Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:53

vanzuijlen schreef:
[quote="vanzuijlen schreef:
Dacht dat verzameling korter en hoger is qua afdruk van de achterbenen.

ja maar dat bereik je niet door langzaam te draven
ja maar dat bereik je niet door langzaam te draven[/quote]
De bewegings afloop blijft hetzelfde daar heb je volkomen gelijk in anders beginnen ze te slenteren, maar dat doen paarden die niet met halve ophoudingen gereden worden vanzelf het is aangenaam voor de ruiter helaas niet voor het paard.[/quote]

ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat want al die energie die opgewekt is moet je wel met een geoefend ruitergevoel kunnen opvangen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:54

vanzuijlen schreef:
De bewegings afloop blijft hetzelfde daar heb je volkomen gelijk in anders beginnen ze te slenteren, maar dat doen paarden die niet met halve ophoudingen gereden worden vanzelf het is aangenaam voor de ruiter helaas niet voor het paard.

als een paard slentert in een langzaam tempo, is het dus slap in de achterhandspieren...en kan dat paard nog niet eens klaar zijn voor de M klasse (verzameling)
een paard in vrijheid kan prima een langzaam tempo draven,met afdruk, daar heeft hij ook geen halve ophouding voor nodig en slentert hij ook niet.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:55

nombrado schreef:
vanzuijlen schreef:
De bewegings afloop blijft hetzelfde daar heb je volkomen gelijk in anders beginnen ze te slenteren, maar dat doen paarden die niet met halve ophoudingen gereden worden vanzelf het is aangenaam voor de ruiter helaas niet voor het paard.

als een paard slentert in een langzaam tempo, is het dus slap in de achterhandspieren...en kan dat paard nog niet eens klaar zijn voor de M klasse (verzameling)
een paard in vrijheid kan prima een langzaam tempo draven,met afdruk, daar heeft hij ook geen halve ophouding voor nodig en slentert hij ook niet.

nogmaals verdiep je maar eens in overcompenseren heus dat je echt niet dynamisch traint zo maar dus alleen maar in de comfort zone blijft en dat brengt niet veel te weeg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:56

liberty22 schreef:
ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat want al die energie die opgewekt is moet je wel met een geoefend ruitergevoel kunnen opvangen

energie zit net zo goed in een langzaam tempo.. kijk naar een piaffe.
die kan een paard ook in vrijheid /los, zonder ophoudinkjes door de ruiter, die geen andere hulpmiddelen weet dit communicatief voor elkaar te krijgen.

maar ik begrijp dat je les krijg van professor?

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:56

Nombrado een loslopend paard vergelijken met een gereden paard daar uit blijkt dat je de Klassieke Dressuur nog nooit begrepen hebt helaas, lees eens de FEI voorschriften door of die van de FN dan zou je zulke onzin niet opschrijven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:57

liberty22 schreef:
nogmaals verdiep je maar eens in overcompenseren heus dat je echt niet dynamisch traint zo maar dus alleen maar in de comfort zone blijft en dat brengt niet veel te weeg

comfort zone?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:58

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

energie zit net zo goed in een langzaam tempo.. kijk naar een piaffe.
die kan een paard ook in vrijheid /los, zonder ophoudinkjes door de ruiter, die geen andere hulpmiddelen weet dit communicatief voor elkaar te krijgen.

maar ik begrijp dat je les krijg van professor?

hehe grappig hoor , piaffe is een zelfde takt alleen minder bodem pakken overigens dus die vergelijkking gaat niet op , maar eerst moet er afdruk en energie opgebouwd worden en dat gebeurd nooit of te nimmer met een traag paard en dat is een paard dat alleen maar langzaam draaft

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:59

vanzuijlen schreef:
Nombrado een loslopend paard vergelijken met een gereden paard daar uit blijkt dat je de Klassieke Dressuur nog nooit begrepen hebt helaas, lees eens de FEI voorschriften door of die van de FN dan zou je zulke onzin niet opschrijven.

en waarom vraagt iedereen dan bij het kijken en uitzoeken naar een paard, ze los te laten bewegen????
jij vind het onzin, ik niet. dus is het niet DIE onzin.
zo vind ik jou manier van les geven onzin...en overbelastend voor het paard.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:59

maarrrr ik ga naar bed truste

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:00

liberty22 schreef:
hehe grappig hoor , piaffe is een zelfde takt alleen minder bodem pakken overigens dus die vergelijkking gaat niet op , maar eerst moet er afdruk en energie opgebouwd worden en dat gebeurd nooit of te nimmer met een traag paard en dat is een paard dat alleen maar langzaam draaft

en waar komt die energie in het paard vandaan??

