef:
MCE schreef:
klassiek of modern??

Los van onder welke stroming ze zou vallen, vind ik haar een van de beste amazones die er is.

zo nieuw niet, wel zijn internationale debuut GP, inderdaad vele hebben niet zoveel gevoel, Carl en zij hebben dat wel
om in iets meer dan 3 jaar een paard zo op te leiden en gezond (fysiek en mentaal) te houden, capeau

gewoon een goed gebruik van de hals, op de juiste wijze vanuit de schoft eruit gereden en dan vanuit de achterhand oprichten lijkt hij gewoon langer,

op de juiste wijze invlechten doet optisch ook veel met een hals
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-21 21:18, in het totaal 3 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:12

Charlotte Dujardin rijdt met ongelooflijk veel gevoel. Ik kijk er graag naar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:15

MCE schreef:
996981 schreef:

zo nieuw niet, wel zijn debuut GP, inderdaad vele hebben niet zoveel gevoel, Carl en zij hebben dat wel
om in iets meer dan 3 jaar een paard zo op te leiden en gezond (fysiek en mentaal) te houden, capeau

Ik vind charlotte nog net iets fijner als Carl, maar dat is puur smaak naar hoe ze zitten voor het beeld. Ik wil heel graag maar een beetje van die kunde en dat gevoel hebben haha.

En mooi management vind ik :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:17

Citaat:
Ik vind charlotte nog net iets fijner als Carl,
Ik denk dat Charlotte een natuurtalent is met zo veel gevoel. Ik weet niet wie haar betere zou kunnen worden op dit moment.
Carl Hester is fijne ruiter en ik hou ook van hun stalmanagement.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:20

Hetzelfde paard op een filmpje dat in 2015 is up-geload (of het daadwerkelijk van toen is weet ik niet, als dat zo is was het paard hier 6). Het is inderdaad heel knap hoe dit paard zich onder Charlotte heeft ontwikkeld.

(Dit filmpje plaats ik niet om commentaar te geven op de amazone op de video, dus laten we dat ook niet doen. Het is puur ter illustratie wat training kan doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:26

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ik vind charlotte nog net iets fijner als Carl,
Ik denk dat Charlotte een natuurtalent is met zo veel gevoel. Ik weet niet wie haar betere zou kunnen worden op dit moment.
Carl Hester is fijne ruiter en ik hou ook van hun stalmanagement.

het is hun kennis en kunde in alles, daarbij is hun samenwerking denk ik ook uniek
elkaar zo de kansen gunnen zie je terug in hun optreden en presenteren van de paarden
vast blijven houden aan hun visie, heel sterk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:28

996981 schreef:
[ Video ]

Hetzelfde paard op een filmpje dat in 2015 is up-geload (of het daadwerkelijk van toen is weet ik niet, als dat zo is was het paard hier 6). Het is inderdaad heel knap hoe dit paard zich onder Charlotte heeft ontwikkeld.

(Dit filmpje plaats ik niet om commentaar te geven op de amazone op de video, dus laten we dat ook niet doen. Het is puur ter illustratie wat training kan doen)

het paard had talent, alles was toen al in aanleg aanwezig,
Carl en Charlotte hebben ook voor dit paard de juiste traningsmethode gevonden,

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:34

pien_2010 schreef:
Ik heb hier in Frankrijk ooit 2x les gehad en (wellicht dat jij dat weet Lichtheid) ,het viel me op dat het in stelling rijden vh paard in Frankrijk onbekend is (meer Duits denk ik?). Omdat het paard zichtbaar zich verbeterde mocht ik zo rijden.
Klopt het Lichtheid en anderen die bekend zijn met Frans en Duits manier van rijden, dat op de lange zijde paarden in stelling rijden, idem op de volte minder bekend is in Frankrijk of was dit iets van de vrouw die mij les gaf hier?

Goh, wat leuk om deze verschillen eens onder de loupe te nemen!

