Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:13

Citaat:
Zithulpen zijn: eenzijdig belastend bijdezijde belastend en ontlastend.
Been/Kuithulpen: voorwaartsdrijvend, zijwaartdrijvend begrenzend.
Zegt u nu hoe men dat dus met deze hulpen doet????

Zo waterruiters vertel op hoe maakt u met deze hulpen de ophouding???????????????
Langzamer gaan begrijp ik, maar niet het verzamelen en de overgangen laat staan tempi rijden.
Maar legt u maar uit, wij anderen gaan nu door met de discussie die intressanter is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:19

Ik wil mijn laatste twee vragen toch even herhalen omdat hier voor mij een duidelijk punt zit van ontbrekende kennis, en ik hoop dat Professor of Moll hier duidelijkheid over kunnen geven:

Moll schreef:
Citaat:
Hoe berijkt u dan de voorwaardse drang en de aanleuning op het moment dat de communicatie tussen ruiter en paard nog niet goed genoeg is om effectief met halve ophoudingen te werken?

voorwaardse drang heb ik in het voorafgaande traject gestimuleerd in het werk aan de longe en dubbele longe, in dit laatste word er ook al gewerkt aan hoofd/hals houding en aan leuning.
ook ben ik van mening dat de juite hoofd/halshouding gevraagt kan worden in stilstand en daar van uit weg gestapt kan worden.

Als de hoofd/hals houding word gevraagt in stilstand, is er toch geen sprake van aanleuning en zal dus de hoofd/halshouding niet kunnen worden onderhouden als er word weg gestapt omdat de verbinding tussen de achterhand en de hand dan ontbreekt? (weet niet goed hoe ik dit onder woorden moet brengen)

Citaat:
Citaat:
(in het geval waar ik uit refereer is het paard netjes opgeleid voorzover als ik kan voelen maar heeft maanden stil gestaan, is veel te dik, en zo scheef als een kweeniewat, en heeft de ruiter, ik dus, vooral ervaring met paarden die inelkaar zitten als een bouwpakket waarbij er van het paard niet meer kan worden gevraagt dan dat deze recht gaat en correcte takt en enige swung heeft. Halve ophoudingen komen nog niet goed door omdat er nog geen correcte aanleuning is, en door de scheefheid er teveel blokkades in het lijf zitten om een goede werking van achter naar voor mogelijk te maken. Natuurlijk is het rechtrichten hier stap 1, maar ook daarbij is aanleining en voorwaardse drang onmisbaar.)

recht richten doet men op de volte en buigen op de rechte lijn.
dus als uw paard scheef is zal u moeten beginnen op de volte en daar naar de Losgelassenheit te werken en dan kan u aanleuning creeren, door middel van de juiste hoofd/hals houding te vragen en te onderhouden kan aan het recht richten gaan werken.

Hmmm, hier moet ik even over na denken.
Ik ben qua rechtrichten "opgeleid" volgens de AdB methode, en combineer zowel rechte lijn als de volte bij het rechtrichten. Als een paard recht is op de volte zal deze buiging in zn lijf hebben, anders zal het achterbeen niet sporen met het voorbeen, toch? Bij paarden die nog niet soepel zijn in hun lijf en moeite hebben met buigen, kan dit soms nog erg moeilijk zijn, en begin ik met rechtrichten op de rechte lijn (gewicht van de ruiter correct verdelen, voorhand voor de achterhand plaatsen, en via lichte buiten stelling voorkomen dat het paard op de binnenschouder valt, en zo het paard uitnodigen om zachtjes aan de teugel te gaan trekken, en zo de aanleuning die je aanbied te accepteren).
Dat is hoe ik gewent ben om recht te richten, in principe werkt dit op de volte en rechte lijn hetzelfde, alleen vraagt recht zijn op de volte om een lichte buiging in het lijf van het paard, en daardoor om een iets andere lichaamshouding van de ruiter. (heupen zijn op rechte lijn paralel met zowel de schouders van het paard als de heup van het paard, en op de volte paralel met de schouders van het paard, maar niet met de heup van het paard, toch?)