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:01

Traag is niet hetzelfde als in een langzaam tempo.

Traag kan ook voorkomen bij paarden die kort en snel gaan draven.
Dan krijg je inderdaad een traag paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:03

vanzuijlen schreef:

Blijkbaar toch nog niet zo goed gelezen ;)

cherie78 schreef:
vanzuijlen schreef:
Denk dat Klassiek zoveel mogelijkheden heeft om paarden en combinaties gericht op te leiden dat het Klassieke rijden dus geen afdwalingen nodig heeft.Elke combinatie kan men individueel en gericht trainen zonder van de Klassieke principen af te wijken.

Of je hebt het vorige bericht niet begrepen of niet gelezen.

De "klassieke" principe's zijn in mijn vorige bericht vernoemd zoals ze in de HDV12 beschreven is ;)

"Het paard moet leren de houding die het zonder de ruiter had, opnieuw te vinden en zich onder het gewicht van de ruiter VRIJ EN ONGEDWONGEN te bewegen met LANGE HALS en NEERWAARTS gedragen hoofd.
Als het in staat is deze ongedwongen beweging te behouden, dan laat het paard los en ontspant het zich"
Ook uit de HDV12 ;)

Even nog een doordenkertje.
In de klassieke rijkunst worden hulpen ook echt als zodanig en alleen als zodanig, geïnterpreteerd; zij helpen een paard te begrijpen wat de ruiter van hem vraagt.
Als het paard dit begrepen heeft en het ook uitvoert, kan de ruiter de hulpen achterwege laten.

Heeft dus allemaal totaal niets met "afdwalingen" te maken, maar met het goed interpreteren van de begrippen in de klassieke rijkunst.

nombrado

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:05

dan is het dus toch een los 'gaand' paard haha, volgens professor hahahah

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:14

Veel plezier nombrado en cherie met jullie afkraken van Klassieke Rijkunst het blijkt uit jullie berichtjes dat het antwoord niet komt hoe jullie het doen met alleen zit. En cherie de richtlinien van een paard onder het zadel heeft u nog steeds niet gelezen zoals de FEI dat beschrijft helaas denk dat je nog veel moet lezen daarover en niet moet quoten uit het internet maar die toch wel moet bestellen bij de FEI.
Dames veel plezier met jullie veronderstellingen maar het geeft wel blijk dat jullie op het verkeerde topic zitten dit gaat over Klassieke Rijkunst.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:19

Dit hele topic is inmiddels een Witz (vanzuijlen begrijpt me wel). Ik vond het nog altijd leuk om mee te lezen en soms om me erin te mengen. Maar het slaat inmiddels de plank compleet mis. Jammer (ook al ben ik niet 100% klassiek).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:26

nombrado schreef:
Moll schreef:
Zoek in je boekjes eens op waar voor de halve ophouding voor dient.

ik weet nie, maar mijn paarden lezen geen boeken
die stoppen nl zelf ook niet door hun hoofd of mond in iets hard te houden om een halve ophouding na te bootsen.

Nee dat begrijp ik ook,wel dat Jou paarden een halves ophouding niet begrijpen , nog de paarden die bij je lessen nog de les klanten die bij je rijden, het is simpel weg hobbelen, geen schande hoor, maar maak het niet meer wat het is, en benoem het niet naar iets wat het nimmer kan zijn, je ben goeroe in je eigen wereld en blijf spiritiueel, maar hou het voor die die het willen geloven, want hier in het klassieke onderdeel past het niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:00

Moll schreef:
Nee dat begrijp ik ook,wel dat Jou paarden een halves ophouding niet begrijpen , nog de paarden die bij je lessen nog de les klanten die bij je rijden, het is simpel weg hobbelen, geen schande hoor, maar maak het niet meer wat het is, en benoem het niet naar iets wat het nimmer kan zijn, je ben goeroe in je eigen wereld en blijf spiritiueel, maar hou het voor die die het willen geloven, want hier in het klassieke onderdeel past het niet.

laat mij dan maar een passage hobbelen :D , als jij het zo wil bestempelen.
goeroe ? nee hoor, laat mij lekker met rust... ;) , die plekjes behoren aan mensen toe, die graag op een voetstuk staan.
Juist in het klassieke is spiritualiteit juist een zeer belangrijk onderdeel.
al eeuwenlang

