Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:43

Zie, men kan ook een beetje [of veel] van mening verschillen, zonder de ander onjuist rijden te verwijten. Er zijn in het verleden zoveel methoden ontwikkeld, die toegepast konden worden binnen wat men de rijkunst noemde. En waarom zou iemand [ik dus ook] moeten denken dat hetgeen niet in zijn beeld past, daarom onjuist, slecht, minderwaardig of zelfs dieronvriendelijk is. Dat bederft de sfeer onnodig en het dient tot niets. Want iemand die een succes-ervaring heeft met een bepaalde handeling, gaat die echt niet opgeven, omdat het volgens een boekje onjuist is. Er zijn immers duizend andere boekjes te vinden die stellen dat het wel juist is!
Maar met een discussie in goede sfeer kan men wel tot de ontdekking komen waar nu precies het verschil zit. Heel vaak blijkt dat die niet erg groot zijn, of dat het meer in de benaming ligt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:58

Kadankovitch schreef:
Maar met een discussie in goede sfeer kan men wel tot de ontdekking komen waar nu precies het verschil zit. Heel vaak blijkt dat die niet erg groot zijn, of dat het meer in de benaming ligt.

Helemaal mee eens!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:12

Kadankovitch schreef:
Zie, men kan ook een beetje [of veel] van mening verschillen, zonder de ander onjuist rijden te verwijten. Er zijn in het verleden zoveel methoden ontwikkeld, die toegepast konden worden binnen wat men de rijkunst noemde. En waarom zou iemand [ik dus ook] moeten denken dat hetgeen niet in zijn beeld past, daarom onjuist, slecht, minderwaardig of zelfs dieronvriendelijk is. Dat bederft de sfeer onnodig en het dient tot niets. Want iemand die een succes-ervaring heeft met een bepaalde handeling, gaat die echt niet opgeven, omdat het volgens een boekje onjuist is. Er zijn immers duizend andere boekjes te vinden die stellen dat het wel juist is!

Verwacht dat ik mag spreken namens een partij meelezers ?
Super dat topic respectvol deze kant uit gaat, en er weer vele praktische dingen voorbij komen die zowel in de basis als hoger nivo inzetbaar zijn.
Tja , ik frons echt regelmatig mijn wenkbrauwen " waar hebben ze het nu over?" , maar het prikkelt mij wel enorm om meer te leren en anders te gaan kijken en voelen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:16

Interessante vraag.

Ik ben wel benieuwd hoe groot de volte is. En hoeveel stelling het paard heeft.

Ben nl. van mening dat een overgesteld paard (teveel stelling) makkelijker op de binnenschouder leunt.

De beste stelling hangt af van de grootte van de volte. Op een grote volte heb je minimale stelling op een kleinere volte wat meer maar nooit teveel.

Ja hoe leg je dat nou uit..

Wat ik zelf doe is eerst mezelf bekijken. Zit ik mooi rechtop in de volte? Vraag ik niet teveel stelling? Leun ik niet teveel op mijn binnenbeen of buitenbeen? Draai ik mijn bovenlichaam netjes mee of kantel ik in mijn schouders/bekken?

Als alle voorwaarden goed zijn en het paard valt toch op de binnenschouder dan zou ik eerst weer voorwaarts rijden/ontspanning opzoeken en opnieuw beginnen. Als de volte relatief klein is zou ik het eerst op een wat grotere proberen.

Indien het toch telkens weer gebeurd ondanks de voorwaardes goed zijn doe ik licht contra stellen en de schouder voor de achterhand plaatsen met vnl beenhulpje buitenbeen en aansluiten van de "nieuwe buitenhand" (binnenteugel dus). Daarna probeer ik met mijn binnenbeen de achterhand stabiel te houden/licht naar buiten te rijden. (Voelt als een hele kleine appuyement/travers inzet qua hulpen) Dit duurt vaak maar kort (op een grote volte een paar passen, op 10m max een halve volte) op het moment dat het paard correct reageert/de schouder plaatst stel ik recht en vraag ik de overgang.

Gaat dat goed dan beloon ik en gaan we even wat anders doen. Na een xtje slangenvolte/gebroken lijn doen we het opnieuw.

De ene pakt het heel snel op bij de ander herhaal je het een paar keer. Belangrijkst vind ik dat het doen van de gevraagde oefening beloond moet worden met het overgaan op iets anders.

Hoop dat ik niets ben vergeten.... best lastig.. "paardrijden" in je hoofd op het werk.

