[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:26

Bedankt voor de reacties!
@Bertie, ik kan me voorstellen dat een slof alleen maar meer spanning op roept. Helemaal bij een heet hoofd zoals mijn paard haha. En inderdaad, meer spanning willen we natuurlijk niet. Maar is dat niet alleen als je hem echt strak gebruikt? In de zin van, paard vastzetten zodat het geen kant op kan? Natuurlijk verschilt dat wel per paard maar ik kan me voorstellen dat een paard meer spanning opbouwt met een slof die verschrikkelijk (te) strak staat, dan wanneer je hem er enkel los aan hebt hangen.
Ik heb ook zeker iemand die mij daarin kan begeleiden, mijn instructrice bevalt me heel goed! Ben erg blij dat ik les van haar heb :D

@Veulen84, wat de timing betreft heb je helemaal gelijk, en juist dat punt is mijn zwakke punt. Ik ben nog niet zo goed in het voelen wanneer het nou écht goed is. Dat zou dus een probleem kunnen opleveren. Je laatste zin snap ik niet helemaal:
'Soms zijn er paarden die verkeerd geleerd hebben, of bang zijn voor pijn. Hun kun je wel leren dat daar beneden zijn niet verkeerd is.'
Bedoel je daarmee dat je die paarden het kunt leren dmv een slof of opnieuw opleiden?

Nogmaals, ik ga nu echt niet een slof eraan hangen, eer ik daar dus mee begin wil ik me goed hebben laten inlichten en er echt zeker van zijn dat het nuttig is voor mij en paard, op een goede manier met 't oog op blijheid van paardlief *\o/*

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:38

Ik snap de rede hierboven van jullie slofgebruik maar zijn jullie dan nooit 'bang' dat het probleem terugkeert wanneer je de slof eraf haalt?
Voorbeeld : mijn paard druk zich er soms wat uit in de travers, dit zou ik kunnen oplossen met een slof, nét dat extraatje maar wat als ik de slof eraf haal?
Mijn paard zal merken dat dat extraatje weg is en zal hetzelfde doen als eerst.
Ik rijd nooit met slof, ik kan er ook niet mee rijden hoor :+ Ik verzin een andere manier om dat probleem op te lossen.
Mijn moeder daarintegen heeft vorig jaar vaker met slof gereden omdat zij bang was na haar val, ding hing super los maar gaf haar net een veiliger gevoel.

Ik zal ook weer eens een foto plaatsen! Tijd geleden!
U2 is een 11 jarige springefokte merrie van 11 jaar oud, we rijden M2 en zijn lekker aan het trainen voor het Z.
Ze heeft moeite met de verzameling en lengtebuiging in de zijgangen.
Het is een enorm sensibele merrie, ze wil heel groot draven en dat ziet er onwijs spectaculair uit maar qua ontspanning is het om te janken.
Thuis gaat het echt steeds beter maar op wedstrijd gaat het de laatste tijd wat minder, door onze spanning maakt ze fouten als verkeerd aanspringen, overspringen etc.
Geeft niks, wij hebben alle tijd! Ik geniet enorm op haar rug, had nooit durven dromen dat we zo ver zouden komen.

Afbeelding
Juli - KNHS instructieweek

Afbeelding
Clinic van onze nieuwe bondscoach Wim Ernes
Link naar topic voor evt. meer foto's
[RIJ-ITP] U2 clinic van Wim Ernes - M2

Afbeelding
Gisteren.. Tijdens de les ook af en toe wat uit kunnen schuiven als beloning.

En zet hem er toch maar even bij.. Onze 2e keer met S&T.
Rijd hier alleen mee tijdens de les en het enigste wat wij doen is héél simpel stappen en draven, tempo iets lager leggen zodat ze op eigen benen kan wennen aan de bitten in haar mond.
Ze pakt het fijn op, het is een merrie wat tijd nodig heeft om aan iets te wennen dus stond versteld van hoe braaf ze dit oppakte.
Ben wel bang dat ik iets fout doe, vandaar onze keuze om dit alleen tijdens les te doen.

Babootje

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:35

Ik ben zeker niet anti slof en in sommige gevallen zelfs pro slof. Soms zie je mensen zo worstelen, dat je denkt: gooi er ajb een slof om. Dan is het soms kiezen tussen twee kwaden. Een paard dat constant de rug wegdrukt en met zn hoofd gooit wordt er ook niet beter van om te blijven proberen zonder slof te rijden omdat iedereen zo anti slof is.
Als ik zo meteen weer in de buitenbak opstap (toch even iets meer te vertellen op dat moment) gooi ik hem er ook maar weer ff om.

