Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:58

Tja de reacties laten eigenlijk zien dat het heel simpel is.
Je hebt verschillende categoriën mensen.

1. Mensen die hier totaal het probleem niet van zien en ook nooit gaan zien - zij concentreren zich vooral om alles er omheen (portrechtrecht, keuzemomenten en andere niet ter zake doende aspecten).
2. Mensen die hier het probleem nog niet van zagen, maar n.a.v. dit soort beelden toch achter hun oren gaan krabbelen - zij concentreren zich ook, en meer op de paarden, de monden en de ogen
3. Mensen die dit filmpje nauwelijks tot het einde toe kunnen aanzien - zij concentreren zich op de ogen, de spierspanning en voelen de pijn

Ik vrees dat categorie 1 altijd zal blijven bestaan. Maar voor al die anderen en vooral voor de paarden: chapeau Arabesk!!

DDW1190

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:59

Dat vind ik nou grote onzin..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:00

er zijn ook mensen die de problemen in zien, dit aankaarten en vragen wat we hier nou aan gaan doen. maar dan krijg je geen anwoord ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:02

themuisje schreef:
er zijn ook mensen die de problemen in zien, dit aankaarten en vragen wat we hier nou aan gaan doen. maar dan krijg je geen anwoord ;)

Dat is allang beantwoord, KNHS aanschrijven. Zelf ben ik al langer met mijn eigen ontwikkeling bezig dus zelf zit ik ook niet stil(ja op het paard wel...)

En ik vind dat Bloem voor 100% gelijk heeft. Dank u!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:03

En dan alleen kun je het probleem zien, zie vaak zat tenenkrommend rijden van mederuiters!
En ik maak me er ook vaak zat druk om, maar zeggen heeft vaak toch geen zin, want het enige wat je kunt verwachten is een grote mond!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:06

Joolien schreef:
themuisje schreef:

Dat is allang beantwoord, KNHS aanschrijven. Zelf ben ik al langer met mijn eigen ontwikkeling bezig dus zelf zit ik ook niet stil(ja op het paard wel...)

En ik vind dat Bloem voor 100% gelijk heeft. Dank u!

KNHS schrijven is een goede eerste stap.
heb je trouwens al antwoord? ben ik wel benieuwd naar.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:07

Ben erg benieuwd, las ook al zoiets in het begin :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:51

Adil, ik denk dat iedereen die wel eens op een concours gaat kijken (of rijden) dat wel weet.
Natuurlijk zijn er goede en slechte combinaties en natuurlijk kan je ook van goede combinaties slechte momenten opnemen. Van slechte combinaties goede momenten moet zelfs ook nog wel kunnen.
Maar als je een half uur opneemt en er maar een paar minuten drama van kan maken en dat ook nog vertraagd, dan zal het wel meegevallen zijn (denk ik dan).

Jasmijn, bedankt voor het plaatsen van het filmpje, ik denk (hoop) dat het voor veel mensen wel eens een eye opener kan zijn.
En zeker interessant voor de discussie, want het geeft ook aan hoe subjectief een bedroevend niveau is, wat erover discussiëren enorm lastig maakt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:17

kamsel schreef:
Natuurlijk zijn er goede en slechte combinaties en natuurlijk kan je ook van goede combinaties slechte momenten opnemen. Van slechte combinaties goede momenten moet zelfs ook nog wel kunnen.
Maar als je een half uur opneemt en er maar een paar minuten drama van kan maken en dat ook nog vertraagd, dan zal het wel meegevallen zijn (denk ik dan).

Ben ik het mee eens!
En het filmpje, ik vind het er verder wel ontspannen uitzien.
Maar zo doet iedereen wel eens iets fout.
Ik ook, ik rijd met bit, zweep en mijn pony staat op ijzers.
Als ze eens idioot doet op buitenrit dan geef ik haar eens een tik.
Ik denk dat je van iedereen slechte maar ook goede momenten kunt filmen...

Ik vind het niveau helemaal niet zo bedroevend, als je op bokt kijkt zijn er meer topics waar mensen leuk en ontspannen rijden dan topics waar het paard in de mond gerukt word enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:21

kim345 schreef:
kamsel schreef:

Ben ik het mee eens!
En het filmpje, ik vind het er verder wel ontspannen uitzien.
Maar zo doet iedereen wel eens iets fout.
Ik ook, ik rijd met bit, zweep en mijn pony staat op ijzers.
Als ze eens idioot doet op buitenrit dan geef ik haar eens een tik.
Ik denk dat je van iedereen slechte maar ook goede momenten kunt filmen...