Als ik iets doms zeg corrigeer me dan aub :P ik gebruik gedeeltes van deze oefening ook als ze over de schouder weg lopen/begrenzende hand/been negeren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:02

Kreeg deze gisteravond binnen van de fotografe van afgelopen maandag.

Ben wel blij met het beeld, jullie?

Afbeelding

Mooi ruim over de benen
Afbeelding

Afbeelding
Iets met op de billen blijven zitten :P

Afbeelding

Voor wie het leuk vind, heb ook een standfoto van dametje.

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:39

Mooi beest blijft het toch.

Op de eerste foto lijkt er veel spanning te zijn. Er zit naar mijn zin ook wat weinig ruimte in de kaak. Ze lijkt hier ook iets achter de loodlijn te zijn. Dit vind ik in oprichting niet wenselijk.

De laatste foto geeft een heel ander beeld. Prettig om naar te kijken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:51

Ik weet het niet. Vind zelf de halsspieren op de 1e foto wel heel mooi doorlopen van begin tot eind.

Ook staat er geen druk vanuit mij op het bit (als ik kijk naar de bakstukken, als k wel/meer druk heb zit er meer ruimte tussen het leer vd bakstukken en die van de neusriem). Ze loopt lichtjes tegen mijn contact maar durft de hand nog niet helemaal mee te nemen. Ze is ietsjes achter de ll nog maar vind wel dat dat steeds minder wordt.

Kan ook niet echt zeggen dat het gespannen aanvoelt eigenlijk :=

Afbeelding
(Bakstukken op hoofdfoto, zit ook niet strak ofzo)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:41

Afbeelding

Gooi ik er ook nog maar een plaatje tegenaan van mijn merrie..Hier hoogdrachtig..

Jullie ervaring met een micklem? Net 1 binnen gekregen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:50

Welke Micklem heb je? Ik heb er wel ervaring mee. Wat wil je weten?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:55

terpentijn schreef:

De micklem competition..
Wat jullie ervaringen zijn met dit hoofdstel..?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:04

Oei, ik heb alleen ervaring met de Micklem Multibridle. Dus de bitloze.
Er is trouwens een speciaal topic op Bokt dat alleén maar over de Micklem hoofdstellen gaat, daar staat en heleboel nuttige info in!

Edit: aan die Multibridle kan wel een bitje bevestigd worden, maar het is niet het Micklem bitgerichte hoofdstel wat jij hebt, bedoel ik.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-10-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:20

Ok kijk ik daar even!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:39

Ik heb er ervaring mee.... En die is: het maakt geen enkel verschil. In ieder geval bij mijn paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:56

pol1 schreef:
terpentijn schreef:

De micklem competition..
Wat jullie ervaringen zijn met dit hoofdstel..?

Ik heb de multibridle. Met het idee dat ik het kaptoompje fijn zou kunnen gebruiken met mijn jonge beest. Maar als kaptoom vind ik hem niet zo heel geschikt. De bitloze optoming heb ik (nog) niet nodig gehad, maar wil ik wel een keer gaan proberen. Het ringetje zit er dus nog op, maar stoort niet. Ik vind t eigenlijk wel leuk zo.
Het hoofdstel is fijn. Makkelijk om het bit even te wisselen als dat nodig is. Paard vindt het ook fijn heb ik t idee, al kan ik niet vergelijken want hij is niet anders gewend.
Sperriem zit vast; dat is een nadeel omdat History daar graag op sabbelt als ie nog niet vast zit. Dus die ziet er niet zo strak meer uit. :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:59

Ik heb ook voor de micklem gekozen omdat History een klein koppie (kleine cob maat) heeft. En een dikkere neusriem is geen gezicht bij hem. In hoofdstellen met dunne(re) neusriemen is heel weinig keuze.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:11

Mooie correcte merrie Pol. Wie gaat de vader worden?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:17

Ghigjighi ik mag hopen dat paard zelf al n vader heeft.
Ik moest je even plagen.

Heb zelf n hoofdstel van kramer.nl

Breder en naar achteren gesneden anatomisch.
Erg fijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:21

Knappe meid heb je daar Pol! Hier geen ervaringen met micklem

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:40

Ik heb het voor Nimble eens een weekje kunnen testen omdat hij zo gevoelig was met alles aan z'n hoofd. Niets Nada, Noppes. Het was zo als altijd; een verkeerde beweging en alles ging aan barrels. Ook de drang die hij had om het hoofdstel eraf te wrijven, bleef hetzelfde. wat uiteindelijk hielp was hem onmiddellijk na dat het hoofdstel over oren was getild, hem stevig met een oude handdoek wrijven [maar moest wel met een minstens 13jaar oude handdoek zijn, gekocht in Rue de Lys in Parijs, oh nee dat waren de wortelen]. Toen hielp hij op zichzelf van het hoofdstel te ontdoen.

Ja Pol een leuk paard. ze herinnert mij aan mijn eerste lievelingspaard op de manege waar ik reed Anouk.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:41

terpentijn schreef:
Er is trouwens een speciaal topic op Bokt dat alleén maar over de Micklem hoofdstellen gaat, daar staat en heleboel nuttige info in!

Edit: aan die Multibridle kan wel een bitje bevestigd worden, maar het is niet het Micklem bitgerichte hoofdstel wat jij hebt, bedoel ik.

Het enige verschil tussen de competition en de multibridle is volgens mij dat de ene een ringetje aan de neusriem heeft en de andere niet toch? Althans, de bitophanging is bij de competition en de multibridle gelijk.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn Micklem, mijn paard is erg fijngevoelig en is met de Micklem veel rustiger met zijn hoofd/mond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:44

Mooie foto's S en Z. Ik zie ook totaal geen spanning in armen en teugelvoering op foto 1. Dat Giv dan niet helemaal op de LL is kan me niet boeien eerlijk gezegd.
In de standfoto zie ik wel een (in de romp) wat neerwaarts gebouwd paard. De schouder is wat steil in de lendenen strak. Niet is spierspanning, maar de in bouw (van de rug). Dat zie je niet terug in de foto's, maar wel een beetje in de filmpjes. Niet in de zin dat ze strak beweegt. Zeker niet, maar wel dat ze graag neerwaarts gaat. Neerwaarts is voor haar dus geen enkel probleem.
Daarom is de uitdaging haar wat meer op "achter" te krijgen. En in een wat trager tempo omdat het moeilijker voor haar is. Door haar voorwaartse drang kan ze de nadelen in haar bouw compenseren. En dat is fijn want er zijn maar weinig paarden die ideaal gebouwd zijn, maar dan is het fijn dat ze voorwaartse drang hebben.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-10-16 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:49

terpentijn schreef:

zasread schreef:
Het enige verschil tussen de competition en de multibridle is volgens mij dat de ene een ringetje aan de neusriem heeft en de andere niet toch? Althans, de bitophanging is bij de competition en de multibridle gelijk.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn Micklem, mijn paard is erg fijngevoelig en is met de Micklem veel rustiger met zijn hoofd/mond.

Klopt. Plus de bitloze optoming. Die krijg je er bij de competition niet bij. Vind je het ringetje op de neusriem geen gezicht, dan kun je die er altijd nog afknippen. Heeft alleen een kaptoom functie, maar die vind ik dus niks.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:15

Kadankovitch schreef:
Ik heb het voor Nimble eens een weekje kunnen testen omdat hij zo gevoelig was met alles aan z'n hoofd. Niets Nada, Noppes. Het was zo als altijd; een verkeerde beweging en alles ging aan barrels. Ook de drang die hij had om het hoofdstel eraf te wrijven, bleef hetzelfde. wat uiteindelijk hielp was hem onmiddellijk na dat het hoofdstel over oren was getild, hem stevig met een oude handdoek wrijven [maar moest wel met een minstens 13jaar oude handdoek zijn, gekocht in Rue de Lys in Parijs, oh nee dat waren de wortelen]. Toen hielp hij op zichzelf van het hoofdstel te ontdoen.

Doet me eraan denken dat ik ooit een merrie had die het niet fijn vond om het hoofdstel over haar oren heen "getrokken" te krijgen. Daar werd ze echt nukkig van. En was ze van het begin al nukkig dan werkte dat nog een poosje door. Daar heb ik van geleerd om eerst 1 oren naar voren te klappen het hoofdstel erover heen te hangen en dan het tweede oor naar voren te klappen. Doe ik nu nog, ook al vind ons huidige paard de andere manier geen enkel probleem.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:22

Wahaha ik heb geen andere keus. Zijn oren passen er ander niet doorheen :Y)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:31

Babootje schreef:
Mooie correcte merrie Pol. Wie gaat de vader worden?

Dit is de moeder van het veulen waar ik laatst plaatje van stuurde.. vader is Desperado.