Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:15

Haha :'). Geef mij dan maar een kilo lood, dat sleept toch veel makkelijker mee dan een kilo veren ;). De vorm van een zak muesli en een kind hebben nog wel wat van elkaar weg, van een zak kun je het gewicht ook nog een beetje verdelen, een stoeptegel daarentegen is niet flexibel en zal toch uiteindelijk een stuk zwaarder aanvoelen dan een kind bijvoorbeeld. En 90 kilo is en blijft wel 90 kilo als je stilstaat ja, maar als er een beweging aan te pas komt kan er toch wel degelijk een verschil zitten in gewicht. Neem nou G krachten, dan kun je met je 90 kilo wel 12 keer zo zwaar zijn als je daadwerkelijk bent. Dus kun je ook lichter zijn dan je bent. Als je over het strand loopt kan iemand die lichter is een diepere voetafdruk achterlaten dan iemand die zwaarder is, simpelweg door de manier van lopen, dat geldt i.m.o. dus ook voor rijden.

Dinopino

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:30

Volgens mij kun je niet lichter zijn dan je bent ;-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:34

Zucht... natuurkundig gezien heb ik het toch over, dan kan dat wel degelijk. Als dat niet zou kunnen dan zou iedereen van 80 kilo exact hetzelfde gewicht uitoefenen op de ondergrond en zou iedereen van 80 kilo een even diepe voetafdruk in het zand neerzetten en dan zou iedereen die lichter is een minder diepe voetafdruk neerzetten. En dat is nu eenmaal niet zo....

Waarschijnlijk is het verschil in gewicht al enorm als je vergelijkt tussen doorzitten en lichtrijden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:39

Dinopino schreef:
Marjootje wie zegt dat wij ons daar niet in verdiept hebben? Er wordt hier konstant gezegd mijn paard loopt er prima onder je hoort hem niet klagen. Nee misschien geeft jouw paard het pas aan na 80 km slecht gereden te zijn dat hij het eigenlijk niet kan dragen. Maar misschien rijdt jij je paard juist wel goed dressuurmatig zodat ie beter overweg kan met je gewicht en die drukbelasting. Dat is allemaal persoonlijk en niet van toepassing op elk paard. In het algemeen kun je echt wel stellen dat een boomzadel een betere drukverdeling geeft. En dit komt niet uit de lucht vallen. Maar voor sommige is gewoon boomloos de beste oplossing. Heel simpel ga eens met je boomloos zadel rijden en kijk naderhand waar de droge plekken zijn op de rug van je paard. Die zijn daar waar jij zit en daar waar jij zit is niet de volledige benutting van de draagvlakte van je paard. Dus wordt er een gedeelte niet belast wat wel zou kunnen dragen.

Interessant dit. Ik heb bij het aanmeten van een zadel hulp gevraagd bij mijn instructeur. Ik wilde graag een dressuurzadel dat ook geschikt zou zijn voor een jong paard wat nog een beetje in de groei is. Het is uiteindelijk een Prestige Topdressage geworden. Het ligt op het oog heel mooi stabiel en het laat haar schoft goed vrij, ook als ik erop zit.
Toch kijk ik altijd naar haar rug na het rijden, naar de afdruk van het zadel, of er geen plekken zijn waar het lijkt dat het knelt, of er haar weggeschuurd is en dergelijke. Ziet er altijd heel netjes uit, afdruk bijna niet te zien, alleen heeft ze naast haar schoft aan de voorkant een plek die vaak droog blijft terwijl de rest bezweet is. Hier zit dus blijkbaar ruimte? Op zich aangezien haar schoft en ruggegraat vrijwel helemaal vrij blijven kan ik met voorstellen dat het daar minder zweet..of ligt het dan toch niet goed?

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:39

hyppolyte schreef:
Haha :'). Geef mij dan maar een kilo lood, dat sleept toch veel makkelijker mee dan een kilo veren ;). De vorm van een zak muesli en een kind hebben nog wel wat van elkaar weg, van een zak kun je het gewicht ook nog een beetje verdelen, een stoeptegel daarentegen is niet flexibel en zal toch uiteindelijk een stuk zwaarder aanvoelen dan een kind bijvoorbeeld. En 90 kilo is en blijft wel 90 kilo als je stilstaat ja, maar als er een beweging aan te pas komt kan er toch wel degelijk een verschil zitten in gewicht. Neem nou G krachten, dan kun je met je 90 kilo wel 12 keer zo zwaar zijn als je daadwerkelijk bent. Dus kun je ook lichter zijn dan je bent. Als je over het strand loopt kan iemand die lichter is een diepere voetafdruk achterlaten dan iemand die zwaarder is, simpelweg door de manier van lopen, dat geldt i.m.o. dus ook voor rijden.