@JoycexLynn12 Voorbeeld : mijn paard druk zich er soms wat uit in de travers, dit zou ik kunnen oplossen met een slof, nét dat extraatje maar wat als ik de slof eraf haal?
Dan heb je het probleem niet opgelost en is het slofgebruik voor niets geweest c.q. heb je de slof niet op de goede manier gebruikt. Ik vind dat overigens een goed voorbeeld want ik vind dat een heel legitieme reden om de slof dan even te gebruiken. Je gebruikt de slof eigenlijk op dezelfde manier als de S&T. Je rijdt op trens maar pakt de stang erbij bij moeilijke stukjes. Hetzelfde risico, dat ik overigens bij jouw paard ook wel een risico vind. Want ik vind hem te weinig impuls hebben en iets op de voorhand (bij het uitschuiven zie je dat duidelijk)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:37

Haha, als er eentje teveel impuls heeft is dat de mijne, dit tempo is te laag maar bewust zo gereden.
Maargoed, dat is een ander verhaal.

Ik rijd niet met slof omdat ik het niet nodig vind, ik haal meer problemen uit het rijden met slof dan het rijden zonder slof.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:04

Joyce ik verwoord het misschien verkeerd. Ik vind hem op de voorhand en een beetje te traag. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat hij harder moet, maar wel actiever. Hij is nu niet van achter naar voor maar van voor naar achter. Dat is tenminste wat ik zie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:27

@Bertie, dat wat onbekend schrijft is denk ik wel waarom velen hem wel pakken.
En geitjes verhaal is wel heel triest, maar wel echt een ongeluk.
Achteraf is het altijd, als... dan... maar helaas... achteraf, als je alles van te voren kon weten,
gebeurde er geen enkel ongeluk meer.
Eigenlijk moeten we stil staan bij hoevaak het eigenlijk niet goed gaat ipv net niet goed.

@algemeen, Met slof is het nog moeilijker met gevoel rijden dan zonder slof, simpelweg, omdat hij meer druk geeft dan je voelt.
Terwijl als je direct contact hebt met je paard zijn mond je er veel meer gevoel bij hebt.
Vind S&T, dan weer fijner rijden dan een slof, omdat je toch weer meer kan voelen aan de mond.

JoyceLynn12, maar waarom drukt ze zich eruit in travers? Vind ze de oefening nog moeilijk? De buiging?
Komt ze heel erg terug? Denk dat je het meer daar in moet zoeken.
Dan wel het geheel om moet draaien en moet bedenken dat de aanleuning nog niet helemaal optimaal is en daarom in de oefening ze zich eruit drukt.

Lijkt of ze in ene achterbeen sneller is dan het andere, maar het is maar heel kort filmpje van niet hele goede kwaliteit, dus kan het ook niet met zekerheid zeggen.
Leuk paard overigens om te zien, ze heeft best mooie zelfhouding, allen zou ik haar ook iets actiever nog leuker vinden denk ik en als ze haar rug nog iets meer gaat gebruiken om jou te dragen.
Alleen geef je al aan dat er toen bewust in langzamer tempo werd gereden, weet niet hoe anderen erover denken,
maar ik had haar denk ik juist bewust wel met meer tempo gereden. Maar ieder paard is anders en jij kent de jouwne het beste.
Wel fijn plaatje om te zien.

En JoycexLynn12, nee ben niet bang voor terug keer van probleem als ik slofloos rij
slofloos... kan je zien dat je bij hem eigenlijk geen slof nodig hebt, alleen mijn tussen de oren had dat toen wel.
En ja, de aanleuning is niet perfect, hij heeft daar ook een keer zijn giraffe act gegeven en ging er een keer van tussen,
omdat hij een paard op het grindpad hoorde.
Maar bij dat wat hij hier laat zien is wel duidelijk dat je echt geen slof nodig hebt om hem te rijden.
Maar ben ook in staat dat slofloos op te lossen (dat heb ik me moeten leren realiseren),
mits dat tussen de oren stukje niet in de weg zit.

Oh, enige uitleg, voordat iedereen zich afvraagt wat we daar nou eigenlijk aan het doen zijn, de bedoeling is,
paard bewust te maken van zijn achterbenen en verbinding daarmee te maken, tevens om het paard sterker te maken.
Zonder dat je veel aan de voorkant hoeft te zitten, je gebruikt als het ware de bakrand als begrenzer.
Er wordt bewust met een recht paard gereden, zodat paard niet zijn schouder oid eruit drukt.