Waarom, want dat begrijp ik uit uw post, stelt u dat rechtrichten op de volte moet, en niet op de rechte lijn?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:43

Professor schreef:
Citaat:

Zo waterruiters vertel op hoe maakt u met deze hulpen de ophouding???????????????
Langzamer gaan begrijp ik, maar niet het verzamelen en de overgangen laat staan tempi rijden.
Maar legt u maar uit, wij anderen gaan nu door met de discussie die intressanter is.

Als je niet weet, dat zelfs een beenhulp voor de verzameling kan zorgen :7 heb je nog veel te oefenen en je rijkunstig gevoel te ontwikkelen.

Alles wat je schrijft, komt regelrecht uit boeken en dat is heel jammer :')

Zodra je ervaren hebt, dat zelfs een beenhulp tot verzameling kan leiden (mits goed uitgevoerd) discussieren we nog wel eens verder :j

Met je ophoudingen (halve en hele) belemmer je een paard zijn balanceerstok te gebruiken. En komt jouw aanleuning van jezelf uit en niet van het paard.

:wave: :wave:

Blijf maar fijn mensen zand in de ogen strooien door de hoofd/halshouding zelf te willen beïnvloeden.
Een nep-aanleuning is het enige dat overblijft :O

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:44

* aangepast

Bedankt ;)
Laatst bijgewerkt door Zooist op 17-02-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:02

Tik aqua8horse maar in bij de zoekfunctie :)

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:10

Professor schreef:
Citaat:

Prof je manier van benaderen kan anders en zou in dat geval meer uitnodigen tot het beantwoorden van vragen.
Indien een ruiter in staat is onafhankelijk te zitten kun je een heel scala van verschillende bewegingen en combinaties van bewegingen maken. Je bent in dat geval ook in staat je hulp aan te passen aan het moment en wat er op dat specifieke moment noodzakelijk is.
Een in mijn ogen hele belangrijke zithulp heb jij nog niet genoemd, namelijk de opvangende of verzamelende zithulp. Deze hulp zal alleen niet als dusdanig worden beschreven. Je kunt hiermee de gang van het paard bepalen maar ook de verschillen hierin, ook kun je het paard hierdoor laten halthouden of overgangen maken. Je bepaald door de mate van opvangen met de zit met hoeveel impuls het paard beweegt.

Ook een been kan veel meer dan hetgeen je hierboven beschrijft.

Maar ga gerust verder met de discussie.
Laatst bijgewerkt door HappyH op 17-02-11 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:10

Citaat:
Als je niet weet, dat zelfs een beenhulp voor de verzameling kan zorgen heb je nog veel te oefenen en je rijkunstig gevoel te ontwikkelen.

Dus als u alleen maar drijft dan kan een paard verzamelen??????? Waar blijft de energie????
Citaat:
Alles wat je schrijft, komt regelrecht uit boeken en dat is heel jammer

Dat verondersteld u, toont u mij eens een boek dat de ophouding zo letterlijk beschrijf zo als ik het heb opgeschreven.
Citaat:
Zodra je ervaren hebt, dat zelfs een beenhulp tot verzameling kan leiden (mits goed uitgevoerd) discussieren we nog wel eens verder

Dat ervaren is zeer zweverig legt u nu eens direkt uit hoe u een ophouding maakt zonder handen??
En alleen met de zit/gewicht- en beenhulpen??? Daar is nog steeds geen antwoord op of enige uitleg.

Citaat:
Met je ophoudingen (halve en hele) belemmer je een paard zijn balanceerstok te gebruiken. En komt jouw aanleuning van jezelf uit en niet van het paard.