Oh my.. ik zou niet op een paard durven stappen waarbij zulke g-krachten aan te pas komen hoor! := ;) nee maar ik snap wat je bedoeld hoor. Misschien iets te simpel gedacht van mij.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:03

Hyppolite de aantrekkingskracht van de aarde blijft dus kun je niet ineens lichter worden dan je eigen gewicht. Ik neem niet aan dat die voetstappen van iemand afstammen die aan een ballon hangen.

Citaat:
dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter. Het meegaan van de beweging t.o.v. de snelheid heeft ook invloed op het gewicht. Begrijp niet hoe dimple bedoeld dat het gewicht door een slankere ruiter beter verdeeld wordt. Wanneer beide hun bekken goed los hebben en deze goed gebruiken zal dit meer invloed hebben dan een lange slanke ruiter die zich in het bekken vastzet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:10

Citaat:
Oh my.. ik zou niet op een paard durven stappen waarbij zulke g-krachten aan te pas komen hoor! := ;) nee maar ik snap wat je bedoeld hoor. Misschien iets te simpel gedacht van mij.

Ik geloof dat je dan ongeveer vanaf een hoogte van 10 km op je paard zou moeten vallen hoor :').

@dinopino, ik snap je quote niet zo, het zou pas iets zeggen als je het verschil zou hebben tussen lichtrijden en doorzitten door iemand van hetzelfde gewicht, of het verschil tussen doorzitten van een licht persoon tov het lichtrijden van een zwaarder persoon.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:16

Doet me denken aan een stunt in de eerste Zorro film met Antonio Banderas, dat ie vanaf een gebouw, metertje of 3 naar beneden op zijn paard springt. Een zwarte andalusier (zoals ze zeggen in de film) maar in het echt een Fries. Ik hoop maar dat ie een stevige rug had dan 8)7 Wat een onzin toch he in die films...
Denk toch dat die 75 tot 80 kilo dan iets zwaarder voelt .....door de zwaartekracht dus..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:26

doorzitten is natuurlijk minder zwaar dan lichtrijden. Je bips komt dan niet met een g-kracht in je zadel.
misschien maakt onderstaande tekst het duidelijker

Gewicht is gelijk aan de kracht die op weegschaal duwt.
In het algemeen geld dat:
kracht = massa x versnelling. Of in dit geval Kracht = gewicht x versnelling
In dit voorbeeld is ons gewicht de massa. Dit gewicht is een eigenschap,die in principe niet zal veranderen, tenzij we sterk gaan vermageren of in gewicht gaan toenemen. Versnelling daarentegen is de verandering van de snelheid van de massa.
Stel U staat op een plank en u huidige gewicht is 50 kg. De variabele snelheid is in dit geval Nul. Trekken we vervolgens de plank onder uw voeten vandaan, dan zult u een valsnelheid ontwikkelen door de zwaartekracht.. De valversnelling is 9,81 meter per seconde. ( de G kracht). Wanneer u nu op een weegschaal was komen te staan na het wegtrekken van de plank, dan had U gezien dat u gewicht was toegenomen door de variabele versnelling.
Aangezien we tot nu toe nog niet in de ruimte kunnen paardrijden, zullen we hoe dan ook altijd te maken hebben met de zwaartekracht. Deze zwaartekracht drukt ons in het zadel of in de stijgbeugels.
Een paard wat stapvoets loopt, versnelt zijn lichaam bij elke stap. De ruiter merkt dit meestal lichtjes doordat hij naar voren en naar achteren en opzij schommelt. Dit komt o.a. omdat het paard een grotere massa heeft dan de ruiter en die deze versnelling daarom opgedwongen krijgt door de grotere massa ( het paard).
In draf verandert de situatie echter veel groter. De professor heeft uitgerekend dat een paard in draf een versnelling naar boven en onderen heeft van 2 maal de zwaartekracht dus 2G. Wat het voor de ruiter extra lastig maakt is dat de versnelling 2 maal per sekonde verandert. De kracht die de ruiter met zijn zitvlak op het zadel uitoefent is in draf dus 2 x zo groot dan wanneer hij op een stilstaand paard zit.
Is nu de ruiter nog niet zo geoefend en heeft hij moeite in draf in het zadel te blijven zitten dan kan het zijn dat hij omhoog gegooid wordt. De ruiter valt met 1 g in het zadel en het paard gooit hem met 2 g weer omhoog. Wat voor het paard en de ruiter wel een prettige bijkomstigheid is, is dat de meeste kracht via het zitvlak van de ruiter op het paard wordt overgebracht. Deze bestaat voornamelijk uit vet en bindweefsel en dempt daardoor iets. Daaronder zit echter het schaambeen en de zitbeenderen die keihard zijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:36