En ja, ben hard bezig hem beter aan het been te krijgen en zelf been stiller te houden en domme knakpolsjes etc. weer weg te werken.
Kortom, heb nog lange weg te gaan.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:07

Dankjewel Sjolvir!
Snap wat je bedoelt met activiteit, dit paard is alleen overactief en kan me voorstellen dat dit beeld voor een ander 'traag' is maar voor mij is dat een hele stap haha.
Ik had overigens nooit zo met s&t gereden dus was super voorzichtig :o

Ga nu even jouw filmpjes bekijken!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:39

Babootje schreef:
Ik ben zeker niet anti slof en in sommige gevallen zelfs pro slof. Soms zie je mensen zo worstelen, dat je denkt: gooi er ajb een slof om. Dan is het soms kiezen tussen twee kwaden.

Stel .. dat je denkt: "WAT kan ik doen ZODAT die slof NIET nodig is?
Ik beloof je .. er gaat een wereld voor je open! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:44

Het valt me op dat je in de wending naar rechts wel erg naar links zit.
Je 'drukt' zo het paard naar buiten. En dat moet je dan weer compenseren, en zo.
In een wending naar rechts hoor je juist lang te worden aan de BINNENkant.

JoycexLynn12 schreef:
Ik snap de rede hierboven van jullie slofgebruik maar zijn jullie dan nooit 'bang' dat het probleem terugkeert wanneer je de slof eraf haalt?
Voorbeeld : mijn paard druk zich er soms wat uit in de travers, dit zou ik kunnen oplossen met een slof, nét dat extraatje maar wat als ik de slof eraf haal?
Mijn paard zal merken dat dat extraatje weg is en zal hetzelfde doen als eerst.
Ik rijd nooit met slof, ik kan er ook niet mee rijden hoor :+ Ik verzin een andere manier om dat probleem op te lossen.
Mijn moeder daarintegen heeft vorig jaar vaker met slof gereden omdat zij bang was na haar val, ding hing super los maar gaf haar net een veiliger gevoel.

Ik zal ook weer eens een foto plaatsen! Tijd geleden!
U2 is een 11 jarige springefokte merrie van 11 jaar oud, we rijden M2 en zijn lekker aan het trainen voor het Z.
Ze heeft moeite met de verzameling en lengtebuiging in de zijgangen.
Het is een enorm sensibele merrie, ze wil heel groot draven en dat ziet er onwijs spectaculair uit maar qua ontspanning is het om te janken.
Thuis gaat het echt steeds beter maar op wedstrijd gaat het de laatste tijd wat minder, door onze spanning maakt ze fouten als verkeerd aanspringen, overspringen etc.
Geeft niks, wij hebben alle tijd! Ik geniet enorm op haar rug, had nooit durven dromen dat we zo ver zouden komen.

[ Afbeelding ]
Juli - KNHS instructieweek

[ Afbeelding ]
Clinic van onze nieuwe bondscoach Wim Ernes
Link naar topic voor evt. meer foto's
[RIJ-ITP] U2 clinic van Wim Ernes - M2

[ Afbeelding ]
Gisteren.. Tijdens de les ook af en toe wat uit kunnen schuiven als beloning.

[ Video ]
En zet hem er toch maar even bij.. Onze 2e keer met S&T.
Rijd hier alleen mee tijdens de les en het enigste wat wij doen is héél simpel stappen en draven, tempo iets lager leggen zodat ze op eigen benen kan wennen aan de bitten in haar mond.
Ze pakt het fijn op, het is een merrie wat tijd nodig heeft om aan iets te wennen dus stond versteld van hoe braaf ze dit oppakte.
Ben wel bang dat ik iets fout doe, vandaar onze keuze om dit alleen tijdens les te doen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:49

Ik wil graag even terugkomen op die PM die ik gekregen heb, over het al dan niet gebruik van slof.
De schrijver gaf aan dat nageeflijkheid gevraagd werd met kracht.
Kracht compenseren door het gebruik van slof lijkt me wel het meest beroerde wat je in dat geval kunt doen.
Rijden met kracht duidt meestal op gebrek aan timing.
Een slof vraag juist MEER timing.
Als je dat timing gevoel niet hebt (waar overigens niets mis mee is, want niet verwijtbaar), dan leidt een slof alleen maar van kwaad tot erger. :(:)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:53

Bertie, ik lees altijd vol aandacht jou reacties. Echt top!
Super manier van uitleggen. Ik heb mijn paard ohz wel eens eerder geplaats, ben toch benieuwd naar jou reactie. :)
Dit is tijdens het opbouwen, na een knieblessure (rechts voor).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:04

Jeetje, Sjolvir,

halverwege het eerste filmpje heb ik weggeklikt. -:(-
Een instructeur met een longeerzweep.
'Gedoe' langs de zijde.
Hm .. om het paard zich bewust te laten worden van het achterbeen.. Is dat wel zo?
En dan zó wegdraven, zonder impuls of wat dan ook. Geen 'bewust van acherbeen' t3e bekennen .. %)
Ik word er beroerd van.

