Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:56

Mindim schreef:
kohtje schreef:
De pest is dat ik me er eigenlijk boos over maak en me al 3 dagen in hou om te reageren.
En nee ik reageer niet op topics over paardengedrag als er geen vraag wordt gesteld.
Je weet toch geen achtergrond waarom iemand rijd en zo rijd?
Iedereen lijkt altijd het beter te weten over hoe het zou moeten.

Nou dat strookt niet echt met je vorige bijdrage :+

En ik hoef niet het verhaal achter iemand gewicht te weten, om te vinden dat sommigen te zwaar zijn voor hun paard.

ik vind niet dat een ander mag oordelen over of iemand voor zij/haar paard te zwaar is . Dat weet die gene zelf toch echt het beste in mijn ogen . :)

robeer

Mindim schreef:
Quellian schreef:
Mindim, dan word jij een dure in AOW :D Ik ben dan misschien allang het hoekje om!

Robeer, ik denk niet dat het de opzet hier is van de mensen om anderen een minderwaardigheidscomplex te bezorgen, maar een beetje bewustwording kan geen kwaad toch?
Als je dan de meest bizarre verweren hoort ('mijn paard doet het super bij mij, bij anderen is hij heel stout'), dan denk ik er het mijne van. Wie houd je dan voor de gek?

Nou, ik hoop het Quellian :D Maar er zijn nog een hoop andere manieren om te gaan helaas.

Robeer, ik wil niemand een minderwaardiheidscomplex bezorgen hoor, weet wat het is om zwaar te zijn en hoe vervelend je je dan kunt voelen, maar eh de toon is ook door de zwaardere naar de dunnere medemens niet al te vriendelijk in dit topic, de magere sprieten en skeletten zijn al voorbij gekomen, varken of miss piggy en meer van dat soort scheldbenamingen heb ik echter nog niet gezien.

Heb jij de originele OP gelezen? Met name om reden 4 zijn veel mensen nogal heftig van leer getrokken. De toon was meteen gezet hoor.

Citaat:
Dood gewicht is zadel en bepakking, ruiter is levend gewicht (beweegt).

Daarom staat "dood" ook tussen aanhalingstekens.

Ik ben het met je eens JunkDeluxe, vandaar ook mijn uitspraak dat op ieder potje een deksletje past.

Jellebie

Mindim schreef:
MaritAriel schreef:
[ik heb dat verhaaltje van dat iemand die 1.90 is boven de 100 kg weegt al eerder in dit topic gehoord en ga nu ook weer het zelfde antwoorden . Een vriend van mij is 2.01 meter en die weegt echt nog geen 100 kilo hoor ;) .

Mijn mans beste vriend is 2.03 en weegt 105 en is te zwaar.

Ik heb het over iemand die gewoon een normaal postuur heeft he :)

Edit: had het ' en is te zwaar' er achter niet gelezen :o

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:01

JunkDeLuxe schreef:
Sunshine80 schreef:
Maar wat is dan dik?
Kijk je naar het plaatje? Naar kilo's? Naar MBI?

En iedereen noemt andere verhoudingen, 10% 13% 15%... Hoe weet je nou ooit of je goed zit? (haha leuke woordspeling) Ik bedoel, stel nou dat ik uit zou willen zoeken of ik te zwaar ben voor mijn paard. Waar ga ik dan op af? Op die vele lijstjes? Op gevoel? Op de oordelen van anderen?

Dik is toch geen objectief begrip? Als ik "dikkere mensen" lees, voel ik me aangesproken (vooropgesteld uiteraard dat ik door eten te dik ben). Maar als ik om me heen vraag, wordt er gezegd dat ik fors ben en niet dik.
En inderdaad, een stom argument van een eerdere post van mij. Ik was namelijk net zo blij dat ik weer met regelmaat op mijn bijrijdpaard mag zitten...

Ik kijk naar het plaatje, de kilo's van de ruiter, en de kilo's van het paard. De procenten waar ik me op bereken, hangen van de bouw en de hoogte van het paard af. Ik heb zelf een quarter van 1.55m, 476kg. Ik reken dus aan 12%.

