Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:27

Ik heb vandaag voor t eerst met chambon gelongeerd (alleen stap en draf) niet lang want hij deed t goed, flipte niet enzo. Was ook mijn derde keer dat ik met hem longeerde, lukte al een stuk beter met die lange lijn en die enorm zware zweep. Ik heb wel moeite om hem aan te sporen, ik ben het filmpje nog aan het uploaden op mijn dropbox en daarna op youtube en dan komt hij hier te staan en hopelijk kunnen jullie me dan wat tips geven (en heel misschien zie ik zelf ook al wat anders had gekund :o )

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:32

Ach LU, wij weten hoe het zit met Yank. 'T stretchen zoals jullie het hier noemen is gewoon (op dit moment) geen volgende stap. Eerst dat vertrouwen, zorgen dat jullie de bana vlot door komen. Inderdaad dat schakelen en terug rijden, leren rijden met elkaar zorgt ervoor dat jullie elkaar leren rijden en elkaar leren kennen. Geld voor mij ook nog steeds. Het is niet zo dat wij dressuurruiters zijn die volgend jaar Z willen starten en dat is de intentie van ons beide absoluut niet. Recreatief rijden, maar wel zorgen dat paard meer in balans gaat lopen en gaat luisteren naar de hand en deze gaat volgen.

Daarnaast interesseren de Posts over de klassieke rijkunst mij eigenlijk ook niet. Oké verkeerd gezegd laten we het zo zeggen. Wij zijn er niet mee bezig. Net als de blokjes. Daar zijn wij nog helemaal niet. Eerst ontspannen in de bovenlijn, inzakken in z'n hals en leren dat het niet erg is om los te laten. Dat loslaten gaat pony doen door te schakelen, overgangen te rijden en afwisselend te rijden. Hals laten strekken gebeurd in het inwerken en tussendoor ook. we willen gewoon onze voortgang laten zien.

Ook ik vind het jammer dat het gros uit dezelfde richting lijkt te komen en niet open lijkt te staan voor een andere mening/zienswijze. Paard is een draver en die heeft al bijna 7 jaar z'n mond en spanning daarin open, bij zowel het rijden, longeren, buitenzijden zowel met als zonder hoofdstel. Zelfs aan een halster met wandelen zit hij te klooien met z'n bovenlip. Tjah, spanning of zijn manier van bezig zijn? Mond nagekeken, tandarts komt jaarlijks.. Zeg het maar. Oren hangen opzij of naar achter naar de ruiter gericht. Net als met longeren altijd naar mij/LU toegericht. Is dat zo erg?

Dit zijn overigens geen excuses of dat ik/ LU het niet willen horen. Maar het komt in dit topic allemaal niet zo vriendelijk over en vooral als in ' DIT is de manier en die MOETEN jullie volgen' , terwijl er imo meerdere wegen naar Rome leiden.
Goed dat gezegd hebbende :+

Hij moet inderdaad meer met z'n neusje eruit. Hij loopt vrij diep uit zichzelf: teugels oppakken en hij 'knikt' erin. Vaak met veel losrijwerk, overgangen en soepel contact komt hij wat meer naar voren met z'n neus. Dan voel je vanzelf opeens die rug naar boven komen, en heb je het idee dat je zweeft :)) . Vooruitgang is zeker te zien, dat heb ik ook al tegen je gezegd. Ik ben echt trots op julliedat hij in korte tijd van constant wegspringen en er een gooi aangeven, nu al naar dit punt zijn gekomen. Is nog met geen van mijn bijrijders zo snel gebeurd, dus nogmaals chapeau!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:41

en toch heb ik als ik dit lees... meteen de neiging om te zeggen... nou.. rijd hem dan vwnw... want dan ontspant hij toch... en dan hoeft hij (en de ruiter) toch niet meer te klooien... en krijgt hij vertrouwen etc. etc.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:42

Ik snap het niet: er worden foto's geplaatst om commentaar en tips te krijgen over hoe te verbeteren. Vervolgens geven meerdere mensen hier op een vriendelijke manier aan wat er VOLGENS HEN aan scheelt en wat er beter kan. En als er niet precies gezegd wordt wat diegene die de foto's plaatste wilde horen krijgen degenen die hier goedbedoeld advies gaven te horen "het komt in dit topic allemaal niet zo vriendelijk over en vooral als in ' DIT is de manier en die MOETEN jullie volgen' , terwijl er imo meerdere wegen naar Rome leiden." Als je zelf de beste manier weet om een paard te rijden en je wilt dus eigenlijk geen andere tips krijgen dan de tips die precies in dat straatje passen, waarom dan niet gewoon lekker zelf doortrainen en hier geen foto's meer plaatsen?