Hieruit blijkt dat u totaal niet begrijpt of begrijpen kan of wilt wat een ophouding doet of hoe hij gegeven dient te worden, dit is een manko in uw rijtechnische opleiding, het is een samenspel van hulpen die gedoseerd gegeven worden, juist de dosseering is het moeilijkste.
Men kan geen energie omleiden of terugleiden zonder de teugelhulpen omdat dit biomechanisch totaal niet mogelijk is.
U weet ook niet wat Mindfields voortreffelijk beschreven heeft dat door het terug laten vloeien van die energie door het nageven de achterbenen aktiever (meer afdruk) worden en daardoor het paard meer gaat dragen.
Het is onmogelijk wat u beschrijft dat men het paard belemmerd wanneer men de juiste halve ophouding geeft, u suggereerd veel maar wat aanleuning is dat die steeds weer anders is is wel duidelijk nog niet tot u doorgedrongen.
Veel plezier met het verkondigen van het evangelie van u, maar niet op dit Topic wat over Klassieke Rijkunst en AcademischeR gaat, en waarbij wij elkaar respekteren op de Klassieke manier van rijden, die past u niet dan begint u aub een ander Topic, maar blijft u hier aub ontopic zonder andere zogenaamde rijstijl die hier totaal niet past.
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-02-11 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:13

ik heb het opgezocht en er kwam meerdere malen naar voren dat aquahorse pas een paard regelmatig vind als er verschillen in de paslengtes zijn nu dan houd mijn interrese wel op.

@ cherie de hele discussie is al geweest in mindere mate lees die eens terug want dit wekt alleen maar irritatie op daar het al uitvoerig behandeld is

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:24

liberty22 schreef:
ik heb het opgezocht en er kwam meerdere malen naar voren dat aquahorse pas een paard regelmatig vind als er verschillen in de paslengtes zijn nu dan houd mijn interrese wel op.

@ cherie de hele discussie is al geweest in mindere mate lees die eens terug want dit wekt alleen maar irritatie op daar het al uitvoerig behandeld is

De zoekfunctie blijkbaar niet goed gebruikt, want het verschil in paslengte OP EEN VOLTE is er wel degelijk :')

En het continue aanhalen van de Aquahorse manier van rijden wordt zeker irritant.
De discussie over AR en KR is geen andere discussie dan een paard ZELF DE AANLEUNING LATEN NEMEN.

Dat is alles wat telt in het paardrijden.

Liberty, als ik jou was, zou ik je onderschrift eens ter harte nemen.

En nu zal ik maar GAAN :') voordat ik zelf geïrriteerd raak en teveel ga schrijven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:28

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:

De zoekfunctie blijkbaar niet goed gebruikt, want het verschil in paslengte OP EEN VOLTE is er wel degelijk :')

En het continue aanhalen van de Aquahorse manier van rijden wordt zeker irritant.
De discussie over AR en KR is geen andere discussie dan een paard ZELF DE AANLEUNING LATEN NEMEN.

Dat is alles wat telt in het paardrijden.

Liberty, als ik jou was, zou ik je onderschrift eens ter harte nemen.

En nu zal ik maar GAAN :') voordat ik zelf geïrriteerd raak en teveel ga schrijven.

ik geef een open antw. zonder pittige bijsmaak maar als u steken onder water gaat geven dan houd het voor mij ook op , daar ga ik me niet toe verlagen daar mij het stoom nu ook uit de oren komt :evaw: :evaw:

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 09:01

Het zou fijn zijn als we weer over het onderwerp zouden kunnen praten en dit keer graag zonder persoonlijke aanvallen. Iedereen heeft zijn eigen mening en daar moet je maar mee kunnen leven en zo niet dan kun je (zonder te melden) beter vertrekken uit dit topic. Wil je dat niet, accepteer dan ieders mening.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:15

Citaat:
dus als uw paard scheef is zal u moeten beginnen op de volte en daar naar de Losgelassenheit te werken en dan kan u aanleuning creeren, door middel van de juiste hoofd/hals houding te vragen en te onderhouden kan aan het recht richten gaan werken

Begrijp ik werkelijk niet die eerste zin.