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:07

No way Nombrado, spiritualiteit heeft niets van doen met de Klassieke Rijkunst.
Alles moet te verklaren zijn en uit te leggen. Vandaar dat al het vage gedoe erover hier niet aan komt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:54

nombrado schreef:
liberty22 schreef:
ja idd en ook al aan de hand , of kan die van jouw niet ho op commando en laat je hem gewoon aan zijn halster rondjes rennen denk niet dat je daar veel mee berreikt maar goed dat denk ik wel meer bij jullie methodes om het maar even zo te noemen

Ik vind dit een beetje een rare uitleg van hoe jij kadert.
je hebt het alleen over rondjes rennen van anderen?
maar hoe doe jij dat kaderen nou?
met touwtjes aan de longe? aan het halster? met stemcommando's
Over ruggen gesproken?
kheb er hier 4 staan, waarvan er 3 zelf beleerd, ruggen zijn prima en uitstekend ontwikkeld. evenals de achterhand. En dat zonder kaderen.
Nu zijn mijn paarden wel super in een vierkant model gebouwd, en dat scheelt
het je een op de voorhand gebouwde racer, dan wordt het al een heel ander verhaal
maar ik denk ook niet dat je daar op moet willen verzamelen..., die zijn bedoeld om te racen en daarvoor gebouwd. Niet om te verzamelen.

Dat is jouw probleem, jij hebt paarden die al goed gebouwd zijn plus hun karakter mee hebben. Andalusiers zijn paarden die graag werken en ook heel veel kunnen hebben van hun eigenaar, daarnaast is er genoeg spectakel in het hele lichaam als ze bereden worden. Daarom vallen rijtechnische problemen niet zo snel op, deze paarden lopen vanzelf al aardig leuk.
Heb het eens over verreden of overbouwde paarden, hoe los jij dat op??? De meeste mensen moeten het namelijk doen met 'gewone' paarden, die niet zo sensibel, goed gebouwd en volgzaam zijn.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:49

het is jammer dat een topic door 2 deelneemsters zo kapot gemaakt word, en waneer men deze twee directe vragen stelt dan krijgt men geen antwoord, en begint men gelijk over andere thema´s. Dan nombrado ik heb een berichtje gekregen van iemand die foto´s gezien heeft van uw paard waar u juist zelf klaagde over de doorgezakte ruglijn, ik kan daar niet over oordelen ik heb het niet gezien en gelezen dit tot kennis geving.
Laten wij het topic ajb weer op de goede rails zetten en niet door 2 ontspoorde qua klassieke rijkunst ons topic kapot laten maken en weer op het oorspronkelijke onderwerp overgaan, er zijn genoeg verschillende opvattingen over Klassiek maar die zijn te bespreken maar wanneer men aankomt met spiritualiteit en telepathie sorry dat zijn afdwalingen de niet bij Klassieke Rijkunst horen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:09

xmarliez schreef:
Dat is jouw probleem, jij hebt paarden die al goed gebouwd zijn plus hun karakter mee hebben. Andalusiers zijn paarden die graag werken en ook heel veel kunnen hebben van hun eigenaar, daarnaast is er genoeg spectakel in het hele lichaam als ze bereden worden. Daarom vallen rijtechnische problemen niet zo snel op, deze paarden lopen vanzelf al aardig leuk.
Heb het eens over verreden of overbouwde paarden, hoe los jij dat op??? De meeste mensen moeten het namelijk doen met 'gewone' paarden, die niet zo sensibel, goed gebouwd en volgzaam zijn.

ja hoor, ik rijd ook verreden overbouwde kastdeuren, die niet willen lopen en zich volledig hebben afgesloten voor hulpen.
gek genoeg, zijn die het gevoeligst, veel sensibeler dan gedacht
alleen door de heftige inwerkingen van sporen e.d , hebben ze zich compleet afgesloten om de 'pijn" en heftigheid niet te ervaren.
Of hebben overbouwde , flegmatieke paarden geen last als er een vlieg op hun rug zit?
ik rijd genoeg "gewone" paarden. Om daar ook ervaring mee te hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:14

vanzuijlen schreef:
het is jammer dat een topic door 2 deelneemsters zo kapot gemaakt word, en waneer men deze twee directe vragen stelt dan krijgt men geen antwoord, en begint men gelijk over andere thema´s. Dan nombrado ik heb een berichtje gekregen van iemand die foto´s gezien heeft van uw paard waar u juist zelf klaagde over de doorgezakte ruglijn, ik kan daar niet over oordelen ik heb het niet gezien en gelezen dit tot kennis geving.
.