Wat ik dan overigens wel grappig vindt is dat er gezegd wordt: "'T stretchen zoals jullie het hier noemen is gewoon (op dit moment) geen volgende stap", maar dat vervolgens in dezelfde post gezegd wordt: "Eerst ontspannen in de bovenlijn, inzakken in z'n hals en leren dat het niet erg is om los te laten". Dat is precies wat stretchen is :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:46

Maar waar zeg ik dan niet dat we dat doen? Wij rijden met langere, lossere teugel. Waar zie je dat we trekken, onwijs in de mond zitten en zitten te werken?

Voorwaarts neerwaarts is gewoon niet 1-2-3 gedaan met hem. En daar werken we wel aan, maar dat gebeurd in stappen.
Kijk naar mijn foto's een paar pagina's terug: volgens mijn vraag ik hem daar om naar beneden te gaan ipv in de krul te trekken. Dat hij dat niet doet en die ruimte niet neemt, sois, maar dat is een leerproces van zowel ruiter als paard.
Buikspieren spant hij al aan, het is alleen die hand volgen en t achter de teugel vandaan kruipen wat nog moet gebeuren. Imo is hij namelijk ook redelijk actief in zijn beengebruik
Of zie ik t allemaal zo verkeerd?

Hierboven: volgens mij werd het stretchen hier eerder en op meerdere topics op bokt genoemd als het halsstrekken constant, maar dat kan ik mis hebben :) ? Want dan is het heel simpel en snap ik niet goed wat met stretchen bedoeld wordt ;)
Tips zijn super, daar gaat t niet om. Maar je kan deze toch wel aanpassen aan her niveau van ruiter en paard?

Het is in ieder geval niet alleen onze Posts hoor. Ik vind meerdere Posts en tonen waarop sommige mensen hier posten niet heel leuk en vind ik daardoor minder interessant om door te lezen, to be honest.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:05

Tuurlijk moeten de tips aangepast worden aan het niveau van ruiter en paard. De meesten zijn hier echter ervan overtuigd dat de Will Faerber manier van trainen de beste manier is en de basis van de basis bij hem is het bevestigen van de stretch. Stretchen is niets meer of minder dan je hand willen volgen met de neus vóór de loodlijn. Het is geen hoge dressuur; het is dat waar je mee begint. Begrijp je niet wat het inhoudt, dan snap ik eigenlijk niet waarom je aangeeft dat dat niet de volgende stap is voor jullie, want als je je er niet in verdiept, dan kan je toch niet weten of het misschien wat voor jou is? Ik zou je sterk aanraden om eens wat filmpjes van Will Faerber te bekijken. Mocht je daarna nog steeds vinden dat het stretchen niks voor jullie is, dan heb je dat in ieder geval bewust gekozen. Natuurlijk staat het je vrij om een andere manier van trainen aan te houden dan wat de meesten hier doen.

Ik zie je nergens trekken of onwijs in de mond zitten. Maar niemand hier zegt toch dat je dat wel doet? Mij valt wel op dat je constant meer druk op de binnenteugel hebt dan op je buitenteugel. Die druk moet je eigenlijk gelijk zien te houden. Dat je je paard vraagt om naar beneden te gaan zie ik persoonlijk niet op de foto's terug. Het lijkt of je hem teveel tegenhoudt. Niet door te trekken, maar door hem niet die extra ruimte te geven die nodig is om te zakken met de neus voor de loodlijn. Natuurlijk is dat lastig beoordelen vanaf foto's, daarom plaats ik persoonlijk ook veel liever filmpjes. Die geven een beter idee van waar je mee bezig bent en zijn voor anderen beter te beoordelen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:12

Kijk, zoals ik het begreep was het stretchen een andere benaming voor halsstrekken. Dit doen zonder hem kwijt te raken/zonder een ander tempo plots te krijgen gaat op dit moment (nog) niet dus dat was wat ik bedoelde met nog niet de volgende stap.