Dan rechtrichten sorry dat zijn de oefeningen om een paard rechtgericht te krijgen.
Men houd een paard steeds rechtgericht, dit dient men altijd in het oog te houden.
Er zijn maar weinig paarden die van zich uit recht blijven.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:25

wat Professor schrijft is wat ik ook bedoelde. En je moet van begin af aan een paard op twee teugels rijden. En dat kan ook, als je op de juiste manier rijdt. Daarna ga je beginnen aan rechtrichtende buigingsarbeid door het juist rijden van hoeken, juiste manier van voltes rijden, rechte lange lijnen. als het paard daarop recht en in evenwicht kan gaan, kun je met de zijgangen verder.

het paard wordt zo langzamerhand steeds beter 'rechtgericht' en wordt steeds beter in staat om te verzamelen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:41

Professor schreef:
Citaat:
dus als uw paard scheef is zal u moeten beginnen op de volte en daar naar de Losgelassenheit te werken en dan kan u aanleuning creeren, door middel van de juiste hoofd/hals houding te vragen en te onderhouden kan aan het recht richten gaan werken

Begrijp ik werkelijk niet die eerste zin.

Dan rechtrichten sorry dat zijn de oefeningen om een paard rechtgericht te krijgen.
Men houd een paard steeds rechtgericht, dit dient men altijd in het oog te houden.
Er zijn maar weinig paarden die van zich uit recht blijven.

echt niet? het is zo simpel, recht richten doet men op de volte, op de volte kan men het balans beter controleren en het paard beter op 2 teugels krijgen, waardoor gelijke aanleuning kan worden verkregen, het paard onder de massa verkrijgen en behouden, het binnen achter been plaatsen enz enz,zo kan dit ook gedaan worden met dubbele longe.
buigen doet men op de rechte lijn zoals traver, renver ,appyementen enz

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:30

quadripes schreef:
. En je moet van begin af aan een paard op twee teugels rijden. En dat kan ook, als je op de juiste manier rijdt.

Ik weet dat ik niet op de juiste manier rij :+ En mijn paard is ook niet vanaf dag 1 correct gereden. Dat weet ik.
Die van mij neemt rechts niet aan. En buigt gewoon naar rechts als ik dat wel wil.
Vertel mij de juiste manier van rijden dan maar.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:55

Hmmm, ik ben het ermee eens dat je het paard constant rechtgericht moet houden. Echter blijft de vraag,of jullie bij een paard dat nog niet bij benadering rechtgericht is wel al de "juiste" hoofd/halshouding vragen, of dat dit deels voortvloeit uit het rechtrichten en verder gymnasticeren van het paard?

Moet eerlijk bekennen dat ik ook niet snap waarom je op een rechte lijn niet kan rechtrichten. Dat je buigings oefeningen kan doen op de rechte lijn lijkt me logisch, echter kunnen, als je als ruiter beetje handig bent, deze ook op de volte. Het een sluit het ander niet uit.
Bovendien, naar mijn idee, kan het, zoals eerder gezegt, bij een paard dat heel veel moeite heeft om ook maar iets van buiging aan te nemen, zelfs fijner zijn om op de rechte lijn recht te richten, zodat je deze rechtheid in de hoeken mee kan nemen en onderhouden. Het paard leert dan in kleine stukjes om zn lichaam te buigen, en leert op de rechte lijn eerst om zijn achterbenen gelijk te belasten, voordat je op de volte van hem gaat vragen om het binnenachterbeen extra onder te brengen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:14

een paard op twee teugels rijden kan wel op de rechte lijn, een paard rechtrichten niet. omdat de natuurlijke scheefheid van een paard dan telkens een achterbeen buiten de massa laat plaatsen. daarom moet je buigingsarbeid toepassen (voltes, wendingen, en later de zijgangen).