Het kan toch ook BLIJ? VOORWAARTS?
Een paard is gemaakt om te LOPEN. Waarom zie ik dat lopen niet? De beweging? De vreugde van het bewegen? |o

Je zegt dat je paard niet goed aan het been is - zou je instructeur je dat niet ALS EERSTE moeten leren, hoe je dat voor elkaar kan krijgen, in plaats van daar met een longeerzweep in het midden te staan?

Ik word een beetje bedroefd van dat deel van het eerste filmpje dat ik heb gezien. En ja, de rest heb ik dus niet gezien.

Sjolvir schreef:
En JoycexLynn12, nee ben niet bang voor terug keer van probleem als ik slofloos rij
slofloos... kan je zien dat je bij hem eigenlijk geen slof nodig hebt, alleen mijn tussen de oren had dat toen wel.
En ja, de aanleuning is niet perfect, hij heeft daar ook een keer zijn giraffe act gegeven en ging er een keer van tussen,
omdat hij een paard op het grindpad hoorde.
Maar bij dat wat hij hier laat zien is wel duidelijk dat je echt geen slof nodig hebt om hem te rijden.
Maar ben ook in staat dat slofloos op te lossen (dat heb ik me moeten leren realiseren),
mits dat tussen de oren stukje niet in de weg zit.
[ Video ]

Oh, enige uitleg, voordat iedereen zich afvraagt wat we daar nou eigenlijk aan het doen zijn, de bedoeling is,
paard bewust te maken van zijn achterbenen en verbinding daarmee te maken, tevens om het paard sterker te maken.
Zonder dat je veel aan de voorkant hoeft te zitten, je gebruikt als het ware de bakrand als begrenzer.
Er wordt bewust met een recht paard gereden, zodat paard niet zijn schouder oid eruit drukt.
[ Video ]

En ja, ben hard bezig hem beter aan het been te krijgen en zelf been stiller te houden en domme knakpolsjes etc. weer weg te werken.
Kortom, heb nog lange weg te gaan.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:14

michelle___ schreef:
Bertie, ik lees altijd vol aandacht jou reacties. Echt top!
Super manier van uitleggen. Ik heb mijn paard ohz wel eens eerder geplaats, ben toch benieuwd naar jou reactie. :)
Dit is tijdens het opbouwen, na een knieblessure (rechts voor).

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wow, ik houd van dit soort paarden.
Mooi compact, stoer!

Mijn eerste reactie was 'super'.
Maar ik kom daar toch een beetje van terug.
Niet omdat het beeld niet mooi is, maar omdat het mooier kan worden. <3

Je paard is nét een beetje diep.
Stel je eens voor hoe het eruit zou zien met nét dat neusje er een beetje uit. Nét die achterhand iets meer gezakt ..

Inderdaad .. NET dat kleine beetje.. WAT een verschil zou het maken!
NIET dat het eenvoudig is. Maar het is het waard om aan te werken!

Zo te zien aan de harmonische (spier)ontwikkeling van je paard rij je goed genoeg. *\o/*
Maar in jouw geval leggen we de lat heel hoog (lekker puh! _/-\o_ ), en zeggen we: het is nog wat gewoontjes. :)ddd

Dus: NET dat beetje meer.
Neem er maar een jaar voor, voordat het een beetje bevestigd is. <3

edit: oorspronkelijke mail bovenaan geplaatst zodat het duidelijk is op welke mail ik reageer

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:34

bertie schreef:
Ik wil graag even terugkomen op die PM die ik gekregen heb, over het al dan niet gebruik van slof.
De schrijver gaf aan dat nageeflijkheid gevraagd werd met kracht.
Kracht compenseren door het gebruik van slof lijkt me wel het meest beroerde wat je in dat geval kunt doen.
Rijden met kracht duidt meestal op gebrek aan timing.
Een slof vraag juist MEER timing.
Als je dat timing gevoel niet hebt (waar overigens niets mis mee is, want niet verwijtbaar), dan leidt een slof alleen maar van kwaad tot erger. :(:)