Ik vind het niveau helemaal niet zo bedroevend, als je op bokt kijkt zijn er meer topics waar mensen leuk en ontspannen rijden dan topics waar het paard in de mond gerukt word enz.

Dat is dus het hele eiereten, jij ziet het probleem niet omdat je er niet van bewust bent, net zoals zoveel mensen. Maar dat wilt niet zeggen dat het goed is.

Ingenioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:24

Tendance schreef:
Sowieso snap ik niet wat je met de laatste zin wilt zeggen.... Dus leg het even uit. Je kunt het namelijk op vele manieren lezen.
Zo veel paardonvriendelijke foto's zie ik namelijk eigenlijk nooit van evenementenfotografen.

Verder: Het is blijkbaar jullie waarheid, maar niet de mijne. Je hoeft mij echt niet te verplichten jouw of jullie waarheid te geloven.
En ik heb mij er voldoende in verdiept om te bedenken, dat ik jullie mening nog steeds niet deel.

Met andere woorden: de beelden op dit filmpje vind je paardonvriendelijk?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:26

Nee dan denk ik niet dat ik het probleem zie...
Ik bedoelde trouwens het filmpje van Arabesk.
Maar kun jij in 1 regel samenvatten wat nou 'het' probleem is?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:30

Arabesk schreef:
Electra63 schreef:
Arabesk neemt helemaal niet deel aan de discusssie, ze plaatst alleen af en toe een filmpje.

Ho ho, de laatste paar pagina's misschien niet meer, maar dit topic staat al langer in mijn lijst.

Mensen zijn onherkenbaar in beeld gebracht, geen enkele keer zijn de ogen van de ruiter herkenbaar. Ja en dat iemand een bruin jasje aandoet, dat maakt wel dat ie zichzelf makkelijker herkent. Ook dekjes met stalnamen erop zijn afgedekt. Het gaat niet om die specifieke mensen, maar om wat wij mensen als normaal zijn gaan accepteren.

Ik ben nog steeds niet helemaal bij gelzen maar wanneer geef je eens antwoord op gestelde vragen? O.a de vragen van Jasmijn en mij. Daarnaast blijf ik het onbeschoft vinden, ik heb een filmpje van jou gezien en dat was werkelijk om te |( |( . Ik heb dus wel de beleefdheid om dat niet te plaatsen, maar ik denk dat er behoorlijk wat kritiek op zou komen.

Te vroeg gereageerd begrijp ik. Wat een vreselijke actie weer hier. Ook ik ben een keer zichtbaar aan de schandpaal genageld door Arabesk en haar exie Arno. Dat filmpje mocht ook gewoon blijven staan. Mods, waarom meten jullie mbt Arabesk met 2 maten???
Laatst bijgewerkt door gr_roos op 20-07-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:30

dat filmpje heeft hier gestaan maar is verwijderd :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:31

Roos, de link van het filmpje stond hier en er was genoeg kritiek over. Maar blijkbaar heeft Arabesk een streepje voor bij het Modteam want dit is gelijk verwijderd. Nietswetende wedstrijdruiters mogen wel openbaar afgekraakt worden.
Over 1 lijn trekken gesproken ...

Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:33

themuisje schreef:

En mensen die er daadwerkelijk iets aan doen! Inderdaad, die vergeet ik nog. De beste paarden van stal, om maar even toepasselijke beeldspraak te gebruiken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:33

Maar goed, wat ik me af vraag Joolien, wat doe jij in minder fijne situaties als je paard bokt of wegschiet? :+

Fitzroy: Ik snapte het ook al niet, maar goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:34

Fitzroy schreef:
Nietswetende wedstrijdruiters mogen wel openbaar afgekraakt worden.

Op de betreffende filmpjes worden geen ruiters afgekraakt.
Ook zijn de ruiters niet in beeld.
De ruiters worden ook niet met naam en toenaam genoemd.
De filmpjes zijn ook niet bedoeld om de ruiters te kakken te zetten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:34

Bloem schreef:
themuisje schreef:

En mensen die er daadwerkelijk iets aan doen! Inderdaad, die vergeet ik nog. De beste paarden van stal, om maar even toepasselijke beeldspraak te gebruiken.

die mensen be ik hier nog niet tegen gekomen?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:36

Ik heb mijn bericht al aangepast, ik wil alleen wel graag antwoord van de Mods op mijn vraag.