door telkens de voorhand voor de achterhand te plaatsen kun je het paard recht houden. dit is het begin van rechtrichten en hierdoor kun je dus een paard op twee teugels rijden omdat je zo telkens het binnenachterbeen goed eronder plaatst, zo krijg je vanzelf ook de juiste halshouding weliswaar weer onder invloed van teugelhulpen, zit hulpen enz - halve ophoudingen. (even snel gereageerd vanuit mijn werk)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:23

er moet eerst balans zijn voor dat je kan buigen, en balans krijg je het makelijkste op de volte,eerst verticaal balans, daarna horizontaal balans, als er balans is komt takt en Losgelassenheit, en aanleuning en swhung, daarvan uit kan je recht richten, zonder correct balans geen rechtgerichtheid, een paard wat scheef is word niet recht van recht uit rijden, op de volte kan men gerust zonder buiging rijden met lichte stelling naar binnen of naar buiten, op de rechte linen vraagt men buiging zoals ik voorafgaand heb beschreven, echter kan men die oefeningen niet doen als er geen balans is en alles wat voorafgaand is op genoemd.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:27

Maar voorhand voor de achterhand plaatsen kan ook op de rechte lijn. Je moet dan alleen niet netjes van punt a naar punt b willen rijden, maar iedere pas controleren of de voorhand voor de achterhand is, en anders dit corrigeren. In het begin zal je "rechte lijn" dan bij a of c uitkomen ipv dat het paralel loopt aan de hoefslag, maar je kan je paard zo wel degelijk rechtzetten naar mijn idee. Je vraagt het paard dan al steeds om zijn gewicht wel goed te verdelen en zonder rare kronkels of buigingen in zijn lijf te lopen. (naar ervaring: paarden gaan daarvan ontspannen, rekken de bovenlijn op, zoeken aanleuning, gaan beter van achter naar voren bewegen, krijgen swung en worden nagevelijk)

Hmmmmmm, ik ga hier ff verder over na denken en straks ff een paard plagen door wat uit te proberen om te zien of ik kan voelen wat u bedoelt Moll. Ik kan uw stelling dat balans makkelijker op de volte te berijken is namelijk niet helemaal rijmen met mijn gevoel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:39

Airborn schreef:
Maar voorhand voor de achterhand plaatsen kan ook op de rechte lijn. Je moet dan alleen niet netjes van punt a naar punt b willen rijden, maar iedere pas controleren of de voorhand voor de achterhand is, en anders dit corrigeren. In het begin zal je "rechte lijn" dan bij a of c uitkomen ipv dat het paralel loopt aan de hoefslag

dit gebeurt ook wel maar in veel mindere matendan met de AdB methode, het corigeen en plaatsen van de voorhand gebeurt eigelijk contenu.

Citaat:
, maar je kan je paard zo wel degelijk rechtzetten naar mijn idee. Je vraagt het paard dan al steeds om zijn gewicht wel goed te verdelen en zonder rare kronkels of buigingen in zijn lijf te lopen. (naar ervaring: paarden gaan daarvan ontspannen, rekken de bovenlijn op, zoeken aanleuning, gaan beter van achter naar voren bewegen, krijgen swung en worden nagevelijk)

het paard zal zich in die vorm snel ontlasten van de manier die gevraagt word door dat het paard een andere optie heeft, in de AdB word er dan ook nog eens ruim boven het tempo gereden.
en in de KR basis tempo en het liefst er nog net iets onder.

Citaat:
]Hmmmmmm, ik ga hier ff verder over na denken en straks ff een paard plagen door wat uit te proberen om te zien of ik kan voelen wat u bedoelt Moll. Ik kan uw stelling dat balans makkelijker op de volte te berijken is namelijk niet helemaal rijmen met mijn gevoel.
[/quote]

probeer het eens

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:43

Hmm, het boven het tempo rijden is 1 van de puntjes van AdB waar ik mn vraagtekens bij heb ( en ik varieer het tempo dan ook iets meer omdat dat voor mijn gevoel een beter effect heeft op het paard) net als het eigenlijk helemaal niet gebruiken van beenhulpen, hehe.

Hmm, ik stuur u trouwens even een PB bericht Moll, heb een vraag aan u die weinig met dit topic van doen heeft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:52

Ik heb ook sinds kort ervaren dat het rijden en rechtrichten op de volte een hele prettige wijze is om het paard recht te richten. Daarnaast bemerk ik nu zelf ook dat mijn paarden er veel sneller door in horizontale en verticale balans komen dan wanneer ik het op de rechte lijnen 'probeerde'.