Misschien heb ik dat verkeerd verwoord. Nageeflijkheid vraag ik niet met kracht, maar ik hou simpelweg mijn teugels vast, totdat paard naar beneden komt. Nu hoor ik iedereen denken 'waaaaaaaat :wow: ' Het klinkt ook heel verkeerd maar IMO is het dat níet. Ik trek niet, ik hannes niet, ik hou simpelweg mijn teugels op maat, net zolang totdat het paard denk van he :)* als ik naar beneden ga, krijg ik meer ruimte/teugel/ontspanning! En DAT is wat ik wil bereiken, dat ze leert dat naar beneden lopen écht niet pijnlijk, gevaarlijk, eng, slecht, verkeerd is, maar juist ontspannend!
Vanavond in de les hebben we indd gewerkt aan de timing, aan het ontspannen van mijzelf (want dat is ook de grootste oorzaak dat het paard niet ontspant, ik zit haar in de weg doordat ik verkramp) en eer ik dus eventueel!! die slof eraan hang wil ik dus dat mijn timing beter in orde is, zodat ik haar niet in de weg zit. En nogmaals, voor ik dat doe vraag ik eerst toestemming aan de eigenaresse (mijn instructrice is van mening dat een slof misschien wel zou kunnen helpen, mits goed gebruikt) en zal ik hem ook alleen in de les gebruiken om niet van kwaad naar erger te gaan omdat ik misschien iets verkeerd doe en het niet door heb.

Brengt wel interessante reacties teweeg trouwens, het onderwerp slof. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:26

@Michelle__, van dat type hou ik wel, ook leuk achterbeen, verder heeft bertie je al van commentaar voorzien.

@ bertie, durfde hem daar wel weer te rijden zonder slof.
Ga het even niet met je eens zijn, voor ons werkte dit namelijk heel goed,
ik kon hem daarna beter op 2 teugels te houden (van rechts afblijven vooral _-:( )
en door de bak rijden, zonder stuurloze kamikaze piloot te worden (zo kwamen we daar namelijk binnen de eerste paar minuten al),
waarbij zwartje alleen maar van het achterbeen afrende als giraf en volkomen stuurloos.

Dit was voor ons goede oplossing (naam lesgever via pb te krijgen) .
Na dit geneuzel in slakken tempo :') , waarbij hij dus bewust recht moest lopen en gelijk op links en rechts,
werd er ook weer voorwaarts gereden echter was hij door dat zijwaarts zetten, vervolgens heel makkelijk en licht op
2 teugels rechter te krijgen. (of dat nou kwam door de inwerking op het paard of de ruiter, of combinatie van beiden laat ik in het midden)
Voor ons heeft dit dus wel degelijk gewerkt, want als ik niet rechts vastpak, doet hij dat ook niet en zijn we beiden gelukkig.
En hij rende niet meteen van zijn achterbeen af en was kleiner te houden.

Les erna hebben we les voorwaarts rijden om de oren geslagen gekregen en niet zachtjes ook, daar is echter geen beeldmateriaal van.
Toen had ik echter gewoon een rem en een stuur en mijn giraffe thuis gelaten en liep het publiek geen risico.
Soms moet blij voorwaarts even wijken voor bewustwording om daarna weer blij voorwaarts te rijden en denken.

Overigens op dat buitenrij filmpje (eerst 10 seconden), kom ik aan het begin voorbij met zwart paard en rood dekje,
( http://www.youtube.com/v/g7fsaVH3-Z4 )
tempo is in opvoering, maar lange weg te gaan, nee ik zeg het verkeerd, impuls is in opvoering, tempo niet noodzakelijkerwijs.
Ik durf ondertussen ook gewoon een discussie aan te gaan met zwartje en durf hem nu ook voorwaarts te rijden, ook zonder slof.
Rij hem overigens nu bewust zonder sporen.
Hij komt alleen maar terug op meer been en meer spoor heeft hij ook broertje dood aan, dus eerst ik leren rijden, dan weer spoortje aan.
Bij Toobs moet je zoveel mogelijk afblijven en toch aankomen me de juiste timing en helaas ben ik daar slecht in
en tel daar bij op dat hij 2 jaar lang heeft mogen freewheelen, omdat ik niet durfde, dan weet je al weer genoeg.
Vandaar dat buitenrijden zo heerlijk is, geen enkele bron van irritatie of frustratie bij hem of mij, gewoon uitwaaien.

Sinds vandaag zijn we weer uit training, gladheid :roll:, zit er net krap een maand weer op ^)
Altenatief plan is in wording.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:03

@Sjolvir, de trainingsmethode bemoei ik me niet mee, maar wat mij opviel;
zijn jou beugels nou mega ongelijk, of zit je scheef?
Je linker lijkt veeel langer, met name als je doorzit.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:01

Ik rijdt nu met slof omdat ik verplicht buiten moet rijden van de DA en ik iets extra's heb voor ALS het goed misgaat. Ze is een friesje en best rustig maar ze kan ineens wegschieten en dan vind ik dat extra's wel fijn.... 99 % hangt hij maar gewoon slap en doe ik er niets mee....heb hem ook niet vast onder het zadel maar aan de zijkant... dresuurmatig gebruik ik hem echt vrij weinig...en ALS ik hem gebruikt hangt hij slap :=
Voor mij geeft het in mijn hoofd een extra zekerheid terwijl hij gewoon slap hangt...dus soms kan het net dat beetje extra zelfvertrouwen geven...Maar natuurlijk liever niet dan wel...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:05

bertie schreef:
Babootje schreef:
Ik ben zeker niet anti slof en in sommige gevallen zelfs pro slof. Soms zie je mensen zo worstelen, dat je denkt: gooi er ajb een slof om. Dan is het soms kiezen tussen twee kwaden.

Stel .. dat je denkt: "WAT kan ik doen ZODAT die slof NIET nodig is?
Ik beloof je .. er gaat een wereld voor je open! *\o/*

Dat denk je natuurlijk altijd. Maar soms is het - zoals ik al zeg - kiezen tussen twee kwaden. Ik zag een tijdje terug op bokt een meisje met een probleem met een jong paard onder het rijden erg met zijn hoofd sloeg. Geen headshaking, maar bij het zich "eruit drukken" zeg maar. Gewoon omdat de rug nog niet sterk is. Als je dan een slof voorstelt, krijg je ook een anti-slof-bokt-reactie. Begrijp me goed, ik vind dat mensen soms te snel naar een slof grijpen, maar in dit geval vond ik een slof heel gelegitimeerd, om ongelukken te voorkomen (bloedneuzen en hersenschuddingen). Dat bedoel ik dus met het kiezen tussen twee kwaden. Soms is het niet anders.

B.t.w., ik snap niet waarom je het filmpje van Sjolvir zo erg vindt. Ik begrijp een beetje hulp met de longeerzweep best. Dit om ook de ruiter te laten voelen hoe het voelt als de beweging echt van achter naar voren is. Om ervoor te zorgen dat je een betere ruiter wordt. Een betere ruiter is een blijer paard toch? Ik zie verder geen verzet of zo. Lekker ontspannen paard. Leuk dier hoor Sjolvir.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:34

Een jong paard wat met het hoofd slaat is vaak niet sterk genoeg of de ruiter doet iets fout. De ellende van een slof tussen de benen door is vaak dat ze zich gaan opdrukken tegen de slof of in een houding gaan lopen waarbij ze toch altijd de onderhalsspieren teveel aangespannen houden.
Met de slof aantrekken, maak je de rug niet sterker. Een martingaal of thiedeman om bloedneuzen te voorkomen vind ik dan een prettiger hulpmiddel. Maar goed, iedereen rijdt op zijn eigen manier.

Ik snap alleen niet wat er in principe mis is met tegen de bakrand rijden? Bij paarden die het bit vastpakken, of bij de kleinste gewichtshulp/beenhulp al meteen vooruit gaan is het heel fijn! De bakrand begrenst, jij hoeft niet aan je teugels te klooien en je paard leert dat een beenhulp voor opzij, ook voor opzij is met gebruik van achterbenen (scharen) in plaats van een vage schuine lijn vanaf AC naar de bakrand waarbij de voorbenen nog wel enigszins scharen maar achter er maar achteraan wappert.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:03

Ben voor een vriendin eens wezen kijken bij een paardje voor haar..

Ruiter kon er niets mee, vriendin kon er niets mee... verstrakte de rug, trok de billen omhoog en liep sterren te kijken.. ik kon er met moeite iets mee.

Ruitertje haalt de slof.. op het moment dat ze de teugel door het bit doet staat paard al in een valse knik en paard is er niet meer uit gekomen tot ruiter en vriendin afgestapt waren.. ZONDER dat er contact op de slofteugel is geweest.

;) Het eerste dat we hoorden was "ik rijd eigenlijk nooit met slof.."

(jaja.. het paard verteld ons niet voor niets dat hij de slof zodanig als onaangenaam ervaart dat hij maar in de krul gaat staan om pijn/druk te voorkomen)

Ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat je met een slof een paard die bang is voor pijn kunt uitnodigen/aanleren het hoofd te laten vallen en te ontspannen. Ik zie dat gewoon niet voor me omdat die paarden juist bij het geringste opkrullen, druk op de onderhals zetten, eng worden in de hals en dan NOG weten achter de hand te blijven lopen.. en wanneer ze dan toch op hun uiterste puntje geforceerd worden druk te accepteren (hoe gering wij vinden dat deze ook is) het op een lopen zetten...

Maar dat heeft misschien met mijn eigen ervaringen te maken.. heb het nooit geprobeerd.. puur omdat ik weet dat het paard dat ik nu in mijn hoofd heb die dan wel zou moeten zakken op de slof volledig geblokkeerd zou zijn en al "staatsgevaarlijk" was als je er een heel losjes bijzetje aan hing met longeren. Laat staan als je het dier "forceert" jouw hand te accepteren.

Paarden die een loopje met je nemen.. misschien.. als je er echt goed mee om weet te gaan.. maar een paard met angst.. nee..

Ik heb wel ervaring met slof.. maar vooral op paarden die uit overenthousiasme gevaarlijk zijn om te rijden zonder de extra hulp. En dan bedoel ik paarden die bijv. zodanig hard vooruit gaan met de oren erop, op hekken aflopen en je het idee geven dat ze er overheen gaan springen als je het ze toe staat.. plat door de bochten gaan in een tempo die ze normaal onder het zadel niet kennen e.d.

Dan is het dus echt een "Hallo er zit nog iemand op je rug" hand-rem voor paarden die echt niet tot stilstand te krijgen zijn en gewoon een ruk terug geven als je ze op een rand of hoek probeert te parkeren als ze "te" enthousiast gaan. Ik wil niet over een hek eindigen of onder een paard omdat deze in een bocht uitgegledenis.. Been there.. done that.. dat is goed afgelopen.. maar dat hoeft niet altijd goed af te lopen.

Of paarden die zich niet door de baan laten rijden en ineens rechtsomkeert gaan richting uitgang in een loeigang.. terwijl er geen hek is om ze binnen te houden... dus als het risico van in die baan blijven is dat ze met 4 ijzers over het beton weg stuiven zonder dat je nog iets te vertellen hebt... want dat kennen ze niet.. in galop over het beton/straatstenen.. dus uitglijden zit er dan dik in.. Daar ga ik mijn leven niet voor wagen als een slof EVEN kan voorkomen dat ze hem peren.

Een slof om een paard het hoofd omlaag te krijgen.... zo heb ik hem nooit gebruikt.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:17

Ik lees echt al heel lang mee en wil nu even uit mijn meeleesstoel komen om een vraag te stellen.
Ik probeer op dit moment een prachtige zwarte merrie uit om misschien te gaan kopen. Ze is 8 en ik weet niets van haar achtergrond behalve dat ze een springpony was.
Nu mijn probleem:
Als ik erop zit en ik ga stappen is het eerste dat ze doet dribbelen en daar komt ze bijna niet meer uit. Met een super lange teugel en geen contact loopt ze ongeveer 6 passen normale stap maar daarna ook weer dribbel. Als ze aan de teugel loopt (of iig met haar hoofd naar beneden) dan dribbelt ze bijna non-stop. In draf en galop neemt ze tempootje 100 aan en krijg ik haar zonder strenge hand niet meer terug.

De achterhand hangt er ook een beetje achteraan wat ik al heb proberen op te lossen door uit mijn "jonge pony, springpaarden" houding te komen (een beetje verlicht en de schouders niet mooi naar achter, het zwaartepunt dus iets meer naar voren) en voor mijn gevoel bijna op het paard te gaan liggen. Dit hielp al superveel qua achterhand maar het trippelen is er niet door opgelost.
Kropt ze zichzelf op? Ligt het aan de aanleuning?