Druk op teugels zal ik eens op letten morgen! Ruimte probeer ik hem zeker te geven, en hem op m'n zit, uh 'tegen te houden' en op hetzelfde tempo te houden zonder te versnellen. Hij heeft een basistempo wat iets hoger ligt en waar hij graag op terugvalt :+ voor mijn gevoel zit ik net niet op de waslijnrjes, maar zal proberen hem (nog) meer ruimte te geven. Bedankt voor de tips :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:20

LoveUggs schreef:
@Lollieloes, thanks. Wat ik graag terug zou zien in dit topic, zodat het oude topic hier verder kan (zoals in eerste instantie de insteek van Simpelman was, met meer ruimte voor discussie), is dat er idd gekeken word naar de combinatie. Gewoon; wat zie je? Wat moet er beter? De lijntjes die zie ik zelf denkbeeldig in mijn hoofd :+ Dus ik weet wat er wat dat betreft niet goed aan is. Tuurlijk zijn er dingen waar ik aan moet werken met hem. Maar wat ziet een ander? Wat kan ik daar aan doen? Hoe bereik ik dat? Ik heb niets aan 2 posts over dat ik moet stretchen met hem. Ik ben al blij dat er tempo controle is, en dat hij ontspant. Stretchen is niet de volgende stap in mijn ogen. In mijn ogen is de volgende stap het schakelen en daarin de ontspanning behouden. Dan gaat vanzelf dat neusje er wat uit en krijg je ineens een heel ander beeld.

Het blijft toch een persoonlijke mening wat voor advies je zou geven en ik merk aan mezelf dat ik mensen die een hele andere weg nemen minder snel advies geef. Dat is absoluut niet banketstaaf bedoeld trouwens.

Als ik jou post lees, dan lees ik vaak dingen over activiteit, buikspier aanspannen en schakelen en dat is naar mijn mening het laatste wat je met zo'n paard moet doen. Ik heb dan niet zoveel zin om te zeggen dat ik het volledig anders zou doen, ik denk dan heb je dan meer aan tips van mensen die dezelfde strategie volgen?

Ik ben trouwens helemaal geen Will Faeber fan, maar ik vind het ook niet slecht. Ik ben ook niet zo'n die-hard "stretch" (tussen aanhalingstekens omdat het helemaal geen stretch is :D :D ) persoon als de meeste hier.

Ik reageer weinig op foto's omdat ik eigenlijk altijd in herhaling val: gehoorzaamheid (duidelijkheid) op de hulpen en ontspanning is bijna altijd waar het aan schort :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:29

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. De school die Will Faerber volgt is niks mis mee. Persoonlijk kies ik voor Légèreté. Los van alles wat er al genoemd is valt mij 1 ding op : De handen worden laag vast gezet en de ruiter zit mede hierdoor uit balans. Wat de handen betreft verwijs ik graag naar de volgende link:
http://philippe-karl.com/news/5/3/0/tak ... an-culture

Los hiervan betekent het bovenstaande in mijn ervaring dat het paard veel harder gaat dan dat de ruiter voor ogen heeft ergo het paard is niet echt "voorwaarts" maar vlucht. Zolang die tendens in zijn hoofd zit, is een stretch heel ver weg.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:40

jannico schreef:
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. De school die Will Faerber volgt is niks mis mee. Persoonlijk kies ik voor Légèreté. Los van alles wat er al genoemd is valt mij 1 ding op : De handen worden laag vast gezet en de ruiter zit mede hierdoor uit balans. Wat de handen betreft verwijs ik graag naar de volgende link:

Los hiervan betekent het bovenstaande in mijn ervaring dat het paard veel harder gaat dan dat de ruiter voor ogen heeft ergo het paard is niet echt "voorwaarts" maar vlucht. Zolang die tendens in zijn hoofd zit, is een stretch heel ver weg.

Ik ga je link morgen bekijken. Wat betreft de rest van je post: jij snapt het en ik snap wat jij bedoelt. Paard heeft zodra er een nieuw iemand op zit, er iets wordt gevraagd wat hij moeilijk(er) vond of als hij 'iets niet wil' om het zo maar te zeggen, maar een antwoord op: hard gaan. Ontvluchten om het zo maar te zeggen. Terug nemen terug naar stap en opnieuw. Maar dit zit al (grofweg) 7 jaar zo bij hem in z'n hoofd, hoe ik hem rij, waar ik hem rij, wie hem ook rijd. Dan is het zeer moeilijk om te gaan laten halsstrekken en stretchen, zonder het paard de 'ruimte' te geven dit te gaan doen. Niet dat ik in z'n mond hang, maar zoals hierboven al gezegd wordt, dan begrijp ik nu wel waarom ik naar voren zit, toch een, uh angst/voorgevoel dat hij elk moment kan 'besluiten' het is te veel/te moeilijk Ciao! Neemt niet weg dat hij op momenten echt fijn te rijden is, maar achterhoofd gevoel plus meerdere val/angstmomenten.. Ik heb een klik/connectie in m'n hoofd gemaakt :j
Loslaten is dus eigenlijk niet alleen voor hem belangrijk, maar eigenlijk ook voor mijn mentale gesteldheid om het zo maar te zeggen.

