[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:05

RusselNuwell schreef:
Helaas heb ik geen echt recente duidelijke foto, maar zag veel goed commentaar voorbijkomen, dus ik post even een foto van afgelopen zomer van mijn paardje, hoop dat jullie hier ook goed commentaar op kunnen geven (:

Afbeelding
Mijn eigen commentaar is voornamelijk op mijzelf gericht, mijn hand had minder stug gemogen en rechter op, rug holler en schouders wat meer naar achter. Beenligging is sinds die tijd gelukkig al een stuk verbeterd, voeten staan inmiddels vrij recht op mijn paard (in tegenstelling tot de zomer dus...)

Op de hand, niet over de rug.
Springpaard?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:06

Sodeletuut schreef:
freeride schreef:
@Sodeletuut : kan het mishebben, maar is jouw paard een beetje loperig als je er echt met je been aankomt? het lijkt op de foto nl. alsof je er met je been superzacht af probeert te blijven, ik rij zelf ook regelmatig bitloos, en voor mij maakt dat geen verschil, dus misschien ligt het aan welk bitloos hoofdstel je gebruikt? is het kaak of kingekruist toevallig? mijn vroegere negromerrie ging daar op hangen, nou ja, als ik niet zou loslaten zou ze dat doen, op een normale sidepull deed ze di nooit, sommigen worden liever niet aan hun hele hoofd zo nadrukkelijk begrenst en verstijven daardoor de hals en rug nogal.
Vind het beeld wel plezierig om te zien, jij bent vrolijk op de foto, en je prutst niet aan zijn hoofd :)

Dankje voor het meedenken! :)

Nee loperig is ze niet, mag ik vragen waar aan je dat denkt te zien van mijn been? Omdat ik hem wat naar achter heb?

Ik rijd op deze foto met een sidepull, maar deze is niet van mij, maar het hoofdstel waar ik normaal mee rijd is ook een sidepull. Mijn paard reageerde erg kribbig op een crosslink omdat die meer druk achter de oren geeft, vandaar dat ik voor de sidepull ben gegaan. :)

Dankjewel! :D

Ah okee, dan is ze gewoon wat stijvig in de hele lengtelijn, misschien een beetje aan de hand werken aan schoudenvoor en binnen?
Die indruk dat je er met je been zo afblijft krijg ik omdat je zo op je knie en(sorry voor de woordkeuze)kruis hangt, ipv dat je hele been er gewoon soepel aanplakt en de voet en enkel mooi loshangt.

Wat jammer dat je paard in de winter zo gek is, dat je er niet mee kunt werken, ook niet aan de hand?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:08

bertie schreef:
RusselNuwell schreef:
Helaas heb ik geen echt recente duidelijke foto, maar zag veel goed commentaar voorbijkomen, dus ik post even een foto van afgelopen zomer van mijn paardje, hoop dat jullie hier ook goed commentaar op kunnen geven (:

Afbeelding
Mijn eigen commentaar is voornamelijk op mijzelf gericht, mijn hand had minder stug gemogen en rechter op, rug holler en schouders wat meer naar achter. Beenligging is sinds die tijd gelukkig al een stuk verbeterd, voeten staan inmiddels vrij recht op mijn paard (in tegenstelling tot de zomer dus...)

Springpaard?

Of is het eerder: springruiter? het gemiddelde springpaard kan toch ook best een mooi stukje dressuur lopen hoor ;)
Je zit erg in de stoelzit,lijkt een behoorlijk grootgeraamt paard, laat hem dan ook zo zijn op zijn minst in de hals.

freeride

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:13

@SheeNegro: okee, artrose in de laatste halswervels, maar waarom mag ie dan niet in galop werken nu? galop is voor veel paarden een goede manier om de achterhand te ontwikkelen, en daarmee de hals/voorhand te ontlasten, wat is het werkplan van je osteo?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:17

freeride schreef:
In het filmpje is het paard niet 1x ongebogen, dus logisch dat de staart naar binnen afhangt, wat ga je doen om hem rechter te maken? heeft je osteo daar een plan voor geschreven? ben gewoon oprecht geboeid hoor :)

en laatste bericht

De osteo heeft enkel gezegd, vwnw rijden en rustig terug opbouwen. Mijn dierenarts vroeg er ook achter, achter de opbouwoefeningen. Toen ik zei dat ik er geen had gekregen was ze een beetje verbaasd en zei "dan zal hem geweten hebben dat je zelf het goede doet"

De scheefheid komt overgins niet door mij, ik heb hem overgenomen..