Ik zal morgen een filmpje van de training laten maken voor een beter beeld.
Alvast bedankt voor de reactie!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:59

Leuke discussie over de slof!
Ik gebruik zelf nooit een slof, maar ik kan me voorstellen dat een ruiter geneigd is een paard er mee te leren dat het zijn hals kan buigen (bij een paard dat dus al verpest is). Maar uiteindelijk leert de ruiter er niks van en wordt er wellicht zelfs minder van, omdat de ruiter ervaart dat je door te trekken 'het hoofd naar beneden krijgt'. Het paard wordt nog verder verpest doordat het vertrouwen in de hand minder wordt.
Zoals het paard van UMayDream loopt, zie ik geen reden om een slof te gebruiken.
UMayDream schreef:
et klinkt ook heel verkeerd maar IMO is het dat níet. Ik trek niet, ik hannes niet, ik hou simpelweg mijn teugels op maat, net zolang totdat het paard denk van he als ik naar beneden ga, krijg ik meer ruimte/teugel/ontspanning!

Denk je er om dat je niet je hele aanleuning weggooit als je paard met zijn hoofd naar beneden gaat? Dan krijgt je juist de "krul".

Sunneva: Is het echt dribbelen dat ze weg wil rennen, of bedoel je dat ze hele korte passen maakt in de stap? In het eerste geval vraag ik me af waar spanning vandaan komt: te weinig beweging/te veel voer? Angst voor omgeving? Angst voor ruiter/bit?
In het tweede geval houdt ze haar rug te strak (te weinig ontspanning) en heb je inderdaad ook geen goede aanleuning. Door je springhouding achterwege te laten, kan je beter met je zit inwerken en zet je minder gewicht op de voorhand. Dat is een goed begin. Voor de rest is het belangrijk vooral naar de ontspanning te gaan werken.
Het kan ook een combinatie van beide zijn natuurlijk.

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:03

Sunneva: Ik denk dat je al best in de goede richting zit te denken. Als het enigszins mogelijk is zou ik inderdaad eerst eens met losse teugel gaan stappen en dat eens een poosje (week?) volhouden. Als ze dan normaal stapt zou ik pas gaan draven en dan korte stukjes. Het liefst moet ze op gewichtshulpen terugkomen.
Weet je hoe het gaat met longeren? Misschien kun je daar wat extra galop oefenen.

En in dit geval is het misschien toch de moeite waard om tanden en tuig extra na te kijken? Weet je ook hoe ze gereden is?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:07

Ik denk dat ze én weg wil rennen, én hele korte passen maakt door slecht ruggebruik.
Heb je een tip voor het naar de ontspanning toewerken? Ze krijgt idd te weinig beweging nu, maar deze week is ze als het goed is 2x bereden of gelongeerd. Ik kan alleen in het weekend komen aangezien ze niet bij mij staat omdat ze nog niet van mij is.

@kentiapalm: Ik ben idd al begonnen met aan de longeerlijn rijden, zodat ik extra kan letten op mijn zit en niet over het sturen na hoef te denken ;) het tuig nakijken ga ik zeker doen, ze heeft een erg moeilijke rug door haar hoge schoft.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:24

Kan je haar niet vantevoren even losgooien of longeren? Als ze zelfs dan alleen maar aan het racen is: kan je voorstellen hoe moeilijk het dan wel niet is als je er op zit.. Zodra ze in het losgooien tot rust is gekomen, zou ik pas er op gaan.

Omdat je zegt dat ze enkele passen normaal stap en daarna weer gaat dribbelen, krijg ik het idee dat ze steeds bezig is onder je uit te lopen. Probeer op tijd te herkennen wanneer ze begint met onder je uit te lopen. Als je daar steeds pas achter komt terwijl ze al gaat (ook al is het nog wel stap en nog geen draf), is het veel moeilijker op te lossen. Bovendien snapt je pony dan niet dat jij één constant tempo mét ontspanning wil. Dus al iets terugnemen in tempo (mét ontspanning!!) als je in één spiertje spanning voelt op komen.

Probeer inderdaad er aan te werken dat ze terug komt op je zit. Elke keer dat jij aan de teugels moet trekken/je hand blokkeert, bouw je spanning op. Als ze niet voor je zit terug wil komen, kan je je zit een beetje helpen door scheef op de bakrand af te rijden (maar niet er recht op af zodat ze op de noodrem gaat, daar leert ze niks van én krijg je nog meer spanning).
Ik zou proberen of je de hals kan uitschuiven en daarbij verbinding kan houden met haar mond (zodat ze ruimte krijgt om te ontspannen én vertrouwen krijgt in de ruiterhand). Misschien helpt het om op een volte te blijven zodat ze niet steeds sneller gaat? Een volte rijden is wel 'moeilijker' omdat ze haar achterhand meer moet onderbrengen. Als de pony heel angstig is of heel heet, heb je kans dat ze alleen maar drukker worden vanwege het feit dat het moeilijker is. Dan zou ik de voltes niet te klein maken.