'Dik' vind ik geen mooi woord. Je bent niet te dik voor je paard, je bent te zwaar. (Aub niet persoonlijk opnemen :D) Het zal je paard een worst wezen of je een sixpack of lovehandles (mooi gezegd toch?) hebt, het gaat mij niet om de vorm van de ruiter. Wel om het gewicht.. Maar daarbij kijk je dan automatisch ook naar het gewicht van het paard. 70kg is niet heel zwaar. Op een draver van 1.70m, die 700kg weegt. Op een welsh daarentegen..

Ik neem het niet persoonlijk op. Ik probeer gewoon eens mee te discussiëren zonder me aangevallen te voelen (en hopelijk zonder aangevallen te worden :) ).
Dus stel, ik weeg 90 kg, ik rij met regelmaat op een kwpn'er (geen idee van de schofthoogte maar ik kijk er niet overheen), die gewoon gebouwd is... Dan is het wel okee? Of dan toch weer niet?
Een welsh zou ik nog wel graag willen, dat is lang geleden. Maar helaas! :D

joenohoe schreef:
Wat dik is weet jezelf donders goed. Ook al draai je jezelf een rad voor ogen om toch met je kont op een paard te kunnen zitten. Ik weet wel dat als ik me niet lekker voel op mijn paard omdat ik teveel vet heb, bang ben voor commentaar van mensen (bijvoorbeeld) dat het dan foute boel is.

Heb ff mijn eigen quote weggehaald anders wordt het zo'n lap tekst.
Ik ken de uitdrukking "Jezelf een rad voor ogen draaien niet", wat betekent dat? Nog nooit van gehoord... :o?
Verder probeer ik netjes mee te praten en discussiëren. Ik ga erg twijfelen van een topic als dit, omdat ik blijkbaar op een grens zit.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:02

Citaat:
Ja, dat kan je ook weer twee kanten uit zien, familie van me zit aan de astronautenvoeding om maar wat aan te komen, denk niet dat de corpulente medemens daar nu zo een rekening mee houdt. Ook hun scheldbenamingen zijn voor sommige dunnerds die er bijster weinig aan kunnen doen vervelend.

Ook dat is waar. Helaas zie je maar al te vaak dat mensen elkaar niet in hun waarde laten.

Ik denk dat we het in in principe wel allemaal met elkaar eens zijn en allemaal het beste met ons paard voor hebben of we nu dun, dik of precies goed zijn. Het enige verschil is ons eigen referentiekader.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:03

Op bmi alleen afgaan is ook niet alles hoor.
Ik ben 3 jaar geleden 15 kilo afgevallen, mijn bmi was nog niet goed (allé volgens de maatstaven van die tabel) maar ik kreeg constant te horen dat ik dringend moest gaan eten. Ik woog toen 65 kilo op een lengte van 1.58.
Nu ben ik terug aan het afvallen, maar ik ga al content zijn alq ik 70 kilo weeg. Voor de meeste nog teveel maar liever dit en het houden en nog mogen leven dan 5 of 10 kilo minder maar niets meer kunnen eten.
Is het fijner voor het paard dat ik maar 60 of 65 kilo weeg? Misschien maar mij ga je niet wijs maken dat een paard geen 70 kilo kan dragen.
Ik ga wel volledig mee dat iemand van 100 kilo of meer niet niet op een paard thuis hoort; helemaal akkoord maar ik vind dat sommige mensen wel overdrijven.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:05

chanel1985 schreef:
Op bmi alleen afgaan is ook niet alles hoor.
Ik ben 3 jaar geleden 15 kilo afgevallen, mijn bmi was nog niet goed (allé volgens de maatstaven van die tabel) maar ik kreeg constant te horen dat ik dringend moest gaan eten. Ik woog toen 65 kilo op een lengte van 1.58.
Nu ben ik terug aan het afvallen, maar ik ga al content zijn alq ik 70 kilo weeg. Voor de meeste nog teveel maar liever dit en het houden en nog mogen leven dan 5 of 10 kilo minder maar niets meer kunnen eten.
Is het fijner voor het paard dat ik maar 60 of 65 kilo weeg? Misschien maar mij ga je niet wijs maken dat een paard geen 70 kilo kan dragen.
Ik ga wel volledig mee dat iemand van 100 kilo of meer niet niet op een paard thuis hoort; helemaal akkoord maar ik vind dat sommige mensen wel overdrijven.