Ik ben een beetje aan het rondneuzen in de akademische rijkunst, maar de osteo komt 1 van dees terug en dan zal ik er eens specifiek naar vragen aangezien ik daar eigenlijk wel waarde aan hecht. En dan ga ik de galop ook eens vragen. Momenteel zit ik aan 15min rondhobbbelen en die besteed ik nog eventjes liever aan draf en stap (;

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:29

bertie schreef:
RusselNuwell schreef:

Afbeelding

Springpaard?

Draver, erg lange rug, en daarom moeilijker hierover te rijden, heb er bij andere paarden minder moeite mee om over de rug te rijden. Op de meeste paarden zit ik ook beter. Desondanks uiteraard geen excuus. Ik heb vlak na het nemen van deze foto zitlessen gevolgd, en het is toen een poos echt beter gegaan, helaas na een val waarbij ik mijn bekken gekneusd had ben ik weer terug bij af met mijn zit.

@Freeride; helaas is mijn spring-zit nog vele malen slechter dan deze, dus een springruiter ben ik ook zeker niet te noemen, haha. Wanneer hij korter gereden word zijn zijn gangen beter, desondanks had er inderdaad meer lengte in de hals gemogen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:32

bertie schreef:
lieve allemaal <3
vanaf morgen heb ik mogelijk een paar dagen geen toegang tot internet. |(
En nee, ik zit dan níet in de bak. _/-\o_

Ook niet in de rijbak? :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:41

Samsie schreef:
Ik hou eigenlijk niet van foto's plaatsen in een topic zoals dit, maar ik ben toch wel een beetje benieuwd... :o
En mijn houding is echt bagger :j

Afbeelding

Waarom zit je zo onderuit gezakt en probeer je door je polzen te kantelen zijn neusje omhoog/in de stelling te krijgen? (bij stelling doe je even je hand opzij gevolgd door een kuithulp van je binnenbeen. Na die hulp zet je je binnenhand een tikje naar voren. Zo vraag je je poown te buigen om je binnenbeen en van je binnenbeen naar je buitenteugel te lopen.. waardoor hij met zijn voorschouder voor de boog van de achterhand blijft. Als je teveel aan je binnenteugel zit plaatst je poown zijn schouder naar buiten. Waardoor hij in draf sneller over de schouder wegloopt)

Je mag voor dat tweede best EVEN een hulpje geven.. til je handen maximaal een centimeter omhoog. Geef op hetzelfde moment een beenhulp (een hulpje dus niet fijnknijpen) en als je reactie krijgt direct je handen mee naar voren en daarna weer terug op de plek waar ze horen.

(gedragen voor de schoft en handjes mooi naast elkaar.) Elleboogjes los. En maak je RECHT en LANG. (ook je benen, lang meer onder je billen) Als je voelt dat hij ietsjes inkakt hoef je al heel snel geen "handhulp" meer te geven. Je zult merken dat je poown op een beetje kuit steeds sneller gaat reageren. En als jij zorgt dat je MEE nageeft.. komt hij veel makkelijker in een fijne aanleuning. :j

Hij zakt er nu net ietsjes doorheen waardoor jij (ik zeg niet dat je aan hem trekt) hem gaat "tillen" zonder je been te gebruiken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:46

bertie schreef:
Sodeletuut schreef:
Trouwe meelezer in dit topic, ik vind het echt super interessant!
Ben nog wel benieuwd wat jullie hier van vinden. :)
Afbeelding

Ooohhh, dat is wel errug op de voorhand!
Niet nageeflijk. Het lijkt wel alsof je paard enorm keelpijn heeft! >;)
Achterhand hoog, met een niet-afhangende staart..
Over de benen wel ruim. :D
Maar als je kijkt met een blik van 'zakken in de achterhand, en rijzen in de voorhand' dan krijg ik toch kromme tenen! :=
Tijd voor verandering! *\o/*