Haha, dus als je een dikke kont hebt, dan is dat eigenlijk weer voordelig met het neerkomen _O- :')

Waar heb je dit stukje tekst vandaan?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:43

@Dinopino als je droge plekken hebt onder je boomloze zadel dan betekend dat dat er drukplekken zijn, dus dan klopt er iets niet met de drukverdeling.
Het enige wat droog mag zijn is de ruggegraad, ook de plek waar de ruiter zit mag niet droog zijn.
Voor een jong paard wat nog in de groei is kan een boomloos zadel heel prettig zijn, want het "groeit" met het paard mee.
Maar zo als ik ook al zei, dit geld niet voor ieder paard.
En het is ook niet bewezen dat een boomzadel de druk beter verdeeld, hierover zijn de meningen ook nogal verdeeld.
Dus volgens mij heb je je er niet echt in verdiept.

Bethje31 Het klopt dat je met een boomloos zadel een goeie zit moet hebben want je hebt helemaal geen steun aan je benen.
Maar ik merk ook dat ik veel stiller zit op een boomlooszadel dan op een boomzadel, ook doorzitten gaat veel makkelijker.
Dus voor mij werkt het heel prettig, daarnaast voel ik nu heel goed aan mijn pony of hij met een ontspannen rug loopt.

En ik geloof zeker dat je niet voor de mooi zomaar een boomloos zadel moet gaan gebruiken, vind het heel belangrijk dat je eerst genoeg informatie leest.
Ik heb eerst heel veel gelezen voor ik de stap naar boomloos heb gemaakt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:11

Dat stamt van ene prof holger Preuschoft van de ruhr universiteit Bochum

Marjootje wanneer jij heel kort op je paardje zonder zadel gaat rijden en hij raakt bezweet, dan kun je precies zien waar je gezeten hebt en waar jij je benen klemt. die plekken zullen droger zijn. Onder een boomzadel betekent een droge plek meestal een drukking, maar ook die droge plek zal na een hele lange rit nog wel zweet plekken op kunnen komen. Verder vindt ik het heel lastig om met jouw te praten omdat je steeds zo aanvallend bent. Ik was een van de eerste die een boomloos zadel destijds heeft aangeschaft in Duitsland. En heb met de jaren zeer zeker de ontwikkeling in de gaten gehouden en ook nog twee opleidingen gevolgd over zadels passen, een in nederland en 1 in duitsland. Daarbij volg ik nog regelmatig seminars die met zadels en de biomechaniek van een paard te maken hebben.
Langere ritten met een boomloos zadel geven meestal droge plekken daar waar de stijgbeugelophanging begint en daar waar je zitbeenknobbels zitten. Net zoals mensen in rolstoelen is dat bij langere ritten op den duur een probleem. Daarom is het handig om daar wat vet te hebben ;-).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:23

[quote="Dinopino"]doorzitten is natuurlijk minder zwaar dan lichtrijden. Je bips komt dan niet met een g-kracht in je zadel.
misschien maakt onderstaande tekst het duidelijker

Doorzitten kan niet per definitie lichter zijn qua belasting vd paardenrug dan lichtrijden, het ideaal bij lichtrijden is dus ook dat je zo mee bent met de beweging, dat er geen gewicht in het zadel komt, helaas wachten enorm veel ruiters en amazones tot ze in het zadel terugvallen en er vervolgens uitgebutst worden, dat is geen lichtrijden, het woord zegt het zelf al LICHT rijden. doorzitten is bij veel ruiters/amazones ook een puntje van storing op de paardenrug, maar wanneer het goed gebeurd op een losse met swung bewegende rug waarin de juiste spieren zijn aangespannen kan het practisch storingloos zijn, maar nooit zo LICHT als correct LICHTrijden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:27