ik snap niet dat over zo veel verschillende soorten paarden , allemaal anders gebouwd en allemaal anders getraind een max kan liggen van 100 kilo ... mischien kan een grote shire wel 120 kg dragen .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:06

70 kilo niet op een welsh? En als het een Welsh cob is? De ene Welsh is het andere niet.
Ik zag iets over de zogenaamd zwakke Arabier voorbij komen. Deze is door zijn pezigheid, korte rug en extra korte lenenden (ze missen immers een lendewervel) over het algemeen juist sterker dan menig groter en zwaarder paard.

Er wordt een goed punt aangesneden over (sport)paarden en spieren gebruiken. Er wordt eindelijk eens gekeken naar een ander punt dan gewicht (want een paard kan ook gewoon vet zijn) en hoogte.
Hoe fit een paard is, hoe het zich draagt etc is van groot belang om draagkracht uit te drukken.
Daarom zijn richtlijnen maar heel vage hulp. Daarbij zitten ze aan de zeer veilige kant. Iedereen kan wel roepen dat een vlieggewicht uiteraard op elk paard kan. Maar de paardrijdende bevolking bestaat nu eenmaal niet uit kinderen, tieners en petit vrouwtjes en het zou ook belachelijk zijn als alleen die een vrijbrief kregen, daar lang en breed bewezen is dat paarden veel grotere gewichten kunnen dragen.
Nogmaals rugproblemen, slijtage etc komt over het algemeen door te vroeg inrijden en te jong te veel laten doen, vaak in een verkeerde houding, of dat nu sport of recreatief is.

Uiteraard moet de westerse wereldbevolking iets doen aan het toenemende overgewicht en uiteraard moet je zelf goed voor je lichaam zijn en fit op een paard stappen, maar dat staat los van de draagkracht discussie.

Er is geen wetenschappelijk bewijs, behalve genoemde problemen die waarschijnlijk dus tig andere oorzaken hebben.
Als jij je paard te jong, te belastend (als in zware oefeningen) rijdt en je weegt maar 30 kilo, zal het evengoed rug problemen en slijtage ontwikkelen. Ik denk niet dat de heren onderzoekers een controle groep van lichte ruiters die hun paard te jong slecht reden er naast geeft gezet....
Dat is het hele punt bij semi wetenschappelijke onderzoeken en hun conclusies.
Ze worden opgezet om tot een vooropgestelde conclusie te komen. Die wordt dan altijd wel bewezen.
Er is geen onderzoek naar eventuele andere oorzaken van de resultaten.
Er zijn geen controle groepen.
Dat maakt een onderzoek dubieus (unconclusive) en ongeldig.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:10

newt schreef:
Avelienvd schreef:
En dan even wat anders weet niet of men het hier daar al over gehad heeft:
Hoe zit dat dan met voltige?
Gemiddeld 2 a 3 personen... Houden het even licht aan met 55 kilo per persoon... dat houdt in 110 kilo tot 165 kilo per paard...
En dat mag wel?

Ha hier had ik nog niet eens aan gedacht!! Maar denk dat de belasting van het paard anders is, en beter mee-werkend met de galop van het paard,
maar vind het wel een goede opmerking.. ben benieuwd naar de meningen hier over!?!

Ik ben tot nu toe een stille meelezer geweest, ben zelf ong 90 kilo maat 46.
maar nu wil iik eindelijk wel eens iets zeggen.
meewerkende houding: 1 persoon achter op de rug, 1 persoon op schoft, deze 2 personen houden samen 1 persoon ( deze ligt) vast. Mijn vraag hoe kan dit in vredesnaam nou voor het paard een meewerkende houding zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:13

Quellian schreef:
russel schreef:
Wat ik apart vind is dat men wel durft te praten Over, Kijken naar en veroordelen dat iemand te dik is of stinkt, dat is ook zo iets, maar nooit iets zegt....het wel zeggen is veel eerlijker.

Omdat hóe je het ook zegt... mensen zijn áltijd beledigd.
Als iemand stinkt, hoe breng je dat netjes?

Dat is zo iets. Een chef kwam jaren geleden naar mij toe. Hij zegt, jij bent een vrouw, jij kan dat zeggen, wil je tegen je vrouwelijke collega zeggen dat ze stinkt en er voor gaat zorgen dat ze niet meer stinkt? Ik snap niet dat jullie vrouwen dat niet tegen elkaar zeggen.. :D Ik was heel erg verbaast. Vroeg hem waarom hij het zelf niet gaat zeggen. Ik naar die vrouw en er bij gaan staan, ruiken en ruiken, ik moest erg goed mijn best doen, een paar dagen later was het warmer en idd ik rook wat okselgeuren...ik vroeg mij af, hoe ga ik dit zeggen. Ik heb toen gezegd, ik heb altijd DEO in mijn la liggen en die is voor algemeen gebruik, dus als je er behoefte aan hebt, mag je hem pakken.......het was misschien niet zo heel erg duidelijk, maar wellicht ruikt zij zichzelf niet.

Maar mijn man had een collega die altijd het zelfde T-shirt aan had en echt stonk alsof hij tussen de oude kazen lag te slapen...die wilde niets horen, die mannen riepen,"He is je DEO op? Ga jij eens DEO kopen voordat je hier morgen binnen stapt, mijn man is zelfs met de deospuitbus achter hem aangelopen en die beste man deed niets aan lichaamsverzorging.. ;)

Die vrouw kwam ook niet voor mijn DEO en dat is dus wat ik dan weer niet snap.

Kijk ik profielen en zie ik mollige vrouwen en daar zit dan ook nog een leuke kop op, vrouwelijke rubensvrouwen, goed gekleed, goed verzorgd, leuk....maar waarom dan zo boos als het om de paarden gaat??? Denken jullie echt nooit, zeker als het warm is, als het paard een dag met mindere conditie heeft, ik ben ook nog een last voor hem???Zo kan ik dus niet begrijpen dat mensen met 27+ nog wedstrijden doen, maar als je een maatje meer hebt, denk je dan ook wel eens, lahmah, hij heeft het al zwaar genoeg met die hitte en dan ik er nog op.......??

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:20

Jawel hoor, dan stijg ik op en rij ik een rondje in stap door de polder of doe ik rustig aan in de bak. Of... als de paddock vrij is mag ze daar spelen.

[edit] verkeerde ei in stijgen :') ... huh nu snap ik het niet meer. Opsteigen of opstijgen? (ik ben nog juf in opleiding en het is vakantie :o? )
Laatst bijgewerkt door Sunshine80 op 13-07-11 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:20

KoudbloedKim schreef:
Juist.. :+

TS, heb jij weleens 120 kilo gewogen, omdat je zo ziek was dat het de enige optie was?
Heb jij weleens door een winkel gelopen waar iedereen je naar staarde? Waar er mensen waren die je in je gezicht uitlachten? Nee? Open dan ook geen topic over iets waar je helemaal geen kaas van hebt gegeten.

IK ben ook zwaar geweest en kamp met een eetstoornis,maar nu vind ik mezelf nog steeds te dik.
En dat mensen nu dit gaan zeggen het ziet er niet,vindt ik niet netjes,ik sluit me bij koudbloed Kim aan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:21

Oh bah Russel, wat een verhalen, brrr.
Maar je kúnt het gewoon nooit netjes genoeg brengen, want hoe dan ook zijn mensen gekrenkt, het is een heel persoonlijk gebeuren.

Ik rij nooit als het zo warm is dat ik het zelf warm heb, nooit gedaan. Ze hoeven dan ook niet gelongeerd te worden of weet ik het wat. Gewoon lekker doezelen in de wei of douchen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:21

Ik snap eigenlijk gezegd de boze reacties niet helemaal. Er zijn genoeg stallen die een maximum gewicht hanteren voor de ruiters en eerlijk gezegd zou ik willen dat dit overal zo was, want ik heb wat manegepaarden zien lijden onder kerels van 100+, maar ook dames van dik 90 kilo die het paard vreselijk in de weg zaten.
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 13-07-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:22

zipje71 schreef:
Ik snap eigenlijk gezegd de boze reacties niet helemaal. Er zijn genoeg stallen die een maximum gewicht hebben en eerlijk gezegd zou ik willen dat dit overal zo was, want ik heb wat manegepaarden zien lijden onder kerels van 100+, maar ook dames van dik 90 kilo die het paard vreselijk in de weg zaten.

hoe kan je een paard zien lijden als ze het over het algemeen niet laten merken :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:25

MaritAriel schreef:
zipje71 schreef:
Ik snap eigenlijk gezegd de boze reacties niet helemaal. Er zijn genoeg stallen die een maximum gewicht hebben en eerlijk gezegd zou ik willen dat dit overal zo was, want ik heb wat manegepaarden zien lijden onder kerels van 100+, maar ook dames van dik 90 kilo die het paard vreselijk in de weg zaten.

hoe kan je een paard zien lijden als ze het over het algemeen niet laten merken :P

Zoals ik veeeeeeeeel eerder ik dit topic ook al zei... de nicht van mijn zwager (105kg) heeft in het verleden eens mijn Haf uitgestapt en hij liep echt te wankelen. Dacht bij mezelf 'oke, die 5 minuten kunnen geen kwaad' en later vroeg ze mij of ik haar eens in de zoveel tijd les wilde geven op mijn pony, want ze wilde het rijden weer op gaan pakken. Heb er toen nog een topic op bokt over geopend, want ik wist niet zo goed hoe ik op een nette manier 'nee' moest zeggen. Aan mijn pony zag IK het dus wel, zij blijkbaar niet, ondanks dat ie verder vrolijk bleef kijken hoor.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:26

Als het zo warm is ga ik sowieso niet rijden, dat deed ik ook niet toen ik minder woog in mijn jonge jaren. Ik wacht wel tot de temperatuur gezakt is en heb vaak genoeg om 10 uur 's avonds nog gereden.
Dat heeft niets met mijn gewicht te maken, maar met het idee dat als ik het zelf te warm vind om hard te werken ik dat ook niet van mijn paard mag vragen.
Mijn dochter (slank meisje) rijdt ook niet op haar pony (brede C pony)als het zo warm is. 8-)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:27

MaritAriel schreef:
zipje71 schreef:

Nou als ze bij het opstijgen al bijna door hun hoeven zakken en de gehele les met hun oren plat lopen, wat ze normaal niet doen, sorry hoor maar dan weet ik wel genoeg

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:28

]
Citaat:
Zoals ik veeeeeeeeel eerder ik dit topic ook al zei... de nicht van mijn zwager (105kg) heeft in het verleden eens mijn Haf uitgestapt en hij liep echt te wankelen. Dacht bij mezelf 'oke, die 5 minuten kunnen geen kwaad' en later vroeg ze mij of ik haar eens in de zoveel tijd les wilde geven op mijn pony, want ze wilde het rijden weer op gaan pakken. Heb er toen nog een topic op bokt over geopend, want ik wist niet zo goed hoe ik op een nette manier 'nee' moest zeggen. Aan mijn pony zag IK het dus wel, zij blijkbaar niet, ondanks dat ie verder vrolijk bleef kijken hoor.

hmm okee , nouja paarden staan er bekend om dat ze het niet laten merken als ze ergens last van hebben / pijn hebben . ;)
maar dat is dan wat mij altijd is verteld :)
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 13-07-11 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:28

Citaat:
Nou als ze bij het opstijgen al bijna door hun hoeven zakken en de gehele les met hun oren plat lopen, wat ze normaal niet doen, sorry hoor maar dan weet ik wel genoeg

neem aan dat dat bijna door hun hoeven zakken een beetje overdreven is ?

Mando

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:31

ow heb ik zien gebeuren hoor.

Op de manege, eigen hafje... zusje reed er altijd op (ook geen lichtgewicht) en toen ging grote zus erop.. en je zag hem door zijn achterhand gaan... marja die woog ook ongeveer boven de 100 kilo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:35

Citaat:
meewerkende houding: 1 persoon achter op de rug, 1 persoon op schoft, deze 2 personen houden samen 1 persoon ( deze ligt) vast. Mijn vraag hoe kan dit in vredesnaam nou voor het paard een meewerkende houding zijn ?

De hele massa op het paard beweegt met het paard mee door de zittende personen die in hun bekken meegaan of staande mensen die in de knieën en enkels veren. Het is niet zo dat ze in een andere richting zitten te schudden of star blijven terwijl het paard beweegt.

Maximum gewicht op maneges hebben te maken met verschillende punten:
-Paarden worden niet correct gereden, veel lessers zitten hun paarden nog redelijk in de weg en kunnen het niet op eigen benen laten lopen in een correct frame etc. Verkeerde spieren worden dan belast.
-Manegepaarden lopen vaker meerder uren met verschillende ruiters die verschillend rijden, dit kan extra belastend zijn.
-Manege paarden zijn over het algemeen niet de beste, maar zeer goedkope dieren (door) met de nodige gebreken of slijtage, geen plaatjes van sportconditie (hoewel er zeker maneges bestaan die met zeer goed materiaal werken).

Met dat allemaal in het achterhoofd is het idd wel handig om een max. gewicht per paard te hebben om ze langer mee te laten gaan.

Christadk

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:49

Ik lees steeds dat de paarden het niet aan kunnen, mensen met overgewicht. Maar hoe weet men die niks van dat andere paard af weet of dat paard het aan kan of niet? Hoe weten wij hoe andere paarden in elkaar zitten?? Of hun lichamelijke klachten etc hebben. En al die tabellen zijn naar mijn idee de grootste onzin. Dat zijn ideaalbeelden en vooral niet bewezen dat het ook daadwerkelijk zo is. Erg jammer dat men zo oordeelt over iemand anders zonder ook maar iets te weten over die persoon of het paard waar ze op rijden..

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:50

MaritAriel schreef:
Citaat:

neem aan dat dat bijna door hun hoeven zakken een beetje overdreven is ?

nee hoor dat is echt zoals ik het zeg. Inclusief zuchten en kreunen

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:51

Ik kan me zo boos maken over deze elle lange discussie.
De laatste weken regent het van dit soort topics en ik irriteer me er mateloos aan.

Ik heb ook een maatje meer en vecht al vanaf mijn tienerjaren tegen de kilo's die er zonder moeite in een zucht aanzitten en er met bloed, zweet en tranen weer af gaan.

Mensen die niet weten wat de strijd tegen overwicht inhoud hebben makkelijk praten in mijn ogen...
Het gaat dan niet om je wekelijkse frietje te laten staan maar het houdt echt wel meer in.

Vooral de praat over het optische plaatje.....
Idd ziet een slanker ruiter er mooier uit in het zadel als ruiters met een maatje meer maar hebben deze dan geen recht meer op een hobby? (ik heb het in dit geval niet over extreem overgewicht natuurlijk waarbij de gezondheid van het dier in gevaar komt)

Ik ervaar het als enorm kwetsend dat er ronduit gezegd word dat je maar af moet vallen en dat het je eigen schuld is.
Net alsof het allemaal zo makkelijk is om af te vallen.
Het is een dagelijkse strijd je hele leven lang!