Ik ben blij dat je deze foto laat zien. :)
Er zijn zoveel mensen die op deze manier rijden. Gewoon omdat ze niet weten wat de mogelijkheden zijn.
Niet-weten is niet erg. +:)+
Wel-weten-en-niet-willen.. dát is erg! {:)-:(
Jij zit in de eerste categorie. Want hoewel dit geen heel fijne foto is, zet je hem wel mooi even hier neer. <3
Toppie dat je je foto hier plaatst! +:)+

Ik ga helemaal met Bertie mee. Sodeletuut, ik zie al veeel verbetering vergeleken met eerst hoor :j Maar je snapt wat wij bedoelen met zakken in de achterhand en vanuit die actief "met de schoft omhoog" draven he? Dan worden ze wat meer macho en marcheren ze meer door hun lichaam. Jouw paardje loopt nu een beetje alsof hij verlegen is omdat hij een beetje zo naar beneden loopt en een beetje in elkaar kruipt.. (snap je wat ik bedoel)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:49

RusselNuwell schreef:
Desondanks uiteraard geen excuus.

Dit is even een quote uit een veel langere mail, natuurlijk. :)

Waarom pik ik juist deze opmerking er uit? :)

Omdat in rijden het begrip 'excuus' niet bestaat.
We doen allemaal stinkend onze best. Excuses bestaan niet! :)
(nouja, tenzij je natuurlijk niet wilt leren)

We doen ons best, en soms lukt iets, en soms lukt iets niet.
Paardrijden heeft alles te maken met ontwikkeling, met leren.
Het is altijd fantastisch om ze zien dat mensen willen leren.

Daar passen geen excuses, nooit. :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:52

S_en_Z schreef:
bertie schreef:
lieve allemaal <3
vanaf morgen heb ik mogelijk een paar dagen geen toegang tot internet. |(
En nee, ik zit dan níet in de bak. _/-\o_

Ook niet in de rijbak? :=

haha, daar had ik nog niet aan gedacht. Leuk gevonden! _/-\o_
Nee, ook niet in DIE bak! :)
Laatst bijgewerkt door bertie op 31-01-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:52

Yelly schreef:
Wat een leuk topic dit :) Foto's blijven natuurlijk momentopnames, maar ik vind dat hier veel nuttige tips worden gegeven, plus ontzettend leuk commentaar +:)+ Trouwe meelezer hier dus :D

Moet ik er eigenlijk ook wel aan geloven qua het plaatsen van een foto natuurlijk :P Ik denk dat er op de meeste foto's van mij en mijn merrie momenteel nog wel wat aan te merken is, ze loopt snel wat te diep. Op dit moment is ons niveau dan ook nog beneden de B, het idee is om voorlopig lekker flink door te lessen en te trainen en dan hopelijk in de loop van het jaar wat oefenwedstrijdjes mee te pakken :)

Afbeelding

Foto loopt een beetje af, ik weet niet hoe je dit rechtzet.

Trouwens, wel grappig om S_en_Z in dit topic weer tegen te komen, van haar heb ik een tijd terug heel veel nuttige tips per PB gehad :D

Wat ik veel lees hier, is dat het punt achter de oren (de nek) altijd het hoogste punt moet zijn.. Maar dit geldt dan alleen voor de wat meer opgerichte hoofd- halshouding :)? Want zodra je je paard wat langer en lager instelt, kan de nek natuurlijk nooit meer het hoogste punt zijn, neem ik aan ;)

Yelly!! Wat super dat je wat aan mijn tips hebt gehad :D Dit beeld is echt niet slecht hoor! Oke hij mag wat meer op het achterbeen komen nog zodat hij sterker wordt en zichzelf meer gaat dragen en van daaruit mag het neusje er ook wat meer uit zodat alles lekker "vrij" is.