Ik ga er eens goed op letten, de komende dagen/weken :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 06:33

Ik heb tips geprobeerd te geven, wat IK zie, en hoe IK het op zou lossen.
Zoals je op de foto's terug kunt zien, zijn wij er ook nog lang niet. Nou en, je zit hier toch om te leren. Als je denkt dat je niks uit dit topic kunt halen, maak dan een haw aan. Dan heb je veel meer input uit veel meer verschillende hoeken. Je hoeft toch ook niet precies te doen wat wij zeggen, wij hebben gewoon allemaal de ervaring dat dit goed werkt.

@Horseware: paardrijden is inderdaad een verslaving zo. Kan niet wachten totdat ik er morgen weer op kan!!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 06:40

LoveUggs schreef:
Yank was vorige keer niet klaar om te worden gereden (volgens een aantal van jullie). Hij was niet in balans en gewoon een ongeleid projectiel. Inmiddels een ruime maand verder. Hij gaat niet meer zomaar alle kanten op met mij, loopt niet meer in een overhaast tempo, loopt netjes waar ik hem naar toe rijd, en langzaam maar zeker gaan wij met kleine stapjes vooruit. Hier een foto van gister;
[ Afbeelding ]
Ik moet er op letten dat ik rechtop blijf zitten, hand ietsjes meer tillen. Yank mag iets actiever, te zien aan zijn passen (voor ruimer dan achter) en te zien aan zijn hoofd houding. Hij loopt wat achter de ll. Het beeld is relaxed en ontspannen. Hij was ook errug fijn. Zijn veel bezig met overgangen en schakelen. Rijd soms van letter op letter. A-f stap, f-b draf, b-m stap, en zo verder. Ook het halthouden pakken we mee. Galop is een stukje dat we alleen mee pakken als hij fijn te rijden is en echt relaxed loopt, omdat ik wil dat dit goed gaat, en hij, wanneer hij echt fijn loopt, voor mij makkelijker te corrigeren is. Inmiddels hebben wij les, en heb hem inmiddels ook aan de longe gehad waar hij het erg fijn op doet.
Ter vergelijking een foto van een maand geleden;
[ Afbeelding ]

Hop, andere insteek dan maar :D

Jullie zijn duidelijk op de goede weg, TOP! *\o/*
Ik zie duidelijk een verschil in ontspanning, maar jullie zijn er nog net niet helemaal. Met je vorige verzorgdravertje had ik die tip ook gegeven, wees helemaal nog niet bezig met activiteit/impuls, oké je mag de foto daarop beoordelen maar denk niet ineens 'oh nee zie hem op voorhand gaan enz.. Daar moeten we aan werken!'
Nee, Ik zou nog eventjes verder werken aan de ontspanning tot hij 'lui' is, totale ontspanning en van daaruit terug opbouwen. Je zou als het ware moeten kunnen aan het draven zijn, je teugels moeten losgooien en de reactie van je paard zou moeten kunnen zijn dat hij het zelfde tempo blijft draven en gewoon je hand naar beneden opzoekt. Dat is geen stretchen zoals ze hier doen, want dat is eigenlijk onvoorwaardelijk altijd neus en ruglijn opstretchen, maar het is voor jou een check: is mijn paard gehoorzaam? Als je terug oppakt, moet de ontspanning en het tempo blijven, dan pas zou ik na een fotobeoordeling met de opmerking 'oh de driehoekjes zijn niet gelijk' gaan werken aan dat achterbeentje er meer bijvragen. Maar ik durf zomaar een beetje raden dat als je die gehoorzaamheid waar je nu naar aan het toe rijden bent helemaal goed is, dat beentje daar al bijna is :j *\o/*
De foto oogt voor mij nog snel, dus zeker niet denken aan meer tempo, volgens mij kan hij nog meer terug. Je moet hem zeker niet terug houden, maar wacht tot hij daar is om verder te gaan naar de volgende stap, dat kan enkele trainingen nodig hebben, maar baseer je erop dat het tempo zeker nog mag zakken :j

Verder zit je heel voorzichtig heb ik de indruk, bang om het paardje te storen om terug bij af te zijn. Een beetje uit evenwicht ook. Hé het is geen schande om je stijgbeugels terug een gaatje korter te doen op dit moment omdat jij je daar goed bijvoelt ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 08:11

LoveUggs schreef:
Maar ik snap niet wat er mis is met hier foto's plaatsen met daarbij het idee gewoon de tips te krijgen op mijn foto, wat voor mij van toepassing is. Dit was tenslotte net als in het vorige topic de insteek, alleen mocht er hier meer discussie komen ipv het oude topic.

@Lollieloes, thanks. Wat ik graag terug zou zien in dit topic, zodat het oude topic hier verder kan (zoals in eerste instantie de insteek van Simpelman was, met meer ruimte voor discussie), is dat er idd gekeken word naar de combinatie. Gewoon; wat zie je? Wat moet er beter? De lijntjes die zie ik zelf denkbeeldig in mijn hoofd :+ Dus ik weet wat er wat dat betreft niet goed aan is. Tuurlijk zijn er dingen waar ik aan moet werken met hem. Maar wat ziet een ander? Wat kan ik daar aan doen? Hoe bereik ik dat? Ik heb niets aan 2 posts over dat ik moet stretchen met hem. Ik ben al blij dat er tempo controle is, en dat hij ontspant. Stretchen is niet de volgende stap in mijn ogen. In mijn ogen is de volgende stap het schakelen en daarin de ontspanning behouden. Dan gaat vanzelf dat neusje er wat uit en krijg je ineens een heel ander beeld.

Met "driehoekjes en lijntjes" leer je helemaal niets @LoveUggs.
Waar het om gaat is te analyseren waarom het betreffende paard niet optimaal beweegt.
Wanneer we dit doen aan de hand van het Scala der Ausbildung dan ontstaat er een logika.
Dat biedt een handvat aan de ruiter om alles dat hij verder gaat doen aan te refereren.

Wanneer een paard bijvoorbeeld niet ontspannen is dan heeft het verder geen enkele zin je bezig te houden met de houding van de ruiter, de plaatsing van zijn handen en de driehoekjes van de benen.
Elementair punt hier is de ontspanning.
Op een niet niet ontspannen paard, dat per definitie moeite met zijn tact en evnwicht heeft, kun je niet goed zitten.
Eerst die ontspanning, dan de rest.
Een beetje ontspannen is niet ontspannen.
Dus al "beter" dan de vorige keer geeft als commentaar, niet ontspannen.
Volledige ontspanning bij een paard kun je bereiken binnen 20 minuten nadat je bent binnengekomen in zijn box.
Het begint in zijn box, het heeft te maken met poetsen, opzadelen, opstijgen en dat wat je van hem vraagt.

Dit geld voor alle fases in het Scala.

Bij een paard dat geen aanleuning neemt moet je je niet bezig houden met nageeflijkheid.
Eerst de aanleuning, de vraag is hier dan waarom is er geen aanleuning.
Omdat het achterbeen iets achterblijft?
Omdat de ruiter achterover zit als hij doorzit, of zijn tenen naar buiten draait?
Dit zijn punten van later order.
Wanneer die ruiter zich hier mee bezig zou gaan houden dan raakt hij nog verder van zijn kernpunt af, de aanleuning.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:25

Horseware schreef:
Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D Ik ben er zelf ook erg blij mee. Mijn paarden gaan met de dag vooruit. Vroeger was het altijd maar afwachten hoe ze die dag te rijden waren; het wisselde nogal per dag. Nu is iedere dag vrijwel hetzelfde en kan ik meestal doorborduren op waar ik de vorige dag geëindigd ben. De overgangen lijkt hij nu ook te begrijpen; die gaan een stuk beter. Ik vraag me alleen af: heeft iemand enig idee hoe je op de juiste manier achterwaarts moet? Laat dat nou iets zijn wat ik in geen enkel WF filmpje kan vinden.

Achterwaarts ben ik wel tegengekomen in een filmpje van Wil. Volgens mij een filmpje waar Amber of zijn vrouw op een beest zit. De hulpen kan ik me niet meer goed herinneren.

Mijn paard is ook heel voorspelbaar geworden door deze manier van rijden. Dat wil zeggen, ik denk dat mijn manier van rijden voorspelbaar is geworden voor mijn paard :D Ik ben gister verhuisd van stalling en heb haar daar meteen even gereden. Voor haar de tweede keer in een binnenbak, daarbij is ze nog erg groen en had ik er ruim een week niet op gezeten. Normaal was ik gaan voelen wat ze aanbood en had daarop ingespeeld. Met heel wisselend resultaat omdat ik dat vrij afwachtend rijd.
Nu heb ik haar meteen gevraagd te stretchen en heb gewoon heel fijn mijn repertoire af kunnen werken. Zelf het wijken en een drafje gingen heel fijn en ontspannen! We zijn nog niet zo ver dat ik haar rug echt los voel komen. De totale ontspanning is er dus nog niet. Dat voel ik ook aan het ritme dat nog wat onregelmatig is en haar wiebelige lijf.
Ik ga vandaag of morgen lessen bij een nieuwe instructrice die wel heeft gekeken naar de filmpjes van Will (jouw filmpje Horseware :o ) en die heel fijn vindt, maar zelf een ander stappenplan hanteert. Ik ben heel benieuwd en hoop dat ik eea kan combineren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:56

jannico schreef:

Absoluut mee eens! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo heeft ieder zijn eigen maniertjes.
Ik ben zelf nu bij de "Will Faeber" manier uitgekomen, maar ook de manier van Philip Karl werkte bij mijn paard goed (ik moest alleen kiezen) en soms pas ik nog wel eens wat toe wat ik geleerd heb. Ook loop ik tegenwoordig niet alleen maar in de stretch, maar rijd ook veel werkhouding (wissel het af). Ik ben ook naar clinics van Ross Lewis en David de Wispeleare geweest. En uitendelijk is het doel hetzelfde, manier er naar toe anders. David werkt ook heel erg vanuit de ontspanning (aai over de hals). Vwnw, maar niet zo diep als Will.

Ik zou dus eerst werken aan takt en ontspanning, voordat je overgangen etc gaat rijden.
Misschien heb je hier iets aan.
http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/basis.html

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 08:58

Horseware schreef:
Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D Ik ben er zelf ook erg blij mee. Mijn paarden gaan met de dag vooruit. Vroeger was het altijd maar afwachten hoe ze die dag te rijden waren; het wisselde nogal per dag. Nu is iedere dag vrijwel hetzelfde en kan ik meestal doorborduren op waar ik de vorige dag geëindigd ben. De overgangen lijkt hij nu ook te begrijpen; die gaan een stuk beter. Ik vraag me alleen af: heeft iemand enig idee hoe je op de juiste manier achterwaarts moet? Laat dat nou iets zijn wat ik in geen enkel WF filmpje kan vinden.

Het achterwaarts is een van de mooiste oefeningen om je gevoeligheid te ontwikelen en de losgelatenheid van je paard te controleren.

In het halt zit je ontspannen in evenwicht, dus recht op, je voelt je paard.
Eerst de controle: is je paard los in de kaken, in hij ontspannen, houdt hij contact met het bit, dit is essentieel.

Je geeft nu de hulp voor het voorwaarts gaan in stap, rustig je kruis aan trekken en je kuiten aanspannen.
Je paard komt nu voor iets omhoog en tegen de hand.
Nu wordt het subtiel, wanneer je weerstand biedt, dus de voorwaartse beweging niet laat doorgaan dan zal je paard na even aftasten iets achterwaarts bewegen, misschien 2cm, dat moedig je aan.
Er mag geen enkele hardheid of stugheid zijn, het is vioolspelen.
Belangrijk is dat je direct bij de neiging achterwaarts te gaan je weerstand opheft!
Binnen twee drie keer snapt hij wat de oplossing is.
Het ligt aan jouw subtiliteit.

Verwacht geen 4 passen perfect achterwaarts de eerste keer, het is net als leren schrijven, beetje bij beetje komt de contrôle en de verfijning.

Doe je precies hetzelfde zonder weerstand te bieden dan gaat je paard voorwaarts in stap aan.
Het achterwaarts en het voorwaarts zijn dus identiek.....
Bij het achterwaarts gaan gaat je paard in eerste instantie voorwaarts wegstappen, maar doordat dit niet "kan" rolt de beweging achterwaarts af.

Het is goed om meteen de beide oplossingen te bestuderen, zo begrijpt je paard het best de intentie.

Het achterwaarts gaan op het naar achteren bewegen van de benen is het aanleren van een kunstje, geen rijkunst.
"Benen naar achteren, achterwaarts", dit is heel erg fout!

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:00

Simpelman schreef:
Met "driehoekjes en lijntjes" leer je helemaal niets @LoveUggs.
Waar het om gaat is te analyseren waarom het betreffende paard niet optimaal beweegt.
Wanneer we dit doen aan de hand van het Scala der Ausbildung dan ontstaat er een logika.
Dat biedt een handvat aan de ruiter om alles dat hij verder gaat doen aan te refereren.

Er is natuurlijk meer dan alleen het Scala. Verder zijn we het in deze alinea wel eens

Citaat:
Wanneer een paard bijvoorbeeld niet ontspannen is dan heeft het verder geen enkele zin je bezig te houden met de houding van de ruiter, de plaatsing van zijn handen en de driehoekjes van de benen.
Elementair punt hier is de ontspanning.
Op een niet niet ontspannen paard, dat per definitie moeite met zijn tact en evnwicht heeft, kun je niet goed zitten.

Het elementaire punt is inderdaad de ontspanning. De zit van de ruiter is echter een symptoom/goede indicatie dat deze er niet is. Dat je niet 100% correct kan zitten op een paard met zoveel spanning klopt. Echter ben ik van mening dat wil je een paard als dit in het zadel verder helpen (ik zou eerst een aantal zaken op de grond oplossen )een onafhankelijk zit en balans wel een pre is om een ontstane vicieuze cirkel te doorbreken.

Citaat:
Eerst die ontspanning, dan de rest.
Een beetje ontspannen is niet ontspannen.
Dus al "beter" dan de vorige keer geeft als commentaar, niet ontspannen.
Volledige ontspanning bij een paard kun je bereiken binnen 20 minuten nadat je bent binnengekomen in zijn box.
Het begint in zijn box, het heeft te maken met poetsen, opzadelen, opstijgen en dat wat je van hem vraagt.

Hier zijn we het weer eens. echter zien we de fases hiervoor niet en is dat enkel maar speculeren. Genoeg mensen die mij vertellen dat er geen problemen zijn tot dat je ze op details wijst, dat is wat mij betreft ook de limitatie van een forum.

Citaat:
Bij een paard dat geen aanleuning neemt moet je je niet bezig houden met nageeflijkheid.
Eerst de aanleuning, de vraag is hier dan waarom is er geen aanleuning.
Omdat het achterbeen iets achterblijft?
Omdat de ruiter achterover zit als hij doorzit, of zijn tenen naar buiten draait?
Dit zijn punten van later order.
Wanneer die ruiter zich hier mee bezig zou gaan houden dan raakt hij nog verder van zijn kernpunt af, de aanleuning.

Ik zou de attitude van het paard als kernpunt nemen, de houding van de ruiter heb ik dan ook als zichtbaar symptoom genomen om de ruiter te wijzen op het gedrag van het paard. Eerst moet het vlucht gedrag opgelost worden, ik geloof er echter niet in dat de ontstane vicieuze cirkel beter wordt als de handen zo laag vast gezet worden. Of anders gezegd ik heb het nooit zien gebeuren, daar waar ik de verandering van dit soort paarden meer maals van dichtbij en in een korte periode heb gezien in in clinics waar de légèreté leidend was.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:09

Het Scala is een africhtingskader dat bewezen heeft te werken voor alle soorten en maten paarden en voor ruiters op alle niveaus.
Wanneer je iemand Chinees wilt leren schrijven is het verstandig de lessen niet te vermengen met het Arabisch.

Bij het correct uitoefenen van het "stretchen" staan de handen eerder hoog dan laag, dit leidt namelijk tot een sterkere neiging van het paard de nek naar voren te schuiven en de neus op een natuurlijke plaats te dragen, dus ruim voor de loodlijn.
Bij handen laag heeft het paard de neiging het bit te willen ontwijken en gaat in de krul lopen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:11

Simpelman, is het de bedoeling om bij het achterwaarts gaan je eigen gewicht ook iets naar achter te plaatsen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:17

Achterwaarts gaan is voorwaarts gaan in stap.
Als je voorwaarts gaat in stap bijf je gewoon in EVENWICHT, bij het achterwaarts gaan ook.

Neem eens iemand op je schouders en laat die "gewichtshulpen" geven, je zult constateren dat het redelijk hinderlijk is wanner hij je evenwicht daarmee beinvloed.
Gewichtshulpen moeten heel subtiel zijn anders leveren ze als resultaat dat het paard die verstoring van zijn evenwicht gaat compenseren met het tegenovergestelde.

Hoeveel gewichtshulp je moet geven dat kun je voelen wanneer je stil wordt en gaat luisteren naar je paard.
Hiervoor moet je stoppen met stereotiep denken, stilte.....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:48

Wij zijn ook begonnen met de manier van WF.

Voor onze "WOOOOW!!! KIJK DAAR! Ik GA REEENEEEN!!!!" merrie is dit de uitkomst!
Wij hebben nu 3x de chambon op gehad, en gewoon ontzettend los.
Onze friese merrie kan volledig met haar hoofd omhoog (door het elastiek) maar bij het hoogste punt krijgt ze druk achter de oren. Waardoor dit niet heel prettig voel. Als ze daar iets voor blijft, dan is het touwtje los.

Resultaat: Nou, dan gaan we soms maar zakken.

Geen druk, niets!

Het gekke is, is dat zij nu al, na 3x niet zo veel last meer van bak kabouters heeft.
Er waren laatst mensen met bosmaaiers rond de bak bezig...
Nou... als je suicidaal bent? Succes met onze merrie!!

Maar met veel geduld, tijd, respect en begrip, liep ze na een kwartier in stap ontspannen.
"Het is niet eng!"

Afbouwen en klaar!

Maar geen gevlucht meer! zoals vroeger!

En dát is voor mij de reden om te zeggen. "Deze methode werkt voor ons!"
En zo gaan wij dat ook onder het zadel doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:52

LoveUggs schreef:
Maar ik snap niet wat er mis is met hier foto's plaatsen met daarbij het idee gewoon de tips te krijgen op mijn foto, wat voor mij van toepassing is. Dit was tenslotte net als in het vorige topic de insteek, alleen mocht er hier meer discussie komen ipv het oude topic.

Volgens mij heb je die juist gekregen :) maar uit je reacties blijkt dat je nog niet zover bent. Dat geeft niet, maar probeer je eens te verdiepen in wat vwnw precies is en waarom dat nou juist wel van toepassing is op iedere combinatie. Het is namelijk de basis. Nog niet zo lang geleden reed ik ook zoals jij nu rond. En geloof me, ik heb geschakeld tot in de gloria, maar dat neusje... bleef achter de ll. Wij hebben daarom het roer ook omgegooid en zijn weer terug gegaan naar de basis. Ik weet het, het lijkt allemaal wat suf en saai en hoezo werkt dit? Iemand zei laatst tegen mij, paardrijden is makkelijk. Alleen beginnen de meeste bij Z en niet bij A. En dat is gewoon zo waar. Ik ben nu 4 weken bezig met VWNW stretchen en binnen een week had ik mijn paard al 'ontkrult' en ruim voor de loodlijn. Ik gun jou dat ook, dus ik sta nog steeds achter het gegeven advies :) Misschien dat je nu een beetje begrijpt waarom 'iedereen hier' zo vasthoudt aan dat stretchen, het is gewoon echt het begin van alles, de rest komt later... echt!

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:57

Simpelman schreef:
Het Scala is een africhtingskader dat bewezen heeft te werken voor alle soorten en maten paarden en voor ruiters op alle niveaus.

Dat zelfde kan gezegt worden van EdL

Citaat:
Wanneer je iemand Chinees wilt leren schrijven is het verstandig de lessen niet te vermengen met het Arabisch

Wanneer je wil communiceren en 1 taal ontbeert een bepaalde nuance of deze nuance komt niet over dan kan het verhelderend werken dat stukje in een andere taal uit te leggen

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:25

Een leuke bijkomstigheid van de stretch vond ik heel grapig (ik rij in mijn gehele rijden niet alleen vwnw, pak andere methode aan als ik denk dat paard daar baat bij heeft) maar met stretch die ik reed met het z2 paard die ik op haar gebruikte voor de 2e x kon ik zonder enkele druk zo opzij en bij meer been boog ze uit zichzelf in terwijl het van nature een vrij stijf stug paard is.
Van mij zelf uit rij ik wel redelijk klasiek , altijd bezig geweest met neus er uit. Nooit geen problemen gehad eigenlijk met halsstrekken bv .
Touwtje willen proberen maar die viel me er helaas uit dus dat proberen we nog eens .

Ik ben geen verwent poster , maar ik zal tzt eens een poging wagen voor een foto.

Groot bijkomend voordeel van vwnw vind ik wel het gevecht en protest is weg.. zie ik ook bij lespaarden terug

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:28

Mij is trouwens altijd geleerd , z of niet terug te kunnen gaan naar de basis en daar je problemen op te lossen ..