Wat mij geleerd is (.... Spaans of?) is dat je op de lange zijde heel licht stelling naar binnen hoort te hebben. (Eén van de aspecten van 'het schot maakt het paard scheef'.)

En ik snap dat vaktermen en beeldspraak in elkaar over kunnen gaan, maar ik word hier een beetje wazig van:
Citaat:
Door in te werken met 1 teugel laat het paard ook maar 1 kant van de kaak los. Hij gaat als het ware de kaak verschuiven om van de druk af te komen. Als je inwerkt met twee teugels is de nijging de kaken los van elkaar te bewegen er minder. Het paard zal dus om van de druk af te komen nageven in beide kaken.

Als bioloog vind ik dat een paard twee kaken heeft, een bovenkaak en een onderkaak. ;)
Die onderkaak kan op verschillende manieren bewegen, net als bij ons, dus de linkerkaakhelft kan wat verder bewegen van de bovenkaak af (als een dier of mens dat leuk vindt), of opzij van het kauwvlak gaan (als iemand dat leuk vindt)
en die beide bewegingen kun je ook nog combineren, als het zo uitkomt.

Het gedoe met 'loslaten van de kaak', daar zijn zo ongeveer oorlogen over uitgevochten.
Ik geloof het niet zo.
Ik voel graag in mijn handen of het kaak gewricht ontspannen is.
Gesteld dat er spanning is, rijd ik liever SB of iets dergelijks, zodat er 'weer wat rust in de tent' komt.
Ik zie weinig heil in 'mijn paard is gespannen en nou ga ik extra druk zetten tot dat hij los laat'.
Verelendung heet het bij de Marxisten.
In Deurne waren ze het ook niet altijd eens mbt de definitie van nagefelijkheid - er waren luitjes die stelden 'dat het paard het bit nooit mag loslaten', terwijl anderen het juist hadden over 'loslaten van het bit om het direct daarna weer aan te nemen'.
%)
Dat de laatste omschrijving over 'spanning loslaten' gaat wil ik graag geloven, maar ik zie nog al wat mensen die niet beter lijken te weten dan 'trekken en daarna ontspant hij'.
.... ik geef wel eens een kneepje, dwz ik stel me in op '1 seconde 4 gram druk' en daarna zie ik wel of Knollie reageert.

Anders gezegd : tegen een redelijk ontspannen mens kun je zeggen 'doe je schouders nog iets lager', (=kneepje)
tegen iemand in de stress kun je het wel zeggen, maar dat werkt niet. Eerst de stress omlaag (= SB)!
Schouders naar beneden willen duwen geeft ruzie.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-01-21 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:37

pien_2010 schreef:
Vandaar Lichtheid mijn vraag, als je met zo'n paard werkt dat je niet kent, "communiceer" jij dan ook met beelden of doe je het op een andere manier? Wat als ik jouw "gesprekje" lees, dan denk ik dat ik het herken en dat je hetzelfde doet als ik met dat verschil dat jij meer geschoold bent daarin en ik het alleen deed met de paarden waar ik toevallig mee in aanraking ben gekomen.

Ik denk niet, daar staat dat "STOP" voor.
Ik luister naar de signalen die vooral uit de ogen van het paard komen reageer daar direct (intuitief) op.
Men noemt dat soms "de ruis is weg", paarden kunnen niet met ruis overweg.
Het paard reageert op mijn stilte en preciese respectvolle reacties en weet dat het goed gaat.
Daarom heeft men dat paardenfluisteren genoemd denk ik.

Bijna iedereen kan het, je hebt alleen maar iemand nodig die je over de drempel heen helpt.
De drempel is het ego, het denken, het plannen, het moeten.

Mijn scholing is de praktijk gebouwd op een TTEAM fundering.
Mijn werk met mensen was TTEAM naar klassieke dressuur.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:40

maralyn schreef:

Want inderdaad, net als andere bokkers ben ik heel benieuwd naar (leerzaam) beeldmateriaal.

Edit...

Evenals rijden?

Kan me niet voorstellen, als je in een grote zaal met tribune en alles bent, dit niet wordt vastgelegd.

