TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:54

ik ben pas zelf voor bitloos rijden geworden toen ik het zelf ging doen. Gewoon op een neusriem. En mijn paard reageert daar prima op. Je kunt op die manier ook niets breken want er wordt niets aangesnoerd. Dat vind ik wel belangrijk. Ik heb wel eens mensen met een hackemore zien rijden dat ik dacht oei als dat maar goed gaat. Maar hetzelfde zie je bij mensen die met bit rijden. Bij sommigen denk ik dat ziet er prima uit en bij anderen ook oei wat doen ze nu. Ik denk dat het maar net is waar je aan gewend bent. Dus ik ben totaal niet tegen bitloos rijden. Vind het ook een fijner idee voor een paard dat ze niets in de mond hebben.

Anoniem

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:57

Ik vind dat zo kort door de bocht........ sommige van die neusriemen zijn veel en veel scherper dan een bit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:04

Yamcha schreef:
Ik vind dat zo kort door de bocht........ sommige van die neusriemen zijn veel en veel scherper dan een bit.

dat licht er aan hoe het het gebruikt..

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:33

waarom is een neusriem soms scherper dan een bit? Een frontriem zeg je toch ook niet van dat die zo scherp is als een bit? En die zit er toch ook gewoon op. Je zit toch niet constant aan die neusriem te trekken, die zit gewoon om het hoofd heen, dus totaal niet scherp in mijn ogen...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:24

anncor schreef:
waarom is een neusriem soms scherper dan een bit? Een frontriem zeg je toch ook niet van dat die zo scherp is als een bit? En die zit er toch ook gewoon op. Je zit toch niet constant aan die neusriem te trekken, die zit gewoon om het hoofd heen, dus totaal niet scherp in mijn ogen...

en jij komt van planeet mars ? :+ Sorry hoor , maar dit is tot nu toe de raarste opmerking in dit topic . Als je bitloos rijd zit de druk op de neusriem, want er zit geen bit in de mond . De druk zit NOOIT op de frontriem , dus die vergelijking snap ik al niet . De neusriem zit bij het bitloos rijden niet 'gewoon' om het hoofd heen , het dient net als het bit als een hulp middel , om je paard 'de weg te wijzen' als het ware.

Je hebt bitloze optommingen met scherpe inwerkingen en bitten met scherpe inwerkingen . De ene neusriem is scherper dan een bepaald bit .

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:41

Een neusriem in de vorm van een dik stuk touw (geen idee hoe het heet) bij bitloos is scherper dan een brede, zacht onderlegde neusriem. Zoals het freestyle hoofdstel van Emiel Voest.
Maar je hebt ook kaak- en kingekruiste hoofdstellen. Het draait helemaal niet alleen om dat neusbot waar een neusriem druk op zet. Bij kaakgekruist wordt achter de oren, op de wangen en op de neus druk gezet. Dus het lijkt me kortzichtig om alleen op die neusriem te focussen bij bitloos rijden.

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:55

nee ik kom niet van mars en rijd al jaren op een neusriem. De weg wijzen doe je idealiter niet (alleen) met de hand maar met je lichaam/zit. Wat ik eigenlijk bedoel is dat als ik rijd er niet constant druk op de neusriem staat. Wel even als je een ophouding maakt. Maar ja misschien hangt dat allemaal van de manier van rijden af...Ik moet wel zeggen dat ik meer western georienteerd ben en daar wordt helemaal niet met constante druk gereden. En ik rijd niet met zo'n kaakgekruisd ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:01

anncor schreef:
nee ik kom niet van mars en rijd al jaren op een neusriem. De weg wijzen doe je idealiter niet (alleen) met de hand maar met je lichaam/zit. Wat ik eigenlijk bedoel is dat als ik rijd er niet constant druk op de neusriem staat. Wel even als je een ophouding maakt. Maar ja misschien hangt dat allemaal van de manier van rijden af...Ik moet wel zeggen dat ik meer western georienteerd ben en daar wordt helemaal niet met constante druk gereden. En ik rijd niet met zo'n kaakgekruisd ding.

Nee, dat klopt, dan geef je alleen een hulp als het nodig is, en verder niet. Waar rijd je dan mee, een sidepull?

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:06

Ik rijd met een normale neusriem met ringetjes aan de zijkant. Die doe ik mijn haflinger om en dat is het. Verder geen hoofdstel of wat dan ook er aan. Mijn hafmerrie is groot en sterk maar ik heb haar op die manier vanaf jongs af aan getraind en ze luistert erg goed naar minimale hulpen en ook op stem dus ik ben daar erg blij mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:09

Je hebt haar dus ook op minimale hulpen afgericht, begrijp ik :)

Dan kan dat idd, en dan heb ik ook niks gezegd, want dan kun je zo superzacht zijn, ze reageren dan overal op......... heerlijk dat dat kan :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:11

anncor schreef:

ik rij inderdaad ook niet met een gekruisde en ook niet met constante druk . Ik rij met een sidepull met extra brede neusriem . Maar dan snap ik nog de vergelijking met de frontriem niet aangezien daar geen druk op komt :P ...

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:12

ja heb dat op de parelli manier gedaan. Vond ik zelf een hele handige methode. :)

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:03

Je kan een paard zonder bit net zo hard pijn doen als een paard met bit, als je het middel dat je op dat moment gebruikt verkeerd toepast... Ik ben niet voor of tegen een bit of bitloos, ik ben tegen mensen die alles proberen op te lossen door onnoddig veel druk op de teugels te zetten en hun zin door willen drijven. Als iets niet goed gaat is dat geen misdaad, want iedereen moet het leren, maar mensen die het met pijn willen afdwingen zouden beter moeten weten, dat is gewoon niet paardvriendelijk.

Nathjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:06

Kijk iedereen heeft zijn eigen mening, maar dit is mijn mening.

Ik zelf heb mijn paard opgeleerd, bitloos. *Westernstijl.*Hij luistert uitstekend naar mijn hulpen. Op je zit werken, met je benen werken en stemhulpen zijn de belangrijkste dingen bij paardrijden. Ook als je met bit rijd ! Als je met bit rijd, kunnen er kwetsuren opgelopen worden. Tanden gaan kapot, de mond kan openscheuren.... Ik zeg niet dat je met Sidepull niets mis kan doen. Je kan het paard serieus bezeren als je te hard trekt. Zelf rij ik soms zonder zadel, zonder sidepull, zonder halster ofzo. En mijn paard kan ik heel goed besturen zonder al die dingen. Hier moet je goed met je zit werken en met je benen. En zeg zelf? Een straf bit in een paard zijn mond steken om je eigen goed te voelen, en zo te denken dat je je paard wél onder controle hebt? Als het paard ervandoor wilt, dan neem ze/hij het bit toch vast, en dan kan hij er ook vandoor gaan. En wat sanne_shelly heeft gezegd. Met wat je ook rijd, je hoeft niet constant aan die teugels te trekken.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:52

Yamcha schreef:

Zo is het, dat is vooral iets doen zonder te weten wat de gevolgen zijn!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:50

Michellkuh schreef:
Bij mijn paard werkt bitloos prima, dit geldt ook niet voor alle paarden.
De instructrise van mijn bijrijdster is tegen bitloos, zij vindt dat er een bit in gehangen moet worden :P
Maar dan wordt er vliegles gegeven ipv rijles! (tandarts komt netjes ieder jaar).
Ze vindt het 'te lief' en vindt dat er geen controle is.

Volledige controle is er nooit, het is dus ook een zinloos streven. Of je er nou 3 bitten in hangt of helemaal geen, het is en blijft een paard en daar win je het nooit van als het af gaat, hulpmiddelen kunnen alleen maar ondersteunen maar geven je zeker geen controle. Als een paard je er echt af wilt hebben vlieg je gegarandeerd. De enige manier om controle te krijgen is het winnen van het vertrouwen en respect van je paard zodat het niet direct de behoefte heeft je eraf te kletteren. Ik vind het goed van je dat je bitloos rijdt nu je erachter bent gekomen dat jou paard met bit zoveel ongemak ervaart dat hij of zij begint te trippen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:13

Ben ik de enige die durft toe te geven dat mijn teugelvoering inderdaad niet goed is? :P Ik rijd dus bitloos. Als mijn pony een bit in heeft, reageert ze prima. Helemaal geen probleem! Maar ik heb zelf dan nogal de neiging om aan de teugels te gaan hangen, dat zit waarschijnlijk tussen mijn oren. Met een touwhalstertje rijd ik met 'waslijnteugels', en dat is geen enkel probleem. Moet ik er een bit in hangen, gewoon om te bewijzen dat ik ermee kan rijden? Ik denk het toch niet, zeg. Een dressuurplaatje zet ik niet neer, maar het neusje op de loodlijn lukt over het algemeen wel aardig. Achterhand eronder, links, rechts, halt, stap, draf, galop, een stukje wijken op een goede dag, een sprongetje, een lekkere buitenrit met of zonder sneeuw... mijn pony vermaakt zich prima, zonder stress en pijn, die ze met bit - door mij - wel zou hebben. Het werkt voor ons, dus why not? :+

Ik heb helemaal niks tegen het bit. Als jij je paard graag dressuurmatig rijdt, en er een passend bit en de hele riedel in hangt, dan is dat toch geen probleem? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan rijden zonder bit, om redenen die ik al genoemd heb. Maar anti-bit ben ik zeker niet. Dat hele 'het zijn de handen die het maken!!!!' hangt me ondertussen wel de keel uit, hoor. Hoevaak zie je iemand aan de neus van hun paard zagen? :P

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:04

Ik ben er niet tegen niet voor ik vind dat ze het allemaal zelf moeten weten ;)
Het bit kan slecht zijn voor een paard maar een bitloos hoofdstel ook aangezien dit veel druk geeft op de neus van een paard.
Ik denk als je bitloos gaat rijden dat je eerst je paard zonder te veel druk op de teugels terug kan rijden.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:30

op de manege rijdt ik wel met bit maar me shettie waar ik wel ens iemand op laat rijden doe ik altijd bitloos alleen als ik langelijnen met der doe doe ik wel even bitje in omdat ze het nog eng vindt en ze soms in een swegvliegt en dan is ze supersterk

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:02

mijn nicht rijd op een tinker bitloos en ze vetrouwen elkaar door en door en ik vind het prachtig om te zien het liefst zou ik dat ook doen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:17

ik denk dat bitloos aan de ene kant wel goed is , maar aan de andere kant lijkt het mij dat je minder controlen hebt over het paard.
Lijkt mij :P

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:25

Jammer dat er nog zoveel onduidelijkheid is over bitloos rijden.
De een denkt dat alle optomingen te scherp zijn, een ander denk dat er geen controile meer is het paard.

Maar het blijft.. Wat voor de een geld, hoe niet voor de ander te gelden.
De meeste paarden zijn prima blitloos te rijden, maar er zullen altijd uitzonderingen blijven en ook daarbij geld, hoe ga je hier mee om? Ga je met je paard aan het werk zodat je uiteindelijk perfect bitloos kunt rijden of pak je gelijk het bit weer uit de kast.
Dit ligt ook weer aan de mens die het paard rijd en traint.

Kortom.. Ieder individueel wezen is anders.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:29

Ik kan mijn pony bitloos en met bit rijden,ik merk dat ik met bit makkelijker dressuurmatige oefeningen rij,maar bitloos is heerlijk om mee buiten te rijden,ik ga gerust met een touwhalster buiten rijden.

Het is voor elk paard anders,en bitten zijn niet altijd slecht of goed,zelfde geldt voor bitloze optomingen. Hoe je ermee omgaat is wel een heel belangrijk punt.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:19

Net als dat ieder paard niet geschikt is voor iedere ruiter. Er moet een klik zijn anders wordt het niks. En tja waar het rijden ophoudt beginnen de hulpmiddelen......

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:59

Chaos schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Tendance naar aanleiding van je laatste bericht in dit topic ben ik wel nieuwsgierig hoe jij dan tegenover bitloos in de wedstrijdsport staat. Je geeft het zelf al aan, je rijdt Z dressuur dus mag je niet bitloos starten, dus is het weinig interessant voor jou om bitloos te rijden. Om mijzelf even als voorbeeld te geven, ik wil mijn paarden graag zo ver mogelijk opleiden en bitloos wedstrijden rijden. Helaas is dat door de huidige regelgeving niet echt aantrekkelijk... Zou jij dit als (bit)wedstrijdruiter aangepast willen zien?

Zelfs al zouden wij het aangepast willen hebben (zou niet weten waarom maar dat geeft niks, neem aan dat bitloze ruiters moeten aangeven dat ze dat willen) dan nog gaat het niet gebeuren. Zeker niet op korte termijn. Het aantal bitloze starters valt zo enorm tegen.....

Ik denk juist dat wanneer bitloos ook toegelaten wordt op de reguliere wedstrijden, dat er dan veel meer bitloze optomingen rond zullen rijden.
En ik vind ook dat met of zonder bit moet kunnen op welke wedstrijd en op welk niveau dan ook.