Maar het belangrijkste is nu: Hij kantelt t neusje wat. Let op dat jij niet mee gaat kantelen. Probeer op zo'n moment niet je binnenhand vast te zetten, maar juist na heel eventjes vragen stelling + doordrukken binnenbeen ook weer direct LOS te laten met je binnenhand zodat hij wat meer op zoek gaat naar je rechterteugel (buitenteugel). En dan op beide teugels weer gelijke verbinding houden. Dan buigt hij uiteindelijk meer om je binnenbeen en zal dan steeds minder gaan kantelen omdat jij hem geen kans geeft druk op het bit te zetten. :D

(je bent goed bezig zeg! Ben wel benieuwd naar een filmpje dame!)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:57

Yvank_ schreef:

Welkom Yvank! Groetjes van svdijk86 ;) Bevalt je nieuwe paardje? (antw mag ook per pb)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:58

S_en_Z schreef:
alsof hij verlegen is
_/-\o_ _/-\o_
Daar was ik dus nou nooit opgekomen!
Wát een opmerking!
"Alsof hij verlegen is"! :') :') :')
*added to personal dictionary*

Samsie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:01

Bedankt voor de tips:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:02

RusselNuwell schreef:
RusselNuwell schreef:

Afbeelding

Draver, erg lange rug, en daarom moeilijker hierover te rijden, heb er bij andere paarden minder moeite mee om over de rug te rijden. Op de meeste paarden zit ik ook beter. Desondanks uiteraard geen excuus. Ik heb vlak na het nemen van deze foto zitlessen gevolgd, en het is toen een poos echt beter gegaan, helaas na een val waarbij ik mijn bekken gekneusd had ben ik weer terug bij af met mijn zit.

@Freeride; helaas is mijn spring-zit nog vele malen slechter dan deze, dus een springruiter ben ik ook zeker niet te noemen, haha. Wanneer hij korter gereden word zijn zijn gangen beter, desondanks had er inderdaad meer lengte in de hals gemogen.

Ik heb een paard met een lange rug die ook nog eens wat gezonken is en die kan ook prima over de rug lopen zolang je geen kracht op je handen zet en verkeerd in het zadel neerkomt met lichtrijden :+

Je mag echt wel wat meer naar ontspanning toe want hij zet zichzelf behoorlijk in de knel met zijn hals waardoor hij met zijn voorbeen zijn pas niet mooi afvloeit..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:03

S_en_Z: Nu maak je HAAR nog verlegener! :)) Ze is een merrie. :')
Maar voor overbouwde paarden is het wat moeilijker om trots en fier te lopen, makkelijker om verlegen te zijn. Maar weet 100% zeker dat het goed gaat komen, Sodeletuut is echt op de goede weg :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:03

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
alsof hij verlegen is
_/-\o_ _/-\o_
Daar was ik dus nou nooit opgekomen!
Wát een opmerking!
"Alsof hij verlegen is"! :') :') :')
*added to personal dictionary*

Ik vond hem wel goed gevonden eigenlijk *D

Verlegen mensen patsen niet en patsers zijn zelden verlegen <<)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:04

Air schreef:
S_en_Z: Nu maak je HAAR nog verlegener! :)) Ze is een merrie. :')
Maar voor overbouwde paarden is het wat moeilijker om trots en fier te lopen, makkelijker om verlegen te zijn. Maar weet 100% zeker dat het goed gaat komen, Sodeletuut is echt op de goede weg :)

Sorry, merrie dan.. ach.. met de bouw van een penny hengst <<) Nee Sodeletuut heeft echt al een hele verbetering doorstaan :j Dat zei ik ook in mijn post. Ze komt er ook echt wel. Weet dat ze ontzettend haar best doet.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 31-01-12 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:06

Samsie schreef:
Bedankt voor de tips:)

Kan je er wat mee Sams? Klinkt het een beetje bekend?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:07

S_en_Z schreef:
Maar het belangrijkste is nu: Hij kantelt t neusje wat.

Dat was goed gezien, S_en_Z.
Nu ik dan waarschijnlijk even afwezig ben hier een uitdaging. *\o/*
Dat kantelen. ..
Wat betekent het?
Waar komt het vandaan?
Wat zou je kunnen doen?

en andere vragen die ik even in de haast niet stel .. :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:12

Mijn paard kantelt als ze geen lengtebuiging geeft en ik teveel aan mijn binnenteugel zit ipv dat ze om mijn binnenbeen gebogen is en de begrenzende buitenteugel accepteerd, wat betekent dat ze op 1 kant haar binnenachterbeen minder graag wil plaatsen en met de buitenvoorschouder niet voor de achterhand wil blijven. Door te kantelen compenseert ze haar scheefheid om op een zo makkelijk mogelijke manier (voor haar) door de bocht te komen zonder de spieren aan de rechterkant van haar lichaam op te hoeven rekken.

Door je binnenhand vast te zetten geef je haar de ruimte om over de schouder weg te stappen naar buiten. Op zo'n moment kan ze ook niet goed ondertreden en lengtebuiging geven.

Wat ik doe is als eerste van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel toerijden, als ze druk zet op mijn binnenhand sta ik mijn hand toe gevolgd door binnenbeen, mijn binnenbeen drukt als het ware haar buik naar buiten. Omdat ik toesta stapt zij een pas opzij en zakt vanzelf naar de stelling toe die ik wil hebben.. namelijk de stelling om mijn binnenbeen. Dat vergroten van de volte corrigeer ik later weer door mijn buitenhand aan de hals te houden. De volte maak ik daarna kleiner door mijn buitenbeen even aan te leggen.

Zodra ze buigt om mijn binnenbeen (dus stelling geeft zonder druk van mijn binnenhand en de buitenteugel accepteert beloon ik haar op mijn stem.. want die correcte verbinding wil ik niet verbreken)

Ook wissel ik zoveel mogelijk af. Ik rijd wel door tot ze om mijn binnenbeen gebogen is maar dat hoeft ze geen uren vol te houden. Na een half voltetje of een heel voltetje maak ik haar recht tussen 2 handen en benen en gaan we de andere kant op. Dit wisselen we af.. en soms blijven we op 1 kant en rijd ik na het buigen om het binnenbeen een stuk rechtuit waarna ik haar weer opnieuw een volte inzet.

(nu ga ik mijn post nog ff 30 x doorlezen of ik alles vermeld heb dat ik doe.. waarschijnlijk niet.. want zoveel dingen gaan inmiddels uit volle automatisme := )

Wat ik wel weet is ... wat niet goed gaat NEGEREN, wat goed gaat BELONEN, nooit boos worden, nooit vastzetten en dan doordrukken. Daar win je niets mee.. behalve dat het paard alleen maar loperig wordt ipv op een ontspannen maar voorwaartse manier meewerkt :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 31-01-12 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:17

Mijn paard is op het moment ook wat overbouwd, maar die toont sneller patserig ( :+ ) dan verlegen.

Mijn probleem is het zitten in galop. Vind zijn aanleuning wel fijn, hoewel hij net wat te veel stelling heeft en ik weer handen naar me toe haal en teugels te lang heb. (Laat altijd teugels uit handen schieten)
Afbeelding

Niet de meest ideale hoek, maar hij loopt hier van achterbeen af, ik stop met been geven en hij zakt in mijn handen...
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:21

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Maar het belangrijkste is nu: Hij kantelt t neusje wat.

Dat was goed gezien, S_en_Z.
Nu ik dan waarschijnlijk even afwezig ben hier een uitdaging. *\o/*
Dat kantelen. ..
Wat betekent het?
Waar komt het vandaan?
Wat zou je kunnen doen?

en andere vragen die ik even in de haast niet stel .. :o

Het kan verschillende dingn betekenen toch? Of de ruiter heeft ongelijke druk in handen door scheefheid, of neemt zelf druk op 1 kant? Kan dus uit het lijf vandaan komen of bij de ruiter vandaan. Belangrijk is dus recht maken en weer gelijke druk op twee teugels te krijgen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:23

Afgezien van de te lange teugels vind ik je echt prachtig zitten MWM, ik blijf het zeggen.. ik ben jaloers ;)

Op de eerste foto lijkt hij zich iets op te drukken.. (bij de schoft lijkt hij wat in te dalen ipv op te bollen)

Loopt hij makkelijk te laag in de galop? Of zie ik dat verkeerd?