Er staat heel veel informatie in die droge tekst maar alleen voor wie hem vinden wil.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:45

lichtheid schreef:
maralyn schreef:

Edit...

Evenals rijden?

Er staat heel veel informatie in die droge tekst maar alleen voor wie hem vinden wil.

Maar... Daar vraagt niemand toch om?

Ik zie bokkers inclusief mij, die om beeldmateriaal vragen, meerdere malen. Van jezelf, van je werk, van je leerling. En enige wat je stuurt is een lap tekst.

Wat is eigenlijk de reden dat je geen beeldmateriaal instuurt?

Bang voor een mening?
Bang dat je misschien een bekende Nederlander bent?
(Weet ik veel, dat laatste verzin ik maar. Maar niks is onmogelijk)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:47

maralyn schreef:
lichtheid schreef:

Maar... Daar vraagt niemand toch om?

Ik zie bokkers inclusief mij, die om beeldmateriaal vragen, meerdere malen. Van jezelf, van je werk, van je leerling. En enige wat je stuurt is een lap tekst.

Wat is eigenlijk de reden dat je geen beeldmateriaal instuurt?

Bang voor een mening?
Bang dat je misschien een bekende Nederlander bent?
(Weet ik veel, dat laatste verzin ik maar. Maar niks is onmogelijk)

Geen bekende Nederlander, wel een bekende bokker onder een schaduwaccount :D

Babootje

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:22

Harry heeft meer beeldmateriaal van zichzelf op de bok achter het paard dan van zichzelf op het paard.
Simpelman, gebruik nu je oude boktnaam maar. Weet iedereen weer wie je bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:03

lichtheid schreef:
pien_2010 schreef:

Ik denk niet, daar staat dat "STOP" voor.
Ik luister naar de signalen die vooral uit de ogen van het paard komen reageer daar direct (intuitief) op.
Men noemt dat soms "de ruis is weg", paarden kunnen niet met ruis overweg.
Het paard reageert op mijn stilte en preciese respectvolle reacties en weet dat het goed gaat.
Daarom heeft men dat paardenfluisteren genoemd denk ik.

Bijna iedereen kan het, je hebt alleen maar iemand nodig die je over de drempel heen helpt.
De drempel is het ego, het denken, het plannen, het moeten.

Mijn scholing is de praktijk gebouwd op een TTEAM fundering.
Mijn werk met mensen was TTEAM naar klassieke dressuur.

Wat jij hier noemt noem ik congruentie, een mens die niet in het hoofd zit maar totaal afgestemd en in verbinding is met het wezen paard. (dat is de ruis die communicatie in de weg kan zitten)

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:11

Elisa2 schreef:
Wat jij hier noemt noem ik congruentie, een mens die niet in het hoofd zit maar totaal afgestemd en in verbinding is met het wezen paard. (dat is de ruis die communicatie in de weg kan zitten)

Dank je wel Elisa2.
Hoe kunnen we mensen die daar in geinteresseerd zijn helpen over de "drempel" te stappen?
Voor wie de drempel nooit overgegaan zijn kan dit de grootste stap van hun leven zijn.
Laatst bijgewerkt door lichtheid op 10-01-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:12

Waar ik trouwens graag naar kijk is Christoph Hess en zoon:

https://www.youtube.com/watch?v=CJjLvOmXl-w

Twee jaar geleden op de Pavo cup was het zo'n verademing om de zoon de paarden te zien rijden en hoe ze verbeterden in hun lijf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:14

lichtheid schreef:
Elisa2 schreef:

Dank je wel Elisa2.
Hoe kunnen we mensen die daar in geinteresseerd zijn helpen over de "drempel" te stappen?
Voor wie de drempel nooit overgegaan zijn kan dit de grootste stap van hun leven zijn.

Ik raadt mindfulness en meditatie aan om te leren te voelen ipv in het hoofd te zitten. Tai Chi is ook een fantastisch hulpmiddel en er bestaat Tai Chi voor ruiters.