Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dinopino schreef:Marjootje wie zegt dat wij ons daar niet in verdiept hebben? Er wordt hier konstant gezegd mijn paard loopt er prima onder je hoort hem niet klagen. Nee misschien geeft jouw paard het pas aan na 80 km slecht gereden te zijn dat hij het eigenlijk niet kan dragen. Maar misschien rijdt jij je paard juist wel goed dressuurmatig zodat ie beter overweg kan met je gewicht en die drukbelasting. Dat is allemaal persoonlijk en niet van toepassing op elk paard. In het algemeen kun je echt wel stellen dat een boomzadel een betere drukverdeling geeft. En dit komt niet uit de lucht vallen. Maar voor sommige is gewoon boomloos de beste oplossing. Heel simpel ga eens met je boomloos zadel rijden en kijk naderhand waar de droge plekken zijn op de rug van je paard. Die zijn daar waar jij zit en daar waar jij zit is niet de volledige benutting van de draagvlakte van je paard. Dus wordt er een gedeelte niet belast wat wel zou kunnen dragen.
hyppolyte schreef:Haha. Geef mij dan maar een kilo lood, dat sleept toch veel makkelijker mee dan een kilo veren
. De vorm van een zak muesli en een kind hebben nog wel wat van elkaar weg, van een zak kun je het gewicht ook nog een beetje verdelen, een stoeptegel daarentegen is niet flexibel en zal toch uiteindelijk een stuk zwaarder aanvoelen dan een kind bijvoorbeeld. En 90 kilo is en blijft wel 90 kilo als je stilstaat ja, maar als er een beweging aan te pas komt kan er toch wel degelijk een verschil zitten in gewicht. Neem nou G krachten, dan kun je met je 90 kilo wel 12 keer zo zwaar zijn als je daadwerkelijk bent. Dus kun je ook lichter zijn dan je bent. Als je over het strand loopt kan iemand die lichter is een diepere voetafdruk achterlaten dan iemand die zwaarder is, simpelweg door de manier van lopen, dat geldt i.m.o. dus ook voor rijden.
Citaat:dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter. Het meegaan van de beweging t.o.v. de snelheid heeft ook invloed op het gewicht. Begrijp niet hoe dimple bedoeld dat het gewicht door een slankere ruiter beter verdeeld wordt. Wanneer beide hun bekken goed los hebben en deze goed gebruiken zal dit meer invloed hebben dan een lange slanke ruiter die zich in het bekken vastzet.
Citaat:Oh my.. ik zou niet op een paard durven stappen waarbij zulke g-krachten aan te pas komen hoor!![]()
nee maar ik snap wat je bedoeld hoor. Misschien iets te simpel gedacht van mij.
Citaat:Echter wordt die druk nu op je voeten gezet die door je benen een langer geheel vormen en daardoor zwaarder zijn, dan wanneer je zou zitten.
marjootje schreef:Als je goed zou licht rijden mag er helemaal geen druk op de beugels komen, want licht rijden doe je met je bovenbenen, en zou je ook zonder beugels moeten kunnen.
Dinopino schreef:Dat stamt van ene prof holger Preuschoft van de ruhr universiteit Bochum
Marjootje wanneer jij heel kort op je paardje zonder zadel gaat rijden en hij raakt bezweet, dan kun je precies zien waar je gezeten hebt en waar jij je benen klemt. die plekken zullen droger zijn. Onder een boomzadel betekent een droge plek meestal een drukking, maar ook die droge plek zal na een hele lange rit nog wel zweet plekken op kunnen komen. Verder vindt ik het heel lastig om met jouw te praten omdat je steeds zo aanvallend bent. Ik was een van de eerste die een boomloos zadel destijds heeft aangeschaft in Duitsland. En heb met de jaren zeer zeker de ontwikkeling in de gaten gehouden en ook nog twee opleidingen gevolgd over zadels passen, een in nederland en 1 in duitsland. Daarbij volg ik nog regelmatig seminars die met zadels en de biomechaniek van een paard te maken hebben.
Langere ritten met een boomloos zadel geven meestal droge plekken daar waar de stijgbeugelophanging begint en daar waar je zitbeenknobbels zitten. Net zoals mensen in rolstoelen is dat bij langere ritten op den duur een probleem. Daarom is het handig om daar wat vet te hebben.
freeride schreef:marjootje schreef:Als je goed zou licht rijden mag er helemaal geen druk op de beugels komen, want licht rijden doe je met je bovenbenen, en zou je ook zonder beugels moeten kunnen.
Idd, Marjootje, zo is het, ik heb 't ook nog zo geleerd vroeguh in de jaren stillekeszonder beugels lichtrijden als je teveel in je beugels stond, en zelfde regel voor de teugels, als je die continu te strak had, deed de instructeur die er gewoon af, of je nu een oude brave pony had of een jong spring in 't veldje zoals ik