Ja maar ook bij lichtrijden ben je ook niet opeens gewichtsloos. Je verplaatst je gewicht dan gewoon naar je voeten. En je voeten rusten op stijgbeugels die aan het zadel vastzitten en die druk de boom tegen het paard aandrukt. Echter wordt die druk nu op je voeten gezet die door je benen een langer geheel vormen en daardoor zwaarder zijn, dan wanneer je zou zitten. zie mijn een na laatste quote.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:27

Ik moet zeggen dat ik met mijn boomloze zadels nooit echt last heb gehad van droge plekken volgens mij, maar ik kan het me ook niet zo erg herinneren eigenlijk. Als het al droog was, dan was het over de hele breedte, met die kont van mij vulde ik alles op :'). Met mijn boomzadel blijft het in ieder geval wel droog, daar waar de kussens liggen.

Ik vind de reactie van marjootje niet zo aanvallend overkomen hoor.

Citaat:
Echter wordt die druk nu op je voeten gezet die door je benen een langer geheel vormen en daardoor zwaarder zijn, dan wanneer je zou zitten.

Wat bedoel je hiermee? Waarom zouden je benen zwaarder worden?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:44

Citaat:
dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:32

Als je goed zou licht rijden mag er bijna helemaal geen druk op de beugels komen, want licht rijden doe je met je bovenbenen, en zou je ook zonder beugels moeten kunnen.

En als de druk op de beugels met doorzitten zo groot is dat je het verschil tussen lange of korte benen merkbaar is voor het paard doordat langere benen meer druk geven, dan word het tijd dat je eerst eens zonder beugels leert doorzitten.
Beugels zitten eraan als extra steuntje voor ons, maar niet om ons hele gewicht op te vangen met zowel lichtrijden als doorzitten.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:36

marjootje schreef:
Als je goed zou licht rijden mag er helemaal geen druk op de beugels komen, want licht rijden doe je met je bovenbenen, en zou je ook zonder beugels moeten kunnen.

Idd, Marjootje, zo is het, ik heb 't ook nog zo geleerd vroeguh in de jaren stillekes :) zonder beugels lichtrijden als je teveel in je beugels stond, en zelfde regel voor de teugels, als je die continu te strak had, deed de instructeur die er gewoon af, of je nu een oude brave pony had of een jong spring in 't veldje zoals ik :)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:52

Dinopino schreef:
Dat stamt van ene prof holger Preuschoft van de ruhr universiteit Bochum

Marjootje wanneer jij heel kort op je paardje zonder zadel gaat rijden en hij raakt bezweet, dan kun je precies zien waar je gezeten hebt en waar jij je benen klemt. die plekken zullen droger zijn. Onder een boomzadel betekent een droge plek meestal een drukking, maar ook die droge plek zal na een hele lange rit nog wel zweet plekken op kunnen komen. Verder vindt ik het heel lastig om met jouw te praten omdat je steeds zo aanvallend bent. Ik was een van de eerste die een boomloos zadel destijds heeft aangeschaft in Duitsland. En heb met de jaren zeer zeker de ontwikkeling in de gaten gehouden en ook nog twee opleidingen gevolgd over zadels passen, een in nederland en 1 in duitsland. Daarbij volg ik nog regelmatig seminars die met zadels en de biomechaniek van een paard te maken hebben.
Langere ritten met een boomloos zadel geven meestal droge plekken daar waar de stijgbeugelophanging begint en daar waar je zitbeenknobbels zitten. Net zoals mensen in rolstoelen is dat bij langere ritten op den duur een probleem. Daarom is het handig om daar wat vet te hebben ;-).

Het is niet aanvallend bedoelt, alleen heb ik een andere mening dan jouw.
Het zal zeker zo zijn dat er voor en nadelen zitten aan een boomlooszadel, net als dat er voor en nadelen zitten aan een boomzadel.
Maar zo als jij het zegt dat er altijd droge plekken zitten waar de beugelophaning zit dan zet je dus te veel druk in de beugels, wat bij correct rijden niet zou moeten. (zie hierboven)
Daarnaast heb ik wel een vetlaagje op mijn bips, dus ik heb geen droge plekken daar waar mijn zitbeenknobbels zitten, zou dat wel zo zijn dan denk ik dat je een andere pad (inlages) moet gaan gebruiken om de druk beter te verdelen.
En voor erg lange ritten word er zo wie zo geadviseerd om na 2 uur ongeacht het zadel even af te stappen omdat dat beter is voor de doorbloeding van de rug.
En de mensen die niet kunnen rijden zonder die druk te veroorzaken in de beugels, is dan een boomzadel misschien beter geschikt.
Zo als ik vaker heb gezegd, het zal per persoon en per paard verschillend zijn.
Ik heb zelf 30 jaar met boomzadels gereden, dus ik zeg niet dat dat nu ineens verkeerd is, maar ik ben ook van mening dat voor mij, met wat ik met mijn paardjes doe een boomlooszadel ook prettig is om mee te rijden.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:56

freeride schreef:
marjootje schreef:
Als je goed zou licht rijden mag er helemaal geen druk op de beugels komen, want licht rijden doe je met je bovenbenen, en zou je ook zonder beugels moeten kunnen.

Idd, Marjootje, zo is het, ik heb 't ook nog zo geleerd vroeguh in de jaren stillekes :) zonder beugels lichtrijden als je teveel in je beugels stond, en zelfde regel voor de teugels, als je die continu te strak had, deed de instructeur die er gewoon af, of je nu een oude brave pony had of een jong spring in 't veldje zoals ik :)

Ja ik weet het nog heel goed, beugels over het zadel, knoop in je teugels, en zie maar dat je erop blijft zitten.
Daar leer je wel van rijden, met je zit, en niet met handen en voeten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:26

en inderdaad zo leerde je het vroeger. Je kunt echter alleen dan lichtrijden door je balans te houden door je bovenbenen op je paard vast te klemmen. Je klemt dan precies met je benen op de spieren die het paard juist lang moet maken om te kunnen buigen naar voren. Je zult merken dat je paard stukken beter kan lopen wanneer je dat niet zou doen. Wat je vroeger hebt geleerd wil niet automatisch zeggen dat het de enige juiste manier is. Wij kregen ook een munt tussen de knieen. En je gaat me niet vertellen dat je dan soepel in het zadel terecht komt. Echt iet zo soepel dan wanneer je stijgbeugels zou gebruiken.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:10

Je houd je balans in het zadel door een goeie zit, niet door je bovenbenen muurvast te klemmen, je zult ook soepel moeten zijn in je heupen.
En lichtrijden vanuit je bovenbenen heeft meer met balans te maken dan met spierkracht, als ik mijn bovenbenen stak aanklem kiep ik voorover met lichtrijden.
Ik blijf toch van mening dat met je volle gewicht in de stijgbeugels gaan staan ook niet goed in voor het paard, zo komt al het gewicht telkens op 1 plek.
Maar volgens mij kunnen wij hier eindeloos over door discusseren @Dinopino en komen we daar toch niet uit, want we hebben allebei een eigen mening hierover.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:17

Vroeger leerde ik ook het klemmen met een papiertje tussen de knieen.
Later moest ik dat afleren, benen losser langs het paard, lang maken en druk op de beugels.
Lichtrijden zonder beugels mocht niet meer.
Ik merk nu dat ik overal een gelijke druk heb.
Ik denk dat die 2 samen uiteindelijk een goed resultaat hebben gegeven :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:43

marjootje je hebt gelijk wij komen hier niet uit. Maar je gewicht moet je me toch gelijk in geven verdwijnt niet doordat je gaat lichtrijden. Het wordt enkel naar andere plekken verplaatst. We hadden het net enkel over lichtrijden en dat je je dan volgens hyppolyte lichter wordt. En ik ben van mening dat wanneer je juist goed doorzit en niet ploft in het zadel je voor het paard eigenlijk lichter bent dan wanneer je lichtdraaft.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:04

Heb maar een paar paginas gelezen.
Maar wanneer word het als slecht gezien? Als het paard minder goed gaat presteren?
Kan een zwaarder persoon geen krachttraining zijn voor t paard?
Als ik met 40kg ga fitnessen kan ik dat zo 40x ofzo, 100kg maar 4x, maar word er wel sterker door.