owowow,je valt door de mand professor, dat komt van fokt...
daar ging het over bouw, dat er bij de andalusiers er weke ruggen veel voorkomt en wat daarvan het voor en nadeel is.
Dat mooie mannetje heb ik hier thuis staan . En gek genoeg, kan je daar prima mee rijden, als er 1 flexibel, lenig en makkelijk oefeningen doet , is hij het wel.
Als we het dan over bouw gaan hebben? kan je beter een goede gewelfde rug hebben, dat een rechte strakke plank rug

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:41

Er stonden nog al wat vragen open, die van hoe geeft men alleen met de zit de hulpen? Dan word de achterhand getraind voordat de ruiter erop gaat, wat een beetje verward is de achterhand alleen draagt de ruiter niet, maar de buikspieren in combinatie van de rugspier, daarom omdat er steeds van thema verwisseld word word het allemaal zo een ratjetoe.
Al het andere van telepathie en andere paronomale dingen horen gewoon niet bij Klassieke Rijkunst dus als wij allemaal eens op het rijden consentreren en de kleine verschillen in opvatting vanaf nu gaan bepraten dan word het weer een leuk topic.

De halve ophouding kan heeft veel meer onderverdelingen het is naar de stand van opleiding van het paard dus ophouding dat woord is vaak hard in je oren het kan ook een aanhouding zijn gewoon een moment de hand stil laten staan, en de afwachtende hand. Dat de hand altijd richting mond moet werken daar zijn wij toch allemaal mee eens, een terug werkende hand en vooral de binnenhand is een ramp. Maar hulpen uitlaten dan krijg je dat LDR rijden wanneer je terug leest kun je dat terug vinden over de methode Baucher zowel in zijn 1e en 2e methode zette hij dat in waardoor hij nooit een perfecte verzameling kon rijden hij deelde dat ook in in verzameling en volkomen verzameling waarvan hij beweerde de 2e nooit berijkt te hebben. (geen hankenbiegung). Wanneer wij daar eens meer op in gaan, omdat dan de Piaffe ook niet uitdruk sterk word maar meer een horizontaal gehobbel zoals men al te vaak ziet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:47

vanzuijlen schreef:
Er stonden nog al wat vragen open, die van hoe geeft men alleen met de zit de hulpen? Dan word de achterhand getraind voordat de ruiter erop gaat, wat een beetje verward is de achterhand alleen draagt de ruiter niet, maar de buikspieren in combinatie van de rugspier, daarom omdat er steeds van thema verwisseld word word het allemaal zo een ratjetoe.
Al het andere van telepathie en andere paronomale dingen horen gewoon niet bij Klassieke Rijkunst dus als wij allemaal eens op het rijden consentreren en de kleine verschillen in opvatting vanaf nu gaan bepraten dan word het weer een leuk topic.

De halve ophouding kan heeft veel meer onderverdelingen het is naar de stand van opleiding van het paard dus ophouding dat woord is vaak hard in je oren het kan ook een aanhouding zijn gewoon een moment de hand stil laten staan, en de afwachtende hand. Dat de hand altijd richting mond moet werken daar zijn wij toch allemaal mee eens, een terug werkende hand en vooral de binnenhand is een ramp. Maar hulpen uitlaten dan krijg je dat LDR rijden wanneer je terug leest kun je dat terug vinden over de methode Baucher zowel in zijn 1e en 2e methode zette hij dat in waardoor hij nooit een perfecte verzameling kon rijden hij deelde dat ook in in verzameling en volkomen verzameling waarvan hij beweerde de 2e nooit berijkt te hebben. (geen hankenbiegung). Wanneer wij daar eens meer op in gaan, omdat dan de Piaffe ook niet uitdruk sterk word maar meer een horizontaal gehobbel zoals men al te vaak ziet.

je spreekt jezelf hier tegen
en je hebt het zelf denk ik niet door professor
je zegt:
de buik en rugspier dragen?? de ruiter?
maar voor de verzameling is de hankenbiegung belangrijk.
zitten de hanken in de buik en rugspier dan professor?
draag jij met je buik of je rugspier?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:49

ik denk dat de valkuil van de horizontale piaffe is dat een paard op de plaats geparkeerd word de voorwaartse drang is dan weg dit is gemakkelijker omdat paarden dan ook geen bodem pakken , bij zulke paarden is het belangerijk om een beetje bodem te pakken in galop en of tempi te rijden vanuit de piaffe of overgang galop.
De bouw van een paard altijd in beschouwing genomen.