Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
anncor schreef:waarom is een neusriem soms scherper dan een bit? Een frontriem zeg je toch ook niet van dat die zo scherp is als een bit? En die zit er toch ook gewoon op. Je zit toch niet constant aan die neusriem te trekken, die zit gewoon om het hoofd heen, dus totaal niet scherp in mijn ogen...
anncor schreef:nee ik kom niet van mars en rijd al jaren op een neusriem. De weg wijzen doe je idealiter niet (alleen) met de hand maar met je lichaam/zit. Wat ik eigenlijk bedoel is dat als ik rijd er niet constant druk op de neusriem staat. Wel even als je een ophouding maakt. Maar ja misschien hangt dat allemaal van de manier van rijden af...Ik moet wel zeggen dat ik meer western georienteerd ben en daar wordt helemaal niet met constante druk gereden. En ik rijd niet met zo'n kaakgekruisd ding.
anncor schreef:nee ik kom niet van mars en rijd al jaren op een neusriem. De weg wijzen doe je idealiter niet (alleen) met de hand maar met je lichaam/zit. Wat ik eigenlijk bedoel is dat als ik rijd er niet constant druk op de neusriem staat. Wel even als je een ophouding maakt. Maar ja misschien hangt dat allemaal van de manier van rijden af...Ik moet wel zeggen dat ik meer western georienteerd ben en daar wordt helemaal niet met constante druk gereden. En ik rijd niet met zo'n kaakgekruisd ding.
Michellkuh schreef:Bij mijn paard werkt bitloos prima, dit geldt ook niet voor alle paarden.
De instructrise van mijn bijrijdster is tegen bitloos, zij vindt dat er een bit in gehangen moet worden
Maar dan wordt er vliegles gegeven ipv rijles! (tandarts komt netjes ieder jaar).
Ze vindt het 'te lief' en vindt dat er geen controle is.
Chaos schreef:Daan_Ordeal schreef:Tendance naar aanleiding van je laatste bericht in dit topic ben ik wel nieuwsgierig hoe jij dan tegenover bitloos in de wedstrijdsport staat. Je geeft het zelf al aan, je rijdt Z dressuur dus mag je niet bitloos starten, dus is het weinig interessant voor jou om bitloos te rijden. Om mijzelf even als voorbeeld te geven, ik wil mijn paarden graag zo ver mogelijk opleiden en bitloos wedstrijden rijden. Helaas is dat door de huidige regelgeving niet echt aantrekkelijk... Zou jij dit als (bit)wedstrijdruiter aangepast willen zien?
Zelfs al zouden wij het aangepast willen hebben (zou niet weten waarom maar dat geeft niks, neem aan dat bitloze ruiters moeten aangeven dat ze dat willen) dan nog gaat het niet gebeuren. Zeker niet op korte termijn. Het aantal bitloze starters valt zo enorm tegen.....