Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LoveUggs schreef:@Lollieloes, thanks. Wat ik graag terug zou zien in dit topic, zodat het oude topic hier verder kan (zoals in eerste instantie de insteek van Simpelman was, met meer ruimte voor discussie), is dat er idd gekeken word naar de combinatie. Gewoon; wat zie je? Wat moet er beter? De lijntjes die zie ik zelf denkbeeldig in mijn hoofdDus ik weet wat er wat dat betreft niet goed aan is. Tuurlijk zijn er dingen waar ik aan moet werken met hem. Maar wat ziet een ander? Wat kan ik daar aan doen? Hoe bereik ik dat? Ik heb niets aan 2 posts over dat ik moet stretchen met hem. Ik ben al blij dat er tempo controle is, en dat hij ontspant. Stretchen is niet de volgende stap in mijn ogen. In mijn ogen is de volgende stap het schakelen en daarin de ontspanning behouden. Dan gaat vanzelf dat neusje er wat uit en krijg je ineens een heel ander beeld.
jannico schreef:Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. De school die Will Faerber volgt is niks mis mee. Persoonlijk kies ik voor Légèreté. Los van alles wat er al genoemd is valt mij 1 ding op : De handen worden laag vast gezet en de ruiter zit mede hierdoor uit balans. Wat de handen betreft verwijs ik graag naar de volgende link:
http://philippe-karl.com/news/5/3/0/tak ... an-culture
Los hiervan betekent het bovenstaande in mijn ervaring dat het paard veel harder gaat dan dat de ruiter voor ogen heeft ergo het paard is niet echt "voorwaarts" maar vlucht. Zolang die tendens in zijn hoofd zit, is een stretch heel ver weg.
LoveUggs schreef:Yank was vorige keer niet klaar om te worden gereden (volgens een aantal van jullie). Hij was niet in balans en gewoon een ongeleid projectiel. Inmiddels een ruime maand verder. Hij gaat niet meer zomaar alle kanten op met mij, loopt niet meer in een overhaast tempo, loopt netjes waar ik hem naar toe rijd, en langzaam maar zeker gaan wij met kleine stapjes vooruit. Hier een foto van gister;
[ Afbeelding ]
Ik moet er op letten dat ik rechtop blijf zitten, hand ietsjes meer tillen. Yank mag iets actiever, te zien aan zijn passen (voor ruimer dan achter) en te zien aan zijn hoofd houding. Hij loopt wat achter de ll. Het beeld is relaxed en ontspannen. Hij was ook errug fijn. Zijn veel bezig met overgangen en schakelen. Rijd soms van letter op letter. A-f stap, f-b draf, b-m stap, en zo verder. Ook het halthouden pakken we mee. Galop is een stukje dat we alleen mee pakken als hij fijn te rijden is en echt relaxed loopt, omdat ik wil dat dit goed gaat, en hij, wanneer hij echt fijn loopt, voor mij makkelijker te corrigeren is. Inmiddels hebben wij les, en heb hem inmiddels ook aan de longe gehad waar hij het erg fijn op doet.
Ter vergelijking een foto van een maand geleden;
[ Afbeelding ]
LoveUggs schreef:Maar ik snap niet wat er mis is met hier foto's plaatsen met daarbij het idee gewoon de tips te krijgen op mijn foto, wat voor mij van toepassing is. Dit was tenslotte net als in het vorige topic de insteek, alleen mocht er hier meer discussie komen ipv het oude topic.
@Lollieloes, thanks. Wat ik graag terug zou zien in dit topic, zodat het oude topic hier verder kan (zoals in eerste instantie de insteek van Simpelman was, met meer ruimte voor discussie), is dat er idd gekeken word naar de combinatie. Gewoon; wat zie je? Wat moet er beter? De lijntjes die zie ik zelf denkbeeldig in mijn hoofdDus ik weet wat er wat dat betreft niet goed aan is. Tuurlijk zijn er dingen waar ik aan moet werken met hem. Maar wat ziet een ander? Wat kan ik daar aan doen? Hoe bereik ik dat? Ik heb niets aan 2 posts over dat ik moet stretchen met hem. Ik ben al blij dat er tempo controle is, en dat hij ontspant. Stretchen is niet de volgende stap in mijn ogen. In mijn ogen is de volgende stap het schakelen en daarin de ontspanning behouden. Dan gaat vanzelf dat neusje er wat uit en krijg je ineens een heel ander beeld.
Horseware schreef:Bedankt allemaal voor de leuke reactiesIk ben er zelf ook erg blij mee. Mijn paarden gaan met de dag vooruit. Vroeger was het altijd maar afwachten hoe ze die dag te rijden waren; het wisselde nogal per dag. Nu is iedere dag vrijwel hetzelfde en kan ik meestal doorborduren op waar ik de vorige dag geëindigd ben. De overgangen lijkt hij nu ook te begrijpen; die gaan een stuk beter. Ik vraag me alleen af: heeft iemand enig idee hoe je op de juiste manier achterwaarts moet? Laat dat nou iets zijn wat ik in geen enkel WF filmpje kan vinden.
jannico schreef:Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. De school die Will Faerber volgt is niks mis mee. Persoonlijk kies ik voor Légèreté. Los van alles wat er al genoemd is valt mij 1 ding op : De handen worden laag vast gezet en de ruiter zit mede hierdoor uit balans. Wat de handen betreft verwijs ik graag naar de volgende link:
http://philippe-karl.com/news/5/3/0/tak ... an-culture
Los hiervan betekent het bovenstaande in mijn ervaring dat het paard veel harder gaat dan dat de ruiter voor ogen heeft ergo het paard is niet echt "voorwaarts" maar vlucht. Zolang die tendens in zijn hoofd zit, is een stretch heel ver weg.
Horseware schreef:Bedankt allemaal voor de leuke reactiesIk ben er zelf ook erg blij mee. Mijn paarden gaan met de dag vooruit. Vroeger was het altijd maar afwachten hoe ze die dag te rijden waren; het wisselde nogal per dag. Nu is iedere dag vrijwel hetzelfde en kan ik meestal doorborduren op waar ik de vorige dag geëindigd ben. De overgangen lijkt hij nu ook te begrijpen; die gaan een stuk beter. Ik vraag me alleen af: heeft iemand enig idee hoe je op de juiste manier achterwaarts moet? Laat dat nou iets zijn wat ik in geen enkel WF filmpje kan vinden.
Simpelman schreef:Met "driehoekjes en lijntjes" leer je helemaal niets @LoveUggs.
Waar het om gaat is te analyseren waarom het betreffende paard niet optimaal beweegt.
Wanneer we dit doen aan de hand van het Scala der Ausbildung dan ontstaat er een logika.
Dat biedt een handvat aan de ruiter om alles dat hij verder gaat doen aan te refereren.
Citaat:Wanneer een paard bijvoorbeeld niet ontspannen is dan heeft het verder geen enkele zin je bezig te houden met de houding van de ruiter, de plaatsing van zijn handen en de driehoekjes van de benen.
Elementair punt hier is de ontspanning.
Op een niet niet ontspannen paard, dat per definitie moeite met zijn tact en evnwicht heeft, kun je niet goed zitten.
Citaat:Eerst die ontspanning, dan de rest.
Een beetje ontspannen is niet ontspannen.
Dus al "beter" dan de vorige keer geeft als commentaar, niet ontspannen.
Volledige ontspanning bij een paard kun je bereiken binnen 20 minuten nadat je bent binnengekomen in zijn box.
Het begint in zijn box, het heeft te maken met poetsen, opzadelen, opstijgen en dat wat je van hem vraagt.
Citaat:Bij een paard dat geen aanleuning neemt moet je je niet bezig houden met nageeflijkheid.
Eerst de aanleuning, de vraag is hier dan waarom is er geen aanleuning.
Omdat het achterbeen iets achterblijft?
Omdat de ruiter achterover zit als hij doorzit, of zijn tenen naar buiten draait?
Dit zijn punten van later order.
Wanneer die ruiter zich hier mee bezig zou gaan houden dan raakt hij nog verder van zijn kernpunt af, de aanleuning.
LoveUggs schreef:Maar ik snap niet wat er mis is met hier foto's plaatsen met daarbij het idee gewoon de tips te krijgen op mijn foto, wat voor mij van toepassing is. Dit was tenslotte net als in het vorige topic de insteek, alleen mocht er hier meer discussie komen ipv het oude topic.
@Lollieloes, thanks. Wat ik graag terug zou zien in dit topic, zodat het oude topic hier verder kan (zoals in eerste instantie de insteek van Simpelman was, met meer ruimte voor discussie), is dat er idd gekeken word naar de combinatie. Gewoon; wat zie je? Wat moet er beter? De lijntjes die zie ik zelf denkbeeldig in mijn hoofdDus ik weet wat er wat dat betreft niet goed aan is. Tuurlijk zijn er dingen waar ik aan moet werken met hem. Maar wat ziet een ander? Wat kan ik daar aan doen? Hoe bereik ik dat? Ik heb niets aan 2 posts over dat ik moet stretchen met hem. Ik ben al blij dat er tempo controle is, en dat hij ontspant. Stretchen is niet de volgende stap in mijn ogen. In mijn ogen is de volgende stap het schakelen en daarin de ontspanning behouden. Dan gaat vanzelf dat neusje er wat uit en krijg je ineens een heel ander beeld.
Simpelman schreef:Het Scala is een africhtingskader dat bewezen heeft te werken voor alle soorten en maten paarden en voor ruiters op alle niveaus.
Citaat:Wanneer je iemand Chinees wilt leren schrijven is het verstandig de lessen niet te vermengen met het Arabisch