Ik heb zelf het gevoel dat mijn jonge paard nu heel snel in balans komt dan dat ik had met mijn pogingen tot recht richten op de rechte lijn (bij voorkeur deed ik dit op de binnenhoefslag)

Nu rijd ik voltes en wanneer het paard rechtgericht is (voor zover het paard in staat is dit te doen ivm jonge leeftijd en de onervarenheid van het paard) en de horizontale balans en verticale balans aanwezig is, rijd ik weer rechtuit. Uiteraard is het nog behoorlijk wiebelig, maar in de korte tijd dat ik er nu mee bezig ben, ben ik vele malen verder gekomen dan ik voorheen was met paarden die ik enkel op rechte lijnen wilde rechtrichten.

Ik rijd overigens nog geen tempi met dit paard. Alleen overgangen. En rij de voltes in een arbeidsdraf.

Dus ik zou het zeker eens proberen Airborn.
:j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:00

Hmmm, denk dat mijn referentie kader hierin ook gekleurt is door het feit dat het paard waar ik 90% van het rechtrichten mee heb gedaan (ak, die ik de laatste 1.5 jaar heb gereden) lichamelijk echt heel heel brak is, en simpelweg geen voltes kan rijden. Rechtuit kun je hem super aan het lopen krijgen, maar voltes kan hij gewoon niet meer aan. (de discussie of je zn paard nog zou moeten rijden via pm als je hem persee wil voeren, niet in dit topic)

Zal dus met mn nieuwe ster zo de voltes er meer bijpakken, en het verschil proberen te voelen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:07

Dat kan zeker gekleurd zijn. We hebben allemaal ons eigen referentiekader wat (voornamelijk) gebaseerd is op eerder ervaring

Had ook een ernstig scheef paard, die heb ik op rechte lijnen en binnenhoefslag rijden echt al een stuk rechter gekregen. Ik merk nu dat het op de volte ook erg prettig werkt, met name voor het paard. Het lijkt alsof het rijden op de volte het makkelijker maakt voor de paarden.

De eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat ik dit paard ook door een chiropractor heb laten behandelen en dat dat ook al heel erg veel scheelde in de rijderij.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:08

Men moet wel in de gaten houden: er zijn verschillende soorten aanpak in de klassieke dressuur, die telkens op hetzelfde punt uitkomen, maar wel vanaf het begin ongeveer verschillen. (ik doel hier dan op de Franse, de Iberische en Duitse stromingen die zichzelf klassiek mogen noemen vanuit de geschiedenis en door grote militaire instituten in ere worden gehouden en niet op AdB en dergelijke afsplitsingen)

ik denk dat dit in het topic ook telkens doorklinkt.

De manier die ik telkens beschrijf is gebaseerd op onder andere Seidler, het Skala van de FEI en op de aanpak van de Spaanse Rijschool.

Bij de klassieke aanpak van de SRS werkt het als volgt:

Het paard wordt in eerste instantie gereden met het gewicht op de voorhand en dit wordt pas in de latere 'campagneschool' veranderd.

Men rijdt eerst lange lijnen, waarbij de nadruk ligt op het tussen de hulpen houden van het paard en het voorwaartsneerwaartse ligt. Dit duurt ongeveer een jaar of bij sommige paarden nog langer.

Daarna schakelt men over naar het verplaatsen van evenwicht naar de achterhand. Deze fase duurt weer een aantal jaar en wordt de Campagneschule genoemd. Hierin komen onder andere de zijgangen aan bod.

Vervolgens kan men dan met een getalenteerd paard nog doorgaan in de Hogeschool.

Vandaar dat mijn uitleg ook telkens verschilt van de aanpak van bijvoorbeeld Moll. En dat je dus in deze fasen wel degelijk ook met 'rechtrichten' bezig bent.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 17-02-11 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt