@Bertie, ik kan me voorstellen dat een slof alleen maar meer spanning op roept. Helemaal bij een heet hoofd zoals mijn paard haha. En inderdaad, meer spanning willen we natuurlijk niet. Maar is dat niet alleen als je hem echt strak gebruikt? In de zin van, paard vastzetten zodat het geen kant op kan? Natuurlijk verschilt dat wel per paard maar ik kan me voorstellen dat een paard meer spanning opbouwt met een slof die verschrikkelijk (te) strak staat, dan wanneer je hem er enkel los aan hebt hangen.
Ik heb ook zeker iemand die mij daarin kan begeleiden, mijn instructrice bevalt me heel goed! Ben erg blij dat ik les van haar heb

@Veulen84, wat de timing betreft heb je helemaal gelijk, en juist dat punt is mijn zwakke punt. Ik ben nog niet zo goed in het voelen wanneer het nou écht goed is. Dat zou dus een probleem kunnen opleveren. Je laatste zin snap ik niet helemaal:
'Soms zijn er paarden die verkeerd geleerd hebben, of bang zijn voor pijn. Hun kun je wel leren dat daar beneden zijn niet verkeerd is.'
Bedoel je daarmee dat je die paarden het kunt leren dmv een slof of opnieuw opleiden?
Nogmaals, ik ga nu echt niet een slof eraan hangen, eer ik daar dus mee begin wil ik me goed hebben laten inlichten en er echt zeker van zijn dat het nuttig is voor mij en paard, op een goede manier met 't oog op blijheid van paardlief