Waarom werd een door Arabesk en Arno vervaardigd filmpje waar ik duidelijk herkenbaar in beeld ben gebracht niet verwijderd en wel toegestaan en een filmpje wat ze zelf op youtube heeft gezet wel verwijderd. Dan zouden dus alle links naar youtube filmpjes niet mogen..............

@ Joviban, in het filmpje waar ik in stond werd er wel behoorlijk kritiek gegeven met teksten en dat waren bijna alleen maar SGW ruiters. Ik heb toen ook een bericht naat youtube gestuurd.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:42

Ik lees af en toe eens mee en wil nu toch graag mijn mening kwijt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet altijd over het niveau te spreken ben. Vooral op kleinere 'buitenaf' wedstrijdjes word er soms erbarmelijk gereden.

Allereerst zeggen foto's helemaal niks, maar tegelijkertijd heel veel. Wat ik daarmee wil zeggen is dat diegene achter de camera heel veel invloed op het beeld heeft en er van kan maken wat hij of zij wil. Ik ben zelf fotografe en kan een schitterende combinatie die zo naar een dubbele winst toe rijdt eruit laten zien als een vreselijke verschijning, maar andersom is het ook. Hoe vaak ik wel niet amazones of ruiters aan de computer heb gehad met "Kijk dan! Hij strekt WEL! Daar krijg je dan toch geen 5 voor!", waarna ik denk meisje meisje, je hebt geen flauw idee hoeveel moeite ik heb moeten doen om die plaat te schieten tussen alle taktfouten die je op die diagonaal had. Het is even puzzelen, maar van de mindere combi's zijn ook degelijke foto's te maken. Soms is dat wel eens jammer, dat ik vooral commercieel fotografeer. Mensen zouden eens op een foto moeten zien hoe slecht ze erop zitten.

Ik heb het overigens niet over de combinaties waarvan een paard veel spanning heeft door de omgeving, schrikt, of ongelukkige fouten maakt, want dat kan altijd gebeuren. Ik heb het dan over de combinatie die nog lang niet klaar zijn voor de klasse waar ze in rijden. De paarden van zeven meter lang die een bezemsteel hebben ingeslikt met een bonkende 'doorzittende' ruiter erop die het dier met een wurggreep door een travers heen drukt, daar heb ik het over.

Dat die mensen dat niet door hebben komt volgens mij door meerdere dingen. Wellicht heeft die persoon een bord voor zijn hoofd, hele aardige mensen om zich heen die het sneu vinden om diegene de waarheid te zeggen, een trainer zonder ballen en juryleden die niet de punten geven die ze verdienen. Ik vind het stuk voor stuk kwalijk. Een deel van het jurycorps is te wijten dat er zulke combi's in het M en zelfs Z rondrijden. Tuurlijk, ik vind het ook niet leuk om een hele rubriek zonder winstpunt naar huis te sturen, maar soms gebeurt dat nu eenmaal en is het niveau ernaar. Heel vervelend, maar de jury's die punten geven omdat ze de volgende keer weer uitgenodigd willen worden, zijn mede verantwoordelijk voor het soms zo lage niveau. Ik ben er dan ook voor dat de KNHS veel meer de jurering gaat controleren d.m.v. bijvoorbeeld schaduwjureren, etc.

Natuurlijk kan je niet alles over een kam scheren, want ik zie ook hele fijn voorgestelde paarden en pony's, enthousiaste mensen met talent en gevoel die met plezier bezig zijn. Dat zie ik graag, zowel als jury, fotografe, instructrice als amazone. :)

Ingenioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:45

JoviBan schreef:
marjolein_el schreef:
Nou als jij hard aan je teugels (van je bitloze hoofdstel) trekt kun je je paard alsnog wel pijn doen hoor. ;)

Ik moet je teleurstellen: met mijn hoofdstel lukt dat nièt.

En met de mijne ook niet! :P
Maar ik vind dit altijd zo'n leuk argument van bitgebruikers ... je breekt zijn neus en het is heus niet zo vriendelijk hoor ;-)
Tja, dan blijkt dat die bitgebruikers toch echt met de handen rijden en niet met hun zit ... zo jammer dat ze zelf iedere keer weer hun gebrek aan kunde zelf aanhalen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:46

Toch ben ik het niet met je eens, Kathleen. Als mensen nl. in het Z terecht komen, zou dit volgens jou betekenen dat ze week in week uit Sinterklaas-jurys treffen. Natuurlijk zitten die er wel, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar bedenk ook dat die mensen dus 50 winstpunten kado gekregen moeten hebben om daar te komen. En dat lijkt mij dan weer sterk.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:50

Bloem schreef:
Tja de reacties laten eigenlijk zien dat het heel simpel is.
Je hebt verschillende categoriën mensen.

1. Mensen die hier totaal het probleem niet van zien en ook nooit gaan zien - zij concentreren zich vooral om alles er omheen (portrechtrecht, keuzemomenten en andere niet ter zake doende aspecten).
2. Mensen die hier het probleem nog niet van zagen, maar n.a.v. dit soort beelden toch achter hun oren gaan krabbelen - zij concentreren zich ook, en meer op de paarden, de monden en de ogen
3. Mensen die dit filmpje nauwelijks tot het einde toe kunnen aanzien - zij concentreren zich op de ogen, de spierspanning en voelen de pijn

Ik vrees dat categorie 1 altijd zal blijven bestaan. Maar voor al die anderen en vooral voor de paarden: chapeau Arabesk!!

categorie 4 mensen die gewoon reeel zijn en weten dat er bij elke ruiter wel eens een moment is dat deze iets "dwingender" moet vragen dan subtiel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:52

kim345 schreef:

Ik ben iemand die regelmatig op HAW rondkijkt en de meeste al wegklik omdat het er dus niet zo fijn uit ziet. Waar de ruiter aangeeft dat het niet zo lekker gaat (dus bewust is van dat het zo niet hoort) geef ik wel opbouwende kritiek en tips. Dat zijn er weinig.
De meeste paarden worden te diep gereden. Excuus is vaak dat het paard zelf te diep duikt, waarbij vergeten wordt dat het dus gewoon en respons is op de ruiterhanden. Paarden krullen nl over het algemeen niet op als je ze zonder hoofdstel rijdt... Ze hebben er dus wel degelijk invloed op.
Veel hand, vaak plat en star aan getrekte armen, en weinig been met een slechte beenhouding, en een slechte zit (oa naar beneden kijkend om te zien of paard wel afbuigt, of om "het goede voorbeeld aan het paard te geven" :') is wat de klok toch wel vaak slaat. Terwijl correct rijden uit een goede zit en het been moet komen.
Veel paarden worden ook heel jong al gestart. Dat kán niet. Dan doe je per definitie als iets verkeerds of dat nou succesvol gaat of niet, je hoort op een jongeling geen wedstrijdambitie te hebben. Dan gaat je training daar naar staan ipv dat de opleiding een weg op zich is om het paard te verbeteren en in het leerritme van het paard mee te gaan.
Een van de redenen voor blessures en slijtage is het jong ingereden worden en het jong "rpndjes draaien" in een bak ipv recht vooruit te rijden.

Mensen die dat allemaal maar okee vinden snappen gewoon niet wat ze en paard aan doen en vinden het ook allemaal normaal en "niet zo erg" .
Maar het IS wel laag niveau als je paard een middel wordt om prijzen te winnen en je daarbij het paard gaat pijnigen (dat kan ook minder zichtbaar dan zagen en overmatig spoor gebruik) om tot resultaten te komen, ook al zou je GP rijden. Dat "niveau" heeft nl niks te maken met klasse hoogte.
En kan beoordeeld worden door mensen die zelf niet hoog rijden. Je hoeft gene ingenieur te zijn om te zien dat de toren van Pisa scheef staat. Sommige dingen zijn zo duidelijk, dat je daar echt gene expert voor nodig hebt.
Wel moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat onwetendheid ook zorgt voor onbegrip en het soms verkeerd zien van de dingen en dat niet alles zo zielig hoeft te zijn als dat het een leek lijkt. Zo zijn er misverstanden over het bit en sporen en zweep OP ZICH. Terwijl het gaat om hoe het wordt gebruikt of het al of niet "zielig" is. Gebrek aan kennis kán dus wel zorgen voor verkeerde beoordeling.

Maar als je zelf dingen als zagen etc niet zo erg vind zit je waarschijnlijk in groep van "laag niveau" in de ogen van anderen.
Dat is het probleem van de discussie.
Een deel zit in die groep zonder het te beseffen.

Persoonlijk vind ik een keer ingrijpen soms te begrijpen en je ziet het verschil tussen ingrijpen en systematisch zo rijden echt wel, ook op een "moment opname". Met name aan de reactie van het paard. Een paard dat systematisch in de mond wordt gepakt en gestraft heeft juist weinig reactie in expressie. Het staat meer op "afsluiten" of "daar gaan we weer" dan wat dan ook.
Een paard waarbij zomaar een keer wordt ingegrepen schrikt zich een hoedje